Αρχική Blog Σελίδα 15002

Κίνητρα στους ΟΤΑ για συμπαραγωγή ενέργειας, δίνει νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Κίνητρα σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, ιδιώτες και ΝΠΔΔ, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν στην παραγωγή ενέργειας, τη συμπαραγωγή και την ενεργειακή αποδοτικότητα, δίνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις ενεργειακές κοινότητες, που κατατέθηκε απόψε στη Βουλή.

Τα μέτρα στήριξης αφορούν κυρίως την ανάπτυξη σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, από τις τοπικές κοινωνίες με ιδιαίτερη έμφαση στα νησιά με στόχο την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, τη μείωση του κόστους παραγωγής και την αξιοποίηση του ανανεώσιμου δυναμικού (αιολικό, ηλιακό, γεωθερμία). Το νομοσχέδιο ορίζει ρητά τις αγορές στις οποίες επιτρέπεται να δραστηριοποιούνται οι ενεργειακές κοινότητες, τις ελάχιστες προβλέψεις που πρέπει να περιλαμβάνει το καταστατικό τους και τον τρόπο διάθεσης των κερδών για δράσεις κοινής ωφέλειας τοπικού χαρακτήρα, ή διανομής τους στα μέλη του συνεταιρισμού.

Τα οικονομικά κίνητρα περιλαμβάνουν την δυνατότητα ένταξης σε κοινοτικά ή εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης επενδύσεων, ειδική διαδικασία αδειοδότησης, απαλλαγή από το ετήσιο τέλος διατήρησης του δικαιώματος κατοχής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, προνομιακή συμμετοχή ή εξαίρεση από τις ανταγωνιστικές διαδικασίες που εφαρμόζονται για την αδειοδότηση των μονάδων ΑΠΕ και συμπαραγωγής (θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση), κατά προτεραιότητα εξέταση των αιτήσεών τους για άδειες παραγωγής, προσφορά σύνδεσης και έγκριση περιβαλλοντικών όρων, μείωση του ύψους της εγγυητικής επιστολής για τη χορήγηση προσφοράς σύνδεσης κ.ά.. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για την κάλυψη από τις ενεργειακές κοινότητες, των ενεργειακών αναγκών ευάλωτων καταναλωτών και πολιτών που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Με άλλες διατάξεις αυξάνεται το όριο ισχύος μονάδων ΑΠΕ, που απαλάσσονται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής, ρυθμίζεται η διανομή θερμικής ενέργειας στους καταναλωτές, εώ παρέχεται και η δυνατότητα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, να συνάψει συμβάσεις για απευθείας ανάθεση μελετών, προκειμένου να ολοκληρωθεί το 2018 ο μακροχρόνιος ενεργειακός σχεδιασμός.

Τέλος, επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε δημόσιους κοινόχρηστους χώρους, με στόχο να διευκολυνθεί η ανάπτυξη του σχετικού δικτύου.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κοζάνη: Χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΥΗΣ ισχύος 0,33 MW στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας

Την χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από μικρό ΥΗΣ ισχύος 0,33 MW στη θέση «Φράγμα Σισανίου» του δήμου Βοϊου Κοζάνης, μετά από αίτημα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, αποφάσισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).

Με την 914/2017 απόφασή της, η ΡΑΕ χορηγεί στην Περιφέρεια, άδεια για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από υδροηλεκτρικό σταθμό μέγιστης ισχύος παραγωγής 0,33 MW, αποτελούμενο από έναν υδροστρόβιλο τύπου Francis. Ο σταθμός κόστους 400.000 ευρώ, χρηματοδοτείται από τον τοπικό πόρο ανάπτυξης μετά από πρόταση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και θα εγκατασταθεί, στο «Φράγμα Σισανίου» της δημοτικής ενότητας Ασκίου, του δήμου Βοϊου.

Κατά την διάρκεια της λειτουργίας του, αναμένεται να συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στην μείωση του κόστους λειτουργίας του αρδευτικού της περιοχής, αφού το 2% των εσόδων από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας θα κατευθύνεται στον νεοσύστατο Τοπικό Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων που διαχειρίζεται το αρδευτικό έργο, ενώ το 1% από τα έσοδα θα πιστώνεται ως επιστροφή στα τιμολόγια ρεύματος των κατοίκων της κοινότητας Σισανίου.

Το Σισάνι είναι μια μικρή γεωργική κοινότητα στους πρόποδες του Ασκίου και η δημιουργία της τεχνητής λίμνης και του φράγματος ήταν ένα από τα χρόνια αιτήματα των κατοίκων, που στην πλειοψηφία τους είναι καλλιεργητές φασολιού και κηπευτικών. Η εγκατάσταση του μικρού υδροηλεκτρικού αναμένεται να ωφελήσει ακόμη περισσότερο τους γεωργούς, αφού θα  μειώσει το κόστος παραγωγής των προϊόντων τους.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επιστήμη – Παλαιοντολογία: Ανακαλύφθηκε πιθανώς το αρχαιότερο μάτι στον κόσμο, ηλικίας 530 εκατομμυρίων ετών

Επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν στην Εσθονία το απολίθωμα ίσως του αρχαιότερου ματιού που έχει ποτέ βρεθεί σε έμβιο οργανισμό και το οποίο χρονολογείται προ 530 εκατομμυρίων ετών περίπου.

Το μάτι, που ανήκε σε ένα προ πολλού εξαφανισμένο θαλάσσιο οργανισμό, ένα είδος τριλοβίτη (εν ονόματι Schmidtiellus reetae), μοιάζει αρκετά με μια πολύ πρώιμη εκδοχή του ματιού που εξελίχθηκε αργότερα σε ορισμένα ζώα όπως τα καβούρια, οι μέλισσες και οι λιβελούλες.

Επειδή το μάτι είναι μερικώς κατεστραμμένο, οι επιστήμονες μπόρεσαν να μελετήσουν την εσωτερική δομή και ανατομία του οργάνου. Μεταξύ άλλων, φέρει περίπου 100 ομματίδια, τα μικροσκοπικά φωτοευαίσθητα κύτταρα που υπάρχουν και σε σύγχρονα μάτια, αν και πολύ σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό πια. Από την άλλη, το παλαιοζωικό μάτι δεν διαθέτει φακό.

αρχαιότερο μάτιΟι ερευνητές από τη Βρετανία, τη Γερμανία και την Εσθονία, με επικεφαλής τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου Ίουαν Κλάρκσον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), εκτιμούν ότι το πανάρχαιο πλάσμα είχε σχετικά κακή όραση σε σχέση με τα σημερινά ζώα. Παρόλα αυτά, μπορούσε να διακρίνει τα εμπόδια και τους πιθανούς επικίνδυνους θηρευτές μέσα στα ρηχά νερά όπου ζούσε.

«Η ανακάλυψή μας αποκαλύπτει κάτι αξιοσημείωτο: ότι η δομή και η λειτουργία των ματιών έχει ελάχιστα αλλάξει κατά το τελευταίο μισό δισεκατομμύρια χρόνια», δήλωσε ο Κλάρκσον.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι θεωρούν μάλλον απίθανο να βρουν ένα σχετικά άθικτο σύνθετο μάτι παλαιότερο από αυτό που ανακάλυψαν στη Βαλτική.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: http://www.pnas.org/content/early/2017/11/28/1716824114.abstract

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Επισυνάπτεται φωτογραφία: Αρχαιότερο μάτι-Προέλευση: Gennadi Baranov

Ολλανδία: Ακυρώσεις εκατοντάδων πτήσεων, σχολεία κλειστά λόγω των σφοδρών χιονοπτώσεων

Εκατοντάδες πτήσεις ακυρώθηκαν, ένα αεροδρόμιο και σχολεία έκλεισαν, προβλήματα καταγράφηκαν στο οδικό και στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ολλανδίας, η οποία τέθηκε σήμερα σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού λόγω των «σφοδρών χιονοπτώσεων και του παγετού».

«Εξαιτίας των μετεωρολογικών συνθηκών, ο διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης έκλεισε. Πολλές εισερχόμενες πτήσεις στάλθηκαν (προς άλλα αεροδρόμια), πτήσεις που επρόκειτο να απογειωθούν καθυστέρησαν ή ακυρώθηκαν» έγινε γνωστό από το αεροδρόμιο Άιντχόφεν (νότια), το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας, στον λογαριασμό του στο Twitter.

Περισσότερες από 400 πτήσεις ακυρώθηκαν στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ- Σίπχολ έως σήμερα νωρίς το απόγευμα, ήτοι το 1/3 του συνόλου των πτήσεων.

«Καθαρίζουμε τα αεροσκάφη από τον πάγο προκειμένου να εκτελούν με ασφάλεια τα δρομολόγιά τους και έχουμε αναπτύξει ειδικές μονάδες που προσπαθούν να διατηρήσουν καθαρούς τους διαδρόμους προσγείωσης- απογείωσης, απομακρύνοντας το χιόνι, αλλά αδυνατούν να ανταποκριθούν» δεδομένων των συνθηκών, εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Πολ Βέμπερ, ο εκπρόσωπος τύπου του αεροδρομίου.

«Οι επιβάτες πρέπει να ενημερώνονται συνεχώς, παρακολουθείτε τις αναρτήσεις στον ιστότοπό μας και κοιτάξτε πώς μπορείτε να έρθετε ως εδώ δεδομένου ότι υπάρχουν προβλήματα στα δρομολόγια των τρένων» συνέχισε ο ίδιος, προειδοποιώντας ότι καθυστερήσεις αναμένονται και αύριο.

Η μετεωρολογική υπηρεσία της Ολλανδίας (KNMI) έθεσε σχεδόν ολόκληρη τη χώρα σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού, ιδίως στο κεντρικό και νότιο τμήμα.

Το ύψος του χιονιού αναμένεται να φθάσει τα 15 εκατοστά στην περιοχή μεταξύ της Ζηλανδίας(νοτιοδυτικά) και του Οφεράισελ (βορειοανατολικά), κοντά στα σύνορα με τη Γερμανία.

Προβλήματα υπήρξαν και στα δρομολόγια των μέσων μαζικής μεταφοράς, όπου δρομολόγια ακυρώθηκαν και σημειώθηκαν καθυστερήσεις ιδίως στην εταιρεία λεωφορείων Arriva.

Επιπλέον, η σιδηροδρομική εταιρεία NS αποφάσισε να ελαττώσει τον αριθμό των τρένων που κυκλοφορούν σήμερα, συστήνοντας στους ταξιδιώτες να επιστρέψουν στα σπίτια τους όσο το δυνατόν νωρίτερα.

Ωστόσο, το χιόνι έφερε και χαμόγελα. Εκατοντάδες ήταν εκείνοι που δήλωσαν συμμετοχή στο Facebook στον χιονοπόλεμο που οργανώθηκε σήμερα στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Χάγης.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΗΠΑ: Απόπειρα τρομοκρατικής ενέργειας η έκρηξη στη Νέα Υόρκη, σύμφωνα με τον δήμαρχο της πόλης – Ουζμπέκος ο δράστης

Η έκρηξη που σημειώθηκε σήμερα το πρωί κοντά στην Τάιμς Σκουέαρ στη Νέα Υόρκη ήταν «απόπειρα τρομοκρατικής ενέργειας», δήλωσε ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης σε συνέντευξη Τύπου.

Την έκρηξη προκάλεσε ένας άνδρας 27 ετών, ο Ακάγεντ Ούλαχ, ο οποίος έφερε πάνω στο σώμα του «έναν υποτυπώδη εκρηκτικό μηχανισμό», δήλωσε ο επικεφαλής της αστυνομίας Τζέιμς Ο’Νιλ.

Ο ύποπτος, ο οποίος συνελήφθη, φέρει «σωματικά τραύματα και εγκαύματα», πρόσθεσε ο Ο’Νιλ.

Η έκρηξη σημειώθηκε λίγο πριν από τις 07:30 (15:30 ώρα Ελλάδας), λιγότερες από έξι εβδομάδες μετά την επίθεση με αυτοκίνητο που προκάλεσε οκτώ θανάτους και 12 τραυματίες στο νότιο Μανχάταν, στην πρώτη φονική επίθεση στη Νέα Υόρκη μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001.

Ο ύποπτος συνελήφθη αμέσως. Επρόκειτο για έναν Ουζμπέκο ο οποίος είπε ότι είχε δηλώσει πίστη στο Ισλαμικό Κράτος.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Deutsche Bank: Βασικό σενάριο μας η επιτυχής έξοδος της Ελλάδας από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018

Η επιτυχής έξοδος της Ελλάδας από το πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018 είναι το βασικό σενάριο της Deutsche Bank, όπως  αναφέρει σε ειδική έκθεσή της, με τίτλο: «Η Ελλάδα το 2018: Επιτέλους κάποιο φως στην άκρη του τούνελ».

«Τα γενικά μας συμπεράσματα είναι θετικά», σημειώνει η γερμανική τράπεζα, προσθέτοντας: «Υποστηρίζουμε ότι, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό, τα πολιτικά κίνητρα μεταξύ της Ελλάδας και των Ευρωπαίων πιστωτών της είναι αρκετά καλά ευθυγραμμισμένα. Αυτό κάνει μία επιτυχή έξοδο της Ελλάδας τον Αύγουστο του 2018 βασικό μας σενάριο».

Ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα, αναφέρει η έκθεση, θα απαιτήσει μία πλήρη εκταμίευση των υπόλοιπων δανείων του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, έναν περιορισμένο ρόλο για το ΔΝΤ, μία περιορισμένη,  με όρους και σταδιακή ελάφρυνση του χρέους και μία δυνητικά λιγότερο επιθετική δημοσιονομική διαδρομή από αυτή που προβλέφθηκε με το σημερινό σενάριο του προγράμματος.

«Δεδομένων των πολύ χαμηλών χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια, η δημιουργία ενός χρηματοδοτικού διχτυού ασφαλείας μετά τη λήξη του προγράμματος έχει μικρή σημασία, κατά την άποψή μας», σημειώνει η έκθεση, προσθέτοντας: «Αυτό που είναι σημαντικό είναι να συμφωνήσουν η Ελλάδα και οι Ευρωπαίοι σε ένα κοινό πλαίσιο για τη διαχείριση της εξόδου και μία “συνεργατική” σχέση μετά το πρόγραμμα». Η εξεύρεση ισορροπίας μέσα από ένα συνδυασμό συμβιβασμών, θα επέτρεπε και στην Ελλάδα και την Ευρώπη να κηρύξουν «επιτυχία», σημειώνεται.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πρόγραμμα Πρωθυπουργού στη Διάσκεψη Κορυφής για το Κλίμα

Ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, μεταβαίνει σήμερα Τρίτη,  12.12.2017,  στο Παρίσι προκειμένου να συμμετάσχει στις εργασίες της διεθνούς Διάσκεψης Κορυφής για το κλίμα, «One Planet Summit», που διοργανώνει η Γαλλία σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς (ΟΗΕ, Όμιλος Παγκόσμιας Τράπεζας).

Ακολουθεί το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού:

Τρίτη 12.12.2017

12:30     Γεύμα εργασίας που παραθέτει ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, στους ηγέτες και αρχηγούς κρατών που μετέχουν στις εργασίες της Διάσκεψης Κορυφής για το Κλίμα

15:30     Συμμετοχή στις εργασίες της Διάσκεψης Κορυφής για το Κλίμα

 

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ: Αιτιολογική έκθεση στην Πρόταση Νόμου: «Προστασία α΄ κατοικίας και μέτρα στήριξης για τα νησιά»

Α. Γενικά

Μετά το σχηματισμό κυβέρνησης από τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το 2015 και την αποτυχημένη διαπραγμάτευση του πρώτου εξαμήνου, επιδεινώθηκε το οικονομικό κλίμα και υπονομεύτηκε η αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Το αποτέλεσμα ήταν η επιβολή περιορισμού κινήσεων κεφαλαίων στις τράπεζες, η ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης τους,το 3ου αχρείαστο μνημονίοκαι  τελικά η επιβάρυνση της οικονομίας με δεκάδες δις ευρώ.  

Δεδομένου ότι από το 2015 – με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης – σταμάτησε η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, οι τραπεζικές καταθέσεις μειώθηκαν δραματικά και τα κόκκινα δάνεια εκτοξεύτηκαν. Οι κυβερνητικοί χειρισμοί οδήγησαν στη διακοπή της  προστασίας της πρώτης κατοικίας που είχε διασφαλιστεί συνδυαστικά με τις διατάξεις του νόμου του ν.3869/2010  και του ν.4224/2013.

Επιπλέον – πάλι με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης – η χώρα επιβαρύνθηκε με μια σειρά από άδικα και βαριά δημοσιονομικά μέτρα  μεταξύ των οποίων είναι και η κατάργηση του μειωμένου κατά 30% συντελεστή Φόρου Προστιθέμενη Αξίας για τα ακριτικά και δυσπρόσιτα νησιά της χώρας που προβλέπονταν στο άρθρο 21 του Κώδικα Φορολογίας Προστιθέμενης Αξίας.

Με την  παρούσα πρόταση νόμου επαναφέρεται η προστασία της πρώτης κατοικίας και διατυπώνονται τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις για υπαγωγή στην αναστολή πλειστηριασμών. Βάσει αυτών προκύπτει σαφής διαχωρισμός μεταξύ όσων έχουν πραγματική ανάγκη και των στρατηγικών κακοπληρωτών, ώστε να παραμείνουν εφικτοί οι στόχοι που έχουν τεθεί για τη μείωση των κόκκινων δανείων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.   Παράλληλα αναχαιτίζεται η κατάργηση της έκπτωσης ΦΠΑ για τα ακριτικά και δυσπρόσιτα νησιά που αποτελεί κρίσιμο αντιστάθμισμα για τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα που απορρέουν από τη  νησιωτικότητα.

Η παρούσα Πρόταση Νόμου αποτελεί τον πρόδρομο των ολοκληρωμένων νομοθετικών προτάσεων που θα κατατεθούν από τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες μας στο άμεσο μέλλον τόσο για τη συνολική διαχείριση εν γένει του ζητήματος των κόκκινων δανείων όσο και για την αλλαγή του μίγματος της φορολογικής πολιτικής.

Β. Επί των άρθρων

Άρθρο 1

Προστασια α΄ κατοικίας από τους μαζικούς πλειστηριασμούς

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτούστην ουσία επαναφέρονται σε ισχύ, προσαρμοζόμενες αναλόγως και πάντα συμπληρωματικά προς τις διατάξεις του ν.3869/2010 όπως ισχύουν, οι διατάξεις άρσης πλειστηριασμών και οι σχετικές προϋποθέσεις του ν.4224/2013  ώστε να ενταχθούν σε αυτές δανειστές και εγγυητές που είναι πλέον αντιμέτωποι με τον εκπλειστηριασμό της α΄ κατοικίας τους, λόγω της δύσκολης οικονομικής κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει.

Άρθρο 2

Παράταση για ένα έτος του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ σε νησιά και συγκρότηση Διακομματικής Επιτροπής για τη μελέτη μόνιμων μέτρων στήριξης των νησιών

Με την 1η παράγραφο του άρθρου παρατείνεται για ένα χρόνο ο μειωμένος κατά 30% συντελεστής Φόρου Προστιθέμενη Αξίας για τα νησιά που προβλέπονταν στο άρθρο 21 του Κώδικα Φορολογίας Προστιθέμενης Αξίας.

Έτσι αποκαθίσταται η κατάκτηση υπέρ των κατοίκων των ακριτικών και δυσπρόσιτων νησιών της χώρας, η οποία ισχύει από το 1986 και η οποία έμεινε αλώβητη έως και το 2015 παρά την δημοσιονομική κρίση που έπληξε τη χώρα.

Συγκεκριμένα, για τα νησιά του Αιγαίου το ειδικό αυτό καθεστώς δεν αποτελεί κάποιο ιδιαίτερο προνόμιο αλλά αντίθετα αποτελεί αντιστάθμισμα  για τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα που απορρέουν από τη  νησιωτικότητα, όπως προβλέπεται από το Σύνταγμα.

Λαμβάνοντας υπόψη σχετική μελέτη του Επιμελητηρίου Λέσβου (Νοέμβριος 2017), το ειδικό καθεστώς των νησιών του Αιγαίου προβλέφθηκε γιατί συνιστά λόγο μείζονος εθνικής σημασίας και παράγοντα εθνικής κυριαρχίας, διότι αποτελεί κρίσιμο εργαλείο τόσο για την οικονομική ανάπτυξη των νησιών, όσο και για την παραμονή των κατοίκων στα νησιά. Πιο συγκεκριμένα:

Α) αποτελεί ένα σημαντικό αντισταθμιστικό μέτρο απέναντι στα μειονεκτήματα που δημιουργεί η εδαφική ασυνέχεια καθώς υπάρχουν μικρές και ευαίσθητες οικονομίες κλίμακας και αυξημένο κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων και παροχής υπηρεσιών

Β) Ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του νησιωτικού τουριστικού προϊόντος

Γ) Είναι μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης (οι νησιώτες δεν απολαμβάνουν ισοδύναμα την ωφέλεια από τα βασικά κοινωνικά αγαθά του κράτους)

Δ) Συνιστά στην πράξη την εφαρμογή της παραγράφου 4 του άρθρου 101 του Συντάγματος, σχετικά με την υποχρέωση του κοινού νομοθέτη και της Διοίκησης όταν δρουν κανονιστικά να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους.

Η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος, όπως προκύπτει από σχετική μελέτη του Επιμελητηρίου Λέσβου οδηγεί:

  • Στη σημαντική αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών (αύξηση κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών, αύξηση κόστους παρεχόμενων υπηρεσιών)
  • Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των παραγόμενων στα νησιά προϊόντων
  • Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων
  • Στην αύξηση της ύφεσης με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών
  • Στο κλείσιμο χιλιάδων μικρομεσαίων αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, στην αύξηση της ανεργίας και την ερήμωση των νησιών

Επίσης, σύμφωνα με το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2016 σχετικά με την ειδική κατάσταση των νησιών (2015/3014(RSP)), τεκμηριώνεται η σημασία που έχουν οι ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις για τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, ενώ σύμφωνα με την Οδηγία του Συμβουλίου αριθ.2006/112/ΕΚ οι ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις που έχουν ήδη χορηγηθεί σε ορισμένα ευρωπαϊκά νησιά ως αντιστάθμισμα στα μόνιμα φυσικά-γεωγραφικά και δημογραφικά τους μειονεκτήματα είναι απαραίτητο να συνεχίσουν να υφίστανται, ιδίως σε κράτη μέλη που υπάγονται σε προγράμματα οικονομικής προσαρμογής. Τέλος τα νησιά αυτά επιβαρύνονται επιπλέον από τις συνέπειες της πρόχειρης διαχείρισης του μεταναστευτικού ζητήματος από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ.

Με την 2η παράγραφο του προτεινόμενουάρθρου προβλέπεται η άμεση συγκρότηση μη αμειβόμενης επιτροπής εργασίας, η οποία  εντός τριμήνου θα επεξεργαστεί μέτρα και

προτάσεις στήριξης για όλο το νησιωτικό χώρο, σε εφαρμογή του άρθρου 101 του Συντάγματος για την νησιωτικότητα.

Οι προτείνοντες Βουλευτές

Κ.Ο. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΑΣΟΚ ΔΗΜΑΡ

Φώφη Γεννηματά

Γιώργος Αρβανιτίδης

Αθανάσιος Θεοχαρόπουλος

Βασίλης Κεγκέρογλου

Γιάννης Κουτσούκος

Δημήτρης Κρεμαστινός

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Ανδρέας Λοβέρδος

Κ.Ο. ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Σταύρος Θεοδωράκης

 Γεώργιος Αμυράς

Σπυρίδων Δανέλλης

Γιώργος Μαυρωτάς

ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ

«Προστασία α΄ κατοικίας και μέτρα στήριξης για τα νησιά»

Άρθρο 1

Προστασία α΄ κατοικίας από τους μαζικούς πλειστηριασμούς

1.α. Από τη δημοσίευση του νόμου και μέχρι 31.12.2018 απαγορεύονται οι πλειστηριασμοί ακινήτων οφειλετών, που χρησιμεύουν ως κύρια κατοικία τους δηλωθείσα ως τέτοια στην τελευταία δήλωση φόρου εισοδήματός τους, εφόσον η αντικειμενική αξία του ακινήτου δεν υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ και εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις της υποπαραγράφου 1β. Το παρόν άρθρο δεν καταλαμβάνει τις οφειλές που προέκυψαν από αδικοπραξία που διαπράχθηκε µε δόλο, από διοικητικά πρόστιμα καιχρηματικές ποινές.

β. Στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας εμπίπτουν οι οφειλέτες που πληρούν τις ακόλουθες σωρευτικές προϋποθέσεις: βα) το ετήσιο δηλωθέν οικογενειακό τους εισόδημά, όπως διαμορφώνεται κατόπιν της αφαίρεσης των κρατήσεων υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων, του φόρου εισοδήματος και τηςεισφοράς αλληλεγγύης, είναι μικρότερο ή ίσο των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ για άγαμο και είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ για έγγαμο προσαυξημένο κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα τέκνα της οικογένειας,ββ) η συνολική αξία της οικογενειακής κινητής και ακίνητης περιουσίας τους είναι μικρότερη ή ίση των διακοσίων εβδομήντα χιλιάδων (270.000) ευρώ και εξ αυτής το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό την 20ή Νοεμβρίου 2017, δεν υπερβαίνει τις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ, εξαιρουμένων περιοδικών παροχών από συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά προγράµµατα.

Ειδικά για:

  • οικογένειες που βαρύνονται φορολογικά µε τρία και περισσότερα τέκνα κατά τις διατάξεις άρθρου 11 του ν. 4172/2013,
  • άτομα µε αναπηρία 67% και άνω και
  • όσους βαρύνονται φορολογικά µε άτοµα µε αναπηρία 67% και άνω, όπως αυτά ανωτέρω προσδιορίζονται, κατά τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 4172/ 2013,

τα παραπάνω όρια των σωρευτικών προϋποθέσεων προσαυξάνονται έκαστο κατά ποσοστό 10%.

2.α. Κατά τη διάρκεια απαγόρευσης του πλειστηριασμού οι οφειλέτες έχουν υποχρέωση υποβολής στον δανειστή µε κάθε πρόσφορο µέσο υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α΄ 75), όπως αντικαταστάθηκε µε την παρ. 13 του ν. 2479/1997 (Α΄ 67), στην οποία αναγράφονται τα πλήρη στοιχεία του οφειλέτη, λεπτομερή και επικαιροποιηµένα στοιχεία επικοινωνίας, περιγραφή της πλήρωσης των παραπάνω προϋποθέσεων και λεπτομερής αναγραφή των κινήσεων λογαριασμού που ξεπερνούν το ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ τους τελευταίους είκοσι τέσσερις (24) µήνες πριν την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης. Σε περίπτωση µη τήρησης της υποχρέωσης της παρούσας υποπαραγράφου μέχρι 31.1.2018, ή εντός δύο (2) μηνών από την επίδοση επιταγής προς εκτέλεση, αίρεται για τον συγκεκριμένο οφειλέτη και τη συγκεκριμένη οφειλή η απαγόρευση πλειστηριασμού.

β. Ο δανειστής κατά τη διάρκεια απαγόρευσης του πλειστηριασμούμπορεί να καλεί τον οφειλέτη να προσκομίσει: βα) αντίγραφα τίτλων ιδιοκτησίας για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί µετά την 1.1.2010 και φύλλο υπολογισμού αξίας ακινήτου για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί πριν την 1.1.2010, ββ) βεβαίωση συγκριτικών στοιχείων της αρμόδιας φορολογικής αρχής µε αναφορά επί του ποσού του ακινήτου για ακίνητα εκτός του αντικειμενικούπροσδιορισμού, βγ) αντίγραφο τελευταίων δηλώσεων Ε1 και Ε9 και βδ) αποδεικτικό έγγραφο βεβαίας χρονολογίας µε ημερομηνία την 20ή Νοεμβρίου 2017 σχετικά µε το ύψος των καταθέσεων και των κινητών αξιών και, όπου απαιτούνται, βε) βεβαίωση ανεργίας από τον ΟΑΕΔ είτε αντίγραφο της επικαιροποιηµένης κάρτας ανεργίας από τον ΟΑΕΔ, βστ) πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, βζ) πιστοποιητικό Α΄/βάθµιας ή Β΄/βάθµιας Επιτροπής για την πιστοποίηση της αναπηρίας και του ποσοστού της (Νομαρχιακές Υγειονοµικές Επιτροπές, Υγειονοµικές Επιτροπές Ασφαλιστικών Ταµείων, Υγειονοµικές Επιτροπές Ενόπλων Δυνάμεων, Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας).

Σε περίπτωση µη προσκόμισης από τον οφειλέτη των ανωτέρω εντός ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση του αιτήματος µε απόδειξη, αίρεται για τον συγκεκριμένο  οφειλέτη και τη συγκεκριμένη οφειλή η απαγόρευση πλειστηριασμού.

  1. Κατά τη διάρκεια απαγόρευσης πλειστηριασμού, οι οφειλέτες υποχρεούνται να καταβάλουν προς τους δανειστές μηνιαίως ποσοστό 10% επί του καθαρού μηνιαίου εισοδήματός τους, εφόσον το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα δεν ξεπερνά τις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ. Εφόσον το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα ξεπερνά τις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ, οι οφειλέτες υποχρεούνται να καταβάλουν προς τους δανειστές μηνιαίως ποσοστό 10% στο ποσό μέχρι τις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ και ποσοστό 20% στο υπερβάλλον εισόδημα.

Ειδικά για:

  • οικογένειες που βαρύνονται φορολογικά µε τρία και περισσότερα τέκνα κατά τις διατάξεις του άρθρου άρθρου 11 του ν. 4172/2013,
  • άτομα µε αναπηρία 67% και άνω, και
  • όσους βαρύνονται φορολογικά µε άτομα µε αναπηρία 67% και άνω, όπως αυτά ανωτέρω προσδιορίζονται, κατά τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 4172/2013, το όριο του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος των προηγούμενων εδαφίων της παρούσας παραγράφου είναι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ. Για τους σκοπούς της παρούσας παραγράφου, το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα υπολογίζεται κατά την περίπτωση βα΄ της υποπαραγράφου 1β του παρόντος άρθρου.

Για τους οφειλέτες που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. Β1 του ν. 4161/2013 (Α΄143) το κατά τα ανωτέρω υπολογιζόµενο ποσό δεν μπορεί να είναι μικρότερο του είκοσι τοις εκατό (20%) της τελευταίας ενήμερης δόσης. Οι καταβολές κατά την περίοδο απαγόρευσης πλειστηριασμού αφαιρούνται από το ανεξόφλητο υπόλοιπο και καταλογίζονται σύμφωνα µε το άρθρο 423 του Αστικού Κώδικα. Ειδικά για τους οφειλέτες µε μηδενικό εισόδημα ή εισόδημα που ισούται μέχρι του ποσού του επιδόματος ανεργίας, παρέχεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών.

Σε περίπτωση ύπαρξης περισσοτέρων του ενός δανειστών, η ανωτέρω οριζόμενη μηνιαία καταβολή κατανέμεται συµµέτρως σύμφωνα µε το ανεξόφλητο υπόλοιπο της κάθε οφειλής.

Σε περίπτωση µη τήρησης της υποχρέωσης της παρούσας παραγράφου για τρεις (3) μήνες συνολικά, αίρεται για τον συγκεκριμένο οφειλέτη και τη συγκεκριμένη οφειλή η απαγόρευση πλειστηριασμού.

  1. Κατά τη διάρκεια της απαγόρευσης πλειστηριασμού της παραγράφου 1 και εφόσον η απαγόρευση δεν έχει αρθεί για τον πρωτοφειλέτη ως προς τη συγκεκριμένη οφειλή, απαγορεύεται ο πλειστηριασμός ακινήτων των εγγυητών για τις συγκεκριμένες οφειλές.
  2. Με κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας & Ανάπτυξης, που δημοσιεύεται σε αποκλειστική προθεσμία ενός (1) μηνός από την ισχύ αυτής της διάταξης καθορίζονται και όλες οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.

Άρθρο 2

Παράταση για ένα έτος του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ σε νησιά και συγκρότησηΔιακομματικής Επιτροπής για τη μελέτη μόνιμων μέτρων στήριξης των νησιών

  1. Στην παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 118 του ν.4446, η αρχική φράση: «Μέχρι 31.12.2017» αντικαθίσταται με τη φράση «Μέχρι 31.12.2018».
  2. Με κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως συγκροτείται, εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύοςτου παρόντος,μη αμειβόμενη επιτροπή εργασίας με σκοπό την μελέτη μόνιμων μέτρων στήριξης των νησιών σε εφαρμογή της επιταγής του Συντάγματος (άρθρο 101).

Στην επιτροπή συμμετέχουν τρείς (3) εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, δύο (2) του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και από ένας (1) εκπρόσωπος:

α) των Κομμάτων που εκπροσωπούνται στο Εθνικό Κοινοβουλίο,

β) της κάθε μιας από τις  Περιφέρειες των νησιωτικών περιοχών,

γ) των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) και των Επιμελητήριων των νησιών.

Η επιτροπή προεδρεύεται από τον Γενικό Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών και υποβάλει το πόρισμα της προς την Κυβέρνηση και τη Βουλή εντός αποκλειστικής  προθεσμίας τριών (3) μηνών, από την συγκρότησή της.

Η επιτροπή προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο της, μπορεί, να καλεί στις συνεδριάσεις της ειδικούς επιστήμονες, εκπροσώπους φορέων ή υπηρεσιών.

Με την ΚΥΑ συγκρότησης της επιτροπής εργασίας καθορίζονται και όλες οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής.

Άρθρο 3

Έναρξη Ισχύος

Οι διατάξεις του παρόντος ισχύουν από τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά σε αυτές.

Οι προτείνοντες Βουλευτές

Κ.Ο. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΠΑΣΟΚ ΔΗΜΑΡ

Φώφη Γεννηματά

Γιώργος Αρβανιτίδης

Αθανάσιος Θεοχαρόπουλος

Βασίλης Κεγκέρογλου

Γιάννης Κουτσούκος

Δημήτρης Κρεμαστινός

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Ανδρέας Λοβέρδος

Κ.Ο. ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Σταύρος Θεοδωράκης

Γεώργιος Αμυράς

Σπυρίδων Δανέλλης

Γιώργος Μαυρωτάς

Ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, είχε σήμερα σύσκεψη για την προσφυγική και μεταναστευτική κρίση.

Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου και σε αυτήν μετείχαν ο υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης, ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Δημήτρης Βίτσας, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Νίκος Τόσκας και ο υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Σταύρος Κοντονής.

 Στη συνέχεια ο Πρωθυπουργός είχε συνάντηση με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου Γ. Πάλλη, Χίου Α. Μιχαηλίδη, Σάμου Δ. Σεβαστάκη και Δωδεκανήσου Η. Καματερό για την προσφυγική και μεταναστευτική κρίση.

Δυτική Ευρώπη: Το χιόνι και οι θυελλώδεις άνεμοι προκαλούν σοβαρά προβλήματα

Οι σφοδρές χιονοπτώσεις και οι θυελλώδεις άνεμοι έπληξαν σήμερα πολλές χώρες της δυτικής Ευρώπης, προκαλώντας εκτεταμένες διακοπές στην ηλεκτροδότηση, προβλήματα στις μετακινήσεις, και το κλείσιμο σχολείων.

Στην Ολλανδία περισσότερες από 400 πτήσεις ακυρώθηκαν στο αεροδρόμιο Άμστερνταμ-Σίπχολ.

Τουλάχιστον 300 πτήσεις ακυρώθηκαν σήμερα στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών εξαιτίας της έντονης χιονόπτωσης, ενώ οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν ότι νέες χιονοπτώσεις αναμένονται τις επόμενες ώρες στην πρωτεύουσα του Βελγίου.

Τριακόσιες πτήσεις ακυρώθηκαν εξαιτίας του χιονιού- ήτοι οι μισές από τις προγραμματισμένες- και σε άλλες 100 καταγράφηκαν καθυστερήσεις, διευκρίνιζε η Φλοράνς Μουλ, η εκπρόσωπος τύπου του αεροδρομίου των Βρυξελλών, μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Belga, λίγο μετά τις 18.00 τοπική ώρα (19.00 ώρα Ελλάδας).

Η Brussels Airport, η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία του αεροδρομίου, συστήνει στους επιβάτες να επιβεβαιώνουν εάν η πτήση τους θα απογειωθεί ή προσγειωθεί στην καθορισμένη ώρα της, προτού μεταβούν στο αεροδρόμιο.

«Εάν η πτήση σας ακυρωθεί, σας παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με την αεροπορική σας εταιρεία προτού πάτε στο αεροδρόμιο» συμβουλεύει η Brussels Airport τους επιβάτες, μέσω του λογαριασμού της στο Twitter.

Μετά τη χιονοθύελλα που έπληξε την περιοχή το πρωί, τα προβλήματα στις εκτελέσεις των δρομολογίων συνεχίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας στο αεροδρόμιο, λόγω των επιχειρήσεων απομάκρυνσης των όγκων χιονιού, καθαρισμού των αεροσκαφών ή της έλλειψης ορατότητας.

Την ίδια ώρα, εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών, η συνάντηση που είχε προγραμματιστεί στις Βρυξέλλες μεταξύ του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ και του πρωθυπουργού του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου ακυρώθηκε.

Οι χιονοπτώσεις προκάλεσαν επίσης μποτιλιαρίσματα εκατοντάδων χιλιομέτρων στο οδικό δίκτυο περιμετρικά των Βρυξελλών και της Φλάνδρας, στο βόρειο τμήμα της χώρας.

Στη Γαλλία η ταχύτητα των θυελλωδών ανέμων της καταιγίδας Ana έφθασε τα 140-150 χλμ/ ώρα. Τουλάχιστον 50.000 νοικοκυριά παραμένουν στο σκοτάδι.

Η δυτική Γαλλία αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα από την κακοκαιρία. Στο αεροδρόμιο της Νίκαιας τα αεροσκάφη έχουν ακινητοποιηθεί και η κατάσταση δεν αναμένεται να βελτιωθεί πριν από τις 06.00 το πρωί την Τρίτη.

Στη Βρετανία, εκατοντάδες σχολεία παρέμειναν κλειστά σήμερα εξαιτίας του χιονιού και του παγετού. Σε κίτρινο συναγερμό τέθηκε η Ουαλία.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ