Αρχική Blog Σελίδα 14589

Σημεία ομιλίας Υπ. Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου, στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση στη Θεσσαλονίκη

Στους άξονες δράσης για τη βελτίωση της θέσης των εργαζομένων, την αξιοπρεπή εργασία και την καταπολέμηση της παραβατικότητας στη αγορά εργασίας, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, η Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφη Αχτσιόγλου, μιλώντας στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση της Κεντρικής Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη.

Υπογραμμίζοντας ότι η οικονομία έχει επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και καταγράφεται μείωση της ανεργίας, επισήμανε ότι πρέπει να τεθούν «τα θεμέλια για μια βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη. Ο σχεδιασμός ενός τέτοιου μοντέλου ανάπτυξης φέρει ως υποχρέωση την αξιοπρεπή εργασία. Για τον λόγο αυτό νομοθετήσαμε την επαναφορά, τον Αύγουστο του 2018, των δύο βασικών αρχών των συλλογικών διαπραγματεύσεων, της επεκτασιμότητας και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης, οι οποίες είχαν ανασταλεί την περίοδο της κρίσης».

«Δίκαιη ανάπτυξη με 586 ευρώ κατώτατο μισθό δεν γίνεται. Άρα δεν μπορεί παρά να είναι κύρια προτεραιότητα της κυβέρνησης αυτής η αύξηση του κατώτατου μισθού», τόνισε η Υπουργός Εργασίας και πρόσθεσε ότι «ο τρόπος που αντιμετωπίστηκε η κρίση μέσω της συμπίεσης των μισθών και των εργατικών δικαιωμάτων όχι απλά ήταν κοινωνικά άδικος αλλά και οικονομικά αναποτελεσματικός». Η ανάπτυξη, σημείωσε, «δεν μπορεί παρά να στηρίζεται σε θέσεις εργασίας οι οποίες θα είναι καλά αμειβόμενες και αυτό προϋποθέτει έναν καλύτερο κατώτατο μισθό, προϋποθέτει συλλογικές συμβάσεις εργασίας για να μπορούν να βελτιώνονται οι μισθοί, καθώς προχωράμε από επίπεδο σε επίπεδο. Προϋποθέτει, επίσης, επένδυση στην καινοτομία, στο ανθρώπινο δυναμικό, στις νέες τεχνολογίες. Με την έξοδο από το πρόγραμμα θα είμαστε σε θέση πια να δρομολογήσουμε και την αύξηση του κατώτατου μισθού η οποία θα γίνει με Υπουργική Απόφαση. Προφανώς χρειάζεται μελέτη, τεχνικά ήδη έχουμε ξεκινήσει αυτή τη μελέτη».

Αναφερόμενη στην αλλαγή της αρχιτεκτονικής του προστίμου για την αδήλωτη εργασία και στη σύνδεσή του με την πρόσληψη του εργαζόμενου, υπογράμμισε ότι αποτελεί μία ακόμη πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας η οποία ενισχύει τη θέση των εργαζομένων, καθώς από την εισπρακτική λογική περνάμε στην απόδοση δικαιοσύνης στον εργαζόμενο που δούλευε αδήλωτος.

«Με τη διάταξη που σχεδιάζουμε δίνουμε τη δυνατότητα έκπτωσης στο πρόστιμο σε περίπτωση πρόσληψης από την επιχείρηση του εργαζόμενου που βρέθηκε αδήλωτος. Η μείωση θα είναι κλιμακωτή ανάλογα με τη διάρκεια της πρόσληψης. Επιπλέον, δίνουμε κίνητρο στον αδήλωτο εργαζόμενο να απευθυνθεί στην επιθεώρηση εργασίας και να προχωρήσει σε καταγγελία καθώς προβλέπεται και αναδρομική καταβολή ενσήμων. Επίσης, ο εργοδότης που έχει ήδη εντοπιστεί με αδήλωτο εργαζόμενο θα γνωρίζει ότι το ύψος του προστίμου πολλαπλασιάζεται αν εντοπιστεί ξανά να απασχολεί αδήλωτο εργαζόμενο», τόνισε η κ. Αχτσιόγλου.

Θα αποζημιωθούν οι ροδακινοπαραγωγοί της Β. Ελλάδας, υπογράμμισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Β. Αποστόλου

Θα αποζημιωθεί και θα καλυφθεί η απώλεια εισοδήματος των ροδακινοπαραγωγών της Β. Ελλάδας”, είπε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου, σε δηλώσεις τους, μετά από σύσκεψη που έγινε, στο πλαίσιο του Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κ. Μακεδονίας, υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννη Δραγασάκη. Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι αγροτών και κτηνοτρόφων από περιοχές της Βόρειας Ελλάδας.

“Οι ροδακινοπαραγωγοί όπως αλλεπάλληλα έχουμε υποσχεθεί στις συναντήσεις μας μαζί τους, θα πληρωθούν κανονικά όπως έχουμε συμφωνήσει. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αποζημίωσής τους για τις βροχοπτώσεις Ιουλίου 2017, ενώ θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε το εισόδημα που έχασαν πέρυσι, λόγω του ρωσικού εμπάργκο”, είπε ο κ. Αποστόλου, διευκρινίζοντας: “ότι απώλεια υπάρχει, σε ό,τι αφορά το εισόδημά τους, θα επιδιωχθεί να πληρωθούν”.

  Σχετικά με την την αποζημίωση, για τις ζημιές που υπέστησαν από τις βροχοπτώσεις Ιουλίου 2017, ο πρόεδρος του ΕΛΓΑ, Φάνης Κουρεμπές, δήλωσε: “Λογικά το επόμενο δίμηνο, με τρίμηνο, ανάλογα με τι θα μας δείξουν και οι διασταυρωτικές των στοιχείων που έχουμε, το ζήτημα θα ολοκληρωθεί”. “Υπάρχει συνεννόηση με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Έχει τελειώσει η συλλογή των στοιχείων από τη Διεπαγγελματική Οργάνωση Πυρηνοκάρπων και βρίσκονται τώρα στο υπουργείο. Με το που έρθουν αυτά τα στοιχεία στον ΕΛΓΑ, θα κάνουμε την τελική επεξεργασία και αφού πρώτα συνεννοηθούμε με τον αρμόδιο υπουργό, θα προχωρήσει και η αποζημίωσή τους”, διευκρίνισε.

Πάντως, ο πρόεδρος της Κοινοπραξίας Συνεταιρισμών Ομάδων Παραγωγών Νομού Ημαθίας, Χρήστος Γιαννακάκης, μέλος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Πυρηνοκάρπων, που συμμετείχε στη σύσκεψη, εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του αναφορικά με το τι μέλλει γενέσθαι με τους ροδακινοπαραγωγούς της Β. Ελλάδας.”Είδα επιφυλακτικό τον κ. Δραγασάκη σχετικά με το ζήτημα της εισοδηματικής στήριξης των ροδακινοπαραγωγών Β. Ελλάδα για απώλεια εισοδήματός τους από την επιβολή του ρωσικού εμπάργκο. Εμείς θα επιμείνουμε. Θα ζητήσουμε νέα συνάντηση μαζί με τον αντιπρόεδρο της ελληνικής κυβέρνησης και στην Αθήνα, ώστε να του αναπτύξουμε πιο λεπτομερειακά και με επιχειρήματα το συγκεκριμένο θέμα και τις θέσεις μας”.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ειδικό Πρόγραμμα Κάλυψης Εθνικού Οδικού Δικτύου από το ΕΚΑΒ για την περίοδο του Πάσχα

Έκτακτα μέτρα κάλυψης του Εθνικού Οδικού Δικτύου κατά την περίοδο του Πάσχα, λαμβάνει το Εθνικό Κέντρο ‘Αμεσης Βοήθειας. Η κάλυψη θα γίνει με ανάπτυξη σε συγκεκριμένα σημεία του οδικού δικτύου Κινητών Μονάδων Επείγουσας Προνοσοκομειακής Ιατρικής και Ασθενοφόρων.

Το ΕΚΑΒ προτρέπει όλους τους οδηγούς για σωστή χρήση των ζωνών ασφαλείας και του κράνους και ασφαλή οδήγηση με τήρηση των κανόνων του ΚΟΚ. Επίσης, το ΕΚΑΒ παρακαλεί για την σωστή χρήση του «166» και την κλήση του μόνο σε καταστάσεις που είναι αναγκαία η επείγουσα βοήθεια. Σημειώνει ότι εάν καλέσετε το «166» θα πρέπει να είστε έτοιμοι να δώσετε τις παρακάτω πληροφορίες:

– Τον αριθμό του τηλεφώνου από το οποίο καλείτε

– Την ακριβή διεύθυνση στην οποία θα πρέπει να μεταβεί το Ασθενοφόρο

– Αν υπάρχει κάποιο χαρακτηριστικό σημείο (μεγάλος δρόμος ή σταυροδρόμι)

– Πόσοι άνθρωποι χρειάζονται βοήθεια και ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα

– Ηλικία και φύλο των ανθρώπων που χρειάζονται βοήθεια

– Μην κλείσετε το τηλέφωνο εάν δεν έχει ολοκληρωθεί η συνομιλία και δεν έχουν δοθεί όλα τα στοιχεία.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ερώτηση Ν. Ανδρουλάκη προς την Επιτροπή για την αγορά από την Τουρκία τεθωρακισμένων με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Στην καταγγελία για αγορά τεθωρακισμένων από την Τουρκία με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προχώρησε ο Νίκος Ανδρουλάκης.

Με ερώτηση που κατέθεσε προς την Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής της ΔΗΣΥ επισημαίνει ότι δόθηκαν 83 εκατ. ευρώ στην Άγκυρα από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας για να αποκτήσει η Τουρκία βαριά τεθωρακισμένα οχήματα. Ορισμένα μάλιστα από αυτά τα έχει τοποθετήσει στα σύνορα με την Ελλάδα.

Τονίζεται ότι απαγορεύεται η αγορά στρατιωτικού τύπου οχήματα με ευρωπαϊκά χρήματα. Ο κ. Ανδρουλάκης αναφέρει επίσης ότι η επιλογή των συγκεκριμένων οχημάτων μπορεί να έγινε κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανόνων χρηματοδότησης.

Ρωτά τέλος την Επιτροπή αν υπάρχει μηχανισμός παρακολούθησης της χρήσης των συγκεκριμένων οχημάτων από την πλευρά της Τουρκίας.

Αναλυτικά η ερώτηση του Νίκου Ανδρουλάκη  προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ως εξής:

Θέμα: Αγορά Τεθωρακισμένων οχημάτων από την Τουρκία με χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στον ερευνητικό ιστότοπο TheBlackSea.Eu (https://theblacksea.eu/billions-for-borders/article/en/no-way-out), η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί με 83 εκατομμύρια ευρώ την αγορά βαριά τεθωρακισμένων οχημάτων από την Τουρκία με στόχο την καλύτερη φύλαξη των συνόρων της. Τα χρήματα αυτά δεν προέρχονται από την έξτρα χρηματοδότηση που έλαβε η Τουρκία στο πλαίσιο της συμφωνίας για το προσφυγικό αλλά από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας.

Τα επιλεγέντα οχήματα είναι ξεκάθαρα στρατιωτικού τύπου και κατά το χρόνο της παραγγελίας τους, δεν ήταν ήδη διαθέσιμα στην αγορά, κάτι που ενδέχεται να παραβιάζει τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανόνες για την προμήθεια τους. Πενήντα μάλιστα από αυτά φέρεται να έχουν τοποθετηθεί στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Ερωτάται η Επιτροπή:

  1. Παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία η προμήθεια οχημάτων στρατιωτικού τύπου με χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας; Σε ποια τουρκική υπηρεσία υπάγονται τα συγκεκριμένα οχήματα;
  2. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, προϋπόθεση χρηματοδότησης αποτελούσε η επιλογή μοντέλου οχήματος το οποίο να κυκλοφορεί στην αγορά για τουλάχιστον έναν χρόνο. Τηρήθηκε ο συγκεκριμένος ο όρος;
  3. Η χρήση των οχημάτων αυτών για άλλους σκοπούς απαιτεί γραπτή εξουσιοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς την Τουρκία. Υπάρχει μηχανισμός ελέγχου και παρακολούθησης των συγκεκριμένων οχημάτων και ποιες άλλες χρήσεις θα μπορούσαν να επιτραπούν;

Ιδρύεται Ειδικό Νηπιαγωγείο στον Άγιο Αθανάσιο του Δήμου Χαλκηδόνος

Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αθανασίου, στο Δήμο Χαλκηδόνος Θεσσαλονίκης, επισκέφθηκε την Τετάρτη 28/03, η Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Μερόπη Τζούφη.

Η Υφυπουργός συναντήθηκε, παρουσία του Διευθυντή Εκπαίδευσης Γεώργιου Χρήστου, με τον Δήμαρχο Χαλκηδόνος Ιωάννη Τσουκνίδα, την Αντιδήμαρχο Ξένια Κιαχαγιά-Παρασχάκη, τη Διευθύντρια του σχολείου, το εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς και με τους μαθητές.

Σημειώνεται πως το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αθανασίου λειτούργησε για πρώτη φορά φέτος, έχει περί τους 12 μαθητές, είναι πολύ καλά στελεχωμένο σε προσωπικό και οι εγκαταστάσεις του είναι μεγάλες και υπερσύγχρονες.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, η Υφυπουργός εξήγγειλε την έναρξη λειτουργίας Ειδικού Νηπιαγωγείου στον ίδιο χώρο, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Η απόφαση της ίδρυσης έχει ήδη υπογραφεί από τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου και βρίσκεται στον Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να υπογραφεί και από τον Αν. Υπουργό Γιώργο Χουλιαράκη και εν συνεχεία, να εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο Δήμαρχος Χαλκηδόνος αναφέρθηκε στην ανάγκη υποστήριξης των Ειδικών Σχολείων και την επιτάχυνση της χορήγησης του απαραίτητου εξοπλισμού. Τέλος, δήλωσε πως στο Δήμο υπάρχει η δυνατότητα να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της δίχρονης υποχρεωτική προσχολικής εκπαίδευσης.

Αλέξης Τσίπρας: Παρουσίαση Πάρκου ΑμεΑ και παραχώρηση οικοπέδων για σχολεία

Ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στο πλαίσιο του 11ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση, παρουσίασε με την Αναπληρώτρια Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου, το έργο «Πάρκο ΑμεΑ για όλους» και παρέδωσαν τρία οικόπεδα στους Δήμους Νεάπολης-Συκεών και Πυλαίας – Χορτιάτη για τη δημιουργία σχολείων. 

Ο Πρωθυπουργός, τόνισε ότι η κυβέρνηση είχε δεσμευθεί για τη δημιουργία του πρότυπου πάρκου και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα παρουσίασε τη μελέτη του έργου. Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα πάρκα στην περιοχή των Βαλκανίων και μια πολύ σημαντική συμβολή για τα μικρά παιδιά με αναπηρία αλλά και για όλα τα παιδιά, σημείωσε ο Αλέξης Τσίπρας.

Το πάρκο θα λειτουργήσει στην περιοχή Μαλακοπή της Άνω Τούμπας, σε χώρο συνολικής επιφάνειας 2.160 τμ.

Στην ίδια εκδήλωση, παραχωρήθηκαν τρία οικόπεδα για την ανέγερση σχολείων, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί μέρος των αυξημένων αναγκών στέγασης σχολικών συγκροτημάτων, στους δήμους Νεάπολης-Συκεών και  Πυλαίας – Χορτιάτη.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν o Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο Δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης και οι Αντιδήμαρχοι του Δήμου Νεάπολης – Συκεών, Αντώνης Σαουλίδης και Μιχάλης Βουλγαρίδης.

 

Ο Υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης στα ΕΠΑ.Λ της Σταυρούπολης, στη Θεσσαλονίκη

Συνεχίζοντας τις απευθείας συναντήσεις του με εκπαιδευτικούς και μαθητές/-ήτριες, ο Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Δημήτρης Μπαξεβανάκης επισκέφθηκε τα Επαγγελματικά Λύκεια της Σταυρούπολης, στη Θεσσαλονίκη σήμερα 28 Μαρτίου 2018 συνοδευόμενος από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Παναγιώτη Ανανιάδη.

Ο κ. Μπαξεβανάκης επισκέφθηκε το 1ο και 2ο ΕΠΑ.Λ. Σταυρούπολης, συνομίλησε με τους Διευθυντές των δύο σχολείων και το Διευθυντή του Εργαστηριακού Κέντρου ενώ είχε εκτεταμένη συζήτηση με εκπαιδευτικούς και μαθητές/-ήτριες τονίζοντας τη συστηματική προσπάθεια αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας. Συγκεκριμένα, επισήμανε το σύνολο των θεσμικών αλλαγών που έχουν πραγματοποιηθεί για τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών δυνατοτήτων των μαθητών/-ητριών με την αναμόρφωση της δομής του ΕΠΑ.Λ., που εξασφαλίζει στους μαθητές την παροχή αφενός στέρεων γενικών γνώσεων και αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων αποφεύγοντας την πρόωρη ειδίκευση. Τόνισε τις δυνατότητες που παρέχονται στους αποφοίτους ΕΠΑ.Λ. με τη διεύρυνση της πρόσβασης σε ΤΕΙ (ποσοστό 20%) και σε Πανεπιστήμια (ποσοστό 5%),  την πρόσβαση σε 2ετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις με το βαθμό απολυτηρίου, τη συνέχιση σπουδών στα ΙΕΚ και στη συμμετοχή των αποφοίτων στο «Μεταλυκειακό Έτος- Τάξη Μαθητείας».

Εκτενής αναφορά έγινε στο πρόγραμμα Μαθητείας, το οποίο συμβάλλει στην εργασιακή προοπτική των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, καθώς βοηθά στο να αποκτήσει ο μαθητευόμενος εργασιακή κουλτούρα και εμπειρία σε πραγματικές συνθήκες εργασίας, παρέχει στους μαθητευόμενους αμοιβή (75% του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου) και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, διεξάγεται υπό την εποπτεία των ΕΠΑΛ με συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών και τέλος οδηγεί σε εξετάσεις πιστοποίησης, που παρέχουν στους αποφοίτους πιστοποιημένο τίτλο σπουδών επιπέδου 5, βάσει του Εθνικού και του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Στη συνέχεια, ο κ. Μπαξεβανάκης αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.» που στοχεύει στην ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Επαγγελματικά Λύκεια με την πρόσληψη Ψυχολόγων, στην παροχή εναλλακτικής ενισχυτικής διδασκαλίας στην Ελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά, στη σύνδεση με την τοπική κοινωνία και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, δράσεις που εφαρμόζονται πιλοτικά κατά το σχολικό έτος 2017-18 και θα γενικευτούν από την επόμενη σχολική χρονιά σε όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας.

Κλείνοντας, ο Υφυπουργός επισήμανε ότι έχουν εξασφαλιστεί για 9.328 σχολικές μονάδες χρηματοδοτήσεις ύψους  68.651.000,00€ για προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού ΤΠΕ στην εκπαίδευση καθώς και για προμήθεια και εγκατάσταση εργαστηριακού εξοπλισμού των ΕΠΑΛ και ΙΕΚ.

Ενημερωτικό σημείωμα του Κινήματος Αλλαγής για την αναθεώρηση του συντάγματος

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ

Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ –ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Η αναθεώρηση του Συντάγματος είναι απαραίτητη για την ενίσχυση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, την αναβάθμιση του κύρους των θεσμών, την θεσμική θωράκιση του Κράτους Δικαίου.

Αυτή η ανάγκη και η σημασία της μεταρρύθμισης του συνταγματικού κειμένου έχει αναγνωρισθεί από το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων και από την συντριπτική πλειοψηφία της ακαδημαϊκής και επιστημονικής κοινότητας.

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη επεξεργάστηκε ένα συνολικό σχέδιο αναθεώρησης του Συντάγματος ήδη από το 2016 και η Φώφη Γεννηματά κατέθεσε στον δημόσιο διάλογο το σχέδιο αυτό ήδη από τον Μάρτιο του 2016. Ανάλογες επεξεργασίες έγιναν και από το ΠΟΤΑΜΙ.

Ακολούθησε η ανακοίνωση από τον πρωθυπουργό, στις 25 Ιουλίου 2016, της πρόθεσης της παρούσας κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Συντάγματος και μίας σειράς προτάσεων, στις οποίες ασκήθηκε σφοδρή κριτική τόσο από την πλευρά μας όσο και από μεγάλο αριθμό συνταγματολόγων.

Η εξαγγελία του πρωθυπουργού περιλάμβανε επίσης μία εξωθεσμική και παρακοινοβουλευτική διαδικασία δήθεν δημόσιας διαβούλευσης πάνω σε επιμέρους προτάσεις αναθεώρησης, ενώ άφησε επίσης ανοικτό το ενδεχόμενο διεξαγωγής δημοψηφίσματος πάνω στις προτάσεις αυτές. Τον προσχηματικό και αντισυνταγματικό χαρακτήρα αυτών των διαδικαστικών «καινοτομιών» καταγγείλαμε με έμφαση από την πρώτη στιγμή. Έκτοτε η κυβέρνηση έχει αφήσει τη σχετική διαδικασία να σέρνεται, παρ΄όλο που δεν απομένει πλέον πολύς χρόνος για να ξεκινήσει η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα αναθεωρητική διαδικασία.

Επισημαίνουμε όμως ότι κανένα κόμμα δεν αρνήθηκε την αναγκαιότητα της αναθεωρητικής διαδικασίας. Επέμεναν όμως όλοι στην τήρηση των προβλεπόμενων θεσμικών διαδικασιών. Μάλιστα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης μίλησε για «συναινετικό καθορισμό όσο το δυνατόν περισσότερων άρθρων για αναθεώρηση».

Από την πλευρά μας συνεχίστηκε η επεξεργασία των προτάσεων  και υπήρξε ειδικό κεφάλαιο για το κρίσιμο αυτό ζήτημα στις αποφάσεις του Συνεδρίου τον Ιούλιο του 2017.

Οι κυβερνητικοί χειρισμοί σε σχέση ιδιαίτερα με τους θεσμούς  επανέφερε στο προσκήνιο την αναγκαιότητα αναθεώρησης μιας σειράς συνταγματικών ρυθμίσεων που έχουν αποδειχθεί ανορθολογικές, ατελέσφορες, δυσλειτουργικές ή αναχρονιστικές. Από την πλευρά του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Μητσοτάκη διατυπώθηκε πρόταση, με άρθρο του στις 16.2.2018, για την αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος περί ποινικής ευθύνης των μελών της κυβέρνησης στην κατεύθυνση της πλήρους απεμπλοκής της Βουλής από τη διαδικασία δίωξης.

Με την ίδια αφορμή η Φώφη Γεννηματά επισήμανε  στην αγόρευσή της στη Βουλή (21.2.2018) ότι «….. Και με την ευκαιρία άκουσα την θέση σας για αλλαγή του νόμου περί ευθύνης Υπουργών. Καμία αντίρρηση, απαιτείται όμως αλλαγή του Συντάγματος που προϋποθέτει μια ευρύτερη συνεννόηση. Πιστεύετε ότι μπορεί να επιτευχθεί; Αν το πιστεύετε μπορούμε να συζητήσουμε για μια μίνι αναθεώρηση σε βασικές διατάξεις που η ιδέα της αναθεώρησής τους έχει πέρα από κάθε αμφιβολία ωριμάσει».

Τόσο στον προσυνεδριακό διάλογο όσο και στο πλαίσιο του διαλόγου που αναπτύχθηκε στο ιδρυτικό συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής, η συνταγματική αναθεώρηση αποτέλεσε ένα από τα κορυφαία ζητήματα που τέθηκαν. Διατυπώθηκαν προτάσεις, συνθέτοντας τις σχετικές απόψεις όλων των κομμάτων που μετείχαν στη δημιουργία του Νέου Φορέα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πλαίσιο των εργασιών του ιδρυτικού μας Συνεδρίου υπήρξε ειδική θεματική συνεδρίαση τα συμπεράσματα και οι προτάσεις της οποίας παρουσιάστηκαν και εγκρίθηκαν στην ολομέλεια.

  • ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

Το Κίνημα Αλλαγής υποστηρίζει σθεναρά την αναγκαιότητα να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία αναθεώρησης, προκειμένου να μην χαθεί μία ακόμη ιστορική ευκαιρία βελτίωσης του καταστατικού χάρτη της πολιτείας μας. Έχοντας όμως πλήρη επίγνωση της σημασίας που έχει η επίτευξη ευρύτερων συναινέσεων πάνω στο περιεχόμενο του αναθεωρητικού εγχειρήματος, με εθνικό αίσθημα ευθύνης, προτείνει να προχωρήσει η αναθεώρηση εκείνων των διατάξεων πάνω στις οποίες είναι εφικτό να διαμορφωθεί ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Με τις αλλαγές που προτείνουμε:

  • Η εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας δεν θα μπορεί να αποτελεί πρόσχημα για πρόωρες εκλογές, κάτι που μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις για την χώρα όπως αποδείχθηκε τον Δεκέμβριο του 2014.
  • Η Κυβέρνηση δεν θα μπορεί να διαλύει την Βουλή όποτε την βολεύει, επικαλούμενη με τρόπο προσχηματικό και καταχρηστικό «εθνικό θέμα». Αποκαθίσταται η σταθερότητα του «εκλογικού κύκλου».
  • Καταργούνται προνόμια του πολιτικού συστήματος.

Οι πολίτες θα γνωρίζουν ότι οι Υπουργοί θα ελέγχονται για τις πράξεις τους και δεν θα παραγράφονται τα αδικήματά τους.

Ότι οι βουλευτές θα δίνουν λόγο στα δικαστήρια, χωρίς να καλύπτονται από την «ασυλία».

  • Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα ενισχυθεί με αρμοδιότητες που θα ισορροπούν το πολιτικό σύστημα.
  • Ενισχύεται η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης (με βάση την αρχή της διάκρισης των εξουσιών) και θα αποτρέπονται Κυβερνητικές παρεμβάσεις για την επιλογή της ηγεσίας της.
  • Ενισχύεται η διαφάνεια και η αξιοκρατία στον Δημόσιο Τομέα ώστε να αντιμετωπίσουμε ριζικά τις πελατειακές αντιλήψεις και το κομματικό κράτος.
  • Η χρηματοδότηση των κομμάτων θα γίνεται με πλήρη διαφάνεια και η διαχείριση τους θα ελέγχεται ουσιαστικά.
  • Δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης ΑΕΙ μη κρατικών, σοβαρών και αξιόπιστων με διαδικασίες αυστηρές πιστοποίησης και αξιολόγησης, ώστε να τελειώσει η απαράδεκτη κατάσταση με τα «κατ’ ευφημισμόν» Πανεπιστήμια.

  • ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΚΑΛΕΝΔΕΣ.

Αν δεν ξεκινήσει το συντομότερο η διαδικασία αναθεώρησης, ώστε να προλάβει η Βουλή πριν από τις ερχόμενες εκλογές να συστήσει Επιτροπή Αναθεώρησης, να συζητήσει τις προτάσεις της στην ολομέλεια και να ψηφίσει υπέρ της αναθεώρησης συγκεκριμένων διατάξεων σε δύο ψηφοφορίες που απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον έναν μήνα, τότε η όποια αναθεωρητική πρωτοβουλία παραπέμπεται στις καλένδες. Και τούτο επειδή η αναθεωρητική πρωτοβουλία θα πρέπει να ξεκινήσει στην επόμενη Βουλή και να ολοκληρωθεί στη μεθεπόμενη, με αποτέλεσμα η συνταγματική μεταρρύθμιση να καθυστερήσει μια πενταετία από σήμερα.

Τα προβλήματα της χώρας και του πολιτικού συστήματος δεν μπορούν όμως να περιμένουν πότε ο Πρωθυπουργός θα κρίνει ότι τον εξυπηρετεί επικοινωνιακά να επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα της αναθεώρησης του Συντάγματος.

Ούτε μπορεί να εντάσσονται στις σκοπιμότητες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που ενώ μέχρι πριν λίγο εμφανιζόταν να πιέζει με άρθρα του κ. Μητσοτάκη για την αναθεώρηση, τώρα φαίνεται ότι «κάνει πίσω».

Αν όμως υιοθετηθούν τέτοιες λογικές,  οι πολίτες θα συνεχίσουν να δυσπιστούν προς το πολιτικό σύστημα και οι θεσμοί και η Δικαιοσύνη, να δέχονται την υπονόμευση του κύρους τους από καθεστωτικές λογικές.

Με υψηλό αίσθημα ευθύνης απέναντι στη χώρα, η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής έλαβε την πρωτοβουλία, με σχετική της επιστολή προς τον Πρόεδρο της Βουλής, να θέσει το μείζον αυτό, εθνικής σημασίας ζήτημα, προκειμένου να σταματήσουν οι εξωθεσμικοί πειραματισμοί και τα επικοινωνιακά παιχνίδια, και να ξεκινήσει η συνταγματικά προβλεπόμενη διαδικασία,  για τη μεταρρύθμιση του συνταγματικού μας χάρτη.

Σε αυτή την διαδικασία και μέσα στην Βουλή, θα αναδειχθεί και το ποιες προτάσεις έχουν πραγματικά προοδευτικό προσανατολισμό και περιεχόμενο.

Συνέντευξη του υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου, στον ρ/σ «Ράδιο Θεσσαλονίκη» και τους δημοσιογράφους Στέφανο Διαμαντόπουλο και Δημήτρη Διαμαντίδη

Συνέντευξη του υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου, στον ρ/σ «Ράδιο Θεσσαλονίκη»

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ:  Καλημέρα σας, κύριε Τζανακόπουλε. Καλό πρωινό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα σας ημέρα, κύριε Διαμαντόπουλε.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Τα θέματα καίνε. Δεν λένε να αφήσουν ήσυχο το κυβερνητικό έργο, ξεκινώντας από τις δραστηριότητες μετά τη Βάρνα, μπαίνοντας στα θέματα τα πολιτικά, τα οικονομικά, τη Novartis και άλλα πολλά. Ας ξεκινήσουμε με τις δηλώσεις του κ. Καμμένου στον κ. Παπαδάκη, οι οποίες έκαναν εντύπωση. Αναφέρομαι στην εικόνα που έδωσε ο κ. Καμμένος στο Σκοπιανό, υπενθυμίζοντας τις θέσεις του ότι δεν πρόκειται να στηρίξει καμία απόφαση που να περιλαμβάνει τον όρο «Μακεδονία» και μάλιστα είπε και κάτι άλλο, το οποίο είναι ακόμη πιο δύσκολο, πιο σκληρό: θα κάνει προσπάθεια ό,τι και να συμβεί, με οποιονδήποτε τρόπο, να μην παρθεί από καμία Βουλή, καμία απόφαση που να συμπεριλαμβάνει τον όρο «Μακεδονία». Δεν σας δημιουργεί θέματα; Εγώ έχω την εντύπωση ότι έχουμε κυβερνητική αστάθεια.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν καταλαβαίνω γιατί σας κάνει εντύπωση, κύριε Διαμαντόπουλε. Η θέση αυτή του κ. Καμμένου είναι εκπεφρασμένη εδώ και πάνω από τρεις ή τέσσερις μήνες. Δεν είπε κάτι καινούργιο, χθες, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Έχει εκφράσει τις διαφωνίες και τις επιφυλάξεις του σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα εδώ και πάρα πολύ καιρό. Από εκεί και πέρα, η γνώμη μου είναι, με δεδομένο ότι οι πυλώνες αυτής της κυβερνητικής συνεργασίας αφορούν, κατά πρώτο λόγο, την έξοδο από το μνημόνιο, την επιτροπεία και την ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας και κατά δεύτερον, την παροχή θεσμικών εγγυήσεων, αλλά και πολιτικές πράξεις στην κατεύθυνση της καταπολέμησης της διαφθοράς, δεν θεωρώ ότι υπάρχει κανένα ζήτημα κυβερνητικής σταθερότητας. Εξάλλου, το είπε και ο κ. Καμμένος ότι δεν σκοπεύει ούτε να ρίξει την κυβέρνηση, ούτε να αποσύρει την εμπιστοσύνη του, ούτε τίποτα τέτοιο. Αντιθέτως, δήλωσε με σαφήνεια ότι θα πάει με τον κ. Τσίπρα μέχρι το τέλος σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που κάνουμε.

Τώρα, από εκεί και πέρα, η διαφορετική του τοποθέτηση σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα, προφανώς σχετίζεται με τη διαφορετική πολιτική καταγωγή, τις διαφορετικές ιδεολογικές τοποθετήσεις που έχουν τα δύο κόμματα που συγκυβερνούν. Πράγμα το οποίο κατά τη γνώμη μου είναι εύλογο σε ένα θέμα που δεν αφορούσε από την αρχή έναν κεντρικό πυλώνα πολιτικής συμφωνίας. Πέραν όλων αυτών, εφόσον η εμπιστοσύνη δεν αποσύρεται και εφόσον υπάρχουν οι δυνατότητες στο ελληνικό Κοινοβούλιο να εξευρεθούν οι απαραίτητες συναινέσεις και συγκλίσεις μεταξύ των πολιτικών κομμάτων -ξέρετε ότι το τεκμήριο της αρμοδιότητας το έχει το ελληνικό Κοινοβούλιο- εκείνο θα αποφασίσει με βάση τους συσχετισμούς που θα διαμορφωθούν επί του συγκεκριμένου ζητήματος. Θα έλεγα, λοιπόν, ότι καλό είναι να περιμένουμε την κατάληξη των συνομιλιών, να δούμε εάν θα καταφέρουμε να έχουμε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, ώστε να καταλήξουμε σε συμφωνία, σε μια διεθνή συμφωνία με τους γείτονές μας και από εκεί και πέρα όλοι θα έχουμε τη δυνατότητα να τοποθετηθούμε επί του πραγματικού διακυβεύματος.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ:  Εγώ θα έλεγα ότι παρακαλάτε να μην προχωρήσει το θέμα με ευθύνη των Σκοπιανών, μη τυχόν και βρεθείτε απέναντι στο φαινόμενο ο κ. Καμμένος να πει «όχι» σε μια σύνθετη ονομασία στη Βουλή και να παρακαλάτε μετά τη Ν.Δ. να στηρίξει την υπόθεση ή το ΠΑΣΟΚ.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανέναν δεν πρόκειται να παρακαλέσουμε. Ο καθένας θα πάρει την ευθύνη του σε αυτό, κύριε Διαμαντόπουλε. Ούτε παρακαλάμε να κάνουν πίσω οι γείτονές μας στο ζήτημα, ούτε φυσικά πρόκειται να παρακαλέσουμε καμία πολιτική δύναμη να συμβάλλει, ώστε να επιλυθεί ένα θέμα, το οποίο ταλαιπωρεί τη χώρα μας για 25 χρόνια, στερεί διπλωματικούς πόρους και στην πραγματικότητα κάθε παράταση ή κάθε μετάθεση του προβλήματος, δημιουργεί ακόμη χειρότερους διεθνείς συσχετισμούς. Ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή 110 χώρες μέλη του ΟΗΕ έχουν αναγνωρίσει την πΓΔΜ με τη συνταγματική της ονομασία και θεωρώ ότι είναι γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο που πρέπει να δούμε το πράγμα με ρεαλισμό και πραγματισμό και να προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να βρούμε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση.

Τώρα, η Ν.Δ., προφανώς, παρά το γεγονός ότι από το 2007-2008 έχει μπει σε μια κατεύθυνση να αποδεχθεί τη διπλή ονομασία, σήμερα, για λόγους που έχουν να κάνουν με πολιτικές σκοπιμότητες, αλλάζει την πολιτική της τοποθέτηση, ψαρεύοντας κατά τη γνώμη μου στα θολά νερά του εθνικισμού και της αξιοποίησης ευαισθησιών ενός τμήματος του ελληνικού πληθυσμού. Ωστόσο, επιμένω: ο σωστός, ο υπεύθυνος, ο αξιόπιστος δρόμος σε αυτή τη φάση, είναι να κάνουμε ό,τι μπορούμε, έτσι ώστε να βρεθεί μια συμφωνία. Δεν συμφωνώ λοιπόν, καθόλου μαζί σας ότι θα παρακαλέσουμε τον οποιονδήποτε να κάνει πίσω.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς έχουμε τα συμπεράσματά μας.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει, εσείς μπορείτε να έχετε τα συμπεράσματά σας…

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μου κάνει εντύπωση το πώς είναι δυνατόν, σε ένα τόσο σοβαρό θέμα, κ. Τζανακόπουλε, κρίσιμο θέμα, εθνικής στρατηγικής, το οποίο ταλαιπωρεί τη χώρα πολλά χρόνια, όπως το έχετε διαπιστώσει και εσείς, το λέτε άλλωστε στην κυβέρνηση, μπορεί οι εταίροι μιας κυβέρνησης να έχουν τόσο διαφορετική άποψη και μάλιστα ο ένας να υπενθυμίζει στον βασικό εταίρο και ρυθμιστή της κυβέρνησης της χώρας ότι σε περίπτωση που θα προκύψει τέτοιο θέμα, αυτός θα κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια να δυναμιτίσει μια συμφωνία, που σημαίνει πολιτική αστάθεια…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτά τα συμπεράσματα τα βγάζετε εσείς. Δεν είπε πουθενά…

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς. Μα, εγώ συμπεραίνω ότι και τα δικά σας είναι συμπεράσματα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Καμμένος δεν είπε ποτέ ότι θα δυναμιτίσει το οτιδήποτε. Είπε ότι θα κάνει μια πολιτική προσπάθεια να πείσει, να εμποδίσει, εν πάση περιπτώσει, τη συμφωνία. Η γνώμη μου είναι ότι τίποτε καινούργιο δεν κομίζεται σε σχέση με τις τοποθετήσεις του εδώ και τρεις-τέσσερις μήνες. Όμως, σας ξαναλέω, ότι επειδή στην Ελλάδα είχαμε συνηθίσει για τουλάχιστον 40 χρόνια κυβερνήσεις μονοκομματικές και επειδή στη συνέχεια η ταύτιση της Ν.Δ. με το ΠΑΣΟΚ, στο σύνολο των ζητημάτων, καθώς υπήρχε στρατηγική σύμπλευση από το 2011 μέχρι το 2015, αν θέλετε, ήταν τέτοια, που δεν έχουμε και την εμπειρία τέτοιου τύπου πολιτικών διαφωνιών εντός συγκυβερνήσεων, που είναι μια, αν όχι καθημερινότητα, ένα πολύ συνηθισμένο φαινόμενο σε άλλες χώρες της Ευρώπης, οι οποίες κυβερνώνται από συνεργατικά σχήματα. Εντάξει, το καταλαβαίνω ότι είναι μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το πολιτικό σύστημα. Αλλά, κατά τη γνώμη μου, είναι μια θετική αλλαγή. Διότι, κατά τον τρόπο αυτό, δίνεται η δυνατότητα για να υπάρξουν θεματικές, αν θέλετε, συγκλίσεις στο πλαίσιο του Κοινοβουλίου και γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο θα έλεγα ότι δεν είναι μια εξέλιξη που με ανησυχεί κατά το ελάχιστο.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρω αν ο Σάκης θέλει να ρωτήσει από το στούντιο κάτι τον κύριο Τζανακόπουλο, εγώ θέλω να αλλάξω θέμα και να μπω στην υπόθεση των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, η οποία εξελίσσεται σε κρύο-ζεστό και ειδικά μετά τη Βάρνα. Σάκη, θέλεις κάτι να ρωτήσεις;

ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ: Θέλω μόνο, αν μπορεί να μας διευκρινίσει ο κ. Τζανακόπουλος, όταν λέει για τον συνεταίρο στην κυβέρνηση Πάνο Καμμένο, ότι θα κάνει οτιδήποτε μέσω πολιτικών διαδικασιών, μέσω πολιτικών επιλογών για να σταματήσει την ολοκλήρωση μιας συμφωνίας με τα Σκόπια, τι εννοεί; Ποιες είναι αυτές οι πολιτικές κινήσεις;

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πρέπει να ρωτήσουμε τον κ. Καμμένο σε αυτή την περίπτωση.

ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ: Ο κ. Τζανακόπουλος λέει ότι δεν βγάζει συμπεράσματα, ξέρει.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πάμε στο θέμα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών. Μήπως έχετε νεότερα ή εάν σας ξάφνιασε η εξέλιξη στη Βάρνα. Άκουσα τον κ. Γιούνκερ να λέει ότι θα έχουμε νεότερα, το ίδιο και ο κ. Καμμένος χθες στον κ. Παπαδάκη. Δεν ξέρω εάν η κυβέρνηση έχει κάποιες πληροφορίες.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση έκανε την εκτίμηση ότι η τουρκική πλευρά τείνει προς την κωλυσιεργία και την καθυστέρηση, αποφάσισε να κινητοποιήσει και τις διεθνείς συμμαχίες της και τους εταίρους της στην προσπάθεια που κάνει για την όσο το δυνατόν συντομότερη διευθέτηση του ζητήματος. Η γνώμη μου είναι ότι και στο Συμβούλιο Κορυφής την προηγούμενη εβδομάδα, τα θέματα τέθηκαν σε πάρα πολύ ορθή βάση, καθώς θεωρήθηκε από τους αρχηγούς των κρατών-μελών της Ε.Ε. ότι αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε εξομάλυνση των σχέσεων με την Τουρκία, αλλά και για οποιαδήποτε προώθηση της θετικής ατζέντας των ευρωτουρκικών σχέσεων, ο σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου από τη μεριά της Τουρκίας, αλλά και η εξομάλυνση των σχέσεών της, τόσο με την Ελλάδα, όσο και με την Κύπρο, καθώς και ο σεβασμός των κυριαρχικών δικαιωμάτων, αλλά και ιδιαίτερα η επίλυση του ζητήματος των δύο Ελλήνων στρατιωτικών, νομίζω ότι αποτελεί μια σαφή πολιτική στήριξη στις θέσεις της χώρας μας, οι οποίες πλέον αποτελούν και θέσεις της Ε.Ε.. Αυτό είναι το ένα κομμάτι. Το δεύτερο είναι ότι, βεβαίως, ξέρετε ότι ιδιαίτερα μετά την εισβολή στο Αφρίν, η Τουρκία έχει υιοθετήσει μια εξωτερική πολιτική όξυνσης, εντάσεων, προκλητικότητας, όχι μόνο απέναντι στην Ελλάδα ή απέναντι στην Κύπρο, αλλά απέναντι και στην Ε.Ε., απέναντι και στις ΗΠΑ. Ψήγματα αυτής της πολιτικής είχαμε δει και το προηγούμενο διάστημα, τόσο με το Προσφυγικό, όσο και με διάφορες άλλες πρακτικές, τις οποίες υιοθετούσε η Τουρκία. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι έχουμε περάσει σε μια πιο μεγάλη ένταση, την οποία η Τουρκία βεβαίως προσπαθεί να καλύψει όταν βρίσκεται στα διεθνή fora, λέγοντας ότι θέλει να συνεχίσει στην κατεύθυνση της ευρωπαϊκής προοπτικής. Αλλά όταν επιστρέφει πίσω, φαίνεται ότι δεν τηρεί ακριβώς αυτά τα οποία έχει συμφωνήσει. Η γνώμη μου είναι ότι αυτή τη στιγμή πρέπει να συμμορφωθεί η Τουρκία, πρέπει να αναγνωρίσει ότι δεν προκύπτουν στοιχεία για οποιαδήποτε τέλεση παράνομης πράξης, πέραν από την άνευ δόλου είσοδο σε απαγορευμένη ζώνη και να προχωρήσει άμεσα στην απελευθέρωση των δύο.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είμαστε σίγουροι ότι δεν υπάρχει κάτι, στα κινητά τους εννοώ, για το οποίο ενδέχεται να μας ταλαιπωρήσει η ιστορία περαιτέρω;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά δεν υπάρχει κάτι. Αυτό το γνωρίζουν και στην Τουρκία. Εκτιμώ ότι το γνωρίζει και ο Τούρκος εισαγγελέας και γι’ αυτό το λόγο επιχειρεί τις καθυστερήσεις. Διαφορετικά θα είχε ενημερώσει τους δύο Έλληνες στρατιωτικούς για το κατηγορητήριο και θα είχε προχωρήσει η ποινική διαδικασία.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας κατηγορεί η αντιπολίτευση ότι το πήγατε χαλαρά στην αρχή και είχατε την εντύπωση ότι ο καλός γείτονας, ο οποίος πριν από λίγο διάστημα ήταν άλλωστε στην Αθήνα και αλώνιζε, όπως λέει η αντιπολίτευση, και έτσι βρεθήκατε εκτεθειμένοι τώρα σε μια πολύ δύσκολη υπόθεση ομηρίας. Είναι ομηρία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καθόλου χαλαρά δεν το πήραμε. Αυτή τη στιγμή, έχουμε δύο Έλληνες κρατούμενους, οι οποίοι θα κατηγορηθούν από την εισαγγελία της Τουρκίας για συγκεκριμένα αδικήματα. Τώρα, τα υπόλοιπα είναι μεταφορές, με τις οποίες δεν νομίζω ότι χρειάζεται σε επίπεδο…

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ζητήθηκε κάποια ανταλλαγή;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν έχει ζητηθεί καμία ανταλλαγή, ούτε επισήμως, ούτε ανεπισήμως. Δεν έχει ζητηθεί καμία ανταλλαγή.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν πάντοτε κανάλια επικοινωνίας των δύο πλευρών, τα οποία…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ανταλλαγές δεν προβλέπονται και δεν μπορούν να γίνουν. Το σημαντικό είναι το εξής. Να μιλήσουμε λίγο για την αντιπολίτευση και τις προτάσεις της. Όταν έχεις ένα τέτοιο ζήτημα, το οποίο γνωρίζεις ότι στο παρελθόν διευθετούνταν εντός ημερών, αν όχι ωρών, η πρώτη σου στάση είναι να μην επιλέξεις την επιθετική γραμμή, αλλά αντιθέτως να δεις αν χωρίς να το σηκώσεις, χωρίς να πάρει ευρύτερες διαστάσεις, έχεις τη δυνατότητα να το λύσεις. Διότι, το ζήτημα δεν είναι να πουλήσουμε εθνική εγρήγορση, επιθετικότητα και να κάνουμε λεονταρισμούς. Το βασικό ζήτημα που απασχολεί, αυτή τη στιγμή, την κυβέρνηση, είναι να επιστρέψουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα οι δύο. Και εκτιμούσαμε –και θεωρώ ότι ορθώς το κάναμε- ότι βασική τακτική για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, ήταν να μην αναδείξουμε το πρόβλημα σε μείζον διπλωματικό επεισόδιο. Διότι μετά θα έπαιρνε άλλες διαστάσεις. Πραγματικά. Η Τουρκία τελικά, εξαιτίας, σας είπα, του γεγονότος ότι έχει σκληρύνει τη στάση της, όχι μόνο απέναντι στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη τη δυτική επικράτεια, έδειξε ότι έχει διάθεση να κωλυσιεργήσει, να πολιτικοποιήσει το ζήτημα ή τουλάχιστον αυτό φαίνεται μέχρι στιγμής. Όμως, ελπίζω ότι μετά τη Βάρνα, μετά το Συμβούλιο Κορυφής, μετά τις σαφείς τοποθετήσεις και της Ε.Ε., θα αλλάξει τακτική.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πριν το Πάσχα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν μπορώ να το ξέρω.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Άκουσα αισιόδοξο τον κ. Καμμένο. Έχει κάποιες πληροφορίες ο κ. Καμμένος;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ήταν ο κ. Καμμένος που έθεσε πρώτος το ζήτημα.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Παρ΄ όλα αυτά, είναι υπουργός Εθνικής Άμυνας. Είναι στελέχη δικά του οι δύο. Θα έχει κάποιες πληροφορίες για να το λέει.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πρώτος θέτει το ζήτημα ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θέτει, λοιπόν, στον κ. Ερντογάν ως ημερομηνία ορόσημο το ελληνικό Πάσχα. Στη συνέχεια, ο κ. Καμμένος επαναλαμβάνει στην πραγματικότητα, αυτό το οποίο είπε ο κ. Γιούνκερ στον κ. Ερντογάν στην Βάρνα. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται, προφανώς, στη βάση συγκεκριμένης πληροφορίας. Τουλάχιστον εγώ δεν γνωρίζω μια τέτοια συγκεκριμένη πληροφορία.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ενημέρωσε ο κ. Καμμένος για να είναι τόσο αισιόδοξος…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει τέτοια πληροφορία.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εσείς είστε κυβερνητικός εκπρόσωπος και ο κ. Καμμένος…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ξαναλέω ότι είναι θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Προέδρου.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει, δεν επιμένω.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μα, τι να επιμείνετε. Είναι θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μου δίνετε την εικόνα ότι δεν έχετε καλή σχέση με τον υπουργό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Από πού σας προκύψει αυτό; Πάρα πολύ καλή σχέση.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν για ένα τέτοιο θέμα δεν ενημερώνει τη κυβέρνηση συνολικά…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι εννοείτε ότι δεν ενημερώνει τη κυβέρνηση; Δημόσια το είπε. Είπε ότι ευελπιστεί πως μέχρι το Πάσχα θα έχουμε λύση. Το ίδιο πράγμα είπε ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η κοινή γνώμη και οι γονείς των στρατιωτικών θέλουν από εσάς, από την κυβέρνηση και από τους υπουργούς, όταν λένε κάτι να έχουν μετρήσει δέκα φορές αυτό που λένε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αποτελεί μορφή πίεσης προς την τουρκική πλευρά.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι εργαλείο διπλωματικό. Καταλαβαίνω. Να γυρίσουμε σε ένα άλλο θέμα, το οποίο μας έχει δημιουργήσει ιδιαίτερη εντύπωση το τελευταίο χρονικό διάστημα και μιλώ για την υπόθεση του Noor 1, το ναρκοπλοίο, το οποίο έχει δείξει δρόμους διακίνησης μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών στην Ευρώπη και έχουν τεθεί μεγάλα θέματα, από την άσκηση δίωξης σε βάρος του κ. Μαρινάκη, ο οποίος είναι ένας μεγάλος οικονομικός παράγοντας του Ολυμπιακού, επιχειρηματίας, ιδιοκτήτης ΜΜΕ. Τελευταία συμμετείχε και στις άδειες, στους διαγωνισμούς. Από την άλλη μεριά, εδώ στη Θεσσαλονίκη έχουμε την υπόθεση του κ. Σαββίδη και όλες τις τελευταίες εξελίξεις. Θέλω να σας ρωτήσω, αυτό το πράγμα εσείς στην Αριστερά και στην κυβέρνηση δεν το βλέπετε; Ότι έχουμε συγκέντρωση δυνάμεων και δεσπόζουσα θέση σε χέρια επιχειρηματιών, οι οποίοι μάλιστα ασκούν και πολιτική;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μα, τι λέτε τώρα; Αυτό συμβαίνει σε κάθε καπιταλιστική χώρα του δυτικού, και όχι μόνο, κόσμου. Είναι προφανές ότι σε μια χώρα στην οποία λειτουργεί η ελεύθερη οικονομία, θα υπάρχουν ισχυροί οικονομικοί παράγοντες. Το ζήτημα για μια κυβέρνηση είναι να θέτει όρους, να θέτει το πλαίσιο, να θέτει τους κανόνες, να θέτει τους νόμους, εντός των οποίων θα τελείται η οικονομική δραστηριότητα. Αλλά είναι προφανές ότι η οικονομική ολιγαρχία στη χώρα μας, συνδεδεμένη με τμήματα της πολιτικής ελίτ, θα ασκεί και πολιτική.

Τώρα, σε ό,τι αφορά την υπόθεση του Noor 1, μια τεράστια υπόθεση διακίνησης ναρκωτικών, τη μεγαλύτερη ίσως που έχει αποκαλυφθεί, που έχει αστυνομικά τουλάχιστον διαλευκανθεί στην Ευρώπη , δεν μπορώ να σχολιάσω τις κινήσεις της Δικαιοσύνης. Η Δικαιοσύνη συλλέγει τα στοιχεία, βγάζει τα πορίσματά της και προχωρεί με τον τρόπο με τον οποίο θεωρεί ότι πρέπει να προχωρήσει στη βάση του νόμου και των εγγυήσεων του Συντάγματος. Αυτό που μπορώ να σχολιάσω σε σχέση με τον κύριο Μαρινάκη είναι η πολιτική του τοποθέτηση, η οποία ταυτίζεται στην πραγματικότητα με τις τοποθετήσεις της Ν.Δ. Μέχρι και την ίδια λέξη χρησιμοποίησε, σκευωρία.  Ποιος σκευωρεί εναντίον του και για ποιόν ακριβώς λόγο δεν μας έχει εξηγήσει , όπως βεβαίως το ίδιο πράγμα δεν μας έχουν εξηγήσει και τα στελέχη της ΝΔ αλλά και του ΠΑΣΟΚ, τα οποία μιλούν για σκευωρία στην υπόθεση Novartis. Σκευωρεί η κυβέρνηση με τη Δικαιοσύνη; Σκευωρεί η κυβέρνηση με συγκεκριμένους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς από τους οποίους περνούν οι υποθέσεις αυτές και είτε παίρνουν το δρόμο της τακτικής Δικαιοσύνης, είτε διαβιβάζονται στη Βουλή για να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες; Εάν ένα εκατοστό αυτών είχε ειπωθεί από οποιοδήποτε στέλεχος της σημερινής κυβέρνησης θα είχε βουίξει ο τόπος περί παρεμβάσεων, περί ανεπίτρεπτων και αντισυνταγματικών προσπαθειών να ελεγχθεί η Δικαιοσύνη και τα λοιπά. Όταν, βέβαια, τα λέει ο κ. Μαρινάκης, όταν τα λέει ο κ. Σαμαράς, όταν τα λέει ο κ. Βενιζέλος, όταν τα λέει ο κ. Μητσοτάκης, ούτε γάτα, ούτε ζημιά. Ούτως ή άλλως, έχει τη μιντιακή ασυλία, αν θέλετε, όλο αυτό το συνονθύλευμα πολιτικών και οικονομικών παραγόντων, που ευθύνεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, αν όχι σε απόλυτο βαθμό, για την κατάντια της χώρας.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σε αυτό το συνονθύλευμα, συγκαταλέγεται και ο κ. Μαρινάκης;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σας είπα.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Σαββίδης;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Σαββίδης, εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει μιλήσει ούτε για σκευωρίες, έχει μιλήσει για μια υποτιθέμενη, έτσι όπως το βλέπει…

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας κατηγορούν στην αντιπολίτευση για ευνοϊκή σχέση.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καμία ευνοϊκή σχέση δεν υπάρχει με κανέναν επιχειρηματία. Εγώ σχολιάζω τις πολιτικές τοποθετήσεις του κ. Μαρινάκη, οι οποίες ταυτίζονται με τις πολιτικές τοποθετήσεις της Ν.Δ. και τίποτα περισσότερο. Εμείς δεν μπλέκουμε το ποδόσφαιρο με τις επενδύσεις. Δεν μπλέκουμε το ποδόσφαιρο με την οικονομική δραστηριότητα κανενός, εφόσον, βεβαίως, αυτή τελείται, διενεργείται στα πλαίσια του νόμου.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το περιστατικό Σαββίδη με οπλοφορία μέσα στο γήπεδο, πώς το κρίνετε, πώς το βλέπετε εσείς; Ήταν ένα λάθος;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ήταν προφανώς απαράδεκτο και το καταδικάσαμε από την πρώτη στιγμή. Τέτοιου τύπου ενέργειες και τέτοιου τύπου καταστάσεις είναι ανεπίτρεπτες.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πώς γίνεται στη χώρα να κυριαρχούν άνθρωποι με συμπεριφορές ανάλογες; Ο ένας από εδώ, ο άλλος από εκεί, δεν ξέρω πώς αισθάνεστε εσείς σαν πολίτης αυτής της χώρας, σαν Ευρωπαίος και σαν Κυβερνητικός Εκπρόσωπος; Εγώ αισθάνομαι πάρα πολύ άσχημα όταν βλέπω αυτή την εικόνα και στα γήπεδα και στην πολιτική μας ζωή. Μάλιστα, οι μεγαλοσχήμονες διαθέτουν και πληθώρα μέσων και θα αποκτήσουν και άλλα. Σε λίγο θα μας αγοράσουν όλους. Πώς στέκεται η Αριστερά απέναντι σε αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε είναι να θέσουμε κανόνες, να θέσουμε όρους και θεσμικές εγγυήσεις λειτουργίας σε ένα σύστημα, το οποίο για πάρα πολλά χρόνια είχε εκτραχυνθεί. Αυτό δεν αλλάζει από τη μία μέρα στην άλλη. Αλλά, νομίζω ότι έχουμε κάνει πολλά, τόσο σε ό,τι αφορά τον νόμο για τις άδειες, που βάζει για πρώτη φορά μια τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, αλλά και με μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες, που προσπαθεί να θέσει συγκεκριμένους όρους λειτουργίας  και στον ημερήσιο Τύπο, χωρίς προφανώς να παρεμβαίνει στην ουσία της ενημέρωσης, αλλά αντιθέτως να προσπαθεί να δημιουργήσει όρους ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και περιορισμού των συγκεντρώσεων και των μιντιακών τεράτων που επιδιώκουν –και το ξέρουμε πάρα πολύ καλά και εγώ και εσείς- να ελέγξουν όχι μόνον την ενημέρωση, αλλά την ίδια την πολιτική ζωή.

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ, κύριε Τζανακόπουλε.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά.

Εγκαίνια του νέου κτηρίου του ΤΕΙ Κιλκίς από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστα Γαβρόγλου

Το νέο κτήριο του ΤΕΙ Κιλκίς εγκαινίασε την Τρίτη 27 Μαρτίου ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου.

ΤΕΙ Κιλκίς 1Συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη, και τον Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Γιώργο Αγγελόπουλο, ο Υπουργός ξεναγήθηκε στους χώρους. Σε συνάντηση με μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος και της εκπαιδευτικής κοινότητας του νομού, υπογράμμισε την ανάγκη το νέο κτήριο να αξιοποιηθεί και να αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο στο πλαίσιο συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.

ΤΕΙ Κιλκίς 2Στο Δημαρχείο του Κιλκίς πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Υπουργού Κ. Γαβρόγλου, του Υφυπουργού Γ. Αμανατίδη και του Γ.Γ. Γ. Αγγελόπουλου με τον Δήμαρχο Δημήτρη Σισμανίδη.

Ο κ. Γαβρόγλου συναντήθηκε, επίσης, με στελέχη της εκπαίδευσης του νομού Κιλκίς στα γραφεία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής και επισκέφθηκε το σχολικό συγκρότημα του 3ου – 7ου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς.