Αρχική Blog Σελίδα 14155

Δέκα ελληνικά μυθιστορήματα για το καλοκαίρι

Γκρινιάζουν πολλοί συχνά για την ποιότητα και τους στόχους της ελληνικής πεζογραφίας, αλλά η πρόσφατη εκδοτική παραγωγή έχει να επιδείξει, πέρα από τον μεγάλο αριθμό τίτλων, και βιβλία με συγκροτημένο περιεχόμενο που φροντίζουν εκ παραλλήλου για την επεξεργασία της λογοτεχνικής μορφής. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ προτείνει σήμερα δέκα ελληνικά μυθιστορήματα που αξίζει τον κόπο να διαβαστούν στον ήλιο ή στη σκιά, ενώ το ερχόμενο Σάββατο ακολουθεί αντίστοιχη πρόταση με δέκα μεταφράσεις ξένων μυθιστορημάτων.

  Με τα «Ελαφρά ελληνικά τραγούδια» (Μεταίχμιο) ο Αλέξης Πανσέληνος επιστρέφει στην Αθήνα των παιδικών του χρόνων, μια πόλη που μολονότι εξακολουθεί να βρίσκεται στη μέγγενη του Εμφυλίου, προσπαθεί απεγνωσμένα να ατενίσει την ελπίδα, πλέκοντας το ατομικό και το συλλογικό στην προοπτική ενός ριζικά καινούργιου κόσμου. Η δράση επικεντρώνεται στην τριετία 1950-1953, αναδεικνύοντας στο προσκήνιο τα πιο διαφορετικά πρόσωπα: οικονομικούς παράγοντες, κόρες πλούσιων οικογενειών, βιομηχάνους, επιχειρηματίες, δικηγόρους, βουλευτές και πρώην κομμουνιστές.

  Ένα ταξίδι στον χρόνο επιχειρεί και η Αμάντα Μιχαλοπούλου με το αυτοβιογραφικό «Μπαρόκ» (εκδόσεις Καστανιώτη), όπου οι πρώτες εικόνες του κόσμου που γεννιούνται στον νου και τη φαντασία έρχονται να συναντηθούν με τα πάθη της φιλίας και του έρωτα ή με τις ατέλειωτες οικογενειακές μέριμνες. Κι υπάρχουν ακόμα σε αυτή την αντίστροφη κίνηση των δεικτών του ρολογιού, ο φόβος και ο τρόμος μιας απειλητικής αρρώστιας, οι επαφές και οι σχέσεις με τους γονείς και τους συγγενείς, η παραμονή στην Ελλάδα και τη Γερμανία, οι πολιτικές αναμνήσεις από τη δικτατορία και τη μεταπολίτευση και η καριέρα στη δημοσιογραφία.

  Με τον «Φοίνικα» (εκδόσεις Πατάκη) ο Χ. Α. Χωμενίδης αναλαμβάνει επίσης να ταξιδέψει στον χρόνο με τη διαφορά πως η αναδρομή του δεν έχει αυτοβιογραφικό χαρακτήρα. Το θέμα του είναι το ζεύγος Άγγελου Σικελιανού και Εύας Πάλμερ σε μιαν αφήγηση η οποία με αφετηρία το όραμα των Δελφικών Γιορτών ανακινεί μιαν ολόκληρη τεσσαρακονταετία, κάνοντας λόγο για τις σχέσεις Δύσης και Ανατολής, όπως αντανακλώνται στη νεοελληνική ταυτότητα, αλλά και για το δίπολο του έρωτα και του θανάτου που βασανίζει επί μονίμου βάσεως την ανθρώπινη ύπαρξη.

 Με τη «Νυχτερινή ακρόαση» (εκδόσεις Καστανιώτη), η Ευγενία Φακίνου ξεδιπλώνει την αφανή ιστορία μιας γυναίκας: η ιστορία της Ελένης είναι η ιστορία μιας ορφανής (χάνει τους γονείς της σε αυτοκινητικό δυστύχημα) που μετακινείται από μια μίζερη και ανώνυμη πολίχνη της επαρχίας στην Αθήνα για να περάσει το υπόλοιπο του βίου της σε πλήρη απομόνωση. Μοδιστρούλα πρώτα, δίπλα σε δύο δίδυμες αδελφές και κατόπιν σε ένα εργαστήριο επιδιορθώσεων, η πρωταγωνίστρια θα μαραζώσει στην πρωτεύουσα, αλλά κάποια στιγμή θα έρθει σε επαφή, μέσω μιας ραδιοφωνικής εκπομπής, με τον χαμένο παιδικό της έρωτα. Η Ελένη δεν θα ξεφύγει ποτέ από τον κύκλο της μικροραπτικής της και τις νεανικές της αναμνήσεις αλλά το στοίχημα του έρωτα, έστω και την εσχάτη ώρα, δεν θα αποδιώξει το νόημά του.

  Για τον μεσόκοπο Θέμη Αγραφιώτη που πρωταγωνιστεί στη «Σπηλιά» (Άγρα) του Γιάννη Ατζακά, καμιά ελπίδα δεν είναι πια σε θέση να ανθίσει. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ο Θέμης έχει πατήσει τα πενήντα και αναζητεί καταφύγιο σε μια πόλη της Μακεδονίας, αφήνοντας πίσω του τον ενθουσιασμό της εποχής για εύκολο και άμεσο πλουτισμό, τη μανία της υπερκατανάλωσης και την ιδιωτικοποίηση των πάντων. Πρώτα η ήττα της γενιάς του Εμφυλίου, ύστερα οι σαθρές προσδοκίες των νέων της δεκαετίας του 1960 και στο τέλος η διάψευση της Μεταπολίτευσης ήδη από τη φάση της ακμής της – γιατί η όποια ακμή βασίστηκε σε εξαρχής υπονομευμένα θεμέλια.

  Με τον «Κόκκινο σταυρό» (Πόλις), η Μαρία Γαβαλά  βάζει στο κέντρο της αφήγησης την Αριάδνη Χόπε που ερευνά το θέμα της σχέσης της τέχνης με τους ψυχικά ασθενείς. Η Αριάδνη στρέφει την προσοχή της στην Μπέρτα-Γκέρντρουντ Φλεκ (1870-1940), που νοσηλεύτηκε σε ψυχιατρικά ιδρύματα της Γερμανίας και υπήρξε θύμα των ναζιστικών ιατρικών πειραμάτων. Τον βασικό ρόλο εδώ παίζει μια ακουαρέλα όπου απεικονίζεται μια άσπρη γάτα με γαλάζιο περιλαίμιο. Όταν η Ιστορία αναλαμβάνει να εξιστορήσει τα παθήματα του σώματος.

  Στον «Θρύλο του Ασλάν Καπλάν» (Άγρα) του Θωμά Κοροβίνη (ο συγγραφέας χαρακτηρίζει το βιβλίο του «λαϊκό ρομάντζο της φωτιάς του 1917 στη Θεσσαλονίκη») παρακολουθούμε τον μοιραίο έρωτα ανάμεσα σε έναν Τουρκαλβανό, που εκφράζει το πρότυπο της παλληκαριάς και της δικαιοσύνης, και σε μια  Ισπανοεβραία, που τραγουδάει σε καφέ αμάν, έχοντας απομακρυνθεί από τη σεφαραδίτικη κοινότητα. Γύρω από τα δύο πρωταγωνιστικά του πρόσωπα ο Κοροβίνης στήνει την τοιχογραφία της καθημερινής ζωής της πόλης, αποτυπώνοντας με έντονα χρώματα τόσο το εμπόριο όσο και τη διασκέδαση.

  Ο Τηλέμαχος Κώτσιας γράφει εδώ και πολλά χρόνια για τις σχέσεις της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία με το πολιτικό καθεστώς πριν αλλά και μετά τον Χότζα. Στη «Σινική μελάνη» (εκδόσεις Πατάκη) πρωταγωνιστεί μια ομάδα νεαρών μειονοτικών από το Αργυρόκαστρο, που πέφτουν στα χέρια της Ασφάλειας και υφίστανται μύρια δεινά για την αντικαθεστωτική τους δράση. Σφιχτή και πυκνή πλοκή (η ζωή σε ορυχεία και στρατόπεδα και οι προσπάθειες απόδρασης ή στρατολόγησης), όπως και ένα σαφές πολιτικό μήνυμα για τη μάχη μεταξύ αυταρχισμού και ελευθερίας.

  Στο βιβλίο της «Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου» (Κέδρος) η Λίλα Κονομάρα κάνει λόγο για τα χρόνια της κρίσης μέσα από το μικροσύμπαν ενός φαρμακείου, όπου συναντιούνται ένας πατέρας και τα δυο παιδιά του. Με τρεις διαφορετικούς αφηγητές, που αντιστοιχούν στα τρία μέλη της οικογένειας, η συγγραφέας μιλάει για την Αθήνα και την Ευρώπη σε έναν κόσμο όπου τα πάντα μοιάζουν υπό αίρεση και η οποιαδήποτε πιθανότητα (όσο μακρινή κι αν φαντάζει) μπορεί να μετατραπεί σε πραγματική απειλή.

  Η κεντρική ηρωίδα στην «Ψιλή κυριότητα» (Απόπειρα) της Ειρήνης Σταματοπούλου αποφασίζει να ταξιδέψει με τον σύντροφό της στην Ευρώπη και βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπη με διάφορα ερωτήματα, όπως το τι συμβαίνει αν κάποιος προσπαθήσει να σφετεριστεί τη ζωή μας ή πώς πρέπει να ενεργήσουμε όταν η ωριμότητα επιβάλλει αποφάσεις για τις οποίες δεν είμαστε σίγουροι. Ένα μυθιστόρημα για τις διαπροσωπικές σχέσεις με προσεκτικά πλασμένους χαρακτήρες.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ: «Έξυπνος» κάδος ανακυκλώνει μόνος του τα απορρίμματα

Μπορεί ένας κάδος να κάνει μόνος του ανακύκλωση; Φυσικά, απαντά η τετραμελής ομάδα που δημιούργησε τον «έξυπνο» κάδο και κέρδισε το δεύτερο βραβείο στον 2ο Μαραθώνιο Καινοτομίας της ΚΕΔΕ. Ο Βύρων Βασιλειάδης, Κώστας Κάβουρας, ο Σωτήρης Κάβουρας κι ο Γιάννης Λίτσιος είναι οι εμπνευστές του SMART.

Όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βασιλειάδης «ο “έξυπνος” κάδος αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαλογής και διαχείρισης ανακυκλώσιμων απορριμμάτων. Πρόκειται για μια πρωτότυπη, καινούργια μέθοδο, η οποία επικεντρώνεται στην πηγή. Δηλαδή τα διάφορα στάδια ανακύκλωσης πρέπει να διαχωριστούν από την πρώτη στιγμή κι όχι στο εργοστάσιο. Εμείς θελήσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα της ανακύκλωσης, διότι έχουμε διαπιστώσει ότι γίνεται με λάθος και καθόλου αποδοτικό τρόπο. Εξάλλου, η βελτίωση της διαχείρισης των απορριμμάτων μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για το περιβάλλον, το κλίμα, την ανθρώπινη υγείας και την οικονομία».

IMG 5630

Το «Smart» αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαλογής και διαχείρισης ανακυκλώσιμων απορριμμάτων με τις εξής δυνατότητες:

  1. Διαλογή στην πηγή. Με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης ο «έξυπνος» κάδος αντιλαμβάνεται το υλικό του ανακυκλώσιμου απορρίμματος (γυαλί, πλαστικό, μέταλλο) και με μηχανική κίνηση το απορρίπτει ή το συλλέγει στον αντίστοιχο κάδο. Απορρίμματα που δεν συγκαταλέγονται στα παραπάνω απορρίπτονται ως σύμμεικτα σε ξεχωριστό κάδο.
  2. Έλεγχος πληρότητας των κάδων συλλογής. Με την χρήση αισθητήρα τύπου SONAR, η συσκευή μεταφέρει σε πραγματικό χρόνο την πληροφορία κάθε κάδου σε ένα κέντρο ελέγχου.
  3. Ανταποδοτικά οφέλη. Με χρήση αισθητήρα η συσκευή μπορεί να καταγράψει τον χρήστη που χρησιμοποίησε το σύστημα πιστώνοντάς του πόντους ανακύκλωσης. Οι προσωπικοί η εταιρικοί πόντοι που κερδίζονται μπορούν να αξιοποιηθούν ως κριτήριο για ανταποδοτικά οφέλη όπως για παράδειγμα, μείωση δημοτικών τελών, εκπτώσεις στην τοπική αγορά κτλ.

IMG 56111Παράλληλα, υπάρχουν και τρία επιμέρους υποσυστήματα: πρώτον το σύστημα βελτιστοποίησης δρομολογίων. Η διαμόρφωση των δρομολογίων γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφεύγονται άσκοπές στάσεις σε κάδους που δεν είναι επαρκώς γεμάτοι ή και να ξεκινούν έκτατα δρομολόγια σε περιπτώσεις που γέμισαν και απειλείται υπερχείλιση. Δεύτερον, σύστημα διαχείρισης κάδων.

Κάθε εξουσιοδοτημένος εργαζόμενος με τη χρήση του συστήματος μπορεί να έχει την πλήρη εποπτεία της διαχείρισης και τέλος σύστημα εντοπισμού του «έξυπνου» κάδου.

Μέσω συγκεκριμένου συστήματος ο χρήστης μπορεί να εντοπίσει στον χάρτη τη θέση των κοντινότερων κάδων, να ενημερωθεί για τους πόντους του και δυνητικά ανταποδοτικά οφέλη από αυτούς. «Τα υποσυστήματα αυτά είναι διαθέσιμα και ως εφαρμογή IMG 5593στο διαδίκτυο και στο κινητό» συμπληρώνει ο κ. Βασιλειάδης και τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «ο μηχανισμός αυτός προσαρμόζεται σε οποιοδήποτε μέγεθος κάδου οπότε εκτός από τη δημόσια χρήση (σε πάρκα, σε πλατείες, στο δρόμο ή σε εταιρείες, επιχειρήσεις, σε εστιατόρια) στο μέλλον μπορεί να γίνει και οικιακή χρήση με τον κάδο σε κάθε σπίτι. Αυτό που βοηθά είναι το σύστημά μας με τον “έξυπνο” κάδο είναι ότι διασφαλίζει ότι όλος ο όγκος σκουπιδιών προς ανακύκλωση θα χρησιμοποιηθεί. Μέχρι τώρα ακόμη και αν οι πολίτες είναι συνειδητοποιημένοι και ρίχνουν σκουπίδια προς ανακύκλωση αν κάποιος κάνει ένα λάθος και ρίξει τρόφιμα ή κάτι που θα μολύνει όλον τον κάδο, τότε αυτός θα καταλήξει στον ΧΥΤΑ κι όχι στο εργοστάσιο ανακύκλωσης».

Άρα, συμπληρώνει ο κ. Βασιλειάδης, «με το δικό μας σύστημα από την πρώτη στιγμή διαχωρίζονται τα σκουπίδια και άρα είναι καθαρά και οδηγούνται όλα στο εργοστάσιο ανακύκλωσης». Όσον αφορά το βραβείο των 4.000 ευρώ «θα τα επενδύσουμε στο νέο μας εγχείρημα και τη νεοσύστατη επιχείρηση, start up, που θα ιδρύσουμε για να προωθήσουμε το προϊόν μας. Τα χρήματα θα δοθούν αποκλειστικά για την ανάπτυξη αυτού του ειδικού κάδου».

Ήδη, η ομάδα του SMART βρίσκεται σε συνεννόηση με διάφορους δήμους στην Αττικής ώστε ο «έξυπνος» κάδος να ενταχθεί σε κάποιοι πιλοτικό πρόγραμμα.

(ΣΣ: Οι φωτογραφίες που επισυνάπτονται έχουν παραχωρηθεί από τον Βύρωνα Βασιλειάδη, έναν εκ των δημιουργών του SMART)

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καρδίτσα – ΤΕΙ Θεσσαλίας : Τα απολαυστικά μπισκότα χωρίς γλουτένη “Chestnicks” απέσπασαν το 1ο βραβείο στο Διαγωνισμό Ecotrophelia 2018

Απολαυστικά μπισκότα χωρίς γλουτένη με βιολογικό αλεύρι κάστανου, με άρωμα πορτοκαλιού και κομμάτια μαύρης σοκολάτας.

18 7 2018 karditsa2Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για το προϊόν “Chestnicks”, το οποίο απέσπασε το 1ο βραβείο στον Διαγωνισμό Ecotrophelia 2018 και είναι δημιούργημα του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων, του ΤΕΙ Θεσσαλίας που έχει έδρα την Καρδίτσα. Το προϊόν αναπτύχθηκε από τους φοιτητές του Τμήματος Νικόλαο Ζάχο και Νικόλαο Λαμπράκη, υπό την επίβλεψη των κκ. Δρ Αθανασίου Μανούρα, καθηγητή και Όλγας Καλτσά, πανεπιστημιακού υποτρόφου του ίδιου Τμήματος με την υποστήριξη των κκ. Δρ Μάριου Τρίγκα, Επίκουρου καθηγητή του ΑΠΘ και Δρ. Ε. Μαλισσιόβα, επίκουρης καθηγήτριας του ΤΕΙ Θεσσαλίας.

Μάλιστα η ομάδα του ΤΕΙ Θεσσαλίας θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό Ecotrophelia Europe που θα διεξαχθεί στο Παρίσι στις 22-23 Οκτωβρίου 2018 στο πλαίσιο της έκθεσης Sial 2018.

18 7 2018 karditsa1«Η συμμετοχή η δική μου και των φοιτητών μου στον διαγωνισμό Ecotrophelia 2018 αποσκοπούσε, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής κ. Μανούρας,  όπως και τα προηγούμενα χρόνια που συμμετείχα με ομάδες φοιτητών, πρωτίστως στην εμπειρία που αποκτούν οι φοιτητές κατά τον σχεδιασμό, ανάπτυξη και παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου καινοτόμου και πρωτότυπου τροφίμου, αλλά και στην ανάδειξη της αδιάκοπης και πολύχρονης ερευνητικής δουλειάς που γίνεται στο Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων του ΤΕΙ Θεσσαλίας».

Το σημαντικότερο όλων όμως είναι, συνεχίζει,  το γεγονός ότι η εφαρμοσμένη έρευνα υψηλού επιπέδου που πραγματοποιείται στα εργαστήρια του τμήματος είναι μοναδική ευκαιρία να αναδειχθεί και να καταστεί γνωστή στον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας μας. Ραντεβού στο Παρίσι και θα προσπαθήσουμε να φέρουμε το πρώτο βραβείο στην Ελλάδα, δεν παραλείπει να προσθέσει ο Δρ Αθανάσιος Μανούρας.

2018 07 11 13 44 06IMG 5574Το Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων, του ΤΕΙ Θεσσαλίας, για 6η συνεχόμενη χρονιά συμμετείχε στο διαγωνισμό Ecotrophelia, που διοργανώνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), με σκοπό την ανάδειξη καινοτόμων και οικολογικών τροφίμων που αναπτύσσουν ομάδες φοιτητών από όλη την Ελλάδα. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στις 26 Ιουνίου 2018 στην Αίγλη Ζαππείου με συμμετοχή στην τελική του φάση οκτώ ομάδων από Πανεπιστήμια και ΤΕΙ όλης της χώρας, εκ των οποίων προκρίθηκαν στον τελικό δύο ομάδες του ΤΕΙ Θεσσαλίας, με δύο καινοτόμα προϊόντα. Τα ελληνικά προϊόντα, σημειώνει επίσης ο κ. Μανούρας,  μπορούν με μεθοδικότητα και συνέπεια να γίνουν αναγνωρίσιμα στη διεθνή αγορά, ως πιο φυσικά, ή πιο οικολογικά, ή πιο ευεργετικά για την υγεία προϊόντα.  Πλεονεκτούν ποιοτικά έναντι των πιο οικονομικών προϊόντων μαζικής παραγωγής που παράγονται σε άλλες χώρες (δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε ως προς την τιμή, αλλά ως προς την ποιότητα). Για να καταλήξει: «Η συγκυρία, παρά την κρίση, είναι ευνοϊκή γιατί η ελληνική διατροφή γίνεται γνωστή και αποδεκτή από όλο τον κόσμο».

18 7 2018 karditsa
Ο καθηγητής Δρ Αθανάσιος Μανούρας

Το δεύτερο προϊόν, που πρόκειται για μια άλλη συμμετοχή του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων στον ίδιο διαγωνισμό και που προκρίθηκε στην τελική φάση, ήταν το επιδόρπιο γιαούρτης «Yess».

Tο Yess είναι υγιεινό πλούσιο σε πρωτεΐνες, προβιοτικό επιδόρπιο γιαουρτιού από κατσικίσιο γάλα με χαμηλά λιπαρά και αντιοξειδωτικές ουσίες από τα υποπροϊόντα καφέ-εσπρέσο, που μπορεί να αποτελέσει ένα γρήγορο, γευστικό σνακ (χωρίς καφεΐνη) για όλες τις ώρες της ημέρας.  Το προϊόν αναπτύχθηκε από τους φοιτητές του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων Ομάδα Φοιτητών: Γραμματίνα Αγγελίδη, Ελευθερία Ελισάβετ Αθανασίου, Βικτωρία Καμπίτη, Μαρίνα Μιχαηλίδου, Σταυρούλα Παρλάντζα, Παρασκευή Γεωργία Στεργίου υπό την επίβλεψη των κκ. Δρ Αθανασίου Μανούρα, Καθηγητή και Μαρίας Αλεξανδράκη, ΕΤΕΠ του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων με την υποστήριξη των κκ. Δρ. Ελένης Μαλισσιόβα, Επίκουρης Καθηγήτριας και Δρ. Γλυκερίας Καραγκούνη, Επίκουρης Καθηγήτριας του ΤΕΙ Θεσσαλίας.

(ΣΣ: Επισυνάπτονται φωτογραφίες που παραχώρησε ο καθηγητής Αθ. Μανούρας)

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ένας “καθρέφτης” για τους νέους που εργάζονται με άνεργους, παραβατικούς, πρόσφυγες

Όταν ο Κώστας Σιμιτόπουλος εργαζόταν για 16 μήνες στη Μόρια της Λέσβου ως συντονιστής πεδίου σε κέντρα φιλοξενίας προσφύγων, είχε μετρήσει στην πτέρυγα όπου βρισκόταν 28 εθνικότητες.

Άνθρωποι που μιλούσαν διαφορετική γλώσσα και προέρχονταν από διαφορετικές κουλτούρες έρχονταν αντιμέτωποι με ιδιαίτερα στρεσογόνες καταστάσεις, που αφορούσαν την επιβίωσή τους, τα χαρτιά που έπρεπε να φέρουν, την αβεβαιότητα για το μέλλον. Ήταν ζήτημα ουσίας για εκείνον να μπορεί να διαχειριστεί συγκρούσεις, ασυμφωνίες, καταστάσεις έλλειψης συνεννόησης.

energizer

                Στα τέλη της περασμένης χρονιάς, επιστρέφοντας στην Έδεσσα όπου ζει και εργάζεται, την προσοχή του τράβηξε μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Βath της Αγγλίας, που έγινε σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Νεολαίας (European Youth Forum) & την GHK Consulting. Σύμφωνα με αυτήν, άτομα που εργάζονται ή συμμετέχουν σε οργανισμούς νεολαίας έχουν περισσότερες πιθανότητες να βρουν δουλειά. Ωστόσο υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στον τρόπο που οι οργανώσεις νεολαίας αξιοποιούν μια τέτοια εμπειρία για τα στελέχη τους, τους εθελοντές και τους συμμετέχοντες νέους.

Groupwork2

  Με αυτή τη σκέψη και με τις εμπειρίες του από τη Μόρια, ο κ. Σιμιτόπουλος, σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού και εθελοντής στο Δίκτυο Νέων Ελλάδας (Youthnet Hellas), άρχισε να αναζητά τρόπους για τη διοργάνωση ενός διεθνούς προγράμματος για νέους – στελέχη κοινωνικών οργανώσεων. Στόχος του θα ήταν η αξιοποίηση των δεξιοτήτων που έχουν αποκομίσει μέσα από την κοινωνική εργασία, στην προσπάθειά τους να βρουν εργασία πλήρους απασχόλησης.

LobbyPoster

     Στις αρχές Ιουλίου στην Έδεσσα κατέφθασαν 37 νέοι και νέες από δέκα ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τον χαρακτηριστικό τίτλο “ο καθρέφτης που οδηγεί στην απασχολησιμότητα” (The mirror that leads to employability). Με λίγα λόγια, επιδίωξη του προγράμματος ήταν να γίνει ο “καθρέφτης” για εκείνους τους νέους που έχουν εργαστεί με άνεργους, παραβατικούς ή πρόσφυγες, ώστε να τους βοηθήσει να συνειδητοποιήσουν τις δεξιότητες που απέκτησαν και να τις χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια για να βρουν δουλειά.

   Εντυπωσιασμένοι από το φυσικό περιβάλλον της Έδεσσας, τους καταρράκτες και την αίσθηση μιας πόλης που περπατιέται εύκολα από τη μια άκρη ως την άλλη, οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα “έπιασαν δουλειά”, ξεκινώντας με βιωματικά σεμινάρια σχετικά με τις λεγόμενες οριζόντιες, ή αλλιώς “μαλακές” δεξιότητες (soft skills). Χωρίστηκαν σε ομάδες και σε κάθε μία από αυτές δόθηκε ένα χαρτάκι με το όνομα μιας τέτοιας δεξιότητας. Το ζητούμενο ήταν να την περιγράψουν με παντομίμα και να αποδώσουν το νόημά της, ώστε να τη μαντέψουν εύκολα οι υπόλοιπες ομάδες.

mile1

   “Στην πρώτη παντομίμα ένα αγόρι άρχισε να ξεφυσά, να δείχνει αγχωμένο. Απέναντί του ένα κορίτσι προσπαθούσε να το ηρεμήσει, ώστε να χαλαρώσει, να δει τα πράγματα διαφορετικά. Εύκολα οι υπόλοιπες ομάδες αντιλήφθηκαν ότι αντικείμενο της περιγραφής ήταν η δεξιότητα της διαχείρισης άγχους” εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο κ. Σιμιτόπουλος. Στην επόμενη παντομίμα, δύο άτομα κρατούσαν τις άκρες ενός σχοινιού, ακουμπώντας τις πάνω στις καρδιές τους. Στη συνέχεια, πήραν ένα δεύτερο σχοινί και ακούμπησαν τις άκρες του πάνω στα κεφάλια τους. Στόχος τους ήταν να μεταφέρουν στους θεατές το μήνυμα της σύνδεσης του μυαλού με την καρδιά μεταξύ των ανθρώπων, αφήνοντας έτσι να διαφανεί το περιεχόμενο της συναισθηματικής νοημοσύνης.

MiLE21

     Αργότερα έφτιαξαν μια ομάδα που έπαιζε μουσική. Παρίστανε τη μπάντα, τα μέλη της οποίας, μετά από μια εξαιρετική παράσταση, στους ήχους και το ρυθμό της μουσικής, έδειχναν ευτυχισμένα και ικανοποιημένα. Αργότερα εμφανίστηκε κάποιος με χρήματα στο χέρι. Έδειξε στα μέλη της μπάντας πώς να καθίσουν στη σκηνή, τους έφτιαξε τα μαλλιά, έδωσε οδηγίες και το σήμα να αρχίσει η μουσική. Την ίδια στιγμή ένα άλλο άτομο έκανε πώς “κόβει” εισιτήρια για την παράταση. Το μήνυμα ήταν ότι μπορεί κάποιος να διαχειριστεί μια κατάσταση με τέτοιο τρόπο ώστε να αποβεί κερδοφόρα. Ήταν η παντομίμα για την επιχειρηματική σκέψη. Ακολούθησαν πολλές ακόμη, για τις δεξιότητες της διαπολιτισμικής κατανόησης, της αποδοχής ανατροφοδότησης, της ηθικής στην εργασία, της οργανωτικότητας, της διατήρησης ψυχραιμίας σε δύσκολες καταστάσεις, της ενεργητικής ακρόασης κλπ.

MiLE22

   Δεν ήταν όμως μόνο η παντομίμα, καθώς οι νέοι και οι νέες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα κλήθηκαν να φτιάξουν εικόνες, να περιγράψουν, με σχέδια και ζωγραφιές, έννοιες όπως η επικοινωνία ή η σύνδεση. Έμαθαν αρκετά για τους τρόπους μέσα από τους οποίους η εργασία και ο εθελοντισμός μπορούν να τους οδηγήσουν στην αγορά εργασίας.

missionimpossible group2

  “Τα παιδιά γενικά κατάφερναν να μαντέψουν τις έννοιες που περιγράφονταν. Δήλωναν εντυπωσιασμένα από το αποτέλεσμα και διερωτώνταν πώς είναι δυνατόν να μην έχουν ασχοληθεί μέχρι τώρα με κάτι τέτοιο. Πήραν οδηγίες και εκπαιδεύτηκαν να αναγνωρίζουν τις δεξιότητες που αποκτούν μέσα από τον εθελοντισμό, αλλά και να ζητούν από τις οργανώσεις στις οποίες ενεργοποιούνται να πιστοποιούν τις δεξιότητες αυτές” τονίζει ο κ. Σιμιτόπουλος.

missionimpossible2

     Σχολιάζει, παράλληλα, πως “δυστυχώς οι οργανώσεις αφοσιώνονται τόσο πολύ στο έργο της ανακούφισης της ομάδας – στόχου και της κοινωνικής εργασίας και αμελούν να τονίσουν στους εθελοντές πόσες σημαντικές δεξιότητες έχουν αναπτύξει και να τους εκπαιδεύσουν ώστε να τις ‘πλασάρουν’ στην αγορά εργασίας”. Στο ίδιο μήκος κύματος, δεν παραλείπει να επισημάνει ότι στη σημερινή εποχή στην αγορά εργασίας ζητούνται ιδιαίτερα ακριβώς αυτές οι δεξιότητες που, μάλιστα, είναι δυσεύρετες καθώς οι περισσότεροι νέοι απλώς μαζεύουν τυπικά προσόντα, πτυχία, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις συμμετοχής σε σεμινάρια.

NameGame Super

   “Ποια εταιρεία δεν θα ήθελε ένα άτομο, που να μπορεί να παίρνει το καλύτερο από όλους, να διαχειρίζεται συγκρούσεις, να είναι ήρεμη δύναμη που όταν ξεφεύγει η ομάδα να προσπαθεί να μεταφέρει μια αίσθηση ψυχραιμίας; Σήμερα πια που οι δουλειές γίνονται διεθνείς και μετακινούμαστε πολύ, ποιος δεν θα ήθελε στο εξωτερικό ένα άτομο με διαπολιτισμική κατανόηση που θα αποφύγει στην πρώτη συνάντηση να αγκαλιάσει ή να δώσει μια θερμή χειραψία σε έναν Νορβηγό που δεν είναι συνηθισμένος σε τέτοιες συμπεριφορές;” δηλώνει με νόημα.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τρεις νεκροί σε παραλίες της Χαλκιδικής και της Καβάλας

Τρεις άνθρωποι ανασύρθηκαν σήμερα νεκροί από παραλίες της Χαλκιδικής και της Καβάλας. Το πρωί ένας 38χρονος ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του από τη θαλάσσια περιοχή «Αυλάκι Παλιουρίου» Χαλκιδικής και μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Ν. Μουδανιών όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.

   Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε το απόγευμα και ένας 64χρονος από τη θαλάσσια περιοχή της παραλίας Αμμόλοφων της Νέας Περάμου Καβάλας. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.

 Αργότερα ένας 76χρονος ανασύρθηκε από τη θαλάσσια περιοχή «κάμπινγκ» Ιερισσού και διακομίστηκε στο Νοσοκομείο Πολύγυρου όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πέθανε σήμερα το πρωί ο Μάνος Ελευθερίου – Σπουδαίος συγγραφέας με πολύτροπο έργο

   Πέθανε σήμερα σε ηλικία 80 ετών, από ανακοπή καρδιάς, ο Μάνος Ελευθερίου.   Στιχουργός κομματιών που τραγουδήθηκαν και αγαπήθηκαν πολύ, ποιητής, μυθιστοριογράφος, ιστορικός της Σύρου και του μουσικού της θεάτρου, μανιώδης συλλέκτης, ζωγράφος, δημιουργός κολάζ, αλλά και συγγραφέας παιδικών βιβλίων, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν και τα φωτογραφικά του άλμπουμ. Όλα αυτά ήταν ο Μάνος Ελευθερίου, που γεννήθηκε το 1938 στην Ερμούπολη της Σύρου, για την οποία έγραψε συχνά στα βιβλία του – φωτογραφικά άλμπουμ, μυθιστορήματα και χρονικά.

  Το 1955 ο Ελευθερίου γνωρίζεται με τον Άγγελο Τερζάκη ο οποίος τον παροτρύνει να παρακολουθήσει μαθήματα στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Έναν χρόνο αργότερα γράφεται στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Σταυράκου. Θεατρικά έργα και ποιήματα αρχίζει να δημοσιεύει το 1960, που είναι ο καιρός της στρατιωτικής του θητείας. Η πρώτη ποιητική του συλλογή, που έχει τίτλο «Συνοικισμός», κυκλοφορεί το 1962.

Την ίδια εποχή στα Ιωάννινα γράφει τους πρώτους στίχους του για τραγούδι, ανάμεσα στους οποίους είναι και «Το τρένο φεύγει στις οκτώ», που αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Τον Οκτώβριο του 1963 ξεκινάει να εργάζεται στο ‘’Reader’s Digest’’, όπου και παρέμεινε για τα επόμενα δεκαέξι χρόνια. Στο μεταξύ κυκλοφορούν τα δύο πρώτα του βιβλία με διηγήματα, «Το διευθυντήριο» (1964) και «Η σφαγή» (1965). Το 1964 παρουσιάζεται στην ελληνική δισκογραφία. Συνεργάζεται με τον Χρήστο Λεοντή, καθώς και με τον  Θεοδωράκη (1967), με τον οποίο η συνεργασία διακόπηκε λόγω της δικτατορίας. Συνεργάστηκε με τον Δήμο Μούτση και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο, στον δίσκο «Θητεία», του οποίου η ηχογράφηση άρχισε τον Νοέμβριο του 1973, διακόπηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και τελικά κυκλοφόρησε το 1974. Κατά καιρούς συνεργάστηκε με όλους σχεδόν τους Έλληνες συνθέτες. Μεταξύ αυτών, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας, ο Γιάννης Σπανός, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Αντώνης Βαρδής και ο Γιώργος Χατζηνάσιος.

Παράλληλα έγραψε και εικονογράφησε παραμύθια για παιδιά και επιμελήθηκε την έκδοση λευκωμάτων με θέμα τη Σύρο, όπως τα «Ενθύμιον Σύρας» και «Θέατρο στην Ερμούπολη».

Τη δεκαετία του 1990 έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές στον «Αθήνα 9, 84» και στο «Δεύτερο Πρόγραμμα». Το 1994 εξέδωσε την πρώτη του νουβέλα με τίτλο «Το άγγιγμα του χρόνου». Το 2004 δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Ο καιρός των χρυσανθέμων», που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας το 2005. Το 2013 βραβεύτηκε για τη συνολική προσφορά του στα γράμματα από την Ακαδημία Αθηνών.

  Μεταξύ των δισκογραφικών επιτυχιών του Μάνου Ελευθερίου περιλαμβάνονται: «Το παλληκάρι έχει καημό» (Μ.Θεοδωράκης), «Ο Άγιος Φεβρουάριος» (Δ.Μούτσης), «Θητεία» (Γ. Μαρκόπουλος), «Κάτω απ’τη μαρκίζα» (Γ.Σπανός), «Οι ελεύθεροι κι ωραίοι» (Στ.Κουγιουμτζής), «Άμλετ της Σελήνης» (Θ.Μικρούτσικος), «Είναι αρρώστια τα τραγούδια» (Στ.Ξαρχάκος), «Έρημοι σταθμοί» (Δ.Τσακνής), «Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες» (Ηλ.Ανδριόπουλος), «Η διαθήκη» (Χρ.Νικολόπουλος), «Το σπίτι γέμισε με λύπη» (Χρ.Λεοντής), «Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό» (Λ.Κηλαηδόνης) και «Ατέλειωτη εκδρομή» (Θ.Γκαϊφύλλιας).

 Ο Ελευθερίου δημοσίευσε επίσης πολλές ποιητικές συλλογές, διηγήματα και πέντε μυθιστορήματα.  Σε συνέντευξη που παραχώρησε το 2014 στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έλεγε μεταξύ άλλων για τη δουλειά του: «Ποιο είναι, όμως, αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία; Όσα μας συμβαίνουν είναι απείρως πιο σημαντικά από όσα γράφουμε – αλλά δεν τα υπολογίζουμε. Όταν γράφω για ένα ζήτημα που με καίει, νομίζω πως θα βγει κάτι καλό –μια μπαλάντα, ας πούμε-αλλά σιγά-σιγά αρχίζω να αρρωσταίνω. Έχω εδώ και πολλά χρόνια την εντύπωση πως γράφω μέσα σε μιαν ομίχλη. Χωρίς να με κυνηγάει κανενός το αίμα, όποτε γράφω, ζω τις νύχτες του Μακμπέθ. Κακά, όμως, τα ψέματα: γράφω γιατί έτσι δίνω παράταση στη ζωή μου».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πλάτανος Ημαθίας: Χορευτικές εκδηλώσεις με παραδοσιακό ελληνικό άρωμα! – βίντεο – φωτό

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πλατάνου ΤΟ ΤΣΙΝΑΦΟΡΟ διοργάνωσε ένα μαγευτικό 2ημερο μουσικοχορευτικό και παραδοσιακό πανηγύρι με πολύ κέφι από χορούς της Μακεδονίας, του Ρουμλουκιού, του Πόντου και της Ηπείρου.

Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιμόπουλος

Το Σάββατο 21 Ιουλίου και δεύτερη βραδιά των εκδηλώσεων, χόρεψαν με σειρά εμφάνισης τα τμήματα:

– Παιδικό τμήμα Πολιτιστικού Συλλόγου Πλατάνου ΤΟ ΤΣΙΝΑΦΟΡΟ.

– Πολιτιστικός Σύλλογος Αθύρων Πέλλας.

– Πολιτιστικός Σύλλογος Ασωμάτων Βέροιας.

– Μορφωτικός Λαογραφικός Σύλλογος Αιγινίου Η ΔΗΜΗΤΡΑ.

– Σύλλογος Ποντίων Πλατέος ΟΙ ΚΟΜΝΗΝΟΙ.

– Πολιτιστικός Σύλλογος Πλατάνου ΤΟ ΤΣΙΝΑΦΟΡΟ.

Δείτε το βίντεο:

Φωτο:

DSC00847 1 DSC00848 DSC00849 DSC00850 DSC00851 DSC00852 DSC00853 DSC00854 DSC00856 DSC00857 DSC00858 DSC00863 DSC00865 DSC00866 DSC00867 DSC00868 DSC00869 DSC00870 DSC00871 DSC00872 DSC00873 DSC00874 DSC00875 DSC00878 DSC00879 DSC00880 DSC00882 DSC00883 DSC00888 DSC00889 DSC00890 DSC00891 DSC00893 DSC00895 DSC00898 DSC00899 DSC00900 DSC00901 DSC00902 DSC00904 DSC00906 DSC00907 DSC00908 DSC00909 DSC00910 DSC00911 DSC00912 DSC00913 DSC00916 DSC00917 DSC00919 DSC00920 DSC00921 DSC00922 DSC00923 DSC00924 DSC00925 DSC00926 DSC00927 DSC00928 DSC00929 DSC00930 DSC00931 DSC00932 DSC00933 DSC00934 DSC00935 DSC00936 DSC00937 DSC00938 DSC00939 DSC00940 DSC00941 DSC00943 DSC00944 DSC00945 DSC00947 DSC00949 DSC00950 DSC00951 DSC00952 DSC00953 DSC00954 DSC00955 DSC00956 DSC00957 DSC00958 DSC00959 DSC00960 DSC00962 DSC00963 DSC00964 DSC00965 DSC00966 DSC00968 DSC00971 DSC00972

Μήπως ο συμβιβασμός είναι λάθος; – Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας

Είναι συχνό το φαινόμενο να εμμένουμε σε μία κατάσταση, σε μία σχέση παρ’ όλο που βλέπουμε ότι τελικά δεν μας ταιριάζει. Υπάρχουν τόσα αδιέξοδα, βλέπουμε ότι δεν προχωράμε, δεν εξελισσόμαστε σαν άνθρωποι και επιμένουμε να προσπαθούμε και έτσι περνούν τα χρόνια και τελικά το μόνο που έχουμε καταφέρει είναι να έχουμε χάσει τον χρόνο μας.

Γιάννης Ξηντάρας
Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας (simvouleftikigamou.gr)

Προσπαθώντας να  «συντηρήσουμε» κάτι που στην πραγματικότητα έχει τελειώσει μας οδηγεί στο να είμαστε δυστυχισμένοι, απεγνωσμένοι και εγκλωβισμένοι σε κάτι που δεν έχει πρόοδο.

Συνεχίζουμε μία σχέση που δεν μας ταιριάζει μόνο και μόνο επειδή νιώθουμε ανήμποροι να τη διακόψουμε. Είμαστε προσκολλημένοι στο συνηθισμένο, στο σίγουρο, σε αυτό που έχουμε δοκιμάσει και φοβόμαστε να ανοίξουμε τα μάτια μας σε κάτι διαφορετικό που ίσως να μας κάνει περισσότερο ευτυχισμένους. Επιμένουμε σε μία σχέση χωρίς να κερδίζουμε κάτι από αυτή, χωρίς να έχει κάποιο νόημα, χωρίς να υπάρχει αγάπη, σεβασμός, σωστή επικοινωνία. Δεν υπάρχει σεβασμός όχι μόνο προς το σύντροφο αλλά και προς το άτομό μας. Συμβιβαζόμαστε και τα όνειρά μας, οι στόχοι μας απλά εξανεμίζονται, επειδή έτσι πρέπει, επειδή έτσι δείχνουμε στον άλλον ότι τον αγαπάμε, επειδή αλλάζουμε για τον άλλον για να είναι ευτυχισμένος-χαρούμενος ο άλλος… Που πήγαν οι δικές μας ανάγκες; Μήπως συμβιβαστήκαμε για να αρέσουμε στον άλλον; Μήπως αλλάξαμε τον εαυτό μας για τον άλλον;

Μέσα σε μία σχέση είναι λογικό μετά από αρκετό καιρό να έρχεται η ρουτίνα. Η καθημερινότητα είναι απόλυτα φυσιολογικό να φθείρει μία σχέση. Το πρόβλημα είναι όμως όταν μένουμε σε μία σχέση που μόνο ζητάει, έχει υποχρεώσεις και παύει να υπάρχει ο σεβασμός προς τον εαυτό μας. Εν ολίγοις όταν χάνουμε την αξιοπρέπειά μας.

Η σχέση είναι ωραία όταν μαθαίνουμε πράγματα από αυτή, όταν εξελισσόμαστε μέσα σε αυτήν και δεν καταπιεζόμαστε για να γίνουμε αρεστοί από τον σύντροφο. Ο φόβος όμως μας κρατάει δεσμευμένους και μας ακινητοποιεί.  Θεωρούμε ότι η όλη κατάσταση θα αλλάξει, πως είναι μία κρίση που περνάνε όλα τα ζευγάρια και πως ο χρόνος θα βελτιώσει τη σχέση.

Πόσο μάταιο είναι αυτό που κάνουμε; Μάλλον χάνουμε πολύτιμο χρόνο… Δεν είπα σε κάθε δυσκολία να τα παρατάμε αλλά αν έχουμε προσπαθήσει τόσο για κάτι και απλά δε διορθώνεται θα ήταν καλύτερο να το αφήσουμε και να ζήσουμε τη ζωή μας διαφορετικά. Η ζωή είναι τόσο μικρή που πρέπει να επιλέγουμε πως θα τη ζήσουμε. Να θυμόμαστε πάντα αυτό: Η ουσία δεν είναι να αλλάξουμε τον εαυτό μας, η ουσία είναι να κρατήσουμε τα ιδιαίτερα στοιχεία του χαρακτήρα μας γιατί αυτά είναι που μας κάνουν ξεχωριστούς! Αν παρατηρήσουμε ότι αλλοιώνονται αυτά τα χαρακτηριστικά, μάλλον αρχίζουμε να συμβιβαζόμαστε και πιεζόμαστε σε κάτι που μάλλον δε θα μας ταιριάξει.  Αν συμβεί κάτι τέτοιο μάλλον πρέπει να κάνουμε μία αναθεώρηση.


 

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου, απόφοιτος Πανεπιστημίου Αθηνών και Strathclyde University. Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Ελληνικής Προσωποκεντρικής και Βιωματικής Εταιρείας, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.

Με όπλα τον επαγγελματισμό και το χαμόγελο μια Ελληνίδα στους αιθέρες, στην υπηρεσία της Βασιλικής Οικογένειας της Σαουδικής Αραβίας

Με καταγωγή από την Κρήτη και συγκεκριμένα το μικρό χωριό Ζήρος του Δήμου Σητείας στα νοτιοανατολικά του νησιού, η Κυριακή Κατσογκρεσάκη, αφού αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Ρεθύμνου, αποφάσισε πως υπάρχει μια άλλη καριέρα που την ενδιέφερε περισσότερο και η οποία βρισκόταν …στους αιθέρες.

Katsogresaki 1Τότε επιχείρησε -και μέσα σε ελάχιστο χρόνο τα κατάφερε- να βρεθεί ώς αεροσυνοδός σε μια «από τις πιο αναγνωρισμένες αεροπορικές εταιρίες στον κόσμο». Δεν σταμάτησε όμως εκεί, αφού η νεαρή Κρητικοπούλα διεκδίκησε και κέρδισε τη μία και μοναδική διαθέσιμη θέση σε έναν εξαιρετικά δύσκολο εργασιακό χώρο όπου τέτοιες θέσεις είναι ακριβοθώρητες: μια θέση στο ιπτάμενο προσωπικό της Βασιλικής Οικογένειας της Σαουδικής Αραβίας.

«Είχα τότε στείλει το βιογραφικό μου και δέχτηκα πρόσκληση να περάσω από τη συνέντευξη για την Βασιλική Οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας. Η αλήθεια είναι ότι αρχικά δεν γνώριζα ότι πρόκειται για τη βασιλική οικογένεια, απλά ήξερα ότι πρόκειται να δουλέψω για μια πολύ πλούσια οικογένεια. Στη συνέχεια μου έδωσαν όλες τι πληροφορίες και μπορώ να πω ότι είχα μείνει έκπληκτη που ανήκα στο προσωπικό της Βασιλικής Οικογένειας», είπε χαρακτηριστικά, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».

Στη συνέχεια έπρεπε να περάσει από μια εξαιρετικά απαιτητική διαδικασία: «Ήμασταν αρχικά περίπου 30 κοπέλες από τις οποίες επέλεξαν δύο για να περάσουν κάποια δοκιμαστική πτήση. Στην τελική φάση έμεινε μόνο μια και τα κατάφερα να είμαι αυτή», είπε χαρακτηριστικά. Έκτοτε πετά -όπως ορίζουν οι διαδικασίες της συγκεκριμένης θέσης εργασίας- έξι μήνες τον χρόνο για τα μέλη της πανίσχυρης οικογένειας του αραβικού κόσμου, μια διαδικασία που μέχρι σήμερα της έχει προσφέρει ευχάριστες εκπλήξεις, ακόμη και σε διαδικασίες όπου κάποιος εκ του μακρόθεν κρίνοντας, θα περίμενε ότι υπάρχουν εξαιρετικές και υπερβολικές απαιτήσεις.

 

«Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για κανονικούς ανθρώπους που αν κάποιος δει, δεν θα καταλάβει πως πρόκειται για πρίγκιπες, σεΐχηδες (…) Μια ημέρα που είχαμε στην πτήση μια πριγκίπισσα, περίμενα πως θα τη δω ντυμένη με τα μακριά φορέματα, τα διαμάντια ή ακόμη κι ένα στέμμα. Ήρθε όμως στην πτήση σαν απλός καθημερινός άνθρωπος. Δεν θα μπορούσε να ξεχωρίσει στο πλήθος ότι ήταν μια  πριγκίπισσα. Είναι κάτι που μου είχε κάνει τρομακτική εντύπωση», σημείωσε χαρακτηριστικά η Ελληνίδα που κέρδισε τη θέση χάρη στην ηρεμία και τον επαγγελματισμό που διαπίστωσαν οι VIP εργοδότες της.

Σε ό,τι αφορά την επαγγελματική της εξέλιξη, η κα Κατσογκρεσάκη έχει ήδη ξεκινήσει να εξελίσσει τις δεξιότητες της, καθώς επιδιώκει το επόμενο της επαγγελματικό στάδιο να τη βρει κι αυτό στους ουρανούς αλλά με άλλη ιδιότητα.  «Φτάσε όπου δεν μπορείς είναι το μότο μου» θα μας πει, ενώ εξηγεί πως πλέον προετοιμάζεται για ένα πτυχίο πιλότου. «Ευελπιστώ να τελειώσω όσο πιο σύντομα μπορώ την εκπαίδευση για να γίνω πιλότος και σε τρία με τέσσερα χρόνια βλέπω τον εαυτό μου ως πιλότο σε κάποια αεροπορική εταιρία», περιγράφει ενώ παραδέχεται πως αν και δεν γνωρίζει το αν και κατά πόσον μπορεί να πετά εκ νέου για την Βασιλική Οικογένεια με τη νέα της ιδιότητα, αυτό θα είναι μια βασική της επιδίωξη.

Katsogresaki 2Ακολουθεί η συνέντευξη της Κυριακής Κατσογκρεσάκη, στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».

ΕΡ. Πίσω από αυτή τη σημαντική επαγγελματική σας καταξίωση υπάρχει σίγουρα μια ιστορία…

Κατάγομαι από την Κρήτη και συγκεκριμένα από ένα χωριό που βρίσκεται κοντά στη Σητεία, το χωριό Ζήρος. Από εκεί λοιπόν ξεκίνησα ενώ στη συνέχεια αποφοίτησα από τη Φιλοσοφική Σχολή Ρεθύμνου. Λίγο μετά από το πτυχίο μου βρήκα την πρώτη μου δουλειά ως αεροσυνοδός στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είχα βάλει όμως στόχο να βγω στο εξωτερικό, καθώς αν η χώρα μας δεν μας δίνει αυτά που θέλουμε, μπορούμε να το βρούμε κάπου αλλού. Είχα βάλει στόχο την εταιρία «Emirates», η οποία είναι μια από τις πιο αναγνωρισμένες αεροπορικές εταιρίες στον κόσμο.

Θα μπορούσα να πω ότι ήμουν τυχερή και τα κατάφερα με την πρώτη προσπάθεια, όταν ήμασταν περίπου 700 υποψήφιες, οπότε δεν ήταν και ιδιαίτερα εύκολο. Τα κατάφερα με την πρώτη προσπάθεια και ήμουν ανάμεσα στις επτά κοπέλες που επιλέχθηκαν να ξεκινήσουν το ταξίδι στο φαντασμαγορικό Ντουμπάι. Κάπως έτσι ξεκίνησε η καριέρα μου ως αεροσυνοδός και αφού ήμουν δύο χρόνια στη συγκεκριμένη εταιρία είπα να κάνω άλλο ένα βήμα. Είχα τότε στείλει το βιογραφικό μου και δέχτηκα πρόσκληση να περάσω από τη συνέντευξη για τη Βασιλική Οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας. Η αλήθεια είναι ότι αρχικά δεν γνώριζα ότι πρόκειται για τη βασιλική οικογένεια, απλά ήξερα ότι πρόκειται να δουλέψω για μια πολύ πλούσια οικογένεια. Στη συνέχεια μου έδωσαν όλες τις πληροφορίες και μπορώ να πω ότι είχα μείνει έκπληκτη που ανήκα στο προσωπικό της Βασιλικής Οικογένειας.

Ήμασταν αρχικά περίπου 30 κοπέλες από τις οποίες επέλεξαν δύο για να περάσουν κάποια δοκιμαστική πτήση. Στην τελική φάση έμεινε μόνο μία και τα κατάφερα να είμαι αυτή. Θα μπορούσα να πω ότι ένα από τα κριτήρια που με έκανε να ξεχωρίσω ήταν το γεγονός ότι ήμουν φιλική μαζί τους και χαμογελαστή, έτσι μου είπαν, αυτό τους άρεσε πάρα πολύ ότι δημιουργούσα μια φιλική ατμόσφαιρα στο αεροπλάνο και δεν ήμουν ντροπαλή και σφιγμένη, μπορούσα να συνομιλήσω μαζί τους.

ΕΡ. Και τώρα ζείτε μια καθημερινή εμπειρία, που για όλους εμάς έχει μια εικόνα μυθική. Τι θα ξεχωρίζατε περισσότερο;

Η αλήθεια είναι πως στην αρχή είχα κάπως πανικοβληθεί, είχα άλλωστε στο νου το πώς θα αντιμετωπίσω αυτούς τους ανθρώπους που βρίσκονται σε ένα τόσο υψηλό (κοινωνικό) επίπεδο, η αλήθεια όμως είναι πως πρόκειται για κανονικούς ανθρώπους που αν κανείς δει, δεν θα καταλάβει πως πρόκειται για πρίγκιπες, σεΐχηδες. Θα μπορούσα να σας περιγράψω μια ημέρα που είχαμε στην πτήση μια πριγκίπισσα και περίμενα πως θα δω ντυμένη με τα μακριά φορέματα, τα διαμάντια ή ένα στέμμα, ήρθε όμως στην πτήση σαν ένας απλός καθημερινός άνθρωπος. Δεν θα μπορούσε να ξεχωρίσει στο πλήθος ότι ήταν μια  πριγκίπισσα. Είναι κάτι που μου είχε κάνει τρομακτική εντύπωση. Όπως επίσης και ο τρόπος που μας φέρονται και μιλάνε είναι ιδιαίτερα απλός.

Katsogresaki 3Είναι άνθρωποι πάρα πολύ ευγενικοί και ποτέ δεν μας έφεραν σε δύσκολη θέση, ούτε μας «μείωσαν», ενώ ποτέ δεν έκαναν επίδειξη του πλούτου τους. Είναι πάρα πολύ απλοί, καθημερινοί στη συμπεριφορά άνθρωποι. Φυσικά, θα φάνε το χαβιάρι, σαλάτες με αχινό, θα πιούνε σαμπάνια με φράουλες και κάποια εξεζητημένα φαγητά που επιθυμούν, αλλά δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί π.χ στο πώς θα σερβίρουμε ή εάν κάνουμε ένα λάθος. Έχει τύχει για παράδειγμα σε μια συνάδερφο να ρίξει ένα πότο στο πάτωμα αλλά χαμογέλασαν, δεν είπαν τίποτα και της είπαν πως δεν πειράζει, καθώς η ίδια φυσικά αισθάνθηκε πολύ άσχημα, αλλά όχι… Θα ήταν επίσης αξιοσημείωτο να σας πω ότι ο σεΐχης, όταν τύχει και ταξιδεύει μαζί μας, μας φιλά στις πτήσεις σταυρωτά στα μάγουλα, κάτι που δείχνει μετά από έναν χρόνο που είμαστε στο βασιλικό αεροσκάφος, υπάρχει μια οικειότητα ανθρώπινη.  Είναι δε απλοί, καθημερινοί άνθρωποι και αυτοί και έχουν  τα προβλήματα τους, και σε αυτούς μπορούν να συμβούν όσα μπορούν να συμβούν σε έναν καθημερινό άνθρωπο.

ΕΡ. Οδηγεί άρα στην απομυθοποίηση πολλών ονείρων “κοινών θνητών” μια τέτοιου τύπου και επιπέδου ζωής;

Έχω φυσικά απομυθοποιήσει το «ταξίδι». Για μένα πλέον δεν είναι καθόλου περίεργο ότι σήμερα βρίσκομαι στο Ντουμπάι, μεθαύριο θα είμαι στη Νέα Υόρκη, μετά από πέντε ημέρες στο Μαϊάμι και μετά το Τόκιο. Παλιά μου φαινόταν τόσο μαγικό και ονειρεμένο το να ταξιδέψω στην Αμερική, αλλά τώρα μου φαίνεται τόσο απλό, που μπορεί να σκεφτώ πως πρέπει να πάω στο Παρίσι, στην Κορέα, είναι μια ρουτίνα και καθημερινότητα το ταξίδι. Οι φίλοι και οι γνωστοί είναι ενθουσιασμένοι που πηγαίνω σε τόσους προορισμούς σε ένα μικρό διάστημα αλλά για μένα είναι σαν να μιλάμε για ένα ταξίδι από την Κρήτη στην Αθήνα…

ΕΡ. Μια επαγγελματική εξέλιξη όπως η δική σας, θεωρείτε ότι είναι επιβράβευση για τη δουλειά ενός ατόμου ή τον χαρακτήρα του τελικά;

Θα έλεγα ότι ακούγεται όντως παραμυθένιο και όταν το περιγράφω σε φίλους λένε πως είμαι τυχερή που έχω καταφέρει να φτάσω στο σημείο που έχω φτάσει γιατί πρόκειται για μια δουλειά που δεν βιώνω ως εργασία. Μου δίνει τόσο πολύ ελεύθερο χρόνο και με ταξιδεύει συνέχεια σε μαγικούς προορισμούς, δεν σκέφτομαι με βαριά διάθεση το «ώρα να πάω για δουλειά». Πρέπει δε να τονίσω πως η θέση αυτή μου δίνει τη δυνατότητα να εργάζομαι έξι μήνες το χρόνο, γιατί δουλεύω έναν μήνα και έναν μήνα παίρνω τα ρεπό, οπότε στην ουσία δουλεύω μόνο έξι μήνες.  Αυτό δε, μου δίνει αρκετό χρόνο για να συνεχίσω με τον επόμενο στόχο μου.

ΕΡ. Ποιος είναι αυτός; Πού βλέπετε τον εαυτό σας σε μερικά χρόνια από σήμερα;

Ο στόχος μου είναι να γίνω πιλότος. Έχω ξεκινήσει ήδη εδώ και έναν χρόνο. Διαβάζω και σπουδάζω εξ αποστάσεως καθώς δυστυχώς δεν μπορώ να παρακολουθώ τα μαθήματα στη σχολή αφού μένω στο Ντουμπάι. Έχω μια συνεργασία με σχολή στη Αθήνα οπότε όταν είμαι έτοιμη πηγαίνω για τις εξετάσεις. Έτσι μόλις ολοκληρώσω τα θεωρητικά μαθήματα θα αρχίσω και τα πρακτικά, τις ώρες πτήσης που είναι απαραίτητες.

Katsogresaki 4

Ευελπιστώ να τελειώσω όσο πιο σύντομα μπορώ την εκπαίδευση για να γίνω πιλότος και σε τρία με τέσσερα χρόνια «βλέπω» τον εαυτό μου ως πιλότο σε κάποια αεροπορική εταιρία. Δεν γνωρίζω η αλήθεια είναι αν θα καταφέρω να πετάω για τη Βασιλική Οικογένεια, αφού αυτό είναι δύσκολο, καθώς χρειάζεται μεγάλη προϋπηρεσία. Αρκεί να φανταστεί κάποιος πως οι πιλότοι που έχουμε τώρα εργάζονται ο κάθε ένας 25 χρόνια, ευελπιστώ όμως να καταφέρω να βρεθώ σε μια μεγάλη αεροπορική εταιρία και στο μέλλον, ποτέ δεν ξέρει κάποιος αν θα καταφέρω να επιστρέψω σε αυτή την οικογένεια ως πιλότος. Όπως συχνά λέω, το μότο μου είναι «φτάσε όπου δεν μπορείς»…

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λάρισα: Δέλτα του Πηνειού ποταμού: Εκεί που ο Πηνειός συναντά το Αιγαίο Πέλαγος

Ένα μεγάλης σημασίας περιβαλλοντικό διαμάντι βρίσκεται στα παράλια του νομού Λάρισας, εκεί όπου ο Πηνειός ποταμός εκβάλλει στη θάλασσα και συναντά το Αιγαίο Πέλαγος. Πρόκειται για το Δέλτα του Πηνειού κοντά στους οικισμούς του Ομολίου και του Παλαιόπυργου και στην ευρύτερη περιοχή όπου αποτελεί έναν πλούσιο υγροβιότοπο και καταφύγιο θηραμάτων.

Ταυτόχρονα η περιοχή αποτελεί και ένα τουριστικό προορισμό για καλοκαιρινές διακοπές, αλλά και ένα σημείο όπου αναπτύσσονται από ερασιτέχνες και επαγγελματίες, πλούσιες αθλητικές και αλιευτικές δραστηριότητες. Τα νερά πριν εκβάλλουν στη θάλασσα είναι ήρεμα, ενώ τα παραποτάμια δάση προσφέρουν άφθονη σκιά με αποτέλεσμα η περιοχή να είναι ιδανική για βόλτα και περίπατο κατά τη διάρκεια της ημέρας.

delta pinios1

Όπως αναφέρει ο περιβαλλοντολόγος Αγησίλαος Οικονόμου στη μελέτη του για το Δέλτα του Πηνειού η πεδινή περιοχή δημιουργήθηκε «από την προσχωματική δράση του Πηνειού μετά το γεωλογικό ρήγμα μεταξύ της Οροσειράς του Ολύμπου και του Κισσάβου όπου τα νερά της θεσσαλικής λίμνης βρήκαν διέξοδο προς τη θάλασσα, και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της θεσσαλικής πεδιάδας».

Σύμφωνα με τη μελέτη του κ. Οικονόμου η περιοχή, λόγω της πλούσιας χλωρίδας και πανίδας  που φιλοξενεί, έχει μεγάλη οικολογική αξία. Ο κ. Οικονόμου αναφέρει στη μελέτη του ότι, οι εκβολές του Πηνειού ποταμού «αποτελούν έναν υγρότοπο που παίζει σημαντικό ρόλο στη διαφύλαξη της βιολογικής ποικιλότητας και στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας του».

delta pinios2

Συγκεκριμένα στην περιοχή του Δέλτα Πηνειού ισχύει το καθεστώς προστασίας των διεθνών συμβάσεων της Βόννης, της Βέρνης, της Βαρκελώνης, της Ουάσιγκτον (CITES). Αξίζει να σημειωθεί ότι το Δέλτα του Πηνειού έχει χαρακτηριστεί ως Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους (ΤΙΦΚ).  Ανήκει στη λίστα των βιοτόπων CORINE (1988) και αποτελεί περιοχή «ειδικής προστασίας» σύμφωνα με την Οδηγία 79/409/ΕΟΚ, και στις περιοχές Natura 2000. Περιλαμβάνει υγροτοπικούς οικοτόπους, δασάκια από άγριες ελιές, καλλιεργούμενους ελαιώνες, βοσκότοπους, παράκτια και παραποτάμια δάση, θίνες και αμμώδεις χερσότοπους.

delta pinios3

Σε διεθνές επίπεδο ανήκει στις Σημαντικές Περιοχές για τα Πουλιά (ΣΣΠ), (ICBP-IWRB) εφόσον πολλά αρπακτικά πουλιά φωλιάζουν εκεί. Ο κ. Οικονόμου στη μελέτη του αναφέρει μεταξύ άλλων πως στην περιοχή παρατηρήθηκαν 226 είδη πουλιών που ανήκουν σε περισσότερα από 50 γένη. Έχει χαρακτηριστεί ως καταφύγιο ή εκτροφείο θηραμάτων, και απαγορεύεται η αλιεία κατά την περίοδο της αναπαραγωγής .

Από ιχθυολογική άποψη, η ιχθυοπανίδα των γλυκών νερών του ποταμού και της θαλάσσιας περιοχής είναι πλούσια σε πληθυσμούς και σε είδη. Η ιχθυοπανίδα των γλυκών νερών περιλαμβάνει 37 είδη ψαριών και άλλα 11 με πιθανή παρουσία, ενώ η ιχθυοπανίδα της θαλάσσιας περιοχής, περιλαμβάνει 123 είδη ψαριών από τα οποία μόνο τα 10 από αυτά έχουν πιθανή παρουσία σήμερα.

delta pinios4

Οι κάτοικοι της περιοχής ασχολούνται με την αλιεία και κυρίως,   με τις αγροτικές καλλιέργειες ακτινίδιου, μήλων, αχλαδιών, κάστανων, κερασιών, ελιάς, πατάτας και ξηρών καρπών.

ΑΠΕ-ΜΠΕ