Αρχική Blog Σελίδα 13857

Γαλλία: Η σύζυγος του επικεφαλής της Ίντερπολ κατήγγειλε την εξαφάνισή του, η αστυνομία ξεκίνησε έρευνα

Η γαλλική αστυνομία ξεκίνησε έρευνα έπειτα από την καταγγελία της συζύγου του επικεφαλής της Ίντερπολ Μενγκ Χονγκγουέι για την εξαφάνισή του, όπως δήλωσαν σήμερα αστυνομικές πηγές.

Η σύζυγος του Μενγκ, η οποία ζει στη Λιόν, όπου εδρεύει η Ίντερπολ, επικοινώνησε με την αστυνομία καθώς δεν είχε νέα του από τα τέλη Σεπτεμβρίου που ταξίδεψε στην Κίνα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Σε τηλεφωνήματα του Reuters, η εκπρόσωπος της Ίντερπολ δεν απάντησε.

Ο Μενγκ διετέλεσε υφυπουργός Δημόσιας Ασφάλειας της Κίνας, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Ίντερπολ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νάντια Μουράντ: Από σκλάβα του σεξ των τζιχαντιστών στο Νόμπελ Ειρήνης

Σε ηλικία 25 ετών η Νάντια Μουράντ έχει καταφέρει να επιζήσει από μία τις χειρότερες περιόδους του λαού της, των Γιαζίντι στο Ιράκ, για να γίνει μια σεβαστή εκπρόσωπός τους και τελικά να τιμηθεί με το Νόμπελ Ειρήνης.

Η νεαρή αυτή κοπέλα με το λεπτό και χλωμό πρόσωπο που το στολίζουν καστανά μαλλιά ζούσε ήρεμα στο χωριό Κόσο, κοντά στο προπύργιο των Γιαζίντι, το Σιντζάρ, μια ορεινή περιοχή στη μεθόριο Ιράκ και Συρίας. Η επέλαση του Ισλαμικού Κράτους το 2014 άλλαξε όμως τα πάντα.

Μία ημέρα του Αυγούστου τζιχαντιστές που επέβαιναν σε φορτηγάκια εισέβαλαν στο χωριό της Νάντιας, σκότωσαν τους άνδρες, πήραν για στρατιώτες τα αγόρια και ανάγκασαν χιλιάδες γυναίκες στη σεξουαλική σκλαβιά.

Ακόμη και σήμερα η Νάντια Μουράντ, μαζί με τη φίλη της Λάμια Χάτζι Μπασάρ, με την οποία τιμήθηκαν το 2016 με το βραβείο Ζαχάροφ από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δεν έχει σταματήσει να επαναλαμβάνει ότι περισσότερες από 3.000 γυναίκες Γιαζίντι εξακολουθούν να αγνοούνται και πιθανόν να είναι ακόμη αιχμάλωτες.

Οι τζιχαντιστές θέλησαν «να μας στερήσουν την τιμή μας, όμως έχασαν τη δική τους», είχε δηλώσει η Μουράντ απευθυνόμενη στους ευρωβουλευτές.

Η ίδια έχει οριστεί από τον ΟΗΕ «πρέσβειρα για την αξιοπρέπεια των θυμάτων του τράφικινγκ». Αυτή τη διακίνηση ανθρώπων την έζησε στο πετσί της.

Οι τζιχαντιστές οδήγησαν με τη βία τη Μουράντ στη Μοσούλη, την ιρακινή πρωτεύουσα του «χαλιφάτου» τους, όπου η περιπέτειά της διήρκησε μήνες.

Βασανίστηκε, βιάστηκε, πουλήθηκε επανειλημμένα στις αγορές των σκλάβων του ΙΚ, αναγκάστηκε να απαρνηθεί τη θρησκεία της: η Νάντια Μουράντ τα έζησε όλα.

Διότι οι τζιχαντιστές του ΙΚ θεωρούν τους Γιαζίντι αιρετικούς. Μια μειονότητα κουρδόφωνη, πιστή σε μια αρχαία θρησκεία, που λατρεύει έναν μοναδικό Θεό και «στον επικεφαλής των αγγέλων», τον οποίο αντιπροσωπεύει ένα παγώνι.

Όπως χιλιάδες άλλες γυναίκες Γιαζίντι, η Μουράντ αναγκάστηκε να «παντρευτεί» έναν τζιχαντιστή, ο οποίος τη χτυπούσε, όπως έχει δηλώσει η ίδια στη διάρκεια μιας συγκλονιστικής ομιλίας της στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.

«Αδυνατούσα να αντέξω τόσους βιασμούς και τόση βία», επεσήμανε για να εξηγήσει τους λόγους που την ώθησαν να δραπετεύσει, ένα σχέδιο που κατάφερε να θέσει σε εφαρμογή χάρη στη βοήθεια μιας οικογένειας μουσουλμάνων στη Μοσούλη.

Με πλαστά χαρτιά η Μουράντ έφτασε μέχρι το Ιρακινό Κουρδιστάν, μερικές δεκάδες χιλιόμετρα από τη Μοσούλη, όπου βρέθηκε εν μέσω του πλήθους των εκτοπισμένων σε καταυλισμούς.

Από εκεί, αφού έμαθε για τον θάνατο έξι αδελφών της και της μητέρας της, ήρθε σε επαφή με μια οργάνωση που βοηθά τους Γιαζίντι για να βρει την αδελφή της στη Γερμανία.

Σε αυτή τη χώρα, όπου ζει ακόμη και την οποία εξαίρει για τη θερμή υποδοχή που έχει εξασφαλίσει στους Γιαζίντι, η Μουράντ στράφηκε στον ακτιβισμό και έγινε η πλέον γνωστή εκπρόσωπος του λαού της παγκοσμίως. Μια μειονότητα που μετρούσε 550.000 μέλη στο Ιράκ πριν από το 2014.

Σήμερα σχεδόν 100.000 Γιαζίντι έχουν εγκαταλείψει το Ιράκ και άλλοι έχουν αναζητήσει καταφύγιο στο Ιρακινό Κουρδιστάν.

Από τη Γερμανία διεξάγει «τον αγώνα για τον λαό της», όπως λέει η ίδια: φέρνει στο φως της δημοσιότητας τις διώξεις που υπέστησαν οι Γιαζίντι από το ΙΚ, τις οποίες χαρακτηρίζει γενοκτονία.

Εκτός από τη Νάντια Μουράντ, οι Γιαζίντι έχουν και μία ακόμη σύμμαχο, την Αμάλ Κλούνεϊ, τη Βρετανολιβανέζα γνωστή δικηγόρο υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η οποία έγραψε και τον πρόλογο στο βιβλίο της Νάντιας.

Πριν από ακριβώς έναν χρόνο, μετά την έκκλησή της, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ δεσμεύθηκε να βοηθήσει τις αρχές του Ιράκ να συγκεντρώσουν αποδείξεις για τα εγκλήματα εναντίον των Γιαζίντι.

Ο «αγώνας» της Νάντιας Μουράντ της επιφύλαξε όμως και όμορφες εκπλήξεις. Στις 20 Αυγούστου ανακοίνωσε μέσω Twitter τον αρραβώνα της με έναν άλλο ακτιβιστή υπέρ των Γιαζίντι, τον Αμπίντ Σαμντίν. «Ο αγώνας για τον λαό μας μάς έφερε κοντά και θα συνεχίσουμε αυτό τον δρόμο μαζί», έγραψε, συνοδεύοντας την ανακοίνωση με μια φωτογραφία της μαζί με τον νεαρό σύντροφό της.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνταγή: Ογκρατέν με ψητό χοιρομέρι και πατάτες – από τον chef Βαγγέλη Δρίσκα – βίντεο

Ογκρατέν με ψητό χοιρομέρι και πατάτες

Ο Βαγγέλης Δρίσκας φτιάχνει ένα πεντανόστιμο ογκρατέν με πατάτες, μανιτάρια και ψητό χοιρομέρι. Από τα πιο ωραία και νόστιμα πιάτα σε ένα οικογενειακό ή επίσημο τραπέζι.

Από την εκπομπή “Κάθε Μέρα Chef με τον Βαγγέλη Δρίσκα”.

Δείτε τη συνταγή στο βίντεο:

Αγάπες υπάρχουν πολλές! Ποια είναι τα 6 είδη αγάπης σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες;

Ποια είναι τα 6 είδη αγάπης σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες;

Τα «επίπεδα» της αγάπης μπορεί να έχουν μικρές ή και μεγάλες διαφορές. Μπορεί να αγαπάτε κάποιον περισσότερο από κάποιον άλλο, μπορεί να αγαπάτε με πάθος ή με εγκράτεια και σίγουρα η αγάπη μεταξύ συγγενών και φίλων είναι αρκετά διαφορετική. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, η αγάπη μπορεί να χαρακτηρίζεται από απληστία ή ματαιοδοξία. Πώς ξεχωρίζουμε αυτό το μοναδικό συναίσθημα;

Διαβάστε τη συνέχεια στο άρθρο της Σοφίας Κροκιδά.

Πηγή: www.womanidol.com

Η τακτική ασπιρίνη σε χαμηλή δόση μειώνει τον κίνδυνο για καρκίνο των ωοθηκών και σε κανονική δόση για καρκίνο του ήπατος

Η τακτική λήψη ασπιρίνης μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο τόσο για καρκίνο των ωοθηκών, όσο και του ήπατος, σύμφωνα με δύο νέες αμερικανικές επιστημονικές μελέτες.

Η πρώτη μελέτη, με επικεφαλής τη δρα Μόλι Μπάρναρντ της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, που δημοσιεύθηκε στο αμερικανικό περιοδικό ογκολογίας “JAMA Oncology”, στηρίχθηκε στην ανάλυση στοιχείων για 205.500 γυναίκες, από τις οποίες οι 1.054 είχαν διαγνωσθεί με καρκίνο των ωοθηκών.

Οι γυναίκες που έπαιρναν τακτικά ασπιρίνη σε δοσολογία μέχρι 100 μιλιγκράμ, είχαν 23% μικρότερο κίνδυνο για καρκίνο των ωοθηκών, σε σχέση με όσες δεν έκαναν χρήση ασπιρίνης. Δεν υπήρξε όμως το ίδιο όφελος για όσες έπαιρναν ασπιρίνη κανονικής δοσολογίας (325 μιλιγκράμ).

Η ασπιρίνη πιστεύεται ότι μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου, επειδή μειώνει τη φλεγμονή στο σώμα. Από την άλλη όμως, διαπιστώθηκε ότι η μακρόχρονη λήψη άλλων μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων πιθανώς σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο του εν λόγω καρκίνου στις γυναίκες.

Η δεύτερη επιδημιολογική μελέτη, με επικεφαλής την δρα Τρέισι Σάιμον του Τμήματος Γαστρεντερολογίας του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, που δημοσιεύθηκε στο ίδιο περιοδικό ογκολογίας, δείχνει ότι η τακτική χρήση ασπιρίνης σε κανονική δοσολογία (τουλάχιστον δύο ταμπλέτες των 325 μιλιγκράμ την εβδομάδα) μπορεί να μειώσει κατά 49% τον κίνδυνο για ηπατοκυτταρικό καρκίνωμα, ένα συχνό είδος καρκίνου του ήπατος.

Η μελέτη, που αφορούσε πάνω από 133.300 άτομα, δείχνει ότι ο κίνδυνος του εν λόγω καρκίνου μειώνεται όσο αυξάνεται η δοσολογία και η χρονική διάρκεια λήψης της ασπιρίνης (π.χ. μείωση κινδύνου κατά 59% για χορήγηση ασπιρίνης επί τουλάχιστον μία πενταετία), κάτι όμως που ενέχει κινδύνους αιμορραγίας στο γαστρεντερικό σύστημα.

Η κυριότερη αιτία για το ηπατοκυτταρικό καρκίνωμα είναι η κίρρωση του ήπατος, που μπορεί να προκληθεί από ηπατίτιδα Β ή C, κατάχρηση αλκοόλ κ.α. Η ασπιρίνη δρα και εδώ προστατευτικά χάρη στην αντιφλεμονώδη προληπτική δράση της. Επίσης και αυτή η μελέτη δεν βρήκε κάποιο όφελος από τη λήψη άλλων μη στεροειδών αντιφλεμονωδών φαρμάκων (π.χ. ιμπουπροφέν).

Σύνδεσμοι για τις επιστημονικές δημοσιεύσεις:

https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/fullarticle/2704211

και

https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/fullarticle/2704212

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μια μικροβιακή «Κιβωτό του Νώε» προτείνουν επιστήμονες, για να προστατευθεί η παγκόσμια υγεία στο μέλλον

Ομάδα επιστημόνων στις ΗΠΑ ζητά να δημιουργηθεί μια παγκόσμια μικροβιακή «Κιβωτός του Νώε» για όλα τα είδη μικροοργανισμών που ζουν πάνω και μέσα στους ανθρώπους, κάτι που, όπως λένε, θα βοηθήσει στην υγεία της ανθρωπότητας σε βάθος χρόνου.

Η πρωτοβουλία εμπνέεται από το «Παγκόσμιο Θησαυροφυλάκιο Σπόρων», που έχει δημιουργηθεί στη νορβηγική αρκτική νήσο Σβάλμπαρντ και όπου ήδη φυλάγονται χιλιάδες είδη σπόρων κάθε λογής φυτών.

Ένα αντίστοιχο «μικροβιακό θησαυροφυλάκιο» για «καλά» μικρόβια, τα οποία θα έχουν συλλεχθεί από διάφορους ανθρώπινους πληθυσμούς, ιδίως από πιο πρωτόγονους που δεν έχουν εκτεθεί πολύ σε αντιβιοτικά, επεξεργασμένα τρόφιμα και χημικά, θα διασφαλίσει ότι δεν θα χαθεί η μικροβιακή βιοποικιλότητα. Το ανθρώπινο μικροβίωμα περιλαμβάνει τρισεκατομμύρια μικροοργανισμούς που ζουν πάνω και μέσα στο σώμα μας, συμβάλλοντας στην υγεία (και στην ασθένεια) με ποικίλους τρόπους, γνωστούς και άγνωστους.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Μαρία Γκλόρια Ντομίνγκεζ-Μπέλο του Τμήματος Βιοχημείας και Μικροβιολογίας του Πανεπιστημίου Ράτγκερς, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση-έκκληση στο περιοδικό “Science”, τονίζουν ότι «αντιμετωπίζουμε μια εντεινόμενη παγκόσμια κρίση υγείας, η οποία απαιτεί να απομονώσουμε και να συντηρήσουμε την ποικιλότητα των ανθρωπίνων μικροβίων που ακόμα υπάρχει. Αυτά τα μικρόβια συν-εξελίχθηκαν με τους ανθρώπους σε μια περίοδο εκατοντάδων χιλιάδων ετών. Μας βοηθούν να χωνέψουμε την τροφή, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημά μας και μας προστατεύουν από άλλα μικρόβια εισβολείς. Μέσα στις λίγες γενιές όμως,  έχουμε δει μια συνταρακτική απώλεια της μικροβιακής ποικιλότητας, η οποία σχετίζεται με την αύξηση παγκοσμίως των ανοσολογικών και άλλων διαταραχών.

Οι επιστήμονες που προτείνουν την μικροβιακή «Κιβωτό του Νώε», πιστεύουν ότι κάποια μέρα στο μέλλον θα είναι δυνατό να εμποδίσουν μια ασθένεια, εισάγοντας ξανά χαμένα «καλά» μικρόβια στον ανθρώπινο οργανισμό. Για να γίνει αυτό, θεωρούν αναγκαίο πρώτα να συλλέξουν μικρόβια από απομονωμένους λατινοαμερικανικούς και αφρικανικούς πληθυσμούς που έχουν διατηρήσει μεγαλύτερη μικροβιακή ποικιλότητα σε σχέση με τους σύγχρονους δυτικούς ανθρώπους. Έχει π.χ. βρεθεί ότι η μικροβιακή «πανίδα» στο έντερο του μέσου Αμερικανού είναι μόνο το ήμισυ της αντίστοιχης στο έντερο ενός σημερινού κυνηγού-συλλέκτη μιας φυλής του Αμαζονίου.

Οι επιστήμονες ζητούν να υπάρξει μια διεθνής συντονισμένη προσπάθεια για να συλλεχθούν ανθρώπινα μικρόβια από τα πέρατα της Γης και μετά να διατηρηθούν σε ένα φυλαγμένο χώρο, που θα έχει ρόλο παγκόσμιου αποθετηρίου ανθρωπίνων μικροβίων.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

http://science.sciencemag.org/content/362/6410/33

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα συμπληρώματα βιταμίνης D δεν βοηθούν στην υγεία των οστών, ούτε μειώνουν τα κατάγματα και την οστεοπόρωση, δείχνει νέα μεγάλη έρευνα

Τα συμπληρώματα βιταμίνης D, που είναι δημοφιλή στη μέση και τρίτη ηλικία, δεν προσφέρουν τίποτε ουσιαστικό στην υγεία των οστών, ούτε αποτρέπουν τα κατάγματα, τις πτώσεις και την οστεοπόρωση. Σε αυτό το (απομυθοποιητικό) συμπέρασμα κατέληξε η μεγαλύτερη έως τώρα διεθνής μελέτη πάνω στο ζήτημα.

Πρόκειται για μια μετα-ανάλυση που αξιολόγησε τα αποτελέσματα 81 κλινικών δοκιμών και η οποία δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό “The Lancet Diabetes & Endocrinology”. Η μελέτη δεν βρήκε τα εν λόγω συμπληρώματα να βελτιώνουν την οστική πυκνότητα, ούτε να υπάρχει κάποια διαφορά στην αποτελεσματικότητα μεταξύ των μεγαλύτερων και των μικρότερων δόσεων βιταμίνης D στα συμπληρώματα διατροφής.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Μαρκ Μπόλαντ του Πανεπιστημίου του Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας, συμπέραναν ότι δεν δικαιολογείται η χρήση έξτρα βιταμίνης D για τη βελτίωση της μυοσκελετικής υγείας, εκτός από σπάνιες περιπτώσεις ειδικών παθήσεων (π.χ. οστεομαλακία ή ραχίτιδα).

Τα συμπληρώματα βιταμίνης D εδώ και χρόνια συνιστώνται για την πρόληψη και τη θεραπεία της οστεοπόρωσης. Μερικοί άνθρωποι κυρίως στα βόρεια κλίματα τα αντιμετωπίζουν περίπου ως πανάκεια, λαμβάνοντας τέτοια συμπληρώματα καθημερινά, ιδίως την εποχή του χειμώνα που υπάρχει λιγότερη ηλιοφάνεια και άρα μικρότερη παραγωγή φυσικής βιταμίνης D  στο σώμα.

Οι ερευνητές όμως προτείνουν να αλλάξουν αυτές οι κλινικές οδηγίες, λαμβάνοντας πλέον υπόψη τα νέα ευρήματα. ‘Αλλοι όμως επιστήμονες εμφανίσθηκαν πιο απρόθυμοι να δεχθούν αυτή την αλλαγή, αν δεν υπάρξουν και άλλες μελέτες.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(18)30265-1/fulltext

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δείξε μου τα σχολεία σου να σου πω τι κράτος είσαι

Της Κωνσταντίνας Κοτταρίδη*

Το Στρατηγικό Πλαίσιο για την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης (ΕΚ 2020) Νέες προτεραιότητες για την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης (2015/C 417/04) ορίζει ότι «η εκπαίδευση και η κατάρτιση, ως φιλικοί προς την ανάπτυξη τομείς, πρέπει να διαδραματίσουν καίριο ρόλο στο πλαίσιο του νέου αυτού προγράμματος. Οι επενδύσεις σε ανθρώπινο κεφάλαιο είναι χρήματα που δεν πάνε χαμένα. Η σωστή εκπαίδευση και κατάρτιση συμβάλλουν στην προαγωγή της συνεχούς οικονομικής μεγέθυνσης και της βιώσιμης ανάπτυξης: τροφοδοτούν την έρευνα και ανάπτυξη, την καινοτομία, την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα.»

Στις παραπάνω λίγες γραμμές είναι πρόδηλος ο άρρηκτος δεσμός μεταξύ της εκπαίδευσης και της οικονομικής ανάπτυξης μιας χώρας. Το εκπαιδευτικό σύστημα μια χώρας είναι μια τεράστια επένδυση η οποία αποσκοπεί στην ανάπτυξη ανθρώπινου κεφαλαίου που αποτελεί καίριο παράγοντα στην παραγωγική διαδικασία. Το ανθρώπινο κεφάλαιο δημιουργεί καινοτομία, επιχειρηματικότητα, παραγωγικότητα, και δρα πολλαπλασιαστικά στην ανταγωνιστικότητα ενός κράτους. Πόσο αποτελεσματική είναι αυτή η επένδυση στην ελληνική πραγματικότητα; Με όρους καθαρής οικονομικής αξιολόγησης επενδύσεων, όχι μόνο δεν είναι αποτελεσματική αλλά, αντίθετα, είναι πλήρως μη παραγωγική. Ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψη και τις τρέχουσες συνθήκες φυγής των νέων επιστημόνων από τη χώρα, θα λέγαμε ότι ο Έλληνας φορολογούμενος πληρώνει για να δημιουργηθεί ικανό στελεχιακό δυναμικό για το εξωτερικό.

Οι άξονες προτεραιότητας του στρατηγικού πλαισίου της ΕΕ για την εκπαίδευση αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «Η κατάλληλη και υψηλής ποιότητας μάθηση απαιτεί, ανάμεσα άλλα, ενεργητικότερη χρήση καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων και εργαλείων για την ανάπτυξη ψηφιακών ικανοτήτων» και «ευρεία υποστήριξη των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευτών, των διευθυντών σχολείων και άλλων μελών του εκπαιδευτικού προσωπικού, που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξασφάλιση της επιτυχίας των εκπαιδευομένων και στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής».

Τα Προγράμματα Σπουδών που εφαρμόζονται σήμερα στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι περιγράφουν την υιοθέτηση σύγχρονων αρχών, δεν έχουν στην πράξη επιφέρει αλλαγές στο σχολείο. Δεν προκαλούν τον μαθητή να ερευνήσει και να ανακαλύψει τη γνώση αλλά προσφέρουν έτοιμες απαντήσεις προς απομνημόνευση, ενώ δεν αφήνουν περιθώρια ανάπτυξης πρωτοβουλιών από τον εκπαιδευτικό. Παρά τα κατά καιρούς εξαγγελλόμενα, η υπερφόρτωση της ύλης και τα εγχειρίδια οδηγούν στην μετωπική διδασκαλία, στην αφήγηση και την απομνημόνευση. Ο μαθητής εντέλει αξιολογείται πάνω στην δυνατότητα αποστήθισης.

Ιδιαίτερα όσον αφορά στη χρήση ψηφιακών μέσων, πρόσφατα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αναφέρουν ότι μόλις το 30% των σχολείων έχουν σύνδεση στο διαδίκτυο και, εξ΄αυτών, μιλώντας με καθηγητές και διευθυντές, προκύπτει ότι η σύνδεση είναι τόσο κακή που δεν μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν. Επιπλέον, σε μια εποχή που οι ΤΠΕ έχουν κατακλύσει την κοινωνική και οικονομική ζωή, μόνο το 37% των σχολείων διαθέτουν δική τους ιστοσελίδα! Ο εξοπλισμός σε ΤΠΕ δε, είναι ανεπαρκής, ανύπαρκτος σε πολλές των περιπτώσεων και απαρχαιωμένος στις υπόλοιπες περιπτώσεις.

Οι μαθητές βιώνουν μια αντικρουόμενη πραγματικότητα: οι απογευματινές δραστηριότητές τους είναι πλέον ψηφιακές μέσω τάμπλετ, Η/Υ ή κινητό τηλέφωνο ενώ τη μισή μέρα μέχρι το μεσημέρι καλούνται να παρακολουθήσουν μάθημα με απαρχαιωμένους τρόπους, με «χαρτί και μολύβι» και απαγγελία από τον δάσκαλο/καθηγητή. Το αποτέλεσμα είναι ότι κανένα παιδί πλέον δεν έχει ενδιαφέρον για το σχολείο, θεωρούν την ώρα διδασκαλίας μια υποχρεωτική αγγαρεία από την οποία μαθαίνουν μόνο να αποστηθίζουν τις έννοιες, την ιστορία μας, τα μαθηματικά, ένα καταναγκαστικό έργο που θα τους οδηγήσει στις πανελλαδικές εξετάσεις και την είσοδό τους στο πανεπιστήμιο για την απόκτηση ενός πτυχίου, με τι αντίκρισμα άραγε;

Ποιος όμως είναι ο ρόλος του σχολείου; Διεκπεραιωτικός; Υποχρεωτική βαρετή διαδικασία; Το σχολείο πρέπει να είναι ο χώρος που οι αυριανοί πολίτες θα έχουν διαμορφώσει την προσωπικότητά τους, θα έχουν δημιουργήσει την προσωπική τους ταυτότητα, θα έχουν ανακαλύψει τα ταλέντα τους, τα ενδιαφέροντά τους, θα έχουν αναπτύξει την κριτική τους σκέψη μέσα από τη γνώση. Επομένως είναι αδήριτη ανάγκη να δούμε κατάματα την πραγματικότητα. Ποια είναι η εκπαίδευσή μας σήμερα; Τι δίνουμε στα παιδιά μας και τους αυριανούς πολίτες που θα καλούνται να παίρνουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους και το κοινωνικό σύνολο;

Τα σχολικά προγράμματα πρέπει οπωσδήποτε να εναρμονιστούν στις διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες µε τις σύγχρονες επιστημονικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτιστικές απόψεις και ανάγκες. Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή δεν είναι δυνατό το σχολείο να μη χρησιμοποιεί ψηφιακά μέσα διδασκαλίας. Υπάρχει ένα βασικό διαρθρωτικό πρόβλημα βέβαια εδώ: η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι μέσης ηλικίας και άνω, οι οποίοι δεν έχουν γνώσεις τεχνολογιών ΤΠΕ και δεν νιώθουν άνετα με τις νέες τεχνολογίες. Οι νεότεροι εκπαιδευτικοί διορίζονται σε απομακρυσμένα σχολεία στα οποία δεν υπάρχει η δυνατότητα ΤΠΕ. Και οι μαθητές βρίσκονται στη μέση εγκλωβισμένοι σε μια αντιφατική και αποπροσανατολιστική πραγματικότητα.

Αν θέλουμε λοιπόν μια οικονομία ισχυρή και μια συνεκτική κοινωνία με αρχές, το σχολείο είναι το πρώτο που πρέπει να εστιάσουμε. Οι μαθητές πρέπει να είναι στο επίκεντρο της κάθε προσπάθειας, με στόχο την ανάπτυξη σκεπτόμενων πολιτών μέσα από τη συγκέντρωση πληροφοριών από πολλαπλές πηγές, την αξιολόγηση των πηγών, τη σύνθεση, την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, την ανάπτυξη των ταλέντων τους, τη δημιουργικότητα, τη συνέργεια.

Το βασικό πλεονέκτημα των σύγχρονων ψηφιακών ολοκληρωμένων εργαλείων προωθεί με τρόπο ευχάριστο όλα τα παραπάνω. Ο μαθητής, ασχολείται ενεργά και με αποφασιστικό τρόπο με τη μάθησή του με τρόπους που του είναι οικείοι και ευχάριστοι. Είναι κοινά αποδεκτό ότι η πιο αποτελεσματική μάθηση είναι η μάθηση που εμπλέκει ενεργά τα δρώντα πρόσωπα. Με τα ψηφιακά μέσα, ο μαθητής έχει την αίσθηση του ανήκειν στη διαδικασία της μάθησής του, και εμπλέκει σε αυτήν την ταυτότητα, την υποκειμενικότητα και την ιδιότητά του ως βασικού συντελεστή στη διαδικασία μάθησης. Ανακαλύπτει μόνος του τη μάθηση μέσα από πολυτροπικούς ψηφιακούς χώρους γνώσης με την επεξεργασία και αξιοποίηση κειμένων, εικόνων, διαγραμμάτων, βίντεο, ήχων, βάσεων δεδομένων, τέχνης, κτλ. άρα ο ίδιος ο μαθητής γίνεται παραγωγός της δικής του προσωπικής γνώσης και ταυτόχρονα μαθαίνει να λειτουργεί μέσα σ’ ένα πλαίσιο αυτονομίας και αυτο-ελέγχου. Ο εκπαιδευόμενος έχει την ικανότητα να βρίσκει, να διαπραγματεύεται και να συνθέτει τις γνώσεις είτε σε διαδικασίες ομαδικής παραγωγής της νοημοσύνης είτε αναζητώντας μια ποικιλία ηλεκτρονικών πηγών γνώσεων.

Ασφαλώς, κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να επιτύχει τους στόχους του, εάν οι εκπαιδευτικοί δεν δίνουν καθημερινά τον καλύτερο εαυτό τους μέσα στην τάξη και δεν αναδεικνύονται ως η πνευματική και ηθική πρωτοπορία της κοινωνίας. Γι’ αυτό, σύμφωνα με τους κατευθυντήριους άξονες της ΕΕ, τονίζεται ο άξονας για την «ευρεία υποστήριξη των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευτών, των διευθυντών σχολείων και του λοιπού εκπαιδευτικού προσωπικού». Μελέτες περιπτώσεων για την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων επιμόρφωσης στην Ελλάδα καταδεικνύουν τα σοβαρά προβλήματα που χρήζουν σοβαρής σκέψης και αναμόρφωσης. Πορίσματα αυτών των μελετών αναφέρουν ότι οι εκπαιδευτικοί νιώθουν ότι δεν ενθαρρύνονται προς αυτή την κατεύθυνση και ότι αποτελεί τροχοπέδη η ηλικία και οι γνώσεις των ίδιων ενώ η χρήση ΤΠΕ επαφίεται αποκλειστικά στην ευχέρεια του κάθε εκπαιδευτικού πολλές φορές με προσωπικό εξοπλισμό του ιδίου.

Στην ευρύτερη «γειτονιά» μας βρίσκεται η Φινλανδία, η οποία αποτελεί χώρα πρότυπο για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα δίνει έμφαση στους καινοτόμους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι δοκιμάζουν κατά διαστήματα διάφορα πράγματα όπως π.χ. την εργασία σε ομάδες ή τη βιωματική μάθηση. Επομένως, οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να δοκιμάζουν νέες μεθόδους και να αξιολογούν τα αποτελέσματα αυτών. Επίσης, στο πλαίσιο της καινοτομίας, χρησιμοποιούνται με ποικίλους τρόπους οι ΤΠΕ για τη διδασκαλία ενώ όλο και συχνότερα δίνονται ψηφιακά τεστ και πρότζεκτ που γίνονται στο «σύννεφο». Οι νέες μέθοδοι ξεκίνησαν με τη συνεργασία των καθηγητών και δασκάλων μεταξύ τους σε μικρές ομάδες προκειμένου να παραχθούν ιδέες. Ήδη από το 1995, με την προμήθεια του πρώτου υπολογιστή στο σχολείο, οι Φινλανδοί αποφάσισαν να επιχειρήσουν όλη την ανάπτυξη του σχολείου στηριγμένη στη συνεργασία και στους Η/Υ. Γι’ αυτό, προσλαμβάνουν καθηγητές  με όρεξη για δουλειά, καινοτόμους αλλά και με κατάρτιση στους υπολογιστές. Το πρώτο πρόγραμμα που εφάρμοσαν αφορούσε ένα κοινό πρότζεκτ γεωγραφίας και αγγλικής γλώσσας, με τη χρήση υπολογιστών, κάτι που ονόμασαν «Το πρόγραμμα του μέλλοντος» (The future program).  Το πρόγραμμα αυτό ακόμη και σήμερα αποτελεί αντικείμενο μελέτης και αντιγραφής από χώρες όπως η Ιαπωνία, και το μότο του ήταν «Να θρέψουμε τη δημιουργικότητα με την επιμονή». Η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση χρηματοδοτείται από το Δημόσιο και η εκπαίδευση είναι δωρεάν για όλους. Οι υπεύθυνοι για τα προγράμματα σπουδών δεν είναι πολιτικοί αλλά εκπαιδευτικοί. Υπάρχει σαφής εξωτερική αξιολόγηση η οποία διεξάγεται σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο ως προς τα μαθησιακά αποτελέσματα σε επιλεγμένα γνωστικά αντικείμενα, θεματικές αξιολογήσεις και παραγωγή συμβατικών δεικτών εκπαίδευσης και κάθε σχολική μονάδα λαμβάνει μέρος στις διαδικασίες αυτές κάθε τρία έτη.

Η ψηφιακή τεχνολογία προσφέρει αμέτρητες δυνατότητες και πρέπει να τεθεί απόλυτη προτεραιότητα σε μια εθνική πολιτική για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η στόχευση πρέπει να φορά στον εκσυγχρονισμό όλων των σχολείων με εξοπλισμό ΤΠΕ σε όλες τις αίθουσες, σοβαρή και οργανωμένη κατάρτιση τόσο των διευθυντών, οι οποίοι χρειάζονται ειδική εκπαίδευση καθώς καλούνται να διαχειριστούν τη σχολική μονάδα αλλά και των εκπαιδευτικών όλων των ηλικιών τόσο στη χρήση ΤΠΕ όσο και σε νέους τρόπους διδασκαλίας.

Ας αναρωτηθούμε τώρα, τι από αυτά είναι τόσο δύσκολο να εφαρμοστεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα; Και δεύτερον, γιατί είναι τόσο δύσκολο; Δεν θα δεχτώ σε καμία των περιπτώσεων ότι είναι θέμα κονδυλίων. Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά τον χείμαρρο των κονδυλίων που πέρασε από τον τόπο τις προηγούμενες δεκαετίες μέχρι σήμερα. Ας πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Προφανώς υπάρχουν οι γραφειοκρατικές αγκυλωτικές δομές του συστήματος αλλά μήπως είναι η ώρα να ξεπεράσουμε τις παιδικές ασθένειές μας και να βάλουμε τα παιδιά μας σε προτεραιότητα; Μήπως είναι η ώρα να γίνουμε εμείς ώριμοι ενήλικες προκειμένου να παραδώσουμε ένα καλύτερο αύριο στη νέα γενιά;

Τα παιδιά χρειάζονται κίνητρο, δημιουργικότητα, ευχάριστο περιβάλλον που συμβαδίζει με την εποχή που ζουν και μεγαλώνουν και όχι μία ώρα παραπάνω ύπνο. Διότι σε ένα απαρχαιωμένο περιβάλλον, ακόμα και με πολλές ώρες ύπνου παραπάνω, τα παιδιά θα εξακολουθήσουν να κοιμούνται στα θρανία τους με τελικό αποτέλεσμα μια οκνηρή κοινωνία και μια αδύναμη οικονομία.

*Κωνσταντίνα Κοτταρίδη

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Οικονομικών Πανεπιστημίου Πειραιώς

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δ. Παπαδημούλης: Γάγγραινα η φορολογική απάτη. Χάνουμε 150 δισ. ετησίως

«Η φορολογική απάτη στον τομέα του ΦΠΑ είναι κυριολεκτικά μια γάγγραινα», καθώς «χάνουμε περίπου 150 δισ. ευρώ το χρόνο», είπε ο  αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Δημήτρης Παπαδημούλης, μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Κατά τη συζήτηση για την τροποποίηση της οδηγίας, που αφορά την εναρμόνιση και απλούστευση ορισμένων κανόνων στο σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας και τη θέσπιση του οριστικού συστήματος για τη φορολόγηση των συναλλαγών μεταξύ κρατών-μελών, ο επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι τα μέτρα που προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, συγκλίνουν με τα μέτρα της Κομισιόν και οδηγούν σε εναρμόνιση, απλούστευση και περισσότερη ευρωπαϊκή συνεργασία.

Πρόσθεσε δε, ότι με ενίσχυση της διαφάνειας και με ευρωπαϊκό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών, εξασφαλίζονται έσοδα 45 δισ. ετησίως και μειώνεται το κόστος για τις επιχειρήσεις κατά 1 δισ. ετησίως.

«Πρέπει λοιπόν να προχωρήσουμε» τόνισε ο κ. Παπαδημούλης και συμπλήρωσε ότι «ο λόγος που δεν προχωράμε είναι ότι σε αυτό στο οποίο συγκλίνουν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Κομισιόν, αρνείται να το προχωρήσει το Συμβούλιο, γιατί μερικά κράτη-μέλη βάζουν φρένο σε αυτή την προσπάθεια».

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Ένταση στο κέντρο προσφύγων στα Διαβατά. Ένας τραυματίας μετά από συμπλοκή

Ένταση επικράτησε χθες το βράδυ στο κέντρο φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών τού πρώην στρατοπέδου Αναγνωστοπούλου, στα Διαβατά Θεσσαλονίκης.

Δύο ομάδες αλλοδαπών, αποτελούμενες από περίπου 30 άτομα η καθεμία, ήρθαν στα χέρια, ενώ κατά τη συμπλοκή τραυματίστηκε ελαφρά από αιχμηρό αντικείμενο ένας 32χρονος Ιρακινός, ο οποίος διακομίστηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς».

Η ένταση διήρκησε περίπου είκοσι λεπτά και η κατάσταση εκτονώθηκε, όταν στο σημείο έφτασαν αστυνομικές δυνάμεις. Προς το παρόν δεν έχουν αναφερθεί από την Αστυνομία προσαγωγές ή συλλήψεις. Αιτία του επεισοδίου φαίνεται πως αποτέλεσαν προστριβές μεταξύ αλλοδαπών για τους χώρους διαμονής τους εντός του κέντρου.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ