Αρχική Blog Σελίδα 129

Δ. Μάντζος: “Ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, με πραγματική στήριξη του προσωπικού και τη μέγιστη δυνατή διαφάνεια στους εξοπλισμούς”

Oμιλία Δ. Μάντζου, εισηγητή ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής στο σ/ν ΥΕΘΑ για την τροποποίηση σύμβασης των RAFALE

Η σημερινή συζήτηση εξελίσσεται προφανώς στην τεταμένη στο στράτευμα ατμόσφαιρα που έχει διαμορφώσει η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. H κινητοποίηση στελεχών ενόπλων δυνάμεων που έγινε το Σάββατο, μία ακόμη κινητοποίηση, δίνει την εικόνα.

Το  νομοσχέδιο προφανώς δεν εκλαμβάνεται από τους ίδιους τους ανθρώπους στο πεδίο ως μεταρρύθμιση ούτε ως αναβάθμιση, αλλά ως αδικαιολόγητη επίθεση, ως ανατροπή της σταδιοδρομίας και υποτίμηση της προσφοράς χιλιάδων στελεχών που υπηρέτησαν και υπηρετούν με αυταπάρνηση το στράτευμα.

Εμείς θα είμαστε στο πλευρό των ανθρώπων που στελεχώνουν τις ένοπλες δυνάμεις. Είναι ζήτημα εργασιακής αξιοπρέπειας και δικαιοσύνης αλλά και ζήτημα επιχειρησιακής αρτιότητας των ενόπλων δυνάμεων της χώρας μας.

Δεν θα κουραστούμε να λέμε ότι ναι η στρατιωτική δύναμη αποτροπής είναι όχι ο μόνος αλλά από τους πλέον καθοριστικούς συντελεστές ισχύος της χώρας. Όμως οι ένοπλες δυνάμεις δεν είναι μόνο τα όπλα, τα αεροπλάνα και οι φρεγάτες, αλλά κυρίως οι άνθρωποί τους. Που αξιώνουν αξιοπρεπείς μισθολογικές και βαθμολογικές συνθήκες, σταδιοδρομία, εκπαίδευση και αναγνώριση της προσφοράς τους.

 Σε αυτήν την ατμόσφαιρα καλούμαστε να συζητήσουμε σήμερα. Και θα μου επιτρέψετε να τοποθετηθώ επί του πιεστηρίου, σε κάτι που έγινε μόλις χθες. Χθες στις 21:30 το βράδυ διαβιβάστηκε πρόσκληση και φάκελος στην Κοινοβουλευτική μας Ομάδα για συνεδρίαση της Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συβάσεων της Βουλής για την έγκριση 866 εκ. ευρώ που θα συζητηθούν την Πέμπτη, αύριο. Χθες για αύριο. Άλλος ένας ευτελισμός των κοινοβουλευτικών διαδικασιών. Καλούμε τον ίδιο τον Πρόεδρο της Βουλής να επιληφθεί προσωπικά του ζητήματος και να διασφαλίσει την κοινοβουλευτική τάξη. Συγγνώμη, κ. Υφυπουργέ, χθες, πέντε ώρες που συνεδριάζαμε δεν μπορούσατε καν να αναφερθείτε στο ζήτημα;

Δεν είμαι ο αρμόδιος ελέγχου του Υπουργείου σας, αλλά μετέχω ως μέλος στην Επιτροπή. Πόσες φορές σας έχουμε πει, ο αρμόδιος συνάδελφος Μιχάλης Κατρίνης και όλοι μας, ότι δεν είναι δυνατό να βλέπετε την Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων ως μια τυπική διεκπεραίωση; Ως σφραγίδα; Πόσες φορές σας έχουμε ζητήσει ουσιώδη ενημέρωση; Δεν τη θέλετε τη συναντίληψη, δεν σας ενδιαφέρει. Είστε μόνο για τους τύπους και την επικοινωνία.

Και, έπειτα, θα έρθει πάλι ο κ. Υπουργός να μας λέει ότι είναι πάντα διαθέσιμος να μας ενημερώσει. Μα εδώ υπάρχει ειδική επιτροπή της Βουλής με αυτόν ακριβώς τον συνταγματικό ρόλο, την ενημέρωση της Εθνικής Αντιπροσωπείας για τις επιλογές εξοπλισμών και δεν τη σέβεστε.

Ποιον εμπαίζετε; Τη νοημοσύνη μας;

Δεν είναι δικά σας ούτε τα χρήματα ούτε οι δημόσιες πολιτικές. Δεσμεύουν τους πόρους του ελληνικού λαού, των πολιτών, για πολλά χρόνια.

Δεν αποφασίζετε για λογαριασμό σας ώστε να αποφασίζετε μόνοι σας.

Απαιτείται αναλυτική ενημέρωση και χρόνοι κατάλληλοι, ώστε να γίνεται ένας διάλογος σοβαρός, τεκμηριωμένος και αναλυτικός.

Για τον μηχανισμό SAFE

Αλλά δεν είναι η πρώτη φορά. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας δεν θεώρησε υποχρέωσή της να ενημερώσει την Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής για τον τελικό κατάλογο που η χώρα στέλνει για τα προγράμματα μέσω του δανεισμού SAFE, ζητήσαμε εδώ και πολλές ημέρες να υπάρξει σύγκληση της Επιτροπής Εξοπλιστικών της Βουλής ώστε να υπάρχει ενημέρωση να μας κοινοποιήσει και η πολιτική ηγεσία αλλά και η ΓΔΑΕ ποια προγράμματα ήταν αυτάπώς έγινε και με ποια κριτήρια η επιλογή των προγραμμάτων και πώς αυτά «εναρμονίζονται» με τον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών, και με τις επιχειρησιακές ανάγκες. Υπήρξε σύγκληση του ΚΥΣΕΑ; Με θέμα το SAFE; Πότε; Ποιος ενέκρινε και πώς;

Θυμίζω ότι μιλάμε για έναν μηχανισμό, τον SAFE, τον οποίο η ίδια η Κυβέρνηση, δια του αρμόδιου Υπουργού, είχε σπεύσει να χαρακτηρίσει από μη σκόπιμο για τη συμμετοχή της Ελλάδας έως και «Κερκόπορτα» για τη συμμετοχή της Τουρκίας. Που εξαιτίας της αμφισημίας φτάσαμε να υποβάλουμε το δεύτερο χαμηλότερο αίτημα χρηματοδότησης -για άγνωστα προγράμματα ως σήμερα.

Και τώρα μας ελέγχει ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος -εμάς, το ΠΑΣΟΚ!- που εδώ ήμασταν και μέχρι τελευταία ώρα ρωτούσαμε αν θα συμμετάσχουμε.

Και που εξ αρχής αντιδράσαμε σε κάθε τόνο στην προοπτική συμμετοχής τους Τουρκίας -που ήδη σήμερα γίνεται μέσω ιδιωτικών συμπράξεων.

Εμάς ελέγχει. Μιλάμε για πολιτική παράνοια πλέον.

Για το σχέδιο νόμου για τα Rafale

Είναι το ίδιο αυτό ακριβώς πνεύμα που χαρακτήρισε και χαρακτηρίζει και τη διαδικασία που ακολουθείται για το σημερινό σχέδιο νόμου.

Και να αποσαφηνίσουμε κάτι επί της αρχής -για να προλάβουμε και βιαστικές και πρόχειρες αντιδράσεις. Εδώ δεν συζητούμε σήμερα εάν και κατά πόσον μας είναι αναγκαία τα RAFALE, αυτό είναι όχι μόνο αυτονόητο για εμάς, αλλά το έχουμε απαντήσει στον δέοντα χρόνο και το απαντούμε και σήμερα.

Το ΠΑΣΟΚ έχει στηρίξει έμπρακτα την επιχειρησιακή ετοιμότητα της Πολεμικής Αεροπορίας. Έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και έχει στηρίξει όλες τις αμυντικές συμφωνίες και τη μεγάλη πλειοψηφία των Εξοπλιστικών Προγραμμάτων.

Το ερώτημα όμως εδώ είναι με ποιους όρους θα γίνεται η υποστήριξή τους και ποιες συνέπειες θα έχει η επιλογή που προωθείται σήμερα από την Κυβέρνηση. Ποια θα είναι δηλαδή η φιλοσοφία για την εν συνεχεία υποστήριξη ενός τόσο κρίσιμου οπλικού συστήματος, όπως τα RAFALE;

Κατά πρώτον, ανακύπτει ένα σοβαρό ζήτημα όχι απλώς διαδικαστικό, αλλά ουσιαστικό: Ο θεσμικός ρόλος της Βουλής δεν μπορεί να παραγνωρίζεται ή να αγνοείται σε καμία περίπτωσηΗ Βουλή οφείλει να έχει ουσιαστική δυνατότητα ελέγχου κρίσιμων τεχνικών και οικονομικών στοιχείων, δεν περιορίζεται ο ρόλος της στην εκ των υστέρων έγκριση.

Αλλά, συγγνώμη, ας δούμε το ιστορικό: αργά Παρασκευή προς Σάββατο κατατίθεται το σχέδιο σύμβασης τροποποίησης, μαθαίνουμε ότι Δευτέρα μεσημέρι πάμε σε Επιτροπή και γνωρίζουμε από τον προγραμματισμό της Διάσκεψης των Προέδρων θα συζητήσουμε στην Ολομέλεια, σήμερα Τετάρτη. Και όλα αυτά αφού γίνει ακρόαση φορέων και συζήτηση κατ’ άρθρον στην επιτροπή. Πενήντα μία ώρες διαδικασία συνολικά, χωρίς γνώση βασικών στοιχείων του σχεδίου -κρίσιμα παραρτήματα.

Αυτό τώρα το ονομάζουμε «καλή νομοθέτηση»; Νομοθέτηση αντάξια του αντικειμένου που συζητούμε; Είναι αυτή μια διαδικασία που προάγει τη διαβούλευση και τη συναντίληψη σε ζητήματα εθνικής προτεραιότητας ή το ακριβώς αντίθετο;

Αναρωτήθηκε ήδη από την αρμόδια επιτροπή ο εισηγητής μας Μιχάλης Κατρίνης αν είναι τεχνικά, χρονικά και ανθρώπινα δυνατόν μέσα σε λίγες ώρες να ψηφίσουμε και να συζητήσουμε με αυτούς τους όρους, μια Σύμβαση ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ;

Όταν -προσοχή- τα έγγραφα που τεκμηριώνουν και αιτιολογούν μια τέτοια δαπάνη δεν είναι σε γνώση μας. Αναφέρομαι, βεβαίως, στα Παραρτήματα, τα οποία δεν έχουν κοινοποιηθεί μαζί με το σχέδιο νόμου, την αιτιολογική έκθεση και την έκθεση του ΓΛΚ -τα οποία, ακόμη και αν είναι απόρρητα και το σεβόμαστε αυτό, έπρεπε με έναν τρόπο να παρουσιαστούν. Γνωρίζει το Υπουργείο Άμυνας ότι αυτό είναι διαδικαστικά εφικτό, δεν το έκανε. Προτίμησε μια fast track διαδικασία νομοθέτησης, εν κρυπτώ, ερήμην της Βουλής. Αξιολογείται και κρίνεται γι’ αυτήν την επιλογή.

Έτσι, λοιπόν, μαθαίνουμε από την αιτιολογική έκθεση ότι τα νέα παραρτήματα που προστίθενται στη σύμβαση αφορούν σε τεχνικές προδιαγραφές και εμπορικές προϋποθέσεις του προγράμματος, που εμείς καλούμαστε να εγκρίνουμε σήμερα, ενώ αυτές δεν γνωστοποιούνται στην Εθνική Αντιπροσωπεία. Το ίδιο συμβαίνει με κάθε άρθρο που τροποποιεί αντίστοιχο αριθμό άρθρων της σύμβασης 014Γ/2020.

Στο σχέδιο νόμου αναφέρεται αυτολεξεί ότι οτιδήποτε δεν ρυθμίζεται με τη σύμβαση follow on support συμπληρώνεται από τα ακόλουθα έγγραφα και γίνεται παραπομπή σε σειρά εγγράφων, στα οποία περιλαμβάνονται τα επίμαχα παραρτήματα που αφορούν σε ουσιώδη μέρη της σύμβασης και συμπληρωματικές υπηρεσίες. Αυτές οι υπηρεσίες, σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 4 θα πρέπει να θεωρούνται οριστικώς παραγγελθείσες, σύμφωνα με τους όρους των παραρτημάτων, που όμως εμείς δεν γνωρίζουμε τι περιλαμβάνουν. Δηλαδή, όλα αυτά θεωρούνται οριστικώς παραγγελθέντα σύμφωνα με όρους που αναφέρονται σε παραρτήματα που δεν είναι εις γνώσιν της Βουλής.

Ούτε καν οι προθεσμίες υλοποίησης δεν είναι γνωστές, διότι κι αυτές ορίζονται στα παραρτήματα. Πολύ περισσότερο δεν είναι σαφές το σύστημα διαμόρφωσης των τιμών. Υπάρχουν δεσμευτικές τιμές βάσης για τα αναλώσιμα σε μια σύμβαση 489 εκ. ευρώ; Υπάρχουν δεσμευτικοί πίνακες τιμών ή το Δημόσιο θα είναι εκτεθειμένο σε απρόβλεπτες χρεώσεις;

Γνωρίζουμε 16 σελίδες και αγνοούμε τις 170 σελίδες που περιέχουν όλη την ουσία σε τεχνικό και οικονομικό επίπεδο.

Δηλαδή, ειλικρινά, πώς και τι ψηφίζουμε; Καλές προθέσεις;

Κι όπως ρωτήσαμε και στην ακρόαση φορέων, αλήθεια, η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία, αν δεν γνώριζε τα παραρτήματα και τους όρους, θα υπέγραφε τη σύμβαση τροποποίησης; Και φυσικά η έντιμη απάντηση είναι πως φυσικά είναι προαπαιτούμενο πριν υπογράψεις να έχεις μελετήσει και να γνωρίζεις.

Πώς περιμένετε λοιπόν από εμάς να ψηφίσουμε χωρίς να γνωρίζουμε; Είναι τόσο απλό.

Δεύτερο σημείο, ο βαθμός εξάρτησης από εταιρείες και παρόχους εκτός Ελλάδας.

Στα παραρτήματα που κανείς δεν είδε διαμορφώνεται ένα ενιαίο προκαθορισμένο αυτοματοποιημένο τετραετές σχήμα υποστήριξης για κρίσιμες υπηρεσίες και παραδοτέα.

Εδώ και χρόνια, ρωτούμε με σαφήνεια τι θα συμβεί σε μια περίοδο κρίσης όταν η συντήρηση, οι επισκευές και οι κρίσιμες τεχνικές παρεμβάσεις θα εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από το εξωτερικό. Δηλαδή, πώς θα διασφαλιστεί η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα αεροσκαφών σε περιόδους κρίσης όταν ακόμη και για την παραμικρή βλάβη όλες οι επισκευές θα πρέπει να γίνονται στο εξωτερικό, εν προκειμένω στη Γαλλία;

Διότι σήμερα διαπιστώνεται ότι και στη νέα Σύμβαση το μεγαλύτερο μέρος, το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της υποστήριξης εξακολουθεί να αφορά τις ίδιες γαλλικές εταιρείες.

Σημείο τρίτο, η εθνική αμυντική βιομηχανία.

Έχουμε πει και πιστεύαμε ότι όλοι συμφωνούμε ότι η χώρα μας από απλός πελάτης και καταναλωτής θα έπρεπε να εξελιχθεί σε συμπαραγωγός και παραγωγός.

Η Κυβέρνηση μάλιστα απαντώντας στα αιτήματά μας δεσμεύτηκε για συγκεκριμένο ποσοστό 25% συμμετοχής ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στα νέα προγράμματα. Και σήμερα καλούμαστε να ψηφίσουμε αυτό το σχέδιο νόμου. Πού είναι οι περίφημες βιομηχανικές επιστροφές στα νέα προγράμματα, που κάθε φορά που έρχονται στη Βουλή τις ψάχνουμε και δεν τις βλέπουμε ούτε με μεγεθυντικό φακό;

Αλήθεια, δεν θα μπορούσε -δεν έπρεπε- να έχει συμφωνηθεί και να προβλέπεται σήμερα ότι η υποστήριξη αεροκινητήρων αεροσκαφών θα γίνεται εντός της χώρας, στην ΕΑΒ συγκεκριμένα, όπου υπάρχει ήδη σύμβαση με μία από τις τρεις εταιρείες που περιλαμβάνει η σύμβαση που συζητούμε; Αν δεν προβλέψουμε αντίστοιχες παροχές, πώς περιμένουμε να γίνει η περίφημη μεταφορά τεχνογνωσίας στην ελληνική αμυντική βιομηχανία, την οποία τόσο έχουμε ανάγκη; Πώς περιμένουμε γενικά να αναπτυχθεί αυτή η βιομηχανία, όταν όλα θα εξακολουθήσουν να συμβαίνουν στο εξωτερικό;

Και έπειτα η Κυβέρνηση μας μιλά για «αγαστή συνεργασία» με την ελληνική αμυντική βιομηχανία, ενώ οι ίδιοι οι φορείς αυτής της βιομηχανίας, η ΕΑΒ, ο ΣΕΚΠΥ και άλλοι το διαψεύδουν κατηγορηματικά: καμία ενημέρωση, καμία εμπλοκή, καμία συμμετοχή της εθνικής βιομηχανίας σε αυτό το πρόγραμμα. Από το 2021 πρώτη σύμβαση, 2022 τροποποίηση, φτάσαμε 2025 κι ακόμη δεν υπάρχει ούτε ελάχιστη δέσμευση για συμμετοχή της ΕΑΒ.

Επομένως, ναι, εμείς ως πατριωτικό προοδευτικό κόμμα, θεωρούμε ότι η χώρα, πράγματι, οφείλει να διαθέτει ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, δύναμη αποτροπής και άμυνας. Με την αυτονόητη, όμως, προϋπόθεση ότι όλες οι εξοπλιστικές δαπάνες θα συντελούνται με τη μέγιστη δυνατή διαφάνεια και θα κατατείνουν στην πραγματική ενίσχυση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας και σε ένα σαφές, μετρήσιμο εθνικό αποτύπωμα.

Για όλους τους ως άνω λόγους, που εξηγήθηκαν από τον αρμόδιο εισηγητή και υπεύθυνο Τομέα Άμυνας της ΚΟ μας, Μιχάλη Κατρίνη, ήδη από την Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής δεν μπορεί να στηρίξει με τη θετική του ψήφο το συζητούμενο σχέδιο νόμου. Κι αυτή είναι στάση ευθύνης προς το δημόσιο συμφέρον, τα δημόσια οικονομικά και, εν τέλει, την ίδια τη θεσμική λειτουργία και αποστολή του Κοινοβουλίου.

Επικοινωνία Τσαβδαρίδη με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ – Καταβολή τις επόμενες ημέρες προκαταβολών ύψους 120 εκατ. ευρώ στους πληγέντες παραγωγούς

Στο πλαίσιο των συνεχών επαφών του για την στήριξη του πρωτογενούς τομέα, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης Λάζαρος Τσαβδαρίδης πραγματοποίησε σήμερα εκ νέου επικοινωνία με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ, κ. Ανδρέα Λυκουρέντζο με την ιδιότητά του ως Βουλευτής Ημαθίας.

Αντικείμενο της συζήτησης, η οποία έρχεται σε συνέχεια της διαρκούς επικοινωνίας των δύο ανδρών, ήταν η άμεση επίσπευση των διαδικασιών για την καταβολή αποζημιώσεων στους πληγέντες παραγωγούς, ένα ζήτημα μείζονος σημασίας για την αγροτική οικονομία της Ημαθίας και της χώρας γενικότερα.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Πρόεδρος του ΕΛΓΑ ενημέρωσε τον Υφυπουργό ότι ο Οργανισμός είναι έτοιμος να ξεκινήσει τις αμέσως επόμενες ημέρες την καταβολή προκαταβολών αποζημιώσεων, με το συνολικό ποσό που θα διατεθεί σε αυτή τη φάση να ανέρχεται στα 120 εκατομμύρια ευρώ.

Όπως υπογράμμισε, οι πληρωμές των προκαταβολών των αποζημιώσεων θα πραγματοποιηθούν με βάση τα πορίσματα που έχουν καταχωριστεί ήδη στα πληροφοριακά συστήματα του Οργανισμού και θα δοθούν ανεξαρτήτως καλλιέργειας, τόπου ζημίας και ζημιογόνου αιτίου, καλύπτοντας οριζόντια τις ανάγκες των πληγέντων σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Ο κ. Τσαβδαρίδης εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις εξελίξεις, τονίζοντας ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ θα συνεχίζει να βρίσκεται δίπλα στον αγρότη και στις ανάγκες του. Σημείωσε δε ότι θα συνεχίζει να παρακολουθεί στενά τη διαδικασία μέχρι την πλήρη εξόφληση των αποζημιώσεων.

Τάσος Μπαρτζώκας: Προκαταβολή για Παγετό και άλλες ζημιές του 2025 πριν τα Χριστούγεννα

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής και Βουλευτής Ημαθίας της Νέας Δημοκρατίας, Τάσος Μπαρτζώκας, μετά από συνεχείς κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις του και όπως επιβεβαιώθηκε τόσο από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Τσιάρα, κατά την πρόσφατη συνάντησή τους, όσο και από τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ Ανδρέα Λυκουρέντζο, ενημερώνει τους παραγωγούς ότι πριν τα Χριστούγεννα θα καταβληθούν οι προκαταβολές των αποζημιώσεων ΕΛΓΑ για τον Παγετό και τις υπόλοιπες ζημιές του 2025.

Οι προκαταβολές, συνολικού ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ, θα καλύψουν ζημιές από παγετό, χαλάζι και άλλες καταστροφές του έτους 2025 και θα δοθούν με βάση τα ήδη καταχωρημένα πορίσματα, ανεξαρτήτως καλλιέργειας, αιτίας ζημιάς και γεωγραφικής περιοχής.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι ότι η προκαταβολή θα χορηγηθεί σε όλους τους πληγέντες παραγωγούς, ακόμη και εάν δεν έχουν καταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές τους. Για τον σκοπό αυτό, η διοίκηση του ΕΛΓΑ θα εισηγηθεί άμεσα τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις στην κυβέρνηση, ώστε οι πληρωμές να πραγματοποιηθούν νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο Κανονισμός.

Σε δήλωσή του ο Τάσος Μπαρτζώκας τονίζει:

«Θα συνεχίσω να βρίσκομαι αδιαπραγμάτευτα δίπλα στον αγροτικό κόσμο και να διεκδικώ παρεμβάσεις για την επιβίωσή του. Η στήριξη τους είναι υποχρέωσή μας. Αντιλαμβανόμαστε τις μεγάλες δυσκολίες τους και ο αγώνας απέναντι στα προβλήματα και τις παθογένειες θα είναι διαρκής.»

Νέα μελέτη ΚΕΦΙΜ: Το πραγματικό εισόδημα των Ελλήνων παραμένει 15% κάτω από το 2009. Η Ελλάδα και η Ιταλία οι μόνες χώρες της κρίσης που δεν έχουν επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα πραγματικού εισοδήματος

Παρά τη σημαντική ανάκαμψη της τελευταίας δεκαετίας, το πραγματικό εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών παραμένει 15% χαμηλότερο από το 2009 – την αρχή της κρίσης – και 5% χαμηλότερο από το 2004.

Αυτό αποκαλύπτει το νέο policy brief του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ) «Πού βρίσκεται το εισόδημα του ελληνικού νοικοκυριού σήμερα σε σχέση με την αρχή της κρίσης το 2009», που υπογράφουν οι Νίκος Ρώμπαπας και Κωνσταντίνος Σαραβάκος.

Η μελέτη εξετάζει την εξέλιξη του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών την περίοδο 2004–2024 στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες που βρέθηκαν σε οικονομική κρίση (Ισπανία, Ιταλία, Ιρλανδία, Κύπρος και Πορτογαλία). Η Ελλάδα και οριακά η Ιταλία είναι οι μόνες χώρες της κρίσης που δεν έχουν επανέλθει στα της προ κρίσης επίπεδα πραγματικού εισοδήματος.

Εικόνα1 1

Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης:

  • Στην 20ετία 2004–2024, Ελλάδα και Ιταλία είναι οι μόνες από τις έξι υπό εξέταση χώρες που δεν έχουν επανέλθει στα επίπεδα πριν το ξέσπασμα της κρίσης. Το διάστημα αυτό, η ΕΕ-27 έχει καταγράψει αύξηση πραγματικού εισοδήματος 22%, ενώ η Ελλάδα καταγράφει μείωση 5%.
  • Το 2024, το πραγματικό εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών παραμένει 15% χαμηλότερο από αυτό του 2009.
  • Σε σχέση με το 2012, το πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα έχει αυξηθεί 22,7%, επίδοση υψηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ-27.
  • Σε σχέση με το 2015, η Ελλάδα καταγράφει μία από τις υψηλότερες αυξήσεις στις χώρες της κρίσης, 23,5%.
  • Σε σχέση με το 2019, η Ελλάδα εμφανίζει τη μεγαλύτερη άνοδο εισοδήματος (+14,3%) ανάμεσα σε όλες τις χώρες της κρίσης.
  • Η μεγάλη άνοδος μετά το 2015 οφείλεται εν μέρει στην πολύ μεγάλη συρρίκνωση των εισοδημάτων κατά την περίοδο 2010–2013, όταν το πραγματικό εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών είχε μειωθεί κατά 34%.

Η μελέτη αποκαλύπτει τις σημαντικές διαφορές ως προς την ταχύτητα ανάκαμψης των χωρών που επλήγησαν από την κρίση. Συγκεκριμένα, σε σχέση με το 2009, η εξέλιξη του πραγματικού εισοδήματος για τις χώρες αυτές έχει ως εξής:

  • Ιρλανδία: +21% σε σχέση με το 2009
  • Πορτογαλία: +16%
  • Κύπρος: +14%
  • Ισπανία: +6,5%
  • Ιταλία: –0,7%
  • Ελλάδα: –15%

Η σχέση με την παραγωγικότητα

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα ευρήματα της ετήσιας έκθεσης του Εθνικού Συμβουλίου Παραγωγικότητας (ΕΣΥΠ) και του ΚΕΠΕ, η βελτίωση της παραγωγικότητας της εργασίας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη μελλοντική αύξηση των εισοδημάτων. Στο δεύτερο μέρος της μελέτης του ΚΕΦΙΜ θα εξεταστεί ειδικά η πορεία της παραγωγικότητας της εργασίας σε σύγκριση με τα προ κρίσης επίπεδα.

Ο Πρόεδρος του ΚΕΦΙΜ, Νίκος Ρώμπαπας δήλωσε σχετικά:

«Παρά τη σημαντική ανάκαμψη των τελευταίων ετών και την επιτάχυνση από το 2019 και μετά, η Ελλάδα παραμένει ουσιαστικά η μοναδική χώρα της κρίσης που δεν έχει ακόμη ανακτήσει την τεράστια απώλεια εισοδήματος της δεκαετίας 2010–2013. Η σύγκλιση θα απαιτήσει διατηρήσιμη αύξηση της παραγωγικότητας, δυναμική ανάπτυξη και σταθερές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τη δημιουργία πλούτου για όλους τους πολίτες – και σε αυτά τα πεδία η εστίαση της κυβερνητικής πολιτικής πρέπει να είναι σταθερή».

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

*Το ΚΕΦΙΜ είναι ένας ανεξάρτητος, μη κερδοσκοπικός οργανισμός και το έργο του περιλαμβάνει ερευνητικά προγράμματα, εκδόσεις και εκδηλώσεις που έχουν ως επίκεντρο την αύξηση της ατομικής ελευθερίας για κάθε πολίτη. Μάθετε περισσότερα στο www.kefim.org 

Σ. Φάμελλος: “Ευθύνη μας μια ισχυρή Πολιτεία χωρίς αποκλεισμούς με ίσες ευκαιρίες για τους ανθρώπους με αναπηρία – Οι δομές αλληλεγγύης και οι εθελοντές βάζουν ένα λιθαράκι για έναν καλύτερο κόσμο”

Επίσκεψη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου στο Κέντρο Επαγγελματικής Αποκατάστασης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες

«Είμαι χαρούμενος που είδα πολλά χαμογελαστά πρόσωπα και ανθρώπους, οι οποίοι προσπαθούν να κάνουν τον κόσμο καλύτερο. Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συντελεστές του Κέντρου Επαγγελματικής Αποκατάστασης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, γιατί βάζουν ένα λιθαράκι για να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο. Αυτός πρέπει να είναι ο σκοπός της ζωής μας. Να μπορούμε να κάνουμε κάθε μέρα κάτι, για να γίνει αυτός ο κόσμος καλύτερος» υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, κατά την επίσκεψη του στο ΚΕΑ/ΑΜΕΑ στο Χαϊδάρι, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες.

WhatsApp Image 2025 12 03 at 3.31.55 PM 2

«Θέλουμε να αναδείξουμε μαζί με εσάς, το πόσο σημαντικό είναι για μία κοινωνία να έχει τέτοιες δομές, να υποστηρίζει χωρίς αποκλεισμούς όλους τους ανθρώπους της. Αυτή πρέπει να είναι και η ευθύνη των πολιτικών. Να υπάρχει μια ισχυρή Πολιτεία που δεν θα έχει αποκλεισμούς. Αυτό σημαίνει δικαιοσύνη και δημοκρατία. Να έχουμε όλοι την ίδια δυνατότητα προόδου, διαβίωσης, ευημερίας. Για αυτό και η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία είναι ημέρα διεκδίκησης ισότητας, δικαιωμάτων, ορατότητας και συμπερίληψης» τόνισε στη συνέχεια.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ περιηγήθηκε στη δομή και στις αίθουσες δραστηριοτήτων, συνομίλησε και αντάλλαξε ευχές με τη Διοίκηση, τους εκπαιδευτές και τους ωφελούμενους του Κέντρου. «Βλέπουμε μια προσπάθεια που έχει ταυτόχρονα και γνώση και χαρά και δημιουργία. Αυτές τις προσπάθειες πρέπει η Πολιτεία να τις στηρίξει με στελέχωση, υποδομές και χρηματοδότηση. Συζητήσαμε για τη δημιουργία, για τη φύση, μέχρι και για το μεγάλο θέμα της ειρήνης. Με πολύ μεγάλη χαρά διαπιστώνω ότι όλοι οι εξυπηρετούμενοι μοιράζονται τις πολύ μεγάλες αξίες της ζωής» τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο Σωκράτης Φάμελλος υποστήριξε επίσης, πως ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος σε μία σοβαρή ισχυρή Πολιτεία είναι η εγγύηση για μια πραγματικά δίκαιη κοινωνία με ίσες ευκαιρίες για όλους. Διότι για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες η Πολιτεία πρέπει να κάνει περισσότερα.

WhatsApp Image 2025 12 03 at 3.31.54 PM 3

«Δυστυχώς, η Ελλάδα έχει επικίνδυνα χαμηλές δαπάνες κοινωνικής προστασίας και ταυτόχρονα υψηλούς δείκτες ανεργίας, ιδιωτικών δαπανών, κοινωνικού αποκλεισμού αλλά και ληξιπρόθεσμων οφειλών των ανθρώπων με μερική ή σοβαρή αναπηρία. Αποτέλεσμα του ελλείμματος κοινωνικής πολιτικής είναι μεγάλο βάρος, οικονομικό και ψυχολογικό, να μεταφέρεται στους γονείς και τις οικογένειες.

Τα μέτρα ενίσχυσης και τα κυβερνητικά προγράμματα είναι πολύ αδύναμα, με μόνη στόχευση την επικοινωνία. Ευτυχώς έχουμε λαμπερά παραδείγματα εθελοντών, αλλά αυτό από μόνο του δεν μπορεί να καλύψει τα κενά.

Στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεσμευόμαστε για ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος σε μία σοβαρή ισχυρή Πολιτεία που θα εξασφαλίζει στήριξη στην εκπαίδευση, στη φροντίδα, στην κοινωνική και επαγγελματική αποκατάσταση, στην προσβασιμότητα και στην άρση των διακρίσεων. Αυτή τη μάχη δίνουμε καθημερινά και στη Βουλή και στην Ευρωβουλή, αλλά και μέσα στην κοινωνία. Μόνο με ίσες ευκαιρίες η κοινωνία μας γίνεται πραγματικά δίκαιη».

Τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ συνόδευσαν ο γραμματέας της ΚΟ Διονύσης Καλαματιανός, οι βουλευτές Έλενα Ακρίτα, Κατερίνα Νοτοπούλου και Γιώργος Ψυχογιός, μέλη της Κεντρικής Επιτροπής και μέλη των τοπικών Οργανώσεων του κόμματος.

ΔΕΙΤΕ το σχετικό βίντεο.

Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων: Προσοχή κατά τις μετακινήσεις συνιστά ο Δήμος Αλεξάνδρειας

Σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων, που εκδόθηκε την Τετάρτη 03/12/2025 από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), θα σημειωθούν από αύριο Πέμπτη 04/12 έως το Σάββατο 06/12 στην Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας, ισχυρές βροχές και καταιγίδες. Τα φαινόμενα θα είναι κατά διαστήματα ιδιαιτέρως ισχυρά και δυνητικά επικίνδυνα.

Υπενθυμίζουμε στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε περιοχές όπου εκδηλώνονται έντονα καιρικά φαινόμενα και να αποφεύγουν να διασχίζουν δρόμους που διασταυρώνονται με χειμάρρους και ρέματα (ιρλανδικές διαβάσεις), πεζοί ή με οχήματα, κατά τη διάρκεια των καταιγίδων και βροχοπτώσεων, αλλά και για αρκετές ώρες μετά το τέλος της εκδήλωσής τους.

Καλούμε όλους τους πολίτες του Δήμου Αλεξάνδρειας να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις και να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα που συνιστούν οι Αρχές.

Συνημμένα:

Πρόγραμμα Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου στις 18.15 ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, θα συμμετάσχει στο συνέδριο του Delphi economic forum, της εφημερίδας “Το Βήμα” και του Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων “Αθήνα: Διάλογοι για την πολιτική -Η Ανατολική Μεσόγειος αλλάζει” (Ξενοδοχείο King George).

Τα μεσάνυχτα ο κ. Ανδρουλάκης θα είναι καλεσμένος της Νίκης Λυμπεράκη στη “Μεγάλη Εικόνα” στο MEGA.

Έγκριση της Συγχώνευσης από την Έκτακτη Γενική Συνέλευση της Eurobank Ergasias Υπηρεσιών και Συμμετοχών Ανώνυμης Εταιρείας

H «Eurobank Ergasias Υπηρεσιών και Συμμετοχών Ανώνυμη Εταιρεία» («Απορροφώμενη» ή «Εταιρεία»), σε συνέχεια (i) της από 02.05.2025 ανακοίνωσής της με την οποία ενημέρωσε το επενδυτικό κοινό ότι το Διοικητικό της Συμβούλιο και το Διοικητικό Συμβούλιο της 100% θυγατρικής της, «Τράπεζα Eurobank Ανώνυμη Εταιρεία» («Απορροφώσα» ή «Τράπεζα» και από κοινού με την Απορροφώμενη «Συγχωνευόμενες Εταιρείες»), κατά τις σχετικές από 30.04.2025 συνεδριάσεις τους:

ενέκριναν το σχέδιο σύμβασης συγχώνευσης («Σχέδιο Σύμβασης Συγχώνευσης») για την προτεινόμενη συγχώνευση με απορρόφηση της Απορροφώμενης από την Απορροφώσα («Συγχώνευση»), καθώς και (ii) της από 22.10.2025 Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της Τράπεζας με την οποία αυτή αποφάσισε, μεταξύ άλλων, ομόφωνα την έγκριση της Συγχώνευσης καθώς και των Εγγράφων της Συγχώνευσης (όπως αυτά περιγράφονται κατωτέρω) που αφορούν την Τράπεζα, ανακοινώνει ότι στις 03.12.2025 πραγματοποιήθηκε η Έκτακτη Γενική Συνέλευση της Εταιρείας, η οποία ενέκρινε τα εξής:

(α) τη Συγχώνευση δι’ απορροφήσεως μεταξύ της Τράπεζας, ως απορροφώσας εταιρείας, και της Εταιρείας, ως απορροφώμενης, σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 2515/1997, τα άρθρα 6-21, 30-34 και 140 του ν. 4601/2019, ως ισχύουν, και τις εφαρµοστέες διατάξεις του ν. 4548/2018,

(β) τα Έγγραφα της Συγχώνευσης που αφορούν την Εταιρεία, ήτοι το Σχέδιο Σύμβασης Συγχώνευσης, τον Ισολογισμό Μετασχηματισμού της 31.12.2024, την Έκθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της Απορροφώμενης επί του Σχεδίου Σύμβασης Συγχώνευσης και την Έκθεση διαπίστωσης της λογιστικής αξίας των περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων της Απορροφώμενης.

Κατόπιν των ανωτέρω, σημειώνεται ότι η ολοκλήρωση της Συγχώνευσης έχει ήδη λάβει την έγκριση της αρμόδιας εποπτικής αρχής, ήτοι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (στο πλαίσιο του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού) σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 2515/1997, ενώ τελεί υπό την αίρεση λήψης της αναγκαίας έγκρισης του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Σημαντική Σημείωση: Η διανομή της παρούσας ανακοίνωσης μπορεί να υπόκειται σε περιορισμούς από τον νόμο και τα πρόσωπα τα οποία έχουν στην κατοχή τους οποιοδήποτε έγγραφο ή άλλη πληροφορία που αναφέρεται στην παρούσα πρέπει να ενημερώνονται σχετικώς και να τηρούν τους εν λόγω περιορισμούς. Η μη συμμόρφωση με αυτούς τους περιορισμούς μπορεί να αποτελεί παράβαση των κανόνων για τις κινητές αξίες οποιασδήποτε τέτοιας δικαιοδοσίας.

Η παρούσα ανακοίνωση δεν απευθύνεται και δεν προορίζεται για διανομή σε ή χρήση από οποιοδήποτε πρόσωπο ή οντότητα που είναι πολίτης ή κάτοικος ή βρίσκεται σε οποιαδήποτε τοποθεσία, κράτος, χώρα ή άλλη δικαιοδοσία, όπου αυτή η διανομή, δημοσίευση, διαθεσιμότητα ή χρήση αντιτίθεται σε νόμο ή σε κανονισμό ή απαιτείται οποιαδήποτε καταχώρηση ή αδειοδότηση σε αυτήν την δικαιοδοσία.

Οι νέες μετοχές της Απορροφώσας δεν έχουν καταχωρηθεί και δεν θα καταχωρηθούν σύμφωνα με τον Νόμο περί Κινητών Αξιών του 1993 των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, ως έχει τροποποιηθεί, («Νόμος περί Κινητών Αξιών») ή σύμφωνα με οποιοδήποτε εφαρμοστέο νόμο περί κινητών αξιών οποιασδήποτε πολιτείας ή άλλης δικαιοδοσίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Οι νέες μετοχές της Απορροφώσας δεν θα προσφέρονται ή πωλούνται, άμεσα ή έμμεσα, στις ή εντός των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (όπως ορίζεται στον Κανονισμό S σύμφωνα με τον Νόμο περί Κινητών Αξιών), εκτός και αν καταχωρηθούν σύμφωνα με τον Νόμο περί Κινητών Αξιών ή σύμφωνα με εξαίρεση από την υποχρέωση καταχώρησης του Νόμου περί Κινητών Αξιών και σε συμμόρφωση με οποιοδήποτε εφαρμοστέο νόμο περί κινητών αξιών οποιασδήποτε πολιτείας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Άλλη μια νίκη για την γυναικεία ομάδα βόλεϊ Π.Α.Σ. ΙΚΑΡΟΣ ΕΔΕΣΣΑΣ με ντεμπούτο νεαρών αθλητριών

Η ομάδα βόλεϊ ΠΑΣ ΙΚΑΡΟΣ ΕΔΕΣΣΑΣ πέτυχε μια σημαντική εκτός έδρας νίκη 0-3 επί του Φ.Σ. ΠΑΝΘΗΡΕΣ ΚΟΖΑΝΗΣ, στα πλαίσια του πρωταθλήματος Β’ Εθνικής Κατηγορίας Γυναικών.

Η ομάδα της Έδεσσας, παρά τις σημαντικές απουσίες που αντιμετώπιζε, έδειξε ψυχή και αγωνιστικότητα, καταφέρνοντας να σταθεί αντάξια απέναντι στην ανταγωνιστική ομάδα της Κοζάνης. Οι δύο ομάδες πρόσφεραν πλούσιο θέαμα στους φιλάθλους και πάλευαν για κάθε πόντο. Όλες οι αθλήτριες του ΠΑΣ ΙΚΑΡΟΣ ΕΔΕΣΣΑΣ που ταξίδεψαν στην Κοζάνη πήραν χρόνο συμμετοχής, αποδεικνύοντας το βάθος του ρόστερ.

Ιδιαίτερη σημασία είχε η εμφάνιση των δύο νεαρών αθλητριών, ηλικίας μόλις 13 και 14 ετών, οι οποίες πραγματοποίησαν το ντεμπούτο τους με την Γυναικεία ομάδα! Η συμμετοχή τους αποτελεί τρανή απόδειξη της εξαιρετικής δουλειάς που γίνεται στις ακαδημίες του συλλόγου και του επενδυτικού πλάνου στην ανάπτυξη των νεαρών ταλέντων.

Η νίκη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς επιβεβαιώνει τη μαχητικότητα και το χαρακτήρα των αθλητριών της Έδεσσας, οι οποίες κατάφεραν να αποσπάσουν το θετικό αποτέλεσμα. Αξίζουν συγχαρητήρια και στις δυο ομάδες.

Σύνθεση ΠΑΣ ΙΚΑΡΟΣ ΕΔΕΣΣΑΣ: Καλέιτση Ε., Γάτση Π., Γάτση Ε., Ισαακίδου Αικ., Ιορδανίδου Ν., Καρυπίδου Ανδρ., Μπαγγέα Μ., Ιωάννου Ρ., Δαλκαλίτση Β., Βατάλη Ε.

Επόμενη αγωνιστική: Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025 στο ΔΑΚ ΕΔΕΣΣΑΣ, ΠΑΣ ΙΚΑΡΟΣ ΕΔΕΣΣΑΣ – ΓΣ ΚΟΖΑΝΗΣ

Θεσσαλονίκη: Αποπειράθηκε να βιάσει 24χρονη και την κράτησε παράνομα – Συνελήφθη 24χρονος

Για απόπειρα βιασμού και παράνομη κατακράτηση 24χρονης συνελήφθη συνομήλικός της, στη Θεσσαλονίκη.

Όπως ανακοίνωσε η αστυνομία, όλα συνέβησαν το απόγευμα της Δευτέρας, σε χωριό της ανατολικής Θεσσαλονίκης. Ο 24χρονος, οδηγώντας Ι.Χ. αυτοκίνητο, προσέγγισε την παθούσα και σταθμεύοντας το όχημα μπροστά της, την έπεισε να τη μεταφέρει στο σπίτι της. Αντ’ αυτού όμως, τη μετέφερε στο δικό του σπίτι, όπου, με τη βία και κλειδώνοντας όλες τις πόρτες, αποπειράθηκε να ενεργήσει ασελγείς πράξεις σε βάρος της. Η 24χρονη αντιστάθηκε, οπότε ο άντρας υπαναχώρησε και τη μετέφερε με το αυτοκίνητό του σε διπλανό χωριό, όπου την άφησε.

Κατόπιν αυτεπάγγελτης προανάκρισης, αστυνομικοί του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Θέρμης συνέλαβαν χθες, Τρίτη, τον 24χρονο, ενώ σε έρευνα που ακολούθησε στο σπίτι του, με τη συνδρομή προσωπικού της Υποδιεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών Βορείου Ελλάδος, εντοπίστηκε και κατασχέθηκε ο ρουχισμός του κατά το χρόνο των προαναφερόμενων πράξεων, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. Ο συλληφθείς, με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στον αρμόδιο εισαγγελέα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ