Ομιλίες του Βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα για τα αγροτικά προϊόντα

Ομιλίες του Βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα  για το  σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  «Διαδικασίες ελέγχου, διοικητικά μέτρα και κυρώσεις στον τομέα των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης, Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις και Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων». 3η Συνεδρίαση

Τώρα αν αρχίσουμε να μιλάμε για αυτό που είπε και ο συνάδελφος και να συνεχίσουμε να μιλάμε για τις αμαρτίες του ΟΠΕΚΕΠΕ, θα χρειαστούμε ώρες, θα έρθει το θέμα στο Κοινοβούλιο και από πλευράς μας, από την «Ελληνική Λύση», θα στεναχωρηθεί ο κ. Σημίτης και οι ομοϊδεάτες του υπουργοί, γιατί τα ξέρει πολύ καλά.

Απλά, να θυμίσω, έτσι, πειραματικά, ότι ΟΠΕΚΕΠΕ έπρεπε να ξεκινήσει τις δηλώσεις ΟΣΔΕ τον Μάρτη,πήγε 17 Ιουλίου, χωρίς χάρτες,μετά έβαλε παλιούς χάρτες, μετά πήγε να βάλει τους νέους χάρτες. Έχουμε ένανΟΠΕΚΕΠΕ, ο οποίος είναι αυτόνομος, με ένα χειροκίνητο σύστημα που, μάλιστα, οι κτηνοτρόφοι καταγγέλλουν ότι έχει μερίδιο ευθύνης και για την πανώλη στη Θεσσαλία και όχι μόνο, για την ευλογιά με αυτό το χειροκίνητο.

Μας έχει επιβληθεί το πρώτο πρόστιμο από την Ευρωπαία Εισαγγελέα,ΛάουραΚοβέσι, όπως διαβάζω και σε ξένα,που είναι 283 εκατομμύρια ευρώ.

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ, πριν από λίγους μήνες, δίνει 14 εκατομμύρια ευρώ σε βιολογική κτηνοτροφία σε ανύπαρκτα αγροκτήματα και συζητάμε για ΟΠΕΚΕΠΕ; Και βγει τώρα ο κ. Τσιάρας, ο οποίος μιλάει ότι θα ψηφιοποιηθεί ο ΟΠΕΚΕΠΕή θα είναι υπό την εποπτεία και τον αυστηρό έλεγχο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όταν 650.000 αγρότες κινδυνεύουν για τις κοινοτικές επιδοτήσεις και οι πληροφορίες λένε ότι 200.000 αγρότες θα μπουν σε μια επιτήρηση της τάξεως των 60 εκατομμυρίων ευρώ;

Είμαστε πραγματικά για κλάματα σε ό,τι αφορά τον ΟΠΕΚΕΠΕ.Η ετυμολογία της λέξης «αμαρτία» σημαίνει απόσταση, δεν ξέρω τι αποστάσεις πρέπει να κρατήσουμε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, ο οποίος πραγματικά, ενώ έχουν δοθεί αρκετά εκατομμύρια ευρώ,όχι τώρα, από το 2003 σε δύο εταιρείες που στην ουσία είναι κοινοπραξία μιας, πάνω από 20 εκατομμύρια ευρώ για εκσυγχρονισμό, για «know how» στον ΟΠΕΚΕΠΕ, αντιλαμβάνεστε ότι είναι μια κατάσταση μπάχαλο.Και, μάλιστα, το ίδιο το Υπουργείο σε μια ιδιωτική μελετητική εταιρεία, πριν από λίγους μήνες, έδωσε 700.000 ευρώ για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (Κ.Α.Π.) για να μελετήσει τη νέα Κ.Α.Π., η οποία είναι επιζήμια για τους αγρότες, το βιώνουμε στις Σέρρες, το βιώνουν οι αγροτοκτηνοτρόφοι και οι νομοί.

Ξέρετε είμαστε για κλάματα, όταν πριν από λίγο ο Πρόεδρος του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού (Ε.Λ.Γ.Ο.) «Δήμητρα», ο κ. Χατζηνικολάου, παραδέχθηκε ότι το κτίριο του Ε.Λ.Γ.Ο. «Δήμητρα στην εκλογική μου περιφέρεια στις Σέρρες είναι πολιτισμικό, να το πω χαριτολογώντας, από τους λαθρομετανάστες που είναι εκεί.

(Συνέχεια ομιλίας του κ.Κωνσταντίνου Μπούμπα, Ειδικού Αγορητή της Κ.Ο. «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ–ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ»)

Έχουμε κλείσει τα Κέντρα Γεωργικής Έρευνας εδώ και δεκαετίες και μιλάμε για ελέγχους αγροτικών προϊόντων; Το έχουμε δει στο μέλι, θα το επαναλάβω, ένα κιλό ελληνικό μέλι στα 100 κιλά θεωρείται ελληνικόσεbrand name και μετά από κάτω οι γλυκαντικές ουσίες των υπολοίπων χωρών και η παραπλάνηση του καταναλωτή καλά κρατεί. Αλλά πώς μπορεί να γίνει αυτός ο αυστηρός, ο ουσιαστικός,ο ενδελεχής έλεγχος, όταν είναι υποστελεχωμένη η αρμόδια Υπηρεσία  του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, χωρίς να πληρώνονται οδοιπορικά, εκτός έδρας, χωρίς να υπάρχει το στελεχιακό Δυναμικό, το ανθρώπινο έμψυχο Δυναμικό, για να κάνει τους ελέγχους και έρχεστε με τον νέο νόμο αυτόν περί της ονομασίας προέλευσης και της γεωγραφικής ένδειξης, που είναι πολύ σημαντικό, σίγουρα, πάνω απ’ όλα, πολλά και έχουμε πραγματικά κινδυνέψει σε αυτό για τη φέτα, όπου βγήκαν οι Ισλανδοί και τόσες άλλες χώρες και σε άλλα ελληνικά αγροτικά προϊόντα που έπρεπε να έχουν πραγματικά το brand name και την ονομασία προέλευσης, με το θέμα των Σκοπιανών έχουμε χάσει πάρα πολλές χιλιάδες εμπορικά σήματα- ρωτήστε το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο της Θεσσαλονίκης, θα σας δώσει τη λίστα- και ούτω καθ’ εξής. Πρώτα είναι να προστατεύσουμε το προϊόν, πρώτα είναι να βάλουμε τις απαιτούμενες προδιαγραφές, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να είναι ενήμερος και όχι ανενημέρωτος ο καταναλωτής και μετά να πάμε σε ελέγχους. Πάντα πριν από το αντιντόπινγκ, υπάρχει το ντόπινγκ, δηλαδή η παρανομία προηγείται.

Άρα, λοιπόν, μελετώντας όλο αυτό το νομοσχέδιο, κρατάμε επιφυλάξεις, έχουμε απορίες και από κει και πέρα, γι’ αυτό επιφυλασσόμαστε και ως «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», απέναντι σε αυτό που εμείς θεωρούμε ακρογωνιαίο λίθο, σε ό τι αφορά τα νέα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν οι ταυτοποιήσεις ελληνικών προϊόντων, υπάρχουν, δόξα τω Θεώ, νέες καλλιέργειες και ενδείκνυνται οι κλιματολογικές και γεωλογικές συνθήκες- αρώνια, μύρτιλα,κράνα, ιπποφαές, βατόμουρα,λουλούδι του Δαρβίνου,υπάρχουν- το θέμα είναι ότι δεν τους βοηθούμε και κύριε Υπουργέ το ξέρετε- δεν βοηθάμε τους νέους αγρότες. Να σας θυμίσω, ότι κάποτε τους βάλαμε να παίρνουν κάποια χαμηλότοκα δάνεια για να κάνουν φωτοβολταϊκά στη δεκαετία του 2000 και έμειναν «με το δάνειο στο χέρι», γιατί ήρθαν οι πολυεθνικές και έκαναν τα μεγάλα φωτοβολταϊκά και βγήκε τότε ο ΔΕΔΔΗΕ και είπε ότι δεν μπορούσε να πάρει άλλο ηλεκτρικό ρεύμα. Δεν μπορούμε σήμερα να μιλήσουμε για την ανάπτυξη και τον έλεγχο κτηνοτροφικών προϊόντων, όταν δεν υπάρχουν κτηνίατροι. Όταν πάει κτηνίατρος θα ελέγξει το κουφάρι του ζώου, ήδη ήταν αργά.Δεν είναι μόνο η ευλογιά ή η πανώλη είναιτόσες άλλες αρρώστιες που πραγματικά τους βάλαμε σκουλαρίκια στους κτηνοτρόφους για να ελέγχουμε τα κοπάδια, αλλά επί της ουσίας είναι ξεκρέμαστοι.

Τώρα μελετώντας, κυρία Πρόεδρε, βλέπουμε ότι το άρθρο 21 πρόκειται για μία εξουσιοδοτική διάταξη, φαίνεται πως εκεί όλα τα αποφασίζει, για μία ακόμη φορά, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Αποφασίζει, δηλαδή, για όλα, χωρίς να ενημερώνει κάποιον ειδικό ή να ενημερώνεται και αυτός ο ειδικός, του δίνεται, δηλαδή, μια ελευθερία κίνησης από το νομοθέτη, να έχει όλη την εξουσία, να πράττει και να εγκρίνει χωρίς έλεγχο, όπως αυτός αποφασίζει. Ξέρετε, αυτό είναι σύνηθες στην Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, να δίνει μία κρεωντική, εξουσιοδοτική θα λέγαμε, διάταξη, στους εκάστοτε υπουργούς, για να έχουν αυτοί πραγματικά μία πλήρη εξουσία.

Στο άρθρο 23, όπου αναφέρει τις προτεινόμενες καλλιεργούμενες διατάξεις, ο νομοθέτης καταργεί το δικαίωμα της δημιουργίας των ομάδων παραγωγών, όπως προβλέπεται στο άρθρο 37 και 38 του ν.4384/2016 και του Κανονισμού της Κομισιόν1305/2003. Οι ομάδες αυτές είναι νομικές οντότητες των συνεταιρισμών και συνεργάζονταν μεταξύ τους και αποτελούνταν κυρίως από παραγωγούς και μεταποιητές του προϊόντος και έργο τους, βέβαια, είναι η προστασία, η διαχείριση και η προώθηση των προϊόντων με τις ονομασίες, όπως είπαμε, ΠΟΠ ή Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης και αυτά τα ειδικά προϊόντα, καθώς και ενημέρωση, πάνω από όλα, των καταναλωτών για τα προϊόντα αυτά.

Ο νομοθέτης αναφέρει, ότι καταργεί το άρθρο 38, που αφορά ουσιαστικά στις αρμοδιότητες των ομάδων, δεν καταργεί όμως το άρθρο 37 που επιτρέπει τη δημιουργία αυτών, όπως αναφέρει ο ευρωπαϊκός Κανονισμός. Δηλαδή, ταυτόχρονα στο παρόν σχέδιο νόμου συντάσσεται διάταξη- συγκεκριμένα το άρθρο 16- με τίτλο:«Αναγνώριση ομάδων παραγωγών προϊόντων με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης και Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη», με τις ίδιες αρμοδιότητες που ορίζει το άρθρο 38 που προτείνετε για κατάργηση. Δηλαδή, είναι οξύμωρο τώρα αυτό. Είναι κατανοητό, πως πρόκειται δηλαδή για μία πραγματική ειρωνεία, να μιλάμε για κατάργηση από τη μία των ομάδων και των αρμοδιοτήτων τους, αλλά να προβλέπουμε και τη δημιουργία τους στο παρόν σχέδιο νόμου.

Το ερώτημα είναι τελικά είναι, οι ομάδες καταργούνται ή όχι; Είναι το δίλημμα, είναι το ερώτημα, είναι η απορία και σε περίπτωση κατάργησης, τι θα ισχύσει για τις ήδη υπάρχουσες;

(Συνέχεια ομιλίας κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ, Ειδικού Αγορητή της Κ.Ο. «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ – ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ»)

Γίνεται κατανοητό, λοιπόν, πως το άρθρο 23 έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 16.Δεν ταυτίζονται αυτά, δεν συνάδουν.

Επειδή μιλούσαμε με τους φορείς προηγουμένως,είναι η προσωπική μας άποψη ως Ελληνική Λύση θέλουμε μικρούς ευέλικτους συνεταιρισμούς κατά τα ιταλικά, γαλλικά και ισπανικά πρότυπα. Εάν καταργήσεις το συνεταιριστικό κίνημα, το ισχύς εν τη ενώσει, θα υπάρχει και ήδη υπάρχει ένας αθέμιτος ανταγωνισμός, ένας σκληρά αθέμιτος ανταγωνισμός και μια ασυδοσία στην αγορά.Όταν, όμως, αυτή η κυβέρνηση έχει θεσπίσει το δικαίωμα ενός ιδιώτη που ασχολείται με την επεξεργασία και διακίνηση γεωργικών προϊόντων να είναι συνάμα και μέλος διοικητικού συμβουλίου ενός αγροτικού συνεταιρισμού,αυτό δεν είναι θεμιτό. Νόμιμο είναι, ηθικό δεν είναι.Τι θα αποφασίσει αυτός, για το καλό του συνεταιρίζεσθε,για την προστασία των συνεταιριστικών προϊόντων ή για τα δικά του προϊόντα ως ιδιώτης; Δεν φταίει ο ίδιος, φταίει ο νομοθέτης, φταίει η κυβέρνηση που του δίνει αυτό το δικαίωμα.

Το άρθρο 24 αποτελείται από παράρτημα που περιγράφει την παράβαση, τα διοικητικά μέτρα συμμόρφωσης και τα πρόστιμα που θα υποβάλλονται, καθώς και το ύψος των προστίμων σε ευρώ όταν κρίνεται απαραίτητο. Οι κυρώσεις αυτές επιβάλλονται όταν διαπιστώνεται η μη συμμόρφωση με τον κανονισμό από τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ. Ο νομοθέτης προτείνει μια σειρά από διοικητικά μέτρα και οικονομικά πρόστιμα στα οποία,όμως, δεν διευκρινίζει, με δεδομένο ότι αφήνει ένα ευρύ φάσμα οικονομικής επιλογής,με ποια κριτήρια αυτά θα ορίζονται,εάν θα επιτρέπονται δόσεις για την εξόφλησή τους ή εάν, σε περίπτωση αποπληρωμής όλου του ποσού, θα υπάρχει μία ανάλογη έκπτωση.

Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία επιβολής των προστίμων, στο άρθρο 15 αναφέρεται ότι αυτά θα καθορίζονται από την Επιτροπή Επιβολής Κυρώσεων που θα υπάρχει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η Επιτροπή θα είναι τριμελής και τα μέλη θα καθορίζονται από τον ίδιο τον Υπουργό, ενώ θα μπορεί να συμμετέχει και οΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ,προσέξτε όμως, χωρίς δικαίωμα ψήφου, δηλαδή δώρο άδωρον.Συμμετέχω μεν, δεν ψηφίζω δε. Γίνεται αυτό; ΟΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, δηλαδή, θα ασκεί τον έλεγχο για την τήρηση των απαιτούμενων διαδικασιών και θα προτείνει τις κυρώσεις προς την αρμόδια Επιτροπή. Με ποια κριτήρια, λοιπόν, πρώτον, θα επιλέγονται τα μέλη της Επιτροπής από τον Υπουργό;Γιατί οΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ ως αρμόδιος ελεγκτικός φορέας και μηχανισμός δεν θα έχει την ψήφο του προκειμένου να επιβάλει κυρώσεις και πρόστιμα; Δεν θα έχει δικαίωμα ούτε λόγου, ούτε ψήφου. Θα είναι, δηλαδή, τυπικό όργανο ενώ είναι ο πυρήνας του ελέγχου σε ό,τι αφορά την ταυτοποίηση, διακίνηση και προστασία των αγροτοκτηνοτροφικών προϊόντων και του οίνου;

Άρα, λοιπόν, γίνεται κατανοητό ότι όλες οι κυρώσεις θα καθορίζονται έμμεσα από τον Υπουργό, άρα ποιος ο ρόλος του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ που ήδη είναι υποστελεχωμένος, ενώ και λόγω της σημαντικότητας του ΕΛΓΟ ο νομοθέτης θα έπρεπε να του δώσει επιπλέον κίνητρα, να τον ενισχύσει, να του δώσει τα απαιτούμενα εφόδια, τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, να υπάρχουν αμοιβές για τα στελέχη, για τους επαΐοντες, για τους ειδικούς γεωπόνους, κτηνιάτρους και ούτω καθεξής.

Συμπεραίνουμε πως το παρόν σχέδιο νόμου,κυρία Πρόεδρε, αν και προσπαθεί να προστατεύσει προϊόντα ονομασίας προέλευσης, γεωργικής ένδειξης, αυτά τα ιδιαίτερα προϊόντα, αυτό δεν επιτυγχάνεται με αυτά τα προτεινόμενα μέτρα. Δίνει εξουσία εκεί που θα πρέπει, δηλαδή σε έναν άνθρωπο, στον Υπουργό για μία ακόμη φορά, ο οποίος αποφασίζει σχεδόν για όλα.

Ο πρωτογενής τομέας,πρέπει να το καταλάβουμε όλοι,είναι ένας ακρογωνιαίος λίθος. Καταρχάς, η άποψή μας είναι ότι, και νομίζω ότι κατά βάθος συμφωνείτε, θα έπρεπε να θεσμοθετηθεί μία μόνιμη διαρκής επιτροπή αγροτών, κτηνιάτρων και αλιέων, να έχει έναν πιο παρεμβατικό, πιο ουσιαστικό, πιο εποικοδομητικό ρόλο η Επιτροπή αυτή, να είναι καθαρόαιμη και να έχει νομοπαρασκευαστικό χαρακτήρα εάν θέλουμε πραγματικά να κάνουμε μια ουσιαστική αποκέντρωση παραγωγικού ιστού, να παύσει επιτέλους το Κολωνάκι να αποφασίζει για τα αγροτοκτηνοτροφικά της Ελλάδος.

Δεν υπάρχει, κύριοι, στρατηγικός σχεδιασμός, διότι για τη Συνθήκη …. έχουμε υπογράψει και ό,τι αυτό σημαίνει για αθρόες εισαγωγές από τρίτες χώρες, αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης πολλών προϊόντων που τρώει ο καταναλωτής, παραπλάνηση του καταναλωτή σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με προϊόντα τα οποία βαφτίζονται ελληνικά ενώ δεν είναι – βλέπε μέλι και το μέτρο 11,αυτό που συζητούσαμε και τις προάλλες – και μία χώρα που ενώ έχει δικαίωμα από την Commissionνα επιβάλλει το πρόστιμο του διοξειδίου του άνθρακα για τα φυτοφάρμακα στα τελωνεία, δεν το πράττει, ενώ με αυτό τον τρόπο θαείχε προστατεύσει την ελληνική εγχώρια παραγωγή. Έχουμε αυτό το δικαίωμα.

(Συνέχεια ομιλίας του κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ, Ειδικού Αγορητή της Κ.Ο «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ-ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ»)

 Υπάρχει το σύστημα «ΕΠΑΡΕΛ» μελετήστε το. Είναι οι ψεκασμοί που γίνονται σε φρούτα και λαχανικά και εκεί μπορούν να επιβληθούν πρόστιμα και από τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων που έρχονται από αυτές τις χώρες «βλέπε» Τουρκία και όχι μόνο. Άρα, λοιπόν πρώτα προστατεύουμε το προϊόν με τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει, προστατεύουμε τις ομάδες συνεταιριστικών οργανώσεων μικρές ευέλικτες ομάδες, όμως χωρίς τις ατασθαλίες και τις αμαρτίες του προϊόντος.

 Δημιουργούμε ελεγκτικούς μηχανισμούς «ουσίας»και ενισχύουμε τον (ΕΛΓΟ) «ΔΗΜΗΤΡΑ» αλλά και τον ίδιο ενιαίο φορέα ελέγχου τροφίμων τον (ΕΦΕΤ)όπου κάποτε αγόραζε αυτοκίνητα και σαπίζανε στις αποθήκες. Θα πρέπει να προστατευθεί πρώτα ο καταναλωτής και αν προστατευτεί ο καταναλωτής, να προστατεύεται αυτομάτως και ο παραγωγός. Το νομοσχέδιο είναι «επιδερμικό» με πολλές απορίες, πολλές αμφιβολίες, πολλά ερωτηματικά. Θα επανέλθουμε στην Ολομέλεια, όπως θα επανέλθουμε με επίκαιρη ερώτηση και για τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Γιατί δεν πάει άλλο αυτό το δήθεν όργανο προστασίας των καταναλωτών να λυμένοι επί δεκαετίες το χώρο. Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Προηγούμενο άρθροΘ. Γλαβίνας: «Με όρους πολιτικής ευπρέπειας και πολιτικής αξιοπιστίας η εσωτερική μας διαδικασία»
Επόμενο άρθροΧρ. Σταϊκούρας: Η κλιματική αλλαγή καθιστά απαραίτητη την κατασκευή φραγμάτων και αντιπλημμυρικών έργων σε ολόκληρη την επικράτεια