Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,ο Κλεισθένης σήμερα θα κλαίει. Θα κλαίειαυτό το μεγάλο όνομα που συνδέει πραγματικά το όνομά του με την αυτοδιοίκηση, η οποία βέβαια δεν είναι αυτοδιοίκηση, αλλά ετεροδιοίκηση όλες αυτές τις δεκαετίες. Είναι η πεπατημένη των κυβερνήσεων περί της ετεροδιοίκησης-αυτοδιοίκησης.
Πριν πάω όμως εκεί, δράττομαι της ευκαιρίας να μιλήσω για την πρώτη κατοικία. Θα θυμίσω για μία ακόμα φορά κάτι, γιατί μας θλίβει όλους στην Ελληνική Λύση και πρέπει να κλαίει η δημοκρατία.
Όταν εμείς είπαμε ότι για την πρώτη κατοικία από κάποιους δικαστικούς κύκλους στις Σχολές Δικαστών υπάρχει κείμενο επιμόρφωσης στους νέους δικαστές που θα βγουν να δικάσουν, μία εντολή δηλαδή να στηρίξετε το τραπεζικό σύστημα και να βγάλετε ενδεχόμενο δόλο στα υποκείμενα, δηλαδή στους δανειολήπτες, ο Υπουργός κ. Τσιάρας αυτό το παραδέχτηκε, αλλά είπε «Δεν μπορούμε να παρέμβουμε στη δικαστική εξουσία».
Με μεγάλο πόνο, λοιπόν και απογοήτευση κανένα κόμμα δεν βγήκε να καταδικάσει αυτό που συνέβαινε στις Σχολές Δικαστών –και το ήξερε και προσωπικά ο κ. Τσίπρας και η κ. Γεννηματά- με αφορμή τον Πτωχευτικό Κώδικα και την πρώτη κατοικία. Και θλίβομαι διότι υπάρχουν πολλοί νομικοί και δικηγόροι μέσα στο Κοινοβούλιο. Θέλω να πιστεύω ότι δεν το είπαν για να μην ανεβάσουν τα ποσοστά της Ελληνικής Λύσης. Έτσι εν μέρει να το δεχτώ, γιατί αν περάσει κάτι άλλο από το μυαλό μου, πραγματικά η δημοκρατία κλαίει γιατί δεν βγήκαν τότε να τοποθετηθούν.
Ευτυχώς, η Θέμιδα –διότι το ξίφος της δικαιοσύνης δεν πρέπει να έχει θήκη- δικαιώνει αυτό το οποίο εμείς φωνάζαμε και λέει ο Άρειος Πάγος «Δεν μπορείτε να προσάψετε ενδεχόμενο δόλο στα υποκείμενα, δηλαδή στους δανειολήπτες, διότι adhoc το δικαστήριο εξατομικευμένα θα κρίνει γιατί περιήλθαν σ’ αυτήν την κατάσταση να μην μπορούν να πληρώσουν την πρώτη τους κατοικία».
Το λέω αυτό, γιατί ίσως είναι το πιο σοβαρό θέμα και είναι ανενημέρωτος ο ελληνικός λαός για το τι συνέβαινε με αυτό το περιβόητο κείμενο επιμόρφωσης. Και επειδή το έβγαλε η Ελληνική Λύση, το κάνατε γαργάρα. Λίγα κανάλια το είπαν. Το περνάω και εναπόκειται τώρα στον Άρειο Πάγο, με εμπιστοσύνη στη μεγαλύτερη βαθμίδα τη θέμιδας.
Πάμε στον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ. Επειδή έγινε μία ιστορική αναδρομή περί της ενισχυμένης πλειοψηφίας, ενισχυμένης αναλογικής, ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ –γιατί πραγματικά σπιλώνουμε αυτό το ιστορικό όνομα- έδινε μεγάλη βαρύτητα στην Εκκλησία του Δήμου. Τι σημαίνει ‘Εκκλησία του Δήμου»;Είναι η συνάθροιση των πολιτών.
Από την πρώτη στιγμή, κύριοι της Κυβέρνησης, θέλατε να υποβαθμίσετε τα δημοτικά συμβούλια, δηλαδή την τοπική Βουλή. Πώς; Δίνατε μεγάλη αρμοδιότητα στην Οικονομική Επιτροπή, προκειμένου αυτή να αποφασίζει αν κάποιο θέμα είναι μείζονος σημασίας και θα έρθει στα δημοτικά συμβούλια. Και τώρα τι κάνετε; Μειώνουμε τον αριθμό των δημοτικών συμβούλων, ενώ πρέπει να υπάρχει μία πανσπερμία και ένας οργασμός της αυτοδιοίκησης στα δημοτικά συμβούλια;
Έτσι θα αποτρέψουμε ανθρώπους να ενασχοληθούν με τα κοινά και την τοπική τους κοινωνία; Κατ’ αρχάς είναι λάθος, κύριοι, να παραλληλίζουμε το εκλογικό σύστημα του Εθνικού Κοινοβουλίου με την τοπική αυτοδιοίκηση.
Είναι άλλα τα κριτήρια και τα σταθμά. Απαγορεύεις σε έναν συνδυασμό να μην μπορεί να εισέλθει με κάτω του 3%. Όμως, υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι οραματιστές. Τι κάνουμε εμείς; Κόβουμε τον ρομαντισμό και το όραμα από τις τοπικές κοινωνίες;
Υποβαθμίζουμε το IQ και το επίπεδο κρίσης των πολιτών για το ποιους θα επιλέξουν για τον τόπο τους; Για να αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των τοπικών κοινωνιών, τους αποτρέπουμε; Δηλαδή, το 43% που λέτε, κύριε Βορίδη και κύριοι της Κυβέρνησης γιατί δεν το κάνατε 44%; Γιατί δεν το κάνετε 42%;
Γιατί δεν το κάνετε 42,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ -να το πω έτσι. Πώς προκύπτει το 43%; Δηλαδή, είναι σαν να του λες του άλλου στους δήμους «θα σε κυβερνήσει η μειοψηφία του 43%, πάρε τον δήμαρχο και λούσου τον τώρα». Θα τον λουστείτε, θέλετε, δεν θέλετε. Διότι λέτε ότι τη δεύτερη Κυριακή θα υπάρχουν κάτι περίεργες συμμαχίες, για να μην αλλάξουν το χρώμα των κομμάτων για το πώς θα βάψουμε τον χάρτη.
Υποτιμούμε τον πολίτη ανερυθρίαστα; Δεν μπορεί να έχει κριτήριο επιλογής; Διότι πρόσωπο ψηφίζει τη δεύτερη Κυριακή.Μπορεί να θεωρήσουν οι άλλοι συνδυασμοί ότι αυτός που πήρε λιγότερο από κάποιον του 49%είναι πιο ικανός. Δηλαδή, υποτιμούμε την τοπική κοινωνία;
Όμως, δεν άκουσα για την ταμπακιέρα. Θα μπορέσει να υπάρξει αυτοδιοίκηση χωρίς πόρους; Είναι επαίτης η αυτοδιοίκηση, κύριοι. Και θέλετε να την έχετε όμηρο και δέσμιο, όχι δορυφόρο για να λειτουργήσει το αθηνοκεντρικό μοντέλο.
Αν μιλάμε για δορυφόρο, έχει καλώς. Αν δεν υπάρχει η σελήνη, δεν υπάρχει η γη με το μαγνητικό πεδίο. Είναι άλλο να έχουν επιρροή οι δήμοι σε ένα αθηνοκεντρικό μοντέλο, αλλά εδώ τους θέλετε επαίτες. Επαιτούν. Πού είναι τα χρήματα που έχουν υποσχεθεί οι κυβερνήσεις από τα τέλη κυκλοφορίας για να μπορούν να ορθοποδήσουν οικονομικά οι δήμοι; Πού είναι ο περιβόητος φόρος ζύθου που είχατε υποσχεθεί στην αυτοδιοίκηση;
Τα λέω αυτά διότι «νηστικό αρκούδι δεν χορεύει».
Όμως, η εκάστοτε κεντρική εξουσία είτε με την ενισχυμένη αναλογική, είτε με την απλή αναλογική που σίγουρα είναι πιο δημοκρατική, πιο αντιπροσωπευτική και πιο συμμετοχική, φοβάται μην τυχόν ο δήμαρχος κάνει φέουδο μια περιοχή, σηκώσει ανάστημα και παντιέρα, δεν είναι εξαρτημένος από τα κόμματα και θα έχει μια αυτοτέλεια οικονομικής και κοινωνικής εξουσίας. Αυτό φοβάται η κεντρική σκηνή.
Θέλει, λοιπόν, την τοπική αυτοδιοίκηση-ετεροδιοίκηση για να την έχει εκκολαπτήριο, να την έχει θερμοκήπιο για να μπορεί να την ελέγχει. Πώς θα την ελέγχει; Με τον επίτροπο. Στοίβα τα τιμολόγια στους δήμους για να πληρωθεί η αγορά, αν δεν τα εγκρίνει ο επίτροπος. Αλλά «τα παράπονα στον δήμαρχο», λέει ο λαός.
Δεν είναι τυχαίο. Γύρω από το πρόσωπο του δημάρχου υπάρχει μια εγγύτητα, ένας κώδικας και δίαυλος επικοινωνίας με τις τοπικές κοινωνίες. Δεν μπορείς να του υποδεικνύεις εσύ, ως αθηνοκεντρικό μοντέλο, το ποιος θα τον κυβερνήσει με απώτερο σκοπό την κομματική χροιά.
Κάποτε ο δήμαρχος της Δράμας θυμάμαι -κι ακόμα ένας δήμαρχος εν Ελλάδι που μου διαφεύγει- ο κ. Τζήμας,ο οποίος νομίζω ότι είναι «γαλάζιος» ο άνθρωπος, νεοδημοκράτης, πήγε να δώσει κάποια χρήματα σε ευπαθείς ομάδες και δη σε πολύτεκνες οικογένειες. Τον πήραν κεφάλι. «Ποιος είσαι εσύ που θα εφαρμόσεις κοινωνική και οικονομική πολιτική; Αυτό είναι αρμοδιότητα δική μας», του λέει το αθηνοκεντρικό μοντέλο.
Άρα, τι θέλουμε; Μια ετεροδιοίκηση για να την ελέγχουμε. Μην υποτιμούμε τις τοπικές κοινωνίες.
Έχεις μια μικρή ομάδα ατόμων που είναι ρομαντιστές, οραματιστές για την πόλη. Δεν θα ψηφίσουν για εθνική πολιτική ούτε θα βάλουν την ιδεολογική τους πλεύση για να ανακηρύξουν έναν δήμαρχο οιουσδήποτε κόμματος. Θέλουν έναν οραματιστή δήμαρχο που θα εμπνέει. Και προτείνουν, λοιπόν, για αυτοκινητόδρομους ή για εξωραϊσμό ή για ποδηλατόδρομους…
Είναι δυνατόν ο δήμαρχος να μην συμφωνήσει; Τα σαρανταπεντάρια θα τρέχουν, οι απευθείας αναθέσεις θα τρέχουν, οι κατατμήσεις θα τρέχουν γιατί αυτή είναι η αυτοδιοίκηση-ετεροδιοίκηση κι όχι κατά τα πρότυπα της Ευρώπης όπως στη γειτονική Ιταλία. Δεν μπορεί να έχω σήμερα τον Δήμαρχο Αμφίπολης, από όπου κατάγομαι, τον κ. Φραστανλή να παρακαλάει και να μην εισακούγεται για τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης που ανήκει στη δική του κυριότητα.
Δεν γίνεται στην περιφέρεια να έχουμε την αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη. Κατ’ ουσίαν τι γίνεται; Η αποκεντρωμένη, κύριε Πρόεδρε, ελέγχει την αιρετή.
Στο περιφερειακό συμβούλιο πάει στην αποκεντρωμένη για το χωροταξικό και παίρνει υπογραφή.