Ομιλία του βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων».
Σας ευχαριστώ θερμά, κυρία Πρόεδρε. Οι φορείς που καταθέτουμε εμείς είναι σε ό τι αφορά το Πανελλήνιο Όργανο Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, σε ότι αφορά, λοιπόν, τον Πανελλήνιο ΦΟΣΔΑ, αλλά επειδή θεωρούμε ότι υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα σε κάποιες γεωγραφικές ενότητες της χώρας, θα θέλαμε τουλάχιστον πάνω σε αυτό το θέμα των φορέων να βρίσκονται εδώ από την ΦΟΣΔΑ, από την περιφέρεια Κρήτης, Λέσβου, Δυτικής Ελλάδας, Θεσσαλίας και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, Χίος, Σάμος, Ικαρία, Φούρνοι και Ψαρά, καθώς και η κεντρική ένωση δήμων Ελλάδος, ΚΕΔΕ, όπως και η ΕΝΠΕ,δηλαδή η Ένωση Περιφερειών Ελλάδος, καθώς εμπλέκονται με τις δικές τους περιφέρειες σε ότι αφορά τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Από την Ελληνική Λύση, από τη δική μας πλευρά, κυρία Πρόεδρε, αυτοί είναι οι φορείς τους οποίους εμείς προτείνουμε.
Θα έχουμε την ευκαιρία επιμέρους να πάμε σε κάποια άρθρα, τα οποία μας προβληματίζουν και μας δημιουργούν επιφυλάξεις ως Ελληνική Λύση απέναντι στο σημερινό νομοσχέδιο, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Έχει τη δική του σπουδαιότητα, σε ότι αφορά τη διαχείριση στερεών αποβλήτων που έχει να κάνει με το περιβάλλον, αλλά και το μέλλον θα λέγαμε, για το πώς θα διαχειριζόμαστε τα απόβλητα με τους φορείς, οι οποίοι συστήνονται, για τα επόμενα χρόνια.
Βέβαια, να θυμίσω ότι στη διαχείριση αποβλήτων και το ξέρετε πολύ καλά, ότι έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω. Έχουμε, πληρώσει αρκετά πρόστιμα για τις ανεξέλεγκτες χωματερές μέχρι και 30.000 ευρώ την ημέρα παλαιότερα και εδώ μιλάμε για διαχείριση στερεών αποβλήτων που επί της ουσίας, δεν αποτελούν τους μοντέρνους θα λέγαμε τρόπους διαχείρισης. Έχουμε, μείνει πίσω σε πεπαλαιωμένο τρόπους, όπως για παράδειγμα όταν γίνεται η διαλογή στην πηγή, ώστε να έχουμε μια ολοκληρωμένη κομποστοποίηση.
Το ξέρετε πολύ καλά κυρία Πρόεδρε, γιατί είμαστε από την ίδια Εκλογική Περιφέρεια από τις Σέρρες, ότι και εκεί με το ΧΥΤΑ, του Παλαιοκάστρου ή ΧΥΤΥ, όπως μετονομάστηκε, τα προβλήματα λιμνάζουν και πάντα είναι διαχρονικά.
Δηλαδή, εμείς τι κάναμε ως χώρα, τους ΧΥΤΑ, τους κάναμε απλά ΧΥΤΥ, δηλαδή, μοντέρνες χωματερές, χωρίς να μπούμε σε εξειδικευμένα συστήματα θα λέγαμε, τα οποία να εναρμονίζονται με την σημερινή κατάσταση διαχείρισης αποβλήτων στην υπόλοιπη γηραιά προκειμένου, να είμαστε στο βαθμό που θα έπρεπε να είμαστε.
Άρα, λοιπόν, έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω, σε ό τι αφορά το θέμα διαχείρισης αποβλήτων. Αυτό το γνωρίζουμε σήμερα, σε πάρα πολλούς ΧΥΤΥ, οι οποίοι είναι όπως είπαμε μοντερνισμένοι ΧΥΤΑ, δεν είναι δηλαδή, μια ουσιαστική διαχείριση αποβλήτων όσο θα έπρεπε. Είτε υπάρχει πρόβλημα στην ευρύτερη περιοχή με δυσοσμίες, είτε όπως είπαμε δεν υπάρχει μια ολοκληρωμένη κομποστοποίηση σε ότι αφορά το κύτταρο, δηλαδή, την πηγή διαλογής.
Τώρα, βέβαια, πρέπει να πούμε ότι τα λάθη είναι συσσωρευμένα εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εγώ θα σας θυμίσω αγαπητοί συνάδελφοι, ότι υπήρχαν ειδικά κονδύλια από πλευράς της Commission απέναντι στους ΟΤΑ, προκειμένου να γίνουν κάποιες ενημερωτικές ημερίδες για να μην είναι ανενημέρωτοι οι πολίτες επί του θέματος. Προσέξτε, αυτά όμως, τα χρήματα δεν δόθηκαν για το συγκεκριμένο σκοπό, αλλάξανε κωδικούς, δεν γίνανε οι ημερίδες ενημέρωσης, οι τοπικές κοινωνίες ήτανε ανενημέρωτοι επί του θέματος και ο καθένας τα σκουπίδια, τα απορρίμματα, δεν τα ήθελε δικαίως το σπίτι του. Διότι, δεν έγινε μια ουσιαστική συζήτηση σε κάποια ενημερωτικά σεμινάρια ό τι αφορά τη νοοτροπία που πρέπει να δείξουμε, αλλά και τις μεθόδους που πρέπει να ακολουθήσουμε ως χώρα, στη διαχείριση των απορριμμάτων.
Σε ό τι αφορά το νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εκεί εμείς έχουμε εκφράσει τη δυσαρέσκειά μας, έχουμε εκφράσει αν θέλετε την δική μας άποψη για την επικινδυνότητα που έχει η αλόγιστη χρήση πλέον αιολικών πάρκων και φωτοβολταϊκών. Να θυμίσω, ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις τα φωτοβολταϊκά πάρκα υπάρχουν καταγγελίες παρελθόντων ετών για μη έκδοση τίτλων ιδιοκτησίας κυριότητας σε πάρα πολλά φωτοβολταϊκά που δόθηκε άδεια κυρίως σε Στερεά Ελλάδα και όχι μόνο σε ό, τι αφορά τη (ΡΑΑΕΥ). Εξάλλου και εμείς στην περιοχή μας, ετοιμαζόμαστε για ένα τεράστιο φωτοβολταϊκό πάρκο και ότι οι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό το περιβάλλον, με 460.000 πάνελ ς.
Άρα, λοιπόν, πρέπει να είμαστε φειδωλοί ή τουλάχιστον να έχουμε μία λελογισμένη διαχειριστική πολιτική σε ό τι αφορά τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Δηλαδή, θα είναι εγκληματικό ……, να ανατρέξουμε, να αλλοιώσουμε και να τα μεταλλάξουμε, αν θέλετε την αρχιτεκτονική τοπίου, σε πάρα πολλές περιοχές της χώρας. Για παράδειγμα στα νησιά αντιλαμβάνεστε, να αλλάξει το κυκλαδίτικο αρχιτεκτονικό τοπίο τοποθετώντας αλόγιστα τα λεγόμενα φουρφούρια ή ανεμογεννήτριες;
Αντιλαμβάνεστε, ότι θα κάνουμε μεγάλη ζημιά στο περιβάλλον, απέναντι στην παράδοση και στην ιστορία μας.
Άρα, θέλει προσεκτικές κινήσεις για τις περιοχές που θα χωροθετηθούν, για τις περιβόητες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Εδώ τώρα δράττομε της ευκαιρίας, να σας πω ότι υπάρχουν Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που δεν τις έχουμε εκμεταλλευτεί, κυρίως στον πρωτογενή τομέα, όπως για παράδειγμα τη γεωθερμία. Διότι, η γεωθερμία για μία ακόμη φορά θα πω ότι κωλυσιεργούμε σε έναν πεπαλαιωμένο νόμο, όπου δεν αναγνωρίζεται ως Α.Π.Ε., αλλά αναγνωρίζεται ως μεταλλευτική δραστηριότητα. Το θέτω ως παράδειγμα, διότι δεν κάναμε τις ενδεδειγμένες ενέργειες σε ό,τι αφορά στο να αξιοποιήσουμε για παράδειγμα την υδροηλεκτρική ενέργεια.
Δηλαδή, μας έχει πιάσει μια πρεμούρα σε ό τι αφορά τις ανανεώσιμες πηγές και γεμίζουμε τη χώρα ανεξέλεγκτα, με ένα χωροθετικό πλαίσιο που δεν υπάρχει και έχουμε δώσει αφορμή σε αυτό. Για παράδειγμα δεν έχουν εκπονηθεί ακόμη δασικοί χάρτες, δεν ξέρουμε στη χώρα, τι είναι δάσος ακόμη και τι δεν είναι. Από την εποχή του πρώτου κυβερνήτη της χώρας, από την εποχή του Καποδίστρια, δεν είχαμε δασικούς χάρτες, είμαστε από τις εναπομείναντες λίγες χώρες ανά τον πλανήτη, όχι μόνο στην ενωμένη Ευρώπη, που δεν έχουμε δασικούς χάρτες.
Σε ό, τι αφορά βεβαίως, αυτό το νομοσχέδιο το οποίο εμείς το βλέπουμε πρόχειρο και το βλέπουμε ότι δεν έγινε απαιτούμενη διαβούλευση στον χρόνο που απαιτούνταν, διότι είναι πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα, να ασχοληθείς με την ενέργεια ……, με τη διαχείριση των αποβλήτων. Να πούμε ότι απέναντι στον κόσμο αυτό που λέγαμε και την προηγούμενη φορά και δεν το λέμε εμείς το λέει το ίδιο το ΕΣΕ, ότι η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος θα είναι ακριβή τουλάχιστον για την επόμενη εικοσιπενταετία ή και τριακονταετία.
Δηλαδή, θα πρέπει να ξέρει ο μέσος Έλληνας νοικοκύρης βιοπαλαιστής ότι ο κάματός του θα είναι μεγάλος στο να πληρώσει σήμερα τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχουμε. Αλλά τώρα για να μην εθελοτυφλούμε, από τη στιγμή που το ηλεκτρικό ρεύμα έχει γίνει ένα χρηματιστηριακό προϊόν εμπορικού χαρακτήρα αντιλαμβάνεστε ότι πάντα θα υπάρχει το άγχος της πληρωμής και της καταβολής του ύψιστου αυτού αγαθού, όπως είναι το ηλεκτρικό ρεύμα και το νερό προκειμένου να καταβληθεί και να μπορέσει ο κόσμος να είναι σε λελογισμένες τιμές, όπως λαϊκές, φιλολαϊκές, φιλοκοινωνικές.
Όμως, κάτι τέτοιο δεν γίνεται. Δηλαδή, από ότι φαίνεται πράγματι η Κυβέρνηση δεν αντιλήφθηκε την προειδοποίησητης ΔΕΗ από τους ιθύνοντες που ήταν τότε από το 2020 ότι η απελευθέρωση της ενέργειας θα δημιουργήσει αυτή την αστάθεια των εμπορικών τιμών χρηματιστηριακού τύπου με ότι αυτό συνεπάγεται. Μετά από πέντε χρόνια η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν έχει πετύχει στον ενεργειακό τομέα. Άλλωστε αυτό το βλέπουμε εξάλλου με τις τιμές της αγοράς. Αυτά τα νομοσχέδια του Υπουργείου Ανάπτυξης μάς ανησυχούν περισσότερο για την επάρκεια και τον εφοδιασμό της ενέργειας. Αυτό όμως είναι ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που μας ανησυχεί, το πώς θα έχουμε αποθηκευτικούς χώρους ενέργειας όπου εκεί υστερούμε σε σχέση με άλλες χώρες, καθώς εδώ νοικιάζουν αποθηκευτικούς χώρους ακόμη και από τη γειτονική Ιταλία.
Το παρόν νομοσχέδιο είναι μια προσπάθεια που εμείς πιστεύουμε ότι δεν θα πετύχει, δεν μας πείθει για το πώς το χειρίζεται, αλλά απλά παρατείνει κάποιες διατάξεις που αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο ότι δεν θα υπάρχει μία επιτυχία πάνω στον ενεργειακό τομέα. Όπως προβλέπεται υπάρχουν κάποιες διατάξεις, όπως η δυνατότητα κατόπιν εμπλοκής διαπίστωσης πλημμελειών του αρμόδιου Υπουργού, όπωςακόμη διορθώσεις στις αποφάσεις των ανανεώσιμων περιβαλλοντικών όρων. Τέτοιες διατάξεις αποτελούν μια έμμεση αν θέλετε παραδοχή για λάθη που έχουν γίνει κατά τη διαδικασία αδειοδότησης προσπαθώντας τώρα να γίνει ένα καμουφλάρισμα και αν μου επιτρέψετε ένα κουκούλωμα.
Τέτοια λάθη έχουν γίνει. Για πόσες άραγε πλημμέλειες θα πρέπει να προχωρήσουμε για να διορθωθούν μετά από κάποιες διαπιστώσεις από τους Υπουργούς. Αξιοπρόσεκτη είναι η διάταξη που αναγνωρίζει ως νόμιμα καταβληθέντα τα επιδόματα θέσης ευθύνης που καταβλήθηκαν ως και την έναρξη ισχύος του παρόντος σε πρόσωπα που άσκησαν εν τοις πράγμασι καθήκοντα προϊσταμένων σε οργανικές μονάδες του κέντρου ανανεώσιμων πηγών και εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και σε θέσεις που συστάθηκαν βάσει εγκεκριμένων από το διοικητικό συμβούλιο οργανωτικών διορθώσεων.
Εξυπηρετική είναι η διάταξη που προβλέπει ότι ο καθορισμός των αποδοχών του Αντιπροέδρου του κέντρου ανανεώσιμων πηγών και εξοικονόμησης ενέργειας γίνεται με Υπουργική απόφαση εντελώς αδιαφανής, αφού ο Υπουργός μπορεί να ορίζει κατά περίπτωση τις αποδοχές «παρακαλώ» του Αντιπροέδρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει κάποια σπατάλη με χρήματα του λαού σε κάποιους ανθρώπους οι οποίοι ναι μεν καταλαμβάνουν νευραλγικές ενδεχομένως θέσεις, όμως εμείς πιστεύουμε ότι είναι καθαρά φωτογραφικού χαρακτήρα. Το αναρτηθέν προς διαβούλευση σχέδιο νόμου συνιστά μια προβληματική και μία αν θέλετε πρόχειρη νομοθέτηση ώστε να ναρκοθετεί τη μελλοντική λειτουργία της διαχείρισης αποβλήτων.
Εισάγεται μία διαβούλευση μικρού χρονικού διαστήματος δηλαδή μόλις 15 ημερών. Ήταν μια προσχηματική διαβούλευση, θαπρέπει να πληρούνται οι στοιχειώδεις κανόνες ενημέρωσης αυτού του διαλόγου όπου θα πρέπει να είναι δημοκρατικός. Επίσης, αγνοεί τη λειτουργία των υφιστάμενων ΜΕΑ στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, βάζει άλλες διαδικασίες υλοποίησης νέων, ΜΕΑ και ΣΜΑ, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζει την αξιοπιστία των υφιστάμενων φορέων διαχείρισης και τις διεκδικήσεις στα χρηματοδοτικά προγράμματα λόγω των απανωτών θεσμικών αλλαγών που επιφέρει.
Επίσης, ανατρέπει την προσπάθεια οργανωτικής συγκρότησης στον ΦΟΔΣΑ η οποία έχει επιτευχθεί. Δημιουργεί μία ρυθμιστική αβεβαιότητα σε ότι αφορά στη διαχείριση αποβλήτων στη Δυτική Ελλάδα και θέτει σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση αλλά και την καλή υλοποίηση των μέχρι σήμερα προγραμματισμένων και ενταγμένων έργων. Ο προτεινόμενος νόμος θεωρούμε ότι είναι αντισυνταγματικός, διότι εξαιρείτις περιφέρειες Ιονίων Νήσων, Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης και σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα δεν λαμβάνει υπόψιν τα ειδικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά της περιφέρειας της Δυτικής Ελλάδος.
Μάλιστα να θυμίσουμε ότι το διοικητικό συμβούλιο αποφάσισε να παρέμβει στη διαβούλευση άμεσα, ζητώντας την απόσυρση του σχεδίου νόμου, κάλεσε τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος στις 16 Σεπτεμβρίου να δεχθεί κοινή συνάντηση διεκδίκηση στο διοικητικό συμβούλιο της ΠΕΔ,επίσης τους 19 δημάρχους της περιφέρειας, καθώς και τους Βουλευτές του νομού και τους εκπροσώπους των ΦΟΔΣΑ των τριών περιφερειακών ενοτήτων, προκειμένου να υπάρχει άμεση κινητοποίηση πρός την κατεύθυνση κατάργησης του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου.
Εδώ επάνω δεν ερωτήθηκαν ως θα έπρεπε χωροταξικά – αν θέλετε – οι Περιφέρειες στον τρόπο διαχείρισης στερεών αποβλήτων, δηλαδή, αλλάζουμε απλά τις επωνυμίες. Στην καθομιλουμένη αν αλλάξει ο Μανωλιός απλά τα ρούχα του, δεν αλλάζει η ουσία. Είχαμε, δηλαδή, αυτούς τους φορείς, απλά τους αλλάζουμε τίτλο διευρύνοντάς τους απλά γεωγραφικά, αλλά αυτό δεν είναι και η πανάκεια παρακαλώ του ζητήματος.
Τώρα σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση γενικότερα των αποβλήτων που προωθείται με στόχο πάνω από όλα να αξιοποιηθούν, όπως είπαμε, οι Α.Π.Ε., εκεί βλέπουμε ότι υπάρχουν κάποιες υπερεξουσιοδοτήσεις -και πάλι για μία ακόμη φορά – Υπουργικών Αποφάσεων. Είναι τακτική της Κυβέρνησης να υπάρχει ένας «κρεοντισμός» πάνω σε αυτό, δηλαδή, να υπάρχει μια «κρεοντική» τακτική για τις αποφάσεις.
Θέλω επίσης να αναφερθώ και για την εκμετάλλευση των λατομικών ορυκτών που βρίσκονται σε δημόσιες δασικού και εν γένει χαρακτήρα εκτάσεις και ορίζει ότι το δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης των λατομικών ορυκτών που βρίσκονται σε δημόσιες δασικού εν γένει χαρακτήρα εκτάσεις ή δημόσιες χορτολιβαδικές ανήκει στο Δημόσιο. Σε περίπτωση αναγνώρισης της κυριότητας των εκτάσεων αυτών υπέρ φυσικού ή νομικού προσώπου τα καταβληθέντα υπέρ του Δημοσίου μισθώματα αποδίδονται απευθείας στον αναγνωρισθέντα, όπως προστίθεται με το παρόν ιδιοκτήτη με ποιο τρόπο όμως να έχει αναγνωριστεί;
Με δικαστική απόφαση μπαίνει το ερώτημα;
Η βασική εναντίωση έγκειται στο γεγονός που προστίθεται με ένα εδάφιο σύμφωνα με το οποίο η επιστροφή των μισθωμάτων κατά το πέμπτο εδάφιο γίνεται άτοκα από το Ελληνικό Δημόσιο απευθείας στον αναγνωρισθέντα ιδιοκτήτη. Εμείς ρωτάμε το «ατόκως» πώς δικαιολογείται; Μόνο για τους φορολογούμενους, δηλαδή, ισχύει ο τόκος;
Είναι ένα ερώτημα το οποίο μας προβληματίζει σε ό,τι αφορά στην άτοκη καταβολή.
Είναι ένα πρόχειρο νομοσχέδιο που καταθέτει για εμάς η Κυβέρνηση χωρίς να υπάρχει – επαναλαμβάνω – επαρκής χρόνος διαβούλευσης, είναι ευχολόγιο. Εκεί που ασχοληθήκαμε ήταν με το σκοπό και το αντικείμενο του παρόντος νομοσχεδίου, όπου ενδεικτικά αυτή την ελεγχόμενη ανακύκλωση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Δεν βλέπουμε να προτείνονται ουσιαστικές λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αδειοδότησης και εγκατάστασης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) που λέγαμε πριν με τις οποίες έχει καταγραφεί ολοσχερώς το περιβάλλον, αλλά αντίθετα προωθείται η εγκατάσταση τεχνολογιών Α.Π.Ε. προς ενίσχυση της ποικιλίας ενέργειας από διαφορετικές τεχνολογίες σε ένα ενεργειακό μείγμα που φέρνει μία για εμάς μεγαλύτερη καταστροφή για το περιβάλλον.
Προτείνεται η μείωση τώρα του ηλεκτρικού ρεύματος για τη χρήση κατά τις βραδινές ώρες. Αυτό ισχύει από παλιά, από τότε που η Δ.Ε.Η. ήταν ο μόνος πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά αυτό εμείς όμως θέλουμε να επεκταθεί – το έλεγα και πριν – για φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα σε ευάλωτες ομάδες. Ουαί και αλίμονο, κύριοι Υπουργοί, κύριε Υπουργέ και κύριε Υφυπουργέ, αν δεν βάλουμε κάποια κριτήρια σε ευάλωτες ομάδες συμπολιτών μας, να έχουν το λεγόμενο «Κοινωνικό Τιμολόγιο» το οποίο δεν πρέπει να χαθεί επ΄ ουδενί λόγο, διότι πραγματικά η ολιγαρχική τάση κάποιων παρόχων να δημιουργήσουν ένα κύκλωμα κατά τα πρότυπα – αν θέλετε – κλειστού χαρακτήρα, κατά τα πρότυπα κινητής τηλεφωνίας, διότι το ζούμε εκεί το καρτέλ, το έχουμε ζήσει και ένα αντίστοιχο καρτέλ τώρα το ζούμε στο ηλεκτρικό ρεύμα, ελπίζουμε να μην το δούμε και στον όρο αυτό, γιατί αντιλαμβάνεστε θα χάσουμε κάθε ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα στην ευαισθησία που πρέπει να δείξουν οι πολιτικοί και με «η» και με«οι» στις κοινωνικές ομάδες.
Θα πρέπει, λοιπόν, να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού γενικότερα το Κοινωνικό Τιμολόγιο αυτό απέναντι στον ελληνικό λαό που μας παρακολουθεί, διότι υπάρχουν ευάλωτες ομάδες με χαμηλά εισοδηματικά κριτήρια, συμπολίτες μας οι οποίοι χρήζουν θεραπείας με σοβαρές ανίατες αρρώστιες που πρέπει να έχουν το ηλεκτρικό ρεύμα ως αγαθό και αυτό ξέρετε ότι δεν πρέπει νατους το στερήσουμε.
Απέναντι στο χρηματιστήριο ενέργειας, όπου κάθε χρηματιστηριακή ενέργεια προϊόντος εμπεριέχει μία ασυδοσία σε ό,τι αφορά την κοινωνική πολιτική και απώτερο σκοπό έχει μόνο το κέρδος, ουαί και αλίμονο αν χάσουμε την κοινωνική μας πολιτική απέναντι στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος. Δηλαδή, το να τρέχει ο πολίτης σήμερα να βλέπει τι χρώμα έχουν τα τιμολόγια και να παρακολουθεί το χρηματιστήριο τιμών από τους παρόχους για να κλείνει και το ανάλογο συμβόλαιο ανά μήνα, ουαί και αλίμονο μπαίνει σε ένα άγχος καθημερινό, ο οποίος εν ολίγοις δεν ξέρει τι του ξημερώνει σε ό,τι αφορά τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.
Κι αυτό όπως είπαμε είναι μελέτες που μιλούν ότι για να κάνουν απόσβεση οι λεγόμενοι «Επενδυτές» όταν η κάθε ανεμογεννήτρια κοστίζει πάνω από 5 εκατομμύρια ευρώ και πρέπει σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα να γίνει μια επενδυτική απόσβεση. Αντιλαμβάνεστε και πρέπει να πούμε ξεκάθαρα στον Ελληνικό λαό. Δυστυχώς, χάσαμε την μπάλα πολιτικά και δίκαια, η Κυβέρνηση, από τη στιγμή που το ξεκίνησαν και οι προηγούμενοι, βλέπε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ σε ό,τι αφορά την απελευθέρωση της ενέργειας, ήταν επόμενο που θα καταλήξουμε σε αυτό το άγχος που ναι, μεν, θέλουμε την Ελλάδα μέσα από ένα σχεδιασμό, κύριοι του Υπουργείου που λέτε, να γίνει ανεξάρτητη από πλευράς ενεργειακού μείγματος, από την άλλη όμως, αυτό, θα είναι σε βάθος χρόνου. Εδώ πρέπει να μιλήσουμε κατάματα στον κόσμο, να πούμε την αλήθεια ότι για αρκετά χρόνια το ηλεκτρικό ρεύμα ως ένα καθαρόαιμο χρηματιστηριακό προϊόν δεν θα είναι απλά ένα κοινωνικό αγαθό που ναι, μεν, είναι, αλλά δεν θα μπορούμε να ορίσουμε, να συγκρατήσουμε τις τιμές και θα πηγαίνουμε πάντα με τα «παυσίπονα» της πριμοδότησης για να μπορέσουμε λίγο να κάνουμε πιο φιλολαϊκές τις τιμές στο μέσο νοικοκυριό για το ηλεκτρικό ρεύμα.
Είναι και τα άρθρα τα οποία, κυρία Πρόεδρε,θα αναφερθούμε στη συζήτηση κατ’ άρθρον. Θεωρούμε ότι οι φορείς που θα έρθουν εδώ να μιλήσουν, έστω και την τελευταία στιγμή,να μας πουν την άποψή τους σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των αποβλήτων. Διότι, τα λάθη είναι συσσωρευμένα, είναι πολλών ετών και «τρέχουμε» τώρα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων και των αποβλήτων, να «μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα», σε ό,τι αφορά τη διαχείριση, όπου έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω σε σχέση με άλλες χώρες, δεν έγιναν οι προβλεπόμενες ενδεδειγμένες ενέργειες και έχουμε φτάσει απλά σήμερα σε σύγχρονες επαναλαμβάνω, χωματερές στη χώρα, όπου πληρώναμε και πληρώνουμε αρκετά πρόστιμα από πλευράς, αν θέλετε και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης όμως, δεν ευθύνονται μόνο οι ΟΤΑ. Ευθύνεται γενικότερα η πολιτική η οποία ακολουθούμε για το περιβάλλον τα τελευταία χρόνια, όπου εκεί τι κάνουμε: Δεν δίνουμε κατ’ ουσία σημασία στη διαχείριση των αποβλήτων, όπως είπαμε, με σύγχρονες μεθόδους, παρά αλόγιστα, γεμίζουμε τη χώρα με ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά και ό,τι αυτό συνεπάγεται και για τη μείωση της καλλιεργήσιμης γης, της εύφορης γης, της παραγωγικής γης για τον πρωτογενή τομέα και από την άλλη πλευρά όμως, δημιουργούμε ένα πρόβλημα και με το αρχιτεκτονικό τοπίο, εξυπηρετώντας ολιγαρχικά συμφέροντα, συμφέροντα συγκεκριμένων εταιρειών πολυεθνικών και μη και δημιουργώντας και αυτά τα θαλάσσια φωτοβολταϊκά πάρκα, θα δείτε ότι θα καταλήξουμε και εκεί σε μία ενδεχομένως αλόγιστη χρήση που θα μας δημιουργήσει προβλήματα. Άρα, θέλουμε να είμαστε με μια λελογισμένη διαχειριστική πολιτική για το περιβάλλον. Αντιλαμβανόμαστε ότι το περιβάλλον είναι κάτι πολύ σημαντικό και αφορά το μέλλον του τόπου και των επόμενων γενεών. Πλην όμως, θα πρέπει επιτέλους να το διαχειριστούμε ορθά, λελογισμένα, με υπομονή σε πάρα πολλά ζητήματα και να μην μας πιάνει apriori, αυτή η τακτική, το να δημιουργήσουμε ΑΠΕ, καταστρέφοντας όμως, πολλά άλλα πράγματα που αφορούν το ίδιο κατ’ ουσία το περιβάλλον.
Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε και κύριοι του Υπουργείου. Θα επανέλθουμε βέβαια στη συζήτηση κατ’ άρθρον και θα ακούσουμε όσο μπορούμε και τις απόψεις των αρμόδιων φορέων που και εμείς προτείναμε και τα υπόλοιπα κόμματα για να ακούσουμε την άποψή τους και βιωματικά και επιστημονικά και εμπειρικά.
Σας ευχαριστώ.