Ομιλία του βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς:
α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας».
Ακούστε να δείτε, κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ και κύριοι συνάδελφοι, μπαίνουν «πολλά» ερωτηματικά και επειδή είστε και δημοσιογράφος, κύριε Πρόεδρε και από δημοσιογραφικής άποψης, ξεκινώντας καταρχάς από την Ολλανδική Εταιρεία που έχει κάνει το Master Plan,μιλάμε για μια εταιρεία με έδρα το Άμστερνταμ, η οποία, αν δούμε,το ότι διαχειριζόταν αποικίες, αλλά και ζάχαρη, είναι μια καθαρά εταιρία με εμπορικό προσανατολισμό ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων. Η μελέτη αυτή στα αγγλικά προβλέπει εκτροπή παλαιών φραγμάτων, όπως και του Αχελώου, όταν το νερό θα είναι λίγο. Ο κ.Γκουζούρης,που αμείβεται καλά, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, διαδέχτηκε τον κ. Δημητριάδη, ο οποίος έχει σχέση με το Υπερταμείο και αν θυμάμαι καλά στα διάφορα ρεπορτάζ που διάβασα, ο κ.Γκουζούρηςπρέπει να ήταν και Διευθύνων Σύμβουλος του Αντώνη Σαμαρά.
Το λέω αυτό, διότι υπάρχουν διαμαρτυρίες από δύο Αντιπεριφερειάρχες της Θεσσαλίας και αυτό που σας είπε και ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Φάμελλος προηγουμένως, είναι ο κ. Ράπτης και ο κ. Λαμπρινίδης, οι οποίοι είναι Αντιπεριφερειάρχες Θεσσαλίας και εκφράζουν την αντίθεσή τους με το Master Planτης συγκεκριμένης εταιρείας από το Άμστερνταμ. Και εδώ μπαίνει το απλό ερώτημα. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, κύριε Υπουργέ, δεν θα έχει λόγο, που ξέρει τη μορφολογία της περιοχής, τα περιβαλλοντικά κενά, τη διαχείριση και τον έλεγχο ποιότητας νερού; Διότι δεν είναι μόνο η διαχείριση, είναι και η ποιότητα ελέγχου νερού και εν πάση περιπτώσει, γνωρίζει τα προβλήματα που έχει όλο το γεωγραφικό διαμέρισμα της Θεσσαλίας.
Εδώ βλέπουμε,όμως, ότι για μία ακόμη φορά, η Αυτοδιοίκηση, ενόψει του Επιτελικού Κράτους που είχε ευαγγελιστεί η κυβέρνηση από το 2019, να μην έχει λόγο και άποψη. Άρα, λοιπόν, εύλογα αυτά τα 500 τόσα σχόλια και από πολλούς Θεσσαλούς, συντοπίτες σας, κύριε Πρόεδρε, είναι εύλογο να θέτουν κάποια ερωτηματικά, όπου και εμείς ως κόμμα λέμε επαναδιαπραγμάτευση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Διότι ο χρόνος των 9 ημερών για ένα τόσο σοβαρό θέμα που αφορά τη διαχείριση υδάτινων πόρων, γιατί η μάχη ιδιωτικοποίησης του νερού καλά κρατεί, όπως έγινε και με την ενέργεια, είναι το επόμενο βήμα, αυτό αφορά αν θέλετε και τον τρόπο λειτουργίας πολλών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων πλέον με την τιμολογιακή πολιτική στο νερό, που είναι πανάκριβη, το βιώνω και στη δική μου εκλογική περιφέρεια στις Σέρρες και άρα, λοιπόν, θέλει πάρα πολύ μεγάλη προσοχή με μεγαλύτερη χρονική διάρκεια διαβούλευσης.
Αυτό ζητάμε και εμείς ως «Ελληνική Λύση», δεν ξέρω αν είναι συνταγματικό ή μη αυτό θα μας το πουν μέντορες και επαΐοντες της νομικής επιστήμης πάνω στο συνταγματικό τόξο. Επαναδιαπραγμάτευση, επί ποδός του νομοσχεδίου γιατί είναι πολύ σοβαρό ζήτημα και αφορά μια πολύπαθη περιοχή εκατομμυρίων στρεμμάτων που έχει υποστεί τεράστια καταστροφή.
Κύριοι του Υπουργείου,κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μέσα από αυτό το νομοσχέδιο που είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση να ασχοληθείς για το περιβάλλον, αλλά και τη μελλοντική δράση που πρέπει να έχει η κάθε κυβέρνηση απέναντι σε το κληροδότημα για τις επόμενες γενιές, προκύπτουν πάρα πολλά ερωτηματικά, προκύπτει αυτός ο κίνδυνος που ελλοχεύει για εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση κάτω από άλλου είδους κριτήρια που σχετίζονται με την ποιότητα ζωής των κατοίκων, αλλά, πρωτίστως, με την προστασία του περιβάλλοντος.
Μέσα από αυτή την καταστροφή που είχαμε στη γεωγραφική ενότητα της Θεσσαλίας και αυτές οι αγροτικές καλλιέργειες,οι κτηνοτροφικές μονάδες, όλο αυτό το φαινόμενο της πλημμύρας που άλλαξε άρδην γεωλογικά την περιοχή, αν θέλετε, με ανυπολόγιστες υλικές καταστροφές και με τον κίνδυνο της ζωής των κατοίκων, θα ήταν ευκαιρία να μπούμε σε μία σοβαρή Εθνική Στρατηγική για το μέλλον, διότι το παρελθόν είναι επιβαρυμένο στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος.
Εάν φανταστεί κανείς ότι τα σχέδια βελτίωσης τα οποία καθυστερούν σε ό,τι αφορά τη διαχείριση δασών και βοσκοτόπων, τα πρόστιμα αυτή τη στιγμή έχουν υπερκεράσει τα 450 εκατομμύρια. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν υπάρχει σοβαρή πολιτική και στον αγροτικό τομέα ήταν μία ευκαιρία τώρα.
Όταν πρόκειται για μία βραχεία βουλευτική διαδικασία μόλις εννέα ημερών όπου προσπάθησα να διαβάσω όσο το δυνατόν περισσότερα σχόλιαστο OpenGov.gr., τα οποία είναι 556 στο σύνολό τους, από διάφορους συλλόγους και ανθρώπους, οι οποίοι σχετίζονται με το περιβάλλον, έχουν επιστημονική κατάρτιση, αλλά, αν θέλετε, και εμπειρία.Θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπ’ όψιν αυτά τα οποία κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, με την κριτική την οποία ασκούν, με τις δικές τους παρατηρήσεις, αμφιβολίες.Όπως για παράδειγμα,οΣύλλογος Ελλήνων Πολεοδομικών και Χωροτακτών, η Ομοσπονδία Μηχανικών Δημοσίου, ο Σύλλογος Ελλήνων Γεωλόγων, οι δύο Αντιπεριφερειάρχες, που είπα πριν, ο κ.Ράπτης και ο κ. Λαμπρινίδης,μπαίνουν πολλά ερωτηματικά.
Καταρχάς, στο Κοινοβούλιο, υπάρχουν δύο Επιτροπές που σχετίζονται με το περιβάλλον και συνάδουν, πέραν από τη σημερινή Επιτροπή.Θα έπρεπε, καταρχάς, η Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος στηΒουλή, να έχει έναν πιο ουσιαστικό παρεμβατικό χαρακτήρα, γιατί δεν μπορούμε να μιλούμε για κυκλική οικονομία, για πράσινη ανάπτυξη, για αειφόρο ανάπτυξη για τις επόμενες γενεές και να μην έχουμε μία Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, όπως είναι η Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος και συνάμα και η Επιτροπή Περιφερειών,γιατί αυτό σχετίζεται και με την περιφερειακή ανάπτυξη – αποκέντρωση. Από εκεί έπρεπε να ξεκινήσει αυτή η διαβούλευση και να υπάρχει αρκετός χρόνος, να ακουστούν απόψεις, να τεθούν προβληματισμοί, να λυθούν απορίες και επιτέλους, να χαραχθεί μία σοβαρή στρατηγική πολιτική. Με τόσα σχόλια, που συγκεντρώθηκαν μέσα σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα, αυτό πρέπει πραγματικά να μας ανησυχήσει.
Προηγουμένως, αναφέρθηκε ο κ. Υπουργός και είπε ότι δεν είχε ιδιωτικοποιείται το νερό.Απέναντι σε μία ολλανδική εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται καθαρά εμπορικά τα όλα της διαχειριστικά σχέδια.Με βάση το βιογραφικό της και, μάλιστα, αποικιοκρατική η συγκεκριμένη, από το Άμστερνταμ, έχει διαχειριστεί, όπως είπα και πριν,θέματα που άπτονται με τη ζάχαρη, για παράδειγμα, αλλά και άλλα διαχειριστικά σχέδια σε αποικία της Ολλανδίας και όχι μόνο. Εδώ βλέπουμε, δηλαδή, καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια από μία εταιρεία, η οποία καλά κάνει, ιδιωτική εταιρεία είναι εξάλλου, με απώτερο σκοπό το κέρδος. Αν θυμάμαι καλά, χρηματοδοτήθηκε περίπου με 980.000 ευρώ, για να γίνει μία Ανώνυμη Εταιρεία όπου εκεί οι φορείς εκφράζουν την αντίθεσή τους.
Επειδή πολλοί συνάδελφοι από πολλά κόμματα έχουν υπηρετήσει στην αυτοδιοίκηση,που είναι ένα μεγάλο σχολείο, ένας καλός προθάλαμος αν θέλει να ασχοληθεί κάποιος με τα κοινά, εδώ υπάρχει το θέμα ότι η αυτοδιοίκηση, για μια ακόμη φορά, δεν έχει έναν ουσιαστικό ενεργό ρόλο όπως θα έπρεπε, είτε του Α΄ είτε το Β΄ βαθμού ή και των δύο βαθμών. Δεν μπορείς να μιλάς, δηλαδή, για την αναδιάρθρωση του περιφερειακού χάρτη από τον Κλεισθένη, από τον Καλλικράτη, από τον Καποδίστρια, από όλες αυτές τις τομές που έγιναν και να περιορίζεται ο ρόλος της αυτοδιοίκησης. Διότι η αυτοδιοίκηση γνωρίζει πρόσωπα και καταστάσεις. Γνωρίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάποιας περιοχής και όχι απλά πρέπει να εισακουστεί αλλά να παίξει πιο ενεργό ρόλο.
Εδώ πάλι τίθεται το ερώτημα όπου ο κοινοβουλευτισμός εκ του αθηνοκεντρικού μοντέλου, όπως είναι δομημένο, δεν θέλει να εκχωρήσει απλά αρμοδιότητες στην αυτοδιοίκηση για τους λόγους που καταλαβαίνει ο καθένας. Δεν θέλει να νέμεται την εξουσία ο κοινοβουλευτισμός. Μιλάμε για μία Ευρώπη των περιφερειών και όχι των κρατών και εμείς δεν έχουμε κάνει απολύτως τίποτε. Θα μου πείτε ότι αμαρτίες έχει και η ίδια η αυτοδιοίκηση. Σαφώς και έχει. Το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς. Αν θέλουμε δηλαδή να μιλάμε για αλλαγή σελίδας, για ένα νοικοκύρεμα του κράτους, μία ουσιαστική περιφερειακή αποκέντρωση και ανάπτυξη,δεν μπορούμε να περιορίζουμε την αυτοδιοίκηση. Είναι απλά τα πράγματα. Γιατί δεν δίνουμε αρμοδιότητες στον δήμαρχο και στον τοπικό περιφερειάρχη; Για ευνόητους λόγους. Για να μη χάσουμε εμείς την εξουσία, οι βουλευτές, οι υφυπουργοί και οι υπουργοί. Είναι απλά τα πράγματα. Γι΄ αυτό και δεν τη χρηματοδοτούμε.
Αν διαβάσουμε τα σχόλια ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι καταργείται ό,τι είχαμε θεσπίσει με τον ν. 4495 του 2017, δηλαδή, με τα λεγόμενα παρατηρητήρια δόμησης, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρχει ανεξέλεγκτη, αυθαίρετη δόμηση. Με κάποια μικρά πρόστιμα δεν επιλύεται την κατάσταση. Δορυφορικά και γεωχωρικά οι μελέτες αυτές θα συρρικνωθούν, δηλαδή, το δημόσιο θα χάσει τον έλεγχο και τον χαρακτήρα του, οπότε, επί της ουσίας, η κατάσταση θα διαιωνίζεται. Θα διαιωνίζεται και θα είναι μία σισύφειος προσπάθεια από την αρχή που δεν θα επιλύει το πρόβλημα. Δηλαδή πάμε λίγο να περιορίσουμε την αυθαίρετη δόμηση από νόμους του παρελθόντος που ήταν καθαρά φοροεισπρακτικοί και δεν ήταν εκ του Συντάγματος νόμιμοι, άρα λοιπόν καθαρά φοροεισπρακτικοί. Δεν το λέμε εμείς ως Ελληνική Λύση, το λέει ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών και πρέπει να τους ακούσουμε.
Όπως,επίσης, ο Σύλλογος Ελλήνων Γεωλόγων που μιλάει για τους Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων. Πάμε αμέσως εκεί γιατί αφορά τη διαχείριση του νερού. Σε ό,τι αφορά την πολιτική της διαχείρισης του νερού, που ακούγεται, μπαίνουν και εδώ ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, δεν πρέπει να το κρύψουμε. Αυτό θα φανεί και από την ……… του νερού τα επόμενα χρόνια. Αυτό λένε και οι γεωλόγοι. Διότι οι Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων μπορεί να είναι ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου αλλά δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Έχουν προβλήματα η ΤΟΕΒ; Το βιώνω και εγώ ως βουλευτής Σερρών, μιας εκλογικής περιφέρειας με πάρα πολλούς Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων. Σίγουρα θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Θα πρέπει να υπάρχει μία ορθή λελογισμένη τιμολογιακή πολιτική. Ξέρετε υπάρχουν ΤΟΕΒ που έχουν εκπονήσει μελέτες υπέρ του περιβάλλοντος και δεν έχουν αυτή τη στιγμή χρησιμοποιηθεί. Ενώ έχουν εκπονηθεί δεν έχουν υλοποιηθεί. Παίρνω για παράδειγμα τον ΤΟΕΒ της Νιγρίτας.
Από κει και πέρα το να καταργήσεις εσύ τους Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων είναι το χειρότερο. Διότι αυτοί οι Τοπικοί Οργανισμοί είναι σε επαφή με τον αγρότη. Γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις. Γνωρίζουν τις ανάγκες μιας περιοχής. Δεν μπορείς να υποβαθμίσεις αυτούς τους Τοπικούς Οργανισμούς, οι οποίοι αυτή τη στιγμή, έχουν ένα μεγάλο έργο να επιδείξουν για δεκαετίες. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος φαίνεται να τους αγνοεί και αυτός ο αναβαθμισμένος ρόλος των ΤΟΕΒ θα έπρεπε να είναι επιβεβλημένος. Είναι οι Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Είναι πάρα πολλά βεβαίως τα ζητήματα. Ας πάμε στα δάση. Ξέρετε τώρα τι κάνουμε; Μιλάμε για το περιβάλλον και είμαστε η μοναδική χώρα της Γηραιάς αυτή την ώρα που δεν έχουμε εκπονήσει δασικούς χάρτες. Στην Ελλάδα δεν ξέρουμε τι είναι δάσος και τι δεν είναι. Θυμάμαι κάνοντας μια παλιά εκπομπή με τον κύριο Παπαχρήστου από την Ορεστιάδα ήταν η πρώτη πανεπιστημιακή ομάδα που μιλούσε για δασικούς χάρτες μόλις το 1997.Δηλαδή από το πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας, από τον Καποδίστρια, δεν έχουμε δασικούς χάρτες. Υπάρχουν ιδιωτικά δάση με χρυσόβουλα επί τουρκοκρατίας, όπως είναι το δάσος στηΒουρβουρού, που δεν μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις. Άρα, λοιπόν, δεν μπορούμε να μιλάμε για προστασία των δασών όταν ακόμη δεν έχουμε εκπονήσει διαχειριστικά σχέδια δράσης και δασικούς χάρτες. Γίνονται ενστάσεις βεβαίως, αλλά πάμε με πολύ αργούς ρυθμούς.
Για τα υβριδικά συνεργατικά σχήματα που είναι ενώσεις δασικών συνεταιρισμών με φυσικά ή νομικά πρόσωπα για τη σύσταση των οποίων πρέπει να συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις απαιτείται να έχουν ως κύριο αντικείμενο δραστηριότητας τη μεταποίηση ξυλείας και προϊόν αυτής να έχουν συσταθεί τουλάχιστον πέντε χρόνια.
Μιλάμε για κύκλο εργασιών που αφορά στη μεταποίηση ξυλείας, που να είναι αθροιστικά ίσος ή μεγαλύτερος των 3 εκατ. ευρώ. Στο τυπικό των διατάξεων εδώ, δεν πρέπει να σταθούμε, εδώ υπάρχει ένας «φωτογραφικός» χαρακτήρας και πρέπει να αναρωτηθούμε και να λάβουμε απαντήσεις, γιατί πρέπει να δώσουμε και να αναθέσουμε τη διαχείριση και την εκμετάλλευση των δημοσίων δασών σε ιδιωτικές εταιρείες; Εδώ θα μπορούσατε να παίξετε έναν πιο ενεργό ρόλο- αλλά δεν το κάνετε ως Κυβέρνηση- να αναβαθμίσετε τον τρόπο λειτουργίας γενικότερα του συνεταιριστικού κινήματος.Σήμερα οΔασικός Συνεταιρισμός της Χαλκιδικής, μετά τα Απέννινα της Ιταλίας, είναι ο μεγαλύτερος στηνΝότια Ευρώπη και δεν τον έχουμε αξιοποιήσει και πάμε εκεί να κάνουμε άλλες δραστηριότητες και υπήρξαν διαμαρτυρίες και εκεί, σε ότι αφορά την Εταιρεία Χρυσού.
Αυτή τη στιγμή θα παίζανε έναν πολύ ουσιαστικό ρόλο οι συνεταιρισμοί στη Θεσσαλία, αν είχαν εισακουστεί και είναι επιβεβλημένο να ακούσουμε συνεταιριστικές οργανώσεις, διότι το τρίτο Υπουργείο που σχετίζεται με όλη αυτή την προσπάθεια που γίνεται, σε ό τι αφορά την καταστροφή στην Θεσσαλία, είναι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Σε ότι αφορά το νερό, θα θυμίσω στους αυτοδιοικούντες, ότι υπήρχαν προγράμματα για τον έλεγχο ποιότητας νερού και δεν αποδόθηκαν στους δήμους τα ανάλογα κονδύλια ή άλλαξαν κωδικούς και πήγαν να καλύψουν άλλες τρύπες και άλλες ανάγκες και μείναμε πίσω. Δεν είναι μόνο η διαχείριση του νερού, είναι και ο έλεγχος ποιότητας νερού και είναι μια ευκαιρία τώρα, σε ένα πρόγραμμα απονιτροποίησης για πολλά χρόνια στη Θεσσαλία που σταμάτησε- και στα Τρίκαλα και στην Καρδίτσα και στη Μαγνήσια και στη Λάρισα, σε όλη τη Θεσσαλία- να δούμε κι αυτό το θέμα, διότι μετά από μία μεγάλη καταστροφή, όπως κάνουν κάποιες μελέτες στην Ιταλία, είναι και το τι έχουμε εδαφολογικά και δεν το έχουμε εκμεταλλευτεί.
Σε ό τι αφορά τα αιολικά πάρκα, εμείς έχουμε δικές μας προτάσεις στην «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις, για το πώς μπορούμε να εκμεταλλευθούμε την αιολική, τη γεωθερμική ενέργεια. δηλαδή. Μιλούμε για ανάπτυξη της Περιφέρειας με βάση την κυκλική οικονομία, την αειφόρο ανάπτυξη, τη βιώσιμη ανάπτυξη και το περιβάλλον και η γεωθερμία δεν θεωρείται ΑΠΕ. Για δείτε λίγο το νομό- το έχω πει πολλάκις και το έχουμε αναφέρει πολλάκις. Η γεωθερμία είναι ένας πεπαλαιωμένος νομός και ένα βασιλικό διάταγμα που αφορά το γεωθερμικό πεδίο να μην μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε ως Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας,γιατί θεωρείται μεταλλευτική δραστηριότητα. Είτε πας να βγάζεις νικέλιο ή σίδηρο ή άργυρο είτε να κάνεις γεώτρηση για ζεστό νερό, είναι ένα και το αυτό. Δεν είναι, πραγματικά, καιρός να αλλάξουμε κάποια πράγματα, αν θέλουμε να μιλάμε για προστασία του περιβάλλοντος; Δεν είναι μόνο για να το λες, δεν είναι μόνο να έχουμε γεμίσει «φουρφούρια»- όπως λέμε εμείς στην «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ», δημιουργώντας ένα διαφορετικό άσχημο αρχιτεκτονικό τοπίο και αυτή τη στιγμή, χωρίς να έχουμε κάνει τις εδαφολογικές μελέτες αν θέλετε και να περιορίζουμε τις χρήσεις της καλλιεργήσιμης γης, διότι για μία ακόμη φορά να θυμίσω, τις παρανομίες που γίνανε, σε ό τι αφορά τα φωτοβολταϊκά πάρκα στην περιοχή της Λιβαδειάς, από τον τοπικό αγροτικό συνεταιρισμό, όπου από τις 6.400 αιτήσεις, έκνομες ήταν οι μισές και φταίει και η ΡΑΕ σε αυτό, δεν είχαν προσχωρήσει τίτλο ιδιοκτησιακό.
Είναι πάρα πολλά τα ζητήματα, πάρα πολλά τα ερωτήματα που έχουμε για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, διότι και μόνο ο λίγος χρόνος Διαβούλευσης, είναι ένας προβληματισμός. Δεν ακούσαμε να εκμεταλλευθούμε ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που «τρέχει». Εγώ δεν το έχω ακούσει μέχρι τώρα, για να κάνουμε ταμιευτήρες βρόχινου νερού για να το εκμεταλλευτούμε, παρά μόνολέει ο Υπουργός, «Δεν ιδιωτικοποιώ το νερό», αλλά παίρνει μια ολλανδική εταιρεία να κάνει το master-plan στα αγγλικά, να χρηματοδοτείται με πρόσωπα τα οποία σχετίζονται, όπως ο κ. Mπουρουζίδης, ο διευθύνων σύμβουλος και ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος σχετίζεται με το Υπερταμείο.Δεν μπαίνουν ερωτηματικά και σε αυτά τα πρόσωπα, όπου ένας εκ των δύο ήταν και διευθύνων σύμβουλος, όπως είπα, του κ. Σαμαρά, του πρώην Πρωθυπουργού; Δεν θα μας βάλει σε υπόνοιες και όταν ακόμα ένα νομοσχέδιο δίνει απεριόριστες δικαιοδοτικές πράξεις εξουσιαστικού χαρακτήρα στον Υπουργό; Δεν γίνεται να υπάρχει αυτός συγκεντρωτισμός.
Τώρα, αν πάμε περαιτέρω- θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε εκτενέστερα σε επόμενες συνεδριάσεις-εδώ χάνουν οι καταναλωτές καθαρόαιμα ηλεκτρικής ενέργειας, κοινωνικά τιμολόγια. Είναι μια άλλη αδικία, δηλαδή αυτοί που θα καταναλώνουν συλλήβδην ηλεκτρική ενέργεια θα απεντάσσονται από κοινωνικό τιμολόγιο, σε αντίθεση με κάποιους άλλους που θα καταναλώνουν πετρέλαιο ή φυσικό αέριο. Αυτό δεν πρέπει να το δούμε, διότι οι τιμές έχουν πάει στα ύψη;
Βλέπουμε τι γίνεται με την ιδιωτικοποίηση της ενέργειας. Δεν θα τους προστατεύσουμε σ’ αυτό; Ο νομοθέτης αναφέρει ότι η παραμονή στο καθεστώς Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας είναι επ’αόριστον εάν έχουν εξοφληθεί οι οφειλές κ.λπ. και ορίζει εκεί για την παραμονή. Εδώ, όμως, βλέπουμε ότι δεν υπάρχει μία ουσιαστική μεταρρύθμιση για το ύψος της αποζημίωσης και τα εισοδηματικά κριτήρια να είναι παρόμοια με αυτό των άλλων πηγών θέρμανσης και για τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτούς θα πρέπει να τους δώσουμε περισσότερα εχέγγυα απέναντι στους άλλους που καταναλώνουν το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Είναι πάρα πολλά τα ζητήματα τα οποία αυτό το νομοσχέδιο θέτει,είναι μια πανσπερμία άρθρων, αλλά θα έπρεπε να υπάρχει χρόνος, δεν θα έπρεπε να είναι περιορισμένο, στη διαχείριση των δασών που αναφέραμε πριν και στην αναμόρφωση των τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που πρέπει να διαχειρίζεται τα του οίκου της και όχι σε μία Α.Ε.η οποία θα λειτουργεί κάτω από ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και ότι αυτό ελλοχεύει, διότι οι παρατηρήσεις που έγιναν από τους γεωλόγους – δεν το λέμε εμείς – από τους δύο Αντιπεριφερειάρχες, τον κ. Ράπτη και τον κ. Λαμπρινίδη, είναι ότι θα πάμε αυξητικά στην τιμή του νερού. Αυτό πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα στον κόσμο.Το βιώνουμε στην ενέργεια που βάλαμε τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα το βιώσουμε και στονερό ως δημόσιο αγαθό.Αυτά πρέπει να τα προστατεύσουμε, διότι η κοινή γνώμη ανησυχεί για το νερό, ξέρετε, όπως ανησυχούσε και για το ρεύμα και βλέπετε τι γίνεται με το χρηματιστηριακό προϊόν, όπως είναι το δημόσιο αγαθό του ηλεκτρικού ρεύματος.Εμείς λέμε πρέπει να το προλάβουμε τώρα πριν πάει στο νερό.
Δεν εφησυχάζουμε από τις διαβεβαιώσεις του Πρωθυπουργού ότι δεν θα ιδιωτικοποιηθεί το νερό.Η μάχη τα επόμενα χρόνια σίγουρα θα είναι για τη διαχείριση του νερού. Δεν μπορεί σήμερα να μιλάς για διαχείριση του νερού, εάν θέλεις να προστατέψεις το περιβάλλον και να έχεις μια λελογισμένη διαχείριση των υδάτων,και να ποτίζεις με καρούλι. Δεν γίνεται αυτό. Το Ισραήλ, που είναι και θέμα των ημερών πάλι, στα υψώματα του Γκολάν έχει κάνει στάγδην άρδευση, ένα πρωτοποριακό σύστημα άρδευσης.Έτσι θα προστατεύσουμε το νερό; Εδώ τώρα βάζουμε τον ελέφαντα πίσω από το Βασιλιά.Έχεις, δηλαδή, ένα παραδοσιακό καρούλι άρδευσης χωραφιών και μιλάς για λελογισμένη διαχείριση του νερού;Δεν γίνονται αυτά.Ναι, μπορούν να γίνουν αλλά πρέπει να πάμε σε ένα μακροσκελές στρατηγικό εθνικό σχέδιο δράσης. Για παράδειγμα, μιλάμε όλοι τώρα για το περιβάλλον και πάμε στη Θεσσαλία με 800.000 μήλα στην περιοχή της Μαγνησίας με το DeMinimis που τρέχουν οι άνθρωποι, γιατί είναι κατηφορικά τα χωράφια και ο κανονισμός του ΕΛΓΑ,το έχουμε πει πολλάκις, δεν προβλέπει αποζημίωση εάν δεν υπάρχουν κάτω λιμνάζοντα νερά. Δεν πρέπει να αλλάξει ο κανονισμός του ΕΛΓΑ;Κάτι φέρνει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, οψόμεθα, αλλά οι παραγωγοί στη Θεσσαλία με τα μήλα πώς θα αποζημιωθούν; Έχουν μπει σε μία γραφειοκρατική διαδικασία για να πάρουν το DeMinimis.
Εν πάση περιπτώσει, ολοκληρώνω κυρία Πρόεδρε και ευχαριστώ για τον χρόνο,είναι πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα. Ήταν μια ευκαιρία να πάμε σε μία μεγάλη διαβούλευση, να ακούσουμε φορείς, να καταγράψουμε προτάσεις από ανθρώπους οι οποίοι έχουν επιστημονικές γνώσεις.Δεν είναι για να κάνουμε μία αντιπολίτευση ή μια πολιτική για το περιβάλλον.Όχι, είναι σοβαρό το ζήτημα και, επαναλαμβάνω, αυτό σχετίζεται με την Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος, την Επιτροπή Περιφερειών και το ίδιο το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξηςεπειδή δεν υπάρχει καθαρόαιμη αγροτικο-κτηνοτροφική Επιτροπή – λάθος αυτό, έπρεπε να έχει θεσπιστεί – για να γίνει πραγματικά μια συζήτηση πολυκομματικού ιδεολογικού χαρακτήρα, να ακουστούν προτάσεις, αλλά κυρίως φορείς. Σε 9 μέρες, με 550 σχόλια, με αντιρρήσεις από την Ένωση Γεωλόγων, πολεοδόμων και λοιπών φορέων, επιστημόνων δηλαδή, αντιλαμβάνεστε.
Εμείς, ως Ελληνική Λύση, που έχουμε στο πρόγραμμά μας το πολυσέλιδο πρόγραμμά μας δίνουμε βαρύτητα σε ό,τι αφορά την κτηνοτροφική παραγωγή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά πολλών προϊόντων που μπορεί να είναι ανταγωνιστικά στην αγορά, όπως και στη Θεσσαλία όπου συντρέχουν ιδιαίτερες εδαφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες για να έχουμε ποιοτικά προϊόντα που σχετίζονται με το περιβάλλον σαφώς, δεν μπορείς να έχεις ένα ποιοτικό προϊόν στον πρωτογενή τομέα εάν δεν προστατεύσεις το περιβάλλον.Πολύ γρήγορα όλα, όμως, εδώ, σπουδή, πρεμούρα πάλι, για να περάσουμε κάποια πράγματα. Ακούν τώρα οι Θεσσαλοί και διαμαρτύρονται, ξέρουν τι τους γίνεται. Δεν μπορείς, για μια ακόμη φορά, την Αυτοδιοίκηση να την αγνοήσεις. Επιτέλους πρέπει να καταλάβουμε ότι η Αυτοδιοίκηση είναι ένας συνδετικός κρίκος της κοινωνίας, είναι ένας σοβαρός σταθμός, θα λέγαμε και πυλώνας ανάπτυξης της υπαίθρου, είναι ο καθρέπτης της κοινωνίας.
Σας ευχαριστώ.