Ομιλία του Βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Διατάξεις για την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή, της ανάπτυξης και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, ρυθμίσεις για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που πλήττονται από καταστροφές και άλλες διατάξεις».
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μιλάμε σήμερα για την ακρίβεια και πώς θα την πατάξουμε, όταν την αφήσαμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια να εδραιωθεί, διότι πραγματικά αυτό που καταφέραμε ως χώρα -και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και οι προηγούμενες κυβερνήσεις- ήταν πραγματικά να χτυπήσουμε τη λεγόμενη «ραχοκοκαλιά της οικονομίας». Και ποια είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας; Γνωρίζει ο καθείς ότι είναι η μικρομεσαία επιχείρηση. Από τη στιγμή, λοιπόν, που τη μικρομεσαία επιχείρηση την στραγγίξαμε, τη διαλύσαμε, την κατακρεουργήσαμε με μία φοροεπιδρομή, αποτέλεσμα είναι να κυριαρχούν οι πολυεθνικές, δηλαδή η απρόσωπη επιχείρηση στην Ελλάδα.
Και επειδή μιλάμε σήμερα για την ακρίβεια γενικότερα στα ελληνικά νοικοκυριά, θα πρέπει να δούμε και κατά πόσο σήμερα ο εργαζόμενος στην Ελλάδα είναι απροστάτευτος. Διότι οι κανόνες της αγοράς και η πραγματικότητα στην αγορά είναι τελείως διαφορετική από ό,τι εμείς εδώ μέσα σε έναν όμορφα πλασμένο κοινοβουλευτικό κόσμο. Νομίζουμε ότι έξω είναι αγγελικά τα πράγματα, ενώ δεν είναι.
Κατ’ αρχάς, είμαστε η πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη, στην Κομισιόν, στην ενωμένη «Γηραιά» στα καύσιμα και η δεύτερη χώρα πιο ακριβή στις τηλεπικοινωνίες, δηλαδή πέρα από το ρεύμα που είναι πανάκριβο πλέον, πέρα από το νερό που πολύ φοβούμαστε ότι θα μπουν ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια μελλοντικά, αντιλαμβάνεστε σήμερα στο θέμα του τηλεφώνου ότι είναι το πιο ακριβό τηλέφωνο στην Ευρώπη για τον μέσο Έλληνα. Η Ελλάδα είναι η δεύτερη πιο ακριβή χώρα. Και τις μόνες χώρες που καταφέραμε κατά τι να ξεπεράσουμε σε αυτό που λέμε «Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν» είναι η Βουλγαρία και η Ρουμανία. Μόνο που η Ρουμανία με αυτό το οποίο προτείναμε εμείς ως Ελληνική Λύση για έναν κάθετο φόρο στο 15% αρχίζει και ανεβαίνει σταδιακά, όπως και η Βουλγαρία, με πολλές επιχειρήσεις πλέον που έφυγαν από την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και με μία μικρή φορολογία να δραστηριοποιούνται στη γειτονική Βουλγαρία και να δίνουν θέσεις εργασίας.
Κάποια νούμερα μιλάνε από μόνα τους. Όπου ευημερούν οι αριθμοί υποφέρουν οι άνθρωποι: 121,6% είναι η αύξηση του ελαιολάδου τα τελευταία πέντε χρόνια στην Ελλάδα. Αν είχαμε κρατήσει ένα αποθεματικό, αν παλαιότερα αυτό που πρότειναν οι Ιταλοί, να κάνουμε μία κοινοπραξία με τους Ιταλούς στο ελαιόλαδο, για να χτυπήσουν το ισπανικό, το κάναμε πράξη και επιδοτούσαμε, όπως επιδότησαν οι Ιταλοί τότε και ζητούσαν 50 εκατομμύρια ευρώ, θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα. Δεν είχαμε προβλέψει. Πάντα στην πολιτική πρέπει να υπάρχει ενόραση, διορατικότητα.
Είναι αυτό που ο Πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, ο Κυριάκος Βελόπουλος, είχε πει, ότι ο πόλεμος θα γίνει για την τροφή. Θα είναι η επισιτιστική κρίση, γιατί σήμερα είναι πανάκριβα τα τρόφιμα, τα απορρυπαντικά και άλλα βασικά αγαθά για να μπορέσει να ορθοποδήσει το ελληνικό νοικοκυριό.
Η παραπλάνηση δε του καταναλωτή καλά κρατεί με κάποιες συσκευασίες καμουφλάζ, με τον πόλεμο στο ράφι στα σούπερ μάρκετ και πέντε αυτή στιγμή ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ -και τους ξέρετε- είναι αυτοί που διαμορφώνουν τις τιμές. Είναι αυτοί που πιέζουν να υπάρχει μία τιμοληψία, όπως αυτούς βολεύει, κάποιοι περισσότερο, κάποιοι λιγότερο.
Για τους δε εργαζόμενους, πολλοί από αυτούς δεν δουλεύουν το οκτάωρο καθημερινά, δουλεύουν εξίμισι ώρες, χωρίς, όμως, να έχουν ποιότητα ζωής και για να συμπληρώσουν το απαιτούμενο οκτάωρο δουλεύουν και τα Σάββατα.
Άρα, λοιπόν, αν ο εργαζόμενος αυτή τη στιγμή αισθάνεται απροστάτευτος, που είναι ο εν δυνάμει καταναλωτής, αντιλαμβάνεστε ότι χρησιμοποιούν πολλές μεθόδους κάποιοι επιχειρηματίες καιροσκόποι και κερδοσκόποι για να αυξήσουν γενικότερα τον τζίρο τους.
Όταν σήμερα τα νέα παιδιά δουλεύουν οκτάωρο, αλλά τα ένσημα που βάζουν οι εργοδότες είναι για τετράωρο, αντιλαμβάνεστε ότι παρά την ψηφιακή κάρτα που έχετε θεσπίσει στη Νέα Δημοκρατία η παρανομία καλά κρατεί.
Διότι με τη νέα ψηφιακή κάρτα ο εργοδότης απολύει εύκολα και παρακρατεί, κύριε Σκρέκα και το 10% της αποζημίωσης νομίμως μέχρι να δει αν πρέπει να δώσει το υπόλοιπο 10%. Και σιγά μην πάει ο εργαζόμενος για 200 ευρώ να προσφύγει δικαστικά στον εργοδότη του. Όλα αυτά πρέπει να τα λέμε.
Κάποτε και επί ΠΑΣΟΚ, το οποίο δεν έχει ευοδώσει, θεσπίστηκε ένα Παρατηρητήριο Τιμών και όλοι μιλούσαν και για τον ΕΦΕΤ, τον Ειδικό Φορέα Ελέγχου Τροφίμων, για να προστατέψουν γενικότερα τον καταναλωτή. Δεν είναι μόνο η ακρίβεια, είναι και η προστασία του καταναλωτή.
Σήμερα, λοιπόν, που το έχουμε καταγγείλει ως Ελληνική Λύση, όταν στα εκατό κιλά μέλι μπαίνει ένα κιλό ελληνικό μέλι, υπάρχει παραπλάνηση στον καταναλωτή ότι όλο το μέλι είναι ελληνικό. Αυτό γίνεται κατά κόρον στα σούπερ μάρκετ, τα οποία τι κάνουν; Μείωσαν οι εταιρείες τη συσκευασία -και πολλές εξ αυτών συσκευάζονται από τους ίδιους ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ- και με μία παραπλανητική διαφήμιση, δηλαδή με μία πλύση εγκεφάλου, χωρίς να λένε την αλήθεια παραπλανούν τον τηλεθεατή, τον ακροατή, τον καταναλωτή.
Τώρα γι’ αυτά τα πρόστιμα, τα οποία έχετε επιβάλει από τον Νοέμβριο, κύριε Υπουργέ, σε δύο εταιρείες που ξεκίνησαν τότε με πρόστιμα 1.672.000 ευρώ, απλά οι μεγάλες εταιρείες, οι απρόσωπες, οι πολυεθνικές θα σκαρφιστούν, θα σοφιστούν με τους δικούς τους νομικούς μέντορες ό,τι μπορούν, για να καθυστερήσουν αυτά τα επιβαλλόμενα πρόστιμα που λέτε εσείς για το πλαφόν κέρδους, που θεσπίστηκε από έναν νόμο από το 2021.
Η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη με τις απρόσωπες πολυεθνικές.
Να θυμίσω, από τον ομοϊδεάτη μου, τον Πέτρο Αγρέβη Χασάπη, ότι ως Ελληνική Λύση μιλήσαμε για ένα καλάθι νοικοκυριού διαδραστικής, όμως -θα λέγαμε- σημασίας, για να μπορεί ο καταναλωτής σε πραγματικό χρόνο -αυτή είναι η ουσία- να βλέπει τα πιο φθηνά προϊόντα και να μπορεί από μόνος του σε ένα γρήγορο χρονικό διάστημα να επιλέξει ένα καλάθι από ένα ψηφιακό κανάλι από το πιο κοντινό σούπερ μάρκετ, όπου θα κερδίσει.
Είναι και μία δική μας πρόταση που έγινε πριν από πολύ καιρό, που τη θεσπίσατε μεν, αλλά εμείς σας την είχαμε προτείνει τότε για να μπορεί διαδραστικά να ετοιμάσει το δικό του καλάθι και να προστατεύεται ο καταναλωτής.
Εάν συνεχίσουμε με αυτό τον ρυθμό, χωρίς να έχουμε μία ουσιαστική παραγωγή στον πρωτογενή τομέα, τότε θα έρθουν πολύ δύσκολες μέρες για μία Ελλάδα –και ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε- που δεν παράγει.
Το αιγοπρόβειο κρέας 66,6% επάνω. Το μοσχαρίσιο 33,9%. Και πάμε και στις υπηρεσίες όπου έχουμε αύξηση στα ταξί 22,66%, στα αεροπορικά 34,5%, στις διεθνείς πτήσεις 41,8%, όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι αυξήσεις είναι κάτω του 19%. Βλέπετε, λοιπόν, ότι οι αριθμοί στην Ελλάδα είναι αμείλικτοι. Και δεν μιλούμε για τους φόρους για την φοροεπιδρομή στη μικρομεσαία επιχείρηση την οποία αφανίσαμε.
Αυτά είναι στοιχεία και της Eurostat και στο μόνο που η Ελλάδα μπορεί να πει ότι είναι σε μία ευχάριστη θέση είναι ο δομικός πληθωρισμός. Οι οικονομολόγοι όμως, ξέρετε, ότι ο δομικός πληθωρισμός είναι αυτός στον οποίο εμπεριέχονται όλα πλην τροφίμων και ενέργειας. Η ακρίβεια, εάν δεν ενισχύσουμε την πρωτογενή παραγωγή, να πάμε σε νέες καλλιέργειες, να απλοποιήσουμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, όπως να αλλάξουμε τον νόμο της γεωθερμίας για να πάμε σε μία παραγωγή με επιτραπέζια ανταγωνίσιμα προϊόντα, καλά θα κρατεί στην Ελλάδα διότι όσο δεν παράγουμε και είμαστε μόνο χώρα του ΦΠΑ και τιμολογίων παροχής υπηρεσιών θα είναι ανεξέλεγκτη η κατάσταση της αγοράς στις πληθωριστικές τάσεις από μία ολιγαρχία μονοπωλίου, όπως και τα σούπερ μάρκετ από πέντε ιδιοκτήτες που πραγματικά αυτές θα διαμορφώνουν και την πώληση αλλά και τις συνθήκες εργασίας.
Σας ευχαριστώ πολύ.