Ομιλία του βουλευτή Κωνσταντίνου Μπούμπα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων». (ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ)
Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πάλι μία πανσπερμία άρθρων το νομοσχέδιο αυτό, το οποίο έχει να κάνει με το μέλλον του τόπου. Κάθε νομοσχέδιο που έρχεται σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, όπως αυτό θα διαμορφωθεί ενεργειακά, σίγουρα έχει να κάνει με το αύριο του τόπου. Μόνο που τα λάθη συνεχίζονται. Είναι ένα επιδερμικό νομοσχέδιο, με πάρα πολλές απορίες, με ερωτηματικά, με κρεοντικές εξουσίες σε Υπουργούς για μία ακόμη φορά, με παράκαμψη της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Στο σημείο αυτό θα ανοίξω μια μικρή παρένθεση για την αυτοδιοίκηση. Να πούμε ότι το επιτελικό κράτος που οραματιστήκατε από το 2019, έχει περιορίσει τη λεγόμενη εκκλησία -«εκ» και «καλώ»- του δήμου. Και γιατί το λέμε αυτό; Ο περιορισμός της αυτοδιοίκησης, η οποία δεν είναι αυτοδιοίκηση, ετεροδιοίκηση είναι, γίνεται εσκεμμένα, διότι το αθηνοκεντρικό κοινοβουλευτικό μοντέλο φοβάται να εκχωρήσει εξουσία στους δημάρχους ή τους έχει με κομματικά κλισέ ανάλογα πώς βολεύει κατά περίπτωση γαλάζιους, πράσινους, κόκκινους, κίτρινους, μπλε, οτιδήποτε, διότι είναι κωπηλάτες. Είναι κωπηλάτης ένας δήμαρχος σήμερα διότι εσείς είστε που περιορίσατε τα δημοτικά συμβούλια, δώσατε αρμοδιότητες στην οικονομική επιτροπή να αποφασίζει ποιο θέμα θα έρθει προς συζήτηση στα δημοτικά συμβούλια. Εσείς ήσασταν που κάνατε δορυφόρους τους πρώην κοινοτάρχες, οι οποίοι μπορεί να μην είναι αυτοί που παίρνουν τις περισσότερες ψήφους, αλλά να είναι του δημάρχου «παιδιά». Εσείς τους περιορίσατε και τους κάνατε νεροκουβαλητές και τους πρώην κοινοτάρχες, με αποτέλεσμα σήμερα η αυτοδιοίκηση να χάνει εξουσία, ενώ έπρεπε και ο δεύτερος βαθμός, όχι η αποκεντρωμένη που είναι «στρίβειν διά του αρραβώνος» -μιλάμε για την αιρετή περιφέρεια-, να έχει και αυτή έναν ουσιαστικό ρόλο στο χωροταξικό για τη διαχείριση των απορριμμάτων που θέλετε να φέρετε και να έχει λόγο και άποψη, ακόμη και που θα μπουν χωροταξικά τα φωτοβολταϊκά και αυτά τα «φουρφούρια», που λέμε εμείς στην Ελληνική Λύση, οι ανεμογεννήτριες. Έχουμε ξεπεράσει πλέον τις 3.000 ανεμογεννήτριες. Δείτε τα στατιστικά.
Σε ό,τι αφορά αυτό τη συνένωση των ΦοΔΣΑ θεωρείτε ότι είναι η πανάκεια;
Εδώ, κύριοι, δεν κάναμε τα βασικά. Σήμερα στις 2.187 ανεξέλεγκτες χωματερές, που είχαμε πριν από λίγα χρόνια, δεν υπάρχει ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων. Επιδερμικό είναι. Το ξέρει κόσμος; Καταρχάς δεν υπάρχει διαλογή στην πηγή, στο κύτταρο, δεν υπάρχει κομποστοποίηση. Είναι σύγχρονες χωματερές, δεν είναι τίποτα άλλο. Απλά τις κάναμε λίγο μοντέρνες. Πόσο πληρώσαμε -στην Αίθουσα υπάρχουν και οικονομολόγοι, όπως ο κ. Βιλιάρδος- μέχρι τώρα; Έχουμε πληρώσει 53,4 εκατομμύρια ευρώ για τις ανεξέλεγκτες χωματερές ως πρόστιμα στην Κομισιόν, 80 χιλιάδες ευρώ την ημέρα. Όταν ήρθαν τα χρήματα να πάνε στους δημάρχους προκειμένου οι πολίτες να ενημερωθούν για το θέμα των ΧΥΤΑ, τα λεφτά πήγαν αλλού, άλλαξαν κωδικούς και έστρωναν με αμμοχάλικο δρόμους οι δήμαρχοι. Αυτό έχει γίνει. Ανενημέρωτοι οι πολίτες για το θέμα της διαχείρισης αποβλήτων και απορριμμάτων.
Γιατί θεσπίσατε την αποκεντρωμένη περιφέρεια; Διότι όταν ένα θέμα -το λέω για να ξέρει ο κόσμος- δεν περνάει από το περιφερειακό συμβούλιο, από την αιρετή, σε τρεις μήνες, έχει δικαίωμα να πάει στην αποκεντρωμένη και να πάρει «στρίβειν διά του αρραβώνος» υπογραφή.
Είναι δημοκρατία αυτή, κύριοι; Απλά ρωτάω. Είναι δημοκρατία αυτοδιοίκησης; Σήμερα έπρεπε να έχουν τον πρώτο λόγο για τη διαχείριση απορριμμάτων και τη χωροθέτηση και τα απαιτούμενα οικονομικά κονδύλια οι τοπικές κοινωνίες.
Σήμερα στον ΧΥΤΑ Παλαιοκάστρου Σερρών υπάρχει αγωνία των κατοίκων -σας το είπα, κυρία Υπουργέ, και πρέπει να δείξετε ενδιαφέρον κοινωνικού προφίλ- διότι οι άνθρωποι από τη δυσοσμία που έχει ο ΧΥΤΑ έχουν προβλήματα βεβαίως με την υγεία τους.
Το ίδιο στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Λίγα είναι τα προβλήματα;
Θυμάστε που πριν από τρία χρόνια στην Άνδρο γίναμε ρεζίλι σε όλο τον κόσμο από τον γνωστό ηθοποιό Λεονάρντο Ντι Κάπριο για τα πλαστικά στη θάλασσα;
Είναι αυτή η πολιτική για την πράσινη ανάπτυξη μόνο με τα φωτοβολταϊκά και τις ανεμογεννήτριες; Σε λίγο καιρό στις Σέρρες θα φιλοξενούμε το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο στο Μενοίκιο όρος με 466.000 πάνελς. Αφανίζονται από τον χάρτη 90 κτηνοτροφικές μονάδες. Ωραία επένδυση κάνουμε! Γεμίζουμε με ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά και αλλάζουμε την αρχιτεκτονική τοπίου σε όλη τη χώρα. Σε λίγο στη Μύκονο αντί ανεμόμυλο, κύριε Γραμμένε, θα βλέπετε μια μεγάλη ανεμογεννήτρια, οι οποίες είναι και άχαρες.
Θα πάμε για να δούμε κατάματα τον κόσμο και σας προκαλούμε, κυρία Υπουργέ, να τους πείτε την αλήθεια για την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος με βάση τα στοιχεία του ΕΣΕΚ μέχρι το 2050. Θα τα δώσουμε σε λίγο, για να ξέρει ο κόσμος ότι την επόμενη τριακονταετία το ρεύμα θα το πληρώνει ακριβά. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι προσπαθούμε να κρύψουμε κάτω από το χαλί τα προβλήματα αυτήν την ώρα. Από τη στιγμή, κύριοι, που το ηλεκτρικό ρεύμα έχει γίνει χρηματιστηριακό προϊόν, παύει να υπάρχει ευαίσθητη κοινωνική πολιτική για τον λαό, για τον βιοπαλαιστή, τον μεροκαματιάρη. Θα πληρώσει ακριβά από τον κάματό του για να πληρώσει το ηλεκτρικό ρεύμα.
Πάμε στα στοιχεία του ΕΣΕΚ. Δικό σας σχέδιο είναι για την ανάπτυξη. Η μεγαβατώρα έχει 145 ευρώ το 2025. Ακούστε διακύμανση: 139 ευρώ το 2030, 125 ευρώ το 2035, 117 ευρώ το 2040, 108 ευρώ το 2045, 95 ευρώ, παρακαλώ, το 2050. Ακόμη δηλαδή θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον μια τριακονταετία για να πέσει η τιμή από τα 145 ευρώ στα 95 ευρώ.
Δεν είναι δικά μας στοιχεία αυτά, είναι στοιχεία του ΕΣΕΚ. Τα φέρνει εδώ η Ελληνική Λύση για να πούμε κατάματα στους Έλληνες ότι το ηλεκτρικό ρεύμα θα το πληρώσουν ακριβά, θα είναι πλέον ένα ακριβό αγαθό, το οποίο θα χάσει την κοινωνική του διάσταση. Και θεσπίζεται μεν το βραδινό τιμολόγιο, αλλά πολύ φοβόμαστε ότι και το κοινωνικό τιμολόγιο θα πάει στις καλένδες.
Σήμερα ένας νεφροπαθής, ένας άνθρωπος που είναι στο κρεβάτι και χρειάζεται οξυγόνο και ηλεκτρικό ρεύμα θα του κόβετε 50 ευρώ -όχι εσείς, η πολιτική που διαμορφώνεται με τους παρόχους- και δεν θα υπάρχει ευαισθησία κοινωνικής πολιτικής για ευαίσθητα λαϊκά στρώματα, για τους Έλληνες. Αυτή είναι η αλήθεια. Αυτά είναι στοιχεία του ΕΣΕΚ.
Πάμε τώρα στο άρθρο 40, να το αναλύσουμε. Κεραίες, λέει κινητής τηλεφωνίας. Άλλο μεγάλο κακό να μην μας βρει! Πριν πάω στις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, πρέπει να γίνει μια αναφορά. Θα επικαλεστώ τον πρόεδρο των ιδιοκτητών μικρών φωτοβολταϊκών, τον συντοπίτη μου Σερραίο Γιάννη Παναγή, κυρία Υπουργέ, που ήταν στην Επιτροπή και κατέθεσε στοιχεία, γιατί εσείς επιμένετε σε τύπου μικρές επενδύσεις, αλλά πάλι την ολιγαρχία και τους μεγάλους προωθείτε.
Προχθές το βράδυ μπήκα να δω ποιες εταιρείες είναι αυτές που παίρνουν τα διάφορα φωτοβολταϊκά και έχω πέσει πάνω σε μια ελληνική να τη θεωρήσω, συμφερόντων MOTOROIL, έχουμε μέσα SIEMENS, έχουμε VSB, γερμανική πολυεθνική εταιρεία και στον Έβρο βλέπω μια δανέζικη εταιρεία. Άρα λοιπόν πού πάει η επένδυση; Σε ξένους, σε πολυεθνικές της Γηραιάς και ενδεχομένως όχι μόνο.
Είναι πολλά τα λεφτά. Ξεκάθαρα πράγματα. Μια μικρή ανεμογεννήτρια κόστισε 2,5 εκατομμύρια ευρώ. Μια μεγάλη ανεμογεννήτρια κοστίζει 5 εκατομμύρια ευρώ. Αυτός που θα επενδύσει, αυτός που θα φέρει την ανεμογεννήτρια -να δούμε πού θα την πάμε μετά γιατί είναι και ένα άχαρο, τεράστιο πράγμα, μόνο μια νταλίκα να δούμε στην εθνική που κουβαλάει ένα πτερύγιό της καταλαβαίνετε τι οπτική εικόνα δημιουργεί- πώς θα γίνει η απόσβεση; Θα γίνει με αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. Χώρια τα δάνεια που έχουν πάρει από τις τράπεζες. Είναι στοιχεία που σας παραθέτουμε ως Ελληνική Λύση από το ΕΣΕΚ με τη διακύμανση των τιμών.
Κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Γίνεται πανικός, καμουφλαρισμένες κάτω από πλυσταριά, κάτω από ηλιακούς θερμοσίφωνες, από όπου μπορείτε να φανταστείτε. Τα παίρνει ο διαχειριστής της οικοδομής. Λένε τώρα οι μελέτες ότι οι γύρω πολυκατοικίες είναι αυτές που δέχονται περισσότερα ηλεκτρομαγνητικά κύματα σε απόσταση 250 μέτρων. Δηλαδή οι γείτονες την πληρώνουν και κυρίως τα διαμερίσματα που βλέπουν προς τις κεραίες. Και λέει ο Μίλερ, ένας επιστήμονας στο Τορόντο και στο Βανκούβερ του Καναδά, αλλά και οι Ιταλοί που κάνουν μια πολύ μεγάλη έρευνα στο Ριμιτζίνι ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας την ακτινοβολία των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων των κεραιών κινητής τηλεφωνίας τις κατατάσσει ως καρκινογόνες. Άρα λοιπόν ο ίδιος ο ΠΟΥ τα λέει αυτά. Εμετός, ναυτίες, ζαλάδες, ίλιγγους, ημικρανίες, συν καρκινογενέσεις. Στον μη αστικό ιστό μια κεραία κινητής τηλεφωνίας έχει ακτίνα 20 χιλιομέτρων. Διάβασα λοιπόν τη μελέτη του Καναδού επιστήμονα, του Μίλερ. Άρα λοιπόν πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για την υγεία των κατοίκων γιατί έχουμε και ένα μίγμα 5G, 4G, 3G-έχουμε μπερδευτεί. Είναι το άρθρο 40.
Σε ό,τι αφορά τα πλωτά φωτοβολταϊκά, το θέμα που γεννάται είναι τι θα γίνει με την αποσύνθεση μελλοντικά των φωτοβολταϊκών πλωτών σταθμών και αν θα προστατευτούν θαλάσσιες ζώνες. Φώναζε ο επικεφαλής μας ο Κυριάκος Βελόπουλος: «Αναγνωρίστε αλιευτικές ζώνες». Τίποτα ο κ. Μητσοτάκης. Για να κατοχυρώσουμε και κυριαρχικά δικαιώματα και για τους ψαράδες.
Για να φέρουμε τώρα τους πλωτούς φωτοβολταϊκούς σταθμούς, θα μπούνε σε περιοχές που προστατεύονται από τη Συνθήκη NATURA, άραγε; Γιατί ο νόμος που φέρατε, ο ν.4622, αν θυμάμαι καλά, δίνει αυτήν τη δυνατότητα για επιχειρηματικές δραστηριότητες. Θα μπουν σε περιοχές που προστατεύονται από τη Συνθήκη Ραμσάρ; Δεν ξέρω. Είναι ερωτήματα και πάρα πολλά άλλα.
Σε ό,τι αφορά λοιπόν αυτά περί της αδειοδότησης των πλωτών σταθμών–να μην μιλήσουμε τώρα για τον λιγνίτη-, εγώ σας παραθέτω γιατί προσεκτικά διάβασα μια συνέντευξη του κ. Σκυλακάκη που δεν είναι εδώ και το είπε και στην επιτροπή ότι ο λιγνίτης είναι ακριβός και είναι αποδοτικός μόνο όταν είναι σταθερός, αν κλείσουμε μια λιγνιτική μονάδα, τα κόστη ανεβαίνουν. Η Γερμανία και η Πολωνία αποφάσισαν ξανά να πάνε στον λιγνίτη, γιατί η πρεμούρα του κ. Μητσοτάκη να απαλλαγούμε από τον λιγνίτη ήταν πάρα πολύ γρήγορη, ενώ στην Ευρώπη η απόφαση είναι μέχρι το 2038. Και είχε κάνει αναφορά ο Υπουργός και για τον περιβόητο σταθμό Πτολεμαΐδα 5.
Λατομεία. Στο άρθρο 66 μπαίνει το ερώτημα, η βασική εναντίωση σε ό,τι αφορά τα λατομικά ορυκτά. Λέει μέσα ότι σε περίπτωση αναγνώρισης της κυριότητας των εκτάσεων υπέρ φυσικού ή νομικού προσώπου, τα καταβληθέντα υπέρ του δημοσίου μισθώματα αποδίδονται απευθείας στον αναγνωρισθέντα. Μπαίνει ερώτημα με ποιον τρόπο έχει αναγνωριστεί. Με δικαστική απόφαση; Η βασική εναντίωση έγκειται σε αυτό που προστίθεται με το τελευταίο εδάφιο, ότι η επιστροφή των μισθωμάτων, κατά το πέμπτο εδάφιο, γίνεται άτοκα από το Ελληνικό Δημόσιο στον αναγνωρισθέντα ιδιοκτήτη. Και θέλουμε να ρωτήσουμε το άτοκο εδώ στο άρθρο 66 πώς δικαιολογείται.
Στο άρθρο 59 τροποποιείται ο νόμος που αφορά στην υποβολή κοινού αιτήματος για τη χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Είναι πολλά άρθρα. Τότε η σύνδεση ενός ή περισσοτέρων σταθμών θα γίνεται μέσω νέων κοινών αποκλειστικών δικτύων σε νέο υφιστάμενο υποσταθμό μέσης τάσης προς υψηλή, λέτε.
Σε ό,τι αφορά το άρθρο 61, μπαίνει το ερώτημα. Οι καταναλωτές υψηλής τάσης λέτε δεν θα έχουν; Ο νομοθέτης προσθέτει αφήνοντας να εννοηθεί ότι το κόστος σύνδεσης έργων του ελληνικού δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας θα το επιμεριστούν μόνο οι καταναλωτές μέσης τάσης και όχι οι καταναλωτές υψηλής τάσης. Τι διάκριση είναι αυτή; Ένας καταναλωτής δηλαδή μέσης τάσης θα είναι «αιμοδότης» επί του θέματος; Πάλι γίνεται διαχωρισμός σε ιππείς και μη ιππείς, πληβείους και πατρικίους; Θα την πληρώσει ο καταναλωτής μέσης τάσης; Διότι και σήμερα οι καταναλωτές υψηλής τάσης είναι πολύ πιο ωφελημένοι από τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και όχι τώρα, αλλά εδώ και τρία χρόνια.
Σε ό,τι αφορά το άρθρο 63 για το υδρογόνο, πρεμούρα να φέρουμε το υδρογόνο στα πρατήρια υγρών καυσίμων, από τη στιγμή που τα τριάντα χιλιάδες περίπου ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουμε σήμερα, απώτερος σκοπός της Κυβέρνησης περί της «πράσινης» ανάπτυξης είναι να πάμε στα πεντακόσιες χιλιάδες. Και ρωτάμε το εξής. Αυτό το υδρογόνο θα είναι το μπλε ή το πράσινο; Το μπλε υδρογόνο είναι επιβλαβές, έχει υψηλούς ρύπους. Το υδρογόνο που θα έχουμε στα πρατήρια λοιπόν τι χρώμα θα είναι και πόσο έτοιμη είναι η Ελλάδα να υποδεχθεί υδρογόνο στα πρατήρια υγρών καυσίμων; Μην ξεχνάμε κάτι ατυχήματα που έχουν γίνει.
Εκτός αυτού, από τη στιγμή που τα αυτοκίνητά μας είναι κυρίως βενζινοκίνητα και παλαιάς τεχνολογίας, να μας πείτε για το υδρογόνο περισσότερα. Τι θα ισχύει για τα οχήματα του υδρογόνου, θα παράγεται από ορυκτά καύσιμα νερό ή βιομάζα; Η διαφορά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ότι τα αυτοκίνητα υδρογόνου γεμίζουν πιο γρήγορα και βγάζουν περισσότερα χιλιόμετρα, αλλά, όπως είπαμε, το υδρογόνο χωρίζεται σε δύο κατηγορίες.
Επίσης, το άρθρο 75 είναι διαδικαστικού χαρακτήρα. Το άρθρο 77 αφορά την έκδοση οικοδομικών αδειών. Άλλη ιστορία εκεί με τα ενεργειακά κτήρια. Να δούμε κατά πόσο θα είναι υποχρεωμένοι οι ιδιοκτήτες να πάνε σε ενεργειακά υλικά και πόσο αυτά θα κοστίσουν. Πόσο θα κοστίσουν αυτά όλα απέναντι γενικότερα στη λεγόμενη κλιματική αλλαγή;
Αλλά δεν θα ξεχάσω που διάβαζα ότι αυτά που θα έχανε η Ευρωπαϊκή Ένωση αν δεν εφαρμοζόταν η κλιματική αλλαγή, θα ήταν πολύ περισσότερα από αυτά τώρα, για να τα λέμε όλα όπως πρέπει να τα λέμε.
Από κει και πέρα, δεν μπορείτε στο άρθρο 8, μιας και πάω διάσπαρτα, να μιλάτε πάλι για εποχικό προσωπικό σε φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Εκεί πρέπει να πάμε σε μόνιμο προσωπικό. Δεν είναι πανάκεια το εποχικό προσωπικό για να καλύπτουμε κάτι προεκλογικές δεσμεύσεις και κάτι τεχνάσματα.
Εμείς είπαμε πρώτον, ήταν μέγα λάθος ως Ελληνική Λύση που κλείσατε τους λιγνίτες και φέρατε τον κόσμο σε απόγνωση. Το να γεμίζουμε φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες σε όλη τη χώρα και την καλλιεργήσιμη γη θα μειώσουμε -ήδη έχει γίνει στη Θεσσαλία και τη Στερεά- και θα χαλάσουμε την αρχιτεκτονική τοπίου και οι Έλληνες δεν πρόκειται να πληρώσουν φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα, με στοιχεία που παραθέτουμε ως Ελληνική Λύση μέχρι το 2050. Θα είναι ακριβό το ηλεκτρικό ρεύμα.
Διότι το μέγα λάθος ήταν από την πολιτική-κομματική τρόικα Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ που κάνατε χρηματιστηριακό προϊόν το ηλεκτρικό ρεύμα. Ελπίζουμε, γιατί θα αντισταθούμε ως Ελληνική Λύση, να μην το πάτε και στο άλλο κοινωνικό αγαθό που είναι το νερό. Διότι ό,τι έγινε στην κινητή τηλεφωνία με ένα καρτέλ ολιγαρχίας το ίδιο θα γίνει και με το ηλεκτρικό ρεύμα. Όχι θα γίνει, έχει γίνει.
Από εκεί και πέρα, όταν μιλάμε για ενέργεια, θέλουμε να επενδύσουμε και στη λεγόμενη υδροηλεκτρική ενέργεια, κάτι που είχε ανοίξει ο ιδρυτής του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας στη δεκαετία του ’70 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής με το Φράγμα των Κρεμαστών και δεν το έχει υλοποιήσει. (CB)
Ευρήκατε και τον όρο περί της «ενεργειακής δημοκρατίας». Ενεργειακή δημοκρατία είναι καθετί που θα έρθει, προς όφελος βέβαια του περιβάλλοντος, αλλά κυρίως αν θέλουμε να μιλάμε για ισονομία, ισοπολιτεία και δημοκρατία, να είναι η ενέργεια υπέρ των φτωχών λαϊκών στρωμάτων των Ελλήνων πολιτών.
Και αν θέλετε να σεβαστείτε και τον Κλεισθένη και τις δέκα φυλές με τις τριάντα τριττύες, είναι αυτός που έδωσε -γιατί τον οραματιζόμαστε και βάζουμε το όνομα του Κλεισθένη στη λεγόμενη μεταρρύθμιση- αρμοδιότητα στις τριττύες στον δήμο της Αρχαίας Αθήνας ως πατέρας της δημοκρατίας που θεωρείται από το 508 π.Χ. ακόμη να αναιρεί ή να επικυρώνει και αποφάσεις του Αρείου Πάγου. Αυτός ήταν ο Κλεισθένης, για να μην διαστρεβλώνουμε ακόμη και την ονοματοδοσία ανθρώπων στην ιστορία.
Πάρτε επιτέλους κοινωνικά μέτρα προς όφελος των Ελλήνων. Ελληνικέ λαέ, κατάματα σου λέμε ως Ελληνική Λύση ότι το ηλεκτρικό ρεύμα θα πληρώνεται ακριβά τουλάχιστον για τα επόμενα τριάντα χρόνια. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια.