ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ:
Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και μετονομασία του σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, ίδρυση ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Μουσείο-Ελαιοτριβείο Βρανά» στον Δήμο Λέσβου, προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς στο εξωτερικό, ρυθμίσεις για το ιστορικό μουσείο Κρήτης και το μουσείο «Φοίβος Ανωγειανάκης» και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (10/12/2020)
Μιλάμε για τον πολιτισμό, αγαπητοί συνάδελφοι. Εδώ μπαίνει αυτό που είχε πει κάποτε ο Γάλλος φιλόσοφος Ντυράν, ότι ο πολιτισμός είναι η επικράτηση του δικαίου απέναντι στη δύναμη, η πειθώ απέναντι στη βία, ο διάλογος απέναντι στον μονόλογο και το πνεύμα απέναντι στην ύλη. Αυτό το πνεύμα πρέπει να κρατήσουμε σήμερα. Βλέπω, βέβαια, ότι αυτή η προσπάθεια του Υπουργείου Πολιτισμού είναι επιδερμική. Τι εννοώ;
Απέναντι στο οργανόγραμμα στο διοικητικό μοντέλο του νέου Οργανισμού Διαχείρισης Αρχαιολογικών Πόρων πάει να γίνει ένας διαχωρισμός διοίκησης ανάμεσα στη λογιστική πλευρά και στην πολιτιστική πλευρά. Είναι καλή η προσπάθεια, αλλά αν δούμε κάποια σημεία, όπως το πώς θα γίνονται οι απαλλοτριώσεις ή το πώς θα γίνεται η διαχείριση της περιουσίας του Αρχαιολογικού Ταμείου, εκεί χρήζει περισσότερης εξήγησης για τη σύνθεση πλέον, για το πώς θα πληρωθούν αυτές οι θέσεις, διοικητικά και οικονομικά πόσο κοστίσει αυτό το μοντέλο, προκειμένου να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις και να έχει ο πολιτισμός χρήματα. Διότι ένας άλλος μεγάλος φιλόσοφος έλεγε ότι πολιτισμός και ιδιοκτησία πάνε μαζί.
Εκεί, λοιπόν, επάνω υπάρχουν κενά, όπως για παράδειγμα το άρθρο 33, που ενώ γίνεται ένα δικαστικό γραφείο, με σύμφωνη γνώμη του προέδρου θα μπορεί να δίδεται νομικά σε ιδιώτες δικηγόρους. Αυτό γιατί; Σε ημέτερους ;Είναι μια φωτογραφική διάταξη. Από τη στιγμή που θα υπάρχει ένα νομικό τμήμα μέσα στον Οργανισμό, γιατί να πηγαίνει το νομικό πλαίσιο σε ιδιώτες; Τι εξυπηρετεί;
Είναι και άλλα πάρα πολλά. Η Υπουργός ορθά είπε ότι πολιτισμός δεν είναι μόνο οι αρχαιολόγοι. Οι αρχαιολόγοι, όμως, είναι ο πυρήνας.Οι υπόλοιποι δορυφορικά θα λειτουργήσουν. Δεν μπορεί, λοιπόν, στην πρόσληψη του νέου Οργανισμού Διαχείρισης Αρχαιολογικών Πόρων το επιστημονικό κείμενο να είναι δεσμευτικό. Αυτό το κείμενο σημαίνει ότι θα υπάρχει εμπειρία ενός αρχαιολόγου σε ό,τι αφορά τα επιστημονικά άρθρα, αλλά δημιουργεί φωτογραφική διάταξη για το ποιοι αρχαιολόγοι θα προσληφθούν. Πρέπει να ανοίξει η βεντάλια. Οι αρχαιολόγοι μπορούν να προωθήσουν νέα αρχαιολογικά ευρήματα, να τα διαδώσουν. Είναι η επιστήμη τους. Είναι το επίσταμαι. Πρέπει να τους δώσουμε αυτά τα φτερά.
Έχω πει ότι για τα πιστά αντίγραφα μπορούμε να βάλουμε δικλίδες ασφαλείας. Διότι αν έχουμε πιστά αντίγραφα, πρέπει να πληρωθούν στην ποιότητάτους. Εξάλλου το λέει και η λέξη. Αρκεί να βάλουμε δικλίδες ασφαλείας. Μπορούμε να ανοίξουμε κύκλο εργασιών στη χώρα μας, αρκεί να υπάρχει ο σωστός έλεγχος σε περιορισμένο αριθμό, σε ανεξίτηλες σφραγίδες κ.λπ..Εν πάση περιπτώσει, μπαίνει έλεγχος αν θέλουμε στα πιστά αντίγραφα.
Τώρα υπάρχουν πάρα πολλά που μπορούμε να συζητήσουμε στην παραγωγή οπτικοακουστικών μέσων και δεν πήρα απάντηση από τους φορείς ή μάλλον είπαν «δεν μπορούμε να το ελέγξουμε». Θα υπάρχουν χρήματα κάτω από το τραπέζι. Το έχω πει, υπάρχουν πονηρά μονοπάτια στην παραγωγή των οπτικοακουστικών μέσων, διότι μπορεί να γίνουν τα πλάνα ολίγων δευτερολέπτων για μία συγκεκριμένη εταιρεία, να υπάρχουν βέβαια οι επιλέξιμες δαπάνες, αλλά αυτό μου το είπαν οι ίδιοι στη σύσκεψη φορέων που είχαμε ότι δεν μπορούν να το ελέγξουν, άρα θα υπάρχει και ενδεχομένως «μαύρο» χρήμα σε αυτές τις παραγωγές.
Και ποιος μου λέει εμένα ότι δεν θα έρθει αύριο μία εταιρεία, καθώς δίνεται αυτή η δυνατότητα στο άρθρο 70, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, δηλαδή ΜΚΟ; Ανοίγουμε την πόρτα σε κάθε ΜΚΟ να είναι σε συμπαραγωγή ή παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ ή οτιδήποτε άλλο και δεν ξέρω ούτε τι χρήματα θα διαχειριστεί, αλλά ούτε και τι μηνύματα μπορούμε να περάσουμε μέσω της ΜΚΟ.
Ξέρετε, μου έρχεται πάλι στο μυαλό αυτό που έλεγε ένας Κολομβιανός, ο Νταμπίλα, ότι όταν πέσει ο ήλιος του πολιτισμού χαμηλά και οι νάνοι κάνουν μεγάλες σκιές. Και αυτές τις σκιές βέβαια είναι δίκοπο μαχαίρι το πώς θα τις ερμηνεύσουμε. Υπάρχουν οι μικροί πολιτισμοί που έχουν δώσει στην ανθρωπότητα τα φώτα τους, υπάρχουν όμως, και οι μικροί πολιτισμοί οι οποίοι θέλουν να επισκιάσουν κάτι άλλο. Θέλει προσοχή λοιπόν.
Ή αυτό που έλεγε στο άρθρο 69 -αν δεν κάνω λάθος- που μιλάει για κάποια κράτη που θα συνεργαστούν φορολογικά. Τι πάει να πει αυτό, που «τείνουν να συνεργαστούν φορολογικά»; Βάζεις ένα συγκεκριμένοφορολογικό πλαίσιο.
Υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα που θα έπρεπε να δούμε γενικότερα γύρω από τον πολιτισμό. Στην πάταξη της αρχαιοκαπηλίας θέλει πολλή συζήτηση. Καλός ο αστυνομικός, ο συνδετικός κρίκος, ή ο αξιωματικός του Λιμενικού, αλλά εδώ πρέπει να συσταθεί ειδική υπηρεσία. Το έχουμε πει ως Ελληνική Λύση, Τουριστική Αστυνομία, να είναι ένα παρακλάδι ενδεχομένως, για να μπορέσει να λειτουργήσει στην πάταξη της αρχαιοκαπηλίας.
Το είπα και στην Επιτροπή. Για όλους αυτούς τους ανθρώπους που έχουν κάποιες συλλογές στα σπίτια τους από τον παππού τους, τον προπάππου τους, κληρονομικού χαρακτήρα, φοβούνται να μιλήσουν ότι τις έχουν ενώ θέλουν να τις δώσουν, γιατί όπως λέει και ο σοφός λαός, αν μπλέξεις με αρχαιολογία και δασαρχείο δεν γλιτώνεις. Θέλω να πω ότιυπάρχουν και άνθρωποι οι οποίοι τα κληροδοτήσαν αυτά. Μπορεί να είναι μια συλλογή. Να έχουν τη δυνατότητα έστω, γιατί εκεί λέτε «προστασία του πληροφοριοδότη». Εντάξει, για να δοθούν πληροφορίες. Ας δώσουμε λοιπόν, και κίνητρα σε Έλληνες που έχουν στην κατοχή τους –γιατί τα βρήκαν, δεν λέω ότι τα έκλεψαν- από τον παππού και τον προπάππου, από γενιά, αυτά τα ευρήματα.
Και τώρα θα ανοίξω μεγάλη κουβέντα για τα πνευματικά δικαιώματα καθώς αυτά έπρεπε να τα πει η Νέα Δημοκρατία στον ΣΥΡΙΖΑ και θα τα πει τώρα η Ελληνική Λύση στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά θέλει πολύ μεγάλη κουβέντα. Με προκάλεσε ο κ. Βερναρδάκης. Τι γίνεται με τους οργανισμούς συλλογικήςδιαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων; Ποιος τους ελέγχει, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας;
Ανοίγουμε μεγάλη αμαρτία για τα πνευματικά δικαιώματα, όπως και με την ΑΕΠΙ, που διαχειριζόταν τα χρήματα, όπως λέει και ο μεγάλος οργανισμός ο οποίος κάνει τον οικονομικό έλεγχο. Να δούμε τι γίνεται και με το θέμα της ΑΕΠΙ, διότι πρέπει να πούμε γενικότερα στους ανθρώπους του καλλιτεχνικού κόσμου ότι τα χρήματά τους, που έδωσαν για τους χρήστες και τους δημιουργούς, δεν έχουν ελεγχθεί από εποπτικό ελεγκτικό μηχανισμό. Άρα λοιπόν, αυτοί οι άνθρωποι γίνονταιεπαίτες τώρα οι καλλιτέχνες και δεν τους λέμε την αλήθεια.
Η Ελληνική Λύση θα σας καταθέσει έγγραφα, ντοκουμέντα και στοιχεία για τη διαχείριση των οργανισμών πνευματικών δικαιωμάτων και θα κάνουμε, αν χρειαστεί, και επίκαιρη ερώτηση, για να ενημερωθεί ο καλλιτεχνικός κόσμος της χώρας πού πηγαίνουν τα λεφτά τους. Γιατί οι δημιουργοί και οι χρήστες δεν έχουν τα χρήματα που τους αναλογούν, καθώς δεν υπήρχε εποπτικός μηχανισμός για αυτό που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, για να υποστηρίξουμε και τα πνευματικά δικαιώματα. Εάν το πάω πιο πολύ σε βάθος, έχει γίνει έλεγχος από μεγάλο οικονομικό κολοσσό που περιμένουμε ακόμη να μας πει πού πήγαν αυτά τα χρήματα που είναι ουκ ολίγα.
Είναι ένα μεγάλο ζήτημα, διότι υπάρχει μία διαχείριση συγκεκριμένα από την ΑΕΠΙ με 50-60 εκατομμύρια ετησίως. Αυτά τα χρήματα είναι πολλά. Για αυτά τα χρήματα -γιατί το είπε και ο Πρόεδρός μας- από τις πολλές διαχειριστικές αρχές και τα χρήματα που δαπανώνται, που είναι αρκετά εκατομμύρια, θα έπρεπε, παρακαλώ, να υπάρχει εποπτικός έλεγχος.
Κλείνω με το εξής. Σε ό,τι αφορά τη μεταφορά, που λέτε,να πάρετε γνωμάτευση από ειδικούς συντηρητές τέχνης, για να δείτε ότι στη μεταφορά υπάρχει και φθορά απέναντι στα αρχαιολογικά μνημεία. Είναι ο χρόνος δανεικά και αγύριστα, όπως στον νόμο της χρησικτησίας και θα μεγαλώσουν γενιές και δεν θα τα δουν ποτέ, αλλά ποιος μας κατοχυρώνει ότι αυτά, γιατί θα γίνουν ειδικοί εκθεσιακοί χώροι εκεί, θα επιστραφούν και δεν θα βρίσκουν πάντα τερτίπια, για να το πω στην καθομιλουμένη, και δεν θα μας τα γυρίζουν πίσω. Δεν δίδονται για τόσα χρόνια ή δεν φεύγουν από τον φυσικό τους τόπο τα αρχαιολογικά μας ευρήματα. Για να μην πω αυτό που έλεγε ο Νταρκ ότι δυστυχώς τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου έχουν μόνο λάφυρα!