ΟΜΙΛΙΑ ΝΑΝΤΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλοι μας τις ημέρες των γιορτών του Πάσχα βρεθήκαμε σε επαφή με πολλούς πολίτες στις περιφέρειές μας, με πολλούς φίλους και νομίζω ότι διαπιστώσαμε ακόμη περισσότερο, ακόμα καλύτερα την πραγματική απελπισία των Ελλήνων πολιτών από τους λογαριασμούς της ενέργειας και την αγωνία τους για το χρονικό ορίζοντα της περιπέτειας που ξεκίνησε αυτή η βάρβαρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η κατάσταση ήταν και είναι πραγματικά ανυπόφορη. Μιλάμε για μια απόλυτη καταστροφή και δεν υπερβάλλω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τόσο των νοικοκυριών όσο και των επιχειρήσεων.
Και βεβαίως, ναι, η ενεργειακή κρίση και, κατ’ επέκταση, η οικονομική κρίση είναι μια παγκόσμια περιπέτεια και η Ευρωπαϊκή Ένωση καλείται να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Χρειάζονται γενναίες αποφάσεις, όπως υπήρξαν γενναίες αποφάσεις στην περίοδο της πανδημίας και πρέπει αυτό να το αποδείξει έμπρακτα η Ευρωπαϊκή Ένωση και στην περίοδο αυτή της ενεργειακής κρίσης. Δυστυχώς, όμως, μέχρι στιγμής δεν δείχνει τα αντανακλαστικά τα οποία θα έπρεπε και που έδειξε την προηγούμενη περίοδο στην πανδημία.
Ωστόσο, είναι επίσης αδιαμφισβήτητο το γεγονός, κύριε Υπουργέ, ότι ο ελληνικός λαός πληρώνει ακριβότερα σε σχέση με τους πολίτες άλλων ευρωπαϊκών κρατών εξαιτίας των πολιτικών που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Αυτή είναι η αλήθεια, γιατί και ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Τσίπρας, ο καθένας κατά την περίοδο της διακυβέρνησής του, αύξησαν την εξάρτηση της χώρας από το εισαγόμενο φυσικό αέριο και αυτό είναι κάτι το οποίο το πληρώνουμε πάρα πολύ ακριβά σήμερα.
Ήταν επίσης και των δύο δική τους πολιτική η βίαιη απολιγνιτοποίηση της χώρας και μάλιστα όχι με όρους αντικατάστασης όλων αυτών με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με διάχυτες παραγωγές σε δήμους, σε μεταποιητές, σε κτηνοτρόφους, σε αγρότες, αλλά με έναν πολιτικό προσανατολισμό μόνο προς τις μεγάλες εταιρείες, μόνο προς τα μεγάλα συμφέροντα, με αποτέλεσμα σήμερα η Ελλάδα μέσω της ενεργειακής κρίσης να έχει αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από εισαγόμενο φυσικό αέριο στο 25%.
Ας υπενθυμίσουμε επίσης σε κάθε περίπτωση ότι η χώρα μας είχε ξεκινήσει έρευνες για το δικό της φυσικό αέριο, οι οποίες όμως σταμάτησαν και από τον κ. Τσίπρα και από τον κ. Μητσοτάκη και ποτέ βεβαίως δεν δόθηκαν ολοκληρωμένες, πειστικές εξηγήσεις για ποιον λόγο έγινε αυτό. Με αυτά και με άλλα, όμως, το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων πολιτών έχει δεχθεί ένα σημαντικότατο πλήγμα και συνεχίζει να δέχεται καθημερινά ένα σημαντικότατο πλήγμα.
Εμείς προτείναμε ως Κίνημα Αλλαγής επί μήνες, από την πρώτη στιγμή, από τον Σεπτέμβρη, την έγκαιρη λήψη μέτρων. Όσα, όμως, γίνονταν από τη μεριά της Κυβέρνησης, γίνονταν αποσπασματικά και καθυστερημένα. Ακόμα και η αύξηση του κατώτατου μισθού έχει απορροφηθεί τώρα που την κάνατε σε μεγάλο βαθμό από το άλμα του πληθωρισμού που είναι αυτήν τη στιγμή στο 9% και διαβάζουμε ότι θα οδηγηθεί και στο 10%.
Εμείς, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προτείνουμε και ως Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κινήματος Αλλαγής καταθέσαμε σήμερα τροπολογία για το μοναδικό που πιστεύουμε ότι θα δώσει πραγματική, ολιστική λύση στο πρόβλημα και το οποίο έχει να κάνει με την καθιέρωση πλαφόν στην τιμή της λιανικής τιμής της ενέργειας.
Αναμένουμε βέβαια να ακούσουμε και να δούμε ποιες θα είναι και οι ανακοινώσεις του κ. Μητσοτάκη σήμερα. Αναμένουμε να δούμε ποια θα είναι η έκταση των μέτρων, ποιος θα είναι ο χρονικός ορίζοντας των μέτρων. Πάρα πολύ σημαντικό και αυτό.
Επιτρέψτε μου να πω κάτι. Δεν μπορώ να μην το σχολιάσω. Δεν μπορώ να μη δω, να μην επισημάνω τα απολύτως καθυστερημένα αντανακλαστικά της Κυβέρνησης που είδαμε όχι απλά στην αντιμετώπιση του ζητήματος της ενεργειακής ακρίβειας. Τα είδαμε βεβαίως και στην πανδημία σε μια σειρά μέτρων.
Πρέπει, λοιπόν, και οφείλω να πω ότι όλη αυτή η καθυστέρηση μάς δείχνει τελικά ότι όλα αυτά τα μέτρα ο κ. Μητσοτάκης δεν τα παίρνει από την κοινωνική ευαισθησία του για το πρόβλημα που υπάρχει, αλλά μάλλον από το βάρος των αρνητικών δημοσκοπήσεων που βγαίνουν στο φως καθημερινά.
Άρα, το Κίνημα Αλλαγής προτείνει με την τροπολογία του την επιβολή πλαφόν στη λιανική τιμή της ενέργειας όπου οι πολίτες δεν θα πληρώνουν πάνω από το 10% σε σχέση μ’ αυτά τα οποία πλήρωναν πριν την ενεργειακή κρίση, όπου θα απαγορεύεται η διακοπή ρεύματος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις όταν τους επιβάλλεται χρέος που υπερβαίνει το πλαφόν του 10% και όπου θα προβλέπονται γενναίες δόσεις για τα χρέη τα οποία έχουν συσσωρευτεί από λογαριασμούς ρεύματος από 1η Μαΐου 2021 και μετά. Είναι ξεκάθαρα θέμα πολιτικής απόφασης το πώς θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της ενεργειακής ακρίβειας. Αρκετά με τα κροκοδείλια δάκρυα που έχουμε δει τόσο από τη μεριά της Κυβέρνησης όσο και από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ.
Πάνω στη βάση αυτής της ρεαλιστικής πρότασης την οποία καταθέτουμε ως Κίνημα Αλλαγής, η οποία προβλέπεται από την εργαλειοθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία είναι κάτι το οποίο έχει γίνει και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καλούμε όλες τις πολιτικές δυνάμεις να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να δώσουν διέξοδο στα κοινωνικά αδιέξοδα που δημιουργεί εδώ και μήνες η ενεργειακή κρίση, στηρίζοντας αυτήν την πρότασή μας, αυτήν την τροπολογία μας.
Τώρα, δυο κουβέντες όσον αφορά την κύρωση των τριών διεθνών συμβάσεων που αφορούν στον τομέα των αερομεταφορών με σκοπό την προώθηση των διεθνών αεροπορικών υπηρεσιών μεταξύ της χώρας μας, της Χιλής, της Αιγύπτου και της Σαουδικής Αραβίας, αν και νομίζω πολύ αναλυτικά τα εξέθεσε όλα αυτά ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, ο κ. Χρήστος Γκόγκας.
Η κύρωση κάθε διεθνούς σύμβασης βεβαίως αποτελεί για εμάς -και πρέπει να αντιμετωπίζεται από όλους μας- ως ένα ακόμα βήμα για τη βελτίωση και για την προώθηση των οικονομικών σχέσεων και συνεργασιών της χώρας μας με άλλα κράτη σε διάφορους τομείς, εμπορίου, μεταφορών, τεχνολογίας, ενέργειας, τουρισμού, επενδύσεων. Προβλέπονται, λοιπόν, πολλά και σοβαρά μέσα από τις συγκεκριμένες συμβάσεις όπως δικαιώματα κίνησης, δικαίωμα υπέρπτησης, προσγείωσης, στάθμευσης, αμοιβαία παροχή βοήθειας για την πρόληψη παράνομων πράξεων. Ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων και των αεροσκαφών. Τα είπε ο κ. Γκόγκας από τη δική μας μεριά νομίζω πολύ αναλυτικά.
Κλείνω, τονίζοντας πως για μια ακόμη φορά υπάρχει καθυστέρηση και σε αυτό, κύριε Υπουργέ. Όλα αυτά εισήχθησαν ενώπιον του Κοινοβουλίου, όπως ανέφερε και ο κ. Γκόκας, με μια χαρακτηριστική καθυστέρηση. Αυτό είναι κάτι άκρως προβληματικό και κάτι το οποίο ήδη εδώ και τρία χρόνια έχει νομίζω διαμορφωθεί ως πλέον κοινή πολιτική από τη μεριά της Κυβέρνησης σας.
Για όλα, όμως, τα παραπάνω και με όσους προβληματισμούς θέσαμε ως Κίνημα Αλλαγής εμείς υπερψηφίζουμε τις κυρώσεις των συμβάσεων, όπως κάνουμε κάθε φορά με την ξεκάθαρη θέση αρχής πως είμαστε πάντα θετικοί σε οτιδήποτε είναι προς όφελος της χώρας μας, των Ελλήνων πολιτών και συμβάλλει σε ό,τι έχει να κάνει με το να είμαστε συνεπείς στις διεθνείς και στις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις. Σας ευχαριστώ θερμά.