ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ με ημερήσια διάταξη «Κύρωση της από 24.06.2021 Συμφωνίας Τροποποίησης Διατάξεων της από 31.05.2007 Σύμβασης Παραχώρησης για το Έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)»
Κύριε Πρόεδρε, αν και ο ήλιος είναι λαμπερός, αυτήν τη μέρα δεν ξέρω αν υπάρχει φως. Ό,τι μπορούμε κάνουμε για να φωτίσουμε ορισμένες πτυχές του σημερινού νομοσχεδίου γιατί εμείς, στην Ελληνική Λύση πάντα μιλάμε με στοιχεία, για να γνωρίζει ο ελληνικός λαός τι γίνεται.
Τα είπε βέβαια, ο Πρόεδρός μας, ο Κυριάκος Βελόπουλος σε ό,τι αφορά τα διόδια τα οποία τα πληρώνουμε πανάκριβα. Και μια και είναι και συντοπίτης με τον Υπουργό, κ. Καραμανλή, όταν θα γίνει επιτέλους ο δρόμος στα Γκορόγια, που πάει προς το Κιλκίς με αυτοκίνητα βαρέως τύπου, δρόμος καρμανιόλα, ή ο δρόμος Δράμα-Αμφίπολη που είναι κατασκευασμένος από την ΜΟΜΑ στην περίοδο της επταετίας και θα έχουμε εκεί τον Τύμβο Καστά, την Παλαιοχριστιανική Αμφίπολη, τα Σπήλαια Αλιστράτης, όταν θα γίνει και το κομμάτι της Λευκοθέας και θα γίνει η γέφυρα που θα συνδέει τη Φυλλίδα με τη Βισαλτία, τότε ενδεχομένως να πιστέψουμε ότι θα γίνουν και κάποια αναπτυξιακά έργα.
Σήμερα ο κύριος Πρωθυπουργός δεν μας τα παρουσίασε καλά. Μας τα παρουσίασε τρί-καλα. Αν είναι να εντάξει το έργο του Ε65 και στο Ελλάδα 2021, να το χρηματοδοτήσει, να βάλει και την κ. Αγγελοπούλου επικεφαλής, να πάνε όλα καλά.
Πάμε λίγο τώρα, για να γνωρίζει και ο ελληνικός λαός τι γίνεται. Καταρχάς, η ΤΕΡΝΑ δεν είναι που έχει κατηγορηθεί για καταχρηστικές απολύσεις μια δεκαετία στη Φθιώτιδα; Να θυμίσω όταν έπεσε η Στοά Στίρφακα-Άγιος Στέφανος έβαζε τους εργάτες με το ζόρι να την επισκευάσουν με κίνδυνο τη ζωή τους. Και μετά, επειδή υπήρχαν πολλές καταγγελίες, άρχισε να κάνει καταχρηστικές απολύσεις.
Το ξέρετε πολύ καλά. Αυτή είναι η ΤΕΡΝΑ. Και δεν είναι αυτό, επειδή η Κυβέρνηση ευαγγελίζεται το ελαστικό ωράριο, που εμείς στην Ελληνική Λύση και ο Πρόεδρός μας έχουμε πει ότι παραβιάζετε το άρθρο 59, το άρθρο 65 για τα ατομικά δικαιώματα που είναι αναλλοτρίωτα, αλλά και το άρθρο 24 της ευρωπαϊκής κάρτας δικαιωμάτων και εργατικών γενικότερα δικαιωμάτων. Αυτά τα λέω για την ΤΕΡΝΑ και τις καταχρηστικές απολύσεις.
Πάει αυτό. Για να πάμε τώρα στο μεγάλο σκάνδαλο. Όταν ο κόσμος ακούει για μεγάλα κατασκευαστικά έργα, ξέρετε τι λέει; Το ξέρετε. «Πάλι οι εργολάβοι θα τα φάνε, πάλι μια μικρή παρέα θα περάσει καλά και εμείς θα τα πληρώσουμε αδρά με τα διόδια». Το είπε και ο κύριος Υπουργός: «Θα σας κάνουμε αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη», που πήγαμε με τον Πρόεδρο Κυριάκο Βελόπουλο και τον Αντώνη Μυλωνάκη πρόσφατα και ο δρόμος είναι για να γυριστεί εκεί πολεμική ταινία, δεν είναι να συνδέει τα Χανιά με το Λασίθι. Το ξέρετε. Αλλά είπε ο Υπουργός «θα σας κάνω αυτοκινητόδρομο, αλλά να προετοιμάζεστε ψυχολογικά και για πολλά διόδια». Να το πω απλά, λαϊκά «Πλερώ».
Θυμάστε το μεγάλο σκάνδαλο στην Αττική Οδό; Πώς μπορεί ο κόσμος να τα εμπιστευθεί όλα αυτά; Τι λέει λοιπόν αυτό το σκάνδαλο; Άκουσα και τον κ. Σπίρτζη, διότι εδώ πάνε τα βέλη και προς τον ΣΥΡΙΖΑ και προς τη Νέα Δημοκρατία: «Καθυστερεί να παραδοθεί στο δημόσιο, με αποτέλεσμα το δημόσιο να έχει απωλέσει σημαντικά έσοδα…». Διότι τι γίνεται εκεί; Η εν λόγω εταιρία, η Αττική Οδός που στη σύνδεσή της έχει την ΕΛΛΑΚΤΩΡ και τον ΑΒΑΞ δεν παρουσιάζει κέρδη. Και γιατί δεν παρουσιάζει κέρδη; Γιατί αν παρουσιάζει κέρδη θα γίνει απόσβεση και πρέπει να παραδοθεί η Αττική Οδός, που φέρνει χρήμα.
Διότι, άκουσον ελληνικέ λαέ, όταν γίνεται η συντήρηση στους δρόμους, σε όλους τους οδικούς άξονες η συντήρηση ανά χιλιόμετρο είναι 60 χιλιάδες ευρώ έως 80 χιλιάδες. Στην Αττική οδό ξέρετε Έλληνες πόσο πληρώνουμε; Ένα εκατομμύριο ευρώ. Αυτό είναι το μεγάλο σκάνδαλο! Διότι εκεί με τα μερίσματα μέχρι το 2024 στην εταιρεία να πέφτουν 80 εκατομμύρια ετησίως, με επιπλέον 100 έως 150 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια. Να, γιατί δεν παραδίδεται η Αττική Οδός.
Να, γιατί ο κόσμος λέει «οι εργολάβοι κάνουν πάρτι». Γι’ αυτό κάνουν πάρτι, διότι η Νέα Δημοκρατία μιλάει για ΣΔΙΤ που ευαγγελίζεται τη σύμπραξη του δημόσιου τομέα με τον ιδιωτικό ως μοχλό ανάπτυξης. Εκεί είναι όμως τα μεγάλα πάρτι αντί να πάρει από το ΕΣΠΑ και άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα απευθείας την ανάθεση των δρόμων και τα διόδια να είναι δικά της. Διότι τώρα μόνο από τα διόδια δεν παίρνει τίποτα. Το είπε αυτό ο Κυριάκος Βελόπουλος. Οι αττικές διαδρομές, που είναι θυγατρική της Αττικής Οδού καθώς το 80% στις αττικές διαδρομές είναι μέτοχος η Αττική Οδός. Δηλαδή, Γιάννης πίνει, Γιάννης κερνάει.
Από τη μία τσέπη φεύγουν τα λεφτά και πηγαίνουν στην άλλη, αλλά είναι του ίδιου παντελονιού. Και όχι μόνο αυτό, αλλά το 99,96% στις αττικές διαδρομές που έχουν αναλάβει τη συντήρηση της Αττικής Οδού είναι πάλι οι ίδιες εταιρίες, ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ. Τι καλά; Γιάννης πίνει. Ωραίο κόλπο ρε παιδιά. Ωραίο κόλπο. Ένα εκατομμύριο ευρώ η συντήρηση ανά χιλιόμετρο. Και περιμένετε οι Έλληνες μεροκαματιάρηδες να πιστέψουν ότι τα κατασκευαστικά έργα όπως ο Ε65 είναι έργα πνοής;
Για την απολιγνιτοποίηση δηλαδή; Είναι πανάκια; Θα έλθουν εταιρείες ένθεν κακείθεν του δρόμου και θα δώσουν θέσεις εργασίας; Α! Είναι έργο πνοής αν θεωρηθεί επειδή δεν θα έχουν δουλειά τώρα στην Κοζάνη με την απολιγνιτοποίηση που θα χαθούν είκοσι χιλιάδες θέσεις εργασίας, να είναι ένας γρήγορος δρόμος διαφυγής για να πάνε να βρουν δουλειά οι κάτοικοι εκεί, Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Φλώρινα, Καστοριά κ.λπ.
Πάμε τώρα. Ε65. Το Νότιο τμήμα 32 χιλιόμετρα, πληρώνουμε αδρά τα 7,5 χιλιόμετρα που είπε και ο ομοϊδεάτης μου Βουλευτής και Ειδικός Αγορητής, ο Κώστα Χήτας για τις απαλλοτριώσεις κ.λπ. Θα κόψουμε κορδελάκι για τα 14 χιλιόμετρα, να φέρουμε τα κανάλια να είναι γκράντε σπεκτάκολο υπερθέαμα που αν πάει η Νέα Δημοκρατία να κόβει κορδέλες σε διόδια, κάθε μέρα θα έχει πέντε, δέκα εγκαίνια.
Ο κ. Περιστέρης θυμάστε τι είχε δηλώσει, που είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ; Σε ένα συνέδριο τι είχε πει; Δεν πειράζει, και να μην γίνει το έργο, εμείς θα αποζημιωθούμε αδρά. Τι ωραία, τι καλά.
Λοιπόν, στοιχεία. Ο κόσμος στη Λαμία, Καρδίτσα ή Τρίκαλα δείχνουν τα στοιχεία πως δεν χρησιμοποιεί τη μέση οδό του Ε65. Όχι γιατί είναι μισοτελειωμένος, αλλά γιατί πρέπει να πληρώσει από 3 έως 5 ευρώ διόδια, διότι εκεί υπάρχει ένας μετωπικός σταθμός διοδίων και τρεις πλευρικοί σταθμοί. Τι σας έλεγε ο Κυριάκος Βελόπουλος στην ομιλία του, να φρεσκάρω τη μνήμη; Δεν έχετε αφήσει ούτε παράδρομους! Όπως κι εδώ. Τώρα εγκαινιάζονται νέα διόδια στο Δερβένι. Έχουμε Προμαχώνα, έχουμε το Στρυμονικό και πριν τα διόδια τώρα. Για να πάει κάποιος από τις Σέρρες στη Θεσσαλονίκη, τα πληρώνει αδρά. Συνεχίζεται η κατάσταση.
Τα οχήματα σε μια έρευνα που έγινε μέχρι τα Χριστούγεννα του 2017 μπορεί να φαίνεται καλό το νούμερο με πάνω από 1 εκατομμύριο οχήματα για τον Ε65, τα οικονομικά στοιχεία κύριοι όμως λένε ότι δεν βγαίνει η κατασκευάστρια εταιρία. Άρα το έργο όπως είχε και η Ευρώπη τις επιφυλάξεις της, δεν είναι έργο που θα μπορεί να κάνει απόσβεση.
Να θυμίσω τώρα, τον Μάρτη του 2019 έγινε ένα αίτημα προς τον Γενικό Διευθυντή ανταγωνισμού της Κομισιόν. Γιατί έγινε αυτό; Για να αναγνωρίσει η Ευρώπη ότι ο Ε65 πρέπει να πάει με project ως δημόσιο έργο σε απευθείας ανάθεση. Τι καλά! Χωρίς μειοδοτικό διαγωνισμό. Τα στοιχεία που τα έχω πάρει από οικονομικούς κύκλους, από την AXIANEWS, οικονομικό site με οικονομικές αναλύσεις, λένε ότι η κίνηση στα οχήματα θα αυξηθεί κατά 0,1%. Σώπα!
Αυτό είναι το αναπτυξιακό έργο, η μεγάλη κίνηση; Γιατί ο κόσμος δεν μπορεί να πληρώνει τα ευρώ στα διόδια και θα πηγαίνει, έστω, από τους επαρχιακούς δρόμους. Άρα, για άλλους χτυπάει η καμπάνα.
Τώρα, η δημόσια επιβάρυνση θα είναι 450 εκατομμύρια ευρώ με βάση τον προϋπολογισμό και χρονικό ορίζοντα το 2037 να είναι άλλα 150 εκατομμύρια ευρώ. Θέλω να ρωτήσω: Κάτι Ολλανδοί που ήρθαν σαν μεγαλομέτοχοι -δεν ξέρω, ρωτώ- γιατί ήρθαν;
Πάμε τώρα όμως να παρουσιάσουμε και κάτι άλλο. Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, διότι να σας θυμίσω ότι ο κ. Χρυσοχοΐδης ήταν Υπουργός Υποδομών, και είχε παρουσιάσει πέντε κοινοπραξίες με έσοδα από το 2008 μέχρι το 2013.
Ως Ελληνική Λύση θέλουμε να τα πούμε αυτά στους Έλληνες για να δείτε τι κονομάνε στους δρόμους οι κατασκευάστριες εταιρείες από τα διόδια και πόσο θα πάνε τα κέρδη τα επόμενα χρόνια. Ολυμπία Οδός, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, 433 εκατομμύρια ευρώ. Είναι ο δρόμος Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα. Νέα Οδός Αντίρριο-Ιωάννινα-Χαλκίδα 441 εκατομμύρια ευρώ. Είναι στραγάλια τα εκατομμύρια εδώ.
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 315 εκατομμύρια στον Μαλιακό που έγινε, γιατί πολλοί συνάδελφοι αναφέρθηκαν στην καρμανιόλα του Μαλιακού. Μορέας, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα 149 εκατομμύρια. Ο πιο φτωχός συγγενής με βάση τα στοιχεία που έδωσε το 2013 ο τότε Υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έχει μόλις 31 εκατομμύρια. Μέχρι το 2041 –άκουσε, ελληνικέ λαέ- τα έσοδα από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ που είναι σήμερα, θα πάνε στα 7 δισεκατομμύρια, κύριε Πρόεδρε.
Πρέπει να ακουστούν αυτά από την Ελληνική Λύση. Ξέρω ότι δεν έχω χρόνο, αλλά πρέπει να ακουστούν γιατί δεν ειπώθηκε τίποτα.
Θα πάω σε μια έρευνα που έχει κάνει ο κ. Βιλιάρδος και θα είμαι πολύ σύντομος. Το ΤΑΙΠΕΔ τι δουλειά έχει στην Εγνατία και στα διόδια, όπως έγινε στα Μάλγαρα; Έχει καμιά δουλειά το ΤΑΙΠΕΔ που είναι το υπερταμείο για ενενήντα εννέα χρόνια υποθηκευμένη περιουσία του ελληνικού λαού να διαχειρίζεται τα διόδια; Η Εγνατία Οδός, λέει ο κύριος Υπουργός, θα πάει άλλα σαράντα χρόνια όπως και το ΤΑΙΠΕΔ που δώσαμε ενενήντα εννέα χρόνια.
Οι τράπεζες τι δουλειά έχουν να ζητάνε λεφτά πίσω από την Εγνατία Οδό; Το λέει και ο κ. Βιλιάρδος στις αναλύσεις του ότι δεν έχει παρουσιάσει ζημιές με τον ισολογισμό του 2018 και η Τράπεζα Πειραιώς πήρε 250 εκατομμύρια πίσω. Αυτά θα πληρώσουμε με τις κατασκευάστριες εταιρείες; Αυτά είναι τα αναπτυξιακά έργα;
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε, και για την ανοχή στον χρόνο, αλλά αυτά έπρεπε να ακουστούν.