Ομιλία και δευτερολογία του Βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα ως εισηγητή για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

«Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις».

 

Κύριε Πρόεδρε της Βουλής, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πριν αναφερθώ στο νομοσχέδιο, δράττομαι της ευκαιρίας, μιας στην Επιτροπή Περιφερειών αυτήν τη στιγμή συζητάμε το μεγαλύτερο ίσως εθνικό πρόβλημα αυτήν την ώρα, το δημογραφικό και είναι παρών και ο Πρόεδρος της Βουλής, να κάνω μία σχετική αναφορά.

 Η πρότασή μας είναι να γίνει επιτέλους στη Βουλή μια συζήτηση επί της ουσίας για το δημογραφικό. Είναι πρόταση, κύριε Πρόεδρε. Πρέπει όλα τα κόμματα να τοποθετηθούν, οι φορείς να μιλήσουν, για να δούμε ποια είναι η επόμενη μέρα που ξημερώνει γι’ αυτό το μεγάλο πρόβλημα που ταλανίζει τη χώρα μας. Με μαθηματική ακρίβεια πάμε σε ραγδαία μείωση του πληθυσμού και ό,τι αυτό συνεπάγεται για το έθνος των Ελλήνων.

Εδώ πρέπει να εστιάσουμε, κύριοι, αν θέλουμε αυτή η Βουλή να σηματοδοτήσει ότι έχει χαράξει μία πορεία εποικοδομητική και ουσιαστική για το έθνος και το κράτος μας προκειμένου να βοηθήσουμε τον Έλληνα. Η ελληνική ράτσα, η ελληνική φυλή θα πρέπει να σταθεί  απέναντι στις προκλήσεις των καιρών που δέχεται. Τα νέα ζευγάρια σήμερα δεν παντρεύονται, όχι να τεκνοποιήσουν. Πρέπει να υπάρχουν ελαφρύνσεις, πρέπει να έχουν γενναία φορολογικά κίνητρα οι τρίτεκνοι και οι πολύτεκνοι σε ό,τι αφορά τα πανεπιστήμια γιατί πρέπει να σπουδάσουν οι άνθρωποι, για να μπορέσουν πραγματικά αυτές οι πολύτεκνες οικογένειες να ορθοποδήσουν, να επιστρέψει το επίδομα των τριτέκνων. Αυτήν την ώρα όπως είπαμε στην Επιτροπή Περιφερειών έχουν αποστείλει τις θέσεις τους η Ομοσπονδία Πολυμελών Οικογενειών και οι Τρίτεκνοι. Αναφέρουν, σκιαγραφούν, κωδικοποιούν και καταγράφουν τις εκφάνσεις του δημογραφικού ζητήματος.

 Επιτέλους, λοιπόν, να γίνει μια συζήτηση στη Βουλή για να δούμε ποια θα είναι τα μέτρα τα οποία θα τους ενισχύσουν, για να μπορέσουν οι Έλληνες να ορθοποδήσουν, να μπορέσει η ύπαιθρος να αποκτήσει και πάλι μια ζωντάνια διότι πραγματικά μειώνεται ο πληθυσμός της Ελλάδας. Σε μερικές δεκαετίες θα πάμε σε ραγδαία μείωση του πληθυσμού. Είναι το μεγαλύτερο εθνικό πρόβλημα τούτη την ώρα και μετά είναι όλα τα άλλα.

Εμείς ως Ελληνική Λύση έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις, μας απασχολεί στο πρόγραμμά μας, στην ατζέντα μας, το έχουμε πρωταρχικό, για να μπορέσουν επιτέλους οι πολύτεκνοι να ορθοποδήσουν και να δώσουμε και τα εχέγγυα, τα κίνητρα στα νέα ζευγάρια, ώστε ο πληθυσμός μας να σταθεροποιηθεί. Το πρώτο είναι να σταθεροποιηθεί, δεν είναι καν να αυξηθεί. Ο κίνδυνος είναι να μειωθεί ραγδαία. Δεν είναι επί της παρούσης να πάμε σε στοιχεία τα οποία πραγματικά σοκάρουν.

Έρχομαι στο νομοσχέδιο. Διαβάσαμε την επιστολή που απέστειλε ο Σύνδεσμος Σμυριδορυκτών της Νάξου. Οι άνθρωποι τι λένε; Να αποσυρθεί το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου διότι περνάνε στον δήμο χωρίς να είναι έτοιμα όλα αυτά. Άρα με μαθηματική ακρίβεια αυτά τα παραδοσιακά ορυχεία θα κλείσουν. Και μιλάμε για ένα παραδοσιακό επάγγελμα στο νησί της Νάξου, στις Κυκλάδες. Πάνω από έξι χωριά αυτήν τη στιγμή τρώνε ψωμί, μεροκάματο από αυτό το ορυκτό και το επάγγελμα εντάσσεται και στα ανθυγιεινά και βαρέα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ο Σύνδεσμος στηλιτεύει αυτήν την προχειρότητα, καθώς δεν έγινε η διαβούλευση που έπρεπε να γίνει. Έπρεπε να επανεκκινήσουν τις διαδικασίες διαβούλευσης από το 2024 και για το 2023 τα ορυχεία να λειτουργήσουν με ευθύνη του Υπουργείου, όπως είχε γίνει παλαιότερα με το άρθρο 104 του ν. 4964/2022 ή με άλλο πρόσφορο τρόπο. Αυτούς τους ανθρώπους τους μεροκαματιάρηδες, που δουλεύουν σε ορυχεία, πρέπει να τους αφουγκραστούμε, να αφουγκραστούμε το αίτημά τους, την αγωνία τους διότι θα χάσουν το μεροκάματό τους, θα χάσουν τα προς το ζην σε ένα επάγγελμα πάρα πολύ ανθυγιεινό και δύσκολο.

Σε ό,τι αφορά τώρα τους δασεργάτες πριν από λίγες ημέρες εμείς ως Ελληνική Λύση καταθέσαμε μια επίκαιρη ερώτηση. Υπάρχουν υποσχέσεις. Τα κενά στους δαεργάτες είναι πάρα πολύ μεγάλα. Μετά θα έρθει πάλι το θέρος και δεν θα έχουμε οργανωθεί ως κράτος. Το προλαμβάνειν είναι πολύ καλύτερο του θεραπεύειν.

Πριν από μία εβδομάδα, λοιπόν, εμείς ως Ελληνική Λύση εντοπίσαμε το πρόβλημα στην οργάνωση των Δασικών Υπηρεσιών με νέα επιχειρησιακά σχέδια δράσης, εξοπλισμού, αλλά και στελέχωσης. Εμείς λέμε φυσικά «ναι» στην πληρωμή των δεδουλευμένων των εργατών. Είναι το άρθρο 39. Ξεκινούμε από το άρθρο αυτό, κύριε Σιμόπουλε και κύριοι που φέρνετε το νομοσχέδιο του Υπουργείου, γιατί έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Καλώς ορίζεται -και εμείς συμφωνούμε ως Ελληνική Λύση με το συγκεκριμένο άρθρο- να πληρωθούν οι δασεργάτες. Είναι ο κάματός τους. Όμως θα περιμέναμε στο ίδιο άρθρο να υπάρχει και μία προβλεπόμενη χρηματοδότηση για ουσιαστική ενίσχυση στο προσωπικό, αλλά και στον εξοπλισμό.

Στο προσδιοριστικό άρθρο 2 που αφορά τα κέντρα δεδομένων που θα εγκατασταθούν, εμείς θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται τόσα πολλά και ότι επιβαρύνουν αυτό που λέμε «αποτύπωμα του περιβάλλοντος». Ξέρετε, μια και είναι και τα παιδιά εδώ, να πω ότι οι περιβαλλοντολόγοι λένε ότι για να κατανοήσεις το περιβάλλον και να το αγαπήσεις, κυρίως γι’ αυτά τα παιδιά που πρέπει να πουν το «άμμες δε γ’ εσόμεθα πολλώ κάρρονες», για να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον αύριο γιατί τα παιδιά είναι το μέλλον και πρέπει η κάθε γενιά να είναι καλύτερη από την προηγούμενη για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε αυτό που λέγεται ανθρωπότητα και αυτό που λέγεται κοινωνία. Το περιβάλλον, λοιπόν, είναι παρατήρηση δεν είναι τίποτε άλλο. Παρατηρούμε τη φύση, το πώς λειτουργεί και από εκεί και πέρα την προστατεύουμε αλλά πάνω απ’ όλα τη σεβόμαστε.

Γι’ αυτό, κύριοι του Υπουργείου, όταν μιλάμε για οποιονδήποτε πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό έχει να κάνει με το μέλλον, έχει να κάνει με το αύριο, έχει να κάνει με τις επόμενες γενεές. Βέβαια θα μπορούσαν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχουν έναν πιο ουσιαστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο, να έχουν στην αρμοδιότητά τους το χωροταξικό. Όμως εσκεμμένα δεν δίνεται το χωροταξικό στον δεύτερο και πρώτο βαθμό -και κυρίως στον δεύτερο βαθμό της τοπικής αυτοδιοίκησης- αλλά αυτό θα το συζητήσουμε άλλη ώρα. Δεν θέλετε να χωρίσετε τη λεγόμενη «εξουσία του χωροταξικού», διότι η κάθε περιφέρεια γνωρίζει και τις ανάγκες της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για να μπορέσει να κάνει συγκεκριμένες προτάσεις σε ό,τι αφορά έναν πολεοδομικό, ρυμοτομικό, αρχιτεκτονικό, χωροταξικό σχεδιασμό.

Εμείς, λοιπόν, θεωρούμε ότι αυτά τα κέντρα δεδομένων είναι πολλά. Ποιο είναι το κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας και τι τελικά εξυπηρετούν; Αυτό που μας προβληματίζει σε αυτό το νομοσχέδιο είναι φυσικά τα αιολικά πάρκα. Ποιοι κρύβονται πίσω από αυτά, ποια επιχειρηματικά συμφέροντα, ποια κάστα συγκεκριμένων ανθρώπων, οι οποίοι ναι μεν επενδύουν, αλλά από εκεί και πέρα όμως προσβάλλουν το περιβάλλον; Πρέπει να προστατέψουμε το αρχιτεκτονικό τοπίο. Αν ταξιδέψετε με αεροπλάνο -υπάρχουν εδώ πολλοί Βουλευτές από την επαρχία- και κυρίως όσοι πηγαίνετε στα νησιά θα δείτε ότι έχουμε μια αλλοίωση πάνω από την Εύβοια, στις Σποράδες, τις Κυκλάδες και σε κάποια άλλα παράλια, όχι μόνο του Παγασητικού, αλλά και αλλού, όπου έχει αλλάξει άρδην το τοπίο από τα «φουρφούρια», από τις ανεμογεννήτριες. Το ίδιο θα γίνει και για καλλιεργήσιμες εύφορες εκτάσεις με φωτοβολταϊκά. Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε προσεκτικοί διότι πρώτα είναι η παραγωγική διαδικασία στον αγροτοκτηνοτροφικό πρωτογενή τομέα. Όσον αφορά τα αιολικά και φωτοβολταϊκά εμείς έχουμε τις επιφυλάξεις μας.

Δεν διευκρινίζεται επίσης ποια η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από τη λειτουργία των κέντρων δεδομένων, αν υπάρχει σχέδιο βιωσιμότητας, δεν διευκρινίζεται το παράβολο που απαιτείται ώστε εξαρχής πάνω από όλα να προϋπολογίζεται. Σε ό,τι έχει να κάνει με τον προϋπολογισμό αυτού του κράτους είναι χρήματα του βιοπαλαιστή μεροκαματιάρη φορολογούμενου Έλληνα πολίτη πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Είναι χρήματα του ελληνικού λαού και πρέπει ελληνικός λαός να ξέρει πού πηγαίνουν και για ποιον λόγο δίδονται αυτά τα χρήματα γενικότερα.

Στο άρθρο 7 για τις κατασκευές πάνω από το επιτρεπόμενο ύψος κέντρων δεδομένων δεν προσδιορίζεται ο τρόπος εφαρμογής των εν λόγω κατασκευών που επιτρέπονται από αυτό το ύψος.

Στο άρθρο 8 η διάταξη μπορεί να κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς στο παρελθόν πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν βάσει νόμου να δημιουργήσουν θέσεις στάθμευσης, αλλά τελικά ποιος θα καλύψει αυτό το κόστος της κατάργησης των υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης και την εκ νέου αξιοποίηση των παραγωγικών χρήσεων; Το κράτος ή τα κέντρα;

Αφορά την υποχρέωση δημιουργίας θέσεων στάθμευσης σε κέντρα δεδομένων, αυτά τα περιβόητα στην αγγλοσαξονική, που μάθαμε τώρα και τα αγγλικά, τα data centers, και ξεχάσαμε πολλές φορές τις όμορφες ελληνικές λέξεις.

Είναι πολλά τα άρθρα. Υπάρχει μια πανσπερμία από δώδεκα κεφάλαια. Είναι δύσκολο να τα αναλύσουμε στον προβλεπόμενο χρόνο διότι έχουμε κι άλλα ζητήματα που εμείς εδώ, ως Ελληνική Λύση, πρέπει να τα σταχυολογήσουμε, να τα επισημάνουμε και να τα αναλύσουμε, όπως είπαμε πριν, για το δημογραφικό.

Σε ό,τι αφορά το άρθρο 11 «Αξιοποίηση λιμένων» αφορά τη Ραφήνα, το Λαύριο, την Καβάλα, την Πάτρα, όπου σίγουρα υπάρχοντα σχέδια θα έρχονται σε σύγκρουση με τα προτεινόμενα του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της μελέτης διαχείρισης λιμένα. Εδώ λοιπόν με τις λιμενικές εγκαταστάσεις ρωτάμε: Οι κάτοικοι, αυτοί που διαθέτουν ακίνητη περιουσία στις περιοχές, θα ερωτηθούν για την αλλαγή γενικότερα του τοπίου στην ευρύτερη περιοχή; Αυτοί οι άνθρωποι εκεί έχουν περιουσίες άρα λοιπόν θα υποβαθμιστεί ενδεχομένως –βάζω το ενδεχομένως- η ποιότητα ζωής αυτών των κατοίκων. Ρωτάμε: Αν είναι οτιδήποτε νομοσχέδιο να έρχεται το οποίο αν θέλετε να «προσβάλει» μια περιοχή χωρίς να ερωτηθεί η τοπική κοινωνία, έχει ουσία η πολιτική που παράγουμε; Οι φορολογούμενοι, οι ψηφοφόροι, αυτοί οι πολίτες που πρέπει να χαίρουν ισονομίας και ισοπολιτείας -με αφορμή αυτό- θα ερωτηθούν ποτέ για κάποια αλλαγή που γίνεται, για κοινωφελή σκοπό να πω, αλλά πρέπει να τους πείσουμε, στην ευρύτερη περιοχή; Μου θυμίζει τους ΧΑΔΑ. Όλοι θέλουμε την ανακύκλωση των απορριμμάτων, κανείς όμως δίπλα στο σπίτι του, που και εκεί δεν έγινε ορθή, λελογισμένη χωροθέτηση.

Σε ό,τι αφορά το άρθρο 13 για τις περιοχές περιμετρικά των λατομικών περιοχών που μπορούν να αξιοποιούνται για την εγκατάσταση των ΑΠΕ, εδώ είναι μεν στη σωστή κατεύθυνση, αλλά προκύπτουν δύο ζητήματα για τις προτεινόμενες αποστάσεις που ίσως σχετίζεται με τις περιπτώσεις συντήρησης και αρκεί, κύριοι, να μην έχει κηρυχθεί αναδασωτέα η περιοχή, η οποία μπορεί να είναι στη συνθήκη προστασίας Natura ή Ραμσάρ. Αλλά τι έχετε κάνει; Έχετε δώσει τη δυνατότητα στη Νέα Δημοκρατία να έχουμε, κύριε Σιμόπουλε και κύριε Υπουργέ, επιχειρηματικές δραστηριότητες σε περιοχές Natura. Εδώ θέλει ιδιαίτερη προσοχή διότι αυτές οι περιοχές προστατεύουν πανίδα και χλωρίδα. Γιατί με το ν.4623, αν θυμάμαι, δίνετε αυτή τη δυνατότητα άρα θέλει προσοχή.

ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ (ΣΤΡΑΤΟΣ) ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ: Την έχουμε την προσοχή.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Ωραία, να το δεχτώ, αλλά θέλει προσοχή γιατί όταν υπάρχει αυτό το παραθυράκι του νόμου μπαίνουν ερωτηματικά.

Σε ό,τι αφορά τώρα το άρθρο 16 για τα ακίνητα που βρίσκονται εντός περιοχών που χαρακτηρίζονται από το εγκεκριμένο γενικό πολεοδομικό σχέδιο ΒΙΠΑ, βιοτεχνικά και ΒΙΟΠΑ, η προσθήκη με τον τρόπο υπολογισμού της εισφοράς σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από εγκεκριμένο γενικό πολεοδομικό σχέδιο φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 13 και 20. Βλέπουμε μια αντίφαση εδώ και θέλουμε διευκρινίσεις επ’ αυτού, ο ν.4982/2022. Και γιατί το λέμε; Είστε από επαρχία οι περισσότεροι και όχι μόνο, και από την Αττική. Είναι εγκαταλελειμμένα τα βιοτεχνικά πάρκα. Ήταν κάτι που ξεκίνησε πριν χρόνια, αλλά δεν υλοποιήθηκε ορθά. Στις δε βιομηχανικές περιοχές δεν υπάρχει ευταξία, δεν υπάρχει οργάνωση, δεν υπάρχει αυτό που λέμε βιομηχανικός όντως ιστός, για να μπορέσουν οι άνθρωποι να ευδοκιμήσουν στην παραγωγική τους δραστηριότητα χωρίς προβλήματα. Θέλετε οδοποιία; Θέλετε εγκατάσταση φωτοβολταϊκών; Ξέρετε, άλλο μεγάλο ζήτημα είναι εκεί. Πολλές βιομηχανίες συνδέθηκαν με φωτοβολταϊκά, γέμισε ο ΔΕΔΔΗΕ και δεν δίνει τη δυνατότητα σε μικρότερες βιομηχανίες να βάλουν φωτοβολταϊκά για να μειώσουν το κόστος λειτουργίας. Έχουμε σπείρει φωτοβολταϊκά σε όλη την ύπαιθρο. Έχουμε βάλει φουρφούρια σε όλα τα βουνά, λόφους και λαγκάδια. Ξέρετε ότι σε λίγο στις Σέρρες θα γίνει το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο στην Ελλάδα με τετρακόσιες εξήντα πέντε χιλιάδες πάνελ; Το διανοείστε; Ενενήντα κτηνοτροφικές μονάδες φεύγουν! Γι’ αυτό λέμε ότι τα πράγματα είναι πάρα πολύ σοβαρά.

Πάω γρήγορα, γιατί πιέζει ο χρόνος, στα άρθρα 28 έως 37. Για την πολεοδομική νομοθεσία υπάρχει ένα αόριστο πλαίσιο μια εμάς, μια πολυνομία, ένα σύνθετο νομικό καθεστώς. Εκεί είναι οι δικές μας πραγματικά παρατηρήσεις.

Για τους δασεργάτες, ως Ελληνική Λύση αναφερθήκαμε και είπαμε ναι, να πληρωθούν οι άνθρωποι. Είπαμε προηγουμένως και για την επίκαιρη που καταθέσαμε πριν από λίγες ημέρες.

Με το άρθρο 42 προτείνεται η εκχώρηση της υλοποίησης δράσεων και έργων αρμοδιότητας σε έναν άλλον φορέα της γενικής κυβέρνησης. Εδώ βλέπουμε μια άλλη ιδιωτικοποίηση. Είναι ένα βήμα για ξεπούλημα, κύριοι, του Δημοσίου. Εμείς τι λέμε ως κόμμα; Ακούσατε και τους ομοϊδεάτες μου, και τον κ. Χήτα και όλους τους συναδέλφους μου, τι λένε; Ενέργεια και λιμάνια αυτά με την κρατική προστασία, με την κρατική επιστασία. Αν τα ξεπουλήσουμε και αυτά, τελειώσαμε, είμαστε έρμαια, όμηροι, δέσμιοι, υπόχρεοι ιδιωτικών συμφερόντων.

Για τα απόβλητα, για να μην μακρηγορήσω για να μην υπερκεράσω τον χρόνο, εδώ μιλάμε για τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων ύστερα από εισήγησή του στον Υπουργό σε έγκριση, καθώς ο Υπουργός θα μπορεί να πραγματοποιήσει εξαιρέσεις ειδικά όταν είναι γνωστό πως τον περισσότερο όγκο αποβλήτων τον παράγουν συγκεκριμένες βιομηχανίες. Είναι συγκεκριμένα τα συμφέροντα. Επομένως για να υπάρχει δικαιοκρίση, για να είναι πιο δίκαιο, να αποφασίζει ένας ανεξάρτητος φορέας. Είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση της ρύπανσης. Είναι πολλά τα λεφτά στα απόβλητα, ξεκάθαρα. Δεν έχουμε κάτι, τον σέβομαι και τον εκτιμώ. Δεν έχει να κάνει με το πρόσωπο για τον κύριο Υπουργό και Υφυπουργό. Εδώ έχει να κάνει όμως με κάποιες φωτογραφικές διατάξεις που αν αυτό θεσπιστεί νομικά, θα δίνει αυτή τη δυνατότητα για ένα συγκεκριμένο λόμπι. Εγώ να πω ότι Υπουργός έχει την καλή διάθεση, αλλά μπορεί να πιεστεί και θα είναι ένας. Δεν λέω να γίνει Κρέοντας. Μπορεί ο άνθρωπος να είναι ευαίσθητος, να πιεστεί. Γι’ αυτό λέμε φορέα, για να προστατευθούν γενικότερα.

Σε ό,τι αφορά το κλάδεμα των δένδρων εδώ να συμφωνήσουμε. Η ρύθμιση εισάγεται, προκειμένου να αντιμετωπίζονται προβλήματα για τη μεταφορά του ηλεκτρικού ρεύματος στη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως πτώση αγωγών και καλωδίων, και σε ακραίες περιπτώσεις. Αλλά θα έπρεπε να προβλέπεται ότι δικαιούνται να αρνηθούν τη χορήγησή της με ειδική αιτιολογία. Για παράδειγμα να μην επιτρέπεται η ανεξέλεγκτη υλοτομία. Ναι μεν να έχουμε το κλάδεμα των δέντρων, για να διευκολυνθεί η μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά ξέρετε πολλές φορές κοντά στα ξερά καίμε και τα χλωρά. Ανεξέλεγκτη μετά γίνεται η υλοτόμηση στην περιοχή και ό,τι αυτό συνεπάγεται. Έπρεπε να είναι ένα πολύ αυστηρό πλαίσιο.

Όπως και για το άλλο άρθρο, το οποίο αφορά τα κέντρα δεδομένων, να μην διαλάθει της προσοχής το εξής. Τα τριάντα μέτρα που βάζετε από τον αιγιαλό σε εκείνο το άρθρο, κύριε Σιμόπουλε, είναι λίγα. Ο αιγιαλός έχει χίλια μύρια προβλήματα. Ακούμε κατά κόρον το τι καταπάτηση γίνεται στον αιγιαλό. Βάλτε εκατό μέτρα ως ένα δίχτυ προστασίας. Είναι πρότασή μας. Πηγαίνετε στα εκατό μέτρα. Γιατί στα τριάντα; Γι’ αυτό λέμε προστατέψτε και κάντε μία ζώνη η οποία θα μπορούσε πραγματικά να προστατεύσει το περιβάλλον.

Είναι και άλλα ζητήματα, αλλά θεωρούμε ότι αυτά είναι τα πιο σημαντικά.

Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε, για να μην γίνεται και κατάχρηση του χρόνου.

Επαναλαμβάνω, θέλει προσοχή, το περιβάλλον, όπως είπαμε, είναι παρατήρηση. Τη γη πρέπει να τη σεβαστούμε, το σπίτι μας, την Ελλάδα μας, τη χώρα μας, τον ιερό αυτό τόπο των προγόνων μας. Μη μας πιάνει μια πρεμούρα να αλλάξουμε όλο αυτό το αρχιτεκτονικό τοπίο. Αυτό λέμε, αυτό θα επιμείνουμε, διότι πραγματικά θέλουμε την Ελλάδα και τους Έλληνες να πρωταγωνιστούν για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε για τις επόμενες γενεές πραγματικά ένα παραγωγικό κοινοβουλευτικό έργο που θα καθορίζει τη μοίρα τους και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής.

Με τετράωρα και ελαστικό ωράριο των 500 ευρώ και το άλλο μεγάλο δημογραφικό που συζητείται αυτή την ώρα δεν επιλύεται. Πρόταση της Ελληνικής Λύσης να συζητηθεί στο Κοινοβούλιο το δημογραφικό για να πάρουμε επιτέλους πρωτοβουλία με συγκεκριμένες προτάσεις και μέτρα για να προστατέψουμε την υπογεννητικότητα. Αυτό συζητάει αυτή την ώρα η Επιτροπή Περιφερειών. Δράττομαι της ευκαιρίας διότι για εμάς είναι ακρογωνιαίος λίθος το θέμα του δημογραφικού. Είναι το μεγαλύτερο εθνικό πρόβλημα. Επιτέλους, κύριοι, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας για εμάς, τα παιδιά και τα εγγόνια μας.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για αυτή την πανσπερμία που υπάρχει στα άρθρα και στα κεφάλαια που είναι διάσπαρτα, έχουμε επισημάνει τις επιφυλάξεις σε ό,τι αφορά τα αιολικά πάρκα, τα επιχειρηματικά συμφέροντα, αλλά και οι ιδιωτικοποιήσεις εξ αυτών.

Για τα κέντρα δεδομένων, επίσης, είπαμε ότι θα προσβάλουν -αν θέλετε- κάποιες περιοχές, σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Για το θέμα του αιγιαλού, δεν συμφωνούμε στα 30 μέτρα. Σας κάναμε μία πρόταση, τουλάχιστον να είναι στα 100 μέτρα.

Με τόσα κέντρα δεδομένων, ελλοχεύει ο κίνδυνος να προσβάλουν το περιβάλλον και περιοχές οι οποίες μπορεί να είναι από τη συνθήκη natura, καθώς ψηφίστηκε από μέρους σας αυτός ο νόμος που δίνει τη δυνατότητα για κάποιες επιχειρηματικές δράσεις.

Εκεί που βεβαίως είμαστε υπέρ, είναι στο άρθρο 39. Είμαστε υπέρ των δασεργατών. Οι άνθρωποι πρέπει να πάρουν το μεροκάματό τους. Κανείς δεν αντιλέγει. Εκεί ψηφίζουμε ναι, στο συγκεκριμένο άρθρο.

Όπως, επίσης, είμαστε και στο πλευρό αυτών των εργατών σμύριδας στη Νάξο. Διότι, αυτό δεν μπορεί να μετακυλίεται εν μία νυκτί, που λέμε, στους δήμους, στους ΟΤΑ. Μάλιστα, κύριε Ταγαρά, ήσασταν αυτοδιοικητικός χρόνια και αντιλαμβάνεστε το τι λέω. Κάποια στιγμή, με μαθηματική ακρίβεια, θα πάνε σε ένα οικονομικό τέλμα οι εργαζόμενοι σμύριδας και τα έξι χωριά που έχουν αυτό το παραδοσιακό επάγγελμα στο όμορφο νησί της Νάξου στις Κυκλάδες. Εκεί, λοιπόν, είμαστε κοντά τους και πραγματικά έπρεπε να γίνει περισσότερη διαβούλευση, να δοθεί περισσότερος χρόνος από 1/1/2024.

Καθώς είχαμε και την επίκαιρη ερώτηση πριν από λίγες ημέρες και υπάρχει αυτή η υπόσχεση για να πληρωθούν κενές θέσεις στις δασικές υπηρεσίες -διότι και η μεταφορά αρμοδιοτήτων που είχε γίνει πριν από χρόνια που είχε περάσει στην πυροσβεστική δεν έχει ευοδώσει σε ό,τι αφορά το θέμα των πυρκαγιών- για το θέμα των δασεργατών, πέρα από τις αποζημιώσεις που πρέπει να καταβάλουμε στους ανθρώπους για τα δεδουλευμένα και μέσα από το Πράσινο Ταμείο, ζητάμε συνάμα ότι έπρεπε να διευκρινιστεί, τουλάχιστον να υπάρχει και πρόσληψη προσωπικού για να στελεχώσουν θέσεις, αλλά και εξοπλισμός.

Να πάμε τώρα στις τροπολογίες. Καταρχάς, για το τέλος που μετακυλίεται στην ταφή των απορριμμάτων, έχουμε δεχθεί πάρα πολλά πρόστιμα για τις ανεξέλεγκτες χωματερές, εδώ και δεκαετίες. Δεν έχει γίνει κομποστοποίηση και ανακύκλωση των απορριμμάτων στην πηγή. Δυστυχώς, τα πρόστιμα καραδοκούν και είμαστε από τις χώρες που δεν φρόντισε από το 2004, παρόλο του ότι υπήρχαν ειδικοί κωδικοί, για να αποκατασταθούν περιοχές. Άρα, λοιπόν, δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτή την τροπολογία. Διότι, αυτό μετακυλίεται στους δήμους, όπου οι δήμοι ήδη έχουν μεγάλα και πολλαπλά προβλήματα, καθότι ούτε παρακρατηθέντα έχουν πάρει, ούτε τον φόρο ζύθου που τους είχατε υποσχεθεί, ούτε από τα τέλη κυκλοφορίας. Οπότε, αντιλαμβάνεστε ότι με αυτό θα υπάρχει μια οικονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό, σε ό,τι αφορά τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού. Συνάμα, όμως, αυτό το τέλος θα πάει προς τους δημότες που θα δουν να αυξάνονται τα δημοτικά τέλη, καθώς ο δήμος αν επιβαρυνθεί όλη αυτή την ανακύκλωση και την ταφή των απορριμμάτων, θα στερηθεί έσοδα.

Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, γιατί ενώ οι δήμοι εμφανίζονται ως επαίτες, δυστυχώς, σε πάρα πολλά ζητήματα, δεν έχουν αυτοτελείς οικονομικούς πόρους για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα καθήκοντά τους και δεν μπορούν να αναλάβουν ένα τόσο μεγάλο έργο, σε ό,τι αφορά την ταφή των απορριμμάτων μέσω αυτής της ανακύκλωσης και αυτό το τέλος, το οποίο, όπως είπαμε, θα μετακυλίεται στους δημότες. Είμαστε αρνητικοί, σε οτιδήποτε αφορά τον κρατικό υπολογισμό των δήμων, χωρίς να υπάρχουν τα απαραίτητα έσοδα για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους.

Ένα άλλο θέμα, που εμάς μας βάζετε σε πολύ μεγάλο προβληματισμό, σε ό,τι αφορά την παράταση που δίνετε στις κινητές μονάδες του ΕΟΔΥ. Εσείς δεν λέγατε ότι ο κορονοϊός τελείωσε; Αυτό δεν λέγατε; Δηλαδή, εδώ τώρα τι γίνεται; Συνεχίζετε μία παράταση απέναντι στον covid, για να παρακολουθείτε τι; Τα στελέχη του ιού αν μεταλλάσσονται και να έχουμε συνέχεια;

Ακούστε να δείτε, κύριοι του Υπουργείου, αυτά τα χρήματα είναι από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Εδώ, υπάρχουν νοσοκομεία και κλινικές που έχουν συμπτυχθεί. Για παράδειγμα, η ουρολογική και το οφθαλμολογικό στο Νοσοκομείο των Σερρών -στη δική μου εκλογική περιφέρεια- έχουν γίνει ένα. Δεν έχουμε ειδικότητες. Ουρολόγο, δεν έχουμε. Αναισθησιολόγο, δεν έχουμε. Νοσηλευτικό προσωπικό, δεν έχουμε. Υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις. Κάντε τις προσλήψεις, γιατί ο χρόνος είναι γιατρός και γι’ αυτό το ΙΚΑ σου κλείνει ραντεβού μετά από τέσσερις μήνες, όπως έλεγε χαριτολογώντας ένα ρητό. Κλείνει ο κόσμος ραντεβού στα νοσοκομεία για μια απλή επέμβαση χολοκυστεκτομής και περιμένει ένα χρόνο και εσείς –αν είναι δυνατόν- δίνετε παράταση για τα εμβόλια, για τα rapid test, για τα «mapid test» ή όπως τα λένε; Αυτά τελείωσαν. Άρα, λοιπόν, πρέπει εδώ να πείτε ξεκάθαρα στον κόσμο τι γίνεται. Δηλαδή, αυτή η παράταση πού οδηγεί και για ποιον λόγο; Σας είπαν οι επιστήμονες -και το τεκμηριώνουν- ότι πρέπει να δοθεί παράταση, όταν στα νοσοκομεία έχουμε τέτοιες ελλείψεις;

Δεν φέρνετε εδώ αυτή την πρόταση που σας κάναμε εμείς για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό, να δούμε το τις πταίει πίσω από το υποχρεωτικό του εμβολιασμού, εκ του Συντάγματος. Δίνετε μία παράταση. Δεν μπορούμε φυσικά να το ψηφίσουμε. Εμείς είμαστε υπέρ της στελέχωσης της δημόσιας υγείας που πρέπει να παραμείνει σε δημόσια χέρια, αλλά δεν μπορούμε να ταλανίσουμε και να ταλαιπωρήσουμε περισσότερο τον κόσμο με αυτές τις περίεργες μονάδες. Τις λέω περίεργες, γιατί θεωρητικά έχουμε τελειώσει. Αυτό βλέπουμε, ότι τελείωσε η πανδημία. Οπότε, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να δίνουμε χρήματα, όταν αυτή τη στιγμή υπάρχουν οικονομικά ανοίγματα, ελλείψεις, κυρίως προσωπικού και ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού, στα νοσοκομεία και να δίνουμε αυτές τις παρατάσεις. Εδώ είμαστε αντίθετοι. Το είπαμε από την πρώτη στιγμή και ας ελπίσουμε κάποια στιγμή και το θέμα της υποχρεωτικότητας των εμβολίων να συζητηθεί σοβαρά μέσα στο Εθνικό Κοινοβούλιο.

Εκτός από τα άρθρα τα οποία σας είπαμε και είναι υπέρ των δασεργατών για το μεροκάματό τους που πρέπει να καταβληθεί για βιοποριστικούς λόγους, αλλά είναι τα κεκτημένα τους, τα δεδουλευμένα τους, στα υπόλοιπα άρθρα υπάρχει το παρόν, υπάρχει το όχι, αλλά πάντα με τεκμήριο απέναντι σε αυτό, με τη δική μας επιχειρηματολογία, τα δικά μας ερωτηματικά σε ό,τι αφορά ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, γιατί έχει να κάνει με ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα και αυτό, βεβαίως, μπορεί να αλλάξει άρδην το τοπίο σε πάρα πολλές περιοχές και την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Προηγούμενο άρθροΔ. Τζανακόπουλος: «Υπάρχουν προϋποθέσεις για τη δημιουργία νέου φορέα που θα καλύψει το πολιτικό κενό στην Αριστερά»
Επόμενο άρθροΣαν σήμερα 26 Νοεμβρίου – Σημαντικά γεγονότα