
Τον τόνο για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού έδωσε το ετήσιο συνέδριο του ΣΕΤΕ με τίτλο «TOURISM AHEAD» #CompassOfTomorrow, που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Αθηνών, στις 17 Δεκεμβρίου, συγκεντρώνοντας εκπροσώπους από την πολιτική ηγεσία, θεσμικούς φορείς, επιχειρηματίες και εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Κοινό συμπέρασμα: ο ελληνικός τουρισμός έχει ξεπεράσει τους στόχους του παρελθόντος και πλέον καλείται να χαράξει μια ανθεκτική, βιώσιμη και μακροπρόθεσμη στρατηγική με ορίζοντα το 2030.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία και δηλώσεις ομιλητών, ανά θεματική ενότητα:
Setting the Map
Ο Γιάννης Παράσχης, Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, στην κεντρική ομιλία του σημείωσε: «Η ζήτηση για την Ελλάδα αντέχει, η επιμήκυνση της περιόδου κερδίζει έδαφος, νέες μορφές ταξιδιού και εμπειρίας αναδύονται. Η αύξηση του 4% στις αφίξεις αλλά ταυτόχρονα η αύξηση της τάξης του 9% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ είναι καταρχήν ιδιαίτερα θετικά, εφόσον στηρίζει την επιδίωξη για ποιοτικότερο τουρισμό. Τα πρώτα σήματα για την επόμενη χρονιά είναι επίσης ενθαρρυντικά.(…) Ταυτόχρονα όμως, πίσω από τη συνολική καλή εικόνα, πολλές επιχειρήσεις λειτουργούν στα όρια, πιεζόμενες από αυξημένα κόστη, ρυθμιστικά βάρη, ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και φυσικά υπάρχει πάντα ένα διεθνές περιβάλλον μεγάλης αβεβαιότητας. Αυτή η διπλή πραγματικότητα είναι και το σημείο εκκίνησης της συζήτησής μας».
«Ο στόχος μας παραμένει σταθερός: ένας τουρισμός ανθεκτικός στις κρίσεις, ανταγωνιστικός διεθνώς και κοινωνικά ανταποδοτικός. Ένας τουρισμός που δημιουργεί αξία για τη χώρα, για τις τοπικές κοινωνίες, για τους εργαζόμενους και τους επενδυτές. Ένας τουρισμός που σέβεται τα όρια των προορισμών και ταυτόχρονα ανοίγει νέους ορίζοντες ανάπτυξης», υπογράμμισε στον επίλογό του.
Δείτε την ομιλία ΕΔΩ.
Η Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργός Τουρισμού, κατά τον χαιρετισμό της ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Το κεντρικό μήνυμα του συνεδρίου, “TOURISM AHEAD”, συμπυκνώνει, πράγματι, τη φιλοσοφία που πρέπει να υιοθετήσουμε όλοι για τον ελληνικό τουρισμό. Μία φιλοσοφία που δεν εξαντλείται στη διαχείριση του παρόντος, αλλά επενδύει στο αύριο. Επενδύει σε έναν τουρισμό που δεν μετριέται μόνο σε αριθμούς αλλά σε μακροπρόθεσμη αξία, στη συνολική του συμβολή στην κοινωνία, στην οικονομία, και στον πολιτισμό της χώρας. Σε ένα τουρισμό που όχι μόνο προσαρμόζεται στις αλλαγές, αλλά τις διαμορφώνει και τις αξιοποιεί, που επενδύει στη γνώση, στην καινοτομία, στη συνεργασία. Ο δρόμος μπροστά μας είναι απαιτητικός, αλλά ξεκάθαρος. Όλοι μαζί, με συνεργασία, συνεννόηση και υπευθυνότητα, μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης, παράδειγμα σε διεθνές επίπεδο, που θα αποτελεί παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Να μετατρέψουμε την μεγάλη δυναμική του τουρισμού, σε ουσιαστική ευημερία των τοπικών κοινωνιών με επιστροφή του οικονομικού οφέλους στους πολίτες με ανταποδοτικότητα για ολόκληρη τη ελληνική κοινωνία».
Δείτε την ομιλία, ΕΔΩ.
Geopolitics & Geoeconomics
Εν μέσω γεωπολιτικών ανατροπών και οικονομικών πιέσεων που φέρνουν οι πληθωρισμοί και με τις νέες ισορροπίες που διαμορφώνονται στις διεθνείς αγορές, κάθε χώρα αναζητά το δρόμο της. Για την Ελλάδα, η διεθνής αναταραχή δεν είναι απλώς μια είδηση, αλλά μια πραγματικότητα που επηρεάζει άμεσα τον τουρισμό – τον ισχυρότερο μοχλό της οικονομίας της. Πώς μπορεί λοιπόν ο ελληνικός τουρισμός να «περάσει» μέσα από αυτά τα θολά νερά, να διατηρήσει την ανθεκτικότητά του και να χαράξει μια βιώσιμη πορεία προς το μέλλον; Αυτό ήταν το κεντρικό θέμα που τέθηκε στο πάνελ «TOURISM AHEAD: Οικονομία, Κοινωνία, Γεωπολιτικά, με το βλέμμα στο 2030», στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΣΕΤΕ, που διεξάγεται στο Ωδείο Αθηνών, φέρνοντας στο ίδιο τραπέζι εκπροσώπους της πολιτικής, της οικονομίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας για να φωτίσουν τις προκλήσεις και να αναδείξουν τις ευκαιρίες.
Στη συζήτηση συμμετείχαν ο Υφυπουργός Εξωτερικών, Χάρης Θεοχάρης, ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Παράσχης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank ΑΕ, Φωκίων Καραβίας και ο Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων, Κωνσταντίνος Φίλης.
Χάρης Θεοχάρης, Υφυπουργός Εξωτερικών
«Σε ένα διεθνές περιβάλλον αυξημένης γεωπολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας, ο τουρισμός αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα εξωστρέφειας και ανθεκτικότητας της ελληνικής οικονομίας. Η Ελλάδα, αξιοποιώντας τη στρατηγική της θέση και το ενισχυμένο γεωοικονομικό της αποτύπωμα, επενδύει σε ένα νέο, ποιοτικό μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης. Στόχος είναι η αύξηση της αξίας και όχι απλώς του όγκου των επισκεπτών, με μεγαλύτερη δαπάνη ανά ταξίδι, καλύτερη κατανομή της ζήτησης στον χρόνο και ισορροπία με τις τοπικές κοινωνίες. Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν οι ανθεκτικές υποδομές, η αναβάθμιση της τουριστικής εμπειρίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των προορισμών και η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό. Τα διεθνή μηνύματα από το πλαίσιο του Παγκόσμιου Τουρισμού επιβεβαιώνουν ότι κερδίζουν οι προορισμοί που υλοποιούν πολιτικές βιωσιμότητας και ποιότητας. Η Ελλάδα διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να παραμείνει στην πρώτη γραμμή του παγκόσμιου τουρισμού».
Γιάννης Παράσχης, Πρόεδρος ΣΕΤΕ
«Ο ελληνικός τουρισμός έχει ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης, με τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες να κινούνται παράλληλα. Όμως το μέλλον του, απαιτούνται επενδύσεις πέραν του μοντέλου «ήλιος και θάλασσα», με έμφαση στην ποιοτική ανάπτυξη, την αύξηση της κατά κεφαλήν δαπάνης και τη διαφοροποίηση προϊόντων και προορισμών. Όλοι συμφωνούμε ότι για να προκύψει γεωγραφική και χρονική επέκταση της τουριστικής περιόδου είναι απαραίτητες οι επενδύσεις, καθώς και η διαμόρφωση ενός συνεκτικού αφηγήματος για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού μέσα από τη συνεργασία της Πολιτείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και της ιδιωτικής οικονομίας».
Φωκίων Καραβίας, Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank
«Οι επενδύσεις αποτελούν εθνικό στόχο και πρέπει να είναι ο πολικός αστέρας της οικονομικής μας πολιτικής. Αυτό ισχύει για όλους τους κλάδους. Ισχύει φυσικά και για τις τουριστικές επενδύσεις, εάν επιζητούμε τη συνεχή βελτίωση του τουριστικού προϊόντος, τη μετάβασή του σε οικονομική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Χρειαζόμαστε επενδύσεις και σε άλλους τομείς (όπως μεταποίηση και τεχνολογία) με υψηλά περιθώρια αύξησης της παραγωγικότητας αλλά και στον τουρισμό για να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητά του».
Κωνσταντίνος Φίλης, Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων
«Η Ελλάδα βρίσκεται κοντά στη ζώνη μεταξύ ειρήνης και πολέμου. Παρά τις πολλαπλές προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η ευρύτερη περιοχή μας, αν και μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα δεν υπάρχει γεωγραφική εγγύτητα με κάποια εστία ένοπλης σύγκρουσης, η αξιοπιστία στην παροχή υπηρεσιών, οι αναβαθμισμένες υποδομές, όπως και η διεθνής εικόνα που εκπέμπουμε, συντελούν στην εμπέδωση της εικόνας ενός ασφαλούς, πέρα από δεδομένα ελκυστικού, προορισμού. Μάλιστα, χαρακτηριστική του τρόπου που η εξωτερική πολιτική επηρεάζει τα τουριστικά ρεύματα, είναι αφενός ο πολλαπλασιασμός αφίξεων Ισραηλινών, λόγω της στρατηγικής σχέσης που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στις δύο χώρες, και αφετέρου, οι αθρόες αφίξεις από την Τουρκία, κατόπιν της εξαίρεσης που πέτυχε η ελληνική πολιτεία για αυτούς από το ευρωπαϊκό καθεστώς βίζας».
Navigating Innovation
O Menno van Ijssel, Project Manager Research, στην European Travel Commission, παρουσίασε τις τάσεις και τις προοπτικές που διαμορφώνουν τον ευρωπαϊκό τουρισμό, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Η τουριστική ζήτηση έχει αποδειχθεί αξιοσημείωτα ανθεκτική το 2025, με τα ταξίδια να αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στις προαιρετικές καταναλωτικές δαπάνες και με περαιτέρω ανάπτυξη να αναμένεται το 2026. Παράλληλα, η συμπεριφορά των ταξιδιωτών εξελίσσεται: αναδύονται αλλαγές στο πότε ταξιδεύουν οι άνθρωποι, στους προορισμούς που επιλέγουν και στον τρόπο με τον οποίο η κλιματική αλλαγή επηρεάζει ολοένα και περισσότερο αυτές τις αποφάσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η Τεχνητή Νοημοσύνη καθίσταται βασικό εργαλείο στον σχεδιασμό και την έρευνα ταξιδιών, αναδιαμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο τα ταξίδια φαντάζονται, συγκρίνονται και κλείνονται, και διαδραματίζοντας κρίσιμο ρόλο στον καθορισμό της μελλοντικής πορείας της ταξιδιωτικής και τουριστικής βιομηχανίας».
Δείτε την παρουσίαση, ΕΔΩ.
Ακολούθησε πάνελ με τους Βασίλη Καρκατζούνη, Ειδικό Γραμματέα Τεχνητής Νοημοσύνης και Διακυβέρνησης Δεδομένων, Βασιλική Μαυροκεφάλου, Director Market Management Eastern Med & Central Eastern Europe της EXPEDIA, Νίκο Πετράκη, Country Manager Greece της Visa, και Δημήτρη Σερίφη, Digital Tourism Expert – CEO της Nelios, σε συζήτηση με τον Νίκο Διαμαντόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Marketing Greece.
Ο Βασίλης Καρατζούνης, Ειδικός Γραμματέας Τεχνητής Νοημοσύνης και Διακυβέρνησης Δεδομένων, ανέφερε: «Στην τοποθέτησή μου ανέδειξα τις προτεραιότητες της Ειδικής Γραμματείας Τεχνητής Νοημοσύνης και Διακυβέρνησης Δεδομένων για την ενίσχυση της παραγωγικότητας της δημόσιας διοίκησης μέσω εργαλείων ΤΝ, την ανάγκη συντονισμού και οριζόντιων λύσεων, καθώς και την έξυπνη ρύθμιση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης αντί της απορρύθμισης. Τόνισα τη στενή σύνδεση της ΤΝ με τα δεδομένα και τη βιομηχανία του τουρισμού, και πως το AI Factory ΦΑΡΟΣ μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυσή της».
Η Βασιλική Μαυροκεφάλου, Director Market Management Eastern Med & Central Eastern Europe της EXPEDIA, σημείωσε: «Βλέπουμε μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι ταξιδιώτες ανακαλύπτουν και κάνουν κρατήσεις. Η επισκεψιμότητα από αναζητήσεις μέσω Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης (GenAI) είναι ακόμη μικρή αλλά αυξάνεται γρήγορα, και μετατρέπεται σε κρατήσεις με υψηλότερα ποσοστά από άλλες πηγές επισκεψιμότητας. Συνεργαζόμαστε με πλατφόρμες GenAI και αναδυόμενα προϊόντα agentic AI – όπως το ChatGPT Atlas της OpenAI, το Comet της Perplexity, το Microsoft Copilot και άλλα – ώστε όταν οι ταξιδιώτες βρίσκουν ένα εξαιρετικό κατάλυμα μέσω αυτών των νέων πηγών επισκεψιμότητας, να μπορούν να κάνουν κράτηση απευθείας μαζί μας, δημιουργώντας πρόσθετη ζήτηση για τους συνεργάτες μας».
Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager Greece της Visa, προσέθεσε: «Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τον τρόπο που ταξιδεύουμε και πληρώνουμε. Πριν από το ταξίδι, βοηθά τους επισκέπτες να ανακαλύπτουν προορισμούς και να κάνουν προσωποποιημένες επιλογές, ενώ κατά τη διάρκεια εξασφαλίζει γρήγορες και ασφαλείς πληρωμές, ώστε οι ταξιδιώτες να μπορούν να εστιάσουν σε αυτό που έχει πραγματική αξία: το ταξίδι. Αφού αυτό ολοκληρωθεί, τα δεδομένα αξιοποιούνται, προσφέροντας insights που ενισχύουν την εμπειρία των επισκεπτών, υποστηρίζουν τους προορισμούς και προωθούν τη βιωσιμότητα. Με τη δύναμη της τεχνολογίας και της παγκόσμιας δικτύωσης, η Visa ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού και προσφέρει πραγματική αξία σε ταξιδιώτες και προορισμούς».
Ο Δημήτρης Σερίφης, Digital Tourism Expert – CEO της Nelios, τοποθετήθηκε για τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Στην παρέμβασή του ανέδειξε τη σημασία της βιώσιμης αξιοποίησης του AI από τις τουριστικές επιχειρήσεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα των δεδομένων και στη λογική human–in–the–loop. Τόνισε ότι το AI πρέπει να λειτουργεί υποστηρικτικά προς τον άνθρωπο, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη καλλιέργειας κουλτούρας θετικής αποδοχής, μέσα από μικρές, πρακτικές νίκες στην καθημερινή χρήση που χτίζουν εμπιστοσύνη και οδηγούν σε βιώσιμη ενσωμάτωση».
Ο Νίκος Διαμαντόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Marketing Greece, έκλεισε τη συζήτηση σημειώνοντας: «Βρισκόμαστε εν μέσω τεράστιων αλλαγών που απαιτούν να βγούμε από τη «ζώνη άνεσης» μας. Για να ανταποκριθούμε στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης οφείλουμε να υιοθετήσουμε μια νέα κουλτούρα, αυτή του πειραματισμού, της προσαρμοστικότητας στην νέα πραγματικότητα και της αποδοχής ότι το περιβάλλον μετασχηματίζεται. Το να επενδύουμε σε στρατηγικές συνεργασίες, να ενισχύουμε τη γνώση μας αλλά και να την μοιραζόμαστε με όλους είναι για εμάς στη Marketing Greece βασική αρχή. Είναι ζητούμενο να θωρακίσουμε τον ελληνικό τουρισμό επαναπροσδιορίζοντας τα στάδια και τις διαδικασίες του travel funnel που αποτελούν από πιο κρίσιμα σημεία για το μέλλον».
The Coordinates of Sustainable Development
Η Τζέση Βουμβάκη, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, στην παρουσιασή της, με τίτλο «Οι υποδομές ως καταλύτης για τον ελληνικό τουρισμό», ανέφερε μεταξύ άλλων: «Με τον παγκόσμιο τουρισμό σε ανοδική τροχιά και την Ελλάδα σταθερά ψηλά στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, οι τουριστικές επενδύσεις στη χώρα μας καταφέρνουν να ακολουθούν την άνοδο. Αντιθέτως, η αναντιστοιχία μεταξύ υποδομών και των διαρκώς αυξανόμενων ροών αποτελεί κοινή πρόκληση για όλες τις τουριστικά ανεπτυγμένες χώρες, με το πρόβλημα να εντείνεται περαιτέρω στην περίπτωση της Ελλάδας λόγω της μακράς κρίσης. Σε αυτό το πλαίσιο, διεθνώς αναζητούνται και δοκιμάζονται ευρηματικές λύσεις. Η Ελλάδα δεν πρέπει να μείνει πίσω, εάν θέλει να διατηρήσει τη φυσική της θέση στην ελίτ του παγκόσμιου τουρισμού».
Δείτε την παρουσίαση, ΕΔΩ.
Οι υποδομές, ως καταλύτης για τον ελληνικό τουρισμό, τέθηκαν στο επίκεντρο του πάνελ που ακολούθησε για το ρόλο του στρατηγικού σχεδιασμού στην επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα σε βιώσιμη ανάπτυξη και διαχείριση τουριστικών προορισμών, με τη συμμετοχή των Χρίστου Δήμα, Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Νίκου Χαρδαλιά, Περιφερειάρχη Αττικής, Ευτύχιου Βασιλάκη, Αντιπρόεδρου του ΣΕΤΕ, Πρόεδρου της AEGEAN και CEO της Autohellas, Μαρίνας Κουρή Επικεφαλής τμήματος Asset Development Plan (ADP) του Υπερταμείου, σε συζήτηση με τον Αλέξανδρο Θάνο Εντεταλμένο Σύμβουλο ΣΕΤΕ.
Χρίστος Δήμας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί σήμερα δεκάδες εμβληματικά έργα κι ένα μεγάλο πλήθος παρεμβάσεων μικρότερης έκτασης σε όλη την επικράτεια, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμη πηγή χρηματοδότησης. Σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι και νέοι οδικοί άξονες, σιδηροδρομικά και συγκοινωνιακά έργα, αλλά και νέες αεροπορικές υποδομές που αυξάνουν τη χωρητικότητα του εγχώριου συστήματος μεταφορών και αναβαθμίζουν τα ποιοτικά του στοιχεία. Ταυτόχρονα, πραγματοποιείται ένα σύνολο υδραυλικών έργων, φραγμάτων έργων ύδρευσης, άρδευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας, τα οποία ενισχύουν τον συντελεστή προστασίας της χώρας μας απέναντι στην κλιματική κρίση. Η στρατηγική μας στόχευση είναι να δημιουργούμε βιώσιμες, πιο ανθεκτικές υποδομές, περιβαλλοντικές φιλικές, με υψηλότερη οικονομική απόδοση, αλλά και ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα. Άλλωστε, το επίπεδο των υποδομών μιας χώρας είναι δείκτης πολιτισμού και αυτό έχει άμεσο και έμμεσο θετικό αντίκρισμα σε κάθε πτυχή της οικονομικής ζωής και φυσικά, στον τουρισμό».
Ο Νίκος Χαρδαλιάς, Περιφερειάρχης Αττικής
«Ο τουρισμός της Αττικής αποτελεί στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης για τη χώρα. Σημαίνει θέσεις εργασίας, στήριξη της επιχειρηματικότητας, ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και πραγματικό αποτύπωμα στην καθημερινότητα των πολιτών. Στη Μητροπολιτική Περιφέρεια της Αττικής –την πρωτεύουσα Περιφέρεια της χώρας– όπου ζει σχεδόν ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας, παράγεται σχεδόν το μισό εθνικό ΑΕΠ και συγκεντρώνεται πάνω από το 50% της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ο τουρισμός δεν μπορεί να αναπτύσσεται αποσπασματικά. Απαιτεί υποδομές που αντέχουν στον χρόνο, σεβασμό στον κάτοικο και στενή συνεργασία με όλους τους φορείς. Με σχέδιο και συνέπεια, η Αττική εξελίσσεται σε έναν σύγχρονο, πολυεπίπεδο προορισμό –το “The Greater Athens Region”– που δημιουργεί διαρκή αξία για τον επισκέπτη, τους συμπολίτες μας και τη χώρα συνολικά».
Ευτύχιος Βασιλάκης, Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Πρόεδρος της AEGEAN και CEO της Autohellas
«Το ζήτημα των υποδομών της χώρας δεν είναι κυρίως οικονομικό, καθώς μεγάλο μέρος είναι αυτοχρηματοδοτούμενο από τους χρήστες του, αλλά πρωτίστως λειτουργικό και διαχειριστικό. Η χρονική και γεωγραφική διάχυση των τουριστικών ροών οφείλει να αποτελεί βασική προτεραιότητα στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία των υποδομών, ώστε η ανάπτυξη να μεταφράζεται σε μετρήσιμα και διαρκή οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της χώρας».
Μαρίνα Κουρή, Επικεφαλής τμήματος Asset Development Plan (ADP) του Υπερταμείου
«Η ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού προϋποθέτει σύγχρονες, ανθεκτικές και λειτουργικά ολοκληρωμένες υποδομές. Το Υπερταμείο υλοποιεί ένα συνεκτικό σχέδιο βιώσιμης αξιοποίησης λιμένων, μαρίνων, περιφερειακών αεροδρομίων και ακινήτων του χαρτοφυλακίου του, με στόχο την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας και τη στήριξη της περιφερειακής ανάπτυξης. Παράλληλα, μέσα από εμβληματικά έργα, όπως η αναβάθμιση της ΔΕΘ και του Τάε Κβον Ντο -σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής-, ενισχύεται ο συνεδριακός και εκθεσιακός τουρισμός, συμβάλλοντας στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Με μια νέα κουλτούρα στη διαχείριση και αξιοποίηση των υποδομών, διασφαλίζουμε επενδύσεις με ισχυρό αναπτυξιακό πρόσημο και πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και την εθνική οικονομία».
Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ
«Ο τουρισμός της επόμενης δεκαετίας δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στη ζήτηση, αλλά στην ικανότητά μας να σχεδιάζουμε προορισμούς ανθεκτικούς, λειτουργικούς και ανθρώπινους. Οι υποδομές, οι μεταφορές και η χωρική οργάνωση δεν είναι απλώς τεχνικά ζητήματα. Η πρόκληση είναι να γεφυρώσουμε το κενό, ώστε οι επενδύσεις να στηρίζονται σε προορισμούς που αντέχουν στον χρόνο και δημιουργούν πραγματική αξία για κατοίκους και επισκέπτες».
Shaping Career Journeys
Στο πλαίσιο του πάνελ, ο Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, συνομίλησε με τους Σοφία Ζαχαράκη, Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Μάρκο Βερέμη, Εταίρο της Big Pi Ventures, Πρόεδρο της Επιτροπής Καινοτομίας του ΣΕΒ και Συνιδρυτή της Upstream, και Βασίλη Καφάτο, Deloitte Partner – Growth Leader και Competence Center President, ανταλλάσσοντας απόψεις σχετικά με τις δεξιότητες του μέλλοντος και εστιάζοντας στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στη σύγχρονη αγορά εργασίας.
Σοφία Ζαχαράκη, Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
«Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που βασίζεται στη σχέση των ανθρώπων, στην εμπειρία και στην ποιότητα της φιλοξενίας. Γι’ αυτό οι δεξιότητες του αύριο χτίζονται από νωρίς, μέσα στο σχολείο, με έμφαση στην κριτική σκέψη, τη συνεργασία, την προσαρμοστικότητα και την ψηφιακή και οικονομική παιδεία. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να ενισχύσει τον τουρισμό, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανθρώπινη επαφή και την αυθεντική φιλοξενία. Στόχος μου στο Υπουργείο Παιδείας είναι μια εκπαίδευση που συνδέεται με τις πραγματικές ανάγκες του τουριστικού κλάδου και προετοιμάζει τους νέους και τις νέες μας για συνειδητές και βιώσιμες επαγγελματικές διαδρομές».
Μάρκος Βερέμης, Εταίρος της Big Pi Ventures, Πρόεδρος της Επιτροπής Καινοτομίας του ΣΕΒ και Συνιδρυτής της Upstream
«Η διαμόρφωση σύγχρονων επαγγελματικών διαδρομών περνά πλέον μέσα από την τεχνολογία και τη συνεχή αναβάθμιση δεξιοτήτων. Σε έναν κόσμο όπου το AI, τα data και η καινοτομία αλλάζουν τον τρόπο που εργαζόμαστε, είναι κρίσιμο να προσφέρουμε καθοδήγηση και πρόσβαση σε νέες ευκαιρίες. Στο πάνελ Shaping Career Journeys συζητάμε πώς η τεχνολογία και η δια βίου μάθηση μπορούν να στηρίξουν βιώσιμες και εξελισσόμενες σταδιοδρομίες».
Βασίλης Καφάτος, Deloitte Partner – Growth Leader και Competence Center President
«Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο καταλύτης που καθορίζει την ποιότητα, την εμπειρία του επισκέπτη και, τελικά, τη διεθνή ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Τάσεις όπως η εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης, η έμφαση στη βιωσιμότητα και η αυξανόμενη εξατομίκευση της εμπειρίας του ταξιδιώτη δημιουργούν νέες απαιτήσεις για τους εργαζόμενους σε όλη την αλυσίδα του κλάδου. Αντίστοιχα, τα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης των τουριστικών ειδικοτήτων οφείλουν να επικεντρώνονται στην ανάπτυξη ενός ευρέος φάσματος δεξιοτήτων, συνδυάζοντας τεχνικές και ψηφιακές γνώσεις, περιβαλλοντική και κοινωνική συνείδηση, προσαρμοστικότητα και πολιτισμική κατανόηση, επικοινωνία και αυθεντικότητα».
Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ
«Η φιλοξενία και οι εργαζόμενοι αποτελούν το ισχυρότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουρισμού. Για να διατηρηθεί και να ενισχυθεί απαιτείται στρατηγική και σχέδιο, διακυβέρνηση προορισμών, δημόσιες υποδομές και συνεχής ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων που ξεκινά από την εκπαίδευση και συνεχίζεται στο χώρο εργασίας. Οι επιχειρήσεις καλούνται να επενδύσουν στην διαρκή ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων, οι κοινωνικοί εταίροι να ενισχύσουν τον ρόλο τους και η Πολιτεία να υποστηρίξει ευέλικτα και σύγχρονα συστήματα μάθησης με υπεύθυνη αξιοποίηση της τεχνολογίας. Μόνο μέσα από τη συνεργασία όλων μπορούν να διαμορφωθούν βιώσιμες, ελκυστικές και ποιοτικές καριέρες στον ελληνικό τουρισμό».
Moving with Metron
Ο τουρισμός καλείται να εξελιχθεί σε ένα πιο υπεύθυνο και βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, που σέβεται το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Μέσα από στοχευμένες πολιτικές, δείκτες βιωσιμότητας και συνεργασία, διαμορφώνεται ένα ανθεκτικό πλαίσιο που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό, η αξία της αυτορρύθμισης ως στρατηγικό προβάδισμα στον ελληνικό τουρισμό βρέθηκε στο επίκεντρο πάνελ με τη συμμετοχή της Σόφης Δασκαλάκης – Μυτιληναίου, Πρόεδρου ΔΣ του UN Global Compact Network Greece, Χαρούλας Απαλαγάκη, Acting Γενικής Διευθύντριας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, και Ελίνας Παπασπυροπούλου, Γενικής Διευθύντριας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, σε συζήτηση με τη Μαρία Γάτσου, Γενική Διευθύντρια του ΣΕΤΕ.
Σόφη Δασκαλάκη-Μυτιληναίου, Πρόεδρος ΔΣ του UN Global Compact Network Greece
«Η Βιώσιμη Ανάπτυξη σήμερα αποτελεί μέρος της επιχειρηματικής στρατηγικής και, για τον τουρισμό, συνδέεται άμεσα με την ανθεκτικότητα και τη μακροπρόθεσμη αξία. Το UN Global Compact Network Greece στηρίζει τις επιχειρήσεις ώστε να ενσωματώνουν τις Δέκα Αρχές σε πρακτικές, εφαρμόσιμες λύσεις. Μέσα από συνεργασίες όπως αυτή με τον ΣΕΤΕ, διαμορφώνεται μια κοινή γλώσσα βιωσιμότητας που ενισχύει την αξιοπιστία και τη διεθνή ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού».
Χαρούλα Απαλαγάκη, Acting Γενική Διευθύντρια της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών
«To ελληνικό τραπεζικό σύστημα, στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση και την πραγματική υλοποίηση του τρίπτυχου ESG, έχει να επιδείξει σημαντική πρόοδο στην υιοθέτησή του. Ξεκίνησε με την ολοκλήρωση του εσωτερικού του μετασχηματισμού, επεξεργάστηκε τα θεμέλια της βιώσιμης χρηματοδότησης, ώστε να γίνει πράξη ο στόχος «Transforming finance to finance the transformation». Ωστόσο η αυτορρύθμιση των επιχειρήσεων, είναι αυτή που έχει τη δυναμική να μετατρέψει τις προκλήσεις του σύγχρονου πλαισίου σε ευκαιρίες και οφέλη, σε βιωσιμότητα και καλύτερες/ασφαλέστερες χρηματοδοτικές και επενδυτικές ευκαιρίες. Και το τραπεζικό σύστημα, το ίδιο και ή και συνεργασία με άλλους φορείς διευκολύνει (διατραπεζική πλατφόρμα) την πορεία αυτή (ESG.gr). Αναγκαίος για την επίτευξη των στόχων ο κεντρικός, συλλογικός σχεδιασμός, στο πρότυπο της πράσινης μετάβασης στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
Ελίνα Παπασπυροπούλου, Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος:
«H ασφαλιστική δραστηριότητα έχει τη βιωσιμότητα ενσωματωμένη στο DNA της. Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεν περιορίζονται στην κάλυψη κινδύνων μέσω των αποζημιώσεων που καταβάλλουν. Ο ρόλος τους είναι ευρύτερος και αφορά στη διαχείριση και, κυρίως, στην πρόληψη των κινδύνων. Με αυτό τον τρόπο ο ασφαλιστικό κλάδος λειτουργεί ως στρατηγικός σύμβουλος για τις τουριστικές επιχειρήσεις, μετατρέποντας την πρόληψη και τη φροντίδα σε στρατηγικό πλεονέκτημα ESG».
Μαρία Γάτσου, Γενική Διευθύντρια του ΣΕΤΕ
«Μέσα από συνεργασία και συνέργεια, δημιουργούμε μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τις επιχειρήσεις. Πρόκειται για ένα διαρκές ταξίδι και όχι για μια μεμονωμένη ενέργεια, το οποίο εξελίσσεται σε ετήσια βάση, με στόχο οι βέλτιστες πρακτικές να επεκτείνονται σταδιακά σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Η μετάβαση αυτή, όταν υποστηρίζεται από αξιόπιστα εργαλεία και κατάλληλα κίνητρα, μπορεί να μετατραπεί σε ουσιαστικό στρατηγικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις. Αυτό ακριβώς αποτελεί τον πυρήνα της φιλοσοφίας της πρωτοβουλίας METRON Sustainable Tourism του ΣΕΤΕ».
Ακολούθησε παρουσίαση Case Studies με παραδείγματα πραγματικής δράσης, συνεργασίας και συλλογικής επίδρασης, από τους Καίτη Κατσούδα, Προϊσταμένη Τμημάτων Μετάβασης – ΕΡΓΑΞΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟΣ και Πρόεδρος της ΕΛΕΤΥΠΕ, Φώτη Κοκοτό, Μηχανικό Περιβάλλοντος, Αναπληρωτή Γενικό Γραμματέα του ΣΕΤΕ και Πρόεδρο της ΑΜΚΕ ReHORECA Sustainability System, και Χριστίνα Δημούδη, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας του Metaxa Hospitality Group.
Καίτη Κατσούδα, Προϊσταμένη Τμημάτων Μετάβασης – ΕΡΓΑΞΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟΣ, Πρόεδρος της ΕΛΕΤΥΠΕ
«Το όραμά μας είναι μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς, όπου τα άτομα με αναπτυξιακές αναπηρίες έχουν ίσα δικαιώματα, ίσες ευκαιρίες και ουσιαστική συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Η αποστολή μας είναι να μετατρέπουμε τη φροντίδα σε ενδυνάμωση και την εκπαίδευση σε πραγματικές θέσεις εργασίας. Υποστηρίζουμε κάθε άτομο σε μια ολοκληρωμένη διαδρομή, από την πρώιμη παρέμβαση και την καλλιέργεια δεξιοτήτων έως την ένταξη στην αγορά εργασίας, μέσα από το μοντέλο της Υποστηριζόμενης Εργασίας ΕργΑξία, ενισχύοντας την αυτονομία, την επαγγελματική ταυτότητα και τη συμπερίληψη στην πράξη».
Φώτης Κοκοτός, Μηχανικός Περιβάλλοντος, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του ΣΕΤΕ και Πρόεδρος της ΑΜΚΕ ReHORECA Sustainability System
«Αποδείξαμε πως τα ξενοδοχεία μηδενικών αποβλήτων (Zero Waste) δεν είναι απλώς ευφημισμός ή σύνθημα· καταφέραμε ήδη σε 28 μεγάλες μονάδες της Κρήτης και σε μόλις τρεις μήνες να τα μειώσουμε κατά 75%! Τώρα ξεκινούμε το 2026 οδεύοντας προς μείωση πάνω από 90% με διεθνή πιστοποίηση, επεκτείνοντας τις συνεργασίες μας σε Κέρκυρα, Κω, Ρόδο, κι αλλού. Ο Ελληνικός Τουρισμός θα είναι το πρότυπο της κυκλικής οικονομίας για όλη τη χώρα.»
Χριστίνα Δημούδη, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας του Metaxa Hospitality Group
«Στο Metaxa Hospitality Group πιστεύουμε ότι ο τουρισμός έχει όχι μόνο τη δύναμη, αλλά και την ευθύνη να αναγεννά τα φυσικά και κοινωνικά οικοσυστήματα, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου ο πλανήτης αντιμετωπίζει μεγάλες – περιβαλλοντικές και άλλες – προκλήσεις. Μέσω του προγράμματος «Αναγεννητική Γεωργία για το Οροπέδιο Λασιθίου και τους ανθρώπους του – Προς έναν βιώσιμο διατροφικό προορισμό», δίνουμε έμφαση στην αποκατάσταση της υγείας του εδάφους και συνδέουμε έμπρακτα τη βιολογική – αναγεννητική παραγωγή τροφίμων με τις υπηρεσίες φιλοξενίας, διαμορφώνοντας ένα ανθεκτικό, αναγεννητικό και φιλικό προς το περιβάλλον διατροφικό σύστημα.»
Την παρουσίαση και το συντονισμό του Συνεδρίου ανέλαβε η δημοσιογράφος Χριστίνα Βίδου.
























