Μαθητές / μαθήτριες, γονείς και εκπαιδευτικοί,
Σας ευχόμαστε υγεία και δύναμη ενόψει του νέου σχολικού έτους.
Δεν θα αρκεστούμε όμως σε ένα τυπικό κι ανούσιο ευχολόγιο. Οι δυσκολίες του φετινού Σεπτέμβρη είναι τόσο πολλές και οι ευθύνες που καλούμαστε να επωμιστούμε τόσο δυσβάσταχτες, που μαζί με τις ευχές χρειαζόμαστε κι έναν καλό οδηγό επιβίωσης. Έναν οδηγό μελέτης, ανάλυσης, σχεδιασμού, ανατροπής και ανοικοδόμησης της εκπαίδευσης.
Ας αναρωτηθούμε: Είναι το σχολείο αυτό, της υποβαθμισμένης γνώσης, της ανισότητας και των διακρίσεων κατάλληλο να αναλάβει τη μόρφωση των παιδιών μας; Είναι το σιδερόφραχτο κι αστυνομοκρατούμενο πανεπιστήμιο των «ολίγων και εκλεκτών» εκείνο που θα του εμπιστευτούμε τη νέα γενιά, το μέλλον της πατρίδας;
Μόλις δυο χρόνια πέρασαν από την ανάληψη της εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία. Ποτέ δεν έγιναν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα τόσο πολλές, τόσο βαθιά αντιδραστικές αλλαγές. Και ιδού το αποτέλεσμα:
- Το καλό σχολείο και το καλό πανεπιστήμιο γίνονται μέρα με τη μέρα υπόθεση των προνομιούχων της κοινωνίας. Όσο για τα παιδιά των εργαζομένων, λίγα χρόνια φοίτησης, το πολύ ως το Γυμνάσιο, θεωρούνται αρκετά. Μετά τα περιμένει η στενή κατάρτιση και η απλήρωτη μαθητεία ανηλίκων σε μια μεταγυμνασιακή επαγγελματική σχολή, Από εκεί στη βιοπάλη, σε μία αγορά εργασίας με καταργημένα σχεδόν όλα τα εργασιακά δικαιώματα. Η δημόσια εκπαίδευση ατονεί ως μοχλός κοινωνικής κινητικότητας.
- Ξανανοίγουν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, μετά την πολύμηνη πανδημία, αλλά όπως ακριβώς είχαν κλείσει: χωρίς κανένα σοβαρό σχεδιασμό για την προστασία της υγείας των παιδιών και των νέων. Χωρίς όλους τους εκπαιδευτικούς στη θέση τους, με χιλιάδες κενά ιδιαίτερα στην Ειδική Αγωγή. Κι ας ανεβαίνει κάθε μέρα ο αριθμός των κρουσμάτων, ακόμα και στις μικρότερες ηλικίες. Οι σχολικές τάξεις θα παραμείνουν παραγεμισμένες ακόμα και με 25 και 27 παιδιά, τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα ασφυκτικά γεμάτα και το προσωπικό καθαριότητας ανεπαρκές. Χωρίς δωρεάν τεστ για την εκπαιδευτική κοινότητα, χωρίς την αναγκαία επιδημιολογική επιτήρηση.
- Η πανδημία έφερε την τηλεκπαίδευση. Πόσα παιδιά όμως είχαν το κατάλληλο περιβάλλον και τον αναγκαίο εξοπλισμό για να την παρακολουθήσουν; Τι έκανε το επιτελικό κράτος της Ν.Δ. για να καλύψει τα μαθησιακά κενά και τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες που προκάλεσε η ελλιπής και ανεπαρκής τηλεκπαίδευση; Αδιαφόρησε προκλητικά. Και προχωρά τώρα στην επόμενη χρονιά χωρίς τα αναγκαία παιδαγωγικά μέτρα.
- Και το αποκορύφωμα της αναλγησίας και του παραλογισμού: Αντί να στηρίξει η Νέα Δημοκρατία τη νέα γενιά, τη γενιά που τόσο σκληρά δοκιμάστηκε από την πανδημία, στον αγώνα της για μόρφωση, πήρε μέτρα που τα έκαναν όλα πιο δύσκολα. Πιο δύσκολο να προβιβαστείς από τάξη σε τάξη και να πάρεις απολυτήριο Λυκείου με την Τράπεζα Θεμάτων. Πιο δύσκολο περάσεις στο πανεπιστήμιο, με τη διπλή ελάχιστη βάση εισαγωγής που θεσμοθέτησε. Πιο δύσκολο να πάρεις και το πολυπόθητο πτυχίο.
- Έτσι δεν είναι καθόλου περίεργο που στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις σχεδόν διπλασιάστηκε ο αριθμός των υποψηφίων που έμειναν εκτός πανεπιστημίου σε σύγκριση με πέρυσι. Προέκυψε έτσι μια μεγάλη πελατεία για τα ιδιωτικά κολέγια, που αναλαμβάνουν να παρέχουν ισότιμα πλέον πτυχία, με το αζημίωτο φυσικά και χωρίς κανένα περιορισμό των βάσεων εισαγωγής. Ιδού το έγκλημα σε βάρος μιας γενιάς που ταλαιπωρήθηκε όσο καμία άλλη στη Μεταπολίτευση.
- Η κυβέρνηση της Ν.Δ. υποβαθμίζει την επαγγελματική εκπαίδευση γκρεμίζοντας ό,τι θετικό δημιουργήθηκε στην περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Ουσιαστικά εισάγει την πρόωρη κατάρτιση για ένα φθηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό, κατ’ εντολή του ΣΕΒ, επαναφέροντας την εποχή του “κάλφα”, τότε που εκπαίδευση λογίζονταν τα απλήρωτα μεροκάματα των νέων.
- Διατυμπανίζει την αξιολόγηση δήθεν για να αναβαθμίσει ποιοτικά τη δημόσια εκπαίδευση, ενώ στην ουσία επιδιώκει να φορτώσει στους εκπαιδευτικούς τη δική της ευθύνη για την άθλια κατάσταση στην εκπαίδευση, αλλά και να διαχωρίσει τα σχολεία με βάση τις επιδόσεις των παιδιών ποδοπατώντας κάθε έννοια κοινωνικής δικαιοσύνης.
Πρόκειται για μια εκπαιδευτική πολιτική που διευρύνει τις ανισότητες στη μόρφωση, υποβαθμίζει την παρεχόμενη εκπαίδευση, προάγει τον αυταρχισμό και την αναξιοκρατία και υπονομεύει συνολικά τη δημόσια εκπαίδευση δίνοντας ζωτικό χώρο στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Στην περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις δεσμεύσεις και τους οικονομικούς περιορισμούς του μνημονίου, ανατάξαμε τη δημόσια εκπαίδευση, που είχε δεχτεί ισχυρά πλήγματα με αποκορύφωμα την περίοδο 2010-2014. Ενδεικτικά, επί ΣΥΡΙΖΑ σταμάτησαν οι συνεχείς μειώσεις του προϋπολογισμού, θεσμοθετήθηκαν η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση και το ολοήμερο δημοτικό και νηπιαγωγείο, μειώθηκε ο περιττός εξεταστικός φόρτος σε γυμνάσιο και λύκειο, καταργήθηκε η τράπεζα θεμάτων, αναβαθμίστηκε η ειδική αγωγή και εκπαίδευση, ενδυναμώθηκε η επαγγελματική εκπαίδευση, καθιερώθηκε νέο σύστημα για την πρόσβαση στα ΑΕΙ (μόνο με το απολυτήριο για χιλιάδες θέσεις), ενοποιήθηκε η τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενισχύθηκε η έρευνα. Ακόμα, επαναπροσλήφθηκαν οι απολυμένοι (εκπαιδευτικοί ΕΠΑΛ, διοικητικοί υπάλληλοι στα ΑΕΙ, σχολικοί φύλακες), έγιναν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις για την πρόσληψη 15.000 εκπαιδευτικών στα σχολεία και 2.000 καθηγητών στα ΑΕΙ και τόσα άλλα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει δεσμευτεί να ακυρώσει τις επιπτώσεις της βάσης εισαγωγής, με αγώνες μέσα και έξω από τη Βουλή. Με την επάνοδο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ στην κυβέρνηση, η προσπάθεια ενίσχυσης των δημόσιων σχολείων και Πανεπιστημίων με προσωπικό και υποδομές που διακόπηκε το 2019 θα συνεχιστεί, όπως και οι μεταρρυθμίσεις για την αναβάθμιση του λυκείου και του απολυτηρίου, που θα οδηγήσουν σταδιακά στην ελεύθερη πρόσβαση των νέων στα πανεπιστήμια, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Με τη Ν.Δ. έχουμε σημαντικές διαφορές. Διαφορές ουσιώδεις, θεμελιακές. Ως ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία είμαστε ταγμένοι σταθερά υπέρ ενός δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης -όπως και υγείας- που θα παρέχεται δωρεάν σε όλους τους πολίτες χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Υπερασπιζόμαστε την εκπαίδευση ως καθολικό και αναφαίρετο δικαίωμα, που δεν πρέπει να εξαρτάται από το εισόδημα, την κοινωνική θέση ή άλλα κοινωνικά χαρακτηριστικά. Υπηρετούμε και οικοδομούμε ένα συμπεριληπτικό σχολείο, σχολείο της μόρφωσης, της ισότητας, της δημοκρατίας, της ελευθερίας και της αλληλεγγύης, ένα σχολείο για όλα τα παιδιά.
Αυτές τις βασικές αρχές επιδιώξαμε να υπηρετήσουμε στις δύσκολες συνθήκες της οικονομικής κρίσης και σε αυτές τις αρχές παραμένουμε προσηλωμένοι στις εξίσου δύσκολες συνθήκες της σημερινής πολλαπλής κρίσης. Καλή σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά.