Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου, στον τηλεοπτικό σταθμό «Mega» και τον δημοσιογράφο Νίκο Ευαγγελάτο
Για τα προβλήματα από την κακοκαιρία
Εκφράζω μια ειλικρινή συγγνώμη προς τους ανθρώπους που ταλαιπωρήθηκαν, εγκλωβισμένοι, μακριά από τα σπίτια τους, σε πολύ δύσκολες συνθήκες, αλλά και σε όσους εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται, χωρίς να έχουν ηλεκτρικό. Παραμένει προτεραιότητά μας αυτή την ώρα, η αποκατάσταση των ζημιών και να μεταφερθούν με ασφάλεια οι άνθρωποι στα σπίτια τους. Η αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης, στην Αθήνα, συνεχίζεται με πολύ εντατικούς ρυθμούς. Είχαμε ένα φαινόμενο, το οποίο, δυστυχώς, δημιούργησε προβλήματα που ξεπέρασαν όποιους σχεδιασμούς, με ευθύνες συγκεκριμένες σε κάθε επίπεδο, που είχαν ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των συμπολιτών μας.
Είμαστε εδώ για να αποκαταστήσουμε τις ζημιές το ταχύτερο δυνατό, έτσι ώστε να επανέλθει η ηλεκτροδότηση και για να απαντήσουμε στη δίκαιη αγανάκτηση των συμπολιτών μας που ταλαιπωρήθηκαν. Από σήμερα το πρωί έχει αναληφθεί σειρά πρωτοβουλιών, που ξεκινούν από τις αποζημιώσεις που παίρνουν οι συμπολίτες μας αυτοί, μέχρι και τις πολύ δραστικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις του κρατικού μηχανισμού σε όλο το Λεκανοπέδιο για τον καθαρισμό των δρόμων, για την απομάκρυνση των κορμών που έπεσαν, για την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης, αλλά και για όπου αλλού απαιτηθεί.
Για την καθολική αργία
Η Κυβέρνηση αυτή δεν έχει καμία δυσκολία να λέει την αλήθεια, να αναλαμβάνει τις ευθύνες της και να τις αποδίδει. Δεν υπήρχε καμία πρόγνωση για τέτοιας έντασης φαινόμενο και για τέτοια ταχύτητα, όπως ήρθε. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Μιλούσαμε για μια σφοδρή χιονόπτωση. Δεν υπήρχε, όμως, σε καμία περίπτωση, πρόγνωση, η οποία να επιβάλλει την σκέψη μιας απόφασης καθολικής αργίας στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα από τη Δευτέρα. Ίσα-ίσα, η απόφαση που πήραμε για να κλείσουμε τα σχολεία πάρθηκε, δεδομένης της αυξημένης ευαισθησίας που υπάρχει για τους εκπαιδευτικούς, και για τους μαθητές, αλλά και διότι τα σχολεία λειτουργούν εν μέσω Covid και δεν θα μπορούσαν να τηρηθούν τα πρωτόκολλα κ.ο.κ..
Για την απόδοση ευθυνών
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα στα οδικά δίκτυα πέραν της αντικειμενικής δυσκολίας εξαιτίας της έντασης του φαινομένου -δεν ψάχνουμε για δικαιολογίες- κάθε δρόμος έχει και υπεύθυνο. Από τους μεγάλους εθνικούς δρόμους, από τις κεντρικές αρτηρίες, μέχρι και τα στενά δρομάκια. Προφανώς όσες αρρυθμίες παρατηρήθηκαν πρέπει να αξιολογηθούν και να επαναξιολογήσουν όλοι τη σωστή τους προετοιμασία και την αποτελεσματικότητά τους.
Δεν έχει νόημα να υπάρξει ένα πινγκ-πονγκ ευθυνών, ούτε να μπούμε, αυτή την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αποκατάστασης και αντιμετώπισης των ζημιών, στη συζήτηση ευθυνών. Αυτό που είναι ουσιαστικό τώρα είναι να απαντήσουμε, με πολύ συγκεκριμένο τρόπο, στο ποια είναι τα βασικά ζητήματα που δημιούργησαν αυτήν την εικόνα απέναντι στους συμπολίτες μας. Όλα τα υπόλοιπα, τις επόμενες μέρες, πολύ συγκεκριμένα, θα απαντηθούν και θα δοθούν και εξηγήσεις από τον κάθε αρμόδιο για το τι δούλεψε καλά, τι δεν δούλεψε καθόλου, τι θα μπορούσε να γίνει πολύ καλύτερα. Είναι γνωστό και από το παρελθόν ποιες είναι οι αρμοδιότητες τίνος και πού.
Στο θέμα της «Αττικής Οδού», υπήρξε μια τεράστια αστοχία και αδυναμία ανταπόκρισης, παρά τις δεσμεύσεις που υπήρχαν ότι το σύστημα θα αντέξει και ο δρόμος δεν θα κλείσει. Αυτό είχε φοβερές συνέπειες, στον εγκλωβισμό, στην ταλαιπωρία ανθρώπων για πολλές ώρες, στο ότι κινδύνευσε η ασφάλειά τους, αλλά και στο ότι υπήρξε επιβάρυνση των γύρω δρόμων.
Υπήρξαν πράγματα που δούλεψαν, υπήρξαν πράγματα που δεν δούλεψαν. Είναι προφανές ότι δεν έχουμε φτάσει στο επίπεδο εκείνο, που και εμείς θα θέλαμε, για να ανταποκρινόμαστε στην αντιμετώπιση τέτοιας σφοδρότητας φαινομένων, με την πόλη σε λειτουργία. Και αυτό είναι ένα μάθημα, που προφανώς το κρατάμε. Οι αρρυθμίες που παρατηρήθηκαν θα τις αξιολογήσουμε και θα δώσουμε τις εξηγήσεις που πρέπει στην ελληνική κοινωνία.
Εκείνο που χωρίς αμφιβολία πρέπει να πούμε με ειλικρίνεια στους πολίτες είναι ότι το στοίχημα της δημιουργίας ενός αποτελεσματικού μηχανισμού για να αντιμετωπίζουμε τα καιρικά φαινόμενα και τις συνθήκες έτσι όπως έρχονται είναι ένα στοίχημα που χρειάζεται όπως φαίνεται περισσότερο χρόνο, καλύτερο σχεδιασμό και μια σειρά από άλλα πράγματα. Για παράδειγμα, η ανάγκη υπογειοποίησης των καλωδίων για να μην έχουμε προβλήματα όταν έχουμε αέρα, χιόνια στην Αττική, είναι μια διαδικασία που θέλει το χρόνο και το σχεδιασμό της. Μέχρι τότε προφανώς πρέπει να λαμβάνονται και τα παράπλευρα μέτρα.
Υπάρχει ένα συνολικότερο ζήτημα καλύτερης οργάνωσης του κρατικού μηχανισμού σε όλα του τα επίπεδα είτε αυτό αφορά την Αυτοδιοίκηση, είτε αφορά ορισμένες φορές κεντρικές υπηρεσίες του Κράτους, είτε αφορά μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες που εξυπηρετούν τους πολίτες είτε και όλους μαζί. Είναι ένα κομμάτι συντονισμού που χωρίς αμφιβολία πρέπει να συνεχίσουμε να προσπαθούμε να το κάνουμε καλύτερο. Υπήρξαν πράγματα που δούλεψαν και σε προηγούμενες φυσικές καταστροφές, υπήρξαν πράγματα που έγιναν καλά ,υπήρξαν πράγματα που δεν δούλεψαν. Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια ,να φτιάχνουμε ένα μηχανισμό ικανό και αποτελεσματικό.
Για τις αποζημιώσεις σε πολίτες από την «Αττική Οδό» και την «ΤΡΑΙΝΟΣΕ»
Εκτός από τις αδυναμίες του Κράτους και οι ιδιωτικές εταιρίες, όπως συνέβη με την «Αττική Οδό», έτσι και με την «ΤΡΑΙΝΟΣΕ», αποδείχθηκε ότι δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στην πίεση των φαινομένων και να παράσχουν στους πελάτες τους τις υπηρεσίες που έπρεπε. Γι’ αυτό ακριβώς απαιτήσαμε την αποζημίωση είτε για τους εγκλωβισμένους της «Αττικής Οδού», είτε για τους ανθρώπους που ταλαιπωρήθηκαν στα τρένα. Είναι κάτι πρωτόγνωρο που δεν έχει ξαναγίνει και δεν θα σταματήσουμε εκεί. Προφανώς και θα υπάρξει διερεύνηση, με βάση τα εργαλεία και τις νομικές δυνατότητες που έχουμε, για τον καταλογισμό των ευθυνών και των όποιων κυρώσεων.