Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Γιάννη Οικονόμου, στο ραδιοφωνικό σταθμό «Παραπολιτικά 90,1 FM» και τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο
Στοχευμένες παρεμβάσεις με σεβασμό στα δημόσια οικονομικά
Τους τελευταίους μήνες, και ιδίως μετά τις εξελίξεις που δημιούργησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο, που προσεγγίζει τα 4 δισ. ευρώ, προκειμένου να μετριάσουμε -όχι να μηδενίσουμε, καμία κυβέρνηση στην Ευρώπη δεν μπορεί να μηδενίσει από μόνη της- τις σφοδρές επιπτώσεις των ανατιμήσεων στη ζωή των ανθρώπων. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχει δυσκολέψει η ζωή μας σε όλα τα επίπεδα: το ενεργειακό, τα καύσιμα, τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα.
Είμαστε αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες εξελίξεις και πρωτόγνωρα δεδομένα, που δυσκολεύουν πάρα πολύ την καθημερινότητα των πολιτών. Απέναντι σ’ αυτό, η Κυβέρνηση, έχει κάποιες βασικές αρχές: Να στηρίξουμε, όσο περισσότερο μπορούμε, τους πιο ευάλωτους. Να συνεχίσουμε την οριζόντια στήριξη σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική ενέργεια. Να στηρίξουμε τους ανθρώπους για τις ανατιμήσεις στα καύσιμα, δημιουργώντας μια αρκετά εκτεταμένη περίμετρο. Να δώσουμε περαιτέρω διευκολύνσεις, παρατάσεις, όσον αφορά στην επιστροφή των επιστρεπτέων προκαταβολών.
Και ταυτόχρονα να συνεχίσουμε την πολιτική ελάφρυνσης των φορολογικών βαρών, που κι αυτές βελτιώνουν το εισόδημα. Συν τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, που έρχεται το Μάιο. Όλα αυτά, παράλληλα και ταυτόχρονα, με τη συνεχή προσπάθεια του Πρωθυπουργού σε επίπεδο Ευρώπης, να υπάρξουν κεντρικές πρωτοβουλίες και από εκεί, που θα δώσουν τη δυνατότητα στους Ευρωπαίους καταναλωτές, τα κράτη-μέλη να αντιμετωπίσουν με ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα το κύμα των ανατιμήσεων.
Θα είναι τεράστιο λάθος, εάν δεν αντιληφθούν οι ευρωπαϊκές ηγεσίες, πόσο αναγκαίο, πόσο απαραίτητο είναι για τις ευρωπαϊκές κοινωνίες, να υπάρξει ουσιαστική απάντηση και παρέμβαση, σ’ ένα φαινόμενο που αποκτά ιστορικές διαστάσεις και δεν θα είναι οι συνέπειες μόνο οικονομικές. Αυτό, ενδεχομένως, θα προκαλέσει και αλυσιδωτές αντιδράσεις σε ό,τι αφορά την πολιτική συμπεριφορά των ευρωπαίων πολιτών και να μας γυρίσει πάλι πίσω σε λογικές αντισυστημικής συμπεριφοράς, σε λογικές λαϊκισμού, που θα κοστίσουν πολύ στην Ευρώπη. Αυτό θα πρέπει να το ζυγίσουν καλά οι Ευρωπαίοι ηγέτες.
Η απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, στις προκλήσεις με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι οι Ευρωπαίοι πολίτες, οφείλει να είναι αντίστοιχη των δυσκολιών, αλλά και των απαιτήσεων που έχει ο κόσμος, μετά τα όσα έχει περάσει τα τελευταία δέκα χρόνια σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, απέναντι σ’ ένα φαινόμενο, για το οποίο δεν είναι υπεύθυνος. Η κρίση είναι εξωγενής, δεν είναι ενδογενής. Είναι εξωγενής, όχι μόνο σε ό,τι αφορά τη χώρα, είναι εξωγενής σε ό,τι αφορά την Ευρώπη.
Παράλληλα με τις πρωτοβουλίες και την κινητικότητα που αναπτύσσουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, παίρνουμε πρωτοβουλίες σε εθνικό επίπεδο. Προφανώς, το μέγεθος του προβλήματος είναι πάρα πολύ μεγάλο και οι δυνατότητες που έχουμε δεν είναι απεριόριστες. Αυτό οφείλουμε να το πούμε στον κόσμο, με ειλικρίνεια.
Για τους μύθους του ΣΥΡΙΖΑ
Δίπλα στο μεγάλο, στο κυρίαρχο πρόβλημα, που είναι ότι ο κόσμος δεν τα βγάζει πέρα και απαιτεί λύσεις και απαντήσεις, αναδύεται κι ένα δεύτερο πρόβλημα. Κάθε φορά, στις μεγάλες κρίσεις αναδύεται, με αυτήν την Αντιπολίτευση που έχουμε, το πρόβλημα της προπαγάνδας και της καλλιέργειας μύθων.
Σ’ ό,τι αφορά στη διαχείριση των φόρων προκειμένου να πέσουν οι τιμές. Η πραγματικότητα είναι ότι στην Ευρώπη υπάρχουν κάποιες χώρες, λίγες, επτά ή οκτώ, που αποφάσισαν να μειώσουν τον Φ.Π.Α. ή ενδεχομένως και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης ως μέσο αναχαίτισης των ανατιμήσεων. Οι περισσότερες χώρες δεν το έκαναν. Όπου αυτό έγινε υπάρχει μια τελείως διαφορετική εξάρτηση σε ό,τι αφορά τα έσοδα του Κράτους από τους έμμεσους και άμεσους φόρους που ενδεχομένως τους το επέτρεψε. Σε κάθε περίπτωση, όμως, το τελικό αποτέλεσμα προς τον καταναλωτή δεν φαίνεται να έχει μεγαλύτερη διαφορά από αυτό που έχει σε ό,τι αφορά τη χώρα μας.
Υπάρχουν χώρες που όντως έριξαν τον Φ.Π.Α. ή τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, κάποιες από αυτές θα το κάνουν το επόμενο διάστημα, τον επόμενο μήνα ή στους επόμενους δύο μήνες. Η Ελλάδα, από πολύ νωρίτερα, πιο ουσιαστικά, πιο αποτελεσματικά και με μεγαλύτερο μέγεθος και περίμετρο, έχει πάρει μέτρα για να αναχαιτίσει όσο είναι δυνατόν τις ανατιμήσεις. Είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των δημοσίων εσόδων τα έσοδα που παίρνουμε από τους φόρους αυτούς.
Τα έσοδα αυτά χρηματοδοτούν το κοινωνικό κράτος, την υγεία, την παιδεία, την ασφάλεια και δεν είναι εύκολο να αναπληρωθούν, προκειμένου να μην εκτροχιαστούν τα δημόσια οικονομικά και να εξακολουθείς να στηρίζεις το κοινωνικό κράτος. Η Κυβέρνηση αυτή δεν έχει στη λογική της να προσθέτει φορολογικά βάρη. Αντίθετα, και μέσα σ’ αυτή την τρικυμία, εξακολουθεί να διώχνει φόρους από τις πλάτες των Ελλήνων πολιτών και μάλιστα σε μόνιμη βάση. Έχουμε, όμως, τώρα μια εξίσωση: Από τη μια να σταθούμε στο πλευρό του κόσμου αποτελεσματικά, στοχευμένα, ουσιαστικά και από την άλλη να μη τινάξουμε στον αέρα τα δημόσια οικονομικά.
Σε ό,τι αφορά στους ισχυρισμούς για αισχροκέρδεια. Πρώτα από όλα, να ξεκαθαρίσουμε ότι η Κυβέρνηση νομοθέτησε τον «κόφτη» στα κέρδη πολύ πρόσφατα. Έχουμε εργαλεία στα χέρια μας, μηχανισμούς του Κράτους που κάνουν ελέγχους, όπως η ΔΙ.Μ.Ε.Α.. Θα προβεί σε ανακοινώσεις το επόμενο διάστημα για να ξέρει ο κόσμος τι έλεγχοι έγιναν και τι αποτελέσματα έφεραν. Έχει τη δυνατότητα να ελέγξει σε μια σειρά από προϊόντα -των καυσίμων και της ενέργειας συμπεριλαμβανομένων- αν όντως υπάρχει αισχροκέρδεια, αν υπάρχουν αυξημένα κέρδη αν υπάρχει ποσοστό κέρδους μεγαλύτερο από αυτό, το Σεπτέμβριο του 2021 και, αντίστοιχα, να προβαίνει στις κινήσεις που πρέπει να προβεί.
Το επόμενο διάστημα, και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και οι άλλες Αρχές που είναι επιφορτισμένες με τον έλεγχο συγκεκριμένων αγορών, προφανώς και θα διερευνήσουν αν συγκυριακά υπήρξαν υπερκέρδη, συνθήκες αισχροκέρδειας, τα οποία θα δούμε πώς θα αντιμετωπίσουμε. Από εκεί και ύστερα, είναι τελείως υποκριτικό να ισχυρίζεται κανείς ότι η Κυβέρνησή μας ανέχεται, βάζει πλάτες, καλύπτει την αισχροκέρδεια για δύο λόγους. Πρώτον, υπάρχει ο προφανής παραλογισμός.
Ένα κόμμα, όπως είναι η Νέα Δημοκρατία με ευρύτατη λαϊκή βάση, που αντλεί τη νομιμοποίησή της από την κοινωνία και θα ξαναγυρίσει πάλι στην κοινωνία για να ανανεώσει την εμπιστοσύνη της, τι όφελος ή τι συμφέρον θα είχε να ανέχεται κερδοσκόπους ή ανθρώπους που αισχροκερδούν σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών; Όλων μας. Είναι τελείως άτοπο, είναι παραλογισμός αυτό, όταν αποδίδεται ως κατηγορία ή ως υπόνοια σε ένα πολιτικό κόμμα, ευρύτατα λαϊκό, διαχρονικά λαϊκό, όπως είναι η Νέα Δημοκρατία, η Παράταξη που κυβερνά σήμερα.
Και το δεύτερο, ο Πρωθυπουργός είναι ο ίδιος που έβαλε το θέμα της στρεβλής λειτουργίας της αγοράς σε διεθνές επίπεδο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε για να μπορέσουμε να βάλουμε φραγμούς σε αυτού του είδους τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, που στρεβλώνουν τη σωστή λειτουργία της αγοράς, για να γυρίσουμε και προς τα κάτω και σε εγχώριο επίπεδο.
Εκείνο που οφείλει να ξέρει ο κόσμος είναι ότι προφανώς οι αρμόδιες και επιφορτισμένες Αρχές, παρατηρούν τη διακύμανση των τιμών, τα οικονομικά μεγέθη, τη συμπεριφορά όλων των εμπλεκόμενων στις συγκεκριμένες αγορές και με τα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας και με τη δεδομένη βούληση -άλλωστε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, επαναλαμβάνω, πρώτος μίλησε και σε διεθνές και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όχι μόνο σε ελληνικό- θα γίνουν οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν.
Για την πανδημία
Η πανδημία προφανώς και δεν έχει τελειώσει, έχει αλλάξει χαρακτηριστικά. Νομίζω αυτό το βλέπουμε και το καταλαβαίνουμε όλοι. Έχουμε περάσει σε μια άλλη περίοδο. Προφανώς και η πανδημία είναι εδώ και πολύς κόσμος εξακολουθεί να κολλά και να νοσεί πολύ πιο ήπια, ευτυχώς, χωρίς να αυξάνονται οι νοσηλείες σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Αυτό μας οδηγεί στο να εξακολουθούμε να παραμένουμε προσεκτικοί και να παροτρύνουμε τους πάντες να εμβολιαστούν. Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα μέτρα να κάνουμε λίγη υπομονή, να δούμε η επιτροπή των ειδικών, πώς θα σταθμίσει τα δεδομένα και τα μεγέθη εξέλιξης της πανδημίας.
Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να πλησιάζουμε ολοένα και περισσότερο προς την κανονικότητα παντού. Να μην βάζουμε εμπόδια σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της αγοράς ή την κυκλοφορία των ανθρώπων, κυρίως αυτών που είναι εμβολιασμένοι και που είναι και θωρακισμένοι. Όλα αυτά, συνδέονται και με μια σειρά από άλλα επιμέρους δεδομένα, όπως την αύξηση των κρουσμάτων. Οφείλει να τη συνυπολογίσει κανείς, πριν πάρει άλλες αποφάσεις.
Οφείλει, σαφώς, να συνυπολογίσει ότι πηγαίνουμε προς την άνοιξη, άρα και οι θερμοκρασίες και το ευρύτερο περιβάλλον θα βοηθούν για να πας σε μια μεγαλύτερη απελευθέρωση-χαλάρωση. Δεν έχουμε, ωστόσο, λόγο να βιαζόμαστε. Ας πηγαίνουμε βήμα- βήμα να σταθμίζουμε τα δεδομένα, να ακολουθούμε τις οδηγίες αυτών που επιστημονικά μπορούν να αναλύσουν και να αξιολογήσουν την κατάσταση καλύτερα και θα προβούμε στις κατάλληλες ανακοινώσεις στον κατάλληλο χρόνο.
Για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις
Η Τουρκία έσπευσε να αποκαταστήσει γέφυρες επικοινωνίας με όλους όσους είχε αντιπαράθεση, σκληρή ή λιγότερη σκληρή, το προηγούμενο διάστημα. Με τους Γάλλους, τους Ισραηλινούς, τους Αμερικάνους, ακόμη και με τους Αρμένιους. Είναι θετική εξέλιξη η Τουρκία να ασπάζεται τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει η Δύση τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Να ασπάζεται, δηλαδή, αυτήν την ομόθυμη καταδίκη κάθε μορφής αναθεωρητισμού ή επεκτατισμού, κάθε μορφής καταπάτησης Διεθνούς Δικαίου και των συνόρων ανεξάρτητων Κρατών.
Η μετατόπιση της Τουρκίας προς αυτήν την προσέγγιση είναι μια εξέλιξη θετική. Οι συνομιλίες της με όλο το δυτικό κόσμο, είναι μια εξέλιξη που δεν την λες αρνητική. Υπό αυτό το πλαίσιο και η συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο έγινε σε ένα καλό κλίμα, χωρίς κανείς να μετακινηθεί από τις θέσεις του, αλλά με τόνους οι οποίοι δεν είχαν καμία σχέση με την οξύτητα που μας είχε συνηθίσει η τουρκική πλευρά το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Αυτό δεν σημαίνει ότι λύσαμε τα προβλήματα.
Σε ό,τι αφορά το ενεργειακό δεν υπήρξε κάποια συγκεκριμένη εξέλιξη. Ούτε στη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον κ. Ερντογάν, τέθηκε θέμα, ούτε υπάρχει ή υπήρξε καμία συζήτηση για μια συνεργασία ή πολύ περισσότερο για μια συμφωνία, φανερή ή κρυφή, μεταξύ της χώρας μας, του Ισραήλ και της Τουρκίας. Από εκεί και ύστερα, το θέμα της όλο και μικρότερης εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο ή το θέμα του πώς θα ενισχύσουμε την ενεργειακή μας αυτάρκεια όλες οι χώρες της Ευρώπης και οι χώρες της περιοχής, είναι μια συζήτηση που, προφανώς, απασχολεί όλους.
Δεν είμαστε τώρα σε ένα σημείο, στο οποίο μπορεί κανείς να πει συγκεκριμένα πράγματα ή ότι έχουν ξεκινήσει συγκεκριμένες συζητήσεις, που θα βάλουν στο κάδρο κάποιο σχήμα συνεργασίας ή κάποια συγκεκριμένα βήματα προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν έγινε τέτοια συζήτηση και δεν προδιαγράφηκαν ούτε και κάποια βήματα προς την κατεύθυνση αυτή.
Για τα σενάρια εκλογών
Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Έχει τοποθετηθεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πολλάκις. Έχουμε ξεκαθαρίσει ότι εμείς, κάθε μέρα που περνά, την αξιοποιούμε για την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου και βεβαίως για την αντιμετώπιση των επάλληλων κρίσεων και δημιουργούν νέες προκλήσεις και νέα δεδομένα στην καθημερινότητα, αλλά και στην προοπτική της χώρας συνολικά. Με αυτό ασχολείται η Κυβέρνηση. Προσπαθεί, ταυτόχρονα, να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, που θα δυναμώσει τη χώρα και θα της δώσει τη δυνατότητα να έχει τη δυναμική που όλοι θέλουμε, δυναμική που είχε και το προηγούμενο διάστημα.
Και, ταυτόχρονα, να σταθεί στο πλευρό της κοινωνίας και των πολιτών για να ανακουφίσει, κατά το δυνατόν, τον κόσμο. Όλα αυτά δεν αφήνουν περιθώρια ούτε για μικροπολιτικούς εκλογικούς σχεδιασμούς, ούτε για άλλου τέτοιου είδους συζητήσεις. Άλλωστε, δεν είναι ούτε στο χαρακτήρα, ούτε και στον τρόπο με τον οποίο θεσμικά αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός τα ζητήματα. Στο χαρακτήρα της Κυβέρνησης είναι να αναμετράται με τα προβλήματα, να μην τα κουκουλώνει, να μην λέει ψέματα στον κόσμο και να ψάχνει, μέσα από σκληρή δουλειά και καθημερινή προσπάθεια, να βρίσκει λύσεις, να απαντά με πράξεις στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.
Έχουμε εμπιστοσύνη, κατ’ αρχήν, στη δουλειά μας και δεύτερον, στο κριτήριο του κόσμου, που χωρίς αμφιβολία αντιλαμβάνεται, μέσα από τις δυσκολίες που περνάμε, την αξία μιας σταθερής, στιβαρής, αποτελεσματικής ηγεσίας, μιας σταθερής Κυβέρνησης, προκειμένου να μπορεί να αντιμετωπίζει τα προβλήματα.
Έχουμε εμπιστοσύνη στη μνήμη του κόσμου, ο οποίος μπορεί να συγκρίνει πώς διαχειρίζεται τις επάλληλες κρίσεις ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση και πώς έφερε τη χώρα στο χείλος του γκρεμού μια άλλη κατάσταση το προηγούμενο διάστημα. Και με βάση αυτά, όταν κληθεί να πάρει τις αποφάσεις του, θα τις πάρει με τρόπο έτσι ώστε η χώρα να συνεχίσει να έχει μια σταθερή και αποτελεσματική ηγεσία, η σημασία, της οποίας αναδεικνύεται στο πολύ ανήσυχο και ασταθές διεθνές περιβάλλον που ζούμε.