Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου
Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, βεβαιότητες δεκαετιών κατέρρευσαν με πάταγο και ο κόσμος μας άλλαξε. Χρειάζεται να είμαστε πλήρως συνειδητοποιημένοι ότι το επόμενο διάστημα θα δοκιμαστούν σκληρά οι αντοχές μας. Τόσο η αναστάτωση στην παγκόσμια παραγωγή και διακίνηση αγαθών, που προκάλεσε η πανδημία, όσο και η ενεργειακή κρίση, που επιτάθηκε μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, προκαλούν τεράστια ανισορροπία στην παγκόσμια οικονομία. Όπως η πανδημία, έτσι και η ενεργειακή κρίση είναι εξωγενείς. Εισάγονται στην Ευρώπη, εισάγονται και στην Πατρίδα μας και για αυτό η αντιμετώπισή τους απαιτεί κοινές ευρωπαϊκές λύσεις.
Τα δημόσια οικονομικά φυσικά δεν μένουν ανεπηρέαστα, καθιστώντας ακόμα πιο δύσκολα μακροπρόθεσμα τις κρατικές παρεμβατικές πολιτικές. Καμιά Κυβέρνηση δεν μπορεί να καλύψει από μόνη της όλο το κόστος των κρίσεων, παρότι τα προγράμματα κοινωνικής στήριξης είναι τα μεγαλύτερα από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά.
Η εφιαλτική εκτίναξη των τιμών φυσικού αερίου και η συνακόλουθη έκρηξη στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας είναι ένα γεγονός αναμφισβήτητο που το βιώνουμε όλοι. Η ανησυχία εντείνεται ακόμη περισσότερο εξαιτίας της αβεβαιότητας στις ροές του ρωσικού φυσικού αερίου και των προβλημάτων που αφορούν στην ενεργειακή επάρκεια. Όλα, πια, δείχνουν πως η Ρωσία επιδιώκει την ένταση της οικονομικής πίεσης, τη δημιουργία κοινωνικής αναταραχής και την πρόκληση πολιτικής αστάθειας σε όσες χώρες αντιδρούν στα σχέδιά της.
Η ποιότητα ζωής των πολιτών υποβαθμίζεται στην Ευρώπη. Δεν ταλαιπωρούνται μόνο τα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα, αλλά και η μεσαία τάξη. Στην Ελλάδα κατανοούμε απόλυτα ότι η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε μια παρατεταμένη δοκιμασία, καθώς προηγήθηκε η επίμοχθη περίοδος των μνημονίων. Αλλά αυτή ακριβώς η εμπειρία μας, μάς κάνει ανθεκτικότερους, αλλά και σοφότερους. Μάθαμε ότι εύκολες και μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, ότι χρειάζεται σύνεση, σχέδιο, αποφασιστικότητα, ότι απαιτείται σύμπνοια, αλληλεγγύη και πατριωτισμός.
Ολόκληρη η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μία στρατηγικού χαρακτήρα απειλή απέναντι στην οποία οφείλει -έστω και τώρα- να αντιδράσει αποτελεσματικά. Η Κυβέρνηση χαιρετίζει την κινητικότητα που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα και υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει πλέον καθόλου καιρός για χάσιμο. Εξάλλου ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν ο πρώτος Ευρωπαίος πολιτικός που παρουσίασε ένα ρεαλιστικό, κοστολογημένο και αποδοτικό σχέδιο αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης, προτείνοντας μάλιστα και συγκεκριμένες λύσεις. Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και χρειάζεται πανευρωπαϊκή απάντηση.
Η πραγματοποίηση έκτακτης συνόδου των Υπουργών Ενέργειας στις 9 Σεπτεμβρίου και οι σχεδιαζόμενες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είναι ανάγκη να σπάσουν την περίοδο της ευρωπαϊκής αδράνειας.
Υπενθυμίζεται ότι από τις 9 Μαρτίου ο Πρωθυπουργός είχε στείλει επιστολή στην Πρόεδρο της Κομισιόν, αναπτύσσοντας έξι συγκεκριμένες προτάσεις, ενώ επανερχόταν επίμονα στα ευρωπαϊκά Συμβούλια, υπογραμμίζοντας συνεχώς ανάμεσα στα άλλα την ανάγκη να μπει πλαφόν στην τιμή της χονδρικής τιμής του φυσικού αερίου, να αποσυνδεθεί η τιμή του από αυτήν της ηλεκτρικής ενέργειας και να υπάρξει κοινή προμήθεια αερίου για τα ευρωπαϊκά κράτη.
Έστω και αργά πολλές από τις προτάσεις που έχουμε καταθέσει αποτελούν σήμερα αντικείμενο επεξεργασίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υλοποιούνται ως εθνικές πολιτικές από αρκετά κράτη στην Ευρώπη. Είναι όμως, ανάγκη -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός- να κάνουμε ό,τι γίνεται, το ταχύτερο δυνατόν, προκειμένου να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος.
Συνέχεια στο εθνικό πρόγραμμα με αυξημένες δυνατότητες
Σε κάθε περίπτωση η Κυβέρνησή μας είναι αποφασισμένη να συνεχίσει την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Στήριξης εξαντλώντας -αλλά όχι παραβιάζοντας- τα δημοσιονομικά περιθώρια που δημιουργούνται. Θα έχουμε τις αμέσως επόμενες μέρες πληρέστερη εικόνα και ανάλογα θα οριστικοποιηθούν σχετικές αποφάσεις από τον Πρωθυπουργό. Είναι βέβαιο, πάντως, είναι ότι το Καλοκαίρι δημιουργήθηκε πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος, από την καλή εκτέλεση του Προϋπολογισμού και τη σημαντική -παρά την ενεργειακή κρίση- ανάπτυξη. Φυσικά, στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε αποφασιστικά η εντυπωσιακή ανάκαμψη του τουρισμού μας, καθώς εκτιμάται ότι τα έσοδα φέτος θα είναι πάνω από τα 18,2 δισ. του 2019. Ήδη, με βάση τα έως τώρα στοιχεία είχαμε:
-12% αύξηση αφίξεων στα αεροδρόμια της Fraport τον Ιούλιο σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019.
-Στα νησιά του ΝΑ Αιγαίου την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 17% σε σχέση με το 2019.
-Στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» το φετινό Ιούλιο σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 είχαμε 29% περισσότερες αφίξεις από την Γερμανία, 15% από τη Γαλλία, 39% από την Ελβετία, 19% από το Ισραήλ, 257% από τη Σερβία και 177% από την Τουρκία.
-Είχαμε 5.000 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια της χώρας μας.
-Αλλά και ρεκόρ απευθείας πτήσεων από τις Η.Π.Α. στο «Ελ. Βενιζέλος».
Όλα αυτά δεν είναι αποτέλεσμα ούτε συγκυρίας, ούτε τύχης. Προηγήθηκε πολύμηνος σχεδιασμός και τεράστια προσπάθεια και οργανωτική δουλειά στη διάρκεια του Χειμώνα, ώστε τώρα να δρέπουμε αυτούς τους καρπούς της επιτυχίας. Με ανάλογο τρόπο σχεδιάζουμε να αναπτύξουμε και άλλους τομείς της οικονομίας μας, προκειμένου να βρούμε νέους πρόσθετους πόρους για να χρηματοδοτήσουμε τη στήριξη της κοινωνίας το επόμενο δύσκολο χρονικό διάστημα.
Είναι βέβαιο ότι το τελευταίο καιρό η Ευρώπη γνωρίζει ευρύτερους πολιτικούς κλυδωνισμούς, που σε ορισμένες χώρες, ήδη, επέφεραν ακυβερνησία ή δομική αστάθεια. Η Ελλάδα παραμένει εξαίρεση: Είναι μια χώρα με σταθερότητα, ασφάλεια, ισχυρή και αποτελεσματική Κυβέρνηση. Και η σημασία της σταθερής και ισχυρής διακυβέρνησης θα φανεί περισσότερο τους αμέσως επόμενους μήνες, όταν η Ελλάδα θα κληθεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις προσδοκίες των πολιτών για ουσιαστική στήριξη και την αντιμετώπιση της εισαγόμενης ενεργειακής κρίσης.
Γιατί η Ελληνική Κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να μην αναλώνεται σε κανενός είδους εσωστρέφεια και να επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που έχουν μπροστά τους οι πολίτες, που έχουμε μπροστά μας όλοι μας. Γιατί η Κυβέρνηση κατανοεί ότι η απαίτηση της κοινωνίας είναι η εξεύρεση λύσεων, όχι η διαπίστωση των προβλημάτων.
Οι πολίτες απαιτούν άμεσες, πρακτικές, ουσιαστικές λύσεις και όχι θεωρία. Και σίγουρα η κοινωνία δεν ενδιαφέρεται για μικροκομματικές ατζέντες και θέματα που μεγιστοποιούν πολιτικές δυνάμεις εγκλωβισμένες στο μικρόκοσμό τους, χωρίς καμία επαφή με τα ουσιαστικά και τα μεγάλα ζητούμενα της κοινωνίας των πολιτών. Η Κυβέρνηση, με πλήρη συναίσθηση της κατάστασης και διαχειριστική επάρκεια, έχει ήδη εφαρμόσει πλειάδα μέτρων σε ό,τι αφορά στη στήριξη της κοινωνίας για όλες τις πτυχές του οικονομικού της βίου. Και θα συνεχίσουμε στην κατεύθυνση αυτή με σύνεση και σωφροσύνη, με οδηγό πάντα τις νέες οικονομικές δυνατότητες που δημιουργεί η πολιτική μας.
Σε αυτά θα αναφερθεί ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του Σάββατο στη ΔΕΘ. Δεν θα μείνει, όμως, μόνον εκεί. Θα αναφερθεί σε μέτρα μόνιμου χαρακτήρα που συμπληρώνουν τις παρεμβάσεις μας στη μείωση της φορολογίας και την ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών. Θα μιλήσει, επίσης, για διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις, μέτρα και κίνητρα απέναντι σε εναπομείνασες στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας. Πρόκειται για μια πολιτική που οδήγησε με επιτυχία όλο το προηγούμενο διάστημα σε μείωση της ανεργίας και σε δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε όλο το εύρος της αγοράς.
Τέλος, θα αναφερθεί στην πλειάδα μέτρων στήριξης των πολιτών στην ενέργεια που έχουμε δρομολογήσει και σχεδιάζουμε και για το επόμενο διάστημα, αλλά και σε μια ολοκληρωμένη πολιτική σχετικά με τη στέγαση. Εστιάζουμε στα ουσιαστικά ζητήματα της πολιτικής ενόψει μιας πολύ δύσκολης περιόδου. Δεν δαπανούμε ενέργεια, αλλά και χρόνο σε ζητήματα που δεν αποτελούν προτεραιότητα της κοινωνίας ή απομειώνουν το εθνικό κεφάλαιο.
Η Κυβέρνηση είναι ισχυρή, είναι σταθερή και γι’ αυτό μπορεί και ξέρει να παίρνει εφευρετικές και θαρραλέες αποφάσεις, με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα και στη ζωή του λαού μας.
Ξεκινά η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας
Άλλη μια απόδειξη για την αλήθεια σε ό,τι αφορά στον προσανατολισμό και τη δουλειά της Κυβέρνησης, αποτελεί το γεγονός ότι ύστερα από επίμονες κυβερνητικές προσπάθειες άνοιξε πλέον – μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου – ο δρόμος για την εξυγίανση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Πετύχαμε -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την εκεί επίσκεψή του την Παρασκευή- να εξασφαλίσουμε όλες τις θέσεις εργασίας, να πάρουν οι εργαζόμενοι όλα τα δεδουλευμένα, να εξασφαλίσουμε σημαντικές επενδύσεις στο Ναυπηγείο για να ανασυγκροτήσουμε ένα ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, κρίσιμης σημασίας για το Πολεμικό μας Ναυτικό.
Η συμφωνία εξυγίανσης των Ναυπηγείων της Ελευσίνας διαμορφώνει ένα βιώσιμο μοντέλο για την επανεκκίνησή τους, καθώς ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνει:
-Άμεση επένδυση 170 εκατ. δολαρίων.
-Διασφάλιση όλων των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.
-Οφειλές και αποζημιώσεις 41 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους.
-Δημιουργία 1.400 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 3 χρόνια, ώστε να φτάσουν συνολικά τους 2.000.
-Επιπλέον έσοδα 1,1 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο (άμεσοι και έμμεσοι φόροι, ασφαλιστικές εισφορές) κατά τα επόμενα 25 έτη.
-Ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ, που θα κατευθυνθούν σε εγχώριους προμηθευτές και την ελληνική βιομηχανία.
Η ναυπηγική βιομηχανία είναι στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα, τόσο λόγω της εμπορικής μας ναυτιλίας όσο και για την εθνική μας άμυνα. Παράλληλα, η Ελλάδα, με την τεράστια ναυτική παράδοση, είναι εθνικά και ιστορικά απαράδεκτο να μην διαθέτει ανταγωνιστική ναυπηγική βιομηχανία.
Το πρόβλημα, τη δυσκολία και τη στρέβλωση αυτή με την πολιτική μας, την αντιμετωπίζουμε.
Ενόψει του ανοίγματος των σχολείων
Καθώς σε μια εβδομάδα ξεκινά η νέα σχολική χρονιά είναι σκόπιμο να αναφερθούμε στα νέα δεδομένα:
-Πρώτον: Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλε πέρσι η πανδημία. Η χρήση προστατευτικής μάσκας παραμένει προαιρετική. Συστήνεται η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου σε περίπτωση συμπτωμάτων, ενώ σε περίπτωση κρούσματος, εφαρμόζονται τα μέτρα απομόνωσης που ισχύουν για τον γενικό πληθυσμό. Συνιστώνται παράλληλα, τήρηση της υγιεινής των χεριών και επαρκής αερισμός των χώρων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες.
– Δεύτερον: Στο 50% των τμημάτων νηπιαγωγείων και δημοτικών που λειτουργούν ως ολοήμερα, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια, θα υπάρξει επέκταση του ωραρίου λειτουργίας από τις 4 στις 5:30. Θα υπάρξει, επίσης, νέο αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως εκπαιδευτική ρομποτική, πειράματα, ρητορική τέχνη, ασφαλής και δημιουργική πλοήγηση στο Διαδίκτυο, αθλητισμός, παραδοσιακοί και μοντέρνοι χοροί, εικαστικές τέχνες, χειροτεχνίες, εκμάθηση μουσικών οργάνων. Προβλέπεται, επίσης, επιπλέον χρόνος για μελέτη στο σχολείο, ώστε επιστρέφοντας στο σπίτι τα παιδιά να διαθέτουν προσωπικό χρόνο για παιχνίδι και για την οικογένειά τους.
Τρίτον: Η φετινή σχολική χρονιά ξεκινά με περισσότερα παιδιά από ποτέ στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, τα ΚΔΑΠ και τα ΚΔΑΠ ΑμεΑ.
Με όλα αυτά, και άλλα που δρομολογούνται, προσφέρουμε ευκαιρίες ποιοτικότερης εκπαίδευσης στη νεολαία μας και παράλληλα μειώνουμε το κόστος των οικογενειών για την εξωσχολική εκπαίδευση και τις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών τους. Επίσης, δίνουμε την ευκαιρία σε χιλιάδες εκπαιδευτικούς να ενταχθούν στη δημόσια εκπαίδευση, με όρους και αμοιβές αξιοπρέπειας.
Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Αναφέρεστε διαρκώς στο ζήτημα της ανάγκης σταθερότητας στη χώρα, σταθερές κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα. Το ίδιο έκανε και ο κ. Γεραπετρίτης σήμερα σε παρέμβασή του. Αναφέρθηκε στην ανάγκη να υπάρχει σταθερότητα στη χώρα και ανέφερε και τις δυσκολίες του να υπάρχει συνεργασία με άλλα κόμματα, μετά τις τελευταίες εξελίξεις. Άρα, προς αυτή την κατεύθυνση, η Κυβέρνηση σκέφτεται-εξετάζει την αλλαγή του εκλογικού νόμου, ώστε να επιτευχθεί πιο εύκολα μια αυτοδυναμία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να πω πολλά περισσότερα στο θέμα αυτό. Έχουμε τοποθετηθεί. Τα δεδομένα είναι γνωστά. Από εκεί και πέρα, η πάγια θέση της Παράταξής μας είναι ότι ο εκλογικός νόμος πρέπει να αποτυπώνει, προφανώς, τους εκλογικούς συσχετισμούς και να οδηγεί σε ισχυρές και σταθερές κυβερνήσεις. Οι Kυβερνήσεις να μπορούν να παίρνουν γρήγορα αποτελεσματικές, ουσιαστικές, θαρραλέες αποφάσεις και, αντίστροφα, ο εκλογικός νόμος να είναι τέτοιος, έτσι ώστε να αποτρέπει και την ακυβερνησία και το σχηματισμό αδύναμων κυβερνήσεων, που δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις πολύ αυξημένες ανάγκες ουσιαστικών αποφάσεων, που επιβάλλει το διεθνές περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Συνεπώς, σε συνέχεια της ερωτήσεως του συναδέλφου, αφήνετε ανοιχτό το ενδεχόμενο να αλλάξει ο Νόμος, ούτως ώστε να υπάρχει ισχυρή διακυβέρνηση, έστω μετά τις δεύτερες εκλογές.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συνεπώς δεν έχω να προσθέσω τίποτε παραπάνω.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κ. Πιτσιόρλας σήμερα στην εφημερίδα «Τα Νέα», ζητεί, μεταξύ άλλων, εξηγήσεις από τον κ. Τσίπρα, γιατί, όπως λέει, εν γνώσει του, όταν ήταν Πρωθυπουργός, τον παρακολουθούσε. Πώς το σχολιάζετε και αν θεωρεί η Κυβέρνηση ότι πρέπει να τεθεί και αυτό το ζήτημα στην επικείμενη Εξεταστική.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρόκειται για μια πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση, στην οποία, μέχρι στιγμής, αναδεικνύονται δύο-τρία σημαντικά ζητήματα. Πρώτα από όλα, αποδεικνύεται ότι ο κ. Τσίπρας είπε ψέματα. Όταν μιλούσε στη Βουλή και είπε ότι δεν παρακολουθούνταν πολιτικά πρόσωπα επί των ημερών της δικής του διακυβέρνησης, αποδεικνύεται ότι είπε ψέματα. Διότι ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ και ο Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου είναι κατ’ εξοχήν πολιτικά πρόσωπα.
Δεύτερον, η προσπάθεια να πουν ότι αυτό ήταν μια υπόθεση που ερχόταν από το παρελθόν, δηλαδή ότι είχε ξεκινήσει μια παρακολούθηση από την προηγούμενη περίοδο διακυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, όπως φάνηκε από πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, κι αυτός είναι ένας ισχυρισμός, ο οποίος δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Και, τρίτον, καταλαβαίνω ότι υπάρχει κι ένα ζήτημα κατά πόσον ήταν και νόμιμη η συγκεκριμένη επισύνδεση. Είναι και αυτά ζητήματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν. Σε όλα αυτά, νομίζω ότι πρέπει να δώσει απαντήσεις ο κ. Τσίπρας, όπως του ζητά σήμερα και με συνέντευξή του ο στενός του συνεργάτης, πρώην επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ και Υπουργός κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησής του.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα, μετά την παρουσία του κ. Δημητριάδη και του κ. Κοντολέοντα στην Επιτροπή Θεσμών, έγινε γνωστό πως επικαλέστηκαν το απόρρητο για να δώσουν απαντήσεις σε όσα ρωτήθηκαν. Η Κυβέρνηση στους δύο πρώην αξιωματούχους της, τι λέει; Υποτάσσεται στην ανάγκη κάθαρσης του δημοσίου βίου επί κλειστού απορρήτου ή όχι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση έχει πει από την πρώτη στιγμή ότι δεν θέλουμε να μείνει καμία σκιά στην υπόθεση αυτή και όλη η διαδικασία μέσα από το συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο που διέπει όλες τις παραμέτρους της υπόθεσης που εξετάζουμε, θα γίνει έτσι ώστε να πάρουμε τις απαντήσεις που πρέπει να πάρουμε, εκεί που πρέπει να τις πάρουμε και με τον τρόπο που θεσμικά είναι επιτρεπτός.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ – ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να σας ρωτήσω πόσες συμβάσεις έχει υπογράψει το Ελληνικό Δημόσιο με την εταιρεία Krikel, καθώς υπήρξε σχετικό δημοσίευμα στον κυριακάτικο Τύπο για περισσότερες από μία συμβάσεις, όπως είχε αναφερθεί από τον κ. Γεραπετρίτη, ότι πρόκειται για μία σύμβαση. Εν τέλει τι ισχύει;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι συμβάσεις που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια είναι αρκετές. Από εκεί και πέρα, οι συμβάσεις νομίζω ξεκίνησαν επί των ημερών της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Από εκεί και πέρα, δεν έχω κάποια άλλη ιδιαίτερη ενημέρωση, για να συμβάλλω στο ερώτημά σας αυτό. Θα πρέπει να δούμε στα αντίστοιχα Υπουργεία που είχαν υπογράψει τις συμβάσεις αυτές, τι είδους συμβάσεις ήταν και αν είναι δημοσιοποιήσιμη η πληροφορία αυτή, καθώς άπτονται συγκεκριμένων δραστηριοτήτων και λειτουργιών για να πάρετε την απάντησή σας.
Εκείνο που ισχύει για το συγκεκριμένο θέμα είναι ότι οι συμβάσεις αυτές, δεν συνδέονται σε καμία περίπτωση -για να μη δημιουργούμε περίεργους συνειρμούς- με την περιβόητη συζήτηση περί κακόβουλων λογισμικών Pegasus και Predator και όλα τα υπόλοιπα, τα οποία, επαναλαμβάνω, με αφορμή την ερώτησή σας, για μια ακόμη φορά, ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει προμηθευτεί ούτε άμεσα, ούτε έμμεσα με τον οιονδήποτε τρόπο.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να υπάρξει κάποια νομική ρύθμιση που να επιτρέπει τη δημόσια ενημέρωση που ζητάει ο κ. Ανδρουλάκης για την υπόθεσή του;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε τοποθετηθεί για το θέμα αυτό. Όλη η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια και της Δικαιοσύνης και των Επιτροπών στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Έχουμε πολλές φορές πει ότι αν ο κ. Ανδρουλάκης επιθυμεί να ενημερωθεί, η αρμόδια υπηρεσία, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, θα μπορέσει να τον ενημερώσει με τρόπο που θεσμικά να είναι συμβατός με αυτά που ισχύουν.
Και αν χρειάζονται κάποιες επιπρόσθετες νομικές εξασφαλίσεις για τη συγκεκριμένη περίπτωση, προκειμένου ο κ. Ανδρουλάκης να ενημερωθεί για τους λόγους που οδήγησαν την Υπηρεσία, τους έξι υπογράφοντες -όπως είδε το φως της δημοσιότητας η πληροφόρηση- που οδήγησαν την εισαγγελέα να δώσει θετική γνωμάτευση στην έναρξη της νόμιμης επισύνδεσης, την ίδια εισαγγελέα που, επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει απορρίψει πάνω από 140 αιτήματα επισυνδέσεων, τότε αν χρειαστεί να γίνει κάποιου είδους νομική παρέμβαση για να θωρακιστεί ακόμη περισσότερο η Υπηρεσία, σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα, θα το δούμε.
Αυτό που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνούμε, είναι ότι μιλάμε για ένα πλαίσιο, που είναι αρκετά ευαίσθητα τα ζητήματα. Δεν μπορεί να γίνονται ούτε φέιγ βολάν, ούτε να διαταράσσεται μία ισορροπία, η οποία είναι πάρα πολύ εύθραυστη. Ζητήματα που αφορούν εθνική ασφάλεια, αλλά, από την άλλη, και προσωπικά δεδομένα. Η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θέλει να μείνει καμία σκιά, ότι, μέσα από όλη τη διαδικασία, θα φτάσουμε στην αποσαφήνιση των ζητημάτων. Και, κυρίως, το ζητούμενο για εμάς, εκτός από την αποσαφήνιση των ζητημάτων, είναι να καταλήξουμε και σε προτάσεις για την καλύτερη θεσμική θωράκιση όλου αυτού του πλαισίου.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τις αποκαλύψεις για τις επισυνδέσεις στον κ. Πιτσιόρλα, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σκέφτεται η Κυβέρνηση να προβεί σε κάποιον χειρισμό, είτε να εντάξει στην υπό εξέλιξη Εξεταστική, είτε να καταθέσει αυτοτελές αίτημα για νέα Εξεταστική, ακριβώς για να διερευνηθούν τα συγκεκριμένα περιστατικά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα ζητήματα αυτά με θεσμική σοβαρότητα. Έχουμε πει, από την πρώτη στιγμή, ότι εμείς δεν υπάρχει περίπτωση να ακυρώσουμε το δικαίωμα που δώσαμε στη μειοψηφία, μέσα από τη συνταγματική αναθεώρηση, να συγκροτεί Εξεταστικές Επιτροπές. Είναι, όμως, αυτονόητο ότι εδώ έχουμε μια σοβαρότατη εξέλιξη, που αναδεικνύει την πλήρη διάσταση των όσων, από το βήμα της Βουλής, είχε ισχυριστεί ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης με την πραγματικότητα που ίσχυε.
Είναι αυτονόητο ότι αυτά τα θέματα θα απασχολήσουν τους βουλευτές που είναι μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής. Κυρίως, όμως, νομίζω ότι είναι υποχρέωση του κ. Τσίπρα να δώσει απαντήσεις. Αν δεν θέλει να τις δώσει σε εμάς, ας τις δώσει στον στενό του συνεργάτη, στα ερωτήματα που ο ίδιος διατυπώνει.
ΣΩΤ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Για την ενεργειακή κρίση η Κυβέρνηση θα προχωρήσει στην υλοποίηση της δικής της πολιτικής, αναφορικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων που θα δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια του Χειμώνα, ανεξάρτητα από τις αποφάσεις που θα ληφθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση τις επόμενες ημέρες;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εδώ και πάρα πολύ καιρό η Κυβέρνηση προχωρά στην εφαρμογή του δικού της εθνικού σχεδίου για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Και, ταυτόχρονα, δεν έχει σταματήσει να πιέζει και για την ανάληψη πρωτοβουλίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι τέτοιο το μέγεθος της κρίσης που καμιά Κυβέρνηση από μόνη της δεν μπορεί να μηδενίσει τις συνέπειές της. Κατά συνέπεια, εμείς προφανώς και θα συνεχίσουμε την εφαρμογή του δικού μας εθνικού σχεδίου. Και προφανώς θα εντείνουμε τις πιέσεις μας, έτσι ώστε να υπάρχουν ουσιαστικές πολιτικές παρεμβάσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα έρθουν να βοηθήσουν τα κράτη-μέλη να έχουν ακόμη πιο ουσιαστική αντιμετώπιση.
Να σας πω, ταυτόχρονα, ότι σήμερα το απόγευμα θα υπάρξει σύσκεψη, υπό τον Πρωθυπουργό, στο Μέγαρο Μαξίμου της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεων του Υπουργείου Ενέργειας, αναφορικά με τις εξελίξεις, όπως διαμορφώνονται το τελευταίο διάστημα, σχετικά με τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας φυσικού αερίου και την επικαιροποίηση όλων των πρωτοβουλιών, των δράσεων και της επεξεργασίας σεναρίων που έχουν γίνει από ελληνικής πλευράς το προηγούμενο διάστημα.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι απαντά η Κυβέρνηση στις καταγγελίες του ελληνικού εβραϊσμού, μετά τις αποκαλύψεις για την αντισημιτική στάση στο παρελθόν της κυρίας Παγουτέλη η οποία ορίστηκε, από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι έχει υπάρξει απάντηση της δικαστικού. Από εκεί και πέρα, αυτό που θέλω να πω είναι ότι η επιλογή της στη Βουλή υπερψηφίστηκε, όχι μόνο από βουλευτές μέλη της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και από βουλευτές άλλων κομμάτων, ότι κατά τη διάρκεια της προαγωγής της στον Άρειο Πάγο δεν υπήρξαν ενστάσεις. Σε κάθε περίπτωση, για την Ελληνική Κυβέρνηση είναι αυτονόητο ότι δεν νοείται η οποιαδήποτε προσέγγιση ρατσιστικού περιεχομένου ή μη αναγνώρισης και σεβασμού των δεινών που έχουν υποστεί οι Εβραίοι, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου ταραγμένου αιώνα. Μακριά από την Ελληνική Κυβέρνηση και από τους Θεσμούς της Ελληνικής Πολιτείας οι οποιεσδήποτε τέτοιες προσεγγίσεις και απόψεις, οι οποίες νομίζω ότι δεν εκφράζουν έτσι όπως τοποθετήθηκε ούτε τη συγκεκριμένη δικαστικό, για την οποία συζητήσαμε.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει κλίμα ανησυχίας στον χώρο των τηλεοπτικών σταθμών. Το Υπουργείο σας προωθεί μία διάταξη και υπάρχει από τα δικά μας τα σωματεία, τα δημοσιογραφικά, η ανησυχία ότι επίκειται μείωση των εργαζομένων. Εσείς μπορείτε να παρέχετε τη διαβεβαίωση πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει μέσω της διάταξης, που εσείς προωθείτε;.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς και δεν πρόκειται να γίνει. Πρώτα απ’ όλα, να ξεκαθαρίσουμε ότι είναι μία διάταξη που βρίσκεται σε διαβούλευση. Και η διαβούλευση δεν έχει προσχηματικό χαρακτήρα. Έχει πολύ ουσιαστικό χαρακτήρα, για να ακούμε απόψεις, να προβαίνουμε, αν αυτό είναι αναγκαίο, σε βελτιωτικές κινήσεις. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έχει δείξει η εμπειρία, το προηγούμενο διάστημα, είναι ότι οι θέσεις εργασίας στους τηλεοπτικούς σταθμούς όχι μόνο δεν συρρικνώθηκαν, αλλά αυξήθηκαν. Και προς αυτή την κατεύθυνση νομίζω ότι πρέπει να συμβάλουμε με τις πολιτικές, με τις παρεμβάσεις μας, με τη γενικότερη προσέγγιση όλων μας.
Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι πάντοτε να δημιουργεί ένα πλαίσιο στο οποίο να μπορούν να βρίσκουν δουλειά στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, σε όλους τους κλάδους, όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι. Και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται όλες μας οι θεσμικές πρωτοβουλίες και όλες μας οι δράσεις. Επαναλαμβάνω, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, για ένα άρθρο, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση. Δεν ήρθε κάτι κρυφά και αιφνιδιαστικά. Η διαβούλευση θα διαρκέσει 15 ημέρες. Αν χρειαστεί θα διαρκέσει και ακόμη περισσότερο. Και είμαστε εδώ να αξιοποιήσουμε κάθε πρόταση και κάθε ιδέα, για να αντιμετωπίσουμε όλες τις ανησυχίες ή να καθησυχάσουμε όσους έχουν ανησυχίες οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να κάνω δύο ερωτήσεις. Για τα ενεργειακά, εξετάζει η Κυβέρνηση το ενδεχόμενο οριζόντιας μείωσης των εισιτηρίων στα Μ.Μ.Μ., όπως αντιστοίχως έχει συμβεί εδώ και μερικούς μήνες στη Γερμανία, όπου το εισιτήριο έχει μειωθεί από τα 85 στα 9 ευρώ, δηλαδή και σε τόσο μεγάλη κλίμακα και να αφορά όλο τον πληθυσμό; Και ένα δεύτερο ερώτημα σε σχέση με τον κ. Πιτσιόρλα και όλα αυτά που έχουν ανακαλυφθεί, είναι πολιτικά ανεκτό από την Κυβέρνηση να παρακολουθούνται από τις Μυστικές Υπηρεσίες κρατικά επιχειρηματικά fund, όπως αυτό του Κατάρ, για επενδύσεις στην Ελλάδα; Και ποιο είναι το μήνυμα που θέλει να στείλει η Κυβέρνηση σε αυτό το θέμα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε πει, πολλές φορές, ότι σε ό,τι αφορά τις επισυνδέσεις υπάρχει νόμος που διέπει τη λειτουργία της. Άρα, δεν υπάρχει κάποια άλλη απάντηση που μπορώ να δώσω στην κατεύθυνση αυτή. Η Ελλάδα έχει ένα πολύ συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο, που διέπει τη διαδικασία των νόμιμων επισυνδέσεων. Όπως απέδειξε η τελευταία περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη, χρειάζεται ενδεχομένως μια επεξεργασία, χρειάζονται ενδεχομένως περισσότερα θεσμικά αντίβαρα, εννοώ δηλαδή το ποιες βελτιώσεις ή ποια αντιμετώπιση διαχρονικών παθογενειών πρέπει να υφίσταται, αλλά υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που διέπει τις νόμιμες επισυνδέσεις. Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν υπάρχει κάτι προς το παρόν που μπορεί να είναι ανακοινώσιμο ή που να είναι στο τραπέζι.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Σας επαναφέρω στη συζήτηση για τα εκλογικά σενάρια. Σε περίπτωση, λοιπόν, που δεν υπάρξει αλλαγή εκλογικού νόμου και όπως έχετε πει κατ’ επανάληψη υπάρχει ανάγκη κυβερνητικής σταθερότητας, συζητάτε συνεργασίες ακόμη και με κόμματα εκ δεξιών της Νέας Δημοκρατίας, προκειμένου να δημιουργηθεί σταθερή Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, εμείς θα επιδιώξουμε μια καθαρή εντολή σχηματισμού αυτοδύναμης Κυβέρνησης. Αυτό το έχουμε πει από την αρχή. Αυτή είναι η επιδίωξή μας. Στο τέλος της τετραετίας θα καταθέσουμε στην ελληνική κοινωνία τα αποτελέσματα της δουλειάς μας. Θα δει ο Έλληνας πολίτης τις εναλλακτικές που υπάρχουν. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια εναλλακτική κάποιας κυβερνητικής προοπτικής με την ανασύσταση παλαιών συμμαχιών, του κ. Βαρουφάκη, του ΣΥΡΙΖΑ, δεν ξέρω ενδεχομένως ποιων άλλων.
Υπάρχει η δική μας πρόταση, το δικό μας υπόδειγμα διακυβέρνησης της τελευταίας περιόδου με τα αποτελέσματα, με τα λάθη και τις αδυναμίες που έχει, αλλά και με τα αποτελέσματα που επέφερε σε ένα περιβάλλον ισχυρότατων εξωγενών κρίσεων, που παρόμοιες δεν έχει διαχειριστεί άλλη Κυβέρνηση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τόσες μαζί, συνεχόμενες, αλληλένδετες. Στο τέλος της ημέρας, αυτός που αποφασίζει είναι οι Έλληνες πολίτες. Αυτοί αποφασίζουν, αυτοί θα ζυγίσουν, αυτοί θα αξιολογήσουν, αυτοί θα διαλέξουν πώς θα είναι η Ελλάδα της επόμενης ημέρας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Από την πρώτη περίοδο της διακυβέρνησής σας μέχρι και σήμερα, επικαλείστε συχνά τις δημοσκοπήσεις για την καταγραφή της αποδοχής της κοινωνίας στις πολιτικές σας. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε τη δυναμική σας να μειώνεται. Βλέπουμε δημοσκοπήσεις να εμφανίζονται, που μιλούν ακόμη και για παραίτηση του Πρωθυπουργού, από ένα μέρος των πολιτών. Την ίδια ώρα, παρατηρούμε να ανοίγετε, να αφήνετε, εσείς τουλάχιστον εδώ και άλλα στελέχη, ανοιχτό το ενδεχόμενο να αλλάξει εκ νέου ο εκλογικός νόμος. Θεωρείτε ότι έχετε τη νομιμοποίηση να κάνετε κάτι τέτοιο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, τις δημοσκοπήσεις τις αξιολογούμε πάντοτε με τη σοβαρότητα που πρέπει κανείς να αξιολογεί τέτοιου είδους εργαλεία. Αξιολογούμε τις δημοσκοπήσεις ως μια φωτογραφία της στιγμής. Δεν κάνουμε πολιτική με βάση τις δημοσκοπήσεις. Μια Κυβέρνηση έχει τη λαϊκή νομιμοποίηση και τη δημοκρατική εντολή να κυβερνά τέσσερα χρόνια μέσα στο πλαίσιο του Συντάγματος, διότι αυτό είναι κάτι που απορρέει από τη λαϊκή νομιμοποίηση και από την ψήφο που πήρε όταν κέρδισε τις εκλογές.
Αλλά, από εκεί και πέρα, επαναλαμβάνω, για να μη δημιουργούνται συνειρμοί και βγαίνουν αυθαίρετα συμπεράσματα, δεν έχουμε να πούμε κάτι περισσότερο σε ό,τι αφορά τα του εκλογικού νόμου. Τα δεδομένα είναι γνωστά. Βαδίζουμε προς τις εκλογές με το θεσμικό πλαίσιο του εκλογικού νόμου που υπάρχει. Από εκεί και πέρα, προφανώς προχωράμε, κάνοντας τη δουλειά μας για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα των πολιτών. Όταν έρθει η ώρα της κάλπης, οι πολίτες θα αποφασίσουν και θα διαλέξουν.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Στα ενεργειακά που αφορούν πολύ κόσμο. Αναφέρεται ότι περισσεύουν 200 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, πανευρωπαϊκά εννοώ και αυτά θα διατεθούν σε ένα πιθανό, ας το πούμε έτσι, Ταμείο Ενέργειας. Έχει η Κυβέρνηση μια εικόνα τι μπορεί να διεκδικήσει η Ελλάδα ενόψει ενός δύσκολου ενεργειακού Χειμώνα; Ποιο είναι το ποσό δηλαδή που μπορεί να διεκδικήσουμε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν, όπως γνωρίζετε, μέχρι στιγμής όλα είναι σε επίπεδο κατάθεσης σχεδίων και ιδεών. Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρόταση ή απόφαση, ένα συγκεκριμένο μοντέλο υλοποίησης για να μπούμε σε αυτή τη δεύτερη κουβέντα. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι η Ελλάδα είναι από τις χώρες που ξεκίνησε πρώτη, με συγκεκριμένες προτάσεις, όλη αυτή την ανάδειξη της ανάγκης για ισχυρή και αποτελεσματική ευρωπαϊκή παρέμβαση. Η κινητικότητα που αναπτύσσεται το τελευταίο διάστημα, μας ικανοποιεί. Θα εξακολουθούμε να πιέζουμε, ώστε να έχουμε άμεσα αποτελέσματα, να μην έχουμε άλλον χαμένο χρόνο.
Και είναι προφανές ότι η χώρα μας, όπως έκανε και με την πανδημία, έτσι και τώρα, θα διεκδικήσει όσα περισσότερα, πιο στοχευμένα και πιο αποτελεσματικά μπορεί, για να έρθουν αυτά τα εργαλεία που θα δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπληρώσουν τις εθνικές δράσεις που εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα αναπτύσσουμε, προκειμένου να στηρίξουμε τον κόσμο απέναντι σε αυτές τις πρωτοφανείς συνέπειες της εισαγόμενης ακρίβειας στην ενέργεια, αλλά και σε άλλες πτυχές του οικονομικού βίου των πολιτών.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Το ΠΑΣΟΚ, βασιζόμενο σε προτάσεις συνταγματολόγων, έχει καλέσει την Κυβέρνηση να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που δίνει ο νόμος στον πολιτικό προϊστάμενο της Ε.Υ.Π., δηλαδή εν προκειμένω τον Πρωθυπουργό, να άρει το απόρρητο, ειδικά για την παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη. Πώς απαντάτε σε αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει σε προηγούμενη ερώτηση.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή από τη συζήτηση σήμερα με τον εκλογικό νόμο έχουν δημιουργεί διάφορες εντυπώσεις νομίζω σε όλους τους συναδέλφους, μπορεί να μας πείτε με απόλυτη σαφήνεια, με ένα ναι ή με ένα όχι, εάν η Κυβέρνηση δεν θέλει να αλλάξει τον εκλογικό νόμο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω περισσότερα πράγματα σε αυτό. Σας είπα ότι η Κυβέρνηση προχωρά για εκλογές στο τέλος της τετραετίας με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν ζητήματα που κανείς οφείλει να προσμετρά και να τους δίνει τη δέουσα σημασία που πρέπει να τους δώσει. Δεν έχει αλλάξει κάτι, ούτε έχουμε κάτι περισσότερο, αυτή τη στιγμή, να πούμε στην κατεύθυνση αυτή.
ΣΩΤ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Υπάρχουν κορυφαία στελέχη της Κυβέρνηση που εισηγούνται στον Πρωθυπουργό αλλαγή στον εκλογικό νόμο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν γνωρίζω να έχει πάρει ο Πρωθυπουργός κάποιες συγκεκριμένες εισηγήσεις προς την κατεύθυνση αυτή. Όταν ο Πρωθυπουργός αισθανθεί την ανάγκη να μιλήσει για το ζήτημα αυτό, να είστε σίγουρος ότι θα το κάνει ο ίδιος στον χρόνο που ο ίδιος θα επιλέξει, αν το επιλέξει.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Αναφερθήκατε για ένα φιλόδοξο πρόγραμμα στεγαστικής πολιτικής στην αρχική σας τοποθέτηση και όλα τα σενάρια που βλέπουμε, αυτή τη στιγμή, μιλούν για μια προσπάθεια για νέους ανθρώπους έως 29 ετών. Το πρόβλημα της στέγης για την Κυβέρνηση περιορίζεται στους νέους έως 29 ετών;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συστήνω λίγη υπομονή, να ακούσουμε τον Πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη. Εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι θα είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα, που θα δώσει πολύ ουσιαστικές ανάσες, αλλά και πιο μακροπρόθεσμες λύσεις σε μια βασική ανάγκη της νέας γενιάς, των νέων εργαζομένων και νέων ζευγαριών. Σας ευχαριστώ πολύ.