Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου
Ανοίγει ο δρόμος για το μεγάλο εθνικό στόχο της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας
Παρά τον παγκόσμιο οικονομικό τυφώνα που προκάλεσαν η πανδημία και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Ελλάδα καταφέρνει σημαντικές νίκες. Όχι μόνο στο διπλωματικό πεδίο, αλλά και στο οικονομικό. Οι νίκες μας αυτές μας προσφέρουν περισσότερα μέσα για να μετριάσουμε τις επιπτώσεις της πανδημίας για την κοινωνία και τους ανθρώπους. Να προσφέρουμε σε όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες περισσότερους τρόπους για να αντέξουν τα βάρη από την κρίση στην ηλεκτρική ενέργεια και τα καύσιμα.
Γιατί για τη Νέα Δημοκρατία απαράβατη αρχή, από την εποχή της δημιουργίας της, είναι ότι η οικονομική πρόοδος υπάρχει για να κάνει καλύτερη τη ζωή των ανθρώπων. Είναι εργαλείο και όχι αυτοσκοπός. Γιατί ήμασταν και είμαστε η Παράταξη του πολιτικού ανθρωπισμού, με πρώτη μας μέριμνα τις λαϊκές ανάγκες.
Ειδικότερα, χθες, στη συνεδρίαση του Eurogroup, υπήρξε μια εξέλιξη – ορόσημο για την Πατρίδα μας. Αποφασίστηκε η λήξη της ενισχυμένης εποπτείας στις 20 Αυγούστου. Ανοίγει έτσι -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- ο δρόμος για το μεγάλο εθνικό στόχο που είναι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, ανοίγοντας νέες δυνατότητες ανάπτυξης και οικονομικής ενίσχυσης όσων πλήττονται από την κρίση. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εθνική επιτυχία, καθώς με τον τρόπο αυτό κλείνει ένας επώδυνος κύκλος που άνοιξε πριν από 12 χρόνια.
Και, ταυτόχρονα, ανοίγει μία νέα εποχή αυτόνομων επιλογών για την Πατρίδα μας για την ανάπτυξη της χώρας και για την ευημερία των πολιτών της. Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες, που βιώσαμε μια τραγική και επώδυνη δωδεκαετία, βλέπουμε να ανοίγει ένα παράθυρο αισιοδοξίας και προοπτικής στη δίνη μιας τεράστιας εισαγόμενης κρίσης.
Τις εξελίξεις αυτές συνοδεύουν και τα νεότερα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, σύμφωνα τα οποία οι πολίτες εμπιστεύονται περισσότερο τόσο τους ευρωπαϊκούς, όσο και τους εθνικούς θεσμούς. Πρόκειται για μια εμφατική απάντηση στο λαϊκισμό και όσους νομίζουν ότι το ρολόι της Ιστορίας μπορεί να ξαναγυρίσει πίσω στην εποχή των μνημονίων. Που αποδεικνύει ότι, μαζί με την οικονομική πρόοδο, η εμπιστοσύνη των πολιτών αποκαθίσταται. Μια εμπιστοσύνη την οποία τόσο πολύ είχαν κλονίσει οι δοκιμασίες που περάσαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Η Ελλάδα -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- δεν είναι, πια, το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης, αλλά ένας αξιόπιστος εταίρος που πρωταγωνιστεί. Ένα Κράτος που δεν είναι δέκτης υποδείξεων, αλλά συνδιαμορφώνει τις εξελίξεις. Που δεν αδικείται, αλλά ηγείται. Το βλέμμα μας είναι σταθερά προσηλωμένο στην ανάπτυξη της χώρας, της οικονομίας, αλλά και την ανακούφιση της κοινωνίας.
Για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων απέναντι στις ενεργειακές ανατιμήσεις
Η Κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά και αναγνωρίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις εξαιτίας των πρωτόγνωρων ενεργειακών ανατιμήσεων.
Πρώτη από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες -τον περασμένο Σεπτέμβριο- η Κυβέρνηση διείδε την πορεία των πραγμάτων και ξεκίνησε μια πολιτική στήριξης, μια πολιτική μέσω ολοκληρωμένου σχεδίου. Και συνεχίζει ακόμη πιο δραστικά. Και θα συνεχίζει, για όσο διαρκεί η κρίση. Είναι γνωστό ότι -σύμφωνα με στοιχεία που έχει δημοσιεύσει το Ινστιτούτο Bruegel- το συνολικό ύψος της οικονομικής βοήθειας που έχει προϋπολογίσει και διαθέσει η ελληνική Κυβέρνηση για τη θωράκιση των πολιτών απέναντι στην ενεργειακή κρίση αγγίζει το 3,7% του Α.Ε.Π.. Το ποσοστό αυτό συνιστά μια επίδοση που κατατάσσει την Ελλάδα πρώτη μεταξύ των 25 ευρωπαϊκών χωρών που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη έρευνα.
Στο μεταξύ συνεχίζεται -σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας- η εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Στήριξης απέναντι στις ανατιμήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος. Σήμερα, Παρασκευή, θα ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων στους δικαιούχους για την επιστροφή του 60% των αυξήσεων που πλήρωσαν οι καταναλωτές στο ηλεκτρικό ρεύμα -πάνω από 300 κιλοβατώρες- με τους λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί μεταξύ 1ης Δεκεμβρίου 2021 και 31ης Μαΐου 2022. Οι επιστροφές θα είναι ανάλογες με το ύψος των αυξήσεων και θα κυμαίνονται από 18 έως και 600 ευρώ. Θα αφορούν όλα τα φυσικά πρόσωπα με καθαρό οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ.
Από τον Ιούλιο μπαίνει σε εφαρμογή μηχανισμός απορρόφησης του μεγαλύτερου μέρους των αυξήσεων με την αναστολή ουσιαστικά εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής. Με τη νέα δέσμη παρεμβάσεων θα απορροφήσουμε το 70%-90% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις και συγκεκριμένα:
-Στους ευάλωτους (ΚΟΤ) περίπου 500.000 νοικοκυριά θα απορροφηθεί το 100% της αύξησης.
-Σε όλα τα οικιακά τιμολόγια (όλες οι κατοικίες) απορρόφηση έως και το 85% της αύξησης.
-Σε 1.250.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις η απορρόφηση θα φτάσει το 82% της αύξησης.
-Στους αγρότες και τα αγροτικά τιμολόγια η απορρόφηση της αύξησης θα είναι της τάξης του 90-95%.
Σημειώνεται ακόμη ότι τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί νέα παρέμβαση της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στα καύσιμα. Εξετάζεται τόσο η αύξηση της περιμέτρου των δικαιούχων, όσο και το ύψος της ενίσχυσης.
Ξέρουμε τα προβλήματα, καταλαβαίνουμε τις δυσκολίες των πολιτών, παρακολουθούμε στενά τις διεθνείς εξελίξεις, και η Κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε υπαρκτή δυνατότητα και δημιουργεί συνεχώς νέα εργαλεία για να βοηθήσει την κοινωνία και τις επιχειρήσεις. Με σύνεση, με υπομονή, με επιμονή, με σχέδιο, θα αντέξουμε και θα βγούμε όλοι μαζί και από αυτή την τεράστια δοκιμασία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χθες -πρώτο από όλα- το ελληνικό Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη της συστηματικής και επαγγελματικής δουλειάς που γίνεται μετά το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα 2021-27» -που εγκρίθηκε πρώτο από όλα, προχθές- η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χθες και το ελληνικό Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και τα τρία Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης που το συνοδεύουν, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,63 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το πρώτο Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης που εγκρίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, γεγονός που επικυρώνει εμφατικά το άρτιο επίπεδο του εθνικού σχεδιασμού για την πράσινη μετάβαση της χώρας.
Αυτή η πρωτιά καθιστά πλέον εφικτή τη χρηματοδότηση έργων και επενδύσεων που θα δώσουν νέα πνοή ανάπτυξης στις επηρεαζόμενες περιοχές, με βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Μέσω αυτών των δυνατοτήτων και των έργων προσφέρονται ευκαιρίες μετριασμού των συνεπειών της τελευταίας και τεράστιας παγκόσμιας κρίσης. Αποδεικνύει, ακόμα, την ισχυρή βούληση της Κυβέρνησης για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, με ουσιαστική στήριξη των τοπικών κοινωνιών.
Το πρόγραμμα, άλλωστε, φέρνει επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και προκοπή σε σημαντικές περιοχές της χώρας -η Δυτική Μακεδονία είναι σίγουρα μια από αυτές- που καθίστανται έτσι πρωτοπόρες στην πράσινη μετάβαση με ταυτόχρονη στήριξη της κοινωνίας και αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής.
Αξίζει να υπογραμμισθεί ότι το 1ο πρόγραμμα που εγκρίθηκε από την Ε.Ε. είναι το ελληνικό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα 2021-27» και το 1ο πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης που εγκρίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι το ελληνικό. Και αυτό ενώ η Ελλάδα, ήδη, αναδεικνύεται 1η στην απορρόφηση του τρέχοντος ΕΣΠΑ, 1η στην υποβολή και έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του ΕΣΠΑ 2021-27. Όλα αυτά δεν είναι αποτελέσματα τύχης και συγκυριών, αλλά τεχνογνωσίας, επαγγελματισμού και συνεχούς προσπάθειας.
Ξεκινούν την 1η Ιουλίου οι εγγραφές για τον Προσωπικό Γιατρό
Ξεκινούν από την 1η Ιουλίου -σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ- οι εγγραφές των πολιτών όλης της χώρας στον Προσωπικό Γιατρό.
Όσοι έχουν συμπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας τους μπορούν να εγγραφούν είτε μέσω της πλατφόρμας εγγραφής πολιτών, είτε από το διοικητικό και λοιπό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας και τους προσωπικούς γιατρούς. Όλες οι αιτήσεις γίνονται αποδεκτές, μέχρι τη συμπλήρωση του νόμιμου ορίου των 2.000 εγγεγραμμένων πολιτών ανά γιατρό. Στην περίπτωση των συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτών γιατρών γίνονται αποδεκτές οι αιτήσεις των πολιτών για εγγραφή αναλόγως του καθορισμένου ορίου που ο κάθε γιατρός έχει επιλέξει.
Οι πολίτες θα έχουν δικαίωμα ελεύθερης επιλογής στον προσωπικό γιατρό, ειδικότητας γενικής – οικογενειακής ιατρικής ή εσωτερικής παθολογίας, ο οποίος είναι είτε γιατρός κλάδου γιατρών Ε.Σ.Υ., είτε γιατρός που παρέχει τις υπηρεσίες του στο πλαίσιο λειτουργίας των Τοπικών Ομάδων Υγείας, είτε γιατρός συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ.
Κάθε πολίτης έχει δικαίωμα εγγραφής μόνο σε έναν προσωπικό γιατρό, ενώ μεταγραφή σε άλλο προσωπικό γιατρό επιτρέπεται μόνο μία φορά ανά έτος.
Για το γήπεδο του ΠΑΟΚ
Θέλω να εκφράσω και από εδώ, από τη Θεσσαλονίκη, την ικανοποίηση της Κυβέρνησης για την πρόοδο που συντελείται σε ό,τι αφορά τις πρόδρομες διαδικασίες για τη δημιουργία του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ.
Έχει, ήδη, εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για τη Νέα Τούμπα και έχουμε το κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο προκειμένου ο ΠΑΟΚ να αποκτήσει, επιτέλους, ένα νέο υπερσύγχρονο γήπεδο, αλλά ταυτόχρονα να προχωρήσουμε και σε μία συνολική ανάπλαση της γύρω περιοχής. Υπάρχει πια η δυνατότητα -σε συνεννόηση με τη διοίκηση του ΠΑΟΚ- να ολοκληρωθούν οι αδειοδοτικές διαδικασίες και να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα. Πρόκειται για ένα έργο με πολλαπλές αναπτυξιακές συνέπειες για την Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να ενημερώσω ότι εντός της ημέρας κατατίθεται αγωγή του ελληνικού Δημοσίου κατά της εταιρείας Novartis. Πολύ σύντομα θα ακολουθήσει ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας με διευκρινιστικές λεπτομέρειες.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΤ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, παρά τις Πρωθυπουργικές διαβεβαιώσεις ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2023, το πολιτικό σκηνικό μυρίζει έντονο προεκλογικό άρωμα. Τι θα μπορούσε να οδηγήσει τον Πρωθυπουργό, να λάβει απόφαση για πρόωρες εκλογές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω τίποτα σε ό,τι αφορά στη συζήτηση για το χρόνο των εκλογών. Νομίζω ότι έχουν ειπωθεί τα πάντα σε όλα τα επίπεδα και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Οπότε, νομίζω ότι οποιαδήποτε συνέχιση αυτής της κουβέντας, δεν έχει τίποτα ουσιαστικό και σοβαρό να προσθέσει.
Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω για δύο συμπεριφορές στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, των τελευταίων ημερών. Το ένα είναι εδώ στη Θεσσαλονίκη, όπου μέσω κύκλων της Νέας Δημοκρατίας υπάρχει μία ανακοίνωση για κόψιμο από τα επόμενα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας, στην Α’ Θεσσαλονίκης, της Αφροδίτης Λατινοπούλου, λόγω των δηλώσεών της σε σχέση με θέματα αισθητικής, θα έλεγα και δεύτερον, με σημερινές δηλώσεις ενός βουλευτή της Θεσπρωτίας, που έδωσε και ημερομηνίες εκλογών, για 25 Σεπτεμβρίου και 2 Οκτωβρίου. Θα ήθελα ένα σχόλιο πάνω στα δύο αυτά.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουν καμία σχέση οι δύο περιπτώσεις, όπως αντιλαμβάνεστε. Σε ό,τι αφορά στο χρόνο των εκλογών, ισχύει αυτό που είπα προηγουμένως, δεν έχω να πω κάτι. Τώρα, σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα, υπάρχει ένας απαράβατος κώδικας αξιών και συμπεριφοράς, όσων ανθρώπων ανήκουν σ’ αυτόν τον μεγάλο πολιτικό οργανισμό, με την οποιαδήποτε έννοια ανήκουν, που λέγεται Νέα Δημοκρατία. Να σέβεσαι τα δικαιώματα, τον τρόπο ζωής, την αξιοπρέπεια των συμπολιτών σου και να μην υπερβαίνεις αυτές τις απαράβατες αρχές. Νομίζω ότι τα μηνύματα που εκπέμπει η Νέα Δημοκρατία και οι αποφάσεις που λαμβάνονται, καλύπτουν πλήρως την παραδοχή αυτή.
Β. ΠΛΑΚΑΣ: Οι συναντήσεις των Υπουργών Εξωτερικών και Άμυνας των δύο χωρών, Ελλάδας και Τουρκίας, χθες, μπορούν ν’ αποτελέσουν ένα μήνυμα, ένα σημάδι βελτίωσης των σχέσεων των δύο χωρών, μετά το τελευταίο διάστημα της τουρκικής προκλητικότητας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χώρα μας δεν επιδιώκει εντάσεις και πάντοτε είμαστε εκείνοι που λέμε ότι οι δίαυλοι του διαλόγου πρέπει να είναι ανοιχτοί. Απλώς, δεν μπορούμε να συνομιλούμε με το παράλογο. Από την άλλη πλευρά, πρέπει όλοι ν’ αντιληφθούν ότι ο αναθεωρητισμός δεν εξυπηρετεί κανέναν και βλάπτει πρωτίστως τους αυτουργούς του. Είναι προς το συμφέρον όλων να συνειδητοποιήσουν ότι η σταθερότητα και η ειρήνη στο Αιγαίο και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο είναι προς όφελος συνολικά και των χωρών της περιοχής και της Ευρώπης. Η χώρα μας είναι σταθερά προσηλωμένη στην κατεύθυνση αυτή, όπως είναι και ανυποχώρητη σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εθνική της κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Ρ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Μας είπατε, μόλις τώρα, τις προσδοκίες σας, μετά τη συνάντηση των Υπουργών Αμύνης και Εξωτερικών, Ελλάδας και Τουρκίας. Ήθελα να ρωτήσω, εάν σκέπτεται η Κυβέρνηση να ενεργοποιήσει τις συνομιλίες, όπως για παράδειγμα, συνομιλίες για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης των δύο χωρών, που είχαν ανασταλεί, αν υπάρχει στο τραπέζι ενδεχόμενο συνάντησης Erdogan-Μητσοτάκη, στο ΝΑΤΟ, καθώς θα βρίσκονται και οι δύο εκεί. Και μια δεύτερη ερώτηση.
Μας λέτε συνεχώς ότι δεν τίθεται θέμα εκλογών, ωστόσο ήθελα να σας ρωτήσω, εάν σας προβληματίζει η αναταραχή στην οικονομία, αλλά και η ένταση στα ελληνοτουρκικά, σε σχέση με τον χρόνο των εκλογών και κυρίως σε σχέση με την πρόθεση διεξαγωγής δεύτερων εκλογών, που θα σημάνει δύο μήνες προεκλογική περίοδο. Είναι κάτι που θα άντεχε η χώρα, υπό τέτοιες κρίσιμες συνθήκες στα οικονομικά και στα εθνικά; Και αν στις εκλογές της απλής αναλογικής, το κυβερνών κόμμα δεν πάρει αυτοδυναμία, κάτι που φαίνεται ότι θα συμβεί αυτό -τουλάχιστον οι δημοσκοπήσεις αυτό δείχνουν- θα αναζητήσει ο Πρωθυπουργός πιθανές κυβερνήσεις συνεργασίας ή θα επιστρέψει αμέσως τη διερευνητική;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν με τις εκλογές της απλής αναλογικής παίρναμε αυτοδυναμία, θα καταγράφαμε παγκόσμιο ρεκόρ πολιτικής και εκλογικής απήχησης. Νομίζω δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο. Σε ό,τι αφορά στο χρόνο των εκλογών δεν έχω να προσθέσω τίποτε παραπάνω. Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα, ένα από τα πολύ βασικά χαρακτηριστικά που αναδεικνύεται μέσα στους ταραγμένους καιρούς που ζούμε, σε όλα τα επίπεδα, στην οικονομία, στις εντάσεις και στις αλλαγές που έχουν προκληθεί στην Ευρώπη, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, είναι η ανάγκη μιας σταθερής, αποφασιστικής, αποτελεσματικής διακυβέρνησης, που θα κρατά σταθερό το τιμόνι, μέσα σ’ ένα γενικευμένο κλίμα αστάθειας και πολλαπλών προκλήσεων.
Αυτή η ανάγκη, νομίζω, αναδεικνύεται πολύ περισσότερο εδώ που βρισκόμαστε. Το γεγονός ότι η χώρα έχει μία σταθερή Κυβέρνηση, που πετυχαίνει πράγματα, μέσα σ΄ ένα πολύ δύσκολο γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, σε όλα τα επίπεδα, είτε αυτό έχει να κάνει με τη διαχείριση των επάλληλων κρίσεων, είτε έχει να κάνει με τις επιδόσεις στο πεδίο της οικονομίας, παρά τη δυσμενή συγκυρία -μιλήσαμε πριν για την έξοδο από την Ενισχυμένη Εποπτεία, έχουμε δει τη μείωση της ανεργίας, έχουμε δει πολιτικές ουσιαστικής στήριξης της κοινωνίας- αποδεικνύει πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει μία έμπειρη, αποφασιστική, σταθερή, συμπαγής Κυβέρνηση, που να παίρνει γρήγορες αποφάσεις και να δίνει άμεσες και ουσιαστικές λύσεις στις προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπη η κοινωνία.
Σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας: Ο Έλληνας Πρωθυπουργός πάντοτε έχει τη διάθεση να συνομιλεί με τον Τούρκο Πρόεδρο, η ελληνική πλευρά πάντοτε έχει τη διάθεση να συνομιλεί. Υπάρχει, όμως, ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, υπάρχουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που πρέπει κανείς ν’ ακολουθεί, για να έχουν νόημα οι συζητήσεις αυτές.
Σίγουρα το τελευταίο διάστημα η τουρκική πλευρά, τόσο σε ρητορικό επίπεδο, όσο και με παράνομες ενέργειες παραβίασης του εναέριου χώρου μας, έχει αποκλίνει πολύ από αυτή τη συμπεριφορά. Ελπίζουμε ν’ αντιληφθεί η Τουρκία ότι είναι τελείως αδιέξοδη η τακτική αυτή που έχει ακολουθήσει -δεν βρίσκει απήχηση πουθενά στον κόσμο- να χαμηλώσει την ένταση και να ξανά πιάσουμε το νήμα από εκεί που το είχαμε αφήσει, στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο στην Κωνσταντινούπολη.
Τ. ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ: Αν κατάλαβα καλά, και γι’ αυτό θα ήθελα διευκρίνιση, είπατε ότι μετά την έξοδο από το καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας τον Αύγουστο, είναι πιθανόν να δοθούν κάποιες νέες ελαφρύνσεις για τα οικονομικά των νοικοκυριών. Θέλετε να γίνετε, ίσως, λίγο πιο αναλυτικός; Αφορούν αυτές οι ελαφρύνσεις σε φόρους, άλλα μέτρα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αξιοποιούμε πάντοτε κάθε δυνατότητα που υπάρχει, για να την επιστρέφουμε πίσω ως κοινωνικό μέρισμα στους πολίτες. Πολύ περισσότερο τώρα, που η ελληνική κοινωνία έχει ανάγκη στήριξης, καθώς δοκιμάζεται σε όλες τις πτυχές του οικονομικού της βίου. Η έξοδος από την Ενισχυμένη Εποπτεία σημαίνει ένα βήμα πιο κοντά για τη χώρα, για την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.
Τι σημαίνει αυτό; Μπορεί ν’ ακούγεται λίγο μακρινό ή αδιάφορο για τον απλό κόσμο και την καθημερινότητά του, σημαίνει, όμως, την απελευθέρωση χρηματοδότησης, τη δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων και πόρων, που θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις για περισσότερες δουλειές, για άνοδο του βιοτικού επιπέδου, για ακόμη μεγαλύτερη ευημερία και προκοπή για τα πλατιά λαϊκά στρώματα και για την ελληνική κοινωνία στο σύνολό της.
Ν. ΡΟΥΜΠΟΣ: Ανησυχείτε για τον τουρισμό από την προκλητικότητα της Τουρκίας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα μηνύματα που έχουμε από τον τουρισμό είναι πάρα πολύ αισιόδοξα και αυτό που συμβαίνει αυτήν την ώρα στη χώρα με τον τουρισμό, δηλαδή η εξέλιξη και η τάση που υπάρχει, επιβεβαιώνει τα μηνύματα αυτά. Η Ελλάδα είναι μία χώρα ισχυρή, είναι μια χώρα ασφαλής, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να εκπέμψουμε το μήνυμα ότι κυριαρχεί στη χώρα κάποιος πανικός. Αυτό το οποίο πρέπει να είναι σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις, είναι ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα με σαφή στρατηγική και ξεκάθαρες θέσεις. Σεβόμαστε το Διεθνές Δίκαιο και τις Διεθνείς Συνθήκες.
Η χώρα έχει σταθερές και ειλικρινείς σχέσεις με σπουδαίες Δυνάμεις, είναι μέλος διεθνών οργανισμών, είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ. Δεν προκαλούμε, δεν φοβόμαστε, δεν πανικοβαλλόμαστε. Από την άλλη δεν εφησυχάζουμε, εργαζόμαστε για να υπάρχει ειρήνη, σταθερότητα και ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή, κάτι το οποίο έχει πολλαπλά οφέλη και γεωπολιτικά και οικονομικά, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για το σύνολο των χωρών στη γειτονιά μας.
Μ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Μπορεί η αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού να οδηγήσει σε επαναφορά κάποιων περιοριστικών μέτρων σε τοπικό επίπεδο ή στις εισόδους της χώρας, προκειμένου ν’ αποφευχθεί μία έξαρση της πανδημίας και ένα νέο κύμα πριν από το φθινόπωρο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρακολουθούμε τα μεγέθη της πανδημίας και δεν βρισκόμαστε εκεί. Εν πάση περιπτώσει και η Επιτροπή των Ειδικών που τα παρακολουθεί, δεν μας έχει εκπέμψει κάποιου τέτοιου είδους «καμπανάκι». Παρακολουθούμε, πάντοτε, τα σημάδια της πανδημίας. Έχουμε περάσει σε μία άλλη φάση και εκείνο που κάνουμε είναι ν’ ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών, ν’ αξιοποιούμε τις δυνατότητες, την εμπειρία που έχουμε, πλέον, στα χέρια μας και προχωρούμε.
ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα βασικά: Το ένα, με δεδομένο ότι την επόμενη εβδομάδα κλείνουμε τέσσερις μήνες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ο πόλεμος συνεχίζεται, τις συνέπειές της τις βιώνουμε και όλοι μας, το καταλαβαίνουμε πολύ καλά. Το δεύτερο, βλέπουμε αυτό το διάστημα η Τουρκία ν’ ακολουθεί μία εκρηκτική -να το πω έτσι- ρητορική, αναθεωρητική στάση. Τρίτον, έχουμε μπροστά μας τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ και τη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε.. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν η Κυβέρνηση εξετάζει να συγκαλέσει το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών και αν θεωρεί ότι κάτι τέτοιο θα ήταν εθνικά επωφελές και πολιτικά συνετό;
Και το δεύτερο σημείο που θα ήθελα να σας ρωτήσω είναι ότι πριν από λίγο, ακούγοντας τον Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, τον Νάσο Ηλιόπουλο, μιλώντας στον «Real FM» και τον συνάδελφο τον Νίκο Χατζηνικολάου και την Κάτια Μακρή, είπε πως «η Κυβέρνηση φοβάται να φέρει στη Βουλή την ψήφιση των μνημονίων, σχετικά με τη Συμφωνία των Πρεσπών». Θα ήθελα τη δική σας σκέψη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα σε ό,τι αφορά τη σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, έχει τοποθετηθεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Η Κυβέρνηση δεν έχει αρνηθεί την ενημέρωση ή την ανταλλαγή απόψεων με τα κόμματα, με τους πολτικούς Αρχηγούς, με τον οποιονδήποτε θέλει να συζητήσει το οποιοδήποτε ζήτημα άπτεται των θεμάτων που μόλις αναφέρατε, σε κάθε επίπεδο.
Ο Υπουργός Εξωτερικών ενημερώνει συνεχώς. Στη Βουλή προ ημερών έγινε ενημέρωση σε ό,τι αφορά στην αποστολή αμυντικού υλικού στην Ουκρανία. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είναι πάντοτε ανοιχτός να ενημερώσει και να κουβεντιάσει με τους πολτικούς Αρχηγούς οποιαδήποτε ζητήματα έχουν τεθεί.
Η χώρα μας ακολουθεί μια συνεπή και σταθερή διπλωματική εξωτερική πολιτική. Τιμά τις συμφωνίες και τις Συνθήκες που έχει υπογράψει. Το Διεθνές Δίκαιο είναι με το μέρος μας, η αποτρεπτική μας δυνατότητα είναι υπερ-επαρκής, σταθερά είμαστε προσηλωμένοι στην ειρήνη και στη σταθερότητα έχοντας πλήρη δυνατότητα να υπερασπιστούμε την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα απέναντι στην οποιαδήποτε πρόκληση.
Επαναλαμβάνω, δεν φοβόμαστε, δεν παρασυρόμαστε, δεν επιδιώκουμε αχρείαστες εντάσεις, δεν εφησυχάζουμε, ούτε και φυσικά προσπερνάμε ελαφρά τη καρδία, την τουρκική προκλητικότητα. Από εκεί και πέρα, πολλές φορές έχουμε πει ότι όταν ωριμάσουν οι συνθήκες και όταν ο κοινοβουλευτικός προγραμματισμός το επιτρέψει, τα μνημόνια θα έρθουν στη Βουλή, στην ώρα τους.
Ν. ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗΣ: Τέσσερα χρόνια μετά τη Συνθήκη των Πρεσπών, που είναι σαν σήμερα, ουσιαστικά, δεν έχει υλοποιηθεί ούτε το 25% αυτής της Συνθήκης. Θέλω να ρωτήσω: Οι γείτονές μας, αν γνωρίζετε εμφανίζονται παντού με το ψευδεπίγραφο όνομα «Δημοκρατία». Επίσης, αν η Κυβέρνηση θα πάρει κάποια πρωτοβουλία, ούτως ώστε ν’ ακυρώσουμε αυτή τη Σύμβαση, εάν υπάρχει στο μυαλό, ή, τουλάχιστον, να κάνουμε κάποια παρέμβαση, γιατί μας αντιμετωπίζουν, μη υλοποιώντας τη Συμφωνία, σαν «φτωχούς συγγενείς»; Και κάτι ακόμη, να ρωτήσω πόσο πιθανή είναι η επαναφορά της «λίστας» στις Ευρωεκλογές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει απασχολήσει το θέμα του τρόπου εκλογής των ευρωβουλευτών. Έτσι κι αλλιώς, εκεί δεν υπάρχει ζήτημα πρόωρων εκλογών, νομίζω σ’ αυτό συμφωνούμε όλοι, σε ό,τι αφορά στις Ευρωεκλογές, οπότε έχουμε χρόνο να το συζητήσουμε. Σε ό,τι αφορά στη Συμφωνία των Πρεσπών, έχουμε πάρα πολλές φορές τοποθετηθεί απολύτως καθαρά. Η Συμφωνία αυτή για τη Νέα Δημοκρατία ήταν μια επιζήμια για την Πατρίδα Συμφωνία. Όταν ψηφιζόταν στη Βουλή, πριν από περίπου τέσσερα χρόνια να θυμίσω, κάναμε ό,τι μπορούσαμε, αξιοποιούσαμε κάθε θεσμικό εργαλείο που υπήρχε, προκειμένου να αποτρέψουμε την υπογραφή της.
Θυμάστε ότι είχαμε καταθέσει πρόταση μομφής, την ανώτερη, την πιο ουσιαστική διαδικασία θεσμικά που έχει η Αντιπολίτευση, προκειμένου να ακυρώσει πρωτοβουλίες της τότε Κυβέρνησης. Ταυτόχρονα, όμως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε με απόλυτη σαφήνεια και ειλικρίνεια τοποθετηθεί και είχε πει ότι άπαξ και η Συμφωνία αυτή, την οποία θεωρούσαμε και θεωρούμε επιζήμια, επικυρωθεί, δεν υπάρχει τρόπος επιστροφής. Τα κράτη έχουν συνέχεια και δεσμεύονται από τις Διεθνείς Συμφωνίες που υπογράφουν.
Εκείνο που πρέπει και οφείλουμε να κάνουμε είναι μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια μιας Συμφωνίας που τη θεωρούσαμε και εξακολουθούμε να τη θεωρούμε κακή και επιζήμια, να περιορίσουμε τη ζημιά που μπορεί να υποστεί η χώρα ή τα εθνικά της συμφέροντα, υποχρεώνοντας τα μέρη που έχουν υπογράψει τη Συμφωνία, να τηρούν τους όρους που αυτή περιέχει. Αυτό κάναμε, αυτό παρακολουθούμε και αυτό είναι ένας πολύ σημαντικός όρος για την εξέλιξη των πραγμάτων, σε ό,τι αφορά στους στόχους που έχουν τα κράτη των Βαλκανίων και συγκεκριμένα και η Βόρειος Μακεδονία.
ΘΕΟΔ. ΑΠΟΤΑ: Οι ανατιμήσεις γονατίζουν τα νοικοκυριά και απ’ ό,τι φαίνεται ένα νέο κύμα ακρίβειας είναι προ των πυλών, όπως, τουλάχιστον σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αποτυπώνεται αυτό στους τιμοκαταλόγους, οι οποίοι εστάλησαν από τις εταιρείες παραγωγής τροφίμων στα καταστήματα λιανικής πώλησης. Θα ήθελα να ρωτήσω αν η Κυβέρνηση προσανατολίζεται στη μείωση του Φ.Π.Α. σε σειρά βασικών αγαθών. Αν εξετάζονται, ενδεχομένως, άλλα μέτρα, έτσι ώστε να υπάρξει ελάφρυνση των πολιτών.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε πολλές φορές τοποθετηθεί σε ό,τι αφορά στη δυσκολία και τις επιφυλάξεις που έχουμε για την αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων, σε ό,τι αφορά στην τιθάσευση της ακρίβειας και τη μείωση των τιμών. Οπότε σε αυτό δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω.
Παρακολουθούμε, προφανώς, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Κι όταν λέω τις παρακολουθούμε, δεν εννοώ ότι απλώς τις παρατηρούμε. Επεμβαίνουμε πολιτικά για να μετριάσουμε το αποτύπωμά τους στη ζωή των πολιτών. Όχι μόνο τώρα, αλλά με συνέπεια όλο το προηγούμενο διάστημα. Να θυμίσω ότι, με τις θεσμικές μας παρεμβάσεις, υπάρχει μια ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών.
Είτε άμεση, με την αύξηση του κατώτατου μισθού, που στην ουσία για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, σημαίνει έναν επιπλέον μισθό τον χρόνο, είτε έμμεσα μέσω της μόνιμης ελάφρυνσης από φορολογικά βάρη και από ασφαλιστικές εισφορές, με τα οποία είχε επιβαρυνθεί η ελληνική κοινωνία όλο το προηγούμενο διάστημα.
Παράλληλα, υπήρξαν το προηγούμενο διάστημα και θα υπάρχουν πολιτικές στήριξης και οριζόντια μέτρα, αλλά και στοχευμένες παρεμβάσεις, για τους πιο ευάλωτους. Είμαστε εδώ να αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει, πάντοτε μέσα στα όρια αντοχών της οικονομίας, για να είμαστε στο πλευρό του πολίτη, για να είμαστε στο πλευρό της κοινωνίας, προκειμένου να μετριάσουμε το αποτύπωμα των εισαγόμενων αυξήσεων στη ζωή τους.
ΒΑΓ. ΜΩΫΣΗΣ: Θα επιμείνω στο θέμα του Φ.Π.Α., της πιθανής μείωσης ή του κατά πόσο υπάρχει έδαφος μείωσης του Φ.Π.Α., και θα σταθώ στις επιφυλάξεις που κατά διαστήματα είχε εκφράσει με πολλούς τρόπους η Κυβέρνηση και διά πολλών Υπουργών και δι υμών. Από τη στιγμή που η Νέα Δημοκρατία είναι μια Κυβέρνηση, η οποία είναι προσανατολισμένη στη φιλελεύθερη αγορά στη φιλελεύθερη οικονομία, στηρίζει την επιχειρηματικότητα και η μείωση του Φ.Π.Α., κατά γενική ομολογία, είναι ένα εργαλείο, το οποίο θα ενισχύσει την κατανάλωση, είτε διά της μείωσης των τιμών από τις επιχειρήσεις εκείνες που θα μεταφέρουν τη μείωση του Φ.Π.Α. στο προϊόν, προς όφελος των καταναλωτών, είτε από τις επιχειρήσεις εκείνες που θα αξιοποιήσουν τη μείωση του Φ.Π.Α. για να μην προβούν σε μια περαιτέρω αύξηση.
Διότι ξέρουμε πολύ καλά ότι αρκετές επιχειρήσεις έχουν απορροφήσει κάποια κομμάτια των ανατιμήσεων που έχουν συμβεί μέχρι τώρα, οπότε και εκεί υπάρχει ένα εύλογο όφελος και για την επιχειρηματικότητα και για τον καταναλωτή. Πού είναι, λοιπόν, ο «λάκκος», πού είναι ακριβώς η επιφύλαξη; Εκτός αν λάβουμε ως δεδομένο ότι οι περισσότεροι είναι πονηροί και θα αυξήσουν, παρά τη μείωση του Φ.Π.Α., περαιτέρω τις τιμές, με δεδομένο, κατά γενική ομολογία, ότι το Κράτος δεν θα χάσει απαραίτητα από τη μείωση του Φ.Π.Α., γιατί η αύξηση της κατανάλωσης θα υπερκαλύψει ή θα ισοσκελίσει την όποια φαινομενική μείωση εσόδων από την ίδια την απόφαση.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, δεν συμφωνώ με την αφετηρία της ερώτησης περί της γενικής ομολογίας. Δεν υπάρχει γενική ομολογία. Υπάρχουν αντιλήψεις και προσεγγίσεις. Η πραγματικότητα είναι ότι και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και άλλοι οικονομικοί οργανισμοί, στις συστάσεις τους, καλούν τις Κυβερνήσεις να αποφύγουν μέτρα οριζόντιου χαρακτήρα ως τρόπο αντιμετώπισης των πληθωριστικών πιέσεων και γι’ αυτό και στην Ευρώπη είναι πολύ λίγες οι χώρες που έχουν αξιοποιήσει φορολογικά εργαλεία, είτε αυτό αφορά στον Φ.Π.Α., είτε αφορά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, προκειμένου να ρίξουν τις τιμές.
Συνεπώς, δεν πρόκειται περί γενικής ομολογίας. Πρόκειται για μια άποψη που υπάρχει στο τραπέζι, που έχει τα επιχειρήματα που και εσείς αναφέρατε και έχει τα πολύ σοβαρά και εγγενή μειονεκτήματα, που κι εμείς πολλές φορές έχουμε αναδείξει, αλλά και οι διεθνείς οργανισμοί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν εντοπίσει και γι’ αυτό στις συστάσεις τους καλούν τις Κυβερνήσεις να μην ακολουθήσουν αυτούς τους δρόμους, αλλά άλλους.
Από εκεί και πέρα, εκείνο το οποίο, σε γενικές γραμμές, πρέπει να γνωρίζουμε όλοι, είναι ότι στη χώρα υπάρχει πολύ μεγάλος βαθμός εξάρτησης των εσόδων του Προϋπολογισμού από αυτήν την κατηγορία των έμμεσων φόρων. Αυτά είναι χρήματα του ελληνικού λαού που επιστρέφουν πίσω στον ίδιο τον ελληνικό λαό, στους πολίτες, με τη στήριξη του Κράτους, του κοινωνικού Κράτους, με τη διαμόρφωση μέτρων στήριξης για την ακρίβεια, με ενίσχυση, που δημιουργούν μόνιμα περιθώρια, περιθώρια μόνιμης μείωσης φόρων -ο ΕΝΦΙΑ είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα- μείωσης ασφαλιστικών εισφορών και όλα τα υπόλοιπα που είπα προηγουμένως.
ΛΑΖ. ΛΑΖΑΡΟΥ: Είμαστε η μόνη χώρα που σηκώνει μαχητικά για να καταρρίψει τηλεκατευθυνόμενα. Αναφέρομαι στα «drones». Είχε πει ο Πρωθυπουργός ότι δεν θα ανεχθούμε πλέον παραβιάσεις. Και θα ήθελα, παρακαλώ πολύ, κύριε Εκπρόσωπε, να εξηγήσετε πιο είναι το όριο της ελληνικής ανεκτικότητας. Πού ξεκινά και πού σταματά η ελληνική ανεκτικότητα; Και μετά το τέλος της ανεκτικότητας, εφόσον κάποιος περάσει τα όρια, τι συμβαίνει;
Διότι αυτό που βλέπουμε τώρα, είναι ότι στέλνουν οι Τούρκοι τα τηλεκατευθυνόμενα, σηκώνουμε εμείς τα πανάκριβα δικά μας μαχητικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον Προϋπολογισμό, διακινδυνεύουμε τους δικούς μας πιλότους για να καταρρίψουμε τηλεκατευθυνόμενα, τα οποία γυρνούν στη βάση τους, διότι τα καταρρίπτουμε εικονικά και την άλλη μέρα πάλι εκεί είναι. Η ανεκτικότητα πού ξεκινά και πού σταματά; Και τι σημαίνει αυτό; Και κάτι ακόμα, μιας και το ανέφερα, διότι πραγματικά είναι πολύ κοστοβόρο να σηκώνεις κανονικά μαχητικά επανδρωμένα, για να καταρρίψεις τηλεκατευθυνόμενα, ουσιαστικά, γιατί δεν αγοράζουμε κι εμείς μερικά «drones» να παίζουμε με τα αεροπλανάκια μας στο Αιγαίο και όχι να διακινδυνεύουμε τους πιλότους μας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η χώρα έχει υπερεπαρκή αποτρεπτική ικανότητα, για να υπερασπισθεί την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Πάντοτε με σωφροσύνη και με υπευθυνότητα, όπως επιβάλλεται για τέτοιου είδους πολύ σημαντικά και καθοριστικά ζητήματα.
ΑΡ. ΚΟΥΤΣΙΟΥΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, είμαστε στο καλοκαίρι, αλλά θα ήθελα να ρωτήσω αν είμαστε προετοιμασμένοι για τον χειμώνα; Στα ενεργειακά αναφέρομαι. Αν υπάρχουν αποθέματα φυσικού αερίου, σε περίπτωση που η Ρωσία «κλείσει τη στρόφιγγα», όπως απειλεί, κι αν υπάρχουν και εναλλακτικές.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε από καιρό επεξεργαστεί ένα σωρό εναλλακτικά σενάρια, για να αντιμετωπίσουμε διάφορους βαθμούς δυσκολίας, σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας στο ενεργειακό κομμάτι. Ταυτόχρονα, γνωρίζετε ότι έχει γίνει και εξακολουθεί να υλοποιείται ένα έργο σε διάφορα επίπεδα, σε ό,τι αφορά στο κομμάτι αυτό, είτε για την προμήθεια LNG, την κατασκευή του Σταθμού της Αλεξανδρούπολης, του διαμετακομιστικού αγωγού στη Βόρεια Ελλάδα, την αύξηση της ικανότητας στη Ρεβυθούσα, την υπογραφή Συμφωνιών για την αποθήκευση ενέργειας με γειτονικές χώρες, την εντατικοποίηση στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Η χώρα προετοιμάζεται συνετά, πολύ μεθοδικά, για την αντιμετώπιση του οποιουδήποτε προβλήματος μπορεί να τύχει μπροστά μας, σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας στα ενεργειακά.
Β. ΔΗΜΑΡΕΣΗ: Υπάρχει ένα θέμα με το power pass, που ανοίγει το απόγευμα, γιατί είχα φίλη στο γραφείο που μου λέει ότι εμένα μου ήρθε ο εκκαθαριστικός για το επίμαχο διάστημα, Δεκέμβριο με Μάιο, στις 3 Ιουνίου. Αυτοί οι καταναλωτές μένουν έξω από την επιδότηση ή μπορεί να γίνει κάτι; Γιατί ρόλο παίζει η ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού, αν και η κατανάλωση έγινε το επίμαχο διάστημα. Και φαντάζομαι ότι δεν είναι η μοναδική που θα έχει αυτό το πρόβλημα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο σχεδιασμός είναι να συμπεριλάβει λογαριασμούς από την 1/12/2021 μέχρι την 31/5/2022. Πάντοτε κάπου πρέπει να βάζεις τα όρια σε τέτοιου είδους μηχανισμούς που αποζημιώνουν διαστήματα καταναλώσεων. Τώρα, εάν χρειαστεί να υπάρχει κάποια διορθωτική κίνηση για κάποιες οριακές καταστάσεις, δεν το γνωρίζω. Θα το δούμε στο επόμενο διάστημα. Πάντως, εκείνη είναι η περίοδος στην οποία είχαν επιβαρυνθεί πολύ σημαντικά καταναλωτές που είχαν καταναλώσεις πάνω από 300 κιλοβατώρες και μέσω αυτής της διαδικασίας θα τους επιστραφεί το 60% της υπερβάλλουσας χρέωσης, μετά την επιδότηση που είχαν δεχθεί είτε από το Κράτος, είτε από τους παρόχους.
ΔΑΝ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ: Προχθές, ο Πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείο, George Osborne, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί μια συμφωνία με την Ελλάδα για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, τροφοδοτώντας έτσι τη μακρά συζήτηση σχετικά με την επανένωση των Γλυπτών. Την ίδια ώρα, θα λέγαμε, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας για το διαχρονικό αίτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, έλεγε πως είναι σωστό να μιλάμε για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα και όχι για την επιστροφή τους. Και μάλιστα, δήλωνε βέβαιος ότι κάποια στιγμή θα επιστρέψουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Πατρίδα μας. Πόσο κοντά θεωρείτε ότι είμαστε σε αυτή τη στιγμή της επανένωσης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συνεχίζουμε σταθερά τις κινήσεις, που πολύ μελετημένα, στοχευμένα και συνετά έχουμε κάνει το τελευταίο διάστημα, με στόχο την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, που δεν μπορεί να γίνει πουθενά αλλού, παρά εδώ, στη χώρα μας, στο Μουσείο της Ακρόπολης, αναζητώντας την πιο ωφέλιμη λύση. Θα επιμείνουμε στην τακτική αυτή, εξαντλώντας κάθε μέσο πειθούς, έχοντας με το μέρος μας, προφανώς, την Ιστορία και τα γεγονότα. Επιδιώκουμε την πιο ωφέλιμη λύση για να επανενωθούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα εδώ στον τόπο μας.
ΧΡ. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Επειδή βλέπουμε τον κ. Akar, τη μια να τσακώνεται με τους Έλληνες βουλευτές στην Κωνσταντινούπολη, την άλλη να απειλεί μέσα από τηλεοπτικούς σταθμούς την Ελλάδα ακόμη και με πόλεμο και μετά να μιλά με πολύ θερμά λόγια για την ανάγκη να συνεργαστούν οι δύο πλευρές, πρόκειται, όπως λένε κάποιοι, για ένα σκωτσέζικο ντους. Η ελληνική Κυβέρνηση αυτό το σκωτσέζικο ντους το διαβάζει με κάποιο τρόπο; Βλέπει κάτι πίσω από αυτή τη συμπεριφορά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η δική μας εξωτερική πολιτική και η στάση μας απέναντι στην Τουρκία δεν ετεροπροσδιορίζεται. Έχουμε παρακολουθήσει και εμείς τους τελευταίους δύο μήνες αυτή τη συντονισμένη, από την πλευρά της τουρκικής ηγεσίας, αύξηση της έντασης σε ό,τι αφορά και στους χαρακτηρισμούς και τις προκλήσεις στο πεδίο και τις ρητορικές προκλήσεις με ανιστόρητους ισχυρισμούς και με εντελώς έωλα επιχειρήματα. Αυτό που λέμε πάρα πολύ καθαρά είναι ότι τέτοιου είδους ανιστόρητοι ισχυρισμοί και επιχειρήματα δεν μπορούν να σταθούν απέναντι στο Διεθνές Δίκαιο, δεν μπορούν να σταθούν απέναντι στις Συνθήκες που ακόμη και η ίδια η Τουρκία έχει υπογράψει.
Και αυτό δεν το λέμε μόνο εμείς. Το λέει το State Department, το λένε οι σύμμαχοί μας, το λένε οι εταίροι μας, το είπε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην πρόσφατη έκθεσή του, το λέει η Διεθνής Κοινότητα. Την περασμένη Παρασκευή, στη Θεσσαλονίκη υπήρξε μια πολύ μεγάλη συζήτηση και εξέφρασαν όλοι την ελπίδα ότι μέχρι το 2033 όλες οι χώρες της περιοχής, των Δυτικών Βαλκανίων, της Μολδαβίας, να ενταχθούν στην Ε.Ε..
Η μοναδική χώρα που εξαιρείται από αυτή τη συζήτηση και από αυτή την προοπτική, κυρίως εξαιτίας της στρατηγικής που εφαρμόζει έναντι της Ελλάδος και της Κύπρου, είναι η Τουρκία. Ελπίζουμε να αντιληφθεί το αδιέξοδο αυτής της στρατηγικής και της τακτικής η τουρκική πλευρά. Να καταλάβει ότι η ένταση και ο αναθεωρητισμός δεν ωφελούν. Αντίθετα, όπως είπα και προηγουμένως, βλάπτουν τους αυτουργούς τους.
Και να καταλάβουν ότι απαραίτητη προϋπόθεση σταθερότητας και ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή, κάτι που είναι προς το συμφέρον όλων μας, είναι ο απόλυτος σεβασμός των Συνθηκών και του Διεθνούς Δικαίου και βεβαίως, της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας, έτσι όπως προκύπτουν από τις Συνθήκες αυτές και από το Διεθνές Δίκαιο. Η χώρα πολύ καθαρά και σταθερά κινείται σε αυτή τη γραμμή, ανυποχώρητα, πάντοτε με νηφαλιότητα, πάντοτε με ψυχραιμία και πάντοτε έτοιμη να κάνει ό,τι είναι αναγκαίο και χρήσιμο για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις παντού.
ΣΤ. ΠΟΥΛΗΜΕΝΗ: Ήθελα να ρωτήσω, πόσο ανθρωπιστική χαρακτηρίζετε την πρακτική των push-backs των επαναπροωθήσεων που, σύμφωνα με καταγγελίες όχι μόνο Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και διασωστών, αλλά και διεθνών Οργανισμών, ακολουθούνται στα σύνορά μας και τα χερσαία και τα θαλάσσια. Και τι έχετε να πείτε για την έκθεση του ειδικού εισηγητή του Ο.Η.Ε. για τα ανθρώπινα δικαιώματα, Felipe González Morales, που χαρακτηρίζει de facto πολιτική την πολιτική των push-backs στην Ελλάδα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρόκειται για καταγγελίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί ή δεν έχουν τεκμηριωθεί από κανένα συγκεκριμένο στοιχείο. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Η Ελλάδα ακολουθεί μια αυστηρή, αλλά απόλυτα νόμιμη και δίκαιη μεταναστευτική πολιτική. Αυτό που κάνει η Ελλάδα και που υποχρεούται να κάνει απέναντι στους πολίτες της, απέναντι στις συνταγματικές επιταγές, είναι να κάνει ανάσχεση στα σύνορά μας, σύνορα που έχει και η θάλασσα εκτός από τη στεριά. Αυτό που κάνει η χώρα είναι να σώζει ανθρώπους όταν κινδυνεύουν είτε στη θάλασσα, είτε στη στεριά, όπως πρόσφατα, πριν από δύο-δυόμισι μήνες έγινε στον Έβρο.
Αυτό που κάνει η χώρα είναι να εφαρμόζει μια μεταναστευτική πολιτική που εξασφαλίζει συνθήκες αξιοπρεπούς διαβίωσης στους ανθρώπους που βρίσκονται εδώ και περιμένουν την εξέλιξη των ζητημάτων τους. Αυτό που σε καμία περίπτωση δεν θα κάνει αυτή η Κυβέρνηση για τη χώρα, είναι να επιτρέψει να ξαναζήσουμε συνθήκες Μόριας, Ειδομένης, συνθήκες που είχαμε δει σε κεντρικές πλατείες μεγάλων πόλεων είτε στην Αθήνα, είτε στην επαρχία. Συνθήκες που ήταν εξευτελιστικές και για τους ανθρώπους εκείνους που έχρηζαν της προστασίας ή που αναζητούσαν μια καλύτερη μοίρα στον τόπο μας.
Αυτό που δεν πρόκειται να κάνει και δεν θα κάνει αυτή η Κυβέρνηση για τη χώρα, είναι να ξαναεκπέμψει ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι ξέφραγο αμπέλι. Τιμούμε τις διεθνείς υποχρεώσεις, τιμούμε το Διεθνές Δίκαιο. Είναι απολύτως ανθρωπιστικά προσηλωμένη η πολιτική μας απέναντι σε ανθρώπους που πληρούν τις προϋποθέσεις για να τύχουν της προστασίας που οι συνθήκες αυτές ορίζουν και προχωρούμε σε αυτή την κατεύθυνση.
Θ. ΗΛΙΟΥ: Στις αρχές Ιουνίου περιμέναμε την Πανεπιστημιακή Αστυνομία στο Α.Π.Θ.. Από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αφήνουν αιχμές ότι οι Πρυτανικές Αρχές δεν ήταν έτοιμες, δηλαδή δεν είχαν τουρνικέ και κάμερες που έπρεπε να βάλουν. Ωστόσο, από το Α.Π.Θ. λένε ότι δεν είχαν καμία επίσημη ενημέρωση. Τελικά τι θα γίνει; Πότε θα ξεκινήσει η Πανεπιστημιακή Αστυνομία και ποιος φταίει που δεν έχει ξεκινήσει ακόμα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει κάποιο τυπικό ζήτημα δημοσίευσης του Προεδρικού Διατάγματος, μετά και από τις εξελίξεις που έγιναν στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Όταν τυπικά όλα αυτά ολοκληρωθούν, το επόμενο διάστημα θα αρχίσει σταδιακά η τοποθέτηση Πανεπιστημιακής Αστυνομίας στα Ιδρύματα, έτσι όπως έχει υπάρξει ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός.
ΜΑΡ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Τις τελευταίες ημέρες πυκνώνουν οι καταγγελίες εκπροσώπων των βενζινοπωλών για όργιο νοθείας στα καύσιμα, ενώ κάποιοι διαμαρτύρονται ότι δεν δημοσιοποιούνται τα ονόματα των παραβατών. Υπάρχει σχέδιο για εντατικοποίηση των ελέγχων και για αλλαγή του πλαισίου, όσον αφορά στην ανακοίνωση των παραβάσεων;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει σχέδιο και οι θεσμικές παρεμβάσεις που επιτρέπουν στην Πολιτεία να ανακοινώνει τα ονόματα των παραβατών. Υπάρχουν έλεγχοι που βρίσκονται σε εξέλιξη. Το Υπουργείο Ανάπτυξης, το αρμόδιο Υπουργείο, συντονίζει τους ελέγχους στην κατηγορία αυτή και ό,τι περισσότερο και καλύτερο έχουμε να κάνουμε προς την κατεύθυνση αυτή, αξιοποιώντας και τις υποδείξεις των αρμοδίων που γνωρίζουν τον χώρο πολύ καλά, να είστε σίγουροι ότι θα το κάνουμε.
ΡΑΛ. ΛΕΠΙΔΟΥ: Το διαδικτυακό κανάλι για την καινοτομία και την ανάπτυξη και αυτή είναι η ερώτησή μου, πιο τοπική, αν και ενδιαφέρει όλη την Ελλάδα, καθώς το Thess Intech, όταν θα ξεκινήσει να λειτουργεί, θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Ήταν ένα σχέδιο που συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της καινοτομίας, στην επιχειρηματικότητα. Ήθελα να ρωτήσω, μέσα σε όλο αυτό το κλίμα, δηλαδή της πανδημίας, πριν της χρεοκοπίας, τώρα του πολέμου της Ουκρανίας, σε τι στάδιο βρισκόμαστε; Μήπως έχουν σταματήσει οι αρχικοί μας στόχοι; Πού βρισκόμαστε; Είμαστε σε θέση να πούμε κάτι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για το συγκεκριμένο, θα ενημερωθώ να σας απαντήσω πιο ειδικά στην επόμενη ενημέρωσή μας. Αυτό που μπορώ να πω, όμως, σε μια γενική τοποθέτηση, είναι ότι η Κυβέρνησή μας, παράλληλα με την ανάγκη διαχείρισης και ανάσχεσης των συνεπειών των επάλληλων εισαγόμενων κρίσεων για τη ζωή των Ελλήνων πολιτών, είτε αυτές είχαν να κάνουν με την υγεία τους, είτε έχουν να κάνουν με τις οικονομικές συνέπειες των κρίσεων της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης στη συνέχεια, δεν έχει σταματήσει, ούτε λεπτό, το μεταρρυθμιστικό της έργο.
Δεν έχει σταματήσει, ούτε λεπτό, την υλοποίηση μιας πολιτικής που φέρνει επενδύσεις, που καθιστά την Ελλάδα ελκυστικό επενδυτικό προορισμό, που δημιουργεί δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης για την ελληνική κοινωνία, με στόχο τη μείωση των ανισοτήτων, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους, ώστε να επιστρέψει η Ελλάδα δυναμικά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι σε όλα τα επίπεδα. Συνεχίζουμε με προσήλωση την προσπάθειά μας και στα δύο αυτά εξαιρετικά σημαντικά πεδία και στην ανάσχεση των συνεπειών της κρίσης, αλλά και στο να δημιουργούμε συνθήκες ευημερίας και προκοπής για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.
ΝΙΚ. ΑΒΟΥΚΑΤΟΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, μπροστά στον κίνδυνο των μεγάλων πυρκαγιών λόγω του καλοκαιριού, έχουμε τον ικανοποιητικό αριθμό εναέριων μέσων, δεδομένου ότι φέτος δεν θα έχουμε τα ρωσικά αεροσκάφη ή αυτό μπορεί και να συμβεί τελικά; Ποιες είναι οι ενέργειές σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε περισσότερα εναέρια μέσα από τα προηγούμενα χρόνια, περισσότερα από πέρυσι. Έχουμε περισσότερο κατάλληλα εναέρια μέσα, αξιοποιώντας την εμπειρία των τελευταίων ετών και αξιολογώντας και τις αδυναμίες που αντιμετωπίσαμε την περσινή χρονιά, έτσι ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί και έγκαιροι και γρήγοροι στις παρεμβάσεις μας. Έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευση των δασοκομάντος, που έρχονται και αυτοί να ενισχύσουν τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Έχει γίνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια καθαρισμού χώρων σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και συνεχίζουμε με σεμνότητα, χωρίς πολλά λόγια και με σκληρή προσπάθεια καθημερινά στο πεδίο, παντού, προκειμένου να περάσει η αντιπυρική περίοδος, με τις λιγότερες δυνατές απώλειες, χωρίς να έχουμε απώλειες στο κυρίαρχο, στο βασικό, στο πολυτιμότερο, στην ανθρώπινη ζωή και με προσπάθεια να προστατεύσουμε, κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό, τις περιουσίες των ανθρώπων, τις δημόσιες υποδομές και το φυσικό μας κάλλος.
ΜΑΡ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Χθες, ο Αναπληρωτής Καγκελάριος της Γερμανίας, κάλεσε τους πολίτες να εξοικονομήσουν ενέργεια με κάθε τρόπο, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση σοβαρή. Μήπως η ελληνική Κυβέρνηση κάνει δεύτερες σκέψεις στον σχεδιασμό της, όσον αφορά στον «κόφτη» σε θέρμανση και ψύξη για νοικοκυριά και ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς, όπως φαίνεται, οι επόμενοι μήνες θα είναι και εκείνοι εξίσου πολύ δύσκολοι; Και επίσης, σχεδιάζονται κάποια κίνητρα εν είδει μπόνους για την εξοικονόμηση ενέργειας στον ιδιωτικό τομέα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε ανακοινώσει, το προηγούμενο διάστημα, ένα πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης, σε ό,τι αφορά στα δημόσια κτήρια, σε διάφορους άξονες, είτε σε ό,τι αφορά στη χρήση των κλιματιστικών της θέρμανσης τον χειμώνα, σε ό,τι αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων. Τρέχουν ή θα τρέξουν το επόμενο διάστημα χρηματοδοτικά εργαλεία και το «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» και πρόγραμμα αντικατάστασης ενεργοβόρων συσκευών.
Έχουν γίνει συστάσεις και θα γίνει και μια εκτεταμένη ενημέρωση των πολιτών με διάφορους τρόπους, για τα οφέλη που μπορεί να έχουν εάν χρησιμοποιούν πιο λελογισμένα και ορθολογικά τις συσκευές τους. Δεν υπάρχει στην πρόθεση της Κυβέρνησης -προφανώς, και δεν θα μπορούσε να υπάρξει- κάποιο μέτρο επιβολής στο πώς ο καθένας στο σπίτι του θα χρησιμοποιεί το θερμοσίφωνα, το αιρκοντίσιον ή το καλοριφέρ του. Εκείνο που θα κάνει η Κυβέρνηση είναι να ενημερώνει τι οφέλη μπορεί να έχει κανείς αν τα χρησιμοποιεί κάπως πιο ορθολογικά.
ΜΑΡ. ΣΑΜΟΛΑΔΑ: Το τέλος της Ενισχυμένης Εποπτείας μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για άμεση κατάργηση φορολογικών επιβαρύνσεων για τις επιχειρήσεις, όπως, για παράδειγμα, η κατάργηση της προκαταβολής φόρου;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απάντησα τι σημαίνει το τέλος της Ενισχυμένης Εποπτείας και σε τι μας φέρνει πιο κοντά. Εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ ο προγραμματισμός της Κυβέρνησης για πλήρη κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης το 2023 για όλους, όπως έχει πει ο Πρωθυπουργός.
ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Εάν καταλαβαίνω σωστά, διαβάζοντας τις δηλώσεις το τελευταίο διάστημα, το στοίχημα της Νέας Δημοκρατίας είναι η αυτοδυναμία τη δεύτερη Κυριακή των εκλογών. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν εσείς στοιχηματίζετε ότι οι εκλογές θα γίνουν στην ώρα τους, στη λήξη της θητείας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να πω για το χρόνο των εκλογών τίποτα παραπάνω από αυτά που έχουν ειπωθεί πολύ καθαρά όλο το τελευταίο διάστημα. Νομίζω ότι ούτε τους πολίτες κάνουμε σοφότερους, ούτε έχουμε να δώσουμε κάτι πολύ πιο ουσιαστικό και χαρακτηριστικό στην κουβέντα αυτή. Ό,τι είχε να ειπωθεί για τον χρόνο των εκλογών, έχει ειπωθεί.
Συνεχίζουμε τη δουλειά μας, προχωρούμε και αταλάντευτος στόχος μας είναι να διεκδικήσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών για να συγκροτήσουμε και μετά τις επόμενες εκλογές μια Κυβέρνηση, όπως αυτή που συγκροτήσαμε το 2019. Μια Κυβέρνηση που θα εξασφαλίζει σταθερότητα, αποτελεσματική διακυβέρνηση. Μια Κυβέρνηση, η οποία θα εγγυάται μια αυτοδύναμη και ανοδική πορεία της χώρας, όπως έγινε και από το 2019 και μετά.
ΛΑΖ. ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΔΗΣ: Άρα, θα στοιχηματίζατε, δηλαδή, ότι θα γίνουν στο τέλος της θητείας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Λέω ότι δεν έχω να πω για τις εκλογές τίποτα παραπάνω από αυτά που έχουν ειπωθεί. Και δεύτερον, δεν παίζω στοίχημα, γενικώς. Σας ευχαριστώ.