Η Ανάσταση του Ιησού Χριστού αποτελεί την ειδοποιό διαφορά του Χριστιανισμού από άλλες θρησκευτικές αντιλήψεις, επισημαίνει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο αρχιμανδρίτης Αρίσταρχος Γκρέκας, δρ. Θεολογίας.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάνει λόγο για την άποψη των πατέρων της Εκκλησίας, σύμφωνα με τους οποίους «η συμμετοχή των πιστών της Εκκλησίας στη συσταύρωση με τον Ιησού οδηγεί στη συνανάσταση με τον Χριστό», κατά συνέπεια, όπως τονίζει, η συσταύρωση των παθών οδηγεί στην κάθαρση της καρδιάς με τη μετάνοια, για να μετάσχει ο πιστός του Αναστάσιμου Φωτός.
Επιπρόσθετα, θα αναφέρει, εμφατικά ότι «πέραν, όμως, από την έννοια του φωτισμού, με την Ανάσταση του Χριστού που είναι η νίκη επί του θανάτου, νοηματοδοτούνται η ζωή και ο θάνατος του ανθρώπου μέσα από την προοπτική της σωτηρίας. Ο Αναστημένος Ιησούς δίνει τη δυνατότητα της σωτηρίας και της θέωσης στην ανθρώπινη φύση. Κατ’ επέκταση, η Ανάσταση του Ιησού Χριστού έχει χαρακτήρα σωτηριολογικό με εσχατολογικές προεκτάσεις».
Καταληκτικά, θα υπογραμμίσει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ότι αυτή η Ανάσταση του Κυρίου είναι το Πάσχα των Χριστιανών, «εορτών εορτή και πανήγυρις πανηγύρεων», που γιορτάζει το πέρασμα του Θεανθρώπου από τη γήινη ζωή, με το μαρτυρικό θάνατο, στην ένδοξη Ανάστασή Του. Το Πάσχα είναι η ολοκλήρωση του απολυτρωτικού έργου και το πέρασμα του Ιησού προς τον Πατέρα Του που έχει ως αποτέλεσμα το πέρασμα των ανθρώπων στη Βασιλεία των Ουρανών.
Ακολουθεί το κείμενο του αρχιμανδρίτη Αρίσταρχου Γκρέκα, δρος Θελογίας:
Η Ανάσταση του Ιησού Χριστού αποτελεί ιστορικό γεγονός, όμως πέραν τούτου είναι ιδιαίτερο και μοναδικό, είναι η ειδοποιός διαφορά του Χριστιανισμού από άλλες θρησκευτικές αντιλήψεις.
Η Ανάσταση του Χριστού αναφέρεται σε όλο το ανθρώπινο γένος. Σύμφωνα με τους πατέρες, η συμμετοχή των πιστών της Εκκλησίας στη συσταύρωση με τον Ιησού οδηγεί στη συνανάσταση με τον Χριστό. Ειδικότερα, ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αναφέρει ότι «Χρειασθήκαμε Θεό που σαρκώθηκε και πέθανε, για να ζήσουμε. Νεκρωθήκαμε μαζί Του, για να καθαρισθούμε. Αναστηθήκαμε μαζί Του, επειδή μαζί Του και νεκρωθήκαμε. Συνδοξασθήκαμε, επειδή συναναστηθήκαμε».
Η έννοια της συσταύρωσης σχετίζεται άμεσα με την έννοια της συνανάστασης με τον Χριστό, κατά συνέπεια η συσταύρωση των παθών οδηγεί στην κάθαρση της καρδιάς με τη μετάνοια, για να μετάσχει ο πιστός του Αναστάσιμου Φωτός.
Η Εκκλησία με το «Δεύτε λάβετε Φως, εκ του Ανεσπέρου Φωτός» καλεί τους πιστούς να λαμπρυνθούν από Το Φως της Αναστάσεως.
Πέραν όμως, από την έννοια του φωτισμού, με την Ανάσταση του Χριστού που είναι η νίκη επί του θανάτου, νοηματοδοτούνται η ζωή και ο θάνατος του ανθρώπου μέσα από την προοπτική της σωτηρίας. Ο Αναστημένος Ιησούς δίνει τη δυνατότητα της σωτηρίας και της θέωσης στην ανθρώπινη φύση. Κατ’ επέκταση, η Ανάσταση του Ιησού Χριστού έχει χαρακτήρα σωτηριολογικό με εσχατολογικές προεκτάσεις.
Το αναστάσιμο εσχατολογικό βίωμα των χριστιανών ενισχύεται διά μέσου των Μυστηρίων της Εκκλησίας και δη με τη Θεία Ευχαριστία. Οι πιστοί κοινωνούν Σώμα και Αίμα Χριστού με χαρά και αγαλλίαση και με τη βεβαιότητα ότι η Αναστημένος Χριστός είναι η εγγύηση της αναστάσεώς τους.
Η εκκλησιολογική και η μυστηριακή προσέγγιση του υπερφυούς μυστηρίου της Ανάστασης του Κυρίου αποτελούν τον «χώρο και τον τρόπο» ώστε ο άνθρωπος να βιώσει και να κατανοήσει σωτηριολογικά το μυστήριο της θείας Οικονομίας.
Αυτή η Ανάσταση του Κυρίου είναι το Πάσχα των Χριστιανών, «εορτών εορτή και πανήγυρις πανηγύρεων», που γιορτάζει το πέρασμα του Θεανθρώπου από τη γήινη ζωή, με το μαρτυρικό θάνατο, στην ένδοξη Ανάστασή Του.
Επίσης, το Πάσχα είναι η ολοκλήρωση του απολυτρωτικού έργου και το πέρασμα του Ιησού προς ουράνιο Πατέρα Του που έχει ως αποτέλεσμα το πέρασμα των ανθρώπων στη Βασιλεία των Ουρανών.
Σε αυτή τη διάβαση αναφέρεται ο Ειρμός της α’ Ωδής του κανόνα του Πάσχα, καθώς καλεί το ανθρώπινο γένος να φωτιστεί από το Φως της Αναστάσεως του Κυρίου και να πανηγυρίσει: «Αναστάσεως ημέρα· λαμπρυνθώμεν λαοί. Πάσχα, Κυρίου Πάσχα. Εκ γαρ θανάτου προς ζωήν και εκ γης προς ουρανόν Χριστός ο Θεός ημάς διεβίβασεν, επινίκιον άδοντας».
Αρχιμανδρίτης Αρίσταρχος Γκρέκας
Δρ. Θεολογίας – Κληρικός Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών
ΑΠΕ-ΜΠΕ