Μουσικές ιστορίες: Πώς ο Καζαντζίδης είπε το «Υπάρχω» αντί του Μητροπάνου

Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι το «Υπάρχω», το σπουδαίο αυτό λαϊκό τραγούδι του Χρήστου Νικολόπουλου σε στίχους του Πυθαγόρα, προοριζόταν για τον Μητροπάνο κι όχι για τον Καζαντζίδη που τελικά το ερμήνευσε;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ο Χρήστος Νικολόπουλος είχε γράψει το τραγούδι για τον Μητροπάνο που εκείνη την περίοδο ετοίμαζε έναν δίσκο στη Polygram. Ο δίσκος όλο ετοιμαζόταν μα όλο στις ετοιμασίες έμενε. Κι ο Νικολόπουλος πίστευε πολύ το τραγούδι, έστω κι αν δεν είχε «ντυθεί» ακόμη με στίχους. Ο Μητροπάνος είχε επενδύσει πολύ επάνω σ’ αυτό το τραγούδι αλλά τελικά δεν μπόρεσε να το ερμηνεύσει για λόγους που δεν αφορούσαν τον ίδιο.

Την ίδια εποχή ξεκίνησε ν’ ακούει τραγούδια του Νικολόπουλου κι ο Καζαντζίδης προκειμένου να ηχογραφήσει ένα δίσκο στη MINOS.

Μεταξύ άλλων του έβαλαν ν’ ακούσει και το «Υπάρχω» αλλά ο Καζαντζίδης το θεώρησε… ροκ και το απέρριψε. Είπε μάλιστα να δώσουν το τραγούδι στην νεαρή, τότε, Χαρούλα Αλεξίου.

Ο Νικολόπουλος επέμεινε. Ο Καζαντζίδης απαίτησε να γράψει στίχους ο Πυθαγόρας. Όπως κι έγινε. Όταν το τραγούδι ολοκληρώθηκε ο Καζαντζίδης εξακολουθούσε να έχει επιφυλάξεις και να το θεωρεί …ροκ!

«Θα το πεις και θα σε χαρακτηρίσει» του είπαν μ’ ένα στόμα  Νικολόπουλος και Πυθαγόρας.  Κι όντως ο τίτλος ήταν συμβολικός για τον Καζαντζίδη μετά από απουσία πολλών ετών από την δισκογραφία.

Λέγεται ότι σιγά σιγά ο Καζαντζίδης κατάλαβε το τραγούδι και συνειδητοποίησε ότι αυτό θα ήταν το «δικό του διάγγελμα» άμα τη επιστροφή του!  Μπήκε στο studio το είπε με την πρώτη. Τι το είπε, δηλαδή, το «ξέσκισε», που λέμε.

Το «Υπάρχω» μαζί με το «Κάτω απ’ το πουκάμισό μου» έγιναν περίπου λαϊκοί εθνικοί ύμνοι σε χρόνο dt. Τραγούδια ίδιου διαμετρήματος, όπως έγραψαν κριτικοί με το σπουδαίο «Δυο πόρτες έχει η ζωή»!

Να πούμε κι αυτό. Πολλά χρόνια μετά ο Σαββόπουλος έδινε παραστάσεις στην Πλάκα. Ένα βράδυ κάλεσε τον Δημήτρη Πουλικάκο να διασκευάσει σε hard rock εκτέλεση το «Υπάρχω», παρουσία του Χρήστου Νικολόπουλου. Έγινε χαμός!

Όμως, η εκτέλεση αυτή ανέδειξε ….τους φαλλοκρατικούς στίχους!  «Υπάρχω κι όσο υπάρχεις θα υπάρχω, σκλάβα τη ζωή σου θάχω» κλπ κλπ Γεγονός που είχε οδηγήσει την Αρλέτα να χαρακτηρίσει το τραγούδι … φασιστικό!  Αναγκάζοντας την Λένα Πλάτωνος να υπερασπιστεί με πάθος τόσο τον στιχουργό Πυθαγόρα (εμμέσως) όσο και τον Καζαντζίδη.  «Μπορεί ο άνθρωπος αυτός να επιβάλλεται στο ερωτικό του αντικείμενο ως ο ένας και μοναδικός άνθρωπος στη ζωή της, μπορεί όμως κι αυτή με την αμφίθυμη συμπεριφορά της να του δίνει έναυσμα για τέτοια αυτοπεποίθηση στα όρια του παραληρήματος»…

Λεπτομέρεια 1η: Ο δίσκος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από την κρατική τηλεόραση. Οι δρόμοι της Ελλάδας νέκρωσαν κι όλη η χώρα είδε για πρώτη και μοναδική φορά στους ασπρόμαυρους δέκτες το μεγαλύτερο λαϊκό ίνδαλμα να τραγουδά ζωντανά, με δεύτερες φωνές του Γιώργου Νταλάρα που πάσχιζε ν’ ακολουθήσει τον Καζαντζίδη….

Λεπτομέρεια 2η: Ο Καζαντζίδης που αρχικά δεν ήθελε να πει το «Υπάρχω», έφτιαξε αργότερα το ούζο «Υπάρχω» με τη φωτογραφία του στο μπουκάλι…