Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος
Ο Γιώργος Κατσαρός γεννήθηκε στις 7 Μαρτίου του 1934 στην Κέρκυρα.
Ο Γιάννης Πάριος γεννήθηκε 12 χρόνια μετά, μια ημέρα νωρίτερα από τα γενέθλια του μαέστρου. Στις 8 Μαρτίου του 1946, στην Πάρο. Το κανονικό όνομά του Γιάννης Βαρθακούρης.
Μόλις τελείωσε το γυμνάσιο, ο Πάριος έρχεται στην Αθήνα για να σπουδάσει ιατρική.
Δύσκολα χρόνια, δύσκολα τα οικονομικά του. Για να τα βελτιώσει αρχίζει να τραγουδά σε ταβέρνες της Αθήνας, ενώ παράλληλα ξεκινά μαθήματα μουσικής. Επειδή δεν τον έφταναν τα χρήματα για να παρακολουθεί κάποιο ωδείο, πηγαίνει στη σχολή που είχε δημιουργήσει ο μαέστρος Κώστας Κλάββας. Εκεί, ο σημαντικός αυτός δάσκαλος της μουσικής, παρέδιδε ο ίδιος αλλά και πολλοί άλλοι κορυφαίοι μουσικοί μαθήματα ΧΩΡΙΣ δίδακτρα.
Της μοίρας το παιγνίδι τα φέρνει έτσι, ώστε ένα απόγευμα βρίσκεται στη σχολή του Κλάββα ο Γιώργος Κατσαρός. Ο Γιάννης Βαρθακούρης τον πλησιάζει δειλά και του δίνει κάποιους στίχους που είχε γράψει. Ο Κατσαρός τους διαβάζει, τον ρωτά αν τραγουδά. Ο Γιάννης Βαρθακούρης αρχίζει να το κάνει. Όταν τελειώνει το τραγούδι του, ο Γιώργος Κατσαρός τον κοιτά εκστασιασμένος και του λέει: «Αν ήσουν μετοχή στο χρηματιστήριο θα τις αγόραζα όλες»…
Την επόμενη ημέρα, τον παίρνει από το χέρι και τον πάει στον Μάκη Μάτσα. «Σου φέρνω τον τραγουδιστή του έρωτα που θα απασχολεί την Ελλάδα τα επόμενα 30 χρόνια»… Έπεσε έξω. Ήδη, από εκείνον τον Ιούλιο του 1968, έχουν περάσει 52 χρόνια…
Εκείνη την ημέρα έγινε κι η βάφτιση του Γιάννη Βαρθακούρη. Το όνομα αυτού Γιάννης Πάριος.
Ο Μάτσας, ακούγοντας και ξανακούγοντας τον Πάριο να τραγουδά, συνειδητοποιεί ότι έχει στα χέρια του μια τεράστια φλέβα χρυσού. Μα χρειάζονται προσεκτικά βήματα.
Και κυρίως σταθερά. Το 1969 κυκλοφορεί ο δίσκος «Συνάντηση» των Κώστα Κινδύνη και Άγγελου Σέμπου. Ο Μάτσας, θέλει να κάνει γνωστές σιγά σιγά τις «επενδύσεις» του. Βάζει στον δίσκο να τραγουδήσει να τραγουδήσουν οι Πάριος και Νταλάρας. Μαζί με τον Καλατζή και τη Διαμάντη που ήδη είχαν πορεία στη δισκογραφία.
Το πρώτο τραγούδι που λέει, λοιπόν, στη δισκογραφία ο Πάριος, είναι σ’ αυτόν το δίσκο.
Έχει τίτλο «Ράγισε ο Καθρέφτης» (μπορείτε τόσο αυτό αλλά κι όσα μνημονεύουμε να ντα ακούσετε στο διαδίκτυο ή να τα ανασύρετε από τη δισκοθήκη σας). Ένα τραγούδι που ο ρυθμός του εναλλάσσεται ανάμεσα σε χασάπικο και βαλς!
Αμέσως μετά έρχεται το «μπαμ». Ο Μητσάκης έχει γράψει τη «θάλασσα του Πειραιά» και την πάει στον Μάτσα. Εκείνος ακούει το ντέμο και χωρίς πολύ σκέψη λέει Πάριος.
Το τραγούδι κυκλοφορεί σε δίσκο 45 στροφών κι ο «βαμμένος» Παναθηναϊκός Πάριος …υμνεί τον… Ολυμπιακό! Χαλάει ο κόσμος κι ο Γιάννης Πάριος γίνεται γνωστός στο πανελλήνιο από τη μια στιγμή στην άλλη.
Αμέσως έρχεται και άλλο «κτύπημα». Ο Καλδάρας σε στίχους του Ανδρέα Χατζηνικολάου γράφει το περίφημο «Της μοίρας το παιγνίδι». «Πάριος», λέει ο Μάτσας. Κι εκείνος ερμηνεύει ουσιαστικά το πρώτο του ερωτικό τραγούδι. Χαμός!
Κάπου εκεί, έρχεται ο Γιώργος Κατσαρός. Γράφει ένα πολύ όμορφο αργό χασάπικο σε στίχους του Πυθαγόρα. «Οι δυο αγάπες» . Κυκλοφορεί σε δίσκο 45 στροφών κι αμέσως μετά εντάσσεται στο LP «Ο Σταμούλης ο λοχίας» (1971) (Πάριος – Νταλάρας- Καλατζής- Διαμάντη) καθώς και στο πρώτο LP του Πάριου που κυκλοφορεί λίγο μετά. Στον δίσκο αυτό ο Κατσαρός του δίνει άλλο ένα τραγούδι. Το «Γιατί με ειρωνεύεστε». Ο δρόμος προς την κορυφή έχει ανοίξει για τα καλά.
Την ίδια χρονιά, ο Κατσαρός του γράφει άλλα δυο τραγούδια που κυκλοφορούν σε δίσκο 45 στροφών. Σε στίχους Πυθαγόρα. Το πρώτο γίνεται τεράστια επιτυχία. Έχει τίτλο «Τι κρίμα». Στην άλλη πλευρά του δίσκου υπάρχει η «Αννούλα». Που δεν μπήκε ποτέ σε μεγάλο δίσκο και δεν ακούστηκε ιδιαιτέρως.
Την επόμενη χρονιά, στο δεύτερο LP του Πάριου με τίτλο «Τι θέλεις να κάνω», ο Κατσαρός είναι και πάλι δίπλα του. Του δίνει το «Πάμε για ύπνο Κατερίνα», που σχεδόν ταυτοχρόνως ερμηνεύει κι ο Πουλόπουλος στην εταιρεία «LYRA».
Εκτοξευμένος πια ο Πάριος στις συνειδήσεις του κόσμου συνεχίζει να τραγουδά και να βγάζει δίσκους. Συναντά τον Κατσαρό τρία χρόνια μετά. Το 1975 στο τέταρτο προσωπικό του LP με τίτλο «Έρχονται στιγμές» που γίνεται χρυσός με περισσότερες από 50 χιλιάδες πωλήσεις. Ο Κατσαρός του δίνει πέντε τραγούδια σε στίχους Πυθαγόρα. «Γι’ αυτό σε χώρισα», «Θα γυρίσει το χαρτί», «Με συγχωρείς» «Μείνε δίπλα μου Μαρία» «Ούτε συζήτηση». Από αυτόν τον δίσκο όμως, η μεγαλύτερη επιτυχία ήταν η ελληνόφωνη διασκευή του «El bimbo» του C. Morgan που ήταν διασκευή του Tanha shodam tanha (του Αφγανού Ahmed Zahir), από τα 1971. «Ποτέ δε σε ξεχνώ» ο ελληνικός τίτλος σε στίχους του Πυθαγόρα.
Ο Πάριος συνεχίζοντας την πορεία του μέσα στους χρυσούς δίσκους, έχει πάντα δίπλα του τον Γιώργο Κατσαρό. Το 1977 κυκλοφορεί το «Μη φεύγεις μη» με το ομότιλο τραγούδι (Mallory – Renard στίχοι Πυθαγόρας) να σαρώνει όλα τα άλλα του δίσκου. Ο Κατσαρός, πάντα σε στίχους Πυθαγόρα, του δίνει άλλα δυο τραγούδια:
«Και μετά απ’ αυτά», «Σε ξέχασα».
Το 1978, ο Γιώργος Κατσαρός είναι «παρών» και στον δίσκο «Να γιατί σ’ αγάπησα».
Νέο χρυσάφι για τον Πάριο. Φυσικά και για τον σπουδαίο στιχουργό Πυθαγόρα.
Σ΄ αυτόν τον δίσκο του δίνουν δυο τραγούδια. «Δεν ξεχνιέσαι» «Κι όλο βρέχει, βρέχει»
Ένα χρόνο μετά (1979) κυκλοφορεί το LP «Θα με θυμηθείς». Κατσαρός και Πυθαγόρας πάλι παρόντες με τέσσερα τραγούδια. «Εμείς», «Μου λείπει», «Έφυγε», «Εγώ δεν είμαι εγώ».
Κάπου εκεί, στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ουσιαστικά σταματά η συνεργασία του Πάριου με τον Κατσαρό αναφορικά με καινούργια τραγούδια. Όμως, έγινε μια σπουδαία συνεργασία ανάμεσά τους, το 1979. Στο «θέατρο της Δευτέρας», στις 27 Οκτωβρίου 1979, ξαναζωντάνεψε η πολεμική επιθεώρηση που είχαν γράψει τον χειμώνα του 1940 ο Αλέκος Σακελλάριος κι ο Δημήτρης Ευαγγελίδης «Μπράβο Κολονέλο», σε μουσικές του Θεόφραστου Σακελλαρίδη (με θίασο από Κώστα Μουσούρη, Μιράντα Μυράτ, Ορέστη Μακρή, Κώστα Δούκα, Μαρίκα Κρεββατά, Μαρίκα Νέζερ κλπ).
Η συγκεκριμένη, λοιπόν επιθεώρηση του Αλέκου Σακελλάριου, ανέβηκε πάλι με τους Γιάννη Γκιωνάκη, Γιάννη Βογιατζή, Άννα Καλουτά, Τάκη Μηλιάδη κλπ. Τη μουσική είχε επιμεληθεί ο Γιώργος Κατσαρός κι ήταν βασισμένη επάνω στο σπουδαίο έργο του «Αλβανία» που είχε κυκλοφορήσει το 1973. Ο Κατσαρός ζήτησε από τον Πάριο να πει δυο τραγούδια που στο πρωτότυπο έργο είχε ερμηνεύσει η Μαρινέλλα. Κι εκείνος έσπευσε.
«Γράμμα από το μέτωπο», «Οπισθοχώρηση». Ακούστε τις ερμηνείες, αποτελούν πια ιστορικές στιγμές και δεν κυκλοφόρησαν ποτέ σε δίσκο.
Το 1988, όταν ο Πάριος κυκλοφόρησε τον δίσκο «Τα ερωτικά του ‘50», συμπεριλαμβάνει ένα τραγούδι του Γιώργου Κατσαρού που είχε ερμηνεύσει (1959) η Νάνα Μούσχουρη.
«Μια μέρα ακόμη» σε στίχους του Λάκη Μιχαηλίδη.
Όμως, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στη συνεργασία του Πάριου με τον Κατσαρό, ως στιχουργός. Ο Πάριος έγραψε στίχους κι ο Κατσαρός μελωδίες στα τραγούδια:
«Και μου μιλάς για μοναξιά», δίσκος «Σ’ αγαπώ» με τη Μαρινέλλα, το 1979. «Έτσι απλά σ’ αγαπάω», δίσκος «Σ’ αγαπώ» με τη Μαρινέλλα, το 1979. «Μιλάνε τα μάτια», δίσκος «Βοσκόπουλος ‘80», «Μετά από σένανε», πρώτος δίσκος του Μανόλη Λιδάκη, 1982. «Κι όλο λέω να φύγω», πρώτος δίσκος του Μανόλη Λιδάκη, 1982, «Έτσι όπως σε γνώρισα», δίσκος «Μη ρωτάς», Μιχάλης Δημητριάδης, 1989, «Άσε με να σ’ αγαπήσω», «Μη ρωτάς», Μιχάλης Δημητριάδης, 1989.
Πενήντα δύο χρόνια μετά από τη διαπίστωση του Γιώργου Κατσαρού στο πρώτο άκουσμα της φωνής του Πάριου, ότι «αν ήσουν μετοχή στο χρηματιστήριο θα τις αγόραζα όλες», ο ίδιος ασφαλώς θα μπορεί να υπερηφανεύεται για τη φλέβα χρυσού που ανακάλυψε και προώθησε…
Κι είναι άλλη μια απόδειξη ότι αν η θεά τύχη είναι παρούσα στην κατάλληλη στιγμή, αλλάζουν οι ζωές των ανθρώπων. Αν εκείνο το απόγευμα στη σχολή του Κλάββα δεν ήταν ο Κατσαρός ν’ ακούσει τον Πάριο και να το πάρει από το χέρι να το πάει στον Μάτσα, ίσως αυτή η σπουδαία προσωπικότητα του ελληνικού τραγουδιού μα μην είχε ανατείλει ποτέ….