Όλα ξεκίνησαν το 2010, χρονιά που η Αργυρώ Κουτσουράδη εισήχθη στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης στη Σχολή Γεωπονίας όπου και είχε την πρώτη της επαφή με τα αρωματικά φυτά.
Η συνέχεια έγινε το 2015 όταν βρέθηκε στη γαλλική πόλη Λιλ, μέσω του του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus, πραγματοποιώντας μια έρευνα με αντικείμενο κατά πόσο «το εκχύλισμα του δυόσμου μπορεί να μειώσει τα επίπεδα του Νεανικού Διαβήτη» που έλαβε τόπο Νοσοκομείο Albert Calmette, στο εργαστήριο ιολογίας.
Την ίδια χρονιά εισήχθη στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στη σχολή Επιστημών των Φυτών στο Τμήμα Φυτικής Παραγωγής για τις Μεταπτυχιακές της Σπουδές στον Επιστημονικό Τομέα Γεωργία Βελτίωση Φυτών και Γεωργικός Πειραματισμός.
Παρά το γεγονός ότι υπήρξε επαγγελματική πρόταση να παραμείνει στη γαλλική πόλη η κ. Κουτσουράδη δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων: «ήθελα να επιστρέψω γιατί πιστεύω ότι αν αφήσουμε τον τόπο μας μάς αφήνει και αυτός».
Η ίδια πιστεύει ότι η Χίος μπορεί να είναι γνωστή σε όλους λόγω της μαστίχας, όμως το μικροκλίμα και το υπέδαφος του νησιού ευνοεί την καλλιέργεια των αρωματικών φυτών.
Έτσι τον Οκτώβριο του 2015 η ίδια πήρε την απόφαση να ιδρύσει μια εταιρία με την επωνυμία Myrovolos Organics, η οποία λειτουργεί ως οικογενειακή επιχείρηση καθώς σε αυτή εργάζονται η ίδια και οι γονείς της.
Όπως σημειώνει η ίδια, την εταιρεία ίδρυσε «η αγάπη μας για την Χιακή γη, η επιθυμία μας για την προστασία της φύσης και των φυτών, και η ανάγκη δημιουργία στον τόπο μας».
Η αρχή έγινε με 10 στρέμματα, τα οποία σήμερα ανέρχονται σε 30 στρέμματα, όπου και «γεννιούνται» τα 15 είδη αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών που εμπορεύεται η ίδια. Τα βότανα που μεταξύ άλλων καλλιεργεί είναι η ρίγανη, η δάφνη, η λεβάντα, το θυμάρι, το δενδρολίβανο και το μελισσόχορτο.
Όμως, σύμφωνα με την ίδια «τα best seller προϊόντα μας είναι ο κρίταμος και η κάπαρη» καθώς «είναι τα μοναδικά προϊόντα μας τουρσί, είμαστε και λίγοι στη Ελλάδα που τα καλλιεργούμε, αλλά και ακόμη λιγότεροι που έχουμε αυτά τα δυο προϊόντα βιολογικά πιστοποιημένα».
Μελλοντικά, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να αυξηθεί η έκταση που εκμεταλλεύεται, κάτι όμως που θα εξαρτηθεί από τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Πάντως η ίδια επισημαίνει πως «ήδη την επόμενη σεζόν σχεδιάζουμε να βάλουμε άλλα 10 στρέμματα κάπαρης και πέντε στρέμματα κρίταμο».
Σε 16 ελληνικές πόλεις και σε έξι χώρες του εξωτερικού τα προϊόντα
«Το γεγονός ότι έχουμε κάθετα ολοκληρωμένες διαδικασίες παραγωγής, μας επιτρέπει να έχουμε τον πλήρη έλεγχο και την ευθύνη για την ποιότητα των προϊόντων μας, από την αρχική φύτευση των βοτάνων στα χωράφια μέχρι την τελική συσκευασμένη μορφή που λαμβάνουν οι καταναλωτές στα χέρια τους» δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.
Αυτό, είχε ως αποτέλεσμα την εξάπλωση της φήμης των προϊόντων της. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η συμμετοχή της σε εκθέσεις σε συνεργασία με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, τον δήμο και το Επιμελητήριο Χίου, από το οποίο έχει βραβευθεί και ως καινοτόμο επιχείρηση.
Έτσι η 28χρονη έφτασε να εξάγει τα προϊόντα της σε Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία, Φιλανδία, Ιταλία και Αμερική με τους πελάτης της να είναι κατά κύριο λόγο delicatessen, super market, φαρμακεία, καφεκοπτεία και μαγαζιά που εξειδικεύονται πάνω στα βιολογικά προϊόντα.
Βέβαια η μέχρι τώρα πορεία της μόνο εύκολη δεν ήταν. «Τα προβλήματα ήταν αρκετά, με πρώτο από όλα το θέμα της χρηματοδότησης» λέει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η ιδρυτής της εταιρίας συμπληρώνοντας ότι μόνη της επιλογή ήταν να κάνει κάτι μέσω του οποίου θα μπορούσε να πάρει προστιθέμενη αξία.
Η αρχή έγινε με την ένταξή της στο πρόγραμμα των Νέων Αγροτών, ενώ ήδη έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στα Σχέδια Βελτίωσης και στο Leader με απώτερο στόχο τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού της και την αγορά ξηραντήριου και τριβείου.
Ένα εξίσου σημαντικό εμπόδιο που αντιμετώπισε κατά τα πρώτα της βήματα εμπορίας των αρωματικών φυτών ήταν τα κανάλια δικτύωσης. «Δεν υπάρχει κάτι οργανωμένο από κάποιο επίσημο φορέα και όλα πρέπει να τα κάνεις μόνος σου» σημειώνει. «Αυτό όμως έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των εξόδων εξαιτίας, μεταξύ άλλων, των ταξιδιών που πρέπει να κάνεις για να δημιουργήσεις το δικό σου δίκτυο πελατών» πέρα από τον πολύτιμο χρόνο που χάνεται «καθώς χρειάζεται να βγαίνω από την παραγωγή ή από τις συσκευασίες».
Οι συνέργειες και το μελλοντικό πλάνο
«Πιστεύω στις συνέργειες» αναφέρει η κυρία Κουτσουράδη προσθέτοντας ότι «είναι βασικό πως αν δεν υπάρχουν συνέργειες δεν μπορούμε να αναδείξουμε την εξωστρέφεια της Ελλάδας, ούτε να βοηθήσει ο ένας με τον άλλον».
Ήδη συνεργάζεται με κάποιους παραγωγούς από όλη τη χώρα για την προμήθεια κάποιων ειδών που εμπορεύεται «καθώς κάποιες φορές δεν επαρκούν οι δικές μας ποσότητες λόγω ζήτησης» όπως δηλώνει. Μάλιστα η ίδια έχει παροτρύνει και άλλον νέο στη Χίο να ασχοληθεί με την καλλιέργεια της κάπαρης και να υπάρξει μεταξύ τους συνεργασία.
Κάτι, που θα βοηθήσει και το μελλοντικό πλάνο της 28χρονης γεωπόνου. Αυτό μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την «εξάπλωση» των προϊόντων σε άλλες πόλεις της Ελλάδας όσο και σε άλλες χώρες του εξωτερικού.
Η δημιουργία μιας γκουρμέ σειράς προϊόντων βρίσκεται στα άμεσα σχέδια της κ. Κουτσουράδη καθώς όπως αποκαλύπτει αυτή θα είχε ήδη κυκλοφορήσει εάν δεν είχε εμφανιστεί ο κορονοϊός.
Τέλος, η ίδια στοχεύει στη δημιουργία ενός καινοτόμου προϊόντος τσαγιού σε συνδυασμό με δυο χιώτικα προϊόντα Π.Ο.Π., τη μαστίχα και τη φλούδα μανταρινιού και το Μαστιχέλαιο. Προϊόν που όπως, υπογραμμίζει θα έχει ως στόχο την «ανάδειξη των δραστικών του ουσιών» με τη διάθεσή του στην αγορά να γίνεται με τη μορφή νανοκάψουλας. Κάτι που όμως σημειώνει «θα χρειαστεί κάποιος χρόνος γιατί θα πρέπει να γίνουν μελέτες για το συνδυασμό των προϊόντων».
ΑΠΕ-ΜΠΕ