Μια ματιά στους τηλεοπτικούς δέκτες αρκεί για να καταλάβει κάποιος ότι οι μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ ξεκίνησαν ένα μεθεόρτιο γύρο προωθητικών ενεργειών ώστε να τονώσουν τη ζήτηση. Λίγες μέρες πριν την ανακοίνωση από την ΕΛΤΑΤ των νέων στοιχείων για την πορεία του πληθωρισμού (στις 13/1) προσπαθούν να προσελκύσουν με προσφορές σε βασικά είδη πελατολόγιο και να κρατήσουν μερίδια αγοράς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση στοιχεία της Nielsen IQ ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2021 το 62,2% των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων διατέθηκαν σε προσφορά, το ποσοστό αυτό έπεσε τον Ιούνιο στο 44,1%, για να πέσει στο 35,2% τον περασμένο Οκτώβριο.
Ωστόσο, τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, οι αλυσίδες έχουν ξεκινήσει προωθητικές ενέργειες καθώς πριν τις γιορτές ποντάροντας σε αυξημένη ζήτηση αλλά και σε προσδοκία αύξησης τζίρου και κερδών είχαν συσσωρεύσει αποθέματα με ανταγωνιστικές τιμές των παλαιών τιμοκαταλόγων. Ωστόσο η ζήτηση, όπως αναφέρεται, δεν επιβεβαίωσε τις προσδοκίες και έτσι τώρα επιχειρούν «ξεστοκάρουν» από αποθέματα (π.χ. ζυμαρικά) που έμειναν στις αποθήκες.
Πάντως .ενώπιον νέου κύκλου ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά βρίσκονται οι καταναλωτές, καθώς νέοι τιμοκατάλογοι αρχίζουν να εφαρμόζονται σε όλη την αλυσίδα του λιανεμπορίου και εστίασης. Στο όλο κλίμα ανατιμήσεων έρχονται να προστεθούν και οι επιβαρύνσεις στις συσκευασίες που χρησιμοποιούνται σε μια σειρά προϊόντων όπως ο καφές, όπου ήδη εφαρμόζεται το πράσινο τέλος για το πλαστικό κυπελάκι, αλλά και τα σκευάσματα ζαχαροπλαστικής όπου π.χ. έχει εκτιναχτεί το κόστος για τα ταψάκια αλουμινίου.
Επίσης, το αυξημένο κόστος ενέργειας λειτουργεί ως ένας άλλο «προωθητικός» παράγων για την άνοδο των τιμών, όπως βέβαια και η εκτίναξη των τιμών σε πολλές πρώτες ύλες, που αποτελούν και διεθνή χρηματιστηριακά προϊόντα. Έτσι, ήδη, σε βασικά, όπως αναφέρθηκε, όπως τα γαλακτοκομικά, τα είδη προσωπικής υγιεινής,τα απορρυπαντικά, τα λάδια, τα ζυμαρικά, τα κατεψυγμένα, το κρέας, τα όσπρια έχουν ήδη προαναγγελθεί ανατιμήσεις από τους προμηθευτές.
Σε απόγνωση οι καταναλωτές
Ενδεικτική της κατάστασης μάλιστα είναι και η ανακοίνωση την περασμένη Τετάρτη του ΙΝΚΑ που σημειώνει ότι: «Δυστυχώς το νέο έτος ξεκίνησε με αλλαγές τιμών προϊόντων σούπερ μάρκετ. Είδη από έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΚΑ με την έναρξη της νέας χρονιάς ξεκίνησαν και οι αυξήσεις τιμών παντού όπως διόδια γέφυρα Χαρίλαος Τρικουπης καθώς και ειδικού τέλους υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος κατά 10 λεπτά του ευρώ.
Όμως δεν έφτασε αυτό αλλά ξεκίνησαν και οι αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ. Μα 0,10 λεπτά 0,8 λεπτά 0,5 λεπτά του ευρώ κάθε μέρα που περνά είναι αυξήσεις. Δυστυχώς το 2022 θα είναι χειρότερο από θέμα ακρίβειας από το 2021.Ελπίζουμε να πέσουν οι τιμές των καυσίμων το φυσικό αέριο και το ρεύμα μέσα στους επόμενους 3 μήνες. Αυτό όμως δεν αρκεί οι τιμές δεν έχουν πιάσει ακόμα ταβάνι.
Φοβόμαστε ως ΙΝΚΑ πως οι αυξήσεις τιμών θα συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση Η ακρίβεια καλπάζει με γοργούς εξωγενείς και εσωτερικούς ρυθμούς. Η κυβέρνηση αδυνατεί να κοντρολάρει την αγορά. Εμείς ως ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας συστήνουμε όπου είναι εφικτό και δυνατό αγορές με βάση τις προσφορές των καταστημάτων γιατί εκεί είναι το όφελος μας. Ίοως το κέρδος να φτάσει και να καλύψει τις μεγάλες αυξήσεις.Όλοι μαζί πρέπει να πιέσουμε να πέσουν οι τιμές των προϊόντων. Ο καταναλωτής είναι η δύναμη της αγοράς Όταν ακριβαίνει ένα προϊόν πάμε σε άλλο για να πέσει η τιμή» σημειώνει το ΙΝΚΑ
Υπενθυμίζεται ότι με ρυθμό 4,8% κινήθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος. Ήδη, δε, είχε καταγράψει αύξηση 3,4% τον Οκτώβριο. Έτσι σε ετήσια βάση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Φυσικό αέριο (180,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%), Ηλεκτρισμό (37,8%) και Καύσιμα (24,9%). Παράλληλα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως, μεταξύ άλλων, σε: Αρνί- κατσίκι (21,3%), Ελαιόλαδο (18,5%), Άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), Πατάτες (11,9%), Νωπά ψάρια (9,8%), Ψωμί (4,3%), Καφές (3,9%) και Τυριά (3,5%).