Μελέτη ΡΑΕ-ΕΜΠ: Κίνητρα και μειωμένα τιμολόγια ρεύματος για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Εκπτώσεις στα τιμολόγια για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αξιοποίηση των συσσωρευτών των οχημάτων για αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας προτείνει μελέτη του Πολυτεχνείου για την ηλεκτροκίνηση που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).

Η ΡΑΕ έθεσε, στα τέλη του 2018, σε δημόσια διαβούλευση (τα αποτελέσματα αναμένονται εντός των ημερών) το ρυθμιστικό πλαίσιο εγκατάστασης και λειτουργίας υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα, που βρίσκεται στη χώρα μας σε στάδιο αρχικής ανάπτυξης. Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ΡΑΕ,Νίκος Μπουλαξής, η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον και θα πρέπει να υποστηριχθεί με κίνητρα από την Πολιτεία, καθώς αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία για την αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο και την υποκατάσταση συμβατικών καυσίμων.

Σύμφωνα με τη μελέτη του Πολυτεχνείου (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών), ένα από τα κίνητρα που θα μπορούσε να δοθεί είναι να υπολογίζονται οι χρεώσεις χρήσης δικτύου και συστήματος μόνο ως προς το σκέλος της ενέργειας (να απαλλάσσονται δηλαδή οι υποδομές φόρτισης από τη χρέωση ισχύος που περιλαμβάνεται στα τιμολόγια δικτύου και συστήματος για τους λοιπούς καταναλωτές), για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (π.χ. 5 ετών), ως κίνητρο για την αρχική ανάπτυξη των υποδομών. Επίσης, προτείνεται η λήψη μέτρων για τη διευκόλυνση των ενεργειακών κοινοτήτων προκειμένου να εγκαταστήσουν υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Ως προς τον τρόπο χρέωσης των καταναλωτών, οι εναλλακτικές είναι χρέωση ανά kWh (βάσει της καταναλισκόμενης ενέργειας ανά επαναφόρτιση), η χρονοχρέωση (βάσει του χρόνου χρήσης του σημείου επαναφόρτισης), η χρέωση με ενιαίο ποσό ανά επαναφόρτιση ή συνδυασμός των παραπάνω λύσεων με αντίτιμο εισόδου, μηνιαίο πάγιο κλπ. Επίσης, προτείνονται ενιαίες τεχνικές προδιαγραφές ώστε όλα τα οχήματα να μπορούν να επαναφορτίζονται σε όλους τους σταθμούς και εφαρμογή συστήματος «roaming» (ανάλογο με αυτά που εφαρμόζονται στην κινητή τηλεφωνία) για φόρτιση από διαφορετικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας ή / και σε άλλη χώρα της ΕΕ.

Ως προς το μοντέλο ανάπτυξης της αγοράς, προτείνεται από το Πολυτεχνείο να υιοθετηθεί το μοντέλο της ελεύθερης/ανταγωνιστικής αγοράς (ανάπτυξη των δημοσίως προσβάσιμων υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων από τον ιδιωτικό τομέα), στην κατεύθυνση που προδιαγράφει και η Κοινοτική νομοθεσία και, αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον από την αγορά, τότε το δίκτυο να αναπτυχθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία, θα πρέπει να αντιστοιχεί ένας τουλάχιστον σταθμός φόρτισης ανά δέκα ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΕΜΠ η αναλογία αυτή τηρείται σήμερα καθώς στη χώρα κυκλοφορούν 450 ηλεκτρικά οχήματα και υπάρχουν 50 σημεία επαναφόρτισης. Σε βάθος χρόνου σύμφωνα με τις προβλέψεις ο πληθυσμός των οχημάτων προβλέπεται να αυξηθεί σε 3.500 το 2020 (με 2.000 σημεία φόρτισης), 8.000 το 2025 (με 12.000 σημεία) και 15.000 οχήματα το 2030 (με 25.000 σημεία φόρτισης). Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αποτελεί επίσης ένα από τα βασικά εργαλεία για την επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που έχει υιοθετήσει η ΕΕ.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΚύπρος: Ρεκόρ ροής νερού στα φράγματα
Επόμενο άρθροΠέθαναν κιόλας λόγω του κρύου τα πρώτα κινεζικά φυτά που είχαν βλαστήσει στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού