Στο σύμπαν υπάρχουν δισεκατομμύρια γαλαξίες. Στον γαλαξία μας υπάρχουν δισεκατομμύρια πλανήτες. Αλλά υπάρχει «Μόνο Μία Γη». Το μήνυμα που επιλέχθηκε φέτος από τον ΟΗΕ για την 5η Ιουνίου- Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος τονίζει την ανάγκη να ζούμε βιώσιμα σε αρμονία με τη φύση.
Τα πρώτα δύο γράμματα του αλφάβητου «επιστρατεύονται» σε μία εκστρατεία υπενθύμισης του ίδιου μηνύματος, του ότι «έχουμε μόνο τη Γη και πρέπει να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για τη σώσουμε» στο νέο παιδικό βιβλίο της Ελένης Ανδρεάδη «Γιατί Σβήσαμε το Γράμμα Β».
«Το βιβλίο γράφτηκε πριν από 1,5 χρόνο και δεν περίμενα το θέμα του να είναι το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος 2022» τονίζει σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην Κατερίνα Γιαννίκη, η Ελένη Ανδρεάδη, ιδρύτρια της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης «Πράκτορες του Πλανήτη», η οποία προσκαλεί τα παιδιά να σώσουν τον πλανήτη μέσα από μυστικές αποστολές.
«Αισθανόμουν όμως ότι είναι πολύ επίκαιρο θέμα από την άποψη ότι τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει τόσο πολύ. Πλέον νομίζω ότι αρχίζουμε και το συνειδητοποιούμε όλοι ολοένα και περισσότερο και ακόμη πιο έντονα μετά την πανδημία, εμπειρία που θεωρώ ότι μας έχει ταρακουνήσει και μας έχει υπενθυμίσει ότι δεν είμαστε τόσο ανεξάρτητοι από τη Γη μας και ο ένας από τον άλλον» σημειώνει.
«Το πολύ εύστοχο ως επιλογή για τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος σύνθημα «Μόνο μία Γη» είναι το ζήτημα που με απασχόλησε γράφοντας το βιβλίο» ανέφερε η συγγραφέας διευκρινίζοντας ότι η ιστορία που έχει γράψει για μικρούς, αλλά και μεγάλους αναγνώστες αναδεικνύει ότι «είναι παρανοϊκό να καταστρέφουμε τη Γη, να συμπεριφερόμαστε σαν να έχουμε πάρα πολλούς πλανήτες στους οποίους μπορούμε να μεταφερθούμε».
«Παρομοιάζω συχνά τη Γη με ένα διαστημόπλοιο, που πλέει στο διάστημα. Όσο τρελό θα ήταν για έναν αστροναύτη να δηλητηριάζει το νερό του, να καταστρέφει το ίδιο του το διαστημόπλοιο αντίστοιχα είναι πολύ παρανοϊκό να είμαστε τόσο καταστροφικοί προς τον πλανήτη μας και ο ένας προς τον άλλον» επισημαίνει.
Στο βιβλίο ο ήρωας είναι ένα μικρό παιδί που ανακαλύπτει ότι η αδερφή του έχει σβήσει το γράμμα Β από τον μαυροπίνακα και προσπαθεί να διαλευκάνει το μυστήριο. Παρακολουθεί την αδερφή του να καθαρίζει τη θάλασσα από πλαστικά απορρίμματα, να φυτεύει αγριολούλουδα στον κήπο για να έχουν οι μέλισσες τροφή, να λέει ότι χάνεται η άγρια ζωή. Μέσα από το ταξίδι, το οποίο κάνει που έχει συμβολικό χαρακτήρα, καθώς ακολουθεί το γράμμα Β να παίρνει διαφορετικές μορφές, διαπιστώνει ότι συμπεριφερόμαστε σαν έχουμε και πλανήτη Β και κατανοεί ότι μπορεί να γίνει ένας μικρός ήρωας μέσα από καθημερινά πράγματα και να συμβάλει στη διάσωση του μοναδικού μας πλανήτη, του πλανήτη Α.
Ήταν αναγκαία μία έξυπνη και ευφάνταστη προσέγγιση όσον αφορά την εικονογράφηση, καθώς το γράμμα B είναι χαρακτήρας του βιβλίου και αλλάζει όψεις, γίνεται πλαστικά μπαλόνια, μέλισσα υποβρύχιο, αναφέρει η Ελένη Ανδρεάδη προσθέτοντας ότι ήθελε επίσης μέσα από τα χρώματα στις σελίδες να προβάλλονται ο πλούτος, ο θησαυρός και της βιοποικιλότητας και της ομορφιάς του πλανήτη μας. Και οι δύο στόχοι επιτεύχθηκαν από την πολύ όμορφη εικονογράφηση της Σάντρας Ελευθερίου, επισημαίνει.
Το «Γιατί Σβήσαμε το Γράμμα Β», εκδόσεις Μεταίχμιο μπορεί να διαβάσει ένας γονιός με το παιδί του στην προσχολική ηλικία, μπορεί να διαβαστεί ως πρώτο βιβλίο ανάγνωσης από μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού και θα ήθελα να πιστεύω ότι είναι μία ιστορία που έχει μηνύματα που αρέσουν και στους πιο μεγάλους, σημειώνει.
Η Ελένη Ανδρεάδη καλεί τους γονείς που διαβάζουν το βιβλίο μαζί με τα παιδιά τους να ανατρέξουν στο site του εκδοτικού οίκου και να βρουν τον συνοδευτικό οδηγό με δραστηριότητες, οι οποίες αναφέρονται στο βιβλίο και προβάλλονται με εικόνες – κυνήγι θησαυρού φύσης, βήματα για να κατασκευάσουν ταΐστρες για πουλιά από κουκουνάρια ή ξενοδοχεία για μέλισσες.
Με απλά υλικά, όπως εξηγεί, οι γονείς μαζί με τα παιδιά μπορούν να υλοποιήσουν ιδέες από τις σελίδες του βιβλίου.
Η ευαισθητοποίηση σε θέματα περιβάλλοντος ξεκινά από την αρχή της ζωής ενός παιδιού
Από ποια ηλικία αρχίζουμε όμως να μιλάμε στα παιδιά για το περιβάλλον και την κλιματική κρίση; Μπορούμε μιλάμε ευθέως για τα θέματα αυτά χωρίς να προκαλούμε ανησυχία;
Απαντώντας στα συγκεκριμένα ερωτήματα η συγγραφέας μεταξύ άλλων της βραβευμένης, bestseller περιβαλλοντικής σειράς βιβλίων «Πράκτορες του Πλανήτη» τονίζει ότι «τα παιδιά αντιλαμβάνονται από πολύ μικρή ηλικία κάποια πράγματα και σίγουρα δεν μπορούμε να τα κρύψουμε».
«Νομίζω ότι η ευαισθητοποίηση ξεκινά από την αρχή της ζωής ενός παιδιού. Τα παιδιά παρακολουθούν όσα κάνουμε μέσα στο σπίτι, όπως ότι δεν σπαταλάμε τρόφιμα, οπότε είναι σημαντικό να είμαστε οι ίδιοι το καλό παράδειγμα. Είναι σημαντική η γενικότερη παιδεία που μεταφέρουμε» υπογραμμίζει.
Για την πιο επιστημονική πληροφορία, όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου, όπως εκτιμά η συγγραφέας, «μπορεί να ξεκινήσει η ενημέρωση από πολύ μικρή ηλικία, πάντοτε όμως εστιάζοντας στην αισιοδοξία και τις λύσεις».
«Λύσεις υπάρχουν και εκεί εστιάζω σε όλα τα βιβλία μου. Υπάρχουν προβλήματα, αλλά μπορούμε να επικεντρωθούμε στο ότι έχουμε τη δύναμη να συνεισφέρουμε στην επίλυσή τους» αναφέρει.
«Ευλογία να συνεισφέρεις σε κάτι που βοηθάει το κοινό καλό»
Η διαμόρφωση όλων των προγραμμάτων της οργάνωσης «Πράκτορες του Πλανήτη» και η συγγραφή των βιβλίων πηγάζει από προσωπικά βιώματα της Ελένης Ανδρεάδη, η οποία σε σχολικές τάξεις συζητά με τα παιδιά για τις πρακτικές που εφαρμόζει στην καθημερινότητά της.
Στους μαθητές μεταφέρει επίσης αυτό που θεωρεί ότι είναι πολύ σημαντικό και μεγάλη ευλογία: να μπορεί κανείς να βρει έναν τρόπο να υπηρετήσει κάτι, το οποίο είναι πολύ μεγαλύτερο από τον εαυτό του.
«Αισθάνομαι ότι είμαι πολύ τυχερή που μπορώ να πηγαίνω σε σχολεία και να συζητάω για αυτά τα θέματα και να προσθέτω ένα λιθαράκι στο κομμάτι της βιωματικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για κάτι, για το οποίο έχω τόσο μεγάλο πάθος. Λέω στα παιδιά ότι είναι πολύ σημαντικό να αναζητήσουν τι είναι αυτό, για το οποίο έχουν πάθος και μιλώ τη σημασία του να υπηρετείς και να συνεισφέρεις μέσω της εργασίας σου ή του εθελοντισμού σε κάτι που είναι μεγαλύτερο από τον εαυτό σου και βοηθάει το κοινό καλό» διευκρινίζει.
Απαντώντας στην ερώτηση αν η πανδημία του νέου κορονοϊού και ο πόλεμος στην Ουκρανία επέφεραν οπισθοδρόμηση σε ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος η Ελένη Ανδρεάδη, η οποία ειδικεύτηκε στην Περιβαλλοντική Πολιτική και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και έχει εργαστεί σε πολλές χώρες στα πεδία της αειφορίας και στρατηγικής τονίζει ότι είναι πλέον πιο ξεκάθαρη η διαπίστωση ότι η εξάρτηση του πλανήτη από τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να τερματιστεί.
Υπήρχε ορμητικότητα και αποφασιστικότητα γύρω από τη δράση πάνω στην κλιματική αλλαγή και μία δυναμική, όμως τώρα με τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση υπάρχει τάση επιστροφής στα ορυκτά καύσιμα για να καλυφθεί το κενό που υπάρχει, παρατηρεί.
«Είναι πλέον όμως εμφανές ότι αυτό πρέπει να αλλάξει, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς όπως λέγεται εδώ και πολλά χρόνια, αλλά για την ασφάλεια μας, για την ασφάλεια της ανθρωπότητας και την ποιότητα της ζωής μας» επισημαίνει.
Όλα αυτά τα καταλαβαίνουμε και άρα μπορούμε να πούμε ότι, αν και τώρα λόγω πανδημίας και πολέμου υπάρχει οπισθοδρόμηση, θα υπάρξει τελικά μία ακόμη περισσότερη ώθηση ώστε να τρέξουμε την πράσινη μετάβαση, εκτιμά.
Η 5η Ιουνίου αφορμή να θυμηθούμε τι αγαπάμε στον πλανήτη
Η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος είναι μία αφορμή «να κάνουμε μία παύση, να θυμηθούμε ότι είμαστε ευγνώμονες για τον πλανήτη μας και όλα όσα μας προσφέρει» υπογραμμίζει η Ελένη Ανδρεάδη και ενθαρρύνει τους γονείς που προβληματίζονται για το τι θα κάνουν στις 5 Ιουνίου να αναζητήσουν τις δράσεις που διοργανώνονται από πολλές οργανώσεις που είναι δραστήριες και να επιλέξουν σε ποια θέλουν να συμμετάσχουν ή να αφιερώσουν χρόνο για τον καθαρισμό μιας παραλίας.
«Ο πλανήτη μας είναι μοναδικός πρέπει να θυμηθούμε τι αγαπάμε στον πλανήτη. Για να τον προστατέψουμε πρέπει να τον αγαπάμε και να ξέρουμε γιατί θα αγωνιστούμε να τον σώσουμε» επισημαίνει.
ΑΠΕ-ΜΠΕ