Οι εποχές που τα κορίτσια επέλεγαν να γίνουν αεροσυνοδοί και τα αγόρια πιλότοι έχουν παρέλθει. Τα στερεότυπα γκρεμίζονται, τα δεδομένα αλλάζουν. Εκείνο που παραμένει σταθερό ωστόσο, είναι η γοητεία που ασκεί το επάγγελμα του πιλότου, το οποίο για τους περισσότερους φαντάζει συναρπαστικό. Είναι πολλοί οι νέοι, αγόρια και κοριτσια, που επιθυμούν να το ακολουθήσουν, αν και η διαδικασία εκπαίδευσης απαιτεί να επενδύσει κάποιος πολύ κόπο και χρήματα.
Το αποτέλεσμα πάντως μάλλον αποζημιώνει όσους το επιλέξουν, καθώς όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της σχολής εκπαίδευσης πιλότων “Egnatia Aviation”, Δημήτρης Λυμπεράκης, “μόνο ένα μικρό ποσοστό, της τάξη του 2%, δεν καταφέρνει να βρει δουλειά μέσα σε έναν χρόνο από την απόκτηση του διπλώματος”.
Ποιο είναι το ιδανικό μέρος για να εκπαιδευτεί κάποιος ως πιλότος; ‘Οποιος ενδιαφέρεται δεν χρειάζεται να πάει μακριά, καθώς η Ελλάδα είναι ένα από αυτά! “Η χώρα μας είναι μια από τις πολύ λίγες χώρες της Ευρώπης, όπου μπορεί να έχει κάποιος σοβαρή εκπαίδευση πιλότων, λόγω των εξαιρετικά ευνοϊκών καιρικών συνθηκών” εξηγεί ο κ.Λυμπεράκης. “Με εξαίρεση την Πορτογαλία και την Ισπανία, στις άλλες χώρες οι συνθήκες δυσκολεύουν. Γι’ αυτόν τον λόγο οι περισσότερες σχολές κυρίως της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης έχουν υποκαταστήματα κυρίως στη Φλόριντα και κάνουν εκεί το πτητικό κομμάτι”.
Ένας ακόμη λόγος που οι υποψήφιοι πιλότοι επιλέγουν την Ελλάδα είναι, όπως εξηγεί ο κ.Λυμπεράκης, ότι τα πτυχία που δίνονται στη χώρα μας είναι σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
«Εμείς ακολουθούμε τα ευρωπαϊκά πρότυπα, πιστοποιούμαστε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ως σχόλες εκπαίδευσης πιλότων και δίνουμε την εγκεκριμένη από το κράτος εκπαίδευση. Στη συνέχεια οι υποψήφιοι δίνουν εξετάσεις σε εξεταστές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και η υπηρεσία τους απονέμει το πτυχίο, στο οποίο αναγράφεται “Ευρωπαϊκή Ένωση- Ελληνική Δημοκρατία- Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας”. Οπότε το πτυχίο είναι αναγνωρισμένο σε όλο τον κόσμο».
Και μάλιστα, όπως σημειώνει ο κ.Λυμπεράκης, “το ευρωπαϊκό χαρτί είναι το ισχυρότερο του κόσμου” και αυτός είναι ο λόγος που πολλοί υποψήφιοι από το εξωτερικό έρχονται στην Ελλάδα να εκπαιδευτούν.
Αυτές τις μέρες στην Κοζάνη έχουν εγκατασταθεί 52 Ιρακινοί, οι οποίοι θα εγκαινιάσουν το νέο κέντρο εκπαίδευσης που δημιουργείται στην πόλη. “Η Egnatia Aviation, έχοντας ήδη μια βάση στην Καβάλα, δημιουργεί πλέον μια δεύτερη βάση στην Κοζάνη, η οποία αφορά επένδυση ύψους 7,5 εκατομμυρίων ευρώ” υπογραμμίζει ο κ.Λυμπεράκης. “Η επένδυση περιλαμβάνει κτιριακές εγκαταστάσεις στο αεροδρόμιο της Κοζάνης, το κόστος αδειών, τα αεροσκάφη, τον εξοπλισμό, ο οποίος είναι αρκετά εξειδικευμένος, το υπόστεγο συντήρησης και όλα όσα χρειάζονται για τη λειτουργία της σχολής” προσθέτει.
Οι Ιρακινοί εκπαιδευόμενοι ξεκινούν με τη θεωρητική εκπαίδευση και μετά από οκτώ μήνες θα περάσουν στο πρακτικό μέρος, δηλαδή στην πτητική εκπαίδευση σε αεροσκάφη και εξομοιωτές πτήσεων.
Συνολικά η διαδικασία διαρκεί 17 μήνες και στοιχίζει 80.000 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης, ότι “η αεροπορική εταιρεία Aegean Airlines έχει προκηρύξει πρόγραμμα υποτροφιών, που επιδοτεί περισσότερο από το 90% των διδάκτρων” όπως επεσήμανε ο κ.Λυμπεράκης.
Μπορούν όλοι να γίνουν πιλότοι;
Για να γίνει κάποιος πιλότος θα πρέπει αρχικά, σύμφωνα με τον κ.Λυμπεράκη, να περάσει από ορισμένες εξετάσεις σχετικά με το χαρακτήρα του. “Είναι πολύ σημαντικό να δούμε ότι ο πιλότος έχει αντίληψη του χώρου. Ξέρετε, το αυτοκίνητο οδηγείται σε μία διάσταση ενώ το αεροπλάνο πιλοτάρεται σε τρεις διαστάσεις”.
Και απαντώντας στην ερώτηση αν οι γυναίκες μπορούν να ακολουθήσουν το επάγγελμα του πιλότου, ο κ.Λυμπεράκης επισημαίνει, πως ήδη “έχουμε πολλές και καλές γυναίκες πιλότους”.
“Τα στερεότυπα ανήκουν στο παρελθόν”, τονίζει και συμπληρώνει: “Μάλιστα θα σας έλεγα ότι οι γυναίκες έχουν και κάποια πλεονεκτήματα συγκριτικά με τους άνδρες, καθώς μπορούν εύκολα να ακολουθούν δεδομένες διαδικασίες και απαραίτητες για την πτήση”.
ΑΠΕ-ΜΠΕ