Η Κίνα ανακοίνωσε ότι ετοιμάζει «ένα χρονοδιάγραμμα» για «την απαγόρευση» της παραγωγής και της πώλησης οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα: πρόκειται για ένα τιτάνειο στοίχημα για τη μεγαλύτερη παγκοσμίως αγορά αυτοκινήτων, η οποία ήδη ετοιμάζεται να επιβάλει στους κατασκευαστές ποσοστώσεις καθαρών οχημάτων.
Άραγε είναι το Πεκίνο έτοιμο να ακολουθήσει τα βήματα της Γαλλίας και της Βρετανίας, που πρόσφατα αποκάλυψαν την πρόθεσή τους να απαγορεύσουν την πώληση οχημάτων ντίζελ ή βενζίνης στις αγορές τους μέχρι το 2040;
Θέλοντας να εντείνει τη μάχη της κατά της ρύπανσης, η γιγάντια χώρα της Ασίας διαβεβαιώνει πως το σκέφτεται: έχουν αρχίσει «μελέτες» και το υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογιών της πληροφόρησης «θα καταρτίσει ένα χρονοδιάγραμμα σε συνεννόηση με τις ενδιαφερόμενες υπηρεσίες», ανακοίνωσε το σαββατοκύριακο ο υφυπουργός Βιομηχανίας Σιν Γκουομπίν.
Το χρονοδιάγραμμα αυτό θα αφορά κυρίως τα οχήματα βενζίνης, καθώς η χρήση του ντίζελ στα οχήματα παραμένει περιορισμένη στην Κίνα.
«Οι κατασκευαστές θα πρέπει, βάσει των απαιτήσεων, να βελτιώσουν το επίπεδο της ενεργειακής οικονομίας των παραδοσιακών οχημάτων και να αναπτύξουν εντατικά τα οχήματα καθαρής ενέργειας», υπογράμμισε ο Σιν στη διάρκεια ομιλίας του στην Τιανζίν (ανατολική Κίνα) που μεταδόθηκε από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.
Όποιο κι αν είναι το χρονοδιάγραμμα, η πρόκληση θα είναι ηράκλεια: 28 εκατομμύρια οχήματα –από τα οποία 24,4 εκατομμύρια ιδιωτικής χρήσης– πωλήθηκαν πέρυσι στην Κίνα.
Από το σύνολο αυτό, μόνο 507.000 οχήματα ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά — μια σταγόνα στον ωκεανό, παρά το άλμα κατά 53% που σημείωσαν, καθώς οι καταναλωτές ενθαρρύνθηκαν από τα κυβερνητικά πριμ και τις διευκολύνσεις όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας.
«Ο κόσμος θα ακολουθήσει»
«Είναι μια μακροπρόθεσμη διαδικασία», παρατηρεί ο Κούι Ντονγκσού, γενικός γραμματέας της Κινεζικής Ένωσης Ιδιωτικών Οχημάτων.
«Θα είναι δύσκολο να σταματήσει η παραγωγή παραδοσιακών οχημάτων με καύσιμο τις δύο επόμενες δεκαετίες» και πέραν αυτών, ο στόχος θα παραμείνει ιδιαίτερα δύσκολος για τα βαριά φορτηγά, λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Έστω και πολύ αόριστες, οι ανακοινώσεις του υφυπουργού Σιν συνέβαλαν στο να εκτιναχθούν στα κινεζικά χρηματιστήρια οι μετοχές των εταιρειών που ειδικεύονται στον ηλεκτρισμό, με πρώτη την BYD, την «κινεζική Tesla».
«Αν η Κίνα πει όχι στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ο υπόλοιπος κόσμος θα ακολουθήσει, η Κίνα είναι μια υπερβολικά μεγάλη αγορά», υπογραμμίζει ο Μπιλ Ρούσο, διευθυντής του γραφείου GaoFeng Advisory στη Σανγκάη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το Πεκίνο θέλει να ενεργήσει με τρόπο ώστε ο περιορισμός του αριθμού των κινητήρων εσωτερικής καύσης «να συμβεί σύμφωνα με ένα χρονοδιάγραμμα που να επιτρέπει στους κινέζους κατασκευαστές να εκπονήσουν τις λύσεις τους».
Ταυτόχρονα το κομμουνιστικό καθεστώς έχει ήδη αρχίσει να χορηγεί γενναιόδωρες επιδοτήσεις για την αγορά καθαρών οχημάτων και θέλει τώρα να στρέψει προς την κατεύθυνση αυτή και τους κατασκευαστές.
Τον Ιούνιο εισήγαγε ένα σχέδιο ρυθμιστικού κανονισμού για να τους επιβάλει από το 2018 μια ποσόστωση «καθαρών αυτοκινήτων», σύμφωνα με ένα περίπλοκο σύστημα πιστώσεων που υπολογίζονται με βάση τις πωλήσεις τους. Η πολιτική θα τεθεί σε εφαρμογή «προσεχώς», επιβεβαίωσε ο Σιν.
Διεύρυνση της γκάμας
Η εξίσωση μοιάζει δύσκολη για ορισμένους κατασκευαστές, όπως η γερμανική Volkswagen (πούλησε πέρυσι στην Κίνα 4 εκατ. οχήματα). Δημιούργησε μια κοινή επιχείρηση με την κινεζική JAC και έχει στόχο «την πώληση 400.000 υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2020 και 1,5 εκατομμυρίου μέχρι το 2025».
Η αμερικανική Ford διαβεβαιώνει πως 70% των μοντέλων της που πωλούνται στην Κίνα θα είναι διαθέσιμα με ηλεκτρική επιλογή έως το 2025 και δημιούργησε μια κοινή επιχείρηση αφιερωμένη στα ηλεκτρικά οχήματα μαζί με την κινεζική Zotye: «Μια επιθετική στρατηγική για να προταθεί μια ολοκληρωμένη γκάμα» από τα υβριδικά μέχρι τα 100% ηλεκτρικά, επιμένει ο Άντερσον Τσαν, εκπρόσωπος της Ford στην Κίνα.
Η γαλλική Renault προσαρμόσθηκε ευρέως στις νέες προτεραιότητες του Πεκίνου και η προοπτική μιας ποσόστωσης δεν την φοβίζει καθόλου: «Ξέρουμε πώς να το κάνουμε, έχουμε ήδη μια προηγμένη τεχνολογία», λέει η Φλοράνς ντε Γκολντφιέμ, υπεύθυνη επικοινωνίας στην Κίνα.
Ο όμιλος θα παραγάγει στο Βουχάν (κεντρική Κίνα) μια ηλεκτρική μπερλίνα εμπνευσμένη από το όχημά της Fluence Z.E και δημιούργησε στα τέλη Αυγούστου μια νέα κοινή επιχείρηση με τον τοπικό εταίρο της, την Dongfeng, αφιερωμένη στην ανάπτυξη ηλεκτρικών μοντέλων προσαρμοσμένων στις κινεζικές προδιαγραφές.
ΑΠΕ-ΜΠΕ