Ομιλία Γιώργου Αρβανιτίδη, στην Ολομέλεια της Βουλής για το Νομοσχέδιο για την Ανακύκλωση
Ο Γιώργος Αρβανιτίδης υπεύθυνος περιβάλλοντος και ενέργειας του Κινήματος Αλλαγής και εισηγητής στο Νομοσχέδιο για την Ανακύκλωση τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής παρουσιάζοντας με μελανά χρώματα την πραγματικότητα της Ανακύκλωσης στην Ελλάδα σήμερα.
Μιλώντας για τις μεγάλες αλήθειες και τα προβλήματα που κρύβονται στους μπλε και πράσινους κάδους, τις αδυναμίες των Δήμων και τους φιλόδοξους στόχους, αναρωτήθηκε που τελικά θα καταλήξει όλο αυτό το ανακυκλωμένο υλικό όλων των ρευμάτων και κατά πόσο η κυβέρνηση ενδιαφέρεται απλά για να δείξει απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων εξωθώντας τους ΟΤΑ στην αγορά ξένης τεχνολογίας ή αν ενδιαφέρεται πραγματικά να στηθούν υποδομές αξιοποίησης των ανακυκλώσιμων υλικών εδώ στην Ελλάδα.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής:
«Η Κυβέρνηση της ΝΔ προτού μας καταθέσει αυτό το Νομοσχέδιο θα έπρεπε να μας παρουσιάσει την αξιολόγηση επιτέλους ΟΛΩΝ των Συστημάτων Ανακύκλωσης και ΟΛΩΝ των Σχεδιασμών κάθε επιπέδου, Εθνικού, Περιφερειακού, Τοπικού.
ΔΕΝ το έκανε!
Η Κυβέρνηση αντί για τους ΤΥΠΟΥΣ θα έπρεπε να δει την ΟΥΣΙΑ της Ανακύκλωσης.
ΔΕΝ το έκανε!
Πολύ φοβάμαι ότι το παρόν Νομοσχέδιο έχει έναν τιμωρητικό χαρακτήρα απέναντι στους Δήμους που ΔΕΝ θα πιάσουν τους στόχους Ανακύκλωσης, χωρίς όμως να ευθύνονται αυτοί για την αποτυχία επίτευξής τους.»
*Στο Κίνημα Αλλαγής λέμε ΝΑΙ στην Ανακύκλωση αλλά ΟΧΙ στην καύση απορριμμάτων και την αλόγιστη επιβάρυνση των δημοτών.
*Είναι πασιφανές ότι η Κυβέρνηση με την προώθηση…δικτύου μονάδων «καύσης» αποβλήτων βάζει εμπόδια στην προσπάθεια διαλογής σε ξεχωριστά ρεύματα και τραβά το χαλί «κάτω από τα πόδια» στην Πρόληψη, στην Επαναχρησιμοποίηση και στην Ανακύκλωση.
*Οι διατάξεις που έρχονται για το φυσικό περιβάλλον και τον ΟΦΥΠΕΚΑ ΔΕΝ επιλύουν βασικές εκκρεμότητες για τη φύλαξη των προστατευόμενων περιοχών.
*Θεωρούμε ότι το παρόν Νομοσχέδιο ενισχύει τη δόμηση στα αστικά κέντρα και αυξάνει την πυκνότητα των πόλεων με τις νέες ρυθμίσεις για τη δημιουργία Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή.
*Διαφωνούμε με την πολιτική ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ που έχει επιλέξει η Κυβέρνηση και προχωρά με αυτό το Νομοσχέδιο.
*Η Κυβέρνηση οδηγεί, για μια ακόμη φορά, την αγορά των φωτοβολταϊκών προς τους μεγάλους επενδυτές και όχι στους μικρομεσαίους, όπως διατυμπανίζει υποβαθμίζοντας ξανά τον ρόλο των Ενεργειακών Κοινοτήτων
Το Κίνημα Αλλαγή πιστεύει ότι μια πολιτική για την διαχείριση των αποβλήτων πρέπει:
*Να δίνει έμφαση κατά προτεραιότητα:
1.Στην Πρόληψη
2.Στην Επαναχρησιμοποίηση
3.Στην Ανακύκλωση και όχι στην καύση!
*Να συν-διαμορφώνεται με τους πολίτες με σκοπό την διασφάλιση της δημόσιας υγείας, της περιβαλλοντικής προστασίας αλλά και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών.
*Να αξιοποιεί την εκτεταμένη πρόσφατη και ΟΧΙ παλαιά ευρωπαϊκή εμπειρία και τεχνολογία, ώστε να επιτυγχάνει το βέλτιστο περιβαλλοντικό και οικονομικό αποτέλεσμα.
*Να θέτει συγκεκριμένους ρεαλιστικούς στόχους με εξασφαλισμένους πόρους και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα.
Οι πολίτες δικαίως ζητούν, μεγαλύτερο έλεγχο για περιβαλλοντική συμμόρφωση των επιχειρήσεων και αυξημένη συμμετοχή και συνδιαμόρφωση στις αποφάσεις της πολιτείας και το Κίνημα Αλλαγής απαιτεί συνδιαμόρφωση και ΟΧΙ απλή συμμετοχή μέσα από μια τυπική διαδικασία, όπως επιλέγει να κάνει η Κυβέρνηση της ΝΔ
Τέλος, ο κ. Αρβανιτίδης παρουσίασε έναν ισχυρό αντίλογο και επιχειρήματα στο «πράσινο» αφήγημα της Κυβέρνησης για το σχέδιο Ελλάδα 2.0 και τις προτάσεις χρηματοδότησης που κατέθεσε στο Ταμείο Ανάκαμψης και τόνισε ότι:
«Αν δει κανείς τα συγκριτικά στοιχεία των σχεδίων ανάκαμψης των άλλων κρατών μελών, που κατατέθηκαν στην Κομισιόν για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα διαπιστώσει ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ ΔΕΝ μπορεί να λανσάρεται ως…η πιο «πράσινη» κυβέρνηση.
ΔΕΝ μπορεί να προπαγανδίζει ως «πράσινη ανάπτυξη» την διοχέτευση στην Πράσινη Μετάβαση του 37% των διαθέσιμων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για την Ελλάδα, την ώρα που:
Η Σλοβακία διοχετεύει το 42% των πόρων
Η Αυστρία το 59%
Το Λουξεμβούργο το 61%
Η Δανία το 59%
Η Ισπανία το 49%
Η Γερμανία το 42%
Η Πορτογαλία και η Λετονία το 38%
ΔΕΝ είναι μόνο ποσοτικό το θέμα αλλά είναι και ποιοτικό.
Τι προστιθέμενη αξία φέρνουν αυτές οι χρηματοδοτήσεις και ποια παραγωγή στον τόπο μας μοχλεύουν και δημιουργούν ;
Μας προκαλεί απορία η εξαγγελία για το έργο «Ψηφιοποίηση του Αρχείου των Υποθηκοφυλακείων» που είναι το μεγαλύτερο από τα εγκεκριμένα έργα που ανακοινώθηκαν ότι έλαβε το «πράσινο φως» από το Ταμείο Ανάκαμψης και το οποίο θα έχει προϋπολογισμό 242,4 εκατ. Ευρώ.
Όταν το 2016 που είχε σχεδιαστεί από το Κτηματολόγιο ήταν στα 90 εκατ. Ευρώ.
Πώς δικαιολογείται αυτή η τεράστια απόκλιση;»
Ακολουθούν βασικά σημεία της ομιλίας του κ. Αρβανιτίδη:
Το παρόν Νομοσχέδιο της Κυβέρνησης της ΝΔ, όσο γρήγορα ήρθε στη Βουλή, άλλο τόσο γρήγορα θα ξεχαστεί.
Έχουμε λοιπόν μπροστά μας ΕΝΑΝ ΑΚΟΜΑ ανεφάρμοστο Νόμο.
Και θα έχουμε έναν ακόμα ανεφάρμοστο Νόμο γιατί:
*Έρχεστε με καθυστέρηση να ενσωματώσετε τις 2 Ευρωπαϊκές Οδηγίες.
*Βάζετε πολύ φιλόδοξους – άπιαστους στόχους.
*Θεσπίζετε μια σειρά από υποχρεώσεις στους Δήμους (με χρηματικές ποινές εφόσον δεν συμμορφωθούν), οι οποίοι είναι αμφίβολο κατά πόσο είναι σε θέση να ανταποκριθούν με τα μέσα και το προσωπικό που διαθέτουν.
*Και τέλος, συνεχίζετε το «ράβε – ξήλωνε» της δικής σας κυβερνητικής πολιτικής, των δυο τελευταίων ετών, σε θέματα ενέργειας, χωροταξίας και φυσικού περιβάλλοντος.
Μα, θα αναρωτηθεί κάποιος: ΔΕΝ θέλετε να προχωρήσει η Ανακύκλωση στη χώρα ;
Και βέβαια, θέλουμε είναι η απάντησή μας!
Αλλά με ποιους κανόνες ;
Ποια αξιολόγηση, της μέχρι τώρα πορείας ;
Ποια κοινωνική και οικονομική λογοδοσία και έλεγχο των Συστημάτων Ανακύκλωσης ;
Ποια στήριξη των Δήμων σε μέσα, ανθρώπινο δυναμικό και πόρους ;
Ποια προετοιμασία για αξιοποίηση του ανακυκλώσιμου υλικού στην εγχώρια παραγωγή;
ΤΙΠΟΤΑ από όλα αυτά ΔΕΝ περιγράφετε στο παρόν Νομοσχέδιο.
Απλά βάζετε στόχους στο xl, βάζετε και τους Δήμους να κυνηγάνε αυτούς τους στόχους, τους βάζετε επίσης να αγοράσουν και εξοπλισμό που έπρεπε να τους παρέχουν τα Συστήματα Ανακύκλωσης και ΟΛΑ ΚΑΛΑ – ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΑΜΕ! – θα λέτε!
Κάναμε το καθήκον μας! Ενσωματώσαμε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες! «Εξευρωπαϊστίκαμε» και πάλι …τυπικά!
Αυτό όμως, είναι ο ΤΥΠΟΣ, ΔΕΝ είναι η ΟΥΣΙΑ!
ΔΕΝ είναι η ΟΥΣΙΑ, το να περάσουμε απλώς 2 οδηγίες με στόχους για την Ανακύκλωση μέχρι το 2035 και να λέμε ότι θα καθιερώσουμε νέα ξεχωριστά ρεύματα συλλογής.
ΟΥΣΙΑ είναι να μας πει η Κυβέρνηση ΠΟΥ τελικά θα καταλήξει όλο αυτό το ανακυκλωμένο υλικό ;
ΟΥΣΙΑ είναι να μας πει η Κυβέρνηση ΠΩΣ θα στηθεί ένας νέος βιώσιμος κλάδος στην ελληνική οικονομία, με τις κατάλληλες υποδομές υποδοχής και μεταποίησης ;
Τί κάνει για να τις αποκτήσουμε ;
ΟΥΣΙΑ είναι να υπάρχουν κανόνες και να διασφαλίζεται η αποτελεσματική τήρησή τους.
ΟΥΣΙΑ είναι να λειτουργούν και όχι να υπολειτουργούν ή να ….μίσο-λειτουργούν τα Συστήματα Ανακύκλωσης.
ΟΥΣΙΑ είναι να ανακυκλώνουμε πραγματικά τα χαρτιά και ΟΧΙ να ανακυκλώνουμε «στα χαρτιά».
ΤΥΠΟΣ είναι να περιμένουμε να ανέβουμε από το 20% σήμερα, στο 55% το 2025 και στο 60% το 2030 -Με ξαφνικό Διπλασιασμό-Τριπλασιασμό δηλαδή-
Εξακολουθούν να παραμένουν τα ερωτηματικά για τα κακώς κείμενα του ΕΟΑΝ και την άκρως προβληματική κατάσταση στα Συστήματα Συλλογικής Εναλλακτικής Διαχείρισης.
Ολόκληρη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κινήματος Αλλαγής σας έχουμε καταθέσει από τις 16.12.2020 Ερώτηση – Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (2755/411), η οποία όμως δυστυχώς παραμένει αναπάντητη.
Ανάμεσα σε άλλα, ζητάγαμε να κατατεθούν σειρά στοιχείων που σχετίζονται με τις άδειες, τις υποχρεώσεις και τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τον ΕΟΑΝ σε όλα τα Συστήματα Συλλογικής Εναλλακτικής Διαχείρισης.
Και βέβαια θα επιμένουμε να σας ρωτάμε γιατί στρώνετε το έδαφος για την «καύση» απορριμμάτων με την δημιουργία δικτύου μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης αποβλήτων του άρθρου 63, αναθέτοντας μάλιστα όλες τις σχετικές αρμοδιότητες στον Υπουργό Περιβάλλοντος.
Ειλικρινά, ΔΕΝ αντιλαμβανόμαστε την χρησιμότητα ενός…δικτύου από 3; 4; 5; Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης Αποβλήτων.
Υπερηφανεύεστε ότι κλείνετε τις 2-3 τελευταίες λιγνιτικές μονάδες το 2023 και από την άλλη θέλετε να ανοίξετε 2-3 μονάδες καύσης απορριμμάτων ανά την Ελλάδα – για αρχή -.
Οι σύγχρονες αρχές της κυκλικής οικονομίας καθιστούν πλέον αναχρονιστική την καύση, πλην ελάχιστων τελικών υπολειμμάτων, που θα μπορούσαν να διατεθούν στην υπάρχουσα βιομηχανία.
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για το φυσικό περιβάλλον και τον ΟΦΥΠΕΚΑ σας είχαμε προτείνει την ανάπτυξη ενός συστήματος προστασίας των περιοχών ανά Περιφέρεια, με βάση την μελέτη της ΔΙΑΝΕΟΣΗΣ.
Ο κ. Χατζηδάκης προτίμησε τον υδροκέφαλο ΟΦΥΠΕΚΑ, που ακόμα είναι….υπό σύσταση.
Και πριν καλά-καλά συσταθεί ο ΟΦΥΠΕΚΑ τροποποιείτε το πλαίσιο λειτουργίας του.
Όπως τροποποιείτε και πρόσφατα ψηφισμένους νόμους σε θέματα πολεοδομίας και χωροταξίας.
Βασικός στόχος των πολεοδομικών και χωροταξικών διατάξεων του Νομοσχεδίου με τις αλλαγές στον Ν.4759/2020, είναι η ένταση της εκμετάλλευσης της γης και η πριμοδότηση των ιδιοκτητών γης και των επενδυτών.
Παράλληλα, βλέπουμε ότι το περσινό επικοινωνιακό σόου της Κυβέρνησης στο Μάτι, δίνει την θέση του στην παράταση για έναν χρόνο μέχρι τις 23 Ιουλίου 2022 της παράδοσης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τις περιοχές της Ανατολικής Αττικής, που επλήγησαν το 2018.
Και το ΤΕΕ, που είχε αναλάβει την μελέτη, να ρίχνει τις ευθύνες αλλού, για αυτήν την μετάθεση και την καθυστέρηση.
Σας καταθέσαμε σειρά προτάσεων που δεν λάβαμε καμία απάντηση:
- Για να υπάρξει σχετική δεσμευτική πρόνοια στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, για αύξηση του δείκτη πρασίνου ανά κάτοικο στις ελληνικές πόλεις.
- Για να περιέλθουν τα αδήλωτα και αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα στους Δήμους της χώρας, και ΟΧΙ στο Δημόσιο, με τους Δήμους να αξιοποιούν τα αστικά ακίνητα για δημιουργία «κοινωνικής κατοικίας» και τα αγροτικά για αποκατάσταση ακτημόνων αγροτών, σε αντίθεση με το Δημόσιο το οποίο αδυνατεί πλήρως να τα αξιοποιήσει και κινδυνεύουν να καταλήξουν στο Υπερταμείο.
- Για να μειωθεί στο 6% ο ΦΠΑ για υπηρεσίες και προϊόντα που σχετίζονται με την ανακύκλωση.
- Για να γίνει υποχρεωτική από 1η Ιανουαρίου 2022 η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου.
- Για να εξαιρεθούν από την υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής επιστολής οι μικροί υδροηλεκτρικοί σταθμοί και σταθμοί βιομάζας και βιοαερίου.
- Για να επιτραπεί στα σχολεία αν θέλουν να κάνουν επιπλέον ρεύματα, πέραν των τριών (χαρτί, τρόφιμα, μπαταρίες) που θεσπίζει το άρθρο 27.