Ομιλία Γιώργου Αρβανιτίδη, στην Ολομέλεια της Βουλής για το Νομοσχέδιο Ενσωμάτωσης της Ενεργειακής Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2018/2002
Ο Γιώργος Αρβανιτίδης, αρμόδιος Τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Κινήματος Αλλαγής τοποθετήθηκε ως ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής στην Ολομέλεια της Βουλής για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που ενσωματώνει την Ευρωπαϊκή οδηγία 2018/2002 για την ενεργειακή απόδοση και την εξοικονόμηση ενέργειας.
Ο κ. Αρβανιτίδης στηλίτευσε για μια ακόμα φορά την επιλογή της Κυβέρνησης να φέρνει νύχτα Τροπολογίες-Πολυνομοσχέδια χωρίς καμία διαβούλευση για άσχετα θέματα με την ενεργειακή οδηγία και κατηγόρησε τον Υπουργό Ενέργειας κ Περιβάλλοντος για κακή νομοθέτηση και ανακολουθίες.
Δυστυχώς, η Κυβέρνηση φέρνει με μεγάλη καθυστέρηση την ενσωμάτωση της εν λόγω οδηγίας εν μέσω μιας «συναστρίας» ενεργειακής ακρίβειας, η οποία στην Ελλάδα γίνεται ακόμα πιο δυσβάσταχτη εξαιτίας των κακών επιλογών και προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης όπως:
- Η σύνδεση της χώρας στο «άρμα» του φυσικού αερίου,
- Η καθυστερημένη και κακή εφαρμογή των προγραμμάτων ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ,
- Τα «άνοιξε-κλείσε» των λιγνιτικών μονάδων,
- Τα «μπρος-πίσω» με τις Ενεργειακές Κοινότητες.
Μιλάμε πλέον για ένα βαρύ ενεργειακό χειμώνα που έχουμε μπροστά μας και η οδηγία έρχεται χωρίς καμία οργάνωση, χωρίς κανένα σχέδιο που να κουμπώνει μαζί με τα υπόλοιπα εργαλεία και προγράμματα, χωρίς κανένα όραμα, ενώ είναι βέβαιο ότι θα χρειαστεί άμεση επικαιροποίηση λόγω του νέου ΕΣΕΚ αλλά και των νέων αποφάσεων της Ε.Ε. για το Fit for 55.
Το πόσο υποκριτική είναι η στάση της Κυβέρνησης απέναντι στην ενεργειακή ακρίβεια που μαστίζει πλέον όλους τους καταναλωτές αλλά και πόσο όψιμο ενδιαφέρον δείχνει για την ενεργειακή φτώχεια, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι εδώ και έναν χρόνο κάνει “μπαλάκι” τις ημερομηνίες σύνταξης του περίφημου Σχεδίου Δράσης Αντιμετώπισης της Ενεργειακής Ένδειας ακολουθώντας την γνωστή τακτική «βλέποντας και κάνοντας», «ράβε-ξήλωνε» και «μπρος-πίσω» καθώς το σχετικό Σχέδιο θα έπρεπε να είχε εκπονηθεί από τον Φεβρουάριο του 2021 αλλά τελικά θα εκπονηθεί τον Δεκέμβριο του 2021 και με Υπουργική Απόφαση θα έχει…αναδρομική ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2021.
Με μεγάλη καθυστέρηση έρχεται και το κλείσιμο των θυγατρικών λιγνιτικών εταιριών της ΔΕΗ, ενώ η επιβάρυνση του κρατικού Προϋπολογισμού με τον ορισμό Εντολοδόχου Παρακολούθησης των δεσμεύσεων της ΔΕΗ είναι ακατανόητη.
Παρά τις επιμέρους θετικές ρυθμίσεις για τις Ενεργειακές Κοινότητες η βασική διάταξη που καταργεί το δικαίωμα προτεραιότητας στην σύνδεσή τους με τον ΑΔΜΗΕ και μάλιστα αναδρομικά από 01.01.2021 μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Η τακτική «ράβε-ξήλωνε» τόσο στις Ενεργειακές Κοινότητες όσο και στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ν.4819/2021) αποτελούν «μνημείο» κακής νομοθέτησης.
Άκρως προβληματικές επίσης και προχειρογραμμένες είναι και οι ρυθμίσεις για τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος με τη δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης υπαγόμενη στον Υπουργό καθώς και η διαδικασία ελέγχων και επιβολής σχετικών ποινών. Η Κυβέρνηση της ΝΔ «κωφεύει» στην πρόταση της Επιτροπής Πισσαρίδη που ζητά να δημιουργηθεί μια Ανεξάρτητη Αρχή Ελεγκτών Περιβάλλοντος.
Το Κίνημα Αλλαγής για την ενεργειακή αποδοτικότητα και την εξοικονόμηση ενέργειας είχε εγκαίρως προτείνει (Απρίλιος 2020) την διάθεση εθνικών πόρων και πόρων του ΕΣΠΑ σε ένα πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης και εξοικονόμησης ενέργειας όλων των δομών Υγείας της χώρας (Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας κλπ.), ΕΞΟΙΚΟΜΟΜΩ στο ΕΣΥ.
Υπενθυμίζουμε επίσης ότι εδώ και 3 χρόνια μιλάμε για την Ενεργειακή Δημοκρατία που μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την ενεργειακή φτώχεια μέσω της αποκεντρωμένης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, έχουμε προτείνει τον Κλιματικό Νόμο (Μάρτιος 2021) αλλά και την εγκατάσταση μικρών Φωτοβολταϊκών από μικρούς παραγωγούς στις πυρόπληκτες περιοχές για μείωση του ενεργειακού κόστους και συμπλήρωση του εισοδήματός τους (Αύγουστος 2021).
Το Κίνημα Αλλαγής πρότεινε επίσης αλλαγές για:
- Τον ορισμό του «Τελικού καταναλωτή».
- Τον ορισμό του «Ενεργειακού Ελέγχου».
- Την κατάργηση της υποχρεωτικής καταβολής εισφορών στο Ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης.
- Την προσθήκη για τα κτίρια γραφείων άνω των δύο χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και κτίρια πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, μουσείων, αεροδρομίων κ.α.
- Τη θέσπιση καθεστώτων στήριξης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για την κάλυψη του κόστους του ενεργειακού ελέγχου με ένα Πρόγραμμα «Εξοικονομώ Επιχειρήσεων».
Τέλος, ο κ. Αρβανιτίδης πρότεινε να μην χαθεί η προτεραιότητα των Ενεργειακών Κοινοτήτων στην σύνδεση με τον ΑΔΜΗΕ στις εξής περιπτώσεις:
- Όταν είναι αδειοδοτούμενο το έργο από την ΡΑΕ.
- Όταν οι Ενεργειακές Κοινότητες είναι στις λιγνιτικές περιοχή Δυτικής Μακεδονίας-Μεγαλόπολης.
- Στις υπόλοιπες περιοχές να διατηρείται η προτεραιότητα στις Ενεργειακές Κοινότητες που έχουν τουλάχιστον 60 άτομα.