Δ.Δ.Ε. Ημαθίας: Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

Ο σχολικός εκφοβισμός στερεί από εκατομμύρια παιδιά και νέους το θεμελιώδες δικαίωμά τους στην εκπαίδευση. Πρόσφατη έκθεση της Unesco αποκάλυψε ότι πάνω από το 30% των μαθητών παγκοσμίως έχουν πέσει θύματα εκφοβισμού, με καταστροφικές συνέπειες για τις ακαδημαϊκές επιδόσεις, τη σχολική εγκατάλειψη και τη σωματική και ψυχική υγεία

Διεθνώς, το σχολείο διαδραματίζει ένα σύνθετο και πολυεπίπεδο ρόλο στην εξέλιξη του σχολικού πληθυσμού. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών δεν έγκειται μόνο στη μετάδοση γνώσεων και στη διευκόλυνση της μαθησιακής διαδικασίας, αλλά στοχεύει και στην ολόπλευρη ψυχοκοινωνική, συναισθηματική και σωματική ανάπτυξη των ατόμων ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις και τις απειλές της σύγχρονης κοινωνίας.

Η βία και ο εκφοβισμός στο σχολικό περιβάλλον δεν είναι φαινόμενο των τελευταίων ετών, αλλά αντίθετα έχει παρατηρηθεί και καταγραφεί σε διεθνές επίπεδο εδώ και πολλά χρόνια. Οι συνέπειες μπορεί να είναι ιδιαίτερα αρνητικές στη διαδικασία της μάθησης και στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη και ωρίμανση των μαθητών.

Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.

Αξίζει να αναφερθεί τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και σε επίπεδο αντιμετώπισης– είναι αρχικά να ενδυναμώσουμε τα παιδιά να παίρνουν ξεκάθαρη θέση στον εκφοβισμό με το να στέκονται δίπλα στο παιδί που πονά, να μιλούν σε ενήλικες που εμπιστεύονται και να φροντίζουν την ομάδα τους όπως θα ήθελαν και τα ίδια να φροντιστούν από εκείνη.

Μαζί με την ενδυνάμωση των παιδιών, βέβαια, απαιτείται και η ενδυνάμωση εκπαιδευτικών και γονέων. Επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών και γονέων μπορούν να λειτουργήσουν καταλυτικά στην περίπτωση ενός περιστατικού εκφοβισμού στο σχολείο, θωρακίζοντας μικρούς και μεγάλους μέσα από ένα προαποφασισμένο πρωτόκολλο διαχείρισης του περιστατικού.

Ας σταθούμε όλοι μαζί, λοιπόν, μικροί και μεγάλοι απέναντι στον εκφοβισμό!

ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

ΤΕΤΑΡΤΗ 6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024

ΥΠΕΥΘΥΝΗ- ΚΟΥΤΛΑ ΓΕΩΡΓΙΑ

Προηγούμενο άρθροΟμάδα Δράσεων Ενεργών Πολιτών Δήμου Αλεξάνδρειας:
Επόμενο άρθρο06/03/2024: “Μαζί αλλάΖΟΥΜΕ” Δώρα Κουρκουτά – για τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής