Το έχουμε πει και γράψει επανειλημμένως: Όταν ακόμη κι η Βόρεια Κορέα ή η Κούβα έχουν ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι αδιανόητο να μην έχει η πολιτικά φιλελεύθερη Ελλάδα. Είναι αδιανόητο 40 χιλιάδες Ελληνόπουλα να φοιτούν σε πανεπιστήμια του Εξωτερικού και περισσότερα από 500 εκ. ευρώ να δαπανώνται από ελληνικές οικογένειες για σπουδές των παιδιών τους στο εξωτερικό. Είναι αδιανόητο, επίσης, το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών εργάζονται στο εξωτερικό με ότι αυτό συνεπάγεται στο επίπεδο του brain drain!
Δεκαετίες ολόκληρες, αυτά και πολλά άλλα ήταν ήσσονος σημασίας για την Αριστερά στη χώρα μας, που δεν θέλησε να στηρίξει την συνολική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, προσδοκώντας πολιτικά οφέλη από τη μίζερη ελληνική πραγματικότητα. Ακόμη κι όταν οι συνθήκες ωρίμασαν για την αναθεώρηση του αναχρονιστικού άρθρου 16 του Συντάγματος που απαγορεύει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, ακόμη κι όταν το ΠαΣοΚ ήταν θετικό ώστε μαζί με τη ΝΔ να αναθεωρήσουν το Σύνταγμα, πότε ο Βενιζέλος, πότε ο Λοβέρδος και τελικά κι ό ίδιος ο Γιώργος Παπανδρέου (που ήταν υπέρμαχος), δεν συγκατάνευσαν.
Το ζήτημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει ένα σωρό στρεβλώσεις. Επί παραδείγματι, το Deree, προσφέρει πτυχία με τα οποία ο απόφοιτος μπορεί να κάνει μεταπτυχιακό ή και διδακτορικό σε ένα πανεπιστήμιο όπως το Yale! Όμως, ο ίδιος απόφοιτος θεωρείται για τα ελληνικά ΑΕΙ –αλλά και σε δικαιώματα επάρκειας- ως… απόφοιτος Λυκείου!
Ταυτοχρόνως, οι ιδεοληψίες της Αριστεράς και μέρους του ΠαΣοΚ, στερούσε επί δεκαετίες από το Κρατικό Πανεπιστήμιο τη «διεθνοποίησή» του προκειμένου να δημιουργηθούν αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών, ώστε να προσελκύσουν ξένους φοιτητές. Είναι δυνατόν, επί παραδείγματι, να μην είναι η Ελλάδα το παγκόσμιο κέντρο αρχαιολογικών σπουδών ή σπουδών Φιλοσοφίας, Ιατρικής και Μαθηματικών; Να μην έχουν τη δυνατότητα τα ελληνικά πανεπιστήμια να ανταγωνιστούν άλλα από διάφορες χώρες, επειδή μια νομενκλατούρα διδασκόντων κι η Αριστερά, τα έχουν καταστήσει φέουδά τους;
Λεπτομέρεια: Η χούντα ήταν εκείνη που κατέστησε την τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ΝΠΔΔ, κάτι που δεν άλλαξε στη μεταπολίτευση.
Πώς θα παρακαμφθεί η σκόπελος του άρθρου 16; Προς το παρόν και μέχρι την Συνταγματική αναθεώρηση, αυτό μπορεί να συμβεί μόνο μέσω παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ και με τον μηχανισμό που σχεδιάζει η κυβέρνηση, επιδιώκοντας να εναρμονίσει το εθνικό με το ενωσιακό δίκαιο.
Η ουσία είναι ότι Μητσοτάκης και Πιερρακάκης προχωρούν σε μια σημαντική μεταρρύθμιση. Σε κάτι που είναι ωφέλιμο στην Παιδεία μα και στην Οικονομία. Ας σκεφτούμε ότι μόνο στην Κύπρο σπουδάζουν δεκάδες χιλιάδες φοιτητές από όλη την υφήλιο, εκ των οποίων 18 χιλιάδες Έλληνες. Η δε ιδιωτική εκπαίδευση «καταθέτει» σχεδόν 7 μονάδες του ΑΕΠ στην οικονομία του νησιού.
Μ’ αυτά και με πολλά άλλα, μόνο θετικά συμπεράσματα και σχόλια οφείλονται για την κυβερνητική μεταρρύθμιση με τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρας μας. Κι ήδη δέκα κορυφαία ιδρύματα από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, έχουν αρχίσει τις προετοιμασίες για την ίδρυση παραρτημάτων τους στην Ελλάδα.
Κι ας γκρινιάζει η αναχρονιστική Αριστερά, κυβερνώσα ή μη…