Η διαχείριση της ταχύτητας είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της οδήγησης. Αν ένας οδηγός μειώσει μόλις 5% τον μέσο όρο της ταχύτητας, με την οποία οδηγεί θα συμβάλλει στη μείωση κατά 30% των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Αυτό είναι ένα από τα βασικά στοιχεία των σεμιναρίων που διοργανώνει το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» σε όλη την Ελλάδα και που έχει ως κύριο μέλημά του την μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. «Η διαχείριση της ταχύτητας είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Δεν γνωρίζει ο κόσμος ότι αν μειώσουμε κατά 5% τον μέσο όρο της ταχύτητάς μας, συμβάλλουμε κατά 30% στην μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων. Εμείς αυτό το επισημαίνουμε συνεχώς, όπου βρεθούμε και όπου σταθούμε.
Αυτοί που παρακολουθούν τα προγράμματα και τα σεμινάριά μας μέσα από προσομοιωτή και ειδικούς αλγόριθμους καταλαβαίνουν την σημαντικότητα αυτής της παραμέτρου, δηλαδή της μείωσης της ταχύτητας κατά 5%. Βλέποντας το τελικό αποτέλεσμα, οι οδηγοί εκπλήσσονται πόσο μεγαλώνει η απόσταση ακινητοποίησης όταν αυξάνεται η ταχύτητα», ανέφερε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9fm» η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.
Η ίδια και οι συνεργάτες του Ινστιτούτου εδώ και 15 χρόνια «θέλουμε να προστατεύσουν την ανθρώπινη ζωή στο δρόμο και θεωρούμε ότι και εμείς έχουμε βοηθήσει σε αυτή την κατάσταση. Η οδική ασφάλεια είναι ένα σύνθετο θέμα. Είναι ένα ζήτημα παιδείας και πολιτισμού και ένα θέμα που έχει να κάνει με την καθημερινότητά μας. Στόχος μας είναι να υπάρχει ένας κόσμος χωρίς τροχαία δυστυχήματα.
Θέλουμε να βοηθήσουμε την πολιτεία σε ζητήματα πρόληψης, ευαισθητοποιώντας την κοινωνία. Θέλει πολλή δουλειά. Οι αριθμοί και οι δείκτες έχουν βελτιωθεί, αλλά δεν μπορεί να είμαστε ικανοποιημένοι και να χαιρόμαστε, γιατί κανένας θάνατος στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός. Το έργο μας έχει διεθνή αναγνωρισιμότητα και αυτό μας ικανοποιεί. Έχουμε δώσει ιδέες και προτάσεις και σε άλλες χώρες. Το Ινστιτούτο είναι συμβουλευτικό όργανο στον ΟΗΕ και συμμετέχω σε αυτό το συμβούλιο. Μέσα από αυτές τις συνεργασίες προτείνουμε ενέργειες που έχουν ως στόχο την εξάλειψη των ατυχημάτων».
Αναλύοντας τους παράγοντες που συμβάλλουν στη βελτίωση της οδηγικής ασφάλειας η κ. Μυλωνά επισήμανε πως: «η προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος γίνεται μέσα από την ασφάλεια των οχημάτων, τις ασφαλείς υποδομές, την καλύτερη χρήση προστατευτικού εξοπλισμού, τις χαμηλότερες ταχύτητες, την διαχείριση ταχύτητας και την διαρκή συστηματική παρουσία της τροχαίας στους δρόμους. Στα θέματα των μοτοσικλετιστών είμαστε μεταξύ των χωρών με τα περισσότερα δυστυχήματα στις μοτοσικλέτες. Αν και η Ευρώπη είναι η ασφαλέστερη περιοχή στον πλανήτη εντοπίζουμε σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις χώρες. Η χώρα αν και ήταν ανάμεσα στις 8 χώρες με τους καλύτερους δείκτες μείωσης των ατυχημάτων, εντούτοις είμαστε η χώρα με τα περισσότερα ατυχήματα στους μοτοσικλετιστές».
Το όριο ταχύτητας των αυτοκινητοδρόμων είναι το σωστό, εκτίμησε η κ. Μυλωνά επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις. «Θεωρώ ότι τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους είναι τα σωστά. Εφόσον οι οδηγοί τηρούν τον ΚΟΚ και δεν έχουμε οδηγούς που προσπερνούν από δεξιά ή κάνουν άλλες σημαντικές παραβάσεις, τότε συμφωνώ με τα συγκεκριμένα όρια. Το όριο των 30 χιλιομέτρων μέσα στις πόλεις και μάλιστα κοντά σε σχολεία θα πρέπει να εφαρμοστεί. Βλέπουμε ότι σε κάποιες περιοχές εφαρμόζονται τέτοιες πρωτοβουλίες με θετικά αποτελέσματα.
Οι αλλαγές του ορίου ταχύτητας είναι σημαντικός παράγοντας την στιγμή που έχει αυξηθεί η τάση των ανθρώπων για περισσότερο περπάτημα ή για ποδηλασία. Τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα γίνονται στις πόλεις και μάλιστα κοντά στο σπίτι μας. Ειδικά όταν χαλαρώνουμε και είμαστε σίγουροι ότι γνωρίζουμε πολύ καλά το δρόμο ή ότι είμαστε καλοί οδηγοί. Παρά το γεγονός ότι έχουμε πολύ καλά στοιχεία ως Έλληνες, έχουμε υψηλά επίπεδα παραβατικότητας. Ενώ δείξαμε στην εποχή του κορονοϊού ότι μπορούμε να είμαστε πειθαρχημένοι, εντούτοις δεν αντιμετωπίζουμε σοβαρά το πρόβλημα.
Ο ενημερωμένος πολίτης γνωρίζει τον κίνδυνο, φοβάται και προσέχει. Ο νεαρός Έλληνας οδηγός έχει παιδεία. Το βλέπουμε από τους νέους που έρχονται κοντά μας. Ελπίζουμε σε αυτήν την καινούρια γενιά. Βλέπουμε με λύπη ότι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί αλλάζουν συμπεριφορές πολύ δύσκολα. Οι παλιότεροι θεωρούν ότι τα γνωρίζουν όλα, νομίζουν ότι είναι οι καλύτεροι οδηγοί, ή δεν πιστεύουν ότι θα συμβεί σε αυτούς το τροχαίο. Οι ψυχολόγοι της κυκλοφορίας λένε ότι οδηγούμε όπως ζούμε», είπε χαρακτηριστικά η κ. Μυλωνά.
Τέλος, αναφερόμενη στη δουλειά των σεμιναρίων η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά τόνισε: «Έχουμε δώσει ένα πολύ μεγάλο βάρος στην εκπαίδευση. Συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Παιδείας και με την εκπαιδευτική τηλεόραση. Χαιρόμαστε για την μεγάλη συμμετοχή. Τα σεμινάριά μας τα έχουν παρακολουθήσει περίπου 5.000 εκπαιδευτικοί.
Μέσα στον Ιούλιο έχουμε ένα μεγάλο εκπαιδευτικό σεμινάριο για την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μετέχουν εκπαιδευτικοί από 8 χώρες. Θα έχουν στην διάθεσή τους εργαλεία για να τα αξιοποιήσουν στην τάξη και για την ενημέρωση των μαθητών. Να συνδέουν τα μαθήματα με το αυτοκίνητο. Τα μαθηματικά για παράδειγμα να τα συνδέουν όταν μιλάμε για την ταχύτητα του αυτοκινήτου, την φυσική, την γλώσσα όταν θέλουν να μιλήσουν για την ιστορία του αυτοκινήτου».
Κυριάκος Παρασίδης/ΑΠΕ-ΜΠΕ