Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου
Για τα αποτρόπαια περιστατικά κακοποίησης ανηλίκων
Τις ημέρες αυτές, λίγο μετά τα όσα αποτρόπαια αποκαλύφθηκαν στην υπόθεση του Κολωνού, η κοινωνία μας συγκλονίζεται από νέες καταγγελίες για κακοποίηση παιδιών.
Οι καταγγελίες είναι σοβαρές και μάλιστα για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα, όπως είναι τα παιδιά που έχουν βρεθεί εκτός της οικογενειακής τους εστίας για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Χρειάζεται να γίνει πλήρης διερεύνηση των καταγγελιών και πλήρης διαλεύκανση της υπόθεσης από τις αρμόδιες αρχές. Δεν χρειάζεται ούτε αδιαφορία, ούτε και κωλυσιεργία, αλλά ούτε και βιαστικές κινήσεις και συμπεράσματα. Γιατί, ο,τι απόφαση κι αν παρθεί, αυτή θα αφορά τα παιδιά.
Και σε αυτήν την περίπτωση, η Ελληνική Αστυνομία συνδράμει στη δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη προκειμένου να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια και -εφόσον υπάρχουν εγκληματικές πράξεις- οι υπαίτιοι να οδηγηθούν στη Δικαιοσύνη. Ο νόμος ισχύει για όλους, χωρίς εξαιρέσεις -θέλω να το ξεκαθαρίσω αυτό- και οι Αρχές λειτουργούν χωρίς να επιφυλάσσουν διακριτική μεταχείριση σε κανέναν.
Όπως είπα και προηγουμένως, η υπόθεση βρίσκεται πλέον στα χέρια της δικαιοσύνης και των αρμόδιων αρχών. Η προσοχή όλων μας πρέπει να είναι και είναι στραμμένη στην ασφάλεια των παιδιών που διαμένουν στη δομή, που διαμένουν στην «Κιβωτό». Τα παιδιά πρέπει να έχουν τη μέγιστη δυνατή προστασία, εντός της δομής, όποια εξέλιξη και αν έχει αυτή η υπόθεση που μας έχει ευαισθητοποιήσει όλους. Μετά από σύσκεψη που έγινε υπό τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου με την συμμετοχή του Υπουργού, κ. Χατζηδάκη, της Υφυπουργού, κ. Μιχαηλίδου και του Γενικού Γραμματέα, κ. Σταμάτη αποφασίστηκε η άμεση αντικατάσταση της διοίκησης της «Κιβωτού». Η πρώτη μας έγνοια είναι τα παιδιά και για αυτό η εξέλιξη αυτή είναι επιβεβλημένη και μπορεί να πραγματοποιηθεί χάρη στη διάταξη που ψήφισε η Κυβέρνησή μας τον Απρίλιο του 2022 .
Μέχρι σήμερα στο χώρο της επιμέλειας των ανηλίκων παρατηρείται και στην Ελλάδα και διεθνώς η δραστηριοποίηση εθελοντικών οργανώσεων, καθώς το ζήτημα είναι τεράστιο και καμία χώρα στον πλανήτη δεν μπορεί να το χειριστεί αποκλειστικά και μόνο μέσα από μια κεντρική κρατική διαχείριση. Πολλές από τις δομές αυτές έχουν μακροχρόνια ιστορία και έχουν προσφέρει πάρα πολλά στα νέα παιδιά. Στην κυριολεξία έχουν σώσει ανθρώπινες ζωές και έχουν αποτρέψει ανθρώπινες τραγωδίες.
Επειδή όμως διεθνώς θεωρείται ότι καλύτερη πρακτική είναι η αποϊδρυματοποίηση των ανηλίκων και η ενίσχυση του θεσμού της αναδόχου οικογένειας, εμείς θέλουμε να προχωρήσουμε με ακόμη γρηγορότερα βήματα προς τα εκεί.
Η Κυβέρνησή μας δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην αποϊδρυματοποίηση των παιδιών που βρίσκονται στις δομές. Για το σκοπό αυτό, ενισχύεται διαρκώς ο θεσμός της αναδοχής και της υιοθεσίας. Και ήδη το 40% των παιδιών που διαβιούσαν το 2019 σε ιδρύματα είναι σήμερα στις κατάλληλες για αυτά οικογένειες.
Σημειώνεται ότι για την ενίσχυση του θεσμού της αναδοχής η Κυβέρνηση προχώρησε σε τρεις βασικές αλλαγές του θεσμικού πλαισίου:
Στη μείωση του χρόνου που απαιτείται από τη στιγμή που ο πολίτης καταθέτει την αίτησή του μέχρι την ένταξή του στο Εθνικό Μητρώο υποψηφίων γονέων.
Στη θέσπιση του επιδόματος αναδοχής, ως οικονομική ενίσχυση προς όλες τις ανάδοχες οικογένειες, που κυμαίνεται από 325 έως και 1.200 ευρώ το μήνα ανάλογα με τις ειδικές ανάγκες των παιδιών που υιοθετούνται.
Και στην διεύρυνση των ηλικιακών ορίων για όσους επιθυμούν να γίνουν ανάδοχοι. Από 30 έως 60 ετών που ήταν, η αναδοχή είναι πλέον εφικτή σε συμπολίτες μας από 25 έως και 75 ετών, με μέγιστη ηλικιακή διαφορά μεταξύ του παιδιού και του αναδόχου, τα 50 έτη.
Δυστυχώς, έως πρόσφατα, ο χώρος των ιδρυμάτων αυτών είχε αφεθεί σχεδόν ανεξέλεγκτος. Επαφιόμασταν περισσότερο στην προσωπική ευθύνη, το ζήλο και το φιλότιμο των εθελοντικών δομών των οργανώσεων αυτών. Επαναλαμβάνω, σε πολλές περιπτώσεις το μοντέλο αυτό απέδωσε, σε άλλες όμως, φαίνεται, ότι αφέθηκαν περιθώρια ώστε να φυτρώσουν ζιζάνια. Η αρμόδια Υπουργός φροντίζει εδώ και καιρό για τη θεσμική οχύρωση και οργάνωση του χώρου, με μοναδική μέριμνα, με απόλυτη προτεραιότητα το καλό των παιδιών. Χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί σε τέτοιου είδους περιπτώσεις και ευαίσθητοι, χωρίς παρορμητισμό. Όλα πρέπει να γίνουν θεσμικά και θα γίνουν θεσμικά και με βάση τις αρχές του δικαίου και της λογικής.
Η θέση και οι πολιτικές της Κυβέρνησης απέναντι σε φαινόμενα κακοποίησης παιδιών είναι ξεκάθαρες και συνοψίστηκαν από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Προστασία των Παιδιών από τη Σεξουαλική Κακοποίηση. Συνοψίστηκαν με μία φράση «μηδενική ανοχή».
Απολογισμός δράσεων προηγούμενης εβδομάδας
Η Κυβέρνηση, όπως είναι γνωστό, εφαρμόζει ένα καλά μελετημένο σχέδιο για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της εισαγόμενης ακρίβειας στα αγαθά, για την προστασία της ποιότητας ζωής των πολιτών απέναντι στις εισαγόμενες κρίσεις, για την απόκρουση των έξωθεν επιβουλών και για τη διασφάλιση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, αλλά και για την χαλύβδωση των θεσμών και τη βελτιστοποίηση του Κράτους, την ανάπτυξη της οικονομίας και την αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου της ελληνικής κοινωνίας. Αυτές είναι οι προτεραιότητές μας γιατί αυτά είναι τα ζητούμενα, αυτές είναι οι προτεραιότητες των πολιτών. Κανείς δεν θα μας οδηγήσει να ξεστρατίσουμε από αυτήν την προσήλωση και να ασχοληθούμε κυρίως σε άλλα. Προχωράμε χωρίς να κοιτάζουμε πίσω, χωρίς να μένουμε δέσμιοι του παρελθόντος. Γιατί στο τέλος της τετραετίας ο πολιτικός και εκλογικός απολογισμός θα γίνει βάσει των έργων και όχι βάσει των συκοφαντιών, των φημών και της τοξικής ατζέντας.
Απέναντι στο ψέμα, τη διαστρέβλωση, τα κούφια λόγια, η Κυβέρνηση αντιπαρατάσσει συγκεκριμένο έργο με χειροπιαστά αποτελέσματα για τον πολίτη. Την προηγούμενη εβδομάδα:
-Θεσπίστηκε και μπαίνει σε εφαρμογή -πέρα από τον μηχανισμό ανάκτησης των υπερεσόδων από τους παραγωγούς- και μηχανισμός ανάκτησης υπερεσόδων από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας. Θα εφαρμοστεί για την περίοδο Αυγούστου 2022-Ιουλίου 2023. Κατά την πρώτη εφαρμογή της ρύθμισης, θα ανακτηθούν τα υπερέσοδα της περιόδου από 1ης Αυγούστου μέχρι 31 Οκτωβρίου και στη συνέχεια θα ανακτώνται ανά τρίμηνο. Σε πρώτη φάση θα καταβάλλεται το 60% των υπερεσόδων και το υπόλοιπο 40% στη λήξη του μηχανισμού ανάκτησης. Το σύνολο των εσόδων θα διοχετεύονται στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για χρηματοδότηση των επιδοτήσεων των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
-Από την προηγούμενη Τετάρτη μπήκε στην τρίτη εβδομάδα λειτουργίας του το «καλάθι του νοικοκυριού», καταγράφοντας σημαντική μείωση τιμών. Από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» στα 186, (ποσοστό 22%) η τιμή μειώθηκε, στα 555, (ποσοστό 69%) η τιμή παραμένει σταθερή και μόλις σε 75 (ποσοστό 9%) η τιμή αυξήθηκε.
–Σε ό,τι αφορά την στήριξη των νέων και την Παιδεία σημειώνω ότι ξεκίνησε η δωρεάν Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων για 116 χιλιάδες νέους μας μέσω της συνεργασίας ΔΥΠΑ – ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Αφορά όλους τους εγγεγραμμένους ανέργους έως 30 ετών, όλους τους μαθητές και σπουδαστές ηλικίας έως 30 ετών των ΕΠΑΣ και των ΙΕΚ.
–Μια σημαντική διαπίστωση αφορά στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι 9η μεταξύ των κρατών που επιλέγουν οι νέοι από τις Η.Π.Α. για να σπουδάσουν (ηταν στη 12η θεση το 2019).
–Στο μεταξύ, ολοκληρώθηκε το Πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα ΙΙ» για εκπαιδευτικούς δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, καθώς και πυρόπληκτες οικογένειες με εξαρτώμενα μέλη που φοιτούν σε εκπαιδευτικές δομές της χώρας. Διατέθηκαν για το σκοπό αυτό πάνω από 132 εκατ. ευρώ και αξιοποιήθηκαν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το 97% του συνόλου των εκπαιδευτικών αιτήθηκε και έλαβε τη σχετική επιταγή ονομαστικής αξίας 200 ευρώ.
–Σε ό,τι αφορά στο περιβάλλον, σημειώνω αφενός μεν την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών στο 94,5% της Επικράτειας και αφετέρου την έναρξη των εργασιών, την περασμένη εβδομάδα, για τη δημιουργία ενός νέου δημόσιου χώρου άλσους αναψυχής στο Μάτι, στο πρώην οικόπεδο του Ν.Α.Τ με τη γνωστή χορηγία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
— Μείζονος σημασίας για τη χώρα μας είναι το γεγονός ότι σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και υψηλών επιτοκίων, χάρη στην έξυπνη διαχείριση του δημόσιου χρέους από τον ΟΔΔΗΧ, δημιουργείται ένα παράθυρο, κατά το οποίο το ετήσιο κόστος χρηματοδότησης της χώρας θα μπορεί να είναι χαμηλότερο από τα σημερινά επιτόκια της αγοράς, δημιουργώντας συνθήκες ακόμη μεγαλύτερης ασφάλειας.
–Σημειώνω ακόμη τη χρηματοδότηση με 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ των 18 μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ που βρίσκονται στην Ελλάδα για την προστασία τους από τις απειλές της κλιματικής κρίσης.
–Επισημαίνω ακόμη ότι τίθεται σε εφαρμογή ολιστικό σχέδιο 7 σημείων ύψους 40 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση και την πλήρη παραγωγική αξιοποίηση και προστασία του παραδοσιακού ελαιώνα της Άμφισσας -είχε την ευκαιρία να αναφερθεί ο Πρωθυπουργός σε αυτό- που αποτελεί τμήμα του δελφικού τοπίου και μικρό μέρος του κάηκε το Καλοκαίρι του 2022. Όλα αυτά μόλις την προηγούμενη εβδομάδα.
Θεσπίζεται πιλοτική λειτουργία για το «κουμπί πανικού» σε περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας
Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μας επιδείξαμε μέριμνα για θέματα δικαιωμάτων και αντιμετώπισης της βίας, έμφυλης βίας και μη. Η προσπάθειά μας συνεχίζεται.
Την προηγούμενη εβδομάδα ψηφίστηκε ρύθμιση με την οποία δρομολογείται η πιλοτική λειτουργία της ψηφιακής εφαρμογής «Κουμπί Πανικού» (panic button). Η εφαρμογή εγκαθίσταται στα έξυπνα κινητά και δίνει τη δυνατότητα στις γυναίκες που την έχουν εγκαταστήσει να ειδοποιούν άμεσα την Αστυνομία σε περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας. Εφόσον πατηθεί το κουμπί, θα σταλεί γραπτό μήνυμα (sms) στην Αστυνομία για περιστατικά οικογενειακής βίας που συνδέονται με απειλή ή κίνδυνο της ζωής ή της σωματικής ακεραιότητας, προκειμένου να υπάρχει άμεση επέμβαση και αποτροπή του κινδύνου αυτού. Δικαιούχοι εγγραφής στην εφαρμογή κατά την πιλοτική λειτουργία του προγράμματος είναι γυναίκες που έχουν υπάρξει θύματα ενδοοικογενειακής βίας, που διαμένουν στην Περιφέρεια Αττικής και την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Σημειώνεται ότι ανάμεσα στα άλλα η νέα εφαρμογή:
Μειώνει το χρόνο ενημέρωσης – καταγγελίας για περιστατικά κινδύνου.
Είναι πολύ απλή στη χρήση της.
Επιτρέπει την ενημέρωση των Αρχών χωρίς να το αντιλαμβάνεται ο δράστης.
Και βέβαια λειτουργεί αποτρεπτικά.
Τα βήματα που έχουν γίνει είναι σημαντικότατα, αλλά συνεχίζουμε με ζήλο σε όλες τις αναγκαίες κατευθύνσεις για να εκριζώσουμε τις κακοποιητικές συμπεριφορές από κάθε τομέα, από κάθε πτυχή της κοινωνίας μας. Ο στόχος είναι σαφής, είναι καθαρός και προς αυτόν και προχωράμε ολοταχώς.
Αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας
Θέλω επίσης να επισημάνω την έμφαση που δίνει η Κυβέρνησή μας στη διαρκή αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας. Ήδη -όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην εκδήλωση για τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου- αν και είχαμε φέτος περισσότερες φωτιές από το μέσο όρο των τελευταίων 15 ετών, οι απώλειες και οι ζημιές που είχαμε από τις φωτιές αυτές ήταν συντριπτικά μικρότερες.
Αυτό δεν έγινε στην τύχη. Όλοι οι πολίτες ξέρουν πολύ καλά ότι πριν από 3,5 χρόνια, όταν μας εμπιστεύτηκε ο ελληνικός λαός, η Πολιτική Προστασία ήταν ουσιαστικά ένα έρημο, ένα απαξιωμένο γραφείο. Σήμερα είναι ένα αυτόνομο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με αυξημένες δυνατότητες και με αδιαμφισβήτητη πια αποτελεσματικότητα. Δόθηκε -και δίνεται- έμφαση στην προστασία της ανθρώπινης ζωής με τη χρήση του 112, με την πρόληψη και την έγκαιρη παρέμβαση. Παρούσα σε όλες τις δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζει η χώρα και η ελληνική κοινωνία. Στις φωτιές, στις πλημμύρες, ακόμη και στην κρίση της πανδημίας, στη διαδικασία του εμβολιασμού με την Επιχείρηση «Ελευθερία», η Πολιτική Προστασία δίνει απτά δείγματα γραφής του τι εννοούμε όταν λέμε ότι προετοιμάζουμε σωστά την ουσιαστική αντιμετώπιση κάθε κρίσης και πρόκλησης που αντιμετωπίζουμε.
–Ένα ακόμη βήμα έγινε το περασμένο Σάββατο με την έναρξη λειτουργίας της Ακαδημίας Πολιτικής Προστασίας, η οποία φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει μια νέα αρχή για τον εθελοντισμό στη χώρα μας. Να αποτελέσει ένα «φυτώριο» εθελοντισμού, μια σχολή ανοιχτή στην κοινωνία, όπου τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εθελοντές, αλλά και απλοί πολίτες, θα μπορούν να εκπαιδευτούν, λαμβάνοντας σχετική πιστοποίηση, ώστε να συμβάλλουν με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, συνδράμοντας τις αρμόδιες Αρχές. Και βέβαια να αποτελέσει το εγχείρημα αυτό, το έναυσμα για ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των εθελοντικών οργανώσεων σε αυτόν τον τομέα στη χώρα μας.
Η περιβαλλοντική κρίση είναι εδώ και κανείς δεν δικαιούται ούτε να την υποβιβάζει, ούτε να την υποτιμά, ούτε και να κλείνει τα μάτια, ούτε να υποκρίνεται πως τίποτα δεν άλλαξε. Με σχέδιο, με τεχνογνωσία, με ισχυρή πολιτική βούληση ανταποκρινόμαστε πολυεπίπεδα και σε αυτές τις προκλήσεις στις απαιτήσεις των καιρών.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να ρωτήσω αν ανησυχεί την Ελληνική Κυβέρνηση η ευκολία με την οποία η Τουρκία προσβάλλει στόχους περιμετρικά των εθνικών της συνόρων κι αναφέρομαι στο περιστατικό, στους βομβαρδισμούς στη Συρία και αν ανησυχεί την Ελληνική Κυβέρνηση η χθεσινή συνάντηση που είχε ο κ. Erdoğan με έναν στρατηγικό σύμμαχο της Ελλάδας, τον Αιγύπτιο Πρόεδρο, τον κ. Sisi. Ευχαριστώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει φροντίσει, έτσι ώστε η εξωτερική μας πολιτική, αλλά και η αμυντική μας πολιτική να είναι τέτοια που να θωρακίζει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και τα εθνικά μας συμφέροντα. Είναι μια πολιτική που μας προφυλάσσει από το να εγκλωβιζόμαστε σε διλήμματα και σε επώδυνα διλήμματα της τελευταίας στιγμής. Είναι μια πολιτική που μας έχει οδηγήσει να είμαστε μια χώρα με αυτοπεποίθηση, με ισχυρές συμμαχίες, με αποτελεσματικότατη αποτρεπτική ισχύ. Είναι μια πολιτική που έχει οδηγήσει, ώστε η χώρα μας να είναι μια χώρα που ούτε μπορεί κανείς να την εκφοβίσει, ούτε να την απειλήσει, ούτε να την εκβιάσει.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Καλησπέρα, κύριε Εκπρόσωπε. Πώς προσεγγίζει η Κυβέρνηση την εικόνα με την έξωση της χαμηλοσυνταξιούχου δημοσιογράφου, Ιωάννας Κολοβού, από αστυνομικά όργανα, για χρέος στις τράπεζες; Χρέος 15.000. Αν αυτές οι εικόνες συνάδουν με το κοινωνικό προφίλ της Κυβέρνησης και αν χρειάζονται διορθωτικές κινήσεις, παρεμβάσεις στη νομοθεσία, ώστε να αποτρέπονται αυτές οι εικόνες;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς και δεν συνάδουν. Να υπενθυμίσω, άλλωστε, ότι έχουμε δημιουργήσει ένα πλαίσιο σε ό,τι αφορά στο ιδιωτικό χρέος των πολιτών, που να αποτρέπει ακριβώς τέτοιου είδους περιπτώσεις. Τοποθετούμαι πάντοτε με την επιφύλαξη ότι δεν γνωρίζω σε βάθος την υπόθεση, τοποθετούμαι με βάση τις πληροφορίες που διαβάζω από τον Τύπο. Εάν όλα αυτά που λέγονται για το κόστος βάσει του οποίου βγήκε το σπίτι στον πλειστηριασμό και τα οικονομικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης κυρίας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, κρατώ επιφύλαξη διότι δεν ξέρω σε βάθος την υπόθεση. Αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι το πλαίσιο που έχουμε διαμορφώσει παρέχει μια σειρά από δυνατότητες στους ευάλωτους συμπολίτες μας, προκειμένου να μην χάσουν την πρώτη τους κατοικία και, αντίθετα, να μην προστατεύονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Οπότε προφανώς και μας προβληματίζει. Είναι τελείως εκτός της φιλοσοφίας της πολιτικής που είχαμε, όταν διαμορφώναμε αυτού του είδους το πλαίσιο. Επαναλαμβάνω και πάλι, κρατώντας την επιφύλαξη να μην γνωρίζω σε βάθος τα χαρακτηριστικά αυτής της υπόθεσης που έφτασε στη σημερινή, πολύ δυσάρεστη αυτή εικόνα.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, από ό,τι καταλαβαίνω θα υπάρξει ένα νέο πλαίσιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας; Υπάρχει κάτι που το συζητάτε; Ακριβώς για να αποφευχθούν τέτοια φαινόμενα όπως σήμερα; Να έχουμε κάτι για να στηριχθούν περαιτέρω οι άνθρωποι που έχουν ανάγκη και το χρειάζονται; Ευχαριστώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει ένα πολυεπίπεδο πλαίσιο προστασίας στην πρώτη κατοικία. Έχουμε αναφερθεί και στην ενημέρωση εδώ και αρκετές άλλες φορές, που ξεκινά από τους εξωδικαστικούς συμβιβασμούς που μπορεί να γίνουν, με την επιδότηση του Κράτους σε ανθρώπους, έτσι ώστε να πληρώνουν δόσεις ή ακόμη και το ενοίκιο, εφόσον πάει σε έναν φορέα το σπίτι τους, για να μπορέσουν να το επανακτήσουν μετά από μια περίοδο μιας δωδεκαετίας. Πολύ συγκεκριμένα βήματα, έτσι ώστε, κυρίως οι ευάλωτοι συμπολίτες μας, να μη φτάσουν στη δυσάρεστη κατάσταση του πλειστηριασμού. Ένα πλαίσιο το οποίο έχει αποδώσει και που, επαναλαμβάνω και πάλι, βασικός του στόχος είναι, προφανώς, η τήρηση της νομιμότητας, η εξάντληση κάθε δυνατότητας προστασίας των ευάλωτων και η αποτροπή να γλιτώνουν τις υποχρεώσεις τους οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Υπάρχει κάποιο σχόλιο από την πλευρά της Κυβέρνησης για την εμπλοκή -σύμφωνα με δημοσίευμα- εμπλοκή ονόματος Υπουργού, του κ. Πιερρακάκη συγκεκριμένα, με το Predator και τη χρήση του για να βρει την οικογένειά του στο Μάτι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι είναι προφανείς αθλιότητες όλα αυτά, που δεν αντέχουν στη σοβαρή κριτική και απάντηση. Παρατηρώ από χθες μια εκτεταμένη προσπάθεια διαφόρων να συσχετίσουν την τραγωδία στο Μάτι με ιστορίες κατασκόπων και με τα κατασκοπευτικά αυτά αφηγήματα. Νομίζω ότι είναι μια ακόμη απόδειξη ότι ανάμεσα στους διάφορους στόχους που έχουν ορισμένοι, είναι να προσπαθήσουν να βγάλουν και από τις πλάτες κάποιων το μεγάλο βάρος ευθύνης που φέρουν για την ανείπωτη αυτή τραγωδία που έζησε η ελληνική κοινωνία στο Μάτι πριν από τέσσερα χρόνια.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το Σαββατοκύριακο η εφημερίδα «Το Βήμα» αποκάλυψε τη λειτουργία του Predator μέσα από την ΕΥΠ με αποσπασμένους αστυνομικούς και ξένους πράκτορες. Το «Documento» περιγράφει πώς στήθηκε το δίκτυο παρακολουθήσεων, παρουσιάζοντας κάποια από τα πρόσωπα αυτά. Οι αποκαλύψεις δείχνουν ένα δίκτυο κατασκοπείας στη χώρα. Ποια η ουσία να συνεχίζετε να στοχοποιείτε δημοσιογράφους που αποκαλύπτουν τα στοιχεία αυτά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν στοχοποιούμε κανέναν δημοσιογράφο. Ίσα-ίσα, επαναλαμβάνουμε σε όλους τους τόνους ότι είναι έργο και υποχρέωση της Δικαιοσύνης -το επαναλαμβάνω- έργο και υποχρέωση της Δικαιοσύνης, να αξιολογήσει όλες τις πληροφορίες και τα στοιχεία γύρω από αυτή την υπόθεση και να προχωρήσει στην άμεση και οριστική διαλεύκανσή της.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός έχει απευθυνθεί στην ΕΥΠ, έχει ρωτήσει αν παρακολουθούσαν τον κ. Χατζηδάκη νόμιμα; Είναι πολύ απλό. Τον παρακολουθούσε νόμιμα η ΕΥΠ τον κ. Χατζηδάκη ή όχι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει ίσα με δεκαπέντε φορές στο ερώτημα αυτό και σας παραπέμπω στην απάντηση που έχω δώσει τις προηγούμενες δεκαπέντε φορές.
ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Στο πρώτο θέμα, με αφορμή την ιστορία της «Κιβωτού». Είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης να τοποθετήσει ένα είδος επόπτη σε αυτές τις δομές, που έχουν να κάνουν με μικρά παιδιά και ευάλωτους ανθρώπους;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με βάση τη διάταξη που ψηφίσαμε το 2022, η Κυβέρνηση θα προχωρήσει άμεσα στην αντικατάσταση της διοίκησης -με βάση τις προβλέψεις της κείμενης διάταξης- της δομής της «Κιβωτού». Θα προχωρήσουμε στην κίνηση αυτή, διότι, όπως σας είπα και προηγουμένως, ναι μεν η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης, όμως εδώ απόλυτη προτεραιότητα είναι να δει κανείς πώς θα συνεχιστεί η εύρυθμη λειτουργία της δομής προς όφελος των παιδιών που φιλοξενεί. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι υπάρχουν ζητήματα. Η δομή αυτή λειτουργούσε κατά 95% με χορηγίες ιδιωτών. Καταλαβαίνει κανείς ότι υπάρχει ενδεχομένως και ένας κλονισμός της εμπιστοσύνης και της σχέσης αυτής. Οφείλει η Κυβέρνηση να μην διακινδυνεύσει σε τίποτα την ομαλή συνέχιση της λειτουργίας της δομής, σε ό,τι αφορά τα παιδιά. Αυτό, υπό τις παρούσες συνθήκες, με τη διοίκηση που υπάρχει τώρα, η Κυβέρνηση αξιολογεί και κρίνει ότι δεν μπορεί να γίνει. Γι’ αυτό, αξιοποιώντας τη διάταξη που ψηφίσαμε το 2022, προχωρούμε άμεσα στην αντικατάσταση της διοίκησης της δομής της «Κιβωτού».
ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Εννοούσα γενικά στις δομές, όχι για τη συγκεκριμένη. Με αφορμή το περιστατικό αυτό.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, όχι. Μόνο στη συγκεκριμένη δομή.
Σ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Πόσο έτοιμη είναι η Ελληνική Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει την πιθανότητα ερευνητικό τουρκικό σκάφος να βρεθεί νότια της Κρήτης, με συνοδεία τουρκικών πολεμικών. Και, επίσης, υπάρχει κόλλημα στο να επεκταθεί η οριοθέτηση ΑΟΖ με την Αίγυπτο, τώρα με τις νέες επαφές που έχουν γίνει μεταξύ της Αιγυπτιακής Κυβέρνησης και του Τούρκου Προέδρου;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση πάντοτε είναι έτοιμη να διαχειριστεί με απόλυτη αποτελεσματικότητα κάθε πράξη που είναι απέναντι στο Διεθνές Δίκαιο, στο Δίκαιο της Θάλασσας και απέναντι στα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τις συζητήσεις, τους σχεδιασμούς για την ΑΟΖ, για την επέκταση των χωρικών υδάτων και όλα τα υπόλοιπα, ισχύουν αυτά που έχουμε επαναλάβει και δηλώσει δημόσια πάρα πολλές φορές.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μια διπλή ερώτηση. Είναι προδοσία των ευρωπαϊκών αξιών η τοποθέτηση του θερμοστάτη άνω των 17 βαθμών; Και σας προβληματίζει η συγκεκριμένη δήλωση του κ. Borrell;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τώρα, ο όρος «προδοσία» είναι λίγο βαρύς για θερμοστάτη. Όλοι πρέπει να συμβάλουμε -για να δώσω για ολοκληρωμένη απάντηση- στην εξοικονόμηση της ενέργειας. Έχουμε πολλές φορές πει ότι αντιμετωπίζουμε πολύ δυσάρεστες καταστάσεις. Τώρα, η λέξη «προδοσία» και οι ευρωπαϊκές αξίες, νομίζω, συνδέονται και με λίγο πιο φορτισμένα και βαριά θέματα. Πάντως, αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να προσπερνούμε ελαφρά τη καρδία την υπαρκτή και ουσιαστική ανάγκη που υπάρχει, όχι μόνο για οικονομικούς, αλλά και για περιβαλλοντολογικούς λόγους, της εξοικονόμησης ενέργειας.
Α. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Ανδρουλάκης για πολλοστή φορά -και σήμερα- κατέθεσε μια πρόταση για να αναλάβει πρωτοβουλία η Βουλή, να φέρει μια εφαρμογή, ένα μηχανισμό ελέγχου για τα κινητά όλων των βουλευτών και των συνεργατών τους. Σκοπεύει η Κυβέρνηση να προχωρήσει στην υιοθέτηση αυτής της πρότασης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχήν η πρόταση δεν έχει απευθυνθεί στην Κυβέρνηση. Έχει απευθυνθεί στη Βουλή. Οπότε η Κυβέρνηση δεν είναι αρμόδια να απαντήσει στην πρόταση αυτή. Η Κυβέρνηση, νομίζω, με πολύ μεγάλη επάρκεια, θεσμικά, με το νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση και από την οποία διαβούλευση, προφανώς θα αξιοποιήσει ιδέες και σκέψεις, που είναι προς την κατεύθυνση και των δικών μας σχεδιασμών και της βούλησής μας να αντιμετωπιστούν διαχρονικές παθογένειες στο ευαίσθητο αυτό θέμα. Δίνει, νομίζω, μια πολύ επαρκή και ικανοποιητική απάντηση σε ό,τι αφορά και τα κακόβουλα λογισμικά και όλα τα υπόλοιπα τα οποία πραγματεύεται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή αναφερθήκατε σ’ αυτό το νομοσχέδιο. Πως σχολιάζετε τοποθετήσεις διαφόρων νομομαθών και συνταγματολόγων ότι υπάρχουν διατάξεις -όπως, για παράδειγμα, αυτή που αφορά στον ορισμό της εθνικής ασφάλειας– οι οποίες ξεπερνούν τα όρια του Συντάγματος;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ξεκινούσα κατ’ αρχήν από το θετικό μήνυμα ότι άπαντες συμφωνούν πως πρόκειται για ρυθμίσεις που κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Και με την έννοια αυτή, θωρακίζουν περαιτέρω θεσμικά την κοινωνία, τη Δημοκρατία μας, απέναντι σε τέτοιου είδους ζητήματα. Από εκεί και πέρα η διαβούλευση είναι ανοιχτή. Για την Κυβέρνηση η διαβούλευση δεν είναι προσχηματική. Όλες οι προτάσεις, που κατατίθενται στο δημόσιο διάλογο και στο πλαίσιο της διαβούλευσης θα αξιολογηθούν από την Κυβέρνηση. Και με την τελική κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή και με τη συζήτηση εκεί, θα έχουμε τη δυνατότητα για μια διεξοδική συζήτηση, για διάλογο από την οποία νομίζω θα αναδειχθεί και το σωστό, το ορθό της παρέμβασης αυτής και τα ζητήματα που επιλύει και οι παθογένειες που αντιμετωπίζει.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στις αποκαλύψεις για τις παρακολουθήσεις θα επιμείνω. Βλέπουμε αποκαλύψεις ότι στη χώρα μας δρούσαν πρόσωπα με παρελθόν δράσης ηλεκτρονική κατασκοπείας σε ξένες μυστικές υπηρεσίες. Έστω, μετά τα δημοσιεύματα ελέγξατε τη δράση αυτών των ανθρώπων; Γνωρίζετε τι έκαναν στη χώρα μας αυτοί οι άνθρωποι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είδα και εγώ αυτές τις ιστορίες των κατασκόπων. Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να ασχολείται με φήμες ή με μυθιστορήματα και με αφηγήματα. Οποιοσδήποτε έχει τέτοιου είδους στοιχεία μπορεί να τα προσκομίσει στη Δικαιοσύνη και από εκεί και πέρα, έχω πει, είναι έργο και υποχρέωση της Δικαιοσύνης να διαλευκάνει κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής. Από ένα σημείο και μετά καταντά και λίγο – πώς να το πω- περίεργο να ασχολείται κανείς με κατασκοπευτικές υποθέσεις και θρίλερ, που ξεκινούν από την παραδοχή ότι κάποιοι διακεκριμένοι κατάσκοποι μυστικών υπηρεσιών ήταν τόσα χρόνια στην Ελλάδα, επηρέασαν τις εσωκομματικές εκλογές στη Νέα Δημοκρατία, εξαπάτησαν τον κ. Τσίπρα, περίπου με το ζόρι τον πήραν δύο εβδομάδες μετά την πυρκαγιά στο Μάτι και τον πήγαν σε ένα κότερο για να τον φωτογραφίσουν και να τον εκθέσουν μετά. Όλα αυτά, νομίζω, απέχουν πολύ από τη σοβαρότητα των προβλημάτων και την ένταση των πραγματικών προβλημάτων με τα οποία οφείλει μια υπεύθυνη Κυβέρνηση να ασχολείται για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πολιτών και στις προσδοκίες της κοινωνίας.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Συγγνώμη, στο θέμα της «Κιβωτού» θα ήθελα. Είπατε για την άμεση αντικατάσταση της Διοίκησης. Από τη στιγμή που το ζήτημα δεν έχει προχωρήσει δικαστικά, τι έχει προκύψει; Υπάρχουν καινούργια στοιχεία; Εξετάστηκαν καινούργια στοιχεία στη σύσκεψη; Υπάρχουν και διαχειριστικά ζητήματα; Επαναλαμβάνω το θέμα δεν έχει προχωρήσει δικαστικά. Βρίσκονται ακόμη στην Υποδιεύθυνση Προστασίας Ανηλίκων της Αστυνομίας οι καταγγελίες. Και γι’ αυτό ρωτάω, προς τι αυτή η αιφνίδια απόφαση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση αξιολογεί πολιτικά ότι όσο η υπόθεση αυτή βρίσκεται σε εξέταση και με την εξέλιξη που έχουμε υπό το βάρος των τελευταίων γεγονότων, που εξετάζονται -επαναλαμβάνω- δεν εξασφαλίζει η παρούσα Διοίκηση την ομαλή λειτουργία της δομής με τη διαβίωση των παιδιών που βρίσκονται εντός των κόλπων της δομής αυτής, για μια σειρά από ζητήματα. Και προς την κατεύθυνση αυτή θα προχωρήσει στην αντικατάσταση της Διοίκησης, κάτι που προβλέπεται, άλλωστε, από τις διατάξεις που ψηφίσαμε τον περασμένο Απρίλιο. Βεβαίως, οι διατάξεις αυτές προβλέπουν ότι η οποιαδήποτε άλλη Διοίκηση, η αντικατάσταση έχει προσωρινό χαρακτήρα, μάξιμουμ ενός έτους. Πηγαίνει ταυτόχρονα η κίνηση αυτή με την εξέλιξη που έχει η υπόθεση στη Δικαιοσύνη και στις αρμόδιες Αρχές.
Σ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Διαβάζουμε και ακούμε ότι, λόγω της πίεσης που ασκείται στην Κυβέρνηση, κορυφαία στελέχη εισηγούνται να πάμε σε εκλογές τον Φεβρουάριο. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει αλλάξει κάτι στον εκλογικό σχεδιασμό της Κυβέρνησης.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αποφάσισε η Κυβέρνηση, λοιπόν, το «ξήλωμα» της Διοίκησης της «Κιβωτού του Κόσμου» και ορθώς έπραξε. Όμως θα εξακολουθήσουν παιδιά να είναι σε δομές. Και υπάρχουν δομές, τις οποίες χειρίζονται ιδιώτες. Μήπως ήρθε η ώρα από τη φιλανθρωπία των διαφόρων ΜΚΟ, εκκλησιαστικών ιδρυμάτων, οποιονδήποτε ιδιωτών να προχωρήσουμε σε αποϊδρυματοποίηση με πιο ενεργό ρόλο του κράτους; Θα κάνετε κάτι προς αυτή την κατεύθυνση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ήδη, κάνουμε πράγματα προς αυτήν την κατεύθυνση, που δεν είχαν γίνει ποτέ σε επίπεδο ελληνικής Πολιτείας. Όπως σας είπα και προηγουμένως, η αποϊδρυματοποίηση είναι ένας στόχος, τον οποίο η Κυβέρνησή μας υποστηρίζει με συγκεκριμένα μέτρα και με ιδιαίτερο ζήλο. Αναφέρθηκα προηγουμένως σε τρία συγκεκριμένα κίνητρα. Στις ρυθμίσεις που περάσαμε το περασμένο καλοκαίρι υπήρχαν και άλλες πρόνοιες, όπως για παράδειγμα, η υποχρέωση όλων αυτών των δομών να αναρτούν πληροφορίες για τα στοιχεία των παιδιών και το ενδιαφέρον αναδοχής σε ένα on line σύστημα, το οποίο να μπορεί να είναι ορατό από όλους. Συχνά το σύστημα αυτό ελέγχεται για να βλέπουμε εάν ικανοποιούνται οι συγκεκριμένες παράμετροι. Υπάρχουν μια σειρά από παρεμβάσεις που έχει κάνει η Πολιτεία όλο το προηγούμενο διάστημα, για να ενθαρρύνει την αποϊδρυματοποίηση των παιδιών, για να μη μένουν τα παιδιά πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι απαιτείται ή από ό,τι είναι αναγκαίο μέσα στα ιδρύματα. Βεβαίως, αυτό δεν είναι κάτι που έχει να κάνει μόνο με θεσμικές ρυθμίσεις ή με οικονομικά κίνητρα, που σαφώς και πρέπει να υπάρχουν και σας είπα και προηγουμένως συγκεκριμένες παρεμβάσεις που η Κυβέρνησή μας έχει κάνει προς την κατεύθυνση αυτή. Είναι και ζήτημα κουλτούρας, αντίληψης, είναι ζήτημα αντιμετώπισης ταμπού που διαχρονικά υπήρχαν. Θέλει πολλή και μεθοδική δουλειά, που πάντως, το να έρχεται το κράτος με συγκεκριμένες ρυθμίσεις και να δείχνει ότι έμπρακτα διευκολύνει ή ενθαρρύνει την αναδοχή, για να φεύγουν τα παιδιά νωρίτερα από τα ιδρύματα, είναι αναμφισβήτητα κάτι που βοηθά γενικότερα το τοπίο αυτό.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σκοπεύει η Κυβέρνηση να ζητήσει από την ΑΔΑΕ να διεξάγει έρευνα στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, ώστε να αποδομηθούν, τεκμηριωμένα και επίσημα, τα δημοσιεύματα περί παράλληλης παρακολούθησης υπουργών από Predator;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση, όπως έχω πει πάρα πολλές φορές, δεν ασχολείται με φήμες. Με συγκεκριμένες θεσμικές ρυθμίσεις αντιμετωπίζει παθογένειες, ασάφειες, αδυναμίες του συστήματος γύρω από το θέμα των νόμιμων επισυνδέσεων και από την άλλη πλευρά, το ζήτημα αυτό σε όλη του την έκταση πια, είναι στα χέρια της Δικαιοσύνης.
ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Να επανέλθω πάλι στο θέμα του επόπτη. Ήταν ένα θέμα που έπεσε στο τραπέζι, δηλαδή αν θα μπορούσε να μπει κάποιος, ο οποίος να ελέγχει λίγο τα ιδρύματα αυτά που ασχολούνται με παιδιά και απορρίφθηκε; Ή δεν έπεσε καθόλου για κάποιον λόγο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συνολικά στο θέμα της προστασίας των παιδιών και της λειτουργίας των ιδρυμάτων, από τον περασμένο Απρίλιο η Κυβέρνηση έχει νομοθετήσει, έχει αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις και οι δράσεις αυτές βρίσκονται σε εξέλιξη. Σήμερα, στη σύσκεψη αυτή βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την επείγουσα διαχείριση ενός πάρα πολύ κρίσιμου ζητήματος. Αυτού με τη λειτουργία της δομής της «Κιβωτού», υπό το βάρος των τελευταίων γεγονότων και το τι θα γίνει με τα παιδιά που είναι εκεί και με τους γενικότερους κινδύνους που υπάρχουν για την ομαλή λειτουργία της δομής. Αξιολογήθηκαν πολιτικά τα γεγονότα και η Κυβέρνηση ανέλαβε την απόφαση να εφαρμόσει τη ρύθμιση και τη διάταξη που ψηφίσαμε το ’22, για αντικατάσταση της διοίκησης της «Κιβωτού».