Η εισαγωγική τοποθέτηση από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ
και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου,
στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών
και των ανταποκριτών ξένου Τύπου
Η Κυβέρνησή μας ξεκίνησε το έργο της, παραλαμβάνοντας μια Ελλάδα σε θέση μειονεξίας και υστέρησης σε κάθε τομέα, εξαιτίας της κρίσης των μνημονίων. Σχεδόν αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας ξέσπασαν ακόμα μεγαλύτερες κρίσεις -μεταναστευτική εισβολή, πανδημία, ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ενεργειακή κρίση- οι οποίες δεν είχαν όμοιό τους μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θα περίμενε κανείς μια χώρα σαν την Ελλάδα, με εμφανείς αδυναμίες και ελλείψεις, να πέσει στο καναβάτσο, να πετάξει λευκή πετσέτα, και να μείνει για χρόνια δέσμια στο φαύλο κύκλο της υστέρησης.
Σήμερα, τρεισήμισι χρόνια μετά, οι πολίτες ξέρουν άριστα, με αποδείξεις που έχουν βιώσει στην προσωπική τους ζωή, ότι πετύχαμε πολλά, ώστε όχι μόνο να μην βυθιστεί η Ελλάδα, αλλά να ανταπεξέλθει στα προβλήματα με τρόπο πολύ καλύτερο από αρκετές χώρες της Ε.Ε.. Οι κρίσεις μας έπληξαν σφοδρά, μας επηρέασαν έντονα, μας δημιούργησαν πολλαπλά προβλήματα, μας στεναχώρησαν, μας έκαναν αρκετές φορές απαισιόδοξους. Αλλά δεν μας έριξαν στο καναβάτσο σε καμιά περίπτωση. Δεν παραδοθήκαμε.
Αντίθετα, πετύχαμε να σταθούμε όρθιοι αρχικά και στη συνέχεια να σημειώσουμε επιδόσεις που μας κατατάσσουν σήμερα στην πανευρωπαϊκή πρωτοπορία, στην ανάπτυξη της οικονομίας, στην κοινωνική προστασία και στήριξη, στον εκσυγχρονισμό της χώρας.
Τα κοινωνικά προβλήματα, όμως, είναι εδώ και παραμένουν και η κοινωνία περιμένει από εμάς. Με ανανεωμένη εντολή συνέχειας, συνέπειας, σταθερότητας θα πάμε καλύτερα, δίνοντας έμπρακτες λύσεις στις αγωνίες και στα προβλήματα της κοινωνίας και ανοίγοντας νέες προοπτικές και νέες ευκαιρίες για όλους και κυρίως για τους νέους ανθρώπους.
Στην προσπάθεια αυτή, κι όσο πλησιάζουν οι εκλογές, η Αντιπολίτευση έχει να αντιτάξει ένα συντονισμένο σχέδιο φθοράς, ένα συντονισμένο πόλεμο φθοράς, ο οποίος δεν είναι πολιτικός. Και υποστηρίζω ότι δεν είναι πολιτικός γιατί τα μέσα που χρησιμοποιούνται δεν έχουν καμιά σχέση με την πολιτική, όπως τον αντιλαμβάνεται και η Κυβέρνηση και η κοινωνία. Με ψέματα, με υποκριτικές κραυγές, με αλαλαγμούς, με σκανδαλολογία, με τοξικότητα, με μικροπολιτική, δεν υποστηρίζονται τα συμφέροντα της Πατρίδας και της κοινωνίας. Εξυπηρετούνται μόνο κομματικά συμφέροντα, παρέες και μειοψηφίες που βάζουν το ατομικό πάνω από το συλλογικό και το πατριωτικό. Τελευταίο εγχείρημα είναι η εκ νέου υπονόμευση της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. Δικαιοσύνη που κάποιοι την θέλουν αλά καρτ. Την επαινούν και την στηρίζουν αν οι αποφάσεις της και οι ενέργειές της εξυπηρετούν τις προσωπικές και κομματικές τους επιδιώξεις. Την κατηγορούν και την μάχονται σε αντίθετη κατεύθυνση. Αυτή η συμπεριφορά απάδει προς τη θεσμικότητα. Η Δικαιοσύνη πρέπει να προστατεύεται και να στηρίζεται απροϋπόθετα, προκειμένου να κάνει τη δουλειά της.
Και για να γίνω ακόμη πιο συγκεκριμένος, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η Κυβέρνηση δεν υπαγορεύει τις απόψεις και το ρόλο, ούτε της Δικαιοσύνης, ούτε των Ανεξάρτητων Αρχών.
Δεν πολιτικοποιεί και πολύ περισσότερο δεν κομματικοποιεί το ρόλο τους. Άλλοι είναι εκείνοι που πολιτικοποιούν την λειτουργία, προσεγγίζοντας πολύ τελευταία, τις Ανεξάρτητες Αρχές. Οι ίδιοι που πολλές φορές κατά το παρελθόν είχαν χαρακτηρίσει τις Ανεξάρτητες Αρχές «μπούρδες» και ισχυρίζονταν δημοσίως ότι πρέπει να επανέλθουν σε πολιτικό έλεγχο. Σήμερα, αυτοί οι ίδιοι προσεγγίζοντας, επαναλαμβάνω, στενότατα κάποιες Ανεξάρτητες Αρχές προσπαθούν μας πείσουν ότι κόπτονται για την Ανεξαρτησία τους.
Η Κυβέρνησή μας είναι πόλος θεσμικότητας και επιμένει σταθερά στη θεσμική λειτουργία των Αρχών. Η αμφισβήτηση των νόμων, η παρότρυνση σε ανυπακοή, οι επιθέσεις στους εκπροσώπους της Δικαιοσύνης -πολλές φορές και στη Δικαιοσύνη την ίδια- οι θεατρινισμοί, οι μεγαλοστομίες είναι επικίνδυνα μονοπάτια και καλό θα κάνουν οι πολιτικοί κυρίως παράγοντες να αναλογιστούν σοβαρά τη στάση τους αυτή.
Για την πορεία της οικονομίας
Η ελληνική οικονομία -όπως επισημαίνει η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για τη χώρα μας- καταγράφει, εξαιτίας της συνέχισης των μεταρρυθμίσεων, ισχυρή ανάκαμψη, σημαντική αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων και υψηλή ανθεκτικότητα. Καταγράφει, επίσης, σημαντική μείωση της ανεργίας, βελτίωση των δημοσιονομικών μεγεθών, αύξηση των εξαγωγών, αύξηση των επενδύσεων, καθώς και σημαντική πρόοδο στην αποκατάσταση της σταθερότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι -παρουσιάζοντας την έκθεση- ο Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού, Mathias Cormann, υπογράμμισε ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται στο σωστό δρόμο και είναι σημαντικό να συνεχίσει στο ίδιο πλαίσιο.
Αξιοσημείωτο είναι και το συμπέρασμα της έκθεσης ότι, στη διάρκεια των αλλεπάλληλων κρίσεων της τελευταίας περιόδου, η ελληνική οικονομία ξεπέρασε τις προβλέψεις που είχε κάνει ο Οργανισμός και αποδείχθηκε σε πολλά μέτωπα η θετική έκπληξη για την Ευρώπη.
Το 2021 η χώρα μας πέτυχε ανάπτυξη 8,4%, υπερδιπλάσια των αρχικών προβλέψεων, το τρίτο υψηλότερο ποσοστό ανάκαμψης στην Ευρωζώνη. Το 2022 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 5,5%, επίδοση πάλι σχεδόν διπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ενώ κατά την τρέχουσα χρονιά, παρά την υποχώρηση των ρυθμών ανάπτυξης σε ολόκληρη την Ευρώπη, θα είναι τριπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Η Κυβέρνηση -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- στήριξε και θα συνεχίσει να στηρίζει τα κοινωνικά στρώματα που χρειάζονται μεγαλύτερη βοήθεια εξαιτίας των εισαγόμενων κρίσεων. Θέτει, παράλληλα, ως επόμενο στοίχημα την αύξηση των μισθών, ώστε να συγκλίνουν με τους ισχυρότερους ευρωπαϊκούς. Θέτει ως προτεραιότητα τις πολιτικές για προσιτή στέγη, ιδίως για τη νέα γενιά, και ένα σύστημα δημόσιας υγείας με αξιοπρεπή φροντίδα για όλους.
Σημειώνεται ότι κατά την εδώ παρουσία του ο Γραμματέας του ΟΟΣΑ και οι Υπουργοί Οικονομικών και Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπέγραψαν παρουσία του Πρωθυπουργού και του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης μνημόνιο κατανόησης για την ίδρυση ερευνητικού κέντρου του ΟΟΣΑ στην Κρήτη, που αντικείμενό του θα είναι η διασύνδεση πληθυσμιακών και οικονομικών εξελίξεων. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του, το Κέντρο αυτό στην Κρήτη θα διοργανώνει επίσης κάθε χρόνο διεθνές συνέδριο για πληθυσμιακά ζητήματα, σε συνεργασία με το Δήμο Χανίων και το Delphi Economic Forum.
Οι αποτιμήσεις και εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ είναι μία ακόμη απόδειξη, είναι μία τρανή απόδειξη, με το κύρος μάλιστα ενός διεθνούς οργανισμού, για το τι πετύχαμε και πόσα καλύτερα ακολουθούν, αν μείνουμε στην ίδια πορεία χωρίς κλυδωνισμούς και αστάθεια.
Η ανεργία έξι μονάδες πιο κάτω από εκεί που την άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ
Η ανεργία στην Ελλάδα -σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και την Eurostat- μειώθηκε τον Νοέμβριο στο 11,4% από 17,5%, που ήταν το Καλοκαίρι του 2019. Παρά τη διεθνή κρίση -όπως επισημαίνει ο Υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης- η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται και είναι ήδη έξι μονάδες κάτω από εκεί που μας την παρέδωσε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Το Νοέμβριο οι άνεργοι ανήλθαν σε 527.758 άτομα, σημειώνοντας μείωση κατά 85.828 ανθρώπους σε σχέση με τον Νοέμβριο 2021 (14%). Πρόκειται για θετική, αλλά όχι επαρκή, για την Κυβέρνησή μας εξέλιξη και για αυτό συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι πολιτικές και τα προγράμματα τόνωσης της απασχόλησης.
Σημειώνεται ότι έχει ήδη δρομολογηθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» το μεγαλύτερο πακέτο που έχει υπάρξει ποτέ στη χώρα μας για την κατάρτιση 500.000 ανέργων, αλλά και εργαζομένων, ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα που πλησιάζει το 1 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) έχει καταρτίσει 6 νέα προγράμματα με τον τίτλο «Δουλειά για σένα», που θα δημιουργήσουν συνολικά 68.000 νέες θέσεις εργασίας.
Η ανεργία εξακολουθεί να είναι σημαντικό πρόβλημα. Η μέχρι τώρα πολιτική μας στον τομέα αυτό δείχνει έμπρακτα ότι έχουμε βρει λύσεις, ότι έχουμε αξιοποιήσει εργαλεία, ότι έχουμε τις πολιτικές για να την περιορίσουμε και άλλο και να δημιουργήσουμε περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας στο άμεσο μέλλον.
Δράσεις που υλοποιούνται σήμερα για τους νέους
Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδει η Κυβέρνηση στη στήριξη των νέων και κυρίως των ανθρώπων που είχαν την ατυχία να βιώσουν τα πρώτα βήματα της αυτόνομης ζωής τους μέσα σε ένα περιβάλλον αλλεπάλληλων και εισαγόμενων κρίσεων. Έχει, ήδη, αναπτύξει και συνεχίζει σειρά δράσεων ξεκινώντας από την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, αλλά και τις μεταρρυθμίσεις για τον εναρμονισμό επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή. Ανάμεσα στα άλλα οι δράσεις αυτές έχουν να κάνουν με την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη διασφάλιση προσιτής στέγης για τους αδύναμους. Τη στιγμή αυτή υλοποιούνται μια σειρά από δράσεις που αφορούν:
–Πρώτον: Την τόνωση της απασχόλησης των νέων. Περιλαμβάνονται ανάμεσα στα άλλα: Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, «Πρώτο Ένσημο». Τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ για την απασχόληση των νέων, με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν: Προγράμματα κατάρτισης για την ένταξη στην αγορά εργασίας ανέργων 18-29 ετών. Προγράμματα υποστήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας. Ενίσχυση της Μαθητείας για νέους έως 29 ετών.
–Δεύτερον: Τη νέα στεγαστική πολιτική για νέους. Προβλέπει την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος από τα 1.000 στα 1.500 ευρώ και στην περίπτωση συγκατοίκησης στα 2.000 ευρώ. Προβλέπει κυρίως την εφαρμογή του προγράμματος «Σπίτι Μου» προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ με έμφαση στη στέγαση νέων και νέων οικογενειών με χαμηλότοκα ή άτοκα (για τρίτεκνους) στεγαστικά δάνεια, και χαμηλά ενοίκια με τη θέσπιση του θεσμού της κοινωνικής αντιπαροχής κ.ά..
–Τρίτον: Δράσεις για τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν: Άδεια πατρότητας 14 ημερών. Γονική άδεια και για τους δύο γονείς μετά τους δύο μήνες να επιδοτούνται από τη ΔΥΠΑ. Διεύρυνση των επιδοτούμενων από την ΔΥΠΑ αδειών μητρότητας από τους 6 στους 9 μήνες. Επέκταση του προγράμματος επιδότησης για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Το πρόγραμμα «νταντάδες της γειτονιάς» για τη φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών. Τη δημιουργία μονάδων παιδικής φροντίδας σε 120 μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας νηπιαγωγείων και ολοήμερων δημοτικών σχολείων.
Όσο κάποιοι πασχίζουν να βρει τα χάου τους, η Κυβέρνηση παρέχει ήδη πρακτικές και αποδοτικές λύσεις για να βοηθήσει τη νεολαία στα πρώτα της βήματα: στις σπουδές, την εργασία, τη στέγαση, την οικογένεια.
Σχέδιο Νόμου «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα»
Κλείνοντας να σημειώσω συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα». Εισάγεται μια πολύ σημαντική, μια μείζονα μεταρρύθμιση που αναμένεται να αποτελέσει τον μηχανισμό – γέφυρα μεταξύ «Επιτελικού Κράτους» και «Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Στόχος είναι ένα ολιστικό σύστημα κυβερνησιμότητας, για την υλοποίησή του οποίου ορίζονται συγκεκριμένα θεσμικά όργανα:
-Οργανώνεται ένας ευρύς μηχανισμός συντονισμού στο πλαίσιο του οποίου συμμετέχουν όλοι οι συναρμόδιοι φορείς.
-Συστήνεται γνωμοδοτικό όργανο, το «Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης», με κύριο σκοπό τη διατύπωση απόψεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Εσωτερικών αναφορικά με θέματα τόσο ανακατανομής, όσο και μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης που έχουμε στον τόπο μας.
-Συστήνεται με στόχο την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του Συστήματος ένα «Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».
-Προβλέπεται η κατά περίπτωση συγκρότηση «Συντονιστικών Οργάνων υλοποίησης Δημόσιας Πολιτικής» με επιμέρους θεματικές.
Ορίζονται οι γενικοί όροι και η κοινή μεθοδολογία συντονισμού των κατά περίπτωση εμπλεκόμενων σύμφωνα με τις αρχές του «Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».
-Αξιοποιούνται οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες, πληροφοριακά συστήματα και εφαρμογές, ώστε, μεταξύ άλλων, να υποστηριχθεί η καταγραφή, κατηγοριοποίηση και κατανομή των αρμοδιοτήτων των εμπλεκόμενων φορέων.
-Προβλέπεται η κατάρτιση τετραετούς «Σχεδίου Στρατηγικής», καθώς και ετήσιων «Σχεδίων Δράσης» στην «επιχειρησιακή εργαλειοθήκη».
-Εισάγονται με σαφήνεια αρχές, κριτήρια και διαδικασίες για την κατανομή-ανακατανομή και την μεταφορά αρμοδιοτήτων ανεξαρτήτως του επιπέδου διακυβέρνησης.
Δομείται μια νέα μηχανιστική συλλειτουργίας και διαδραστικότητας για όλους τους φορείς του Δημοσίου, που εδράζεται όχι μόνο σε κοινούς άξονες στρατηγικής, αλλά και σε ενιαίους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας.
Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν στη συστηματική διαχείριση των κινδύνων που επηρεάζουν την υλοποίηση των στρατηγικών και των επιχειρησιακών στόχων των φορέων του ευρύτερου δημόσιου:
-Θεσπίζεται η υποχρέωση κάθε φορέα να αναπτύσσει και εφαρμόζει πολιτική, πλαίσιο και διαδικασία διαχείρισης κινδύνων βάσει των διεθνώς αποδεκτών προτύπων.
-Προβλέπονται τα Όργανα Διαχείρισης Κινδύνων και οι αρμοδιότητές τους.
-Προβλέπεται η υποχρέωση τήρησης Μητρώου Κινδύνων από όλους τους φορείς,
-Προβλέπεται Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς, στο οποίο συλλέγονται δεδομένα και πληροφορίες αναφορικά με τους κινδύνους διαφθοράς που αντιμετωπίζουν οι φορείς του Δημοσίου Τομέα.
Η επιτυχημένη διαχείριση των κρίσεων είναι θέμα σχεδιασμού, δεδομένων, τεχνογνωσίας και επαγγελματικής διαχείρισης. Και τα όσα θετικά αποτελέσματα έχουμε πετύχει και τα ακόμη καλύτερα που επιδιώκουμε δεν γίνονται δια της τύχης, αλλά με πλάνο, σχεδιασμό και σκληρή δουλειά.