Η Ακρόπολη εντυπωσιάζει με το κάλλος και τους συμβολισμούς της

Μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς και διεθνούς ακτινοβολίας, η Ακρόπολη εντυπωσιάζει ξανά με το κάλλος και τους συμβολισμούς της. Αφορμή στάθηκε η είδηση της επαναλειτουργίας της –όπως και όλων των αρχαιολογικών χώρων στην Ελλάδα– μετά την καραντίνα για τον κορονοϊό.

Έτσι αυτές τις μέρες τα «βλέμματα» του διεθνούς Τύπου, αλλά και όλου του κόσμου, στράφηκαν με θαυμασμό προς την Ακρόπολη και τα μνημεία της, που αποτέλεσαν σταθμό στην εξέλιξη της δυτικής τέχνης, της αρχαίας μηχανικής και της αρχιτεκτονικής. Και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό: Όπως ενημέρωνε την Πέμπτη 21 Μαΐου, Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η προβολή της επαναλειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης, μετά από 64 μέρες σιωπής λόγω της πανδημίας της covid-19, προκάλεσε τέτοια έκρηξη φιλελληνισμού μεταξύ των προέδρων των Διεθνών Επιτροπών για την Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, που μαζί με το ΥΠΠΟΑ, ανοίγουν μια νέα δυναμική σελίδα στη διεκδίκηση για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

Το ολιγόλεπτο βίντεο, το οποίο υλοποίησε το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, με τη βοήθεια των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, παρουσιάζει εύγλωττα τη μεγαλοπρέπεια του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης, που συμβολίζει παγκόσμιες άυλες πολιτιστικές αξίες, όπως η δημοκρατία, η ελευθερία της έκφρασης και η φιλοσοφία.

Στον φημισμένο Βράχο της Ακρόπολης βρισκόταν το θρησκευτικό κέντρο της αρχαίας πόλης της Αθήνας, που ήταν αφιερωμένο στη λατρεία της προστάτιδας θεάς Αθηνάς, η οποία έδωσε το όνομά της στην πόλη. Τα μνημεία που δεσπόζουν σήμερα στον Βράχο της Ακρόπολης (ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, τα Προπύλαια και ο Ναός της Αθηνάς Νίκης) κατασκευάστηκαν το β΄ μισό του 5ου αιώνα π.Χ., στο πλαίσιο ενός μεγαλεπήβολου οικοδομικού προγράμματος που ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Περικλή.

Ο Παρθενώνας, το λαμπρότερο δημιούργημα της αθηναϊκής δημοκρατίας, είναι το αρτιότερο ως προς τη σύνθεση και την εκτέλεση από τα οικοδομήματα του Βράχου. Αφιερωμένος στη λατρεία της Αθηνάς Παρθένου, είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένος από πεντελικό μάρμαρο. Αρχιτέκτονες του ναού ήταν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης, αλλά τη γενική εποπτεία του έργου είχε ο διάσημος γλύπτης Φειδίας, ο οποίος σχεδίασε και φιλοτέχνησε τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, μαζί με τους μαθητές και συνεργάτες του. Στο εσωτερικό του ναού υπήρχε το περίφημο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, έργο του Φειδία.

Τα μνημειώδη Προπύλαια είναι έργο του αρχιτέκτονα Μνησικλή. Το αρχικό σχέδιο του οικοδομήματος ήταν πρωτοποριακό από αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική άποψη, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ στο σύνολό του. Το Ερέχθειο, το κομψό οικοδόμημα που βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του Βράχου της Ακρόπολης, πήρε το όνομά του από τον μυθικό βασιλιά των Αθηνών Ερεχθέα, που λατρευόταν αρχικά στη θέση αυτή. Ο ναός ήταν αφιερωμένος κατά κύριο λόγο στην Αθηνά και στον Ποσειδώνα. Στη νότια πλευρά του δεσπόζει η περίφημη πρόσταση (προστέγασμα) των Καρυάτιδων, η οποία αποτελούσε το υπέργειο τμήμα του τάφου του Κέκροπα, του άλλου μυθικού βασιλιά της Αθήνας. Ο μικρός ναός της Αθηνάς Νίκης βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλευρά του Βράχου, στο σημείο όπου στα μυκηναϊκά χρόνια υπήρχε ο πύργος του τείχους που προστάτευε την είσοδο στην Ακρόπολη. Αρχιτέκτονας του κτιρίου ήταν ο Καλλικράτης.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΟ διασώστης των ζώων και των πουλιών
Επόμενο άρθροΗΠΑ: “Πράσινο φως” από τη NASA για την πρώτη επανδρωμένη διαστημική αποστολή από το 2011