Η Air Pandemia και τα κομμένα φτερά – Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Σε φάση τροχοδρόμησης βρίσκεται παγκοσμίως ο κλάδος των αερομεταφορών, καθώς η πανδημία κυριολεκτικά προσγείωσε τα αεροπλάνα και βύθισε τζίρο, κέρδη και μετοχές των εταιρειών. Από τον Μάρτιο μέχρι σήμερα, οι αεροπορικοί επιβάτες μειώθηκαν κατά 60% περίπου, ενώ ο τζίρος των εταιρειών μειώθηκε κατά το αστρονομικό ποσό του μισού τρις. δολαρίων.

Χρήστος Παγώνης
Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Όπως τονίζουν παράγοντες του κλάδου «δεν μπορούμε να περιμένουμε το εμβόλιο». Οι απώλειες είναι δραματικές, χωρίς να υπολογίζονται και αυτές των αεροδρομίων και συναφών οικονομικών δραστηριοτήτων. Μόνο οι εμπορευματικές μεταφορές διασώθηκαν σε μια χρονιά που έψαχνε απεγνωσμένα να βρει σωσίβια. Πρόκειται για ένα τομέα που αναμένεται να γνωρίσει δόξες με την τιτάνια διαδικασία διανομής των εμβολίων.

Ωστόσο, σήμερα η προσπάθεια ανάκαμψης θα βρει εταιρείες οι οποίες έχουν γίνει ημικρατικές (Lufthansa) και αεροδρόμια που βρίσκονται υπό πτώχευση.

Τώρα, ο κλάδος ανασυντάσσεται και επινοεί τακτικές marketing που θα ελκύσουν τους εν δυνάμει επιβάτες. Ηδη, κάποιες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, αλλά και οι κολοσσοί των ΗΠΑ, καταργούν τα τέλη αλλαγής εισιτηρίων, ειδοποιούν ότι δεν πουλούν εισιτήριο για τη μεσαία θέση (Delta), ενώ ακόμη προσφέρουν kit test Covid αξίας 129 δολαρίων για να απαλλάξουν τους εν δυνάμει επιβάτες από τη δοκιμασία καραντίνας στον τόπο προορισμού. Τα δώρα επίσης περιλαμβάνουν από γενναία μπόνους μιλίων και παραμονή σε lounge πολυτελείας, μέχρι και ρολόγια!

ΤΟ 2021 θα είναι όλα αλλιώς…

Σύμφωνα με αναλύσεις και προβλέψεις, ο  εκτιμώμενος τζίρος για το 2021 ανέρχεται στα 459 δις δολάρια, με τις ζημίες να περιορίζονται στα 39 δις δολάρια. Περίπου 12 δις των απωλειών θα επωμιστούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες που λόγω της σχετικά μικρής εσωτερικής αγοράς εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις διεθνείς πτήσεις  απ΄ ότι οι Αμερικανοί, οι Ρώσοι ή οι Κινέζοι. Οι ειδικοί αναμένουν σπάσιμο πολλών απευθείας γραμμών και συνεπώς άνθιση των ενδιάμεσων κόμβων, όπως είναι η Φρανκφούρτη, το Αμστερνταμ, η Ζυρίχη και το Παρίσι.

Τα δεδομένα στον υπόλοιπο κόσμο παραμένουν στην ίδια λογική: Στη βορειοανατολική Ασία, δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου διεθνής κίνηση, στην Αυστραλία η εγχώρια κίνηση παρέμενε αρνητική κατά 89% τον Σεπτέμβριο, αλλά η Βραζιλία που είναι μία από τις χώρες που πλήττονται περισσότερο, έχει σημειώσει σταθερή ανάκαμψη στις πτήσεις εσωτερικού και την κυκλοφορία από τον Ιούλιο 2020.

Όλα αυτά βέβαια απορρέουν από την πρώτη φάση της πανδημίας και δεν περιλαμβάνουν τα δεδομένα της δεύτερης φάσης και την ακύρωση των Χριστουγεννιάτικων διακοπών παγκοσμίως. Δεν πρέπει ωστόσο να αγνοείται και μια άλλη παράμετρος που θα περιορίσει τα επαγγελματικά κατ’ αρχήν ταξίδια: Η ψηφιοποίηση, η τηλεδιάσκεψη και ο νέος τρόπος εργασιών, θα καταστήσει μελλοντικά περιττά πολλά χρονοβόρα και κοστοβόρα ταξίδια που γίνονται για επαγγελματικούς λόγους.

Στην Ελλάδα

Στο πλαίσιο αυτό οι αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα, ανασυντάσσονται:

Η Aegean μετά και από τη γενναία κρατική συνδρομή, δείχνει να χαλαρώνει ένα «σφικτό» στυλ στις σχέσεις με τους επιβάτες και να εμφανίζει μια πιο ελκυστική επικοινωνιακή συμπεριφορά, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η εξέλιξη της παραγγελίας – μαμούθ στην Αirbus. Η εταιρεία επίσης, ενισχύει το δίκτυό της με πολλές περισσότερες απευθείας πτήσεις στην περιφέρεια και τα νησιά.

H Sky Express αντεπιτίθεται με νέα αεροσκάφη – ήδη παρέλαβε το πρώτο Airbus neo – δημιουργεί νέες γραμμές στην Ελλάδα και προσφέρει εξαιρετικά δελεαστικές τιμές, τουλάχιστον στο ξεκίνημα αυτής της νέας φάσης.

H Ryanair είναι κοντά στο να παραγγείλει δεκάδες επιπλέον αεροσκάφη Boeing 737 MAX. Η μεγαλύτερη αεροπορική χαμηλού κόστους της Ευρώπης, η οποία έχει την επιλογή να επεκτείνει την τρέχουσα παραγγελίας της κατά 75 αεροσκάφη, στα 210, ήδη προανήγγειλε επιθετική τιμολογιακή πολιτική.

Η πανδημία και η πρωτοφανής κρίση που την συνοδεύει, αλλάζει προφανώς και τα πλάνα για την πώληση του 30% του ΔΑΑ τα οποία είναι θολά και αβέβαια ως προς τον χρόνο και τη συμμετοχή όλων των μέχρι τώρα ενδιαφερομένων. Από την άλλη μεριά, η Fraport που διαχειρίζεται ήδη τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και είδε την επιβατική κίνηση και τα έσοδα να καταρρέουν, θα αποζημιωθεί με συμψηφισμό στο αντάλλαγμα που καταβάλλει στο ελληνικό δημόσιο με βάση την σύμβαση παραχώρησης.

Όπως τονίζουν οι ειδικοί, η λειτουργία μιας αεροπορικής εταιρείας δεν είναι εύκολη υπόθεση και η γραμμική συσχέτιση των παραγόντων «περιορισμός της πανδημίας» – ανάκαμψη της διάθεσης για ταξίδι, δεν είναι καθόλου αυτονόητη

Χ.Π
Προηγούμενο άρθροΟΠΕΚΑ: Άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα Α21 για την υποβολή αίτησης επιδόματος παιδιού
Επόμενο άρθροΗΠΑ – Covid-19: Ο καθηγητής Φάουτσι ανησυχεί για αύξηση των κρουσμάτων μετά τις γιορτές