Γρηγόρης Μπακλώρης: Δεν υπάρχει ελευθερία του λόγου στη διαφήμιση

Ο γνωστός επικοινωνιολόγος Γρηγόρης Μπακλώρης μιλάει αποκλειστικά και αποκαλύπτει πως τη φετινή χρονιά το ad spend θα φτάσει κοντά στο 1 τρις. δολάρια, αλλά και για το που κατευθύνεται ο κλάδος του marketing και της επικοινωνίας.

Τι συμβαίνει και βλέπουμε τόσο μεγάλη αύξηση στη διαφημιστική δαπάνη;

H αλήθεια είναι πως σύμφωνα με μελέτη του WARC, «Global Ad Spend Outlook 2023/24: Withstanding Turbulence», το παγκόσμιο ad spend αναμένεται να αυξηθεί κατά 8,2% το 2024. Εφόσον επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις του οργανισμού, η αγορά θα ξεπεράσει, για πρώτη φορά, το ένα τρισ. Δολάρια.

Αυτό συμβαίνει διότι έχει αλλάξει ο τρόπος ζωής και οι συνήθειες των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας. Αν αναλογιστούμε πως η Gen Z είναι ένα δυναμικό αγοραστικό κοινό και ο χρόνος που καταναλώνει σε περιεχόμενο είναι τεράστιος σε σχέση με τις ηλικίες 35-54, τότε είναι λογικό και επόμενο τα brands να δαπανούν επιπλέον ποσά σε πλατφόρμες όπως το tik tok, το Instagram και το youtube.

Επιπλέον από καθαρά ψυχολογική σκοπιά, αντιλαμβανόμαστε πως ο καταναλωτής είναι πιο δύσπιστος σε σχέση με το παρελθόν διότι έχει την ευχέρεια να «ψαχτεί» και να έχει μια πιο ολοκληρωμένη γνώμη για το προϊόν.

Η διαφήμιση φιμώνεται

Οι μεγάλες εταιρείες που συνήθως βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα επενδυτικών lobby  έχουν την δυνατότητα (χρηματική) μέσα από καμπάνιες να κατευθύνουν το κοινό τους και να γίνονται «μέρος» της κουλτούρας που διαδίδεται στην κοινωνία.

Εδώ υπάρχει το ζήτημα της ηθικής, καθώς στο βωμό του κέρδους και της κοινωνικής αποδοχής, οι εταιρίες προσαρμόζονται με τις εκάστοτε ατζέντες, ώστε να διεκδικήσουν ένα μεγάλο μέρος της αγοραστικής πίτας μέσα στην κοινωνία.

Φανταστείτε λοιπόν μια εταιρεία να δώσει ένα τεράστιο χρηματικό ποσό για μια καμπάνια που είναι αντίθετη με τις αξίες και τα πιστεύω που προωθούν σήμερα ολόκληρες κυβερνήσεις.

Είναι πολύ πιθανό να στοχοποιηθεί εφόσον δεν συμμορφώνεται, καθώς η ελευθερία του λόγου στη διαφήμιση έχει αρχίσει να εξασθενεί, άρα μαζί της συμπαρασύρεται και η φαντασία.

Αρκετοί creators αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τους πελάτες τους, τόσο στο ζήτημα «τι θα επικοινωνήσουμε», «πως θα το επικοινωνήσουμε» διότι το όριο του political correct ακροβατεί μεταξύ της λογικής και της παραφροσύνης πλέον.

Το αναφέρω δημόσια λοιπόν πως ο κλάδος της επικοινωνίας υπόκειται bullying στο βωμό της πολιτικής ορθότητας που δυστυχώς έχει αφομοιώσει ένα μεγάλο μέρος της δυτικής κοινωνίας κάτι το οποίο στο φινάλε το θεωρώ άκρως επικίνδυνο για την ελεύθερη έκφραση.

grigorisbakloris.gr

Προηγούμενο άρθροΥγεία: Οι ιοί της ηπατίτιδας προκαλούν ακόμη 3.500 θανάτους ημερησίως, υπογραμμίζει ο ΠΟΥ, ζητώντας τη λήψη “αμέσως μέτρων”
Επόμενο άρθροΤοποθετήσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συζήτηση με τον Πρόεδρο του ETC Luis Araujo, στο πλαίσιο του φόρουμ «EU Tourism