Είναι κυριολεκτικά μεγάλη τιμή, αλλά και χαρά, που βρίσκομαι σήμερα εδώ στη Ρόδο, εκπροσωπώντας την επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής με την ιδιότητα του προέδρου.
Σημαίνει, πως η προηγούμενη παρουσία μου εδώ τον Μάρτη – στην ημερίδα της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου – αποτέλεσε την αφετηρία για συνεργασία, όπως είχαμε συμφωνήσει
Ουσιώδεις συνιστώσες της πολιτικής πράξης είναι ο σχεδιασμός, η ιεράρχηση προτεραιοτήτων και η συνέπεια.
Η Οδική Ασφάλεια είναι ένα ζήτημα που αφορά όλους μας.
Κάποιοι συνάνθρωποί μας αυτήν τη στιγμή, μπορεί να χάσουν τη ζωή τους ή να τραυματιστούν και να περάσουν το υπόλοιπο της ζωή τους σε αναπηρικό καροτσάκι ή να πάθουν ατύχημα με υλικές μόνο ζημίες.
Κάποιοι θεωρούν ότι το ζήτημα δεν τους αφορά, εφόσον πιστεύουν ότι δεν πρόκειται να τους συμβεί κάτι κακό, διότι προσέχουν, δεν πίνουν, δεν αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα, δεν μιλούν στο κινητό τους τηλέφωνο κατά την οδήγηση.
Κάνουν λάθος – το πρόσφατο τραγικό περιστατικό του Αυγούστου στο Πολυτεχνείο της Κρήτης είναι χαρακτηριστικό, ή η τραγική περίπτωση του γιού της κ. Καρύδη και των φίλων του, που έχασαν τη ζωή τους στο πεζοδρόμιο. – Αυτό νομίζω είναι ξεκάθαρο σε όσους ασχολούνται με το πρόβλημα.
Το Ζητούμενο είναι: Πως Θα ευαισθητοποιηθεί η κοινωνία μας, ώστε να μην είναι τόσο Απαθής και Αδιάφορη.
Ιεραρχήσαμε από κοινού και θέσαμε προτεραιότητες:
Ι. Διαπαιδαγώγηση Κυκλοφοριακής αγωγής
Από φέτος εισάγεται επιτέλους το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης – ξεκινά από το Γ’ Τρίμηνο στην Α’,Β’,Γ,Δ’ τάξη και στις δύο τελευταίες διαχέεται η ύλη σε συναφή αντικείμενα.
Παράλληλα ξεκινά η Εκπαίδευση των Εκπαιδευτών, στο Ηράκλειο το ΤΕΙ της Κρήτης σε συνεργασία με το Δήμο, ξεκινούν την εκπαίδευση των Δασκάλων του Ηρακλείου, όπως μου διεμήνυσε ο κ. Χλιουτάκης – καθ. του ΤΕΙ Κρήτης.
Η αρχή έγινε, από εμάς εξαρτάται η μέριμνα για επέκταση της δράσης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
ΙΙ. Αστυνόμευση
Συνομολογήσαμε ότι η παραβατικότητα θα περιοριστεί, μόνον όταν οι πολίτες συνειδητοποιήσουν, ότι στις περισσότερες περιπτώσεις θα εντοπίζεται και ότι θα υπάρχουν συνέπειες και κυρώσεις.
Ήδη από το 2015 το πρόγραμμα της ΕΛΛΑΣ για αναδιοργάνωση (συγχώνευση / κατάργηση Αστυνομικών Σταθμών και Γραφείων απέδωσε καρπούς), 5.275 αστυνομικοί που ασχολούντο με γραφειοκρατικά καθήκοντα, μετακινήθηκαν εκεί που πραγματικά υπάρχει μεγάλη ανάγκη – στους δρόμους – ώστε να τονωθεί το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών και της πειθαρχίας των οδηγών.
Ο γ.γ. του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη κ. Αναγνωστάκης, με την ευκαιρία της εδώ παρουσίας μου, στέλνει τον χαιρετισμό του και την ικανοποίησή του για την σημερινή εκδήλωση, γνωρίζοντας δε, σε βάθος το ζήτημα, δηλώνει αλληλέγγυος στον αγώνα σας.
Θυμάστε ίσως, τις αντιδράσεις των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην προσπάθεια αυτή, εμείς όμως ως Επιτροπή, στηρίξαμε και στηρίζουμε τέτοιες προσπάθειες της ΕΛΛΑΣ και νομίζω πως κάνουμε το σωστό – αγνοήσαμε τις πελατειακές σχέσεις – η σημαντική βελτίωση φέτος των δεικτών Οδικής Ασφάλειας, ίσως να οφείλεται καί σε αυτό.
Το 11μηνο του 2017 έκλεισε με 88 λιγότερους νεκρούς, 132 λιγότερους βαριά τραυματίες και ανάπηρους και 744 λιγότερους ελαφρά τραυματίες – σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016.
Το 2016 πραγματοποιήθηκαν 1.961.080 έλεγχοι αλκοόλ σε οδηγούς έναντι 1.884.954 ελέγχων το 2015, (αύξηση 4%) και βεβαιώθηκαν 56.426 παραβάσεις.
Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ανταποκρινόμενο στις ανάγκες της κοινωνίας, ενισχύει το ανθρώπινο δυναμικό της αστυνομίας, με την επαναφορά αποσπασμένων σε πολιτικά πρόσωπα ή σε ιδιώτες «στόχους».
ΙΙΙ. Βελτιώσεις υποδομών – Μέτρα στο οδικό περιβάλλον
Ολοκληρώθηκαν επιτέλους τα μεγάλα οδικά έργα του εθνικού δικτύου: ΠΑΘΕ – Τέμπη, όλοι θυμόμαστε το τραγικό δυστύχημα των 21 εφήβων μαθητών από τα Δ.Δ. του Δ. Βέροιας, Μακροχωρίου, Διαβατού, Κουλούρας και Νέας Νικομήδειας, – ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ και ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΠΑΤΡΩΝ. Αφορούν σε υποδομές που μεταφέρουν τον κυκλοφοριακό φόρτο στην ασφαλέστερη κατηγορία – που είναι οι αυτοκινητόδρομοι με μεγάλη διαφορά.
Νομοθετήθηκε επιτέλους η απαγόρευση της χρήσης του παράπλευρου οδικού δικτύου στα Φορτηγά Οχήματα – αιτία πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων – που για λόγους αποφυγής του κόστους των διοδίων, επέλεγαν το δευτερεύον οδικό δίκτυο αδιαφορώντας για τις επαχθείς συνέπειες. Ζήτημα που ετέθη στην επιτροπή μας από πολλούς εισηγητές.
Μπήκε επιτέλους σε φάση ολοκλήρωσης το Μετρό της Θεσσαλονίκης – θυμίζω ότι μόνο τη βασική γραμμή – Χρυσή Πύλη (Βαρδάρης) μέχρι την Κασσανδρεωτική Πύλη (Σιντριβάνι), θα τη χρησιμοποιούν καθημερινά 275.000 επιβάτες – χώρια τις επεκτάσεις προς Μίκρα και Δυτικές Συνοικίες.
Μόνο στη βασική γραμμή συνολικού μήκους 9,6 km με τους 13 σταθμούς, αν κάνουμε τον υπολογισμό, θα διανύονται λιγότερα, τουλάχιστον 1.375.000 km κάθε μέρα.
Ενώ, καθημερινά με το ολοκληρωμένο σύστημα του Μετρό αναμένεται να μετακινούνται περισσότεροι από 600.000 επιβάτες.
Αντιλαμβάνεστε σε πόσο λιγότερα ατυχήματα μπορούμε να προσδοκούμε – πέρα από την περιβαλλοντική ανακούφιση.
Αξίζει να αναφερθεί, ότι από το 2000 μέχρι το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. και της ΕΛ.ΣΤΑΤ., είχαμε σε 245.404 τροχαία συμβάντα, 22.397 νεκρούς, 32.555 βαριά τραυματίες και ανάπηρους και 277.967 ελαφρά τραυματίες.
Με βάση τα παραπάνω πραγματικά στοιχεία, τα τελευταία 16 χρόνια η χώρα μας δαπάνησε για τη θεραπεία των τροχαίων, πάνω από 81.181.704.000 €, περί τα 5 με 6 δις ανά έτος ή περί το 3,5% του Α.Ε.Π. – όσο δηλαδή δεσμευτήκαμε, για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους στους δανειστές, για τα επόμενα έτη μέχρι το 2021 !
Η πραγματικότητα στη Ρόδο
Το οδικό δίκτυο του νησιού αποτελείται, από 64 km Εθνικό και 519 km Επαρχιακό δίκτυο, σε γενικές γραμμές υπάρχει η εικόνα της Ελληνικής πραγματικότητας, χρήζει συντήρησης και σε ορισμένα σημεία πιο σοβαρών παρεμβάσεων.
Αν λάβει κανείς υπόψη, τον τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο που δέχεται το νησί από τον Μάιο μέχρι τον Σεπτέμβριο – όπως και σε πολλά νησιά – αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι πρέπει να δοθούν άμεσα λύσεις και να ιεραρχηθούν προτεραιότητες.
Η πρόσβαση στην πόλη από το αεροδρόμιο κρίνεται απολύτως ανεπαρκής και χρήζει άμεσων παρεμβάσεων.
Η νέα χάραξη, η «μεσογειακή» ονομαζόμενη, αποτελεί αναγκαιότητα και τίθεται ως άμεση προτεραιότητα.
Σύμφωνα με την κατάταξη περιφερειακών ενοτήτων, ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους, τα Δωδεκάνησα ανήκουν την τελευταία πενταετία στη ζώνη υψηλής επικινδυνότητας: Τo 2012 βρίσκονται στην 5η θέση, το 2013 στην 13η θέση, τo 2014 στην 2η θέση, τo 2015 στην 1η θέση, και τo 2016 στην 6η θέση, (Πολυτεχνείο Κρήτης).
Έχει επισημανθεί πολλές φορές μας, πως η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα δεν αποτελεί προτεραιότητα από την εκάστοτε διοίκηση, παρότι το δημοσιονομικό αλλά και το δημογραφικό πρόβλημα που υφίσταται η χώρα μας εξ αιτίας των τροχαίων ατυχημάτων, είναι τεράστιο.
Τα τροχαία αποτελούν μάστιγα για τη χώρα μας. Την ανείπωτη οδύνη, τις αγιάτρευτες πληγές, τις βιώνουν οι οικογένειες των θυμάτων, ωστόσο και η υπόλοιπη κοινωνία – όσο και αν αδιαφορεί λόγω άγνοιας – πληρώνει ακριβό τίμημα.
Συνεπώς τα τροχαία μας αφορούν όλους – όπου και να συμβαίνουν – αφενός γιατί όλοι είμαστε υποψήφια θύματα, αλλά και γιατί, όλοι καταβάλουμε υψηλό τίμημα στο κόστος θεραπείας τους, στερώντας πολύτιμους πόρους από σχολειά, νοσοκομεία, αδύναμες κοινωνικές ομάδες και υποδομές.
Σας ευχαριστώ.
Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος
Βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ