Την περασμένη Τρίτη, παρουσιάστηκε η διαδικτυακή πλατφόρμα «e-drive Academy», μία συνέργεια των υπουργείων Υποδομών και Παιδείας, που στοχεύει να μάθει… τρόπους -οδηγικής συμπεριφοράς- σε μικρούς και μεγάλους. Από πλευράς υπουργείου Παιδείας, έχει επισημανθεί ιδιαίτερα η σημασία της ένταξης της θεματικής ενότητας της κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας στο δημοτικό. Όχι άδικα, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν ότι στην Ελλάδα, ο μεγαλύτερος αριθμός ανθρωπίνων ζωών που χάνονται από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα σημειώνεται στις ηλικίες 15-29.
«Πρόκειται για μία νέα προσέγγιση της στρατηγικής που πρέπει να ακολουθηθεί», ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας, Παυσανίας Παπαγεωργίου, τονίζοντας παράλληλα ότι η ένταξη της κυκλοφοριακής αγωγής στο δημοτικό αποτελεί την καλύτερη πρόληψη ατυχημάτων. «Στις ηλικίες 15-18, έχουν ήδη παγιωθεί συμπεριφορές και αντιλήψεις, οι οποίες είναι δύσκολο να αντιστραφούν», εξήγησε και πρόσθεσε ότι η εξοικείωση με την κυκλοφοριακή αγωγή από μικρή ηλικία, έχει μεγαλύτερη απόδοση.
Πόσο μάλλον, αν αναλογιστεί κανείς και τη δημοσιονομική προέκταση του ζητήματος. Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, τα στοιχεία «δείχνουν» ότι οι οικονομικές απώλειες λόγω ατυχημάτων και των παρελκόμενων τους στους ελληνικούς δρόμους, μέσα σε μία δεκαετία, ανέρχονται στα περίπου 30 δισεκατομμύρια –2,8 με 3 εκατομμύρια ανά έτος. «Δε μπορούμε να μηδενίσουμε το ποσό, αλλά είναι πολύ σημαντικό να το μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο», υπογράμμισε ο γενικός γραμματέας.
Η πλατφόρμα «e-drive Academy» (http://edrive.yme.gov.gr) έχει απλά γραφικά και εύκολα παιχνίδια, μέσα από τα οποία οι μαθητές του δημοτικού μπορούν να εξοικειωθούν με διάφορες καταστάσεις και ενδεχόμενα που μπορούν να συναντήσουν στον δρόμο, είτε ως πεζοί, είτε ως επιβάτες σε αυτοκίνητο ή σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. «Φορτωμένη» με ηλεκτρονικό υλικό, ηλεκτρονικά μαθήματα και εκπαιδευτικά παιχνίδια προσομοίωσης, που έχουν πάρει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η πλατφόρμα θα δώσει την ευκαιρία στους δασκάλους να εισάγουν τους μικρούς μαθητές στο «savoir vivre» του… δρόμου.
Τι πρέπει να προσέχουμε και πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε όταν κυκλοφορούμε σε κάποιο δρόμο που δεν έχει πεζοδρόμιο, διάβαση, φανάρι ή τροχονόμο; Πώς περπατάμε με ασφάλεια την ημέρα και τη νύχτα, είτε ως πεζοί, είτε ως ποδηλάτες; Ποιος είναι ο εξοπλισμός ενός ποδηλάτη και τι κάνει ένας ποδηλάτης σε περίπτωση κακοκαιρίας; Πώς μετακινούμαστε με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα-θεματικές ενότητες που μπορούν οι μικροί μαθητές, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών (ή και των γονέων τους) να απαντήσουν μέσω της πλατφόρμας.
Επιδίωξη του «e-drive Academy», εξάλλου, είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κάθε χρήστη των δρόμων -ανεξαρτήτως ηλικίας- έτσι ώστε να προσαρμόσει τη συμπεριφορά του για ασφαλέστερες καθημερινές μετακινήσεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην εμπέδωση των θεμάτων οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής στα παιδιά και στην προετοιμασία τους ως υπεύθυνων αυριανών οδηγών. Έτσι, στοχεύει παράλληλα, στο να εφοδιάσει τους γονείς, μαζί με τους φορείς της εκπαίδευσης (δασκάλους και καθηγητές σχολείων και εκπαιδευτές οδήγησης) με τους σχετικούς συμβουλευτικούς και εκπαιδευτικούς οδηγούς.
Για φέτος, το πρόγραμμα θα λειτουργήσει στο τρίτο τρίμηνο της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, σε 105 σχολεία της Αττικής και θα ενταχθεί σε ώρες θεματικών μαθημάτων, στην ευέλικτη ζώνη. Ήδη, έχει απευθυνθεί πρόσκληση σε 7 διευθύνσεις να προτείνουν από 15 σχολεία, στα οποία θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα.
Μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Παπαγεωργίου, στόχος είναι η ενότητα να μετονομαστεί από «Κυκλοφοριακή Αγωγή» σε «Κυκλοφοριακή Παιδεία» και, σε συνδυασμό με άλλες ενότητες που αφορούν τις μικρές ηλικίες, όπως για παράδειγμα η διατροφή, να αποτελέσουν ενιαίο μάθημα και να ενταχθούν στα σταθερά μαθήματα του προγράμματος των δημοτικών.
«Φυσικά, αυτό δεν μπορεί να γίνει άμεσα, αλλά αυτή τη στιγμή έχουμε τουλάχιστον το υλικό, κάτι που μας επιτρέπει να προσεγγίσουμε το ενδεχόμενο αυτό της “αναβάθμισης” της ενότητας σε μάθημα», είπε.
Τη σημασία, τέλος, της καθιέρωσης της «Κυκλοφοριακής Παιδείας» ως αυτοτελή διδακτική ενότητα στα δημοτικά σχολεία υπογράμμισε και η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά. «Σε αυτό το πλαίσιο συστρατευόμαστε στις προσπάθειες του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, συνεισφέροντας με την πολύχρονη εμπειρία μας, με εργαλεία και μεθοδολογία που το Ι.Ο.ΑΣ. έχει εφαρμόσει με εξαιρετικά αποτελέσματα. Οι προσπάθειες αυτές θα αναβαθμίσουν την κυκλοφοριακή παιδεία και θα αναπτύξουν την κουλτούρα οδικής ασφάλειας στη χώρα μας ώστε να μπορούμε όλοι να κυκλοφορούμε σε ένα ασφαλές περιβάλλον και να θωρακιστούν οι πιο ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου όπως είναι τα παιδιά και οι νέοι», δήλωσε.
ΑΠΕ-ΜΠΕ