[Εβδομάδα Θηλασμού] Μητρικός θηλασμός. Προτάξτε το στήθος σας!

Φέρατε λοιπόν το μωράκι σας από το μαιευτήριο και πριν σας δώσουν εξιτήριο, ο γυναικολόγος σας επισκέφθηκε για να σας δώσει κάποιες συμβουλές, έτσι ώστε να νιώσετε άνετα και να αποκτήσετε δεξιότητα με το θηλασμό. Είμαι σίγουρος ότι θα έχετε ακούσει ένα πλήθος συμβουλών από φίλες και συγγενείς, την πεθερά, ακόμα και την κυρία που σας βοήθησε να μπείτε στο ασανσέρ!

Τι να αποφεύγω στο θηλασμό;

Σίγουρα θα λάβατε πολλές συμβουλές για τρόφιμα που θα πρέπει να αποφεύγετε, καθώς μπορεί να έχουν παρενέργειες για το μωρό, όπως πχ αέρια. Η αλήθεια είναι ότι όλα τα παιδιά έχουν αέρια λίγο πολύ και ο λόγος γι’ αυτό δεν έχει πλήρως εξακριβωθεί ακόμη. Για παράδειγμα, σε πολλές μητέρες δίνεται η συμβουλή να αποφεύγουν το μπρόκολο, το λάχανο, το σκόρδο και οποιοδήποτε άλλο τρόφιμο τους δημιουργεί αέρια, με το σκεπτικό ότι τα ίδια τρόφιμα θα κάνουν και το μωρό τους να έχει αέρια.

Σε έρευνα φάνηκε ότι τα βρέφη που θηλάζουν μπορεί να πάσχουν από κολικούς, όταν οι μητέρες καταναλώνουν σταυρανθή λαχανικά, όπως είναι το λάχανο, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών κα. Παρόλα αυτά, αρκετές γυναίκες δε θεωρούν ότι τα λαχανικά αυτά τους δημιουργούν κάποιο πρόβλημα.

Πικάντικα φαγητά μπορώ να καταναλώσω;

Στις μητέρες που θηλάζουν έχουν επίσης συστήσει να αποφεύγουν το πικάντικο φαγητό. Αυτά τα φαγητά όντως έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζουν τη γεύση του γάλακτος με τρόπο που δε θα περάσει απαρατήρητο στο βρέφος. Αν σκεφτούμε όμως ότι εκατομμύρια Ασιάτισες και Λατινοαμερικάνες μητέρες θηλάζουν, γνωρίζοντας πόσο πικάντικη είναι η κουζίνα τους, αλλά η ποιότητα του μητρικού τους γάλακτος δεν επηρεάζεται.

Το μωρό σας θα εξοικειωθεί με το διαιτολόγιό σας! Για παράδειγμα, αν τρώγατε μεγάλη ποικιλία τροφών και ξαφνικά αλλάζετε και θέλετε να τρώτε μόνο τηγανιτές φτερούγες κοτόπουλου, το μωρό σας είναι πιθανόν να μην αποδεχθεί την αλλαγή αυτή την ώρα που θα το θηλάζετε.
Τα τρόφιμα που τρώτε όταν θηλάζετε ή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι δυνατό να επηρεάζουν την ικανότητα αντίληψης γεύσης του βρέφους ή ακόμη και τις διατροφικές επιλογές στη ζωή του αργότερα. Εκτός από το να εξακριβωθεί τι τρόφιμα μπορείτε να ανεχθείτε εσείς και το βρέφος, υπάρχουν ορισμένα διατροφικά δεδομένα που είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη κατά την περίοδο του θηλασμού.

Δυσανεξία στο θηλασμό;

Συστατικά που σχετίζονται με δυσανεξίες, όπως οι πρωτεϊνες που υπάρχουν στο γάλα και τα γαλακτοκομικά, είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν αέρια στα βρέφη απ’ ότι το μπρόκολο που πιθανόν να τρώει η μητέρα. Και για να το διευρύνουμε ως θέμα, η κάθε μητέρα καλό θα είναι να κάνει δοκιμές τροφίμων, ακόμα και αν είναι δυσάρεστες, για να ανακαλύψει τι ενοχλεί το βρέφος της. Θυμηθείτε ότι το πεπτικό σύστημα του βρέφους σας αναπτύσσεται με γρήγορο ρυθμό, επομένως και τα τρόφιμα που μπορεί να το πειράζουν, συνεχώς αλλάζουν.

Τι να προσέχει η μητέρα την περίοδο του θηλασμού;

Ενεργειακή πρόσληψη

Οι ανάγκες σε θερμίδες μιας γυναίκας που δεν θηλάζει είναι διαφορετικές από αυτές μιας γυναίκας που θηλάζει. Επιπλέον, οι ενεργειακές απαιτήσεις της θηλάζουσας μητέρας είναι αυξημένες από τις ενεργειακές της ανάγκες πριν από την εγκυμοσύνη. Βέβαια, οι γυναίκες που ήταν υπέρβαρες ή παχύσαρκες πριν από την εγκυμοσύνη δεν χρειάζεται να προσλαμβάνουν περισσότερες θερμίδες μετά τον τοκετό, ενώ σημαντικό ρόλο στον προσδιορισμό των ενεργειακών αναγκών της θηλάζουσας μητέρας παίζει και το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητάς της (αν λ.χ. κάνει καθιστική ζωή χρειάζεται λιγότερες θερμίδες απ’ ό,τι εάν γυμνάζεται συστηματικά).

Σωστή και ισορροπημένη διατροφή

Μια μητέρα που θηλάζει θα πρέπει να ακολουθεί μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή, ώστε μέσω του μητρικού γάλακτος να παρέχει στο μωρό της όλα τα απαιτούμενα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για την ανάπτυξή του.

Αποφυγή αυστηρών και μονοφαγικών διαιτών

Η εφαρμογή αυστηρών και μονοφαγικών διαιτών, καθώς και η λήψη σκευασμάτων αδυνατίσματος μπορεί να επηρεάσουν την παραγωγή του μητρικού γάλακτος.

Προσοχή στη μειωμένη ενεργειακή πρόσληψη

Επειδή η μειωμένη πρόσληψη ενέργειας που προτείνουν τα αυστηρά προγράμματα απώλειας βάρους μπορεί να επηρεάσει ποσοτικά και ποιοτικά το μητρικό γάλα, η ενεργειακή πρόσληψη για τις θηλάζουσες μητέρες δεν πρέπει να είναι κάτω από 1.800 Kcal την ημέρα. Ένας πτυχιούχος διαιτολόγος-διατροφολόγος μπορεί να καταρτίσει για εσάς ένα σωστό πρόγραμμα διατροφής για σταδιακή απώλεια βάρους, δίχως να επηρεαστεί η παραγωγή του μητρικού γάλακτος.

Σε αυτή τη φάση της ζωής σας είναι σημαντικό να σκέφτεστε ότι συνήθειες που πραγματοποιείτε είναι ικανές να επηρεάσουν την υγεία του βρέφους σας. Συνεπώς, προσπαθείστε να αποφεύγετε το αλκοόλ, τη νικοτίνη (κάπνισμα) και τα φάρμακα που ο ιατρός σας δεν σας έχει δώσει την έγκριση. Όλες αυτές οι ουσίες περνούν στο γάλα και μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά το βρέφος. Μικρές δόσεις καφεΐνης κατά τη διάρκεια του θηλασμού δε δημιουργούν πρόβλημα, καθώς σύμφωνα και με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων 200mg καφεΐνης είναι η ασφαλής ημερήσια κατανάλωση για τις θηλάζουσες.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου.

Προηγούμενο άρθροIANOS: Δύο προτεινόμενες εκδηλώσεις βιβλίου
Επόμενο άρθροΟ Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Α. Τζιτζικώστας και ο Δήμαρχος Ν. Προποντίδας Ε. Καρράς εγκαινιάζουν αύριο το 4ο Νηπιαγωγείο Νέων Μουδανιών