Το τριήμερο, από σήμερα, Σάββατο έως και την προσεχή Δευτέρα, 2.860 υποψήφιοι θα συμμετάσχουν στον 28ο εισαγωγικό διαγωνισμό της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) για να διεκδικήσουν τις φετινές 160 θέσεις σπουδαστών.
Αυτή τη φορά ο πήχης μπήκε πιο ψηλά. Οι δοκιμασίες για εισαγωγή στην παραγωγική σχολή εκπαίδευσης εξειδικευμένων επιτελικών στελεχών είναι αναμορφωμένες και πιο απαιτητικές από ποτέ, καθώς η προσδοκία για αποδοτικότερη δημόσια διοίκηση οδηγεί στην ανάγκη για εξαιρετικά υψηλά καταρτισμένο στελεχιακό δυναμικό.
Όπως συμβαίνει με τους απόφοιτους της Σχολής, μετά την ολοκλήρωση των 18μηνων σπουδών τους θα έχουν εξασφαλισμένη θέση σε όλο το φάσμα της κρατικής διοίκησης και ταχύτερη υπηρεσιακή εξέλιξη σε σχέση με τους υπόλοιπους υπαλλήλους. Αρκεί βέβαια οι κρίσεις για τις θέσεις ευθύνης να διενεργούνται τακτικά και να μην είναι «παγωμένες», όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια σε πολλούς δημόσιους φορείς.
Μ. Βορίδης, υπουργός Εσωτερικών: Μείζονος σημασίας ο ρόλος της Σχολής για το νέο Δημόσιο
«Η μετεξέλιξη και ο εκσυγχρονισμός του δημοσίου τομέα περνά αναμφισβήτητα μέσα από την εκπαίδευση και την επιμόρφωση του ανθρωπίνου δυναμικού του», τονίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, με νομοθετική πρωτοβουλία του οποίου αναμορφώθηκαν οι συγκεκριμένες εξετάσεις. Ο ίδιος σημειώνει ότι «η Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης έχει αναλάβει έναν κεντρικό και μείζονος σημασίας ρόλο για να λάβει σάρκα και οστά το νέο ελληνικό Δημόσιο, πιο σύγχρονο, αποτελεσματικό, λιγότερο γραφειοκρατικό και περισσότερο φιλικό προς τον Έλληνα πολίτη. Οφείλουμε να δώσουμε στη Σχολή όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να φέρει εις πέρας το έργο της με επιτυχία και αυτό πράττουμε διαρκώς».
Ο διαγωνισμός διενεργείται σε δύο στάδια: Το πρώτο περιλαμβάνει γραπτή δοκιμασία στις ενότητες «Οργάνωση και λειτουργία του κράτους», «Μικροοικονομική – Μακροοικονομική και Δημόσια Οικονομική» και «Γνώσεις και Δεξιότητες». Στις δύο πρώτες ενότητες οι υποψήφιοι εξετάζονται στην ανάπτυξη θέματος που τους δίνεται. Στην τελευταία, εξετάζονται με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών (multiple choice), κυρίως για ζητήματα της ελληνικής και διεθνούς επικαιρότητας και διερευνώνται η χρήση της ελληνικής γλώσσας, η κριτική ικανότητα, η ταχύτητα και ακρίβεια αντίληψης, προκειμένου οι υποψήφιοι να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονη δημόσιας διοίκησης.
Οι αλλαγές αφορούν στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, στο οποίο συμμετέχει ο διπλάσιος αριθμός του προκαθορισμένου αριθμού εισακτέων (φέτος 160 Χ 2 = 320) με την υψηλότερη βαθμολογία που απέσπασε στο πρώτο στάδιο.
Σε αυτή τη διαδικασία, ο χρόνος διεξαγωγής της οποίας δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί, έχει προστεθεί γραπτή και προφορική δοκιμασία στην ενότητα «Δημόσια Διοίκηση και Διακυβέρνηση» και γραπτή δοκιμασία σε ξένη γλώσσα. Επίσης, παραμένει η δοκιμασία σε «Φάκελο Επίκαιρου Θέματος», η οποία όμως μετασχηματίζεται και πλέον προβλέπει τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε τέσσερις θεματικές ενότητες («Περιφερειακή Ανάπτυξη», «Κοινωνική Πολιτική», «Ψηφιακή Διακυβέρνηση», «Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις»), οι οποίες πλέον εξετάζονται μόνο γραπτώς.
Παράλληλα, επαναξιολογήθηκαν οι συντελεστές βαρύτητας των δύο σταδίων του διαγωνισμού, οι οποίοι πλέον ισοσταθμίζονται (50% για κάθε στάδιο), αντί του προηγούμενου 70% και 30%, αντιστοίχως.
Π. Δραμαλιώτη, πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης: Τι θέλουμε από τους υποψηφίους
«Δεν υπήρξαν αλλαγές στο πρώτο στάδιο διότι θεωρούμε ότι ήδη διασφαλίζεται ένα πολύ ικανοποιητικό φιλτράρισμα των υποψηφίων», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), Παρασκευή Δραμαλιώτη, απόφοιτη και η ίδια της ΕΣΔΔΑ. Όπως εξηγεί, «στο δεύτερο στάδιο θέλαμε πέραν των τυπικών προσόντων, να διαπιστωθεί κατά πόσο οι υποψήφιοι διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες, ώστε ως μελλοντικοί μάνατζερ του Δημοσίου να μπορούν να διαχειρίζονται έκτακτες καταστάσεις, να ανταποκριθούν αποτελεσματικά σε συνεκτικά σχέδια πολιτικής και να ψηφιοποιούν χρήσιμες υπηρεσίες για τον πολίτη και τις επιχειρήσεις».
Η αναμόρφωση του εισαγωγικού διαγωνισμού πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες της γαλλικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (École Nationale d’ Administration – ΕΝΑ), στα πρότυπα της οποίας ιδρύθηκε και η ΕΣΔΔΑ. Πρόκειται για μια απαιτητική σχολή, από την οποία έχουν αποφοιτήσει πολλοί Γάλλοι ηγέτες, υπουργοί και όλα τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης της χώρας. Απόφοιτος της ΕΝΑ είναι και ο σημερινός Γάλλος Πρόεδρος Ε. Μακρόν. Το τελευταίο διάστημα η συνεργασία με την ΕΝΑ έχει ενισχυθεί με πρόσφατο παράδειγμα την παρακολούθηση τον επόμενο μήνα προγράμματος επιμόρφωσης 10 αριστούχων σπουδαστών της ΕΣΔΔΑ πάνω στο γαλλικό μοντέλο κρατικής διοίκησης.
Τα παράπονα των αποφοίτων
Η πορεία στην ελληνική δημόσια διοίκηση για τους αποφοίτους δεν είναι πάντοτε στρωμένη με ροδοπέταλα. Δύο είναι τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Αποφοίτων της Σχολής, Γιώργος Σπανουδάκης. Το πρώτο σχετίζεται με την απουσία κρίσεων προϊσταμένων σε πολλά υπουργεία εδώ και αρκετά χρόνια. «Αυτό λειτουργεί ως εμπόδιο στην περαιτέρω εξέλιξη των αποφοίτων και έχει ευρύτερα επίδραση στη δημόσια διοίκηση γιατί δεν αξιοποιείται ένα ειδικά εκπαιδευμένο στελεχιακό δυναμικό», σημειώνει. Το δεύτερο ζήτημα είναι ο αυξημένος -σύμφωνα με τον ίδιο- αριθμός των μετακλητών υπαλλήλων που υπηρετούν σε γραφεία υπουργών, γενικών και ειδικών γραμματέων και βουλευτών, αλλά ακόμα και σε θέσεις προϊσταμένων. Όπως τονίζει ο κ. Σπανουδάκης «αν και δεν έχουν επιλεγεί με αξιοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες, η φύση των καθηκόντων τους, τους καθιστά κατ’ ουσίαν εμπλεκόμενους με άσκηση δημόσιας εξουσίας, ενώ την ίδια ώρα παραγκωνίζονται υψηλά καταρτισμένα στελέχη, όπως είναι οι απόφοιτοι της ΕΣΔΔΑ».
Ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα της έρευνας «Αποτύπωσης Σταδιοδρομίας Αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ», που εκπόνησε το 2018 ο Ηλίας Πεχλιβανίδης, γενικός διευθυντής Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών του ΕΚΔΔΑ, και παρουσίασε σε σχετική εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της τελευταίας ΔΕΘ, στις 12 Σεπτεμβρίου.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα εκφράζουν δυσαρέσκεια με τον χαμηλό βαθμό αξιοποίησης των προσόντων τους και το επίπεδο του μισθού τους, και αναντιστοιχία των αρχικών προσδοκιών τους με την πραγματικότητα που βιώνουν στους φορείς όπου υπηρετούν. Ως τα κυριότερα εμπόδια στη μέχρι τότε επαγγελματική τους εξέλιξη, οι απόφοιτοι (και ιδιαίτερα οι γυναίκες) έκριναν την απουσία αξιοκρατίας και τη μη αποτελεσματική αξιοποίηση των ανθρωπίνων πόρων.
Σημαντικότερος λόγος για τον οποίο επέλεξαν να φοιτήσουν στη Σχολή ήταν η επαγγελματική αποκατάσταση στον δημόσιο τομέα, ενώ ακολούθησε η δυνατότητα καλύτερης επαγγελματικής εξέλιξης.
Δικαίωμα συμμετοχής στον εισαγωγικό διαγωνισμό της ΕΣΔΔΑ έχουν κάτοχοι πτυχίου ελληνικού ΑΕΙ ή ΤΕΙ ή ισότιμου πτυχίου της αλλοδαπής, οι οποίοι συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις διορισμού σε δημόσια υπηρεσία, καθώς και υπάλληλοι δημοσίων υπηρεσιών, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ.
Ο επόμενος εισαγωγικός διαγωνισμός αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να διενεργηθεί το καλοκαίρι του 2022.
ΑΠΕ-ΜΠΕ