Επιχειρείν και υπηρεσίες επικοινωνίας – Οι προκλήσεις και η συνταγή της επιτυχίας

Σε μεγάλη πρόκληση αναδεικνύεται η εύρεση στελεχών στον τομέα των υπηρεσιών επικοινωνίας στην χώρα μας. Ενδεικτικά είναι τα αποτελέσματα έρευνας του Ομίλου Manpower Group για το 2024 που είδαν το φως της δημοσιότητας σύμφωνα με τα οποία το 89% των εργοδοτών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι δεν βρίσκουν ταλέντα για τον κλάδο των Υπηρεσιών. Ένα κλάδος που βρίσκεται στην κορυφή μεταξύ όλων των κλάδων στην ανεύρεση ταλέντων στη έρευνα διεξήχθη σε 40.077 εργοδότες σε 41 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 525 Ελλήνων εργοδοτών.

Ο τομέας της επικοινωνίας στην ευρύτερη έννοιά του- συμπεριλαμβάνει και τις δημόσιες σχέσεις, τη  δημοσιότητα, το lobbying και τα τελευταία χρόνια την χρήση των social media- αποτελεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες ένα συνεχώς αναπτυσσόμενο επαγγελματικό κλάδο που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στο τομέα του επιχειρείν. Καθώς και σε μεγάλο αριθμό άλλων τομέων, όπως στον πολιτισμό,σε κρατικούς φορείς, ακόμη και στις διεθνείς σχέσεις μιας χώρας.

Τα μυστικά της επιτυχίας στον κλάδο της επικοινωνίας

Τι σημαίνει όμως με απλά λόγια επικοινωνία; Ποιες είναι οι αρμοδιότητες ενός στελέχους επικοινωνίας και ποια είναι τελικά το μυστικό της επιτυχίας; Mε αφορμή την δημοσιοποίηση των συμπερασμάτων της μεγάλης ετήσιας έρευνας της Manpower και την διαπίστωση δυσκολίας εύρεσης ταλέντων στο τομέα υπηρεσιών στην χώρα μας, ανατρέχουμε σε τοποθετήσεις που είχε κάνει ο Μίλτος Λιδωρίκης στη διάρκεια της επαγγελματικής του καριέρας ως διευθύνων σύμβουλος Οργανισμών, μέλος Δ.Σ. επιχειρήσεων, διευθυντικό τραπεζικό στέλεχος με μακρόχρονη εμπειρία στο τομέα της επικοινωνίας.

Είχε χαρακτηριστικά αναφέρει: Σε κάθε επάγγελμα η συνταγή της επιτυχία είναι ίδια: γνώσεις, ήθος, εργατικότητα,  μεθοδικότητα,  παρακολούθηση των εξελίξεων του επαγγέλματος. Πέρα από την αξιοπιστία, υπάρχουν και κάποια χαρίσματα που πρέπει να συνοδεύουν τους ανθρώπους της επικοινωνίας, όπως ευχέρεια συνεργασίας, ταλέντο στον προφορικό και γραπτό λόγο και πάνω απ’ όλα δυνατότητα να «ζεις» το επάγγελμα της επικοινωνίας καθώς είναι ενα επάγγελμα που δεν έχει ωράριο, αφού λειτουργεί όλο το 24ωρο. Αν η επικοινωνία δεν έχει το στοιχείο της αξιοπιστίας είναι πολύ βλαβερή. Δεν χρειάζεται ψεύδη, υπερβολές, επίθετα.

H σημασία του ταλέντου

Εκτός όμως από τις σπουδές στον τομέα της επικοινωνίας, το ταλέντο είναι τελικά που ξεχωρίζει ένα στέλεχος. Ταλέντο που όπως προαναφέρθηκε, η έρευνα της Manpower διαπιστώνει ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Ελλήνων εργοδοτών, είναι μια μεγάλη πρόκληση. Είχε αναφέρει ο Μ. Λιδωρίκης για τη σημασία του ταλέντου: Δεν μπορεί κανείς να λειτουργήσει ως σύμβουλος επικοινωνίας μόνο γιατί πήγε σε ένα πανεπιστήμιο. Χρειάζεται ταλέντο. Πρόκειται δηλαδή για ένα επάγγελμα που απαιτεί διττά προσόντα: σπουδές και ταλέντο. Φυσικά και άριστη γνώση ξένων γλωσσών, αφού οι άνθρωποι της επικοινωνίας συμμετέχουν ενεργά σε αυτό που ήδη αναφέρεται ως παγκόσμια κοινωνία της πληροφορίας και πληροφορικής και έτσι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα ταχύτατης και σωστής αντίδρασης προς τα ΜΜΕ μέσω του ευρύτατου πλέγματος της σύγχρονης τεχνολογίας. Η γενική πολυεπίπεδη μόρφωση και η συστηματική παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων είναι απαραίτητες ιδιότητες των ανθρώπων της επικοινωνίας. Ο τομέας της επικοινωνίας πρέπει να λειτουργεί στο ανώτατο επίπεδο της ιεραρχίας, με τα στελέχη του  να αναφέρονται κατευθείαν στην ηγεσία της επιχειρήσεων ή των οργανισμών που εργάζονται. Την ίδια στιγμή τα στελέχη της επικοινωνίας έχουν και την ευθύνη να παρέχουν στις διοικήσεις  την αναγκαία πληροφόρηση, τόσο για θέματα που αφορούν την ίδια την επιχείρηση τους, όσο και για τον ανταγωνισμό και τις κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις, χωρίς να ωραιοποιούν τα πράγματα και να αποφεύγουν την επισήμανση των λαθών.

Μια νέα πρόκληση – Από την δυσκολία πρόσβασης σε πηγές πληροφόρησης στην εκρηκτική προσφορά ενημέρωσης

Σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις, ακόμη και δύο δεκαετίες πριν το κύριο πρόβλημα στον τομέα της επικοινωνίας εστιαζόταν στη μεγάλη πρόκληση της  πληροφόρησης και στη δυσχέρεια διοχέτευσης των πληροφοριών προς τα έξω.

Σήμερα, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί του κλάδου, το πρόβλημα είναι ακριβώς το αντίθετο, καθώς υπάρχει εκρηκτική συσσώρευση πληροφοριών από τα μέσα ενημέρωσης αλλά κυρίως από το διαδίκτυο, τα social media καθώς και τα εξειδικευμένα ηλεκτρονικά μέσα. Απαιτείται λοιπόν η προσεκτική αξιολόγησή τους και η ένταξή τους στον κύκλο ενδιαφερόντων των υπευθύνων της επικοινωνίας. «Η διάκριση μεταξύ του ουσιώδους και του επουσιώδους πρέπει ν’ αποτελεί «πυξίδα» εργασίας στους ανθρώπους της επικοινωνίας, έτσι ώστε να λειτουργεί πάντα η αμφίπλευρη ενημέρωση που επιδιώκουν. Και προς Θεού, όχι υπερβολές, ασάφειες και ασφαλώς όχι ψεύδη» είχε αναφέρει ο Λιδωρίκης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΤουρκία: Έκτακτο κυβερνητικό συμβούλιο ασφαλείας υπό τον Ερντογάν μετά τον θάνατο εννέα στρατιωτών στο βόρειο Ιράκ
Επόμενο άρθροΣυμμαχία οργανισμών από μεσογειακές χώρες για την ανθεκτικότητα της γεωργίας και της δασοπονίας απέναντι στην κλιματική κρίση