Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υπουργό Επικρατείας και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Δημήτρη Τζανακόπουλο

Κυρίες και Κύριοι,

 Κάθε μέρα που περνάει όλο και περισσότερες αποκαλύψεις για εκτεταμένες πρακτικές διαφθοράς τα προηγούμενα 25 χρόνια τουλάχιστον βλέπουν το φως της δημοσιότητας.

Μετά την δικογραφία που αφορά τις παράνομες πρακτικές της Novartis  ήρθε η  προ ημερών κατάθεση του πρώην υπεύθυνου οικονομικών του ΠΑΣΟΚ κου Αυγερινού σύμφωνα με την οποία το 1 εκατομμύριο μάρκα που η Siemens είχε παραδώσει στον κο Τσουκάτο κατέληξαν στα ταμεία του ΠΑΣΟΚ.

 Ενώ χθες οι γερμανικές εισαγγελικές αρχές –  προφανώς συμμετέχοντας σε μια νέα σκευωρία που οργάνωσε ο έλληνας πρωθυπουργός – διαβίβασαν στοιχεία στις αντίστοιχες ελληνικές, σύμφωνα με τα οποία κρατικοί αξιωματούχοι δωροδοκούνταν από την γερμανική εταιρία Deutsche Bahn για να αναθέτουν έργα του ΜΕΤΡΟ σε συγκεκριμένη κοινοπραξία, στην οποία συμμετείχε και η εταιρία Thales. Από τα στοιχεία εξάλλου προκύπτει ότι για κάθε δημόσιο έργο την περίοδο από το 2003 ως το 2007 υπήρχε και συγκεκριμένη κοστολόγηση της μίζας στο 7% της αξίας του έργου, που κατευθύνονταν στα κόμματα του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

 Τα συγκεκριμένα στοιχεία επιβεβαιώνουν και παλαιότερη κατάθεση του Προέδρου της εταιρείας Thales κου Μισέλ Ζοσεράν στις γαλλικές αρχές, ο οποίος παραδέχτηκε ότι η εταιρεία του δωροδοκούσε κατεξακολούθηση έλληνες αξιωματούχους με το ποσοστό της μίζας να κυμαίνεται μεταξύ 7% και 10% επί της αξίας του έργου. Στη συνέχεια της κατάθεσης του ο κ. Ζοσεράν ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία του έχασε το έργο της ασφάλειας των ολυμπιακών αγώνων επειδή η ανταγωνίστρια εταιρεία χρημάτισε υψηλότερα ιστάμενους έλληνες πολιτικούς.

 Το πολιτικό συμπέρασμα που προκύπτει από όλα αυτά είναι ότι οι ανεξέλεγκτες πρακτικές διαφθοράς που αναπτύχθηκαν στην χώρα τις προηγούμενες δεκαετίες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στον δημοσιονομικό εκτροχιασμό και προετοίμασαν το έδαφος για την μεγάλη κρίση του 2009-2010.

 Νέα Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ αντί να επιχειρούν επομένως με κωμικά επιχειρήματα να δημιουργήσουν επικοινωνιακούς αντιπερισπασμούς – τέτοια είναι εξάλλου η πρόταση για  την συγκρότηση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης εναντίον των τριών Υπουργών της σημερινής κυβέρνησης που κατέθεσε χθες η Νέα Δημοκρατία– καλό θα ήταν να επιδεικνύουν μεγαλύτερη σεμνότητα και να αναγνωρίσουν τις απαράγραπτες και τεράστιες ευθύνες τους καθώς ήταν οι δικές τους αθλιότητες που οδήγησαν την χώρα στο χείλος της καταστροφής και στη μνημονιακή περιπέτεια.

 Πάει λοιπόν πάρα πολύ η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ της Siemens, της Novartis, των εξοπλιστικών, των υπερκοστολογημένων δημοσίων έργων και των θαλασσοδανείων ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ, η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ που είχαν κάνει κανόνα «την πρακτική της βαλίτσας» να κάνουν μαθήματα ηθικής στην σημερινή κυβέρνηση.

Τόσο ο κος Μητσοτάκης όσο και η κα Γεννηματά οφείλουν σήμερα κιόλας αντί να κουνάνε το δάχτυλο παριστάνοντας τους ηθικά άμεμπτους να αναλάβουν την ευθύνη τους και με ταπεινότητα να ζητήσουν τουλάχιστον μια συγγνώμη από τον ελληνικό λαό.

 Από τη δική μας μεριά επαναλαμβάνουμε σε όλους τους τόνους ότι αναγνωρίζοντας τη δίκαιη απαίτηση του ελληνικού λαού θα κάνουμε τις θεσμικά επιβεβλημένες κινήσεις με σεβασμό στο νόμο και το Σύνταγμα ώστε να αναδειχθούν οι πραγματικοί υπαίτιοι και να αποδοθεί επιτέλους δικαιοσύνη.

 Στο μέτωπο της διαπραγμάτευσης γνωρίζετε ότι πριν από λίγο ολοκληρώθηκε και τυπικά η διαδικασία της τρίτης αξιολόγησης με την έγκριση της έκθεσης συμμόρφωσης από το Euroworking Group. Οι διαδικασίες για την εκταμίευση της δόσης των 5,7 δις ευρώ θα ολοκληρωθούν το αργότερο μέχρι τα μέσα Μαρτίου, μετά τις απαιτούμενες εγκρίσεις από τα εθνικά Κοινοβούλια.

 Επίσης χθες ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος των συζητήσεων των ελληνικών αρχών με τους θεσμούς που αφορούσε κυρίως οργανωτικά ζητήματα εν όψει της 4ης αξιολόγησης. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων συμφωνήθηκε να ακολουθήσουμε ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα με ορόσημο την συνεδρίαση του Eurogroup  της 21ης Ιουνίου.

 Σε ότι αφορά το περιστατικό με τους δύο έλληνες αξιωματικούς που κρατούνται από τις τουρκικές αρχές θέλω να σας ενημερώσω ότι η βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τις τουρκικές αρχές για την άμεση διευθέτηση του ζητήματος. Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ ο κος Αποστολάκης είχε ήδη τηλεφωνική επικοινωνία σε καλό κλίμα με τον Τούρκο Ομόλογό του κο Άκαρ. Οι νομικές τυπικές διαδικασίες στην Τουρκία θα κινηθούν άμεσα και αναμένουμε τη σύντομη επιστροφή των δύο ελλήνων στη χώρα μας.

Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, όταν λέτε ότι θα προχωρήσετε στις θεσμικά επιβεβλημένες κινήσεις γι’ αυτή την υπόθεση, θα περιμένετε να δείτε την εξέλιξη στη Δικαιοσύνη ή θα προχωρήσετε σε Προκαταρκτική στη Βουλή;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εφόσον διαβιβαστεί η συγκεκριμένη δικογραφία στο ελληνικό Κοινοβούλιο, θα κάνουμε τις θεσμικά επιβεβλημένες κινήσεις για τη διαλεύκανση της υπόθεσης. Τώρα, το ποια είναι αυτή, κάθε φορά, εξαρτάται από τα συγκεκριμένα περιστατικά της κάθε υπόθεσης, από τον χρόνο τέλεσης πιθανών αδικημάτων και λοιπά. Επομένως, δεν μπορώ να απαντήσω με συγκεκριμένο τρόπο σε μια τόσο γενική ερώτηση.

ΤΣΙΚΡΙΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα υπάρξει δηλαδή δίκη των δύο στρατιωτικών στην Τουρκία; Και επίσης, υπάρχει κάποιος φόβος, κάποια ανησυχία μη τυχόν η Τουρκία, από την πλευρά της, εκμεταλλευτεί κάπως διαφορετικά το θέμα αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, κοιτάξτε να δείτε: Σύμφωνα με τις πληροφορίες και την ενημέρωση που έχουμε, το χθεσινό περιστατικό προέκυψε από ένα λάθος. Αυτό το οποίο έγινε ήταν ότι εξαιτίας των καιρικών συνθηκών στην περιοχή, οι δύο Έλληνες αξιωματικοί βγήκαν από το δρομολόγιό τους και βρέθηκαν –επαναλαμβάνω- από λάθος σε τουρκικό έδαφος. Ακολούθησε η σύλληψή τους από τις τουρκικές Αρχές και από εκεί και πέρα, οι νομικές διαδικασίες, οι οποίες προβλέπονται -είναι απολύτως τυπικό το όλο θέμα- αφορούν μια δίκη για παράνομη είσοδο στη χώρα, η οποία θα ολοκληρωθεί και αναμένουμε άμεσα την επιστροφή των δύο Ελλήνων αξιωματικών στη χώρα μας.

Τώρα, με συγχωρείτε, κυρία Τσικρίκα, σε ό,τι αφορά το δεύτερο ζήτημα, επειδή έχω ακούσει διάφορα σενάρια, τα οποία διακινούνται από το πρωί, σε σχέση με πιθανές διαπραγματεύσεις που μπορεί να μπει η ελληνική κυβέρνηση με την τουρκική κυβέρνηση για πιθανές ανταλλαγές, πρόκειται για κατασκοπευτικά-συνωμοσιολογικά σενάρια, τα οποία δεν είναι άξια σχολιασμού.

ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, αν σας προβληματίζει το γεγονός, είχαμε τις προάλλες επίθεση κουκουλοφόρων στην Ερμού που τα έσπασαν όλα, στην Πατησίων τώρα, ο κ. Τόσκας είπε πολύ σκληρές κουβέντες. Τι σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση γι΄ αυτό το φαινόμενο;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το φαινόμενο της μητροπολιτικής βίας δεν είναι καινούργιο, δεν είναι κάτι το οποίο έχει κληθεί να αντιμετωπίσει μόνο η σημερινή κυβέρνηση. Είναι ένα εκτεταμένο φαινόμενο, το οποίο, εν πάση περιπτώσει, έχει απασχολήσει και άλλες φορές τη δημόσια συζήτηση και την ελληνική κοινή γνώμη, αλλά και τις ελληνικές Αρχές.

Από τη δική μας πλευρά, αυτό το οποίο κάνουμε είναι ότι προσπαθούμε και με σύνεση και με ψυχραιμία, αλλά και με αποφασιστικότητα να εγγυηθούμε την ασφάλεια, τόσο στην Αθήνα, όσο και σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Ο κ. Τόσκας έχει ενημερώσει και τον Πρωθυπουργό ότι υπάρχουν ειδικά μέτρα ασφαλείας, τα οποία έχουν ληφθεί, έτσι ώστε να εγγυηθούμε την ασφάλεια στην Αθήνα και εκτιμούμε ότι δεν θα υπάρχει περαιτέρω κλιμάκωση αυτών των επιθέσεων.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Ο κ. Τόσκας απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Απολύτως.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Επειδή υπάρχει ένα αίτημα από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, μάλιστα πριν από λίγο έβγαλε και η κυρία Φώφη Γεννηματά μια ανακοίνωση, που επανέρχεται για μια ακόμη φορά στο θέμα και ζητά την παραίτηση του κ. Τόσκα.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο κ. Τόσκας είναι ένας από τους πλέον επιτυχημένους υπουργούς αυτής της κυβέρνησης. Έχει την απόλυτη εμπιστοσύνη του Έλληνα Πρωθυπουργού. Νομίζω ότι έχει καταντήσει πλέον αστείο, τα κόμματα της αντιπολίτευσης κάθε λίγο και λιγάκι να ζητούν τις παραιτήσεις διαφόρων υπουργών. Έχουν ζητήσει την παραίτηση του κ. Τόσκα, έχουν ζητήσει την παραίτηση του κ. Καμμένου, έχουν ζητήσει την παραίτηση του κ. Παππά, έχουν ζητήσει την παραίτηση του κ. Γαβρόγλου, αν δεν κάνω λάθος. Εν πάση περιπτώσει, κάθε τρεις ημέρες επανέρχονται και με το αίτημα μιας νέας παραίτησης. Εάν έχουν πρόβλημα με τον κ. Τόσκα ή με οποιονδήποτε άλλον υπουργό της σημερινής κυβέρνησης, υπάρχει πάντοτε η διαδικασία στη Βουλή: μπορούν να καταθέσουν πρόταση μομφής και από εκεί και πέρα να αποφασίσει το ελληνικό Κοινοβούλιο για το εάν και κατά πόσο έχει την εμπιστοσύνη ο κάθε υπουργός ή και το σύνολο της ελληνικής κυβέρνησης. Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα! Αυτό το οποίο οφείλω να πω είναι ότι ο κ. Τόσκας σε όλα τα ζητήματα, τα οποία αφορούν το υπουργείο του, έχει δείξει εξαιρετική αποτελεσματικότητα και αυτό φαίνεται και από τις αρκετές επιτυχίες που έχει σημειώσει η ΕΛ.ΑΣ. στο μεγάλο ζήτημα, που είναι η αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος.

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Το ότι κάποιες ομάδες βγαίνουν από πανεπιστήμια και προκαλούν επεισόδια και επιστρέφουν και αυτό έχει και συνέχεια…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει, αυτό δεν είναι καινούργιο φαινόμενο.

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: …σας κάνει, μήπως να σκέφτεστε επανεξέταση του καθεστώτος του ασύλου;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το καθεστώς του ασύλου υπάρχει για να προστατεύει τις ακαδημαϊκές ελευθερίες και να προστατεύει την ελεύθερη διάδοση των ιδεών. Από εκεί και πέρα, το υπάρχον πλαίσιο για την εγγύηση της ασφάλειας στο εσωτερικό του πανεπιστημίου, είναι απολύτως επαρκές. Και νομίζω ότι υπάρχει αυτό το φαινόμενο αρκετά χρόνια, δεν νομίζω ότι αντιμετωπίζεται με αλλαγή του πλαισίου του ασύλου. Αντιθέτως, αντιμετωπίζεται με αποφασιστική στάση και από τη μεριά της Αστυνομίας, έτσι ώστε να αποφεύγονται τέτοιου είδους καταστάσεις.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω, αναφερθήκατε πριν στα γνωστά σκάνδαλα. Είχαμε χθες και μια άλλη εξέλιξη: Είχαμε την έγκριση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, τις άδειες που ζήτησε η Novartis για να αποστείλει στοιχεία στο FBI και την αμερικανική έρευνα. Ήθελα να σας ρωτήσω, αν θα επικροτούσατε εσείς ως κυβέρνηση, με δεδομένο ότι την Δευτέρα (5/3) ξεκινά και η Επιτροπή στη Βουλή, τα μέλη της Επιτροπής, η πλειοψηφία της Επιτροπής να ζητήσει από την εταιρεία τα ίδια στοιχεία να έρθουν και στην Επιτροπή.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, κύριε Χατζηνικόλα: Η δουλειά της Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης, η οποία –ξέρετε- είναι μια κοινοβουλευτική Επιτροπή που έχει εισαγγελικές αρμοδιότητες, δεν μπορεί να καθορίζεται από αποφάσεις, παρεμβάσεις ή άλλου τύπου επιρροή που ασκεί η ελληνική κυβέρνηση. Η Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης θα εξετάσει τη δικογραφία που έχει μπροστά της και από εκεί και πέρα, στη βάση των ερωτημάτων που θα τεθούν και θα πρέπει να απαντηθούν –νομικών και πραγματικών ερωτημάτων, εννοώ- θα αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθεί.

ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΣ: Και αν μου επιτρέπετε, ένα δεύτερο ερώτημα ήθελα να σας κάνω: Σας προβληματίζει καθόλου ως κυβέρνηση ότι αυτή η ατζέντα νόμου και τάξης που φέρεται να επαναφέρει η Ν.Δ. στον δημόσιο διάλογο, έχει μια μονομέρια μόνο από την πλευρά των αντιεξουσιαστών, ενώ την ίδια ώρα αντίστοιχα φαινόμενα βίας από την ακροδεξιά και από την Χρυσή Αυγή μένουν σχεδόν εκτός δημόσιου διαλόγου;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν προσπαθεί να επαναφέρει η Ν.Δ. αυτή την ατζέντα. Δεν την έχει ξεχάσει ποτέ. Πάντοτε η αξιωματική αντιπολίτευση, τουλάχιστον τα τελευταία δύο ή τρία χρόνια, λειτουργεί με έναν τρόπο, με μια πολιτική, η οποία χαρακτηρίζεται από τρεις βασικούς άξονες: ακροδεξιά ρητορική σε ό,τι αφορά τα εθνικά θέματα, σκληρή ρητορική αστυνομικού κράτους σε ό,τι αφορά τα ζητήματα εσωτερικής ασφάλειας και ένας ακραίος οικονομικός φιλελευθερισμός, ο οποίος σκοπεύει στη συντριβή της εργασίας, πράγμα το οποίο υποτίθεται, σύμφωνα με την Ν.Δ., θα μπορέσει να οδηγήσει σε μια βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη στη χώρα.

Εμείς, ως κυβέρνηση, έχουμε πει ότι διαφωνούμε και στις τρεις αυτές πτυχές της πολιτικής της αξιωματικής αντιπολίτευσης και έχουμε έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα: Σύνεση και ψυχραιμία στα εθνικά θέματα, προσπάθεια καταλλαγής και επαγγελματισμός σε ό,τι αφορά την εγγύηση της ασφάλειας στο εσωτερικό της χώρας και από εκεί και πέρα, προσπάθεια για την άμβλυνση των κοινωνικών συνεπειών μιας σκληρά φιλελεύθερης πολιτικής, η οποία κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, αλλά και ως ιδεολογική κατεύθυνση στο εσωτερικό των πολιτικών και οικονομικών ελίτ, αλλά πολλές φορές και των ίδιων των θεσμών.

Επομένως και στα τρία αυτά ζητήματα υπάρχει μια χαώδης διαφορά μεταξύ της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Υπάρχει ένας εντελώς διαφορετικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις πολιτικές καταστάσεις και χαράζουμε την πολιτική μας γραμμή.

ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η αντιπολίτευση και τώρα τελευταία σας κατηγορεί για χιλιάδες προσλήψεις και διορισμούς στο Δημόσιο, σε φορείς. Είχαμε την περίπτωση του διορισμού του στενού συνεργάτη του κ. Πολάκη στο νοσοκομείο Θήρας. Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο σχόλιο από την πλευρά της κυβέρνησης ως προς αυτό.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ:  Ο κ. Πολάκης επέλεξε ένα στέλεχος, το οποίο απολάβει  της εμπιστοσύνης του, ο οποίος προηγουμένως είχε μια μικρή επιχείρηση. Εδώ, να σας πω την αλήθεια, είχαμε μέχρι και Πρωθυπουργό στη χώρα, ο οποίος διαφήμιζε το γεγονός ότι είχε ανοίξει πιτσαρία. Δεν ξέρω εάν πείραξε τόσο πολύ την αξιωματική αντιπολίτευση το γεγονός ότι ένας μικρός επιχειρηματίας βρίσκεται υποδιοικητής ενός νοσοκομείου.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Θα ήθελα να επανέλθω στο προηγούμενο θέμα με τους Έλληνες αξιωματικούς. Υποτίθεται ότι στο παρελθόν τέτοιου είδους περιστατικά αντιμετωπίζονταν χωρίς να ακολουθείται αυτή η διαδικασία που μας είπατε πριν από λίγο (παράνομη είσοδος στη χώρα, να δικάζονται), δεν  θυμάμαι τουλάχιστον να έχουν δικαστεί Έλληνες αξιωματικοί που μπορεί να έχαναν τον προσανατολισμό τους…

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, από τη στιγμή που οι τουρκικές Αρχές προχώρησαν σε σύλληψη, αυτό το οποίο πρέπει να κάνουν είναι να ακολουθήσουν τις νομικές διαδικασίες που προβλέπει ο τουρκικός νόμος. Από εκεί και πέρα, η ελληνική κυβέρνηση, αυτό το οποίο οφείλει να εγγυηθεί είναι την επιστροφή των δύο Ελλήνων αξιωματικών με ασφάλεια στη χώρα μας.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Στο ίδιο θέμα με τον κ. Κατσίγιαννη: Πότε έγινε αυτό το περιστατικό; Χθες;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Χθες.

ΦΑΣΟΥΛΑΣ: Έχουμε ώρα; Πρωί; Μεσημέρι; Τι ώρα ακριβώς;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να πάρετε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Σας προβληματίζουν οι τελευταίες συνεχείς δηλώσεις του κ. Ζάεφ, ο οποίος λέει κιόλας, βάζει κόκκινες γραμμές, λέει ότι δεν θα αναθεωρηθεί το Σύνταγμα και τα λοιπά;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι για να μπορέσει να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή και βιώσιμη λύση στο ζήτημα της ονομασίας της ΠΓΔΜ, πρέπει και οι δύο πλευρές να δείξουν καλή θέληση και να λειτουργήσουμε με όρους συνεννόησης και αξιοπιστίας. Από τη μεριά της, η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει ποιες είναι οι διαπραγματευτικές θέσεις με τις οποίες προσέρχεται στη συγκεκριμένη συζήτηση. Χρειαζόμαστε μια σύνθετη ονομασία, η οποία θα είναι για όλες τις χρήσεις και θα ισχύει έναντι όλων. Νομίζω ότι εντός αυτού του πλαισίου μπορεί να βρεθεί αυτή η αξιόπιστη, βιώσιμη και κοινά αποδεκτή λύση για την οποία όλοι δουλεύουμε.

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ: Θέλω να ρωτήσω το εξής: Και ο κ. Βίζερ, ο πρώην του EWG έθεσε χθες το ζήτημα της πολιτικής γραμμής, αλλά είναι πρώην. Εδώ έχουμε, όμως, τον νυν τραπεζίτη της Ελλάδος, τον κ. Στουρνάρα, ο οποίος και προσφάτως, πριν από 48 ώρες, το έθεσε ξανά. Δημιουργεί αυτή η στάση του κ. Στουρνάρα πρόβλημα στους σχεδιασμούς και γενικότερα στις κινήσεις της κυβέρνησης;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή με ρωτάτε για τον κ. Βίζερ, έχω την αίσθηση ότι τοποθετείται πλέον περισσότερο ως πολιτικός και λιγότερο ως τεχνοκράτης. Νομίζω ότι έχει και μια ιδιοτέλεια ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσει τα πολιτικά και οικονομικά του επιχειρήματα. Ακούσαμε ότι η διαπραγμάτευση, σύμφωνα με τον κ. Βίζερ, της περιόδου του 2015 κόστισε κάτι παραπάνω από ένα ελληνικό ΑΕΠ. Νομίζω ότι θα μπορούσαμε να πολλαπλασιάσουμε αυτό το νούμερο, να μιλήσουμε για δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, επτά ΑΕΠ, πιθανόν. Τζάμπα είναι, ούτως ή άλλως, ο καθένας να λέει τη γνώμη του.

Το ίδιο νομίζω ότι ισχύει και σε ό,τι αφορά τις πολιτικές τοποθετήσεις για την προληπτική πιστοληπτική γραμμή. Η γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και των ευρωπαϊκών θεσμών είναι ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα, τον Αύγουστο του 2018, να επανακάμψει αυτοδύναμα στις αγορές, χωρίς τη χρήση μιας πιστοληπτικής γραμμής, η οποία, ούτως ή άλλως, αποτελεί ένα εργαλείο, έτσι ώστε να αποφευχθούν ενδεχόμενες κρίσεις στο μέλλον και όχι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται μετά την ολοκλήρωση προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής. Αυτή είναι η λογική του εργαλείου της πιστοληπτικής γραμμής που υπάρχει στο Καταστατικό του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) και νομίζω ότι αυτή ακριβώς η λογική της πιστοληπτικής γραμμής εξηγεί και για ποιον λόγο ακριβώς δεν χρειάζεται μια πιστοληπτική γραμμή για την έξοδο της χώρας από το καθεστώς μνημονιακής επιτροπείας.

ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Ανεξαρτήτως των σκοπιμοτήτων, των τοποθετήσεων του Βίζερ, έχει κάνει η κυβέρνηση κάποια εκτίμηση για το πρώτο εξάμηνο του 2015, αν υπήρξε όντως ζημιά στην ελληνική οικονομία και αν υπάρχει κάποιο ποσό, στο οποίο μπορούμε να αντιστοιχίσουμε τη ζημιά που προέκυψε στην ελληνική οικονομία;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε σχέση με τη διαπραγμάτευση του 2015 είναι προφανές ότι υπήρξε μια πολιτική χρηματοπιστωτικής ασφυξίας, υπήρξε μία μικρή ύφεση. Υπολογιζόταν στο 7% κατά τη διάρκεια του 2015. Τελικά, καταλήξαμε σε μία ύφεση της τάξης του -0,2%. Με αυτή την έννοια, το θέμα είναι με ποιον αριθμό θα κάνουμε ακριβώς τη σύγκριση. Με τις προβλέψεις του -7%, με τις προβλέψεις που έκαναν κάποιοι θεσμοί σε σχέση με την ανάπτυξη για το 2015, που υπολόγιζαν 1,5%, 2% ανάπτυξη. Νομίζω ότι όλο αυτό αποτελεί μια αυθαίρετη κατασκευή, η οποία πάρα πολλές φορές χρησιμοποιείται ακριβώς με όρους πολιτικής σκοπιμότητας. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα της δανειοδότησης, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι τα 86 δισεκατομμύρια ευρώ, που αποτελούν και το δάνειο του επίσημου τομέα, το οποίο δεν πρόκειται να εκταμιευθεί και ολόκληρο, το οποίο συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015, δεν είναι τίποτε άλλο παρά αναχρηματοδότηση παλαιών δανείων και μάλιστα, με καλύτερους όρους επιτοκίων. Με αυτή την έννοια, εκτιμώ ότι η όλη συζήτηση είναι πολύ προτιμότερο να μείνει στο πολιτικό σκέλος. Δηλαδή, τι ακριβώς συνέβη το 2015, για ποιο λόγο μια σειρά από ευρωπαϊκές πολιτικές ηγεσίες και θεσμούς ακολούθησαν την πολιτική την οποία ακολούθησαν και λιγότερο στην οικονομική ζημιά, καθώς κάθε τέτοιο επιχείρημα δεν μπορεί παρά να είναι αυθαίρετο.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Επειδή το θέμα της εβδομάδας ήταν και ο ανασχηματισμός και τα όσα προέκυψαν γύρω από την περίφημη τροπολογία, σας άκουγα την Δευτέρα ή την Τρίτη, αν δεν κάνω λάθος, στον Alpha, που είπατε ότι για αυτή τη διάταξη, που δίνονται προνόμια αντίστοιχα στους εξωκοινοβουλευτικούς υπουργούς, ο Πρωθυπουργός όπως και εσείς -άλλωστε δεν ήσαστε εκείνη την περίοδο σε κάποιο πόστο κυβερνητικό- είχατε άγνοια. Εκείνη την περίοδο, η υπουργός που την πλήρωσε δηλαδή, η κυρία Ράνια Αντωνοπούλου ήταν βουλευτής Επικρατείας. Συνεπώς, κάποιοι άλλοι ήταν αυτοί που έκαναν τη συγκεκριμένη διάταξη. Ο Πρωθυπουργός που έχει ζητήσει να αποσυρθεί και δεν ξέρουμε πότε θα αποσυρθεί αυτή……..

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα αποσυρθεί άμεσα. Θα καταργηθεί άμεσα.

ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Αναζήτησε ευθύνες για το ποιοι ήταν αυτοί που σχεδίασαν, εμπνεύστηκαν ή οτιδήποτε άλλο, έστω και για τυπικούς λόγους.

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, βεβαίως. Έχει γίνει συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα. Ο τότε αρμόδιος υπουργός, ο κύριος Μάρδας, έχει βγάλει μία δήλωση σύμφωνα με την οποία και ο ίδιος ομολογεί ότι στην πράξη αποδείχθηκε πως αποτέλεσε μια λανθασμένη επιλογή. Επομένως, δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο περαιτέρω ζήτημα σε σχέση με αυτό.

ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ: Σχετικά με τη δήλωση που έκανε χθες ο κύριος Μητσοτάκης, στη συνέντευξη που έδωσε στους Δελφούς, σχετικά με το χρέος. Λέει ο κύριος Μητσοτάκης ότι χρειάζεται μεν δημοσιονομικός χώρος, αλλά μετέφερε και ένα φόβο στην Ε.Ε. ότι αν δοθεί ο δημοσιονομικός χώρος θα χρησιμοποιηθεί για τη διεύρυνση του δημόσιου τομέα. Και την ίδια στιγμή, δήλωσε ο κύριος  Σεντένο χθες, έκαναν και μία αναφορά στο ότι ξεκινάει η κουβέντα για τα πιθανά νέα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Τελικά, ποια είναι η τοποθέτηση της Ν.Δ. για το θέμα αυτό; Πώς το εκτιμάτε εσείς;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το ερώτημα πρέπει να απευθυνθεί στη Ν.Δ., όχι σε εμένα. Το δεδομένο είναι ότι υπάρχει μια σχετική σύγχυση και στην ηγεσία της Ν.Δ. και στον κύριο Μητσοτάκη, αλλά και στο οικονομικό της επιτελείο σε σχέση με το αν χρειάζεται ή δεν χρειάζεται δημοσιονομικός χώρος. Να θυμίσω ότι η Ν.Δ. είχε συμφωνήσει πρωτογενή πλεονάσματα με μέσο όρο 4% μέχρι το 2031, σήμερα εμφανίζεται ως υπέρμαχος της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων. Την ίδια στιγμή, όμως, λέει ότι αν μειωθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα και δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό, διότι θα αυξήσουμε το δημόσιο τομέα. Πρόκειται για μια συζήτηση η οποία γίνεται περί διαγραμμάτων. Νομίζω ότι η Ν.Δ. δεν έχει συγκεκριμένη πολιτική πρόταση, η οποία να χαρακτηρίζεται από τεχνική αρτιότητα. Αυτό το οποίο επαναλαμβάνει δεν είναι τίποτε άλλο παρά το «μάντρα» του παγκόσμιου φιλελευθερισμού: συντριβή της εργασίας, μείωση της φορολογίας για τις μεγάλες επιχειρήσεις, κατάργηση της φορολογίας στα μερίσματα, έτσι ώστε να δημιουργηθούν επενδυτικές ευκαιρίες για να αυξηθεί η πίτα και από εκεί και πέρα, αυτό να διαχυθεί και στην υπόλοιπη κοινωνία. Πρόκειται για μια πολιτική και οικονομική αντίληψη, η οποία έχει αποδειχθεί δεκάδες φορές στο παρελθόν, όπου και αν έχει χρησιμοποιηθεί, όπου και αν έχει υλοποιηθεί, ότι έχει οδηγήσει σε καταστροφικά αποτελέσματα για την κοινωνία, αλλά και για την οικονομία. Είναι, δηλαδή, και μία κοινωνικά επιζήμια, αλλά και μία οικονομικά μη αποτελεσματική πολιτική γραμμή αυτή. Από τη δική μας μεριά, αυτό το οποίο θέλουμε να κάνουμε είναι να καταθέσουμε ένα στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης. Ξέρετε ότι η συζήτηση για το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης θα αποτελέσει και τον πυρήνα των συζητήσεων που θα γίνουν κατά τη διάρκεια της τέταρτης αξιολόγησης, έτσι ώστε να συγκροτήσουμε, να οικοδομήσουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο στη χώρα, που δεν θα βασίζεται στη μείωση μισθών, δεν θα βασίζεται στην κατάργηση εργατικών κεκτημένων, αλλά, αντιθέτως, και θα ενισχύει την διαπραγματευτική δύναμη των εργαζομένων και θα δίνει τη δυνατότητα για την κατεύθυνση της παραγωγής σε υπηρεσίες και αγαθά υψηλής ποιότητας. Αυτός είναι ο τρόπος για να μπορέσει να ανακτήσει η Ελλάδα τη θέση της στον διεθνή καταμερισμό. Και νομίζω ότι είναι και το μοναδικό κοινωνικά δίκαιο, αλλά και οικονομικά αποτελεσματικό πρόγραμμα.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Προηγούμενο άρθροΑνακοίνωση των Τομέων Πολιτισμού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για τον θάνατο του Γιώργου Πάτσα
Επόμενο άρθροΣημεία Ομιλίας του Προέδρου της Ν.Δ. κ. Κ. Μητσοτάκη στο 3ο Οικονομικό Φόρουμ Δελφών (Delphi Economic Forum)