Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκεται στο Παρίσι όπου συνεδριάζει εκτάκτως, για άλλη μια φορά, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με ατζέντα τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης -τη σημασία της οποία ανέδειξε προ πολλού ο Πρωθυπουργός- την ανάγκη ενίσχυσης των αμυντικών προϋπολογισμών των κρατών-μελών, τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ένωσης, την ανθεκτικότητα των οικονομιών μας και την γρήγορη μετάβαση στην πράσινη οικονομία με ταχύτερη είσοδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο.
Πρόκειται για πυλώνες που συγκροτούν μια νέα ευρωπαϊκή αντίληψη, την οποία καλείται να οικοδομήσει η Ένωσή μας, ώστε να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο γεωπολιτικό περιβάλλον και να διασφαλίσει το ευρωπαϊκό κεκτημένο στον τρόπο ζωής των πολιτών.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, εκτός των άλλων τρομακτικών συνεπειών, έχει σημαντικές επιπτώσεις και στην παγκόσμια οικονομία με τις τιμές του φυσικού αερίου -και όχι μόνο- να εκτινάσσονται στα ύψη. Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και η λύση δεν μπορεί παρά να είναι ευρωπαϊκή.
Ήδη -όπως είναι γνωστό- ο Πρωθυπουργός πέτυχε να ενταχθεί στα Συμπεράσματα του προηγούμενου Συμβουλίου Κορυφής ρητή αναφορά στην ανάγκη για μια κοινή ευρωπαϊκή απάντηση στις ενεργειακές ανατιμήσεις.
Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας του Πρωθυπουργού, το θέμα τέθηκε και στη Σύνοδο των Υπουργών Ενέργειας, μετά από αίτημα της Ελλάδας που αποδέχθηκε η γαλλική Προεδρία, για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού αλληλεγγύης απέναντι στην ενεργειακή κρίση.
Ακολούθησε, χθες, η παρέμβαση του Πρωθυπουργού προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επικεντρώθηκε στην ανάγκη αντιμετώπισης της αυξανόμενης οικονομικής απειλής που αφορά τη χονδρική αγορά του φυσικού αερίου και υπογραμμίζει πως θα πρέπει άμεσα και αποφασιστικά να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο αυτό, ώστε να αποτρέψουμε το ενδεχόμενο να επιφέρει επιπλέον κόστος στις ζωές των ευρωπαίων πολιτών. Ο Πρωθυπουργός τόνισε, επίσης, ότι στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας επιβάλλεται να αναλάβουμε γρήγορες και άμεσες δράσεις. Τόνισε ότι η κατάσταση είναι ασυνήθιστη και ότι οι ασυνήθιστες εποχές επιβάλλουν ασυνήθιστα μέτρα. Προτείνει, λοιπόν, την άμεση εφαρμογή έξι προσωρινών μέτρων.
- Πλαφόν στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων, το οποίο θα έχει ως σημείο αναφοράς την ιστορικά υψηλότερη τιμή του αερίου πριν από την κρίση.
- Ημερήσιο Όριο Τιμών ως Προστατευτικό Μέτρο: Ένα εύρος διακύμανσης στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων, για παράδειγμα της τάξεως του +/- 10%.
- Καθορισμός Τιμών σε περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης: Καθορισμός τιμών στο Ταμείο Μεταφοράς Τίτλων, ως μέτρο έκτακτης ανάγκης στην περίπτωση που υπάρξουν ανακοινώσεις που αφορούν τις ροές φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία.
- Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους στην χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα της τάξεως του 5%, βάσει της παρακολούθησης του κόστους παραγωγής από τους ρυθμιστές της αγοράς και το Σταθμισμένο Κόστος Παραγωγής Ενέργειας (LCOE) στις μονάδες παραγωγής.
- Εμπόριο με Φυσική Παράδοση: Να εξεταστεί το ενδεχόμενο να επιτραπεί, η επιλογή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, που θα επιτρέπει τις συναλλαγές μόνο με φυσική παράδοση.
- Αύξηση της ρευστότητας στην αγορά φυσικού αερίου συνδέοντας τις αγορές Η.Π.Α./ Ε.Ε./ Ασίας. Για παράδειγμα, ενισχύοντας τη συνεργασία με την Κίνα όσον αφορά τα φορτία Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), με πιθανό πλαφόν στο κόστος μεταφοράς για να εξουδετερωθούν τα όποια κίνητρα κερδοσκοπίας.
Αποδεικνύεται έτσι, με τον τρόπο αυτό, ότι η Ελλάδα κινείται ταυτόχρονα τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Υπογραμμίζεται ότι -όπως είναι γνωστό- η στήριξη καταναλωτών, επιχειρήσεων και αγροτών για την κάλυψη σημαντικού μέρους -όχι όλου προφανώς- των ενεργειακών ανατιμήσεων θα συνεχιστεί για όσο διαρκεί η κρίση, ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα -όπως ξεκαθάρισε και ο Πρωθυπουργός- θα ανακοινωθούν και θα δρομολογηθούν στοχευμένα μέτρα για την στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων συμπολιτών μας.
Η Ελλάδα είναι στην Ευρώπη και με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη δυναμώνει τη φωνή της και διεκδικεί, μαζί με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, λύσεις που καμία χώρα από μόνη της δεν μπορεί να πετύχει. Την ώρα που η Ευρώπη είναι αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη γεωπολιτική κρίση από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την ώρα που η Ευρώπη χειμάζεται από τις επάλληλες κρίσεις ακρίβειας, την ώρα που καταλύεται η διεθνής νομιμότητα, η Ελλάδα χρειάζεται αρραγή ενότητα, σταθερότητα και αποφασιστικότητα. Η Ελλάδα χρειάζεται ευθύνη. Η ευθύνη, όμως, είναι συνάρτηση της λογικής ανάλυσης και της κατανόησης της διεθνούς και εγχώριας πραγματικότητας.
Το λέω αυτό γιατί συχνά η κριτική που γίνεται στην Κυβέρνηση από την Αξιωματική Αντιπολίτευση αποδεικνύει άγνοια και αδυναμία κατανόησης της κατάστασης. Όπως και με την πανδημία, έτσι και τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας διακινούν μια σειρά από μύθους. Θα αναφερθώ σήμερα σε 4 από αυτούς.
Πρώτος μύθος. Η εθνική διατίμηση που προτείνει ο κ. Τσίπρας θα οδηγούσε σε απομόνωση τη χώρα και σε επιδότηση των εγχώριων παραγωγών ενέργειας που θα εξακολουθούσαν να αγοράζουν ακριβά με λεφτά των φορολογουμένων.
Δεύτερος μύθος. Σε ό,τι αφορά τα περί λιγνίτη. Μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα, η παραγωγή ρεύματος από λιγνίτη δεν ήταν φθηνότερη από την παραγωγή ρεύματος με φυσικό αέριο ή ΑΠΕ. Όσες λιγνιτικές μονάδες έκλεισαν στη χώρα είναι αυτές που το κλείσιμό τους είχε προγραμματιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση γιατί είχε ξεπεραστεί το όριο λειτουργίας τους και για αυτό η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προέκρινε -και σωστά- το κλείσιμό τους και όχι τις επενδύσεις για να τις αναβαθμίσει και να τις εκσυγχρονίσει. Σήμερα όλες οι διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες της Δ.Ε.Η. λειτουργούν κανονικά ανάλογα με τη ζήτηση από τον διαχειριστή, στην κατεύθυνση του να έχουμε συμφερότερο κόστος, όπου αυτό μπορεί να είναι εφικτό ή να έχουμε και τις αναγκαίες εφεδρείες που το σύστημα έχει ανάγκη.
Τρίτος μύθος. Η Δ.Ε.Η., αφού γλίτωσε την χρεοκοπία στην οποία την οδηγούσε η Κυβέρνηση του κ. Τσίπρα, έχει μέχρι σήμερα δώσει 800 εκατ. ευρώ προκειμένου να απορροφήσει μέρος του κόστους για τους πελάτες της. Ταυτόχρονα , η Κυβέρνηση από τον Σεπτέμβριο μέχρι και σήμερα, έχει διαθέσει συνολικά πάνω από 2 δισ. ευρώ για την κάλυψη μέρους των ανατιμήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο και η πολιτική αυτή θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί.
Τελευταίος μύθος τα όσα ακούγονται για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι μιλώντας κανείς για την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πρέπει να υπολογίσει ότι η φορολογία αυτή καλύπτει ένα μεγάλο κομμάτι δημοσίων εσόδων από τα οποία χρηματοδοτούνται κρίσιμα κοινωνικά αγαθά, στην υγεία, στην παιδεία, στην ασφάλεια των πολιτών και αλλού. Όταν λείψουν λοιπόν αυτοί οι πόροι που χρειάζονται προκειμένου να συνεχίσουν να χρηματοδοτούνται κρίσιμα κοινωνικά αγαθά, οφείλουν όσοι το υποστηρίζουν να πουν και πως θα αναπληρωθούν. Προτείνουν νέους φόρους που θα επιβαρύνουν όλους ή επιπλέον δανεισμό, που θα μεγαλώσει το δημόσιο χρέος και πάλι θα επιβαρύνει τους φορολογούμενους, το σύνολο της ελληνικής οικονομίας μάλιστα σε ένα διεθνές περιβάλλον που δεν είναι ευνοϊκό για το δανεισμό έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση τελευταία; Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν σκεφτόμαστε την αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Την ίδια στιγμή η Κυβέρνηση, όπως έκανε στη διάρκεια της πανδημίας, έτσι και τώρα, μαζί με την αντιμετώπιση των πρωτόγνωρων εξωγενών προκλήσεων, συνεχίζει τις μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους, αλλά και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Στο πλαίσιο αυτό εγκρίθηκε χθες από το Υπουργικό Συμβούλιο -μεταξύ άλλων- το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Στόχος του νομοσχεδίου είναι όλοι οι πολίτες να αποκτήσουν τον προσωπικό τους γιατρό, ο οποίος θα λειτουργεί ως σύμβουλός τους και θα διαχειρίζεται τις παραπομπές για την ολοκληρωμένη παροχή ποιοτικών υπηρεσιών φροντίδας και υγείας.
Αναδιοργανώνονται, παράλληλα, διοικητικά οι υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, εδραιώνεται ένα ισχυρό δίκτυο με συμμετοχή και συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, προωθείται η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, ενισχύεται η πρόληψη, αναβαθμίζεται η διαχείριση των χρόνιων παθήσεων συμπολιτών μας. Χρόνιες αδυναμίες και παθογένειες στην παροχή υπηρεσιών υγείας ανήκουν πια στο παρελθόν, το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να αφήσουμε οριστικά πίσω μας.
Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει περίπτωση πρόωρων εκλογών, με αφορμή τις εξελίξεις στην ενέργεια, τις ανατιμήσεις; Είναι κάτι που προβλέπει ο Αλέξης Τσίπρας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι προβλέψεις αυτές είναι εκτός τόπου και χρόνου. Η Ελλάδα χρειάζεται σταθερότητα, χρειάζεται αρραγή ενότητα, χρειάζεται αποφασιστικότητα. Μέλημα του Πρωθυπουργού είναι κάθε μέρα που περνά, να παίρνουμε εκείνες τις αποφάσεις -και στο εσωτερικό και σε συνεργασία με τους εταίρους μας στο εξωτερικό- για να έχουμε την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση των πολύ δυσμενών συνεπειών, των πρωτοφανών δυσμενών εξελίξεων, που ζούμε σε παγκόσμιο επίπεδο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Παρ’ όλα αυτά, μιας και τέθηκε η ερώτηση, επειδή έχουν επανέλθει εκ νέου σενάρια και για πρόωρες εκλογές και για αλλαγή του εκλογικού νόμου, έχει πει και ο Πρωθυπουργός και εσείς ότι στις εκλογές θα πάμε με τον ισχύοντα εκλογικό νόμο. Επίσης, όμως, έχει εκτιμηθεί ότι θα πάμε και σε δεύτερες εκλογές. Θα γίνουν και οι δεύτερες εκλογές με τα όσα προβλέπει ο νόμος; Δηλαδή, το νομοσχέδιο που έχει ψηφίσει η δική σας Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε απαντήσει πολλές φορές. Οποιαδήποτε συζήτηση περί εκλογών αυτή τη χρονική στιγμή, είναι εκτός τόπου και χρόνου.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Προβληματίζει την Κυβέρνηση το ενδεχόμενο αναβάθμισης του ρόλου της Τουρκίας λόγω του ρόλου που παίζει και στο ουκρανικό; Είχαμε σήμερα τη συνάντηση Ουκρανίας-Ρωσίας. Βλέπουμε, επίσης, ότι κάνει άνοιγμα η Άγκυρα και στο Ισραήλ με την ευκαιρία. Είναι όντως απομονωμένος ο κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdoğan) ή αναβαθμίζεται ο ρόλος του τελικά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κατ’ αρχάς, η ελληνική Κυβέρνηση με την πολιτική της έχει αναβαθμίσει το γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό αποτύπωμα της χώρας πολύ σημαντικά το τελευταίο διάστημα. Αυτό προκύπτει μέσα από τις ισχυρές διμερείς συμφωνίες που έχουμε υπογράψει. Αυτό προκύπτει μέσα από τις πρωτοβουλίες που παίρνει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός σε επίπεδο Ε.Ε., για μια σειρά από ζητήματα, παλαιότερα για την κλιματική αλλαγή, για την πανδημία, τώρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Η χώρα μας έχει ένα ιδιαίτερο πολιτικό, ιστορικό και ηθικό βάρος στην Ε.Ε., που της επιτρέπει να πρωταγωνιστεί σε μια σειρά από κρίσιμες αποφάσεις και να συμμετέχει στις συζητήσεις εκείνες που αφορούν τον τρόπο αντιμετώπισης των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ευρώπη και ο πλανήτης μας με βάση τις τελευταίες εξελίξεις. Από εκεί και πέρα, οποιαδήποτε κίνηση γίνεται προς την κατεύθυνση ταύτισης με το πνεύμα της Διεθνούς Κοινότητας περί καταδίκης απερίφραστης κάθε μορφής αναθεωρητισμού και επεκτατισμού, θεωρούμε ότι είναι μια κίνηση προς τη θετική κατεύθυνση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες, στο Υπουργικό, επρόκειτο να τεθεί και ένα νομοσχέδιο από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, τον κ. Τσιάρα, 2019/1937 βάσει υποχρέωσης της χώρας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, υπήρξε ένταση από Υπουργούς της Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να αποσυρθεί το νομοσχέδιο. Έχετε κάποιο σχόλιο γι’ αυτό; Πού βρίσκεται το νομοσχέδιο; Πρόκειται για την περαιτέρω προστασία προστατευόμενων μαρτύρων από ό,τι έχουμε διαβάσει.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπήρξε καμία ένταση. Στα Υπουργικά Συμβούλια υπάρχει εκτεταμένη και αναλυτική συζήτηση, με όλους να καταθέτουν τις απόψεις τους. Πρόκειται για την υποχρέωση ενσωμάτωσης μιας Κοινοτικής Οδηγίας, η οποία εγκρίθηκε και θα κατατεθεί στη Βουλή, σύμφωνα με τον κυβερνητικό προγραμματισμό, στην ώρα της. Από εκεί και πέρα, είναι σαφές ότι η Κυβέρνηση θα πάρει όλα τα αναγκαία θεσμικά μέτρα, προκειμένου να μην ξαναζήσουμε στη χώρα μας προσπάθειες εργαλειοποίησης της Δικαιοσύνης και των θεσμικών δυνατοτήτων που υπάρχουν, προκειμένου να εξοντωθούν οι πολιτικοί αντίπαλοι, κάτι που το ζήσαμε και που αποτελούσε μελανό σημείο και στην ιστορία της Δικαιοσύνης και στην ιστορία της πολιτικής, με την απόπειρα ενοχοποίησης, κατασυκοφάντησης -στη βάση στρεβλών και ανύπαρκτων στοιχείων- κορυφαίων πολιτικών προσωπικοτήτων της χώρας, το προηγούμενο διάστημα. Είναι χρέος της συντεταγμένης Πολιτείας, όχι της Κυβέρνησης, θεσμικά να θωρακιστούμε, παράλληλα με τις υποχρεώσεις που έχουμε στην Ε.Ε., έτσι ώστε να μην ξαναζήσουμε τέτοιου είδους στιγμές.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μετά τις Βερσαλλίες, ο Πρωθυπουργός έχει την επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη. Θα ήθελα να ρωτήσω, τι αναμένει η Αθήνα από τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο Ερντογάν (Recep Tayyip Erdoğan), ποια είναι η ατζέντα, τι θα συζητηθεί.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τόσο στη χθεσινή τοποθέτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο, όσο και προχθές στο briefing, έχουμε θέσει το πλαίσιο και το πνεύμα με το οποίο προσέρχεται ο Πρωθυπουργός και έχει αποδεχθεί την πρόσκληση σε γεύμα του κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdoğan). Το γεγονός ότι με την Τουρκία έχουμε διαφωνίες, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να συζητάμε. Ο Πρωθυπουργός προσέρχεται με ρεαλισμό στη συζήτηση αυτή. Οι θέσεις μας είναι γνωστές. Είναι θέσεις που εδράζονται στο Διεθνές Δίκαιο και αυτό μας δίνει επιπλέον αυτοπεποίθηση. Από την άλλη, είναι σαφές ότι και οι δύο χώρες, παρά τις διαφορές μας, αντιμετωπίζουμε μια σειρά από κοινές προκλήσεις που έχουν διαμορφωθεί, μετά από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, που αφορούν την ευρύτερη περιοχή μας. Είναι προς το συμφέρον και των δύο χωρών να αναζητήσουμε θετικούς τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων αυτών, πολλώ δε μάλλον σε ένα πνεύμα που έχει διαμορφωθεί διεθνώς παντού, στην Ε.Ε., στο ΝΑΤΟ. Ένα πνεύμα απερίφραστης καταδίκης κάθε απόπειρας αναθεωρητισμού, αμφισβήτησης του Διεθνούς Δικαίου, κατάφωρης παραβίασης της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας χωρών.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεδομένου ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα έχει πολλαπλές συνέπειες, ιδίως στον αγροτικό τομέα, στην αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή, καθώς εκτός από το κόστος της ενέργειας, όπως ξέρετε, αυξάνεται πάρα πολύ το κόστος των λιπασμάτων γιατί σταματούν οι εξαγωγές από Ρωσία, αυξάνεται το κόστος των ζωοτροφών γιατί σταματούν οι εξαγωγές από Ουκρανία. Ήθελα, λοιπόν, να ρωτήσω αν έχει καταλήξει η Κυβέρνηση ποια μέτρα θα πάρει για τη στήριξη των αγροτών, αν εξετάζεται, για παράδειγμα, να αυξηθεί η επιδότηση στο λογαριασμό του ρεύματος, να υπάρξει κάποια επιδότηση για λιπάσματα και ζωοτροφές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι αγρότες μας, όπως και όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες πολίτες, βρίσκονται αντιμέτωποι με τις εξαιρετικά δυσμενείς συνέπειες των ανατιμήσεων. Από το προηγούμενο διάστημα έχουν ανακοινωθεί και εφαρμόζονται κάποια μέτρα ανακούφισης του αγροτικού κόσμου απέναντι σε αυτό το ράλι ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά, που χρειάζονται οι αγρότες μας προκειμένου να καλλιεργήσουν. Υπήρξε, επίσης, στήριξη και στο ρεύμα. Και, όπως είπε χθες ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο, αναμένεται το επόμενο δεκαήμερο και μια νέα δέσμη μέτρων, η οποία θα ανακοινωθεί αναλυτικά και συγκεκριμένα, για να ξέρει ο καθένας τι μπορεί να περιμένει και πόσο θα σταθούμε στο πλευρό του για να μετριάσουμε -επαναλαμβάνω δεν μπορούμε να μηδενίσουμε- τις συνέπειες. Έχουμε δυσκολίες, θα εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε δυσκολίες. Η προσπάθεια και η βούλησή μας είναι να κάνουμε ό,τι μπορούμε, -επαναλαμβάνω να κάνουμε ό,τι μπορούμε- για να μετριάσουμε τις συνέπειες και το αποτύπωμα αυτών των ανατιμήσεων στις ζωές όλων μας.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επάνω σε αυτό, ευρύτερα στον αγροτικό τομέα, επειδή υπάρχουν εκτιμήσεις και για την Ελλάδα και διεθνώς για επισιτιστική κρίση, που αναμένεται να επέλθει εξαιτίας του πολέμου, εξετάζει η Κυβέρνηση κάποιο σχέδιο για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας πιθανότητας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προς το παρόν, δεν έχουμε τέτοιου είδους ενδείξεις, ότι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια επισιτιστική κρίση στη χώρα μας. Παρακολουθούμε τα σενάρια και τις εξελίξεις και ανάλογα, εάν χρειαστεί να παρέμβουμε και να λάβουμε μέτρα, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει κάνει τον κατάλληλο σχεδιασμό, προκειμένου να ανταπεξέλθουμε σε οποιαδήποτε δυσκολία παρουσιαστεί. Αλλά, επαναλαμβάνω, προς το παρόν δεν έχουμε ενδείξεις αντιμετώπισης τέτοιου κινδύνου εδώ που είμαστε σήμερα.