Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ Γιάννη Οικονόμου

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου

Για τις Συνόδους της Πράγας

Η διήμερη παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Πράγα -τη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας και την άτυπη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου- στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και είναι ευδιάκριτο το θετικό αποτύπωμά της για τη χώρα μας. Πρώτ’ απ’ όλα -όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός- διαμορφώνεται πλέον ένας κοινός τόπος στο Συμβούλιο για μια δραστική ευρωπαϊκή παρέμβαση προκειμένου να πέσουν οι τιμές στο φυσικό αέριο. Μετά από επίμονη προσπάθεια οι προτάσεις μας, οι οποίες από μήνες έχουν αναπτυχθεί λεπτομερώς και έχει παρουσιάσει στο διεθνές κοινό ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έχουν υιοθετηθεί από την Πρόεδρο της Επιτροπής και βρίσκουν πιο γόνιμο έδαφος στο Συμβούλιο. Αύριο Τρίτη συνεδριάζει το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, προκειμένου να εξετάσει τεχνικές λεπτομέρειες για την εφαρμογή της πρότασης αυτής.

Έστω και αργά -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός- η Ευρώπη μπορεί να κάνει -όπως έκανε και στην περίπτωση της πανδημίας- το αποφασιστικό βήμα που απαιτούν οι καιροί και επιβάλλουν οι αρχές αλληλεγγύης, λαμβάνοντας οριστικές αποφάσεις στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής, στις Βρυξέλλες. Αυτό θα είναι η έμπρακτη απάντηση σε εκείνους που θέλουν να γονατίσουν την Ευρώπη, εργαλειοποιώντας το φυσικό αέριο, αλλά και στους λαούς της Ηπείρου μας και θα είναι η έμπρακτη απάντηση στις προσδοκίες των ευρωπαίων πολιτών για ουσιαστικά βήματα.

Σε ό,τι αφορά τις τουρκικές προκλήσεις όλοι όσοι συμμετείχαν στην Ευρωπαϊκή Πολιτική Κοινότητα είδαν την απόπειρα διεθνοποίησης της τουρκικής προκλητικότητας, αλλά και την αποστομωτική απάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού, η οποία έθεσε τα πράγματα στη σωστή τους βάση και αναίρεσε το αφήγημα του κ. Erdoğan. Έγινε εμφανές στο διεθνές προσκήνιο ότι ο Τούρκος Πρόεδρος δεν είναι συνηθισμένος να του απαντάει κανείς στις απόψεις που κατά καιρούς διατυπώνει.

Το μήνυμά μας είναι σταθερό και ξεκάθαρο: Η Ελλάδα ουδέποτε προκαλεί, αλλά απαντά με αυτοπεποίθηση κάθε φορά που προκαλείται. Κρατά ανοιχτό το παράθυρο στο διάλογο, αλλά κλειστές τις πόρτες στις προκλήσεις. Και δεν πρόκειται -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- να αφήσει καμία τουρκική πρόκληση αναπάντητη.

Αξίζει να θυμόμαστε ότι η Τουρκία ξεδιπλώνει μια κλιμακούμενη στρατηγική όξυνσης από τις αρχές του 2020. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν έχει περιοριστεί μόνο σε λεκτικές απειλές, αλλά έχει χρησιμοποιήσει και υδριβικού τύπου μεθοδεύσεις σε βάρος της χώρας μας. Είχαμε διαγνώσει έγκαιρα τη στρατηγική αυτή, εξ ου και η σοφή σπουδή του Κυριάκου Μητσοτάκη να θωρακίσει αμυντικά την Ελλάδα με την προμήθεια υπερσύγχρονων οπλικών συστημάτων, με τις συμμαχίες και αμυντικές συμφωνίες που συνάψαμε με σημαίνουσες δυνάμεις και με την αναβάθμιση του διεθνούς κύρους και ρόλου της Πατρίδας μας. Η Ελλάδα έχει τη δική της στρατηγική, που μας έχει οδηγήσει στο να βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά από την Τουρκία. Είμαστε έτοιμοι σε κάθε επίπεδο, ψύχραιμοι και λειτουργούμε με άρτιο σχεδιασμό. Δεν πρόκειται να παρασυρθούμε από τις τουρκικές προκλήσεις, γιατί αυτό επιδιώκει να κάνει η Τουρκία. Ταυτόχρονα, όμως, δεν θα μείνει κανένας λόγος και καμία πράξη της Τουρκίας αναπάντητη.

Για το τουρκολιβυκό «μνημόνιο»

Χθες ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας μετέβη στο Κάιρο, όπου είχε συνομιλίες με τον Αιγύπτιο ομόλογό του, κ. Shoukry για τις τελευταίες εξελίξεις μετά την παράνομη συμφωνία της Κυβέρνησης της Τρίπολης με την Τουρκία. Βασικό θέμα της συζήτησης ήταν η επισφαλής κατάσταση στη Λιβύη και την Ανατολική Μεσόγειο και κοινός στρατηγικός στόχος μια σταθερή, ευημερούσα και ειρηνική Λιβύη για μια σταθερή Ανατολική Μεσόγειος. Όπως επεσήμαναν οι δύο Υπουργοί η θητεία της προσωρινής Κυβέρνησης της Λιβύης έχει λήξει προ πολλού, οπότε δεν έχει καμία αρμοδιότητα για συμφωνίες σχετικά με το μέλλον των εξωτερικών σχέσεων της Λιβύης. Κυρίως όμως δεν μπορεί να παραχωρήσει στην Τουρκία δικαιώματα έρευνας σε περιοχές που δεν ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα. Και στην περιοχή αυτή η Ελλάδα και η Αίγυπτος υπέγραψαν Συμφωνία για την οριοθέτηση της μεταξύ τους ΑΟΖ με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία δημιουργεί αποκλειστικά κυριαρχικά δικαιώματα και για την Ελλάδα και για την Αίγυπτο. Επανέλαβε ο Υπουργός ότι το λεγόμενο «μνημόνιο» του 2019 καταγγέλθηκε διεθνώς ως παράνομο, άκυρο και ανύπαρκτο, ενώ καταγγέλθηκε και από το Κοινοβούλιο της Λιβύης.

Θέλω να υπενθυμίσω ότι η τουρκολιβυκή συμφωνία, πέραν από την Αίγυπτο, έχει προκαλέσει την αντίδραση της διεθνούς κοινότητας:

-Πρωτ’ απ’ όλα ο Εκπρόσωπος του State Department τόνισε ότι «η προσωρινή Κυβέρνηση της Λιβύης υποχρεούται -σύμφωνα με τις διατάξεις του οδικού χάρτη του Φόρουμ για τον Πολιτικό Διάλογο στη Λιβύη- να μην εξετάζει νέες συμφωνίες που βλάπτουν τη σταθερότητα των εξωτερικών σχέσεων του λιβυκού Κράτους».

-Ο Εκπρόσωπος της Κομισιόν για θέματα εξωτερικών υποθέσεων επανέλαβε ότι «το “Μνημόνιο” Τουρκίας- Λιβύης του 2019 παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα τρίτων κρατών, δεν συμμορφώνεται με το Δίκαιο της Θάλασσας και δεν μπορεί να παράγει έννομα αποτελέσματα».

-Το Υπουργείο Εξωτερικών της Γαλλίας ανακοίνωσε ότι «το “μνημόνιο” παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν συμμορφώνεται με το Δίκαιο της Θάλασσας και δεν μπορεί να έχει έννομα αποτελέσματα για τρίτα κράτη».

-Ο Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας δήλωσε ότι η χώρα του «δεν αναγνωρίζει τη συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης, τα δύο κράτη δεν μπορούν να κάνουν συμφωνίες σε βάρος τρίτων και η συμφωνία αυτή δεν μπορεί να έχει την παραμικρή νομική επίπτωση».

Βλέπουμε λοιπόν ότι η Δύση έχει δείξει ότι το Διεθνές Δίκαιο και ο απόλυτος σεβασμός της κυριαρχίας είναι οι καταστατικές αρχές του παρόντος κόσμου. Και αυτή είναι μια θέση που η Ελλάδα αναδεικνύει και υπερασπίζεται με συνέπεια.

Για την επέκταση του μετρό στον Πειραιά

Σήμερα το πρωί, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη στα εγκαίνια για τους τρεις νέους σταθμούς της γραμμής 3 του μετρό στον Πειραιά («Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο»), σταθμοί αυτοί μπαίνουν από σήμερα σε λειτουργία. Πρόκειται -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός- για ένα έργο που έχει ένα μεγάλο κοινωνικό πρόσημο, διότι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εξυπηρετούν όλους τους πολίτες, αλλά πρωτίστως εκείνους που δεν έχουν δυνατότητα να μετακινηθούν με άλλο τρόπο, αλλά με φτηνό εισιτήριο, να μετακινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια. Η Κυβέρνησή μας για ακόμα μια φορά κάνει πράξη το κεντρικό μας σύνθημα και εδώ. Κάνει πράξη το σύνθημα: Συνέπεια, συνέχεια, σταθερότητα και στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής. Κάποιες κυβερνήσεις στο παρελθόν έτρεξαν πιο γρήγορα και πιο συστηματικά, ενώ κάποιες άλλες κινήθηκαν με λιγότερους γρήγορους ρυθμούς. Κάποιες κυβερνήσεις παραδίδουν πραγματικά έργα και κάποιες παρουσίαζαν μουσαμάδες με ζωγραφισμένα εκδοτήρια, ωσάν να μπορούν τάχα να εξυπηρετήσουν τους πολίτες με αυτόν τον τρόπο.

Με την έναρξη λειτουργίας των τριών σταθμών προβλέπεται ημερήσια αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του μετρό κατά 132.000 επιβάτες, μειώνοντας ημερησίως την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000, αλλά και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Το όφελος για τους Πειραιώτες, και όχι μόνο, είναι τεράστιο.

Ιδιαίτερης σημασίας όμως είναι και η σύνδεση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας μας με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο, γεγονός που συμβάλλει και στην περαιτέρω αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας. Ο επισκέπτης που φτάνει στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μπορεί πλέον να φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά σε λιγότερο από μια ώρα απευθείας και χωρίς καμία ταλαιπωρία.

Θέλω στο σημείο αυτό να προσθέσω ότι βρίσκεται σε εξέλιξη και η κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 που θα συνδέει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή, θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς και θα διατρέχει τέσσερις Δήμους (Γαλατσίου, Αθηναίων, Καισαριανής, Ζωγράφου). Θα εξυπηρετεί περίπου 340.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση και θα μειώσει την κυκλοφορία αυτοκινήτων κατά 60.000 την ημέρα. Η επέκταση του μετρό συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, αλλά και την εξοικονόμηση τεράστιων ποσών κάθε χρόνο στις δαπάνες μετακινήσεων.

Οικονομική πρόοδος και αντιμετώπιση της ακρίβειας

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας και του δημοσίου χρέους, κατά τη διάρκεια μάλιστα δυο εξωγενών κρίσεων, της υγειονομικής και της ενεργειακής, μας προσφέρει πολύτιμα μέσα για να μπορέσουμε αντιμετωπίσουμε την ακρίβεια και να στηρίξουμε την κοινωνία, αλλά και τις επιχειρήσεις όσο περισσότερο γίνεται.

Η μεγέθυνση του εθνικού εισοδήματος από το τελευταίο τρίμηνο του 2019 έως το πρώτο εξάμηνο του 2022 είναι αξιοσημείωτη. Παρά την παγκόσμια και εθνική ύφεση που προκάλεσαν η πανδημία και τα lockdowns, η ελληνική οικονομία κατάφερε να μεγεθυνθεί σωρευτικά τους τελευταίους 33 μήνες κατά 5 μονάδες. Σύμφωνα με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2023 που κατατέθηκε στη Βουλή, το Α.Ε.Π. εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 210 δισ. ευρώ το 2022 από 183 δισ. ευρώ που ήταν το 2019. Την ίδια περίοδο η Ευρωζώνη παρουσιάζει υποδιπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης, η δε Γερμανία σχεδόν μηδενικό.

Επίσης, αποκλιμακώνεται το δημόσιο χρέος μετά την πρόσκαιρη αύξηση του 2020 εξαιτίας των προγραμμάτων στήριξης των επιχειρήσεων εν μέσω πανδημίας. Σύμφωνα με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2023, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 169,1% ως ποσοστό του Α.Ε.Π. στο τέλος του 2022, σε σχέση με το 193,3% του Α.Ε.Π. το 2021. Μιλάμε δηλαδή για μια μείωση κατά 24,2% σε σχέση με το χρέος του 2021. Το 2023, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στο 161,6% ως ποσοστό του Α.Ε.Π., παρουσιάζοντας περαιτέρω μείωση κατά 7,5 ποσοστιαίες μονάδες. Πρακτικά μιλάμε για την ταχύτερη μείωση δημοσίου χρέους στην Ε.Ε. και αυτό σε συνθήκες που είχαμε αναγκαστική δημοσιονομική επέκταση. Αποδεικνύεται έτσι ότι η ταχεία απομείωση του δημοσίου χρέους δεν έρχεται αναγκαστικά μέσα από την αυστηρή λιτότητα και την επιμονή στην υπερφορολόγηση, αλλά μέσα από την δυναμική αύξηση του Α.Ε.Π. της χώρας.

Φυσικά οι επιτυχίες αυτές δεν προσφέρονται ούτε για πανηγυρισμούς ούτε για εφησυχασμό. Η ακρίβεια είναι το μέγιστο πρόβλημα των πολιτών και προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία σε όλες τις κυβερνήσεις. Οι κρίσεις αυτές που έφεραν την ακρίβεια δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι ενέσκηψαν πάνω μας, δεν δημιουργήθηκαν εδώ. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν μας πλήττουν έντονα. Κάθε άλλο. Η ελληνική κοινωνία περνάει πάρα πολύ δύσκολα, ειδικά οι πλέον ευάλωτοι. Και είναι σίγουρα πολύ σκληρό για ένα λαό που βασανιζόταν από τη δεκαετή οικονομική κρίση, μετά από την πανδημία, ύστερα από τις συνέπειες πολέμου, να είμαστε τώρα αντιμέτωποι και με το φάσμα αυτό της ακρίβειας. Οι αντοχές μας, οικονομικές και ψυχολογικές, δοκιμάζονται σκληρά. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Από την άλλη όμως οι κριτικές που ακούγονται ότι η Κυβέρνηση επαίρεται για την επιτυχία της οικονομικής της πολιτικής, αλλά αυτή δεν γίνεται αντιληπτή από τον κόσμο, είναι μια κριτική η οποία είναι άδικη διότι τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Η κατάσταση εύκολα θα μπορούσε να είναι πάρα πολύ χειρότερη όσον αφορά την επάρκεια αγαθών και τις τιμές. Αυτά ήδη συμβαίνουν σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Το ότι η Ελλάδα διαθέτει επάρκεια αγαθών, το ότι η Ελλάδα μπορεί και στηρίζει σε ό,τι αφορά την ακρίβεια στην ενέργεια, στο ότι αντέχουμε παρά τις τεράστιες δυσκολίες τις οποίες περνάμε είναι αποτέλεσμα και της επιτυχίας της οικονομικής μας πολιτικής. Αν η οικονομία δεν προόδευε αλματωδώς, όπως εξήγησα προηγουμένως, ώστε να καλύπτει σε κάποιο βαθμό -όχι να μηδενίζει, άλλωστε το είπαμε με ειλικρίνεια- την καλπάζουσα κρίση, τότε θα είχαμε πολλά περισσότερα προβλήματα, τότε θα είχαμε βρεθεί πολλά βήματα πίσω από τις εξελίξεις και τα προβλήματα θα ήταν αφόρητα, χωρίς καμία δυνατότητα αντίδρασης. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι πολλές από τις πολιτικές μας η Ευρωπαϊκή Ένωση έρχεται να τις υιοθετήσει δείχνοντας και αναδεικνύοντας τη σωστή τους κατεύθυνση και το σωστό τους χαρακτήρα.

Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Α. ΚΑΤΖΟΥ: Καλό μεσημέρι, κύριε Εκπρόσωπε. Με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται στο 12% στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο και από την άλλη πλευρά να ανεβαίνει το πετρέλαιο και οι τιμές της βενζίνης, υπάρχει πιθανότητα να ξανασκεφτείτε την επιδότηση για το Diesel κίνησης; Και όσον αφορά και το επίδομα θέρμανσης που θα περιμένουμε και το Φ.Ε.Κ. μέσα στην εβδομάδα, είναι η επιδότηση των 25 λεπτών μέχρι τέλος του έτους; Μπορεί να δούμε να παρατείνεται η χρονική περίοδος;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάτι καινούργιο στο τραπέζι. Μπαίνουμε στη φάση της εφαρμογής των όσων ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Να θυμίσω ότι το επίδομα θέρμανσης είναι αυξημένο και στο μέγεθος και στην περίμετρό του φέτος, έτσι ώστε να μπορέσει να ικανοποιήσει τις ανάγκες όσο το δυνατόν περισσότερων πολιτών και πιο αποτελεσματικά. Συνεχίζεται η οριζόντια στήριξη στο ρεύμα. Έχουμε αυτή την παρέμβαση στο Diesel θέρμανσης, η οποία θα είναι στην αντλία. Αυτό θα βοηθήσει, έτσι ώστε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να ξεκινήσει χαμηλότερα από τους φόβους που όλοι είχαμε. Από εκεί και πέρα, είμαστε εδώ, παρακολουθούμε. Επαναλαμβάνω: Η Κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι κάθε καινούρια δυνατότητα που δημιουργείται, αξιοποιείται για όφελος των πολιτών, πάντοτε μέσα στα όρια των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο φόντο της χθεσινής επίσκεψης του κ. Δένδια στο Κάιρο, θέλω να μου πείτε αν η Κυβέρνηση έχει εξετάσει σενάρια για οποιαδήποτε τουρκική πρόκληση ακολουθήσει αυτή την υπογραφή του λεγόμενου «μνημονίου», που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα, ανάμεσα στην Τουρκία και τη Λιβύη.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως σας είπα και προηγουμένως, η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να αφήσει καμία πρόκληση της Τουρκίας αναπάντητη, είτε στο πεδίο των λόγων, είτε στο πεδίο των προκλήσεων στα έργα, αν αυτές εκδηλωθούν στο πεδίο. Είμαστε ψύχραιμοι, αλλά είμαστε και απολύτως προετοιμασμένοι να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά και αποφασιστικά στην οποιαδήποτε πρόκληση, υπερασπιζόμενοι την κυριαρχία μας, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και το Διεθνές Δίκαιο, πάνω στο οποίο εδράζονται τα δικαιώματα αυτά.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως είπατε, ο κ. Δένδιας χθες επεσήμανε ότι η προσωρινή Κυβέρνηση της Λιβύης δεν έχει καμία νομιμοποίηση να υπογράφει τέτοιες διακρατικές συμφωνίες. Πλην, όμως, το έπραξε και υπάρχουν τώρα φόβοι ότι η Τουρκία θα επιχειρήσει να δημιουργήσει ένα θερμό επεισόδιο. Μήπως θα ζητήσει η χώρα κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και προς την πλευρά της Λιβύης; Και θα ζητήσει ο Πρωθυπουργός κυρώσεις στην Τουρκία από την Ευρωπαϊκή Ένωση;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η προσπάθεια της Τουρκίας να δημιουργήσει τετελεσμένα επαναφέροντας ένα τουρκολιβυκό «μνημόνιο», το οποίο είναι απολύτως έκνομο, χωρίς να παράγει την οποιαδήποτε νομική επίπτωση, έχει ουσιαστικά καταδικαστεί από το σύνολο της διεθνούς κοινότητας. Σας είπα προηγουμένως μια σειρά από αντιδράσεις συμμάχων και εταίρων μας. Από εκεί και πέρα, είναι αυτονόητο ότι η προσπάθεια αυτή είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Ουδείς αναγνωρίζει το δικαίωμα της Λιβύης, αλλά και της Τουρκίας να συνάπτουν συμφωνίες πάνω σε δικαιώματα που είναι δικαιώματα τρίτων χωρών. Και αυτό είναι πάρα πολύ καθαρό. Είμαι σίγουρος ότι αυτό το καθαρό μήνυμα θα το λάβουν και οι Λίβυοι και οι Τούρκοι.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, κύριε Εκπρόσωπε. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν και στο «Documento της Κυριακής» ο βουλευτής σας, ο κ. Μαραβέγιας, η εταιρεία της συζύγου του είχε περιληφθεί στον οριστικό πίνακα του Αναπτυξιακού Νόμου για κρατική επιδότηση πάνω από 4 εκατομμύρια, χωρίς να κατέχει τα απαραίτητα κεφάλαια για τον Νόμο. Έχετε διαπιστώσει τι έχει συμβεί εκεί; Έχετε απαντήσει στα ερωτήματα; Κι, επίσης, δεσμεύεστε ότι δεν υπάρχει μέσα στις εταιρείες που έχουν περιληφθεί, άλλη αντίστοιχη περίπτωση; Προτίθεστε να επανεξετάσετε τις εγκριθείσες εταιρείες;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για την υπόθεση αυτή έχει τοποθετηθεί και ο Βουλευτής, ο κ. Μαραβέγιας και ο Υπουργός Ανάπτυξης και ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης. Δεν έχω κανένα περαιτέρω σχόλιο να κάνω.

ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Θα ήθελα να ρωτήσω στα ελληνοτουρκικά. Υπάρχουν πληροφορίες, σήμερα, στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα στο Nordic Μonitor, για συγκεκριμένο σχέδιο του Erdoğan. Συγκεκριμένα λέει ότι σχεδιάζει να στείλει κλιμάκια μυστικών Υπηρεσιών στα ελληνικά νησιά, προκειμένου να προκαλέσουν σαμποτάζ ή να τοποθετήσουν τουρκικές σημαίες σε ελληνικές βραχονησίδες και γενικά να δημιουργήσουν συνθήκες τέτοιες, ώστε να «δικαιολογήσουν» μια εμπλοκή της Τουρκίας σε ελληνική επικράτεια. Πόσο πιθανά είναι αυτά τα σενάρια και πόσο προετοιμασμένοι είμαστε γι’ αυτά;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό που θέλω να επαναλάβω είναι ότι η Πατρίδα μας είναι απολύτως θωρακισμένη απέναντι στην οποιαδήποτε απειλή, υβριδικού ή άλλου τύπου ή άλλου χαρακτήρα.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Σχετικά με την Εξεταστική Επιτροπή, που περιμένουμε σήμερα τα πορίσματα των κομμάτων, κυκλοφορεί ότι η συνεδρίαση της Ολομέλειας θα γίνει κεκλεισμένων των θυρών. Ισχύει κάτι τέτοιο; Έχει εισηγηθεί η Κυβέρνηση κάτι τέτοιο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η απόφαση για το πώς θα γίνει η Ολομέλεια, αφορά τη Διάσκεψη των Προέδρων. Από εκεί και πέρα, η άποψη της Κυβέρνησης είναι ότι δεν μπορεί η συνεδρίαση της Ολομέλειας να είναι κλειστή. Δεν έχει υπάρξει ξανά στο παρελθόν συνεδρίαση της Ολομέλειας που να είναι κλειστή. Η άποψή μας είναι ότι η συνεδρίαση πρέπει να είναι ανοιχτή. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τη δημοσιοποίηση των πορισμάτων, που τα κόμματα θα καταρτίσουν και θα καταθέσουν, πρέπει να λάβουν υπόψη τον πολύ ιδιαίτερο και ευαίσθητο χαρακτήρα των ζητημάτων με τα οποία ασχολούνται τα πορίσματα αυτά. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, η άποψη της Κυβέρνησης είναι ότι η συνεδρίαση πρέπει να είναι ανοιχτή.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Για τις υποκλοπές και πάλι. Αληθεύουν πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν στον Τύπο, πως ο Πρωθυπουργός έχει ουσιαστικά συντάξει μια black list με τους Υπουργούς και τους βουλευτές, που φέρνουν να βγήκαν μπροστά, να το πω έτσι, στην υπόθεση των υποκλοπών;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, βέβαια. Νομίζω ότι οι Υπουργοί, η Κυβέρνηση, η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας έχει αναδείξει πλήρως όλη μας την επιχειρηματολογία και το σκεπτικό μας γύρω από την υπόθεση αυτή, απολύτως ευθυγραμμισμένη με αυτό που για μας αποτελεί προτεραιότητα. Δηλαδή, το να μην μείνει καμία σκιά στην υπόθεση αυτή και να προκύψουν πολύ ουσιαστικές προτάσεις βελτίωσης του πλαισίου που διέπουν τα ζητήματα αυτά.

ΜΑΡ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Σε άλλο θέμα, σχετικά με τη σύλληψη του 53χρονου στον Κολωνό και σε όσα σοκαριστικά βλέπουμε να αποκαλύπτονται για φερόμενη σεξουαλική κακοποίηση και για μαστροπεία. Ο συλληφθείς φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να συνδέεται με συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, πολιτικά τουλάχιστον. Εσείς έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, τα όσα έχουν αποκαλυφθεί για την υπόθεση αυτή, είναι φρικτά, είναι αποτρόπαια. Είναι σοκαρισμένο το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Οι ελληνικές Αρχές, η Αστυνομία, η Δικαιοσύνη φροντίζουν, έτσι ώστε να αποσαφηνιστεί κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής. Να τιμωρηθεί ο ενορχηστρωτής και όλοι οι συνένοχοι και να υπάρξει διαρκής και ουσιαστική στήριξη στο θύμα. Να θυμίσω ότι με τις αλλαγές του Ποινικού Κώδικα που ψήφισε η Κυβέρνηση αυτή, έχουν αυστηροποιηθεί πάρα πολύ οι ποινές για τέτοιου είδους αδικήματα. Και αν ο συγκεκριμένος κριθεί ένοχος και καταδικαστεί, υπό προϋποθέσεις μπορεί να καταδικαστεί μέχρι και με ισόβια. Από εκεί και πέρα, πράγματι ο συγκεκριμένος είχε διατελέσει μέλος της Νέας Δημοκρατίας. Είναι σε αναστολή, ήδη -αυτά είναι αυτονόητα πράγματα αυτά- η ιδιότητά του. Νομίζω ότι η οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνιακής ή, πολύ περισσότερο, πολιτικής εκμετάλλευσης της υπόθεσης αυτής, στοχοποιώντας διάφορους ανθρώπους, πολιτικά πρόσωπα ή άλλα δημόσια πρόσωπα που κατά καιρούς μπορεί να είχαν φωτογραφηθεί μαζί του, προφανώς αγνοώντας πλήρως το ποιόν του και όλες αυτές τις φρικτές και αδιανόητες πράξεις του, μια τέτοιου είδους προσπάθεια και μια τέτοιου είδους εργαλειοποίηση είναι απαράδεκτη πέρα για πέρα, είναι αδιανόητη. Η προσοχή μας πρέπει να εστιαστεί σε αυτό που είναι το θέμα. Δηλαδή, στο φρικτό αδίκημα και στη στήριξη του θύματος.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Θα ήθελα ένα σχόλιο για την αποστροφή του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Γιώργου Τσίπρα, ο οποίος, σε τηλεοπτική του εμφάνιση, προ δύο ημερών αν δεν κάνω λάθος, κριθείς να σχολιάσει δημοσίευμα των Financial Times για τις οικονομικές επιδόσεις της χώρας, είπε, ούτε λίγο, ούτε πολύ, ότι ο δημοσιογράφος είτε έχει πληρωθεί, είτε είναι υπό την επήρεια ναρκωτικών.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ θα σας πω το δικό μας σχόλιο, αλλά θα περιμένω και με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τα σχόλια όλων εκείνων που κατά καιρούς είχαν κριτικάρει την Κυβέρνηση στο παρελθόν, όταν σε μια λογική λόγου και αντιλόγου προσπαθούσε να αντικρούσει την επιχειρηματολογία -όχι να χαρακτηρίσει- ανθρώπων που δημοσίευαν τις απόψεις τους και οι οποίες είχαν αρνητικό πρόσημο για την Κυβέρνηση και τη χώρα στο παρελθόν. Δεν γίνεται όταν τα δημοσιεύματα του ξένου Τύπου βολεύουν το αφήγημά σου να είναι αντικειμενικά, να αποτελούν απόδειξη της ελευθεροτυπίας και της ελευθερίας του λόγου και όταν υπάρχουν δημοσιεύματα, σε έγκυρες εφημερίδες, εκτός κι αν αμφισβητείται και η εγκυρότητα των Financial Times, όταν δεν εξυπηρετούν το αφήγημά σου, να ισχυρίζεσαι ότι αυτός που το έγραψε και η εφημερίδα που το κυκλοφόρησε έχουν πάρει λεφτά ή αυτός που το έγραψε έχει παραισθήσεις, έχει πάρει ναρκωτικά, αν αποδίδω, αν θυμάμαι καλά, αυτά που είπε ο κ. Τσίπρας. Μιλάμε για μια απαράδεκτη τακτική και περιμένω πραγματικά την τοποθέτηση όλων εκείνων που είχαν ασκήσει κριτική στην Κυβέρνηση στο παρελθόν, όχι γιατί είχαμε υπαινιχθεί ότι έπαιρναν χρήματα ή ότι είχαν ιδιοτέλειες ή πολύ περισσότερο αυτές τις αθλιότητες περί παραισθήσεων και ναρκωτικών, αλλά είχαμε, όπως επιβάλλεται στη Δημοκρατία, διατυπώσει τις ενστάσεις μας και επιχειρήματα προς την άλλη κατεύθυνση. Διότι αυτή είναι η πεμπτουσία της Δημοκρατίας. Είναι άλλο πράγμα να διαφωνείς με ένα άρθρο γνώμης και να λες τη δική σου γνώμη, είναι άλλο πράγμα να ισχυρίζεσαι ότι αυτός που το έγραψε έχει πάρει λεφτά ή παίρνει ναρκωτικά. Είναι μια απαράδεκτη τοποθέτηση από τον βουλευτή και ξάδελφο του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ. Και εκτός από το δικό μας σχόλιο, έχει ένα ενδιαφέρον να δούμε και πώς ο ΣΥΡΙΖΑ στέκεται απέναντι σε αυτή την απαράδεκτη στάση.

ΜΗΝ. ΚΩΣΝΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για τα της Εξεταστικής. Πέρα από το αν θα είναι απόρρητα τα πορίσματα από ό,τι είπατε -αναμένουμε να μάθουμε- θέλετε να μας δώσετε και μια πιο καθαρή θέση για το τι επιθυμεί η Κυβέρνηση να γίνει γι’ αυτό. Δύο ζητήματα. Πρώτον, την περασμένη εβδομάδα, δημοσίευσε η «ΕΣΤΙΑ» πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες ο Πρωθυπουργός έχει προχωρήσει σε παρέμβαση, μέσω της Αμερικάνικης Πρεσβείας, σε Facebook και Google, για να μπλοκάρονται αντίστοιχες ειδήσεις. Και επίσης, έχει ζητηθεί από την Κυβέρνηση, από την Ε.Υ.Π. ενημέρωση από εκπροσώπους ξένων Κυβερνήσεων ή ξένων Μυστικών Υπηρεσιών για την πορεία των ερευνών, όσον αφορά τη λειτουργία του παράνομου λογισμικού στη χώρα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά τα της Ε.Υ.Π., δεν ξέρω να σας απαντήσω. Οι σχέσεις της με αντίστοιχες αρμόδιες Υπηρεσίες του εξωτερικού, είναι δικά της θέματα. Δεν είναι σε γνώση μου κάτι τέτοιο και δεν θα μπορούσε να είναι. Στο ζήτημα της συνεργασίας με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη και με τα θεσμικά όργανα της Επιτροπής σε ό,τι αφορά τα κακόβουλα λογισμικά, τα οποία χακάρουν κινητά τηλέφωνα προσώπων σε όλη την Ε.Ε., υπάρχει μια ανοιχτή συζήτηση, στην οποία εμείς έχουμε δηλώσει, πολλές φορές, την πρόθεσή μας να συνεργαστούμε για να βρούμε κοινή ευρωπαϊκή λύση, πέραν της νομοθέτησης και της θεσμικής αντιμετώπισης που και εδώ στην Ελλάδα σχεδιάζουμε και πολύ σύντομα θα ξεδιπλώσουμε και αυτή μας τη στρατηγική. Τώρα, τα υπόλοιπα που μου είπατε για το δημοσίευμα της «ΕΣΤΙΑΣ», είναι επιστημονικής φαντασίας. Είναι αυτονόητο.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Παρότι ο κ. Erdoğan συναντά αντιδράσεις για τη στάση του, τη συμπεριφορά του, τα λεγόμενά του, επανήλθε λέγοντας ότι θα κάνει και άλλες εκκλησίες όπως την Αγιά Σοφιά, σε τζαμί ή άλλα μουσεία, που χρησιμοποιούνται ως μουσεία, θα τα κάνει τζαμί. Και επιμένει σε αυτή την προκλητική ρητορική. Κάποιο σχόλιο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η προκλητική ρητορική της Τουρκίας, η επίμονη αυτή τακτική, το μόνο που κάνει είναι να πολλαπλασιάζει τα αδιέξοδα του κ. Erdoğan. Η χώρα μας δεν πρόκειται να παρακολουθήσει αυτό το παραλήρημα. Εκτός της διάστασης της υβριστικής συμπεριφοράς, της απειλητικής συμπεριφοράς απέναντι στη χώρα, προστίθεται, δυστυχώς, και η προσβολή Μνημείων του Παγκόσμιου Πολιτισμού συνεχώς. Και αυτά η διεθνής κοινότητα τα βλέπει. Η Ελλάδα δεν πρόκειται να ξεστρατίσει από τη βασική της στρατηγική. Η βασική της στρατηγική είναι, με άξονα το Διεθνές Δίκαιο, να αποδομεί και να αναδεικνύει την τουρκική προκλητικότητα και τον αναθεωρητισμό του Τούρκου Προέδρου, να ενισχύει την αποτρεπτική της ικανότητα, να θωρακίζει τα εθνικά μας δίκαια και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Και φυσικά να υπενθυμίζει ότι όσοι ηγέτες «φλερτάρουν» με τον αναθεωρητισμό και ονειρεύονταν εύκολες νίκες, θερίζουν θύελλες. Ας μην το υποτιμά αυτό ο κ. Erdoğan παρακολουθώντας τις εξελίξεις στον πόλεμο της Ρωσίας με την Ουκρανία.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σήμερα βγήκε στο φως της δημοσιότητας μια πληροφορία ότι παρ’ ολίγον να είχαμε ένα ατύχημα στο Αιγαίο, στο πλαίσιο αερομαχίας και να είχαμε την πτώση ενός τουρκικού αεροσκάφους. Πρώτον: Ισχύει κάτι τέτοιο; Και σε δεύτερο χρόνο θα ήθελα να μου πείτε: Σας φοβίζει το γεγονός ότι όλη αυτή η ένταση μπορεί να δημιουργήσει ένα ατύχημα και πώς αντιμετωπίζει αυτό το σενάριο η ελληνική πλευρά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το περιστατικό, δεν το γνωρίζω. Θα ενημερωθώ και θα επανέλθω. Αλλά, από εκεί και πέρα, βεβαίως όταν υπάρχει συνεχής ένταση, όταν υπάρχει αυτή η συνεχής παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας, που δεν μένει αναπάντητη από ελληνικής πλευράς, πάντοτε υπάρχει και μεγιστοποιείται όσο πιο συχνά είναι τα φαινόμενα αυτά η πιθανότητα ενός ατυχήματος. Αυτό πρέπει πολύ καλά να το λάβει υπόψη της η τουρκική πλευρά. Επαναλαμβάνω: Η χώρα μας επιθυμεί την ειρήνη, την ησυχία, τη σταθερότητα, αλλά είναι και απολύτως ανυποχώρητη σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της εθνικής της κυριαρχίας και των κυριαρχικών της δικαιωμάτων. Αυτή την τακτική ακολουθήσαμε και θα εξακολουθούμε να ακολουθούμε και το επόμενο διάστημα. Αποφασιστικά, αποτελεσματικά, ψύχραιμα, αλλά και -επαναλαμβάνω- ανυποχώρητα.
ΜΑΡ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Σχετικά με τη δίκη της Χρυσής Αυγής. Την περασμένη εβδομάδα είχαμε τον προκλητικό χαιρετισμό του συνηγόρου του κ. Λαγού μπροστά στην έδρα, έναν ναζιστικό χαιρετισμό. Θεωρείτε ότι θα έπρεπε να υπάρξει κάποια καταδίκη επ’ αυτού;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, αυτό που θέλω να πω είναι ότι σε μια χώρα που είναι η κοιτίδα της Δημοκρατίας και πολύ περισσότερο σε μια χώρα που έχει υποφέρει αυτά που έχει υποφέρει από τον φασισμό και τον ναζισμό, τέτοιου είδους συμπεριφορές είναι απαράδεκτες. Είναι καταδικαστέες. Είναι συμπεριφορές οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές με κανέναν τρόπο. Είναι τελείως έξω από το αξιακό πλαίσιο που χαρακτηρίζει τη Νέα Δημοκρατία και από αυτά που εκπροσωπεί και αντιπροσωπεύει η Κυβέρνηση. Στη Δημοκρατία μας δεν υπάρχει ούτε εκατοστό για την αναβίωση του ναζισμού και για τους νοσταλγούς του. Αυτό πρέπει να είναι απολύτως ξεκάθαρο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με νέα έρευνα των Reporters United από τις 1.513 μεταφορές καυσίμων από τη Ρωσία μετά την εισβολή, από τις 24 Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος Αυγούστου, οι Έλληνες εφοπλιστές πραγματοποίησαν τις 799. Ποσοστό 53%. Έχετε ξαναρωτηθεί. Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης, όσον αφορά αυτή τη δραστηριότητα; Συμμετέχει το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο στη χρηματοδότηση του Putin. Προτίθεστε να το συζητήσετε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να βρείτε κάποιες λύσεις;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω ξαναρωτηθεί και έχω απαντήσει το ίδιο που θα απαντήσω και τώρα. Οι Έλληνες εφοπλιστές κάνουν αυτό που κάνουν μέσα στο πλαίσιο που έχει οριστεί και που ισχύει και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ευχαριστώ πολύ.

Προηγούμενο άρθροΕ Μ Σ Φυτειάς: 4η Γιορτή παραδοσιακών προϊόντων
Επόμενο άρθροΠΟΦΕΕ: Διάσκεψη στην Αθήνα της Ολομέλειας Προέδρων των Ενώσεων-Μελών της