Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη
Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Υπερψηφίστηκε χθες από την Βουλή ο Κρατικός Προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2025.
Τρεις βασικές επισημάνσεις:
Πρώτον, η Ελλάδα συνεχίζει στον δρόμο της υπευθυνότητας. Δεν υποθηκεύουμε το μέλλον των επόμενων γενεών. Δεν θα επιστρέψουμε στις μαύρες μέρες της χρεοκοπίας.
Δεύτερον, δίνεται έμφαση στην τόνωση των εισοδημάτων των πολιτών, με μειώσεις σε ακόμα 12 φόρους, μετά τους 60 που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, όπως η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1 μονάδα, η απαλλαγή από το φόρο ασφαλίστρων υγείας για παιδιά έως 18 ετών και η περαιτέρω έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ για ακίνητα ασφαλισμένα από φυσικές καταστροφές.
Όπως τόνισε στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός: «Δεν είναι τυχαίο ότι σε πανίσχυρα κράτη οι φόροι αυξάνονται. Η Γαλλία πρέπει να διαχειριστεί μία δημοσιονομική κρίση που υποχρέωσε τον προηγούμενο Πρωθυπουργό να εισηγηθεί αυξήσεις φόρων που ξεπερνούσαν τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ. Εδώ, στην πατρίδα μας, οι φόροι εξακολουθούν να μειώνονται, με την ανεργία να είναι πια μονοψήφια, με το εισόδημα να στηρίζεται παρά τις δυσκολίες».
Στόχος μας για άλλη μια χρονιά είναι να μειώσουμε το χάσμα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ευρώπη και να δημιουργήσουμε ακόμα πιο πολλές και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Τρίτον, ο προϋπολογισμός απαντά, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, σε δίκαια αιτήματα του συνόλου των πολιτών αλλά και συγκεκριμένων επαγγελματικών και κοινωνικών ομάδων.
Στο αίτημα των χαμηλοσυνταξιούχων για μείωση του κόστους των φαρμάκων απαντά, καθώς, από το νέο έτος, όλοι οι δυνητικοί δικαιούχοι του ΕΚΑΣ, χωρίς εξαιρέσεις, θα λαμβάνουν τα φάρμακά τους χωρίς κόστος. Πρόκειται συνολικά για 310.000 συνταξιούχους με χαμηλές αποδοχές, οι οποίοι θα έχουν, πια, δωρεάν πρόσβαση στα φάρμακά τους.
Στο πάγιο αίτημα των ένστολων για αναγνώριση της επικινδυνότητας των υπηρεσιών τους απαντά, με την αναγνώριση αυτή με το επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών το οποίο θα λέγεται, πλέον και επικινδυνότητας. Αφορά 153.000 ένστολους, άνδρες και γυναίκες της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, του Λιμενικού και των Ενόπλων Δυνάμεων. Το επίδομα θα ανέρχεται σε 100 ευρώ το μήνα και θα ξεκινήσει να δίνεται από την 1η Ιουλίου 2025.
Ήδη, οι άνδρες και οι γυναίκες των σωμάτων ασφαλείας από τον Ιανουάριο θα λάβουν μια πρώτη αύξηση με τα νυχτερινά, τον Απρίλιο με την αναδιαμόρφωση του κατώτατου μισθού θα δουν επιπλέον αύξηση σύμφωνα με το μισθολόγιο του δημοσίου και από τον Ιούλιο θα δουν την τρίτη αύξηση με το επίδομα επικινδυνότητας.
Στο αίτημα των αγροτών, για επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο, απαντά με την μονιμοποίηση του μηχανισμού για την επιστροφή του.
Στο αίτημα των γιατρών για ενίσχυση των αποδοχών τους, απαντά με την αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών τους με συντελεστή 22%.
Στο μεγάλο αίτημα της κοινωνίας για το στεγαστικό απαντά με το νέο πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα προγράμματα Ανακαινίζω – Νοικιάζω, το πρόγραμμα «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου», με την απαλλαγή για τρία έτη από τον φόρο εισοδήματος από ενοίκια ακινήτων έως 120 τ.μ που θα εκμισθωθούν για μακροχρόνια μίσθωση τουλάχιστον 3 ετών.
Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός διπλασιάζεται από το 2026 ο ΕΝΦΙΑ στα ακίνητα τα οποία διαχειρίζονται τράπεζες και servicers. Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να απελευθερωθούν περίπου 25.000 κατοικίες και να βγουν ξανά στην αγορά, αυξάνοντας την διαθεσιμότητα και περιορίζοντας το ύψος των ενοικίων.
Και, τέλος, στο αίτημα των πολιτών για αντιμετώπιση του ζητήματος των χρεώσεων των τραπεζών απαντά με μια σειρά μέτρων, σε συνέχεια όσων έχουν ληφθεί το προηγούμενο χρονικό διάστημα όπως ήταν η μείωση 50% στις προμήθειες των POS και την διεύρυνση της χρήσης του συστήματος Iris.
Από δω και πέρα:
- Μηδενίζονται όλες οι χρεώσεις στις βασικές τραπεζικές κινήσεις, δηλαδή, οι πληρωμές προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, εταιρείες ενέργειας, ύδρευσης και τηλεπικοινωνιών.
- Τίθεται πλαφόν έως 0,5 ευρώ για τη μεταφορά χρημάτων μέχρι 5.000 ευρώ ανά έμβασμα.
- Παύουν οι παλαιότεροι περιορισμοί στην λειτουργία των Εταιρειών Παροχής Πιστώσεων, προκειμένου να υπάρξουν πιο πολλά δάνεια.
- Μεταφέρονται 100 εκατομμύρια ευρώ από το χρηματοπιστωτικό σύστημα για να διατεθούν είτε για την ανακαίνιση υφισταμένων, είτε για το χτίσιμο νέων σχολικών κτιρίων βάσει του Προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», επιπλέον των 250 εκ. ευρώ που είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός.
- Δίνονται επιπλέον 100 εκατομμύρια από τις τράπεζες για τη συγκρότηση Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων.
- Διευρύνεται το όριο καθημερινών συναλλαγών στο Σύστημα IRIS στα 1.000 ευρώ και μηδενίζεται η χρέωση για τη φόρτιση προπληρωμένων καρτών έως τα 100 ευρώ.
- Δίνεται δυνατότητα στους πολίτες να συγκρίνουν όλα τα διαθέσιμα επιτόκια καταθέσεων και πιστώσεων, όπως και κάθε προμήθεια στην ιστοσελίδα της Τράπεζας της Ελλάδος.
Τα μόνιμα μέτρα του Προϋπολογισμού, δημοσιονομικού κόστους περίπου 1,1 δισ. ευρώ, εστιάζουν στη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος, στην ενίσχυση των επενδύσεων και της καινοτομίας, στην αντιμετώπιση του δημογραφικού και του στεγαστικού ζητήματος, καθώς και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής κρίσης.
Όλα αυτά, φυσικά, δεν σημαίνουν πως τα προβλήματα που έχουν αφήσει οι κρίσεις πίσω τους έχουν λυθεί. Έχουμε μπροστά μας πολλά βήματα να κάνουμε, μέχρι να πετύχουμε ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση που θα φτάνει έμπρακτα σε κάθε πολίτη και θα μπορεί να γίνει ουσιαστικό ανάχωμα απέναντι στις αυξημένες τιμές λόγω της παγκόσμιας αυξητικής τάσης του πληθωρισμού.
Το τόνισε, άλλωστε και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «είμαστε ευχαριστημένοι από αυτή την πρόοδο; Ναι, αν σκεφτούμε ότι είναι τα θεμέλια μιας σταθερά ανοδικής πορείας. Και ασφαλώς δεν είμαστε ευχαριστημένοι εάν αυτά τα αριθμητικά δεδομένα δεν μεταφράζονται τελικά σε μία πιο άνετη καθημερινότητα για τον Έλληνα πολίτη, για το μέσο ελληνικό νοικοκυριό. Θα γίνει αυτό, γίνεται ήδη σε έναν βαθμό, γιατί είμαστε σε μια πορεία όπου αυτή η μακροοικονομική πρόοδος, αυτή η ψυχρή στατιστική, μεταφράζεται πια σε πρόοδο στην αληθινή ζωή».
—-
Με συμμετοχή πάνω από 1.600 Ελλήνων, οι οποίοι διαμένουν μόνιμα στη Γερμανία και ενδιαφέρονται για επιστροφή στη χώρα μας, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Ντίσελντορφ η εκδήλωση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης «Ημέρα Καριέρας», με την συνδρομή του Υπουργείου Εξωτερικών.
Η «Ημέρα Καριέρας» διοργανώθηκε για δεύτερη φορά μετά την πρώτη που έγινε πριν λίγες ημέρες στο Άμστερνταμ και εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του προγράμματος «Rebrain Greece».
Στην «Ημέρα Καριέρας» στο Ντίσελντορφ έλαβαν μέρος συνολικά 51 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων, όπως η τεχνολογία, η πληροφορική, ο τουρισμός, η βιομηχανία, οι τηλεπικοινωνίες και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προσφέροντας θέσεις εργασίας.
—-
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στα Ιωάννινα για την υπογραφή της σύμβασης για τον οδικό άξονα Ιωάννινα- Κακαβιά της Ιόνιας Οδού.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατόπιν, θα μεταβεί στις Βρυξέλλες όπου την Τετάρτη θα συμμετάσχει στις εργασίες της Συνόδου Κορυφής ΕΕ- Δυτικών Βαλκανίων και την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου στις εργασίες της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ερωτήματα. Πρώτον, αν αισθάνεται η Κυβέρνηση, πως οι ένστολοι είναι ικανοποιημένοι από τις χθεσινές εξαγγελίες του Πρωθυπουργού και δεύτερον, κατά πόσο αυτές είναι συμβατές με τον κανόνα, που εσείς έχετε θέσει – τον άτυπο – τα τελευταία πέντε χρόνια, όλα αυτά να συμβαδίζουν με τη δημοσιονομική πειθαρχία. Το ρωτώ αυτό, γιατί αντιλαμβάνομαι πως η τελική εκδοχή, που ακούσαμε, των μέτρων, είναι κατά τι περισσότερη σε χρήματα απ’ ότι αρχικώς εξεταζόταν.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως αντιλαμβάνεστε για να μπορέσουμε να ανακοινώσουμε κάτι, πρέπει αυτό να είναι συμβατό με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες της Ε.Ε. περί οροφών δαπανών. Άρα, δεδομένου του γεγονότος ότι η Ελλάδα είναι μια από τις λίγες χώρες της Ευρώπης – αν δεν κάνω λάθος, είναι οχτώ συνολικά ο αριθμός – που ο προϋπολογισμός τους, συνολικά το πρόγραμμά τους είναι εγκεκριμένο από την Ευρώπη, προφανώς και οι περαιτέρω εξαγγελίες και όσα θα εφαρμοστούν τέλος πάντων, όσα εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός είναι απολύτως εναρμονισμένες με τους στόχους της χώρας. Δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα.
Όταν μιλάμε για ένστολους, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, ότι είναι αυτοί οι οποίοι, -όπως οι Ελληνίδες και οι Έλληνες αστυνομικοί- είναι έξω στους δρόμους, προσπαθούν να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να είμαστε ασφαλείς. Αυτές οι δεκάδες συλλήψεις, που διαβάζουμε την ημέρα για την ενδοοικογενειακή βία, για τη βία ανηλίκων, οι εξαρθρώσεις των μεγάλων κυκλωμάτων έχουν πρωταγωνιστές τους ανθρώπους αυτούς. Και υπηρεσιακά, αλλά και ως προς το σχεδιασμό. Μιλάμε για τους πυροσβέστες μας, τους λιμενικούς μας και βέβαια τις γυναίκες και τους άνδρες των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε με βάση τα δημοσιονομικά μας δεδομένα είναι να πάρουν πίσω οι άνθρωποι αυτοί πολλά από τα οποία στερήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Είναι μια υποχρέωση της Πολιτείας, χωρίς να υποθηκεύσει το μέλλον των επόμενων γενεών, χωρίς να φτάσουμε πάλι στο σημείο να αναγκαστεί το Κράτος να πάρει δύσκολα μέτρα, να πάρουν οι άνθρωποι αυτοί, ένα μέρος αυτής της προόδου της χώρας. Και, ξέρετε, κάθε φορά που γίνεται μια συζήτηση περί φορολογικών εσόδων, όπου η αντιπολίτευση είτε δεν ξέρει ότι είναι άλλο πράγμα οι φορολογικοί συντελεστές και άλλο πράγμα τα φορολογικά έσοδα και γίνεται, όπως συμβαίνει τώρα, να αυξάνονται τα έσοδα του Κράτους, ενώ μειώνονται οι φόροι. Γιατί τα έσοδα αυξάνονται από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής 1,8 δισ. και από τη μείωση της ανεργίας 1 δισ. Κάθε φορά που γίνεται αυτή η συζήτηση, φαίνεται και η μεγάλη διαφορά μας με την αντιπολίτευση. Για να μπορέσεις να δώσεις κάποια λεφτά παραπάνω, έπρεπε να μπορείς να εισπράξεις κάποια λεφτά. Ακούσαμε στη Βουλή, μια συζήτηση πολλών ημερών και αν εξαιρέσεις – το είπε και ο Υπουργός Οικονομικών – τη Νέα Αριστερά, που έκανε μια συγκεκριμένη πρόταση και είπε «ανεβάστε τον ΕΝΦΙΑ», κάποιες συγκεκριμένες, τέλος πάντων, παρεμβάσεις σε φόρους ή για τις αμυντικές δαπάνες και «δώστε τα αλλού». Μπορεί να διαφωνούμε ριζικά μ’ αυτό, είχε μια τέλος πάντων λογική. Να τα πάρεις από κάπου, να τα δώσεις κάπου αλλού. Όλη η αντιπολίτευση, συμπεριλαμβανομένου και του ΠΑΣΟΚ, που θέλει να φανεί ως κάτι πιο σοβαρό, είπαν «αυξήστε δαπάνες, μειώστε φόρους, δώστε λεφτά», χωρίς να μας λένε πως θα γίνει αυτό. Αυτό, λοιπόν, προσπαθούμε να κάνουμε αυξάνοντας τα έσοδα, να δίνουμε πίσω στην κοινωνία όσα έχει στερηθεί. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ότι οι ένστολοι πέραν των προηγούμενων αυξήσεων, που θα πάρουν για τα νυχτερινά και όσες αυξήσεις θα είναι αποτέλεσμα της αύξησης του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο, θα παίρνουν μόνιμα, μόνιμα – το ξαναλέω – από τα μέσα της χρονιάς 100 ευρώ επιπλέον το μήνα, που είναι 1.200 ευρώ το χρόνο. Για πολλούς είναι ένας επιπλέον μισθός, αν σκεφτεί κανείς το μισθολόγιό τους. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Απαντάμε και σε συγκεκριμένα άλλα αιτήματα, όπως είπα και στην αρχική μου εισήγηση. Το αίτημα των γιατρών για αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών. Των αγροτών για μόνιμη επιστροφή πλέον, του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου. Στους συνταξιούχους. Είναι 310.000 συνταξιούχοι που θα παίρνουν, πλέον, δωρεάν φάρμακα. Ένα αίτημα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και της κοινωνίας των πολιτών και αυτό είναι μόνιμο. Είναι κάτι το οποίο δεν είναι ένα επίδομα ακρίβειας, που έχει και αυτό την αξία του, σίγουρα, αλλά αυτό είναι για πάντα και είναι πλέον και δημοσιονομικά ασφαλές για τους ανθρώπους αυτούς, που έχουν ένα πολύ μικρό ποσό το μήνα. Πλέον θα περιοριστεί αυτό, δεν θα έχουν αυτό το παραπάνω έξοδο.
Και, βέβαια, όλα αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν για τις τράπεζες, τα οποία αφορούν τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών. Ποιος δεν έχει εκνευριστεί, επειδή έχει κάνει μια πληρωμή 300, 400, 500 ευρώ και έχει πληρώσει ένα πολύ μεγάλο ποσό ή πληρωμές λογαριασμών. Έτσι θα συνεχίσουμε. Άρα, δεν τίθεται θέμα – για να απαντήσω και στην αρχική σας ερώτηση- ικανοποίησης. Είναι εκκρεμότητες πολλών δεκαετιών, που η Κυβέρνηση αυτή θέλει να λύσει χωρίς να εκτροχιαστούν τα δημόσια οικονομικά. Έχουμε πολύ δρόμο, ακόμα, μπροστά μας να διανύσουμε για να πούμε ότι είμαστε ικανοποιημένοι, όμως σίγουρα βαδίζουμε στο σωστό δρόμο.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Επειδή αναφερθήκατε και στις παρεμβάσεις για τις τράπεζες, το ΠΑΣΟΚ χθες, μέσω του Προέδρου του και μετά την υπερψήφιση του Προϋπολογισμού, μίλησε για σπουδαία κοινοβουλευτική νίκη του ίδιου, του ΠΑΣΟΚ. Μάλιστα, είπε ότι κάνατε τους «Πόντιους Πιλάτους» το τελευταίο διάστημα και ότι ελήφθησαν τα μέτρα μετά την πίεση που ασκήθηκε από το ίδιο το κόμμα. Είναι έτσι; Τελικά σας πρόλαβε το ΠΑΣΟΚ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θυμάμαι κάποτε, όταν ήμασταν μικροί και θέλαμε να τσακωθούμε, λέγαμε κάποιες εκφράσεις, σαν να λέμε «καθρεφτάκι». Μου θυμίζει λίγο αυτό -έτσι, για να κάνουμε και λίγο πλάκα- τα χρόνια μας στο Δημοτικό. Είναι πολύ πιο σοβαρά αυτά τα ζητήματα. Και για να το πούμε έτσι απλά στον κόσμο, κάναμε το εντελώς αντίθετο από αυτό το οποίο ζητούσε στην πραγματικότητα το ΠΑΣΟΚ. Το ΠΑΣΟΚ τι έλεγε; «Φορολογείστε τις τράπεζες», ξεκίνησε από 800 εκατομμύρια, το έριξε κάπου στα 200 εκατομμύρια, αναλόγως την ημέρα και την εβδομάδα άλλαζε την πρότασή του. Αυτό, όπως είχαμε πει από την πρώτη στιγμή, δεν θα έδινε απάντηση στα αιτήματα των πολιτών. Εμείς προχωρήσαμε σε μια σειρά από κινήσεις, που κάθε κίνηση απαντά σε μια ανάγκη. Μια βασική ανάγκη είναι ο περιορισμός του ύψους των χρεώσεων. Απαντήσαμε με μηδενισμό ως προς τις πληρωμές λογαριασμών σε μια σειρά από πολύ σημαντικές ενέργειες των πολιτών και το ελάχιστο δυνατό ποσό, που είναι τα 0,50 ευρώ στην πραγματικότητα, για εμβάσματα μέχρι 5.000 ευρώ. Άρα, απευθυνόμαστε στη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών για τις καθημερινές τους κινήσεις. Στο αίτημα για να έχουμε περισσότερα σπίτια διαθέσιμα για το στεγαστικό, απαντήσαμε με τον διπλασιασμό του ΕΝΦΙΑ (σ.σ στα οικιστικά ακίνητα που έχουν τράπεζες και servicers) από το 2026. Στο αίτημα για καλύτερα σχολεία -που ήδη έχουμε ανακοινώσει και ξεκινήσει ένα πρόγραμμα, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»- προσθέσαμε επιπλέον 100 εκατομμύρια. Δεν αρκεί -αν θέλεις να είσαι σοβαρός τουλάχιστον- να πιάνεις ένα πρόβλημα, για το οποίο έχουμε μιλήσει όλοι για πάρα πολύ καιρό, για τις χρεώσεις των τραπεζών -και δεν ήταν οι πρώτες κινήσεις αυτής της Κυβέρνησης και η Κυβέρνηση έχει κάνει κινήσεις- και να λες «αυτό είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα, τι θα κάνω, θα φορολογήσω τις τράπεζες». Για να σε πάρουν στα σοβαρά πρέπει αυτά που λες να λύνουν προβλήματα. Δεν είναι ένα, ας πούμε, φόρουμ σχολιασμού η Αντιπολίτευση. Θεωρητικά, ειδικά η Αξιωματική Αντιπολίτευση, προτείνει την κύρια εναλλακτική για τη χώρα. Αυτό, λοιπόν, που πρότεινε η Αντιπολίτευση, για να συνεννοηθούμε, ήταν το αντίθετο από αυτό που είπαμε εμείς και το οποίο λύνει σημαντικά προβλήματα. Δεν τα εξαφανίζει, δεν σημαίνει ότι θα ξυπνήσουν οι πολίτες σε μια εβδομάδα, σε έναν μήνα και, από τη στιγμή που όλα αυτά νομοθετούνται άμεσα και θα έχουν λύσει όλα τους τα προβλήματα σχετικά με τις τράπεζες. Όμως είναι όλα στη σωστή κατεύθυνση. Θεωρώ ότι είναι γενναίες ανακοινώσεις, απολύτως συμβατές με τη λογική της Κυβέρνησης να μην ανακοινώνει ή να μην νομοθετεί με όρους πυροτεχνημάτων και θα συνεχίσουμε έτσι να κινούμαστε.
ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Είδαμε και κάποιους ανεξάρτητους βουλευτές, χθες, οι οποίοι εντάσσονταν στον χώρο των «Σπαρτιατών» που ψήφισαν στον Προϋπολογισμό. Υπάρχει περίπτωση να δούμε ένταξή τους, ακόμα και στη Ν.Δ.;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως καμία περίπτωση. Να θυμίσω ότι η Ν.Δ., η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έδωσε τα αναγκαία νομικά όπλα στη Δικαιοσύνη με μια σειρά από τροπολογίες, τα τελευταία χρόνια, για να μπορεί η Δικαιοσύνη, αν το κρίνει, να αποφασίζει να μην συμμετέχουν εγκληματικές οργανώσεις στις εκλογικές διαδικασίες. Το ξαναλέω, αυτό είναι, κάθε φορά, απόφαση της Δικαιοσύνης. Το γεγονός ότι υπερψηφίστηκε ένας Προϋπολογισμός από ανεξάρτητους βουλευτές, δεν σημαίνει ότι άνθρωποι οι οποίοι έχουν ένα συγκεκριμένο πολιτικό παρελθόν, θα έρθουν στη Ν.Δ..
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Τον Προϋπολογισμό ψήφισε και ο κ. Αυγενάκης. Να περιμένουμε τις επόμενες ημέρες, άμεσα, επιστροφή του στην Κ.Ο. της Ν.Δ.;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ακούσαμε τον κ. Δένδια να αναφέρεται στα ελληνοτουρκικά με τρόπο που περισσότερο θύμιζε τον κ. Καραμανλή και τον κ. Σαμαρά, παρά τον Πρωθυπουργό. Υπάρχει αμφισβήτηση των «ήρεμων νερών» από τον κ. Δένδια, υπάρχει διαφορετική γραμμή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει δράκος σε αυτό το παραμύθι, το έχω πει πάρα πολλές φορές. Είναι «φιλότιμη» η προσπάθεια που γίνεται από συγκεκριμένα Μέσα να δημιουργήσει ένα αφήγημα πολλών διαφορετικών φωνών στην Κυβέρνηση ως προς την εξωτερική πολιτική. Η εξωτερική πολιτική της Κυβέρνησης είναι μια, ενιαία, εκφράζεται από τον Πρωθυπουργό και από τους Υπουργούς Άμυνας και Εξωτερικών. Η Ελλάδα συνομιλεί, διεκδικεί και δεν υποχωρεί. Και όσο κι αν κάποιοι αυτό δεν μπορούν να το καταλάβουν, όλα αυτά μπορεί να γίνονται ταυτόχρονα. Πιστεύουμε στον διάλογο με την Τουρκία, δεν είμαστε αφελείς, γι’ αυτό και θέλουμε η Ελλάδα να είναι όλο και πιο σωστά θωρακισμένη. Είναι σημαντικό ότι πάνω από 250 βουλευτές υπερψήφισαν τις αμυντικές δαπάνες και αυτό πρέπει να το υπογραμμίσουμε. Και είναι και κάτι θετικό και για τα υπόλοιπα κόμματα που το έκαναν αυτό. Και με έναν τρόπο αναδεικνύεται και αυτή η ανάγκη, το γεγονός ότι έχουν αυξηθεί πάνω από 70% οι αμυντικές δαπάνες μέσα σε λίγα χρόνια και αυτό το δέχεται με την ψήφο της η Αντιπολίτευση, δείχνει ότι δεν τρελαθήκαμε όταν είπαμε ότι πρέπει να ακολουθήσουμε μια συγκεκριμένη πολιτική. Σε αυτή την πολιτική μέσα είναι και ο διάλογος με την Τουρκία. Ο διάλογος δεν σημαίνει υποχώρηση. Ο διάλογος σημαίνει διεκδίκηση. Και τα όσα είπε ο Υπουργός Άμυνας, κ. Δένδιας, είναι απολύτως συμβατά με τη στρατηγική της Κυβέρνησης.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Πάνω στο ίδιο ζήτημα. Ο κ. Δένδιας είπε σε συνέντευξή του ότι τα ήρεμα νερά δεν σημαίνει απλώς να γίνονται λιγότερες παραβάσεις, σημαίνει και ένα ολόκληρο λεξιλόγιο και μια ολόκληρη συμπεριφορά, η οποία εκφράζει τον σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο. Με βάση τον συλλογισμό του κ. Δένδια, δεν μπορούμε να μιλάμε για ήρεμα νερά με την Τουρκία, αφού το λεξιλόγιο της τουρκικής πλευράς δεν έχει αλλάξει, ούτε το τελευταίο 18μηνο. Άρα, ουσιαστικά υπονοεί ότι υπάρχει πολιτική κατευνασμού. Διαφωνείτε με αυτή την πρόταση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν εννοεί αυτό. Λέει κάτι πάρα πολύ απλό και πάρα πολύ λογικό, το οποίο το έχουμε πει όλοι. Είναι σημαντικό ότι δεν έχουμε παραβιάσεις ή έχουμε ελάχιστες παραβιάσεις; Είναι σημαντικό. Είναι σημαντικό ότι έχουν εκμηδενιστεί οι ροές από τον Έβρο; Είναι σημαντικό. Άλλαξε η Τουρκία τη στάση της σε βασικά ζητήματα στα οποία έχουμε απολύτως διαφορετική αντίληψη, θέση και άποψη; Όχι. Το γεγονός ότι η Τουρκία δεν έχει αλλάξει τη θέση της, είναι δεδομένο. Εμείς έχουμε εντελώς διαφορετική άποψη για μια σειρά από ζητήματα. Έχουμε μία διαφορά; Έχουμε μια διαφορά. Θα συζητήσουμε ποτέ άλλη διαφορά; Ποτέ. Υπάρχει περίπτωση να υπογράψουμε συνυποσχετικό για οτιδήποτε άλλο πέραν της μίας διαφοράς; Ποτέ. Αυτά δεν έχουν αλλάξει, ισχύουν για πάρα πολλά χρόνια. Τι έχει αλλάξει; Υπάρχει μια διαδικασία διαλόγου. Στον διάλογο διατυπώνονται και δημοσίως, αν δείτε και τις κοινές δηλώσεις του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο της Τουρκίας ή των Υπουργών Εξωτερικών, εκφράζονται και πάρα πολλές διαφορετικές θέσεις. Για παράδειγμα και για τη Χαμάς και η απάντηση που είχε δώσει ο Πρωθυπουργός για την υποτιθέμενη τουρκική μειονότητα, που δεν υπάρχει, είναι κάτι ανιστόρητο -και μίλησε ξεκάθαρα για μουσουλμανική μειονότητα. Αυτά τα έλεγε πάντοτε η Τουρκία και εμείς πάντοτε απαντούσαμε. Τώρα έχουμε τη δυνατότητα να γίνεται μπροστά και στις κάμερες, αλλά και σε συναντήσεις και ταυτόχρονα προχωράει και μια θετική ατζέντα. Αυτή είναι η ουσία, αυτό συμβαίνει. Και προφανώς εμείς δεν έχουμε καμία διάθεση, ούτε καμία πρόθεση να παρουσιάσουμε μια άλλη πραγματικότητα. Πιστεύουμε σε αυτή την πολιτική, παράγει αποτελέσματα αυτή η πολιτική. Δεν έχει αποδυναμωθεί ούτε κατ’ ελάχιστον η χώρα. Δεν έχουμε χωρίσει το οτιδήποτε, δεν έχουμε βάλει καν σε συζήτηση οτιδήποτε δεν πρέπει να μπει και ούτε πρόκειται να μπει. Και καμία Κυβέρνηση δεν δέχθηκε στο παρελθόν να μπει, και ορθώς. Και σε αυτή τη λογική θα συνεχίσουμε να κινούμαστε.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Κύριε εκπρόσωπε, θέλω να σας ρωτήσω σχετικά με τις παρεμβάσεις για τις τράπεζες, είδαμε τελικά ότι τα μέτρα που ανακοινώσατε χθες, αντιστοιχούν σε ένα μικρό, τελικά, ποσοστό των κερδών των τραπεζών, ειδικά σε βάθος τριετίας. Γιατί δεν προχωρήσατε σε περαιτέρω μέτρα όσον αφορά τα επιτόκια κάνοντας και χρήση της σχετικής Ευρωπαϊκής οδηγίας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς είναι εντελώς διαφορετικό θέμα νομοθετικά, τα επιτόκια και όπως έχουμε απαντήσει και στο ΠΑΣΟΚ, για την πρόταση που έκαναν για τα επιτόκια χορηγήσεων, κάτι τέτοιο δεν είναι συμβατό με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Αντιθέτως μπορεί να γίνει μια νομοθετική παρέμβαση για το ύψος των προμηθειών. Δεύτερον, επειδή ήμασταν όλες αυτές τις ημέρες σε έναν διάλογο με την αντιπολίτευση, ένα πολιτικό διάλογο, θέλω να πω, με τις τροπολογίες και τις προτάσεις, να θυμίσω ότι αυτό που πρότεινε η αντιπολίτευση ήταν εφάπαξ. Αυτή η φορολόγηση, αν δεν κάνω λάθος ήταν μια φορολόγηση κάποιων υπερκερδών, που ξεκίνησε από τα 800 εκατομμύρια, έπεσε κάπου στα 200 εκατομμύρια, εν πάση περιπτώσει, ότι και να δεχτούμε, αυτό θα ήτανε κάτι το οποίο θα ήταν εφάπαξ και το οποίο δεν θα μπορούσε να μετατραπεί σε μια μόνιμη παροχή. Εμείς κάναμε μια σειρά από παρεμβάσεις, μην μένουμε μόνο στις προμήθειες, που είναι νομίζω κάτι γενναίο, το να μηδενίσεις την προμήθεια για πληρωμή λογαριασμού ή να βάλεις στα 0,50 ευρώ ένα έμβασμα, οποιοδήποτε έμβασμα μέχρι πέντε χιλιάδες ευρώ, οι οποίες έχουν μόνιμα χαρακτηριστικά. Είναι σημαντικό να το πούμε αυτό. Είναι κάτι δηλαδή που μένει στο τέλος της ημέρας, στον κόσμο, είναι κάτι το οποίο δεν γίνεται. Δεν είναι μια έκτακτη κίνηση, μια κίνηση με έκτακτα χαρακτηριστικά, η οποία θα μπορούσε να δοθεί μόνο αντιστοίχως σε ένα επίδομα με έκτακτα χαρακτηριστικά. Και σίγουρα είναι πολύ πιο δημοφιλείς ως ειδήσεις, οι ειδήσεις που έχουν να κάνουν με τα μέτρα για τις προμήθειες, αλλά αν δείτε και τα ζητήματα των δανείων και τα ζητήματα των ακινήτων και όλες οι υπόλοιπες παρεμβάσεις, είναι αυτό που είπα και σε προηγούμενη ερώτηση, είναι παρεμβάσεις που απαντάνε σε πάρα πολύ λογικά αιτήματα των πολιτών και σε μεγάλα ζητήματα. Ως προς το δημοσιονομικό τους ύψος, για να μπορούμε να το αποτυπώσουμε, δεν ξέρω αν έχει τελειώσει, ήταν εν εξελίξει μια συνέντευξη στο Υπουργείο Οικονομικών, για να υπολογιστεί, πρέπει όλο αυτό και σε ετήσια βάση να το δούμε σε όλο του το εύρος, σχετικά με τις τράπεζες, αλλά βέβαια να δούμε, για παράδειγμα με τον ΕΝΦΙΑ, δεν μπορούμε να ξέρουμε το ακριβές κόστος, γιατί αυτό θα ξεκινήσει από 1/1/26. Ο λόγος που ξεκινάει από 1/1/26, είναι για να καταφέρουμε να δούμε όλο και λιγότερα ακίνητα στις τράπεζες. Άρα μακάρι να είναι μικρότερο το κόστος για τις τράπεζες, με ποια έννοια, να έχουν προλάβει να δώσουν ακίνητα στην αγορά. Αν δεν το κάνουν όμως θα πληρώσουν παραπάνω ΕΝΦΙΑ. Ο στόχος δηλαδή, για αυτό δίνεται και ο ένας χρόνος, είναι, αυτά τα, υπολογίζουμε πάνω από 20 χιλιάδες ακίνητα, να μην συνεχίσουν να είναι μέσα στο ’25 στις τράπεζες και να έχουν πέσει στην αγορά, ούτως ώστε να αυξηθεί η προσφορά των ακινήτων, για να έχουμε μια βελτίωση, δεν θα πω εγώ να πέσουνε πολύ, δεν θέλουμε να δίνουμε ελπίδες στον κόσμο, για κάτι που δεν είμαστε σίγουροι, οι τιμές των ακινήτων. Αυτή είναι η φιλοσοφία. Και η φιλοσοφία αυτή, έχει και μια βάση, δείχνει και μια διαφορά με το πως σκεφτόμαστε σε σχέση με την αντιπολίτευση. Εμείς δεν έχουμε αυτή τη στιγμή εκδικητική διάθεση. Όταν παίρνεις ένα μέτρο, πρέπει το μέτρο αυτό να αποσκοπεί στη βελτίωση της ζωής των πολιτών. Είναι πολύ καλύτερο να πάρεις μια σειρά από μέτρα, που φαίνεται ότι θα βοηθήσουν στην καθημερινότητα μας, παρά να κάνεις ένα πυροτέχνημα, για να είσαι για κάποια λεπτά, για κάποιες μέρες, αρεστός. Και στο τέλος της ημέρας όλα αυτά προφανώς θα μετρηθούνε, θα αξιολογηθούνε και εφόσον χρειαστεί να παρέμβουμε, σε οποιοδήποτε θέμα, το έχουμε κάνει με το ρεύμα, το έχουμε κάνει πάρα πολλές φορές, θα το κάνουμε. Και να πω και κάτι τελευταίο, γιατί είδα και μια ανακοίνωση και τον κ. Ανδρουλάκη που είπε ότι ήταν έστω και δειλά βήματα, αν δεν κάνω λάθος. Κλείσαμε 50 χρόνια από την μεταπολίτευση, ας κάνουμε λίγο μια άσκηση και αναφέρομαι όχι σε εσάς, αναφέρομαι στην αντιπολίτευση. Ποιος άλλος Πρωθυπουργός έχει φορολογήσει και μάλιστα όχι μια φορά τα υπερκέρδη των εταιριών ενέργειας για να δώσει στους πολίτες, για να μην πληρώνουν μεγαλύτερες αυξήσεις, τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και όπως τώρα, έχει κάνει μια τέτοια παρέμβαση για τις προμήθειες για τράπεζες. Πάντως όχι, αυτοί οι οποίοι μια ζωή έβγαιναν στους δρόμους και φωνάζανε, «κανένα σπίτι, στα χέρια τραπεζίτη» και κατήργησαν την προστασία της πρώτης κατοικίας. Όλοι αυτοί οι οποίοι μιλούσανε για τη φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου και έχουνε και πολλές αποχρώσεις. Αυτές οι πορείες είναι και πράσινη και κόκκινη απόχρωση. Αυτοί δεν το έκαναν ποτέ. Εμείς λοιπόν, χωρίς να έχουμε καμία εκδικητική διάθεση, θέλοντας να στηρίξουμε την οικονομία και το τραπεζικό σύστημα, θέλοντας να στηρίξουμε την υγιή επιχειρηματικότητα, όταν βλέπουμε ότι υπάρχει μια έκτακτη ανάγκη, όταν οι συνθήκες είναι διαφορετικές από το συνηθισμένο και ναι ζούμε σε περίοδο αυξημένου κόστους ζωής, τότε παρεμβαίνουμε με πράξεις και όχι στα λόγια.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν κλείσει ένα μήνα λειτουργίας το μετρό Θεσσαλονίκης, βλέπουμε εξευτελιστικές εικόνες, με αποκορύφωμα αυτή με τους επιβάτες, που πήγαν με τα πόδια στον επόμενο σταθμό, μέσα από την σήραγγα. Έχει αναλάβει, θα αναλάβει κάποιος την ευθύνη για αυτές τις εικόνες. Στον ιδιωτικό τομέα κάτι τέτοιο θα πέρναγε έτσι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εσείς το λέτε εξευτελιστικές εικόνες, εγώ το λέω Πρωτόκολλο Ασφαλείας, που για πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν και για κάποιες με πολύ τραγικά αποτελέσματα, δικαίως φώναζαν οι πολίτες κατά των εκάστοτε Κυβερνήσεων. Το γεγονός ότι λειτούργησε, λοιπόν, το Πρωτόκολλο Ασφαλείας, σε μια διακοπή ηλεκτροδότησης, είναι κάτι το οποίο είναι σημαντικό να συμβαίνει. Λειτούργησε ένα Πρωτόκολλο Ασφαλείας, προστατεύθηκαν οι επιβάτες, μεταφέρθηκαν με απόλυτη ασφάλεια και συνέχισε τη λειτουργία του το μετρό Θεσσαλονίκης. Αντιλαμβάνομαι ότι κάποιοι από την αντιπολίτευση, στεναχωρήθηκαν πολύ, που φάνηκε ότι στη χώρα αυτή μπορεί να γίνουν κανονικά εγκαίνια και να παραδοθεί κανονικά ένα έργο και όχι μόνο να παραδίδεται εντός εισαγωγικών, με μουσαμάδες. Αλλά η προσπάθεια να πολιτικοποιηθεί ένα συμβάν, από το οποίο αναδείχθηκε ότι υπάρχει απόλυτη ασφάλεια, σύμφωνα με τα όσα λέει και η εταιρία που το έχει πει, γιατί αυτό δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να το πει η Κυβέρνηση. Η εταιρία η οποία αναλαμβάνει την λειτουργία το λέει, δεν είναι ούτε φιάσκο, δεν είναι ούτε ένα καμπανάκι για την ασφάλεια του μετρό. Και μάλιστα αξίζει να δείτε και τις έρευνες, οι οποίες έχουν κυκλοφορήσει, που δείχνουν ότι έχει μειωθεί σημαντικά η χρήση οχημάτων στη Θεσσαλονίκη. Η Θεσσαλονίκη, όπως και πολλές άλλες μεγάλες πόλεις αντιμετώπιζε, και ακόμα αντιμετωπίζει, αλλά σε μικρότερο βαθμό, λόγω του μετρό, ένα πρόβλημα στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων, υπάρχει μεγάλη κίνηση. Οπότε ας μην προσπαθούμε να εργαλειοποιήσουμε ένα συμβάν, το οποίο έχει συμβεί και σε πολλές άλλες πόλεις, σε πολλά άλλα μεγάλα μετρό. Η ίδια η εταιρία λειτουργεί το μετρό του Μιλάνο και περίπου πριν από περίπου ένα μήνα, είχαμε ένα αντίστοιχο περιστατικό διακοπής ηλεκτροδότησης.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, η κυβέρνηση πρέπει ν’ απαντήσει πώς τελικώς παρεμβαίνει στις τράπεζες καθορίζοντας κόστη για διάφορες συναλλαγές, όταν ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, αλλά και πρωτοκλασάτα στελέχη έλεγαν ότι δεν μπορεί να παρέμβει στην ελεύθερη αγορά; Τελικά, γίνεται να παρέμβει. Ισχύει το ίδιο και για την αγορά ενέργειας το επόμενο διάστημα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, έχουμε κάνει παρεμβάσεις και στην αγορά ενέργειας με κινήσεις φορολόγησης και όχι μία και δύο κινήσεις, παραπάνω φορές, για να δώσουμε στους πολίτες, όταν βλέπουμε ότι υπάρχουν έκτακτες συνθήκες. Η πολιτική μας δεν είναι πολιτική παρεμβάσεων, αλλά όταν κάτι ξεφύγει από το κανονικό ή οι συνθήκες είναι έκτακτες, τότε παίρνουμε και έκτακτα μέτρα. Εδώ δεν κάναμε κάποια έκτακτη παρέμβαση φορολόγησης. Ως προς το τι δεν μπορεί να κάνουμε, απάντησα και σε προηγούμενη ερώτηση, και είχαμε απαντήσει, μετά και την τροπολογία του ΠΑΣΟΚ για τα επιτόκια χορηγήσεων και το τι προβλέπει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Άρα, δεν κάνουμε κάτι που δεν επιτρέπεται, δεν κάνουμε κάτι που απαγορεύεται και ας μην συγχέουμε τοποθετήσεις για άλλες προτάσεις, απαντήσεις, δηλαδή, που είχαμε δώσει για άλλες προτάσεις της αντιπολίτευσης, με αυτό το οποίο ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Και μια τελευταία ερώτηση, όπως αποκάλυψε το Documentο, επενδυτές του ναυαγίου στη Ζάκυνθο που στηρίχθηκαν από τον Πρωθυπουργό και από πρωτοκλασάτα στελέχη και υπουργούς, όπως οι κύριοι Κικίλιας και Θεοχάρης με ερωτήσεις στη Βουλή, παρ’ ότι υπήρχε δικαστική εμπλοκή, κατηγορούνται για χρηματοδότηση τζιχαντιστών, Συνεχίζετε να στηρίζετε ακόμα τη συγκεκριμένη επένδυση; Εξαπατηθήκατε; Τι ακριβώς έγινε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν το γνωρίζω το ζήτημα και δεν γνωρίζω αν αυτά τα οποία αναφέρει το δημοσίευμα είναι αληθή και αν υπάρχει κάτι τέτοιο στη Δικαιοσύνη. Είναι δεδομένο ότι εφόσον αποδειχθεί ότι κάποιος χρηματοδοτεί τζιχαντιστές, αλλά ν’ αποδειχθεί από τη Δικαιοσύνη, όχι από ένα δημοσίευμα, προφανώς και δεν θα έχει κάποια στήριξη σε κάποια επένδυση από το Κράτος. Αλλά, σας το λέω ειλικρινά, δεν το γνωρίζω το θέμα και δεν ξέρω αν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα αυτό το οποίο μου λέτε.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Ανταποκρίνεται διότι, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Pimana Κρίστιαν Κομέρ, ο οποίος εμπλέκεται στη συγκεκριμένη επένδυση, είναι ένας από τους 17 καταγγελθέντες στο Λονδίνο, για χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Δηλαδή, υπάρχει αυτό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν το γνωρίζω αν αυτή η καταγγελία ευσταθεί, αν έχει προχωρήσει η υπόθεση. Αν υπάρξει κάποια πιο χειροπιαστή πληροφορία ή ενημέρωση, θα σας απαντήσω και πιο συγκεκριμένα.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Πρωθυπουργός βρίσκεται σήμερα στον Λίβανο. Ποια είναι η σημασία του ταξιδιού αυτού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι πολύ μεγάλη η σημασία, είναι ο πρώτος Ευρωπαίος ηγέτης που βρίσκεται στον Λίβανο. Θέλουμε να δώσουμε ένα μήνυμα σταθερότητας στη συγκεκριμένη χώρα, η οποία δεν πέρασε και λίγα και οι πολίτες της χώρας αυτής. Είναι διαχρονικές οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών και είναι πολύ σημαντικό ότι πλέον η Ελλάδα εξάγει σταθερότητα. Αυτό είναι σημαντικό. Συνήθως είχαμε ζήσει για πάρα πολλά χρόνια να μας επισκέπτονται για να μας βοηθήσουν να βρούμε έναν βηματισμό. Αυτή είναι και η σύγκριση που κάνουμε με την Ελλάδα του 2025 και του 2015 και έχει αξία να το εντοπίσουμε και με όρους του 2025, γιατί προφανώς δεν είναι ίδιας τάξης μεγέθους αυτά τα οποία έγιναν στο Λίβανο ή αυτά τα οποία βλέπουμε να γίνονται στη Συρία, αλλά ακόμα και μέσα στην Ευρώπη με εντελώς διαφορετικά προβλήματα, αυτή η πολιτική σταθερότητα, γιατί γι’ αυτό μιλάμε, δεν είναι δεδομένη. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίφαση, η οποία είναι θετική για εμάς, δηλαδή στην Ελλάδα μειώνουμε φόρους, σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης αυξάνονται φόροι, στην Ελλάδα έχουμε μια σταθερή κυβέρνηση και ψηφίζουμε προϋπολογισμούς, σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης δεν υπάρχει σταθερότητα και δεν είναι δεδομένη η ψήφιση ενός προϋπολογισμού. Όλα αυτά είναι σημαντικό να τα υπογραμμίζουμε, να μην πανηγυρίζουμε και να χτίζουμε πάνω σε γερά θεμέλια τα οποία έχουμε καταφέρει με τις θυσίες κυρίως των πολιτών να χτίσουμε.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Σχετικά με το πρόστιμο το οποίο επιβλήθηκε στο Υπουργείο Εσωτερικών με την υπόθεση της διαρροής e-mails προς την κυρία Ασημακοπούλου, επειδή είδαμε χθες τον εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ να καταγγέλλει ότι θα τα πληρώσουν τελικά οι φορολογούμενοι, εσείς πώς το βλέπετε αυτό; Αν συνέβαινε επί μιας άλλης διακυβέρνησης να καλούνται τελικά οι φορολογούμενοι να πληρώνουν για μια τέτοια υπόθεση, θα ήσασταν εντάξει με αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ΠΑΣΟΚ το λέει με την έννοια ότι είναι ένα ποσό το οποίο επιβλήθηκε σε μία Υπηρεσία του Δημοσίου. Δεν θ’ αναζητήσει με κάποιο φόρο το Δημόσιο τα λεφτά από τους φορολογούμενους. Αντιλαμβάνομαι πώς το λέει, έχουμε τοποθετηθεί για τη συγκεκριμένη υπόθεση, δόθηκαν νομίζω απαντήσεις για όλο το εύρος της συγκεκριμένης περίπτωσης, δεν έχω κάτι να προσθέσω, σίγουρα συνολικά το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων είναι πάρα πολύ σοβαρό, θα πρέπει να υπάρχουν όλες οι δικλίδες ασφαλείας, να τηρούνται οι δικλίδες ασφαλείας και όταν αυτό δεν συμβαίνει, πρέπει να επιλαμβάνεται η αρμόδια Αρχή, όπως συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις προηγούμενες ημέρες ενημερωθήκαμε από τον κύριο Πατέλη ότι αποχωρεί από το οικονομικό επιτελείο του πρωθυπουργού. Ωστόσο, δεν διαβάσαμε κάποια ανακοίνωση της κυβέρνησης, παρά μόνο για τον αντικαταστάτη του, ούτε από τον πρωθυπουργό κάποια αναφορά. Θα ανακοινώσει η κυβέρνηση κάτι σχετικό και κατ’ εσάς είναι πλήγμα η αποχώρηση του κυρίου Πατέλη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, όπως είπε, ο κύριος Πατέλης αποχωρεί στο τέλος του μήνα, του έτους. Έχω ήδη τοποθετηθεί, επαναλαμβάνω την τοποθέτησή μου αυτή και δεν εκπροσωπώ μόνο τον εαυτό μου, είναι μια πολύ σημαντική «απώλεια» ενός ανθρώπου με τεράστια εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα σε πάρα πολύ κρίσιμες αποφάσεις τις οποίες έλαβε η χώρα, για να επιστρέψει η εθνική οικονομία. Όλα αυτά τα οποία συζητάμε είναι αποτέλεσμα μιας ομαδικής δουλειάς και των οικονομικών επιτελείων και της πρώτης τετραετίας και των περίπου δύο ετών της δεύτερης τετραετίας, αλλά και των συμβούλων του Πρωθυπουργού για τα οικονομικά ζητήματα. Ήταν προϊστάμενος και θα είναι για λίγες ημέρες ακόμα του οικονομικού γραφείου του Πρωθυπουργού ο κύριος Πατέλης, αλλά είχε πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλη αυτήν την προσπάθεια. Είναι ένας άνθρωπος, όμως, ο οποίος θέλει να δει τα επόμενά του βήματα, δεν είναι πολιτικός, όπως ο ίδιος εξήγησε και στην ανακοίνωσή του και ένιωσε ότι έκλεισε αυτός ο κύκλος, αλλά, επειδή τυχαίνει να τον γνωρίζω και προσωπικά, θα συνεχίζει να βοηθάει με όλες του τις δυνάμεις αυτήν την εθνική προσπάθεια. Ανακοινώθηκε μετά τη δική του ανακοίνωση ποιος θα είναι ο αντικαταστάτης του, ο κύριος Αργυρού, ένα πολύ έμπειρο στέλεχος, που και αυτός είναι όλα αυτά τα χρόνια στο πολύ στενό οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, σε αγαστή συνεργασία και με τον Πρωθυπουργό και με τον κύριο Πατέλη μέχρι πρότινος και με το οικονομικό επιτελείο και της πρώτης και της δεύτερης τετραετίας και βέβαια θα συνεχίσουμε στην ίδια λογική της υπευθυνότητας και της προσπάθειας για ανακούφιση των πολιτών ως προς τα εισοδήματά τους.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Υπήρξε κάποια διάσταση απόψεων του κυρίου Πατέλη με την οικονομική πολιτική αυτό το διάστημα, όπως π.χ. με την αντιμετώπιση των τραπεζών;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως καμία. Καμία διάσταση, όχι.
Ευχαριστώ πολύ.