Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Παύλο Μαρινάκη

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι,

Αύριο, Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Βηρυτό.

Η επίσκεψη είναι υψηλού συμβολισμού και σημασίας, καθώς ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος ηγέτης τρίτης χώρας – και μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης – που επισκέπτεται την Βηρυτό μετά τη συμφωνία εκεχειρίας και στέλνει μήνυμα σταθερότητας και ειρήνης, καθώς και μήνυμα του ισχυρού ρόλου και της παρουσίας της Ελλάδας στην περιοχή.

Η Ελλάδα και ο Λίβανος συνδέονται με παραδοσιακούς δεσμούς φιλίας. Στις συζητήσεις που θα έχει ο Πρωθυπουργός με τον Πρωθυπουργό του Λιβάνου Νατζίμπ Μικάτι και τον Πρόεδρο της Βουλής Ναμπίχ Μπερί, αναμένεται να επαναλάβει την ετοιμότητα της Ελλάδας να συνδράμει στην ενίσχυση των κρατικών δομών του Λιβάνου – ανάμεσά τους και οι Ένοπλες Δυνάμεις που παίζουν κρίσιμο ρόλο στην εφαρμογή της εκεχειρίας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί ακόμη με την ελληνική κοινότητα του Λιβάνου.

—–

Ο Πρωθυπουργός σήμερα το απόγευμα θα πραγματοποιήσει ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής στην συζήτηση για το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της οδηγίας για τον νέο τρόπο καθορισμού του κατώτατου μισθού.

Οι καινοτομίες του νέου προτεινόμενου συστήματος υπολογισμού του κατώτατου μισθού μέσω μαθηματικού τύπου, είναι οι εξής:

  • Ενισχύει την ασφάλεια για τους εργαζόμενους, καθώς προβλέπεται ότι ο κατώτατος μισθός ΔΕΝ μπορεί να μειωθεί.
  • Το ύψος του κατώτατου μισθού συνδέεται με πραγματικά οικονομικά μεγέθη, όπως ο πληθωρισμός και η παραγωγικότητα. Λαμβάνεται υπόψη η εξέλιξη των τιμών για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής, αλλά εξασφαλίζει και μέρισμα από την οικονομική ανάπτυξη στους εργαζομένους, συνδέοντας τις αμοιβές τους με τα κέρδη των επιχειρήσεων.
  • Βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στο σύστημα.
  • Συμπεριλαμβάνει τον Δημόσιο Τομέα, ώστε εφεξής, για πρώτη φορά, οι δημόσιοι υπάλληλοι να προστατεύονται και να λαμβάνουν την εκάστοτε ονομαστική αύξηση του κατώτατου μισθού του Ιδιωτικού Τομέα.
  • Ο μηχανισμός υπολογισμού αφορά το 2027 και μετά και θα ξεκινά από την αφετηρία των 950 ευρώ.

Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται σε μία περίοδο που έχει ήδη συντελεστεί σημαντικός μετασχηματισμός της αγοράς εργασίας καθώς τα τελευταία 5,5 χρόνια:

  • Μειώθηκε η ανεργία κατά περίπου 50%, φτάνοντας στο χαμηλότερο -μονοψήφιο- ποσοστό ανεργίας από το 2009.
    • Δημιουργήθηκαν 500.000 νέες θέσεις εργασίας.
    • Ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί κατά 28%, από 650 σε 830€ και ο μέσος μισθός κατά 21%.
    • 22 από τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν νομοθετικά προβλεπόμενο κατώτατο μισθό, η Ελλάδα είναι στην 11η υψηλότερη θέση.
    • Οι νέοι που εργάζονται αυξήθηκαν κατά 28,9%.
    • Το ίδιο και οι εργαζόμενες γυναίκες, κατά 24,6%.
    • Με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, αυξήθηκαν κατακόρυφα οι δηλωθείσες υπερωρίες – σε ορισμένους κλάδους ακόμη και κατά 61%.
    • Μειώθηκαν κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες οι ασφαλιστικές εισφορές, προς όφελος, τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των εργαζομένων.

—–

Ξεκινά, από την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου, η πρωτοβουλία για το «Καλάθι των Χριστουγέννων» που περιλαμβάνει 6 επιπρόσθετες κατηγορίες προϊόντων για το τραπέζι των εορτών.

Ειδικότερα, στο «Καλάθι των Χριστουγέννων» μπαίνει το αρνί, το κατσίκι και η γαλοπούλα, καθώς και το τσουρέκι, η βασιλόπιτα και η σοκολάτα. Οι τιμές στα προϊόντα του καλαθιού αναμένεται να είναι από τις καλύτερες της αγοράς και – στις περισσότερες περιπτώσεις – σε τιμές ίδιες ή χαμηλότερες από τις περσινές.

Το «Καλάθι των Χριστουγέννων» θα ολοκληρωθεί στις 3 Ιανουαρίου.

—–

 Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου καταργείται η υποχρέωση των πωλητών λαϊκών αγορών να προσκομίζουν αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας κατά την ανανέωση της άδειάς τους ή για τη χορήγηση νέας άδειας.

Με τη ρύθμιση αυτή, μειώνεται η γραφειοκρατία κατά τη διαδικασία ανανέωσης των αδειών λαϊκών αγορών ενώ, παράλληλα, οι πωλητές λαϊκών αγορών δεν κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους λόγω χρεών.

Ικανοποιείται έτσι ακόμα ένα αίτημα των παραγωγών και των επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών που προσφέρει ταχύτερες διαδικασίες ανανέωσης αδειών και, κυρίως, εργασιακή ασφάλεια στους πωλητές.

Τονίζεται ότι η υποχρέωση τήρησης των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων των πωλητών λαϊκών αγορών συνεχίζει να υφίσταται και να ελέγχεται από τις αρμόδιες αρχές.

—–

Με πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του Υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη από τον Σεπτέμβριο του 2026 εισάγεται πιλοτικά, σε ορισμένα πρότυπα Λύκεια, η δυνατότητα επιλογής μεταξύ του Διεθνούς Απολυτηρίου ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Στόχος, είναι η επέκτασή του σε όλα τα πρότυπα Λύκεια της χώρας.

Το Διεθνές Απολυτήριο είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά τα μισά σχεδόν είναι δημόσια. Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ‘90. Τρεις δεκαετίες αργότερα, η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα.

Με την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου το υπουργείο Παιδείας δίνει μία ακόμη  επιλογή στους υποψήφιους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να αφαιρείται η δυνατότητα εισαγωγής σε κάποιο τμήμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω του κλασικού συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων.

—–

Με κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δημιουργείται πρόγραμμα το οποίο προβλέπει την κάλυψη 1.000 θέσεων πλήρους ή μερικής απασχόλησης σε Δήμους, από άτομα με αναπηρία που είναι εγγεγραμμένα στο Ψηφιακό Μητρώο ανέργων της Δ.ΥΠ.Α. και στοχεύει στην ένταξη και επανένταξή τους στην αγορά εργασίας, διασφαλίζοντάς τους ισότιμες ευκαιρίες απασχόλησης.

Επιπλέον, με το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιδιώκεται η περαιτέρω μείωση της ανεργίας, με ταυτόχρονη αύξηση της απασχολησιμότητας των άνεργων Ατόμων με Αναπηρία, καθώς και η αντιμετώπιση των διακρίσεων στην εργασία.

Το πρόγραμμα είναι διάρκειας έως 18 μηνών και επιχορηγεί το 75% μισθού και εισφορών με ανώτατη επιχορήγηση τις 13.500 ευρώ ανά άτομο, ενώ, το υπόλοιπο ποσό καλύπτεται από τον εκάστοτε Δήμο.

Η ένταξη των ατόμων με αναπηρία στην αγορά εργασίας αποτελεί έναν διαρκή στόχο και, μέσω τέτοιων στοχευμένων προγραμμάτων, επιδιώκουμε την ενίσχυση της εύρυθμης λειτουργίας των Δήμων της χώρας, ανταποκρινόμενοι και στα αιτήματά τους για την κάλυψη θέσεων απασχόλησης.

—-

Υπογράφηκε η απόφαση ένταξης του προγράμματος Εξοικονομώ 2025 στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από το πρόγραμμα θα ενισχυθούν νοικοκυριά όλης της χώρας, για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών τους.

Στο πλαίσιο του «Εξοικονομώ 2025» το οποίο έχει συνολικό προϋπολογισμό 434 εκατ. ευρώ προβλέπεται πως από τη βελτίωση της ενεργειακής κλάσης των νοικοκυριών -μέσω της ενεργειακής αναβάθμισής τους κατά τουλάχιστον τρεις ενεργειακές κατηγορίες- επιτυγχάνεται εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας πάνω από 30% για κάθε δικαιούχο/κτίριο κατοικίας.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ξεχωριστά κίνητρα για τη στήριξη οικογενειών με μέλος/μέλη ΑμεΑ, πληγέντες Θεσσαλίας, σεισμόπληκτους Αρκαλοχωρίου, οικογένειες με τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα και ευάλωτα νοικοκυριά, τόσο με τη μορφή αυξημένου ποσοστού επιχορηγήσεων, όσο και ειδικού προϋπολογισμού.

Αναλόγως της κατηγορίας που εμπίπτει ο δικαιούχος, το ποσοστό της οικονομικής ενίσχυσης ξεκινάει από 50%, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις καλύπτεται ακόμη και το 100% του κόστους επένδυσης.

Διευκρινίζεται πως το πρόγραμμα αφορά σε κτίρια που χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και των οποίων οι ιδιοκτήτες πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια.

Από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα τα νοικοκυριά θα μπορέσουν, πραγματοποιώντας μια σειρά από παρεμβάσεις, να καλύψουν τις ενεργειακές τους ανάγκες, πετυχαίνοντας, παράλληλα, σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων στους λογαριασμούς ρεύματος.

—–

Ενεργοποιήθηκε το πλαίσιο κρατικής αρωγής στην Λήμνο και τη Ρόδο, μετά τα ακραία καιρικά φαινόμενα των προηγούμενων ημερών. Κυβερνητικό κλιμάκιο επισκέφτηκε τα νησιά, παρουσιάζοντας το πλαίσιο της κρατικής αρωγής, εστιάζοντας στα μέτρα, τόσο για την αποκατάσταση των ζημιών σε δίκτυα και υποδομές, όσο και την στήριξη των πληγέντων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από τις πρόσφατες πλημμύρες.

Επιπλέον, δόθηκαν πρακτικές οδηγίες και κατευθύνσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες των αρμόδιων Δήμων και Περιφερειών Βορείου και Νοτίου Αιγαίου για την ταχεία υλοποίηση του έργου των αυτοψιών σε πληγέντα κτίρια, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Υπουργέ. Είδε το φως της δημοσιότητας η έκθεση του ΟΟΣΑ. Μεταξύ άλλων, συστήνει στην Κυβέρνηση να περιορίσει τους χαμηλούς συντελεστές του Φ.Π.Α.. Το ερώτημα έχει να κάνει με το εξής: Θεωρείτε την έκθεση, αρχικά, δεσμευτική; Και, επίσης, πώς σχολιάζει η Κυβέρνηση τα πορίσματά του; Ευχαριστώ.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση εφαρμόζει μια συγκεκριμένη φορολογική πολιτική, την οποία θα συνεχίσει να εφαρμόζει με βάση το πρόγραμμά της. Δεν θα αλλάξει η πολιτική αυτή και περιλαμβάνει μόνο μειώσεις ή καταργήσεις φόρων. Δεν έχει αυξηθεί, ούτε επιβληθεί κανένας νέος φόρος από το 2019 μέχρι και σήμερα. Αντιθέτως, έχουν μειωθεί ή καταργηθεί 73 φορολογικοί συντελεστές, συμπεριλαμβανομένων και πάνω από 20 έμμεσων φόρων, Φ.Π.Α., δηλαδή, τους οποίους έχουμε απαριθμήσει πάρα πολλές φορές και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Από εκεί και πέρα, η έκθεση αναγνωρίζει σημαντική πρόοδο για την ελληνική οικονομία, κυρίως ως προς δύο, πολύ σημαντικά στοιχεία. Το πρώτο έχει να κάνει με τη μείωση της ανεργίας. Σήμερα, μάλιστα, έχουμε και την είδηση για το 9% του τελευταίου τριμήνου. Είναι ιστορικό χαμηλό. Και φαίνεται ότι όσο περισσότερο μειώνεται, είναι και πιο δύσκολο όταν έχεις πέσει και κάτω από το 10%. Συνεχίζουμε, λοιπόν, στον στόχο να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και το δεύτερο έχει να κάνει με τον ρυθμό αύξησης των πραγματικών μισθών στην χώρα μας από το 2019 έως το 2024, όπου εκεί φαίνεται ότι ξεπέρασε τον μέσο όρο των χωρών του Οργανισμού. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι είναι οι μισθοί και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα, αφού υπολογιστεί και η σωρευτική επίδραση του πληθωρισμού. Εδώ, λοιπόν, έχει ενδιαφέρον ότι από το 2019 μέχρι το 2024, ο μέσος όρος των 37 χωρών – μελών του ΟΟΣΑ μετρήθηκε οριακά πάνω από 3%. Στην Ελλάδα είναι παραπάνω. Είναι πάνω από τον μέσο όρο η αύξηση αυτή, είναι 3,25%, που σημαίνει ότι σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για τους πολίτες και όλων των κρατών – μελών του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα καταφέραμε να έχουμε αυξήσεις εισοδημάτων οριακά μεγαλύτερες και πάνω από ό,τι είναι στις υπόλοιπες χώρες από τις αυξήσεις των τιμών. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο κόσμος δεν έχει περάσει δύσκολα, γιατί ένα μέρος των αυξήσεων έχει απορροφηθεί από την ακρίβεια, αλλά συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες, έχουμε καταφέρει με τις παρεμβάσεις που έχουμε κάνει, να ξεπεράσουμε το μεγαλύτερο μέρος και κάποιες φορές και το σύνολο των αυξήσεων αυτών. Σε αντίθεση με την Ελλάδα, ισχυρές οικονομίες, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιαπωνία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Φιλανδία, κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο στην πορεία του πραγματικού μισθού, που σημαίνει ότι η αύξηση του κόστους ζωής σε αυτές τις χώρες, αυτό το διάστημα, ξεπέρασε τις όποιες αυξήσεις στις αμοιβές των εργαζομένων. Το τελευταίο που λέει η έκθεση είναι ότι πρέπει να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις. Οι μεταρρυθμίσεις και σε οικονομικό επίπεδο, γιατί, όπως το έχουμε πει και εμείς πάρα πολλές φορές, δεν έχουμε φτάσει εκεί που θέλουμε. Έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε και θα τον διανύσουμε προς όφελος των πολιτών.

 

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς η Κυβέρνηση επιμένει ότι ο κατώτατος μισθός, ο νέος τρόπος υπολογισμού του κατώτατου μισθού με τον αλγόριθμο, θα είναι προς όφελος των εργαζομένων; Αν είναι έτσι, τότε γιατί στην Επιτροπή της Βουλής, όλες οι εργοδοτικές ενώσεις ήταν υπέρ του νέου τρόπου υπολογισμού που προτείνει η Κυβέρνηση και όλοι οι εκπρόσωποι των εργαζόμενων ήταν κατά; Και γιατί να μην υπάρχει δυνατότητα να προτείνει ο αλγόριθμος μια αύξηση, αλλά τελικά η απόφαση να λαμβάνεται με συλλογικές διαπραγματεύσεις;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η απάντηση έρχεται από την κοινή λογική. Η Κυβέρνηση τι έρχεται και νομοθετεί; Έρχεται και νομοθετεί κάτι το οποίο απαγορεύει το να δυσχεράνει η θέση ενός εργαζόμενου. Έρχεται και κατοχυρώνει τον εργαζόμενο και λέει ότι από χρόνο σε χρόνο δεν θα μειώνεται ο κατώτατος μισθός. Αυτό δεν έχει ξανανομοθετηθεί στην Ελλάδα και είναι ό,τι πιο σημαντικό για τον κόσμο της εργασίας. Αυτό είναι το ένα και βασικότερο. Το δεύτερο που κάνει είναι ότι δεν απαγορεύει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Βάζει ένα δίχτυ ασφαλείας, ένα δίχτυ προστασίας, και λέει ότι κάτω από αυτό δεν μπορεί να πέσει ο κατώτατος μισθός. Άρα, δεν μπορώ να καταλάβω ποια είναι η ανησυχία από την Αντιπολίτευση. Δεν μπορώ να την καταλάβω. Εμείς δεν λέμε να μην υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις. Εμείς λέμε ότι το όποιο αποτέλεσμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, δεν θα μπορεί να είναι χαμηλότερο ως προς τον κατώτατο μισθό από αυτό, το οποίο ορίζει ο συγκεκριμένος αλγόριθμος. Γιατί, δηλαδή, να μην υπάρχει ένα «πάτωμα»; Ένας άνθρωπος τι είναι καλύτερο να ακούει από τον έναν χρόνο στον άλλο; Ότι μπορείς να πάρεις από 950 και πάνω ή ότι μπορείς να πάρεις είτε παραπάνω από 950, είτε παρακάτω από 950; Είναι τόσο απλό που είναι αδύνατον να μην το καταλάβει κανείς. Επίσης, γιατί να υπάρχει αυτή η αδικία που υπήρχε μέχρι σήμερα για τους δημοσίους υπαλλήλους; Γιατί, δηλαδή, να μην υπάρχει αυτή η αντίστοιχη αύξηση και σε εκείνους, όπως υπάρχει στον ιδιωτικό τομέα; Νομίζω ότι στην περίπτωση του κατώτατου μισθού, η στάση της Αντιπολίτευσης περισσότερο μοιάζει με ένα «όχι» για το όχι, δηλαδή όχι χωρίς αιτιολόγηση. Μια Αντιπολίτευση για την Αντιπολίτευση. Δεν είναι όχι απλά πειστικά τα επιχειρήματα. Αδυνατεί να τα καταλάβει οποιοσδήποτε λογικός άνθρωπος. Εμείς -το ξαναλέω- δίνουμε ένα δίχτυ προστασίας στους εργαζόμενους. Δεν τους αποτρέπουμε για κάτι παραπάνω, αλλά λέμε ότι από εκεί και κάτω δεν θα μπορούν να πηγαίνουν από τον ένα χρόνο στον άλλο. Και για να πω και κάτι τελευταίο, το οποίο το θεωρούμε και αυτονόητο, και ίσως είναι και ένα δείγμα αξιοπιστίας αυτής της Κυβέρνησης: όλοι συμφωνούμε ότι μια από τις κορυφαίες προεκλογικές δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη το 2023, έχει ήδη γίνει πράξη για το 2027. Δεν αμφισβητεί κανείς τα 950 κατώτατο μισθό. Θυμηθείτε πόσο σπάνιο είναι αυτό για κυβερνήσεις της μεταπολιτευτικής Ελλάδος, μια κορυφαία προεκλογική δέσμευση, που είναι ο κατώτατος μισθός, ο βασικός μισθός στην χώρα, να έχει, ουσιαστικά, ήδη προεξοφληθεί ότι θα είναι δεδομένο περίπου λίγο μετά τα μέσα μιας κυβερνητικής θητείας.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αν κατάλαβα καλά, η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον κ. Ανδρουλάκη άφησε θετικές εντυπώσεις. Γενικότερα, υπήρξε ικανοποίηση για τον δίαυλο επικοινωνίας με το ΠΑΣΟΚ. Δεν καταλαβαίνω, αν το ΠΑΣΟΚ είναι «πράσινο» ΣΥΡΙΖΑ, προς τι τόσος ενθουσιασμός;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εμείς δεν θέλουμε κανενός χρώματος ΣΥΡΙΖΑ, γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κάτι ευρύτερο από ένα κόμμα τα τελευταία χρόνια, ήταν το σύμβολο της τοξικότητας. Και έχουμε πει ότι ως προς το σκέλος της τοξικότητας το ΠΑΣΟΚ δεν έχει δώσει τέτοια δείγματα γραφής και δεν πιστεύουμε ότι θα δώσει κιόλας. Γιατί στο παρελθόν ήταν στη σωστή πλευρά της Ιστορίας, όταν και τους βουλευτές της Ν.Δ. και τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ στο ΣΥΡΙΖΑ τους έλεγαν «προδότες» και «γερμανοτσολιάδες» και στη συνέχεια υποθήκευαν τη χώρα για ολόκληρες δεκαετίες και με πάρα πολλά δισ. ευρώ, δεκάδες δισ. ευρώ. Αυτό που είδαμε χθες είναι μια κανονική εικόνα, μια εικόνα μιας κανονικής χώρας που μπορεί να συνομιλεί παρά τις πολλές διαφωνίες -αλίμονο αν δεν υπήρχαν- ο Πρωθυπουργός με τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και δεν έχει καμία σχέση και με αυτό που ζήσαμε τον προηγούμενο μήνα. Όταν αναφερόμαστε σε «πράσινο» ΣΥΡΙΖΑ, το κάνουμε γιατί υπάρχουν περιπτώσεις προτάσεων από την Αντιπολίτευση ακοστολόγητες και με πολύ μεγάλη βάση λαϊκισμού. Δηλαδή, «λέμε κάτι για να το πούμε», επειδή η πρώτη αντίδραση του κόσμου θεωρούμε ότι θα είναι θετική. «Τι προβληματίζει τον κόσμο»; Οι χρεώσεις των τραπεζών, για παράδειγμα. Δεν διαφωνεί κανείς ότι τον προβληματίζει και τον εξοργίζει πολλές φορές τον κόσμο. «Πάμε να κάνουμε μια τροπολογία για να είμαστε αρεστοί». Αυτό δεν θεωρούμε εμείς ότι είναι η σωστή πολιτική. Η σωστή πολιτική είναι αυτή την οποία εφαρμόζουμε και, εν πάση περιπτώσει, θα έχουμε και σχετικές απαντήσεις για όλα τα οικονομικά θέματα και γι΄ αυτό στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό. Άρα, εμείς κρατάμε αυτή την καλή εικόνα. Δεν είπε κανείς, ούτε η Κυβέρνηση το είπε, ούτε η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι συμφωνούμε σε όλα. Αλίμονο αν συμφωνούσαμε. Δεν θα είχαμε και μια σωστά λειτουργούσα Δημοκρατία. Υπάρχουν, όμως, κορυφαία θέματα, όπως είναι το δημογραφικό, όπου επί παραδείγματι ο Πρωθυπουργός έδωσε μια σειρά από πολιτικές που εφαρμόζει η Κυβέρνηση και είμαστε ανοιχτοί να ακούσουμε προτάσεις, γιατί είναι ένα ζήτημα εθνικής σημασίας που πρέπει να είμαστε όλοι ενωμένοι, με τις διαφορές που έχουμε ή στα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Εκεί θεωρώ ότι η Ελλάδα, επειδή η συγκεκριμένη Κυβέρνηση υπηρετεί τη διαχρονική εθνική θέση, πρέπει μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων να δείχνει μια ενότητα προς το εξωτερικό. Και αυτό είναι σημαντικό και το κρατάμε. Υπάρχουν διαφωνίες, υπάρχουν διαφορές, υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στην πολιτική. Η επιθυμία μας είναι να μπούμε, μονίμως, μία και έξω, στο γήπεδο της πολιτικής αντιπαράθεσης, της προγραμματικής αντιπαράθεσης. Να λέμε εμείς «Α» και γιατί αυτό το οποίο κάνουμε, εν πάση περιπτώσει, είναι θετικό για τους πολίτες και η αντιπρόταση της Αντιπολίτευσης να είναι κοστολογημένη και τεκμηριωμένη. Μακάρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι μπορούμε να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, της έντονης -εγώ θα πω- αλλά πολιτικής αντιπαράθεσης. Και χθες ήταν μια καλή ημέρα και δόθηκε μια πολύ καλή εικόνα προς τα έξω. Προχωράμε.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα επιδιώξετε αντίστοιχη συνάντηση και με τον κ. Φάμελλο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δεδομένο ότι ο Πρωθυπουργός επιθυμεί συναντήσεις με τους Προέδρους κομμάτων για να τους ενημερώνει. Όπως αντιλαμβάνεστε, ο κ. Ανδρουλάκης είναι ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν γνωρίζω για κάποια συνάντηση, ούτε είναι προγραμματισμένη κάποια συνάντηση. Αλλά είναι κάτι, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να πω ότι μας βρίσκει αντίθετους ή αρνητικούς.

ΑΔ. ΛΙΟΛΙΟΥ: Συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης. Σίγουρα η σχέση των δύο ανδρών, του Πρωθυπουργού με τον κ. Ανδρουλάκη, πέρασαν μια περίοδο αναταραχών και όχι μόνο στο κομμάτι των υποκλοπών, αλλά και σε άλλα ζητήματα. Τουλάχιστον ξέραμε ότι ήταν μια συνάντηση με χαμηλές προσδοκίες. Ανέβηκαν μετά από τη χθεσινή συνάντηση; Και σε κάθε περίπτωση, ενδεχομένως να βρεθούν οι συναινέσεις που ζητά ο Πρωθυπουργός από την Αξιωματική Αντιπολίτευση για κρίσιμα θέματα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό θα το δείξει η πράξη. Δεν θα φανεί από τη θεωρία, σίγουρα. Ήταν, πάντως, μια εικόνα που μας κάνει αισιόδοξους ότι μπορούμε να βρούμε ένα μίνιμουμ συνεννόησης σε κορυφαία ζητήματα, τα οποία θα τα βρούμε μπροστά μας τα επόμενα χρόνια, όπως είναι, για παράδειγμα, η συνταγματική αναθεώρηση, που θα ανοίξει η συζήτηση στη σωστή ώρα ή στα εθνικά θέματα.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Στο ίδιο ζήτημα. Όντως, υπάρχει μια αλλαγή από χθες, μετά τη συνάντηση, όπου από τον «πράσινο» ΣΥΡΙΖΑ πήγαμε στο πράσινο τσάι και στη συναίνεση ξαφνικά. Εγώ θα το θέσω το ερώτημα σε έναν ορίζοντα βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο. Υπάρχει η περίπτωση η Κυβέρνηση να θέλει να συγκυβερνήσει πάλι με το ΠΑΣΟΚ, λαμβάνοντας υπόψη και τη δήλωση του κ. Γεωργιάδη που έλεγε στη Βουλή «σοβαρευτείτε για να μιλήσουμε», αλλά και την παραδοχή του κ. Μητσοτάκη, το προηγούμενο Σάββατο, που για πρώτη φορά έβαλε το ζήτημα της κυβέρνησης συνεργασίας στο τραπέζι.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαστε δογματικοί, ως προς το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, για να μην παρεξηγηθώ. Όταν βλέπουμε μια καλή εικόνα και μια καλή διάθεση συζήτησης -συζήτηση δεν σημαίνει ταύτιση, συζήτηση πολλές φορές σημαίνει και διαφωνία και υπάρχουν διαφωνίες και διαφορές στην πολιτική και ιδεολογικές διαφορές- αλλά αυτή την εικόνα όταν τη βλέπουμε πρέπει να αναγνωρίζουμε ότι είναι θετική. Αν δούμε ξανά μια τροπολογία ή μια πρόταση, η οποία είναι μη κοστολογημένη και γίνεται για να γίνει, θα το εντοπίσουμε. Οι διαφορές μας με το ΠΑΣΟΚ και με τα υπόλοιπα κόμματα είναι πολιτικές, δεν είναι προσωπικές. Όταν, όμως, βλέπουμε ότι κάτι είναι καλό για τον τόπο, να επιστρέψει, δηλαδή, η χώρα αυτή σε μια κανονική λειτουργία μεταξύ Κυβέρνησης και Αντιπολίτευσης, οφείλουμε αυτό να το βλέπουμε θετικά. Δεν πρέπει να το παραγνωρίζουμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι αλλάξαμε την άποψή μας για προτάσεις, οι οποίες στερούνται της στοιχειώδους λογικής. Έχουμε ακόμα δυόμιση χρόνια μπροστά μας να εφαρμόσουμε ένα πρόγραμμα και γι’ αυτό θα κριθούμε από τους πολίτες. Και πιστοί σε όσα λέγαμε και την προηγούμενη τετραετία, οι εκλογές θα γίνουν το 2027. Έχετε την ξεκάθαρη απάντηση με ποιον επικεφαλής, γιατί υπήρχαν και διάφορες συζητήσεις, έτσι, του παρασκηνίου και από στελέχη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Εμείς θα διεκδικήσουμε ξανά την ψήφο των Ελλήνων πολιτών επί τη βάσει όσων καταφέραμε σε πάρα πολύ δύσκολα χρόνια και βέβαια, ενός προγράμματος που θα συνταχθεί -να είμαστε καλά, πρώτα ο Θεός- για την επόμενη τετραετία. Αυτά τα δυόμιση χρόνια θα κρίνουν τη στάση των πολιτών, την ψήφο των πολιτών. Εκείνοι αποφασίζουν. Είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε όσα είχαμε πει και το 2023, με ένα νέο πρόγραμμα, είναι καθαρό. Αλλά ο κόσμος στο τέλος της ημέρας αποφασίζει. Ας μην προεξοφλούμε, λοιπόν, την ετυμηγορία των πολιτών. Το κάθε κόμμα έχει το πρόγραμμά του, έχει τις θέσεις του. Η Κυβέρνηση, μάλιστα, κρίνεται πολύ παραπάνω επί των αποτελεσμάτων της πολιτικής της.

 

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Νωρίτερα σήμερα, κ. Εκπρόσωπε, ο κ. Ανδρουλάκης ρωτήθηκε για τα ξένα πανεπιστήμια και, μεταξύ άλλων, ανέφερε – σας διαβάζω – ένα ερώτημα: «Πέρασε ένας χρόνος. Είδατε να έρχονται μεγάλα πανεπιστήμια στην Ελλάδα;».  Πώς το σχολιάζετε;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Φοβάμαι ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο κ. Ανδρουλάκης κάνει την επιθυμία του ή, για να το πω έτσι καλύτερα, τις ιδεοληψίες του κόμματός του και του πολιτικού του χώρου, ειδήσεις.

Οι αιτήσεις για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, τα παραρτήματα, ξεκινούν σε λίγες εβδομάδες, μετά την Πρωτοχρονιά, 2 Ιανουαρίου και κρατούν δύο μήνες. Και πιστεύω – εδώ θα είμαστε τον Μάρτιο για να δούμε ποιος θα βγει αληθινός –  ότι θα διαψευστεί πανηγυρικά ο κ. Ανδρουλάκης και γι’ αυτή του την πρόβλεψη, αλλά και για τη στάση του κόμματός του σε αυτή την ιστορική ψηφοφορία για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, τα παραρτήματα ξένων Α.Ε.Ι.. Θα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Και η Ελλάδα θα ανέβει πολλά επίπεδα μετά από αυτή όλη τη διαδικασία, χωρίς, βέβαια, να πανηγυρίζουμε, γιατί έχασε δεκαετίες ολόκληρες, λόγω της στάσης της Αριστεράς και του ΠΑΣΟΚ πριν από κάποια χρόνια, όχι πολύ μακριά χρονικά.

Και δεν είναι μόνο τα μη κρατικά πανεπιστήμια, τα παραρτήματα ξένων Α.Ε.Ι., είναι και πολύ μεγάλες ειδήσεις τις οποίες θα συνεχίσουμε να ακούμε, και θα ακούμε όλο και περισσότερο, για τα δημόσια πανεπιστήμια. Συμπράξεις, δηλαδή, με κορυφαία πανεπιστήμια της Ευρώπης, αλλά και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, με δημόσια πανεπιστήμια για μεταπτυχιακά.

Θα προχωρήσει μπροστά ακόμα περισσότερο η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα. Υπάρχουν πλέον τα εργαλεία και τα νομοθετικά, υπάρχει πολιτική βούληση και φαίνεται αυτό. Και, βέβαια, υπάρχει και αυξημένη χρηματοδότηση. Όταν έρθει η ώρα της αναθεώρησης του άρθρου 16, νομίζω ότι αυτό θα είναι και κάτι  που θα συνυπολογίσει σίγουρα το ΠΑΣΟΚ. Και σε αντίθεση με το τι είχε κάνει το μακρινό για κάποιους, αλλά όχι πολύ μακρινό για όσους έχουν βιώσει τα αποτελέσματα εκείνης της στάσης, 2005 και 2006, θα αναθεωρήσει τη στάση του και ελπίζω να έρθει, στο θέμα τουλάχιστον αυτό, στη σωστή πλευρά της Ιστορίας.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ:  Ήθελα να ρωτήσω το εξής, από την μεριά του ΠΑΣΟΚ χθες, καταλάβαμε ότι ο κ. Ανδρουλάκης έθεσε στην συνάντηση με τον κ. Μητσοτάκη το θέμα των υποκλοπών και συγκεκριμένα την ανάγκη να συμμορφωθεί η ΕΥΠ με την απόφαση του ΣτΕ. Δεν ακούσαμε ωστόσο από την πλευρά της Κυβέρνησης κάτι σχετικό και ήθελα να ρωτήσω, υπήρξε τέτοια αναφορά, ποια ήταν η αντίδραση του Πρωθυπουργού; Είναι στις προθέσεις του να προχωρήσει σε μια κατεύθυνση…

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω να κάνω κάποιο σχόλιο για αυτό. Ότι είπαμε, μας καλύπτει πλήρως, για τη συνάντηση αυτή και για το συγκεκριμένο θέμα έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές.

 

Α. ΚΟΤΖΑΙ:    Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες μέρες έγινε μια πρόταση από τη Νέα Αριστερά, να γίνει Πρόεδρος Δημοκρατίας, ο κ. Ράμμος. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που έχει δώσει και αγώνα για να αποκαλυφθεί το σκάνδαλο των υποκλοπών, όπως έχει πει και το κόμμα στην πρόταση του. Πως αξιολογείτε αυτή την πρόταση, που έχει ξεσηκώσει πολύ μεγάλη κουβέντα;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Η πρόταση από μόνη της δεν λέει κάτι. Δεν ευθύνεται το προτεινόμενο πρόσωπο για μια πρόταση ενός κόμματος. Η αλήθεια είναι ότι δεν το λες και πολύ κανονικό, για έναν επικεφαλής μιας ανεξάρτητης Αρχής, μια ελεγκτικής Αρχής, όπως είναι ο κ. Ράμμος, έστω και δια της σιωπής του, που θεωρώ ότι είναι μια έμμεση αποδοχή αυτής της πρότασης, να προτείνεται για το κορυφαίο Πολιτειακό αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Είναι άλλη εντελώς η δουλειά που πρέπει να κάνει ο κ. Ράμμος, από το να είναι πρόταση, επιλογή, του οποιουδήποτε, για να μην παρεξηγηθώ, πολιτικού κόμματος.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε και σε δηλώσεις για το θέμα επικρίνατε την συγκεκριμένη πρόταση, όπως και τώρα, λέγοντας πως δεν είναι δουλειά μιας Αρχής να κάνει αντιπολίτευση, ούτε συμπολίτευση. Εάν ο κ. Ράμμος διερευνώντας το σκάνδαλο των υποκλοπών κάνει αντιπολίτευση, οι υποκλοπές είναι κυβερνητικό έργο;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:   Δεν είπα εγώ αυτό το πράγμα. Τι σχέση έχει αυτό που λέτε, με αυτό που είπα εγώ; Είπα ότι ο επικεφαλής μιας ελεγκτικής Αρχής, με ό,τι ερευνά η ελεγκτική Αρχή, την οποιαδήποτε υπόθεση, δεν είναι και πολύ κανονικό, για τους θεσμούς, να είναι πολιτική πρόταση ενός κόμματος. Δηλαδή πρόταση για μια θέση. Τι σχέση έχει αυτό; Δεν είπα εγώ ότι είναι κυβερνητική πολιτική μια υπόθεση. Νομίζω ότι μπλέκετε δύο πράγματα άσχετα μεταξύ τους και η ερώτηση δεν βασίζεται σε κάποια λογική.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ξεκαθαρίσω, ότι εάν χρεώνετε αντιπολίτευση στον πρόεδρο της ανεξάρτητης Αρχής…

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:   Όχι δεν χρεώνουμε αντιπολίτευση. Δείτε ξανά τι έχουμε πει και τι έχω πει προσωπικά. Λέω ότι, ο πρόεδρος μιας ανεξάρτητης Αρχής, δεν είναι και πολύ λογικό και πολύ κανονικό, γιατί το ξαναλέω, έμμεσα την αποδέχεται την πρόταση αυτή, δεν έχει βγει να πει ότι εμένα δεν με ενδιαφέρει και ο ίδιος ο κ. Χαρίτσης το είπε ουσιαστικά ότι – και έχει ενημερώσει τον κ. Ράμμο – να είναι προτεινόμενο πρόσωπο από πολιτικό κόμμα για το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αποκτά μια πολιτική φόρτιση ο κ. Ράμμος με το να προτείνεται από μια σειρά από πολιτικά πρόσωπα. Αυτό λέω, δεν μπλέκω κάποια υπόθεση μέσα σε αυτό. Ασχέτως αν έχει ασχοληθεί με την «α» ή τη «β» υπόθεση. Είναι άσχετο με αυτό το οποίο λέμε.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε ένα άλλο θέμα. Μεγάλη διεθνής έρευνα, αποκάλυψε πως οι ελληνικές Αρχές, είχαν ενημερωθεί από την Αίγυπτο ένα μήνα μετά το ναυάγιο της Πύλου, πως οι 9 που φυλακίστηκαν και έκτοτε αθωώθηκαν και τους αρνήθηκε και το ελληνικό Κράτος αποζημίωση, δεν ήταν μέλη του δικτύου διακίνησης. Δεν είναι αξιόπιστες οι Αρχές της Αιγύπτου; Για ποιο λόγο αγνοήθηκαν αυτά τα έγγραφα;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:   Δεν γνωρίζω για αυτό που με ρωτάτε κάτι συγκεκριμένο. Ξέρω ότι για την συγκεκριμένη υπόθεση ερευνώνται τα πάντα, οι αποφάσεις προφανώς, είτε της Δικαιοσύνης, είτε οποιασδήποτε Αρχής κάνει έρευνα, θα είναι απολύτως σεβαστές, όπως σε κάθε ξεχωριστή υπόθεση και δεν μπορούμε να κάνουμε κάποιο σχόλιο, αλλά γενικά θα σας πω, ότι έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στις γυναίκες και στους άνδρες του Λιμενικού Σώματος. Δεν θα επιτρέψουμε κάποιοι, οι οποίοι βιάζονται να βγάλουν δικές τους αποφάσεις και δικά τους πορίσματα, να συκοφαντήσουν εν συνόλω το Λιμενικό Σώμα. Η χώρα μας έχει θεσμούς που λειτουργούν. Έχει μια ανεξάρτητη Δικαιοσύνη που λειτουργεί και ούτε δημοσιεύματα, ούτε αντιπολιτευτικές κορώνες θα υποκαταστήσουν την Δικαιοσύνη και τους θεσμούς και θα βγάλουν πορίσματα à la carte. Αν και όταν, εν πάση περιπτώσει, όταν όλα αυτά αποδειχθούν με τον οποιοδήποτε τρόπο ή υπάρχει κάποια, ας πούμε, σκιά στην υπόθεση αυτή, να είστε σίγουρος ότι θα τοποθετηθούμε.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τη διαγραφή του Αντώνη Σαμαρά αποχώρησε και από τη Νέα Δημοκρατία και ο Στέργιος Γιαννάκης που ήταν για οκτώ χρόνια βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος. Παράλληλα, καθημερινά, στελέχη στέλνουν επιστολές αποχώρησης, μιλώντας κατά κύριο λόγο για αλλοίωση της φυσιογνωμίας του κόμματος. Φοβάστε ότι ο κύριος Σαμαράς ετοιμάζει κάποια πολιτική κίνηση;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι θέμα δικό μας ν’ απαντήσουμε σε κάτι τέτοιο, πάντως φόβος δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση, η μόνη μας αγωνία είναι να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας και γι’ αυτό θα κριθούμε από τους πολίτες. Δεν νομίζω ότι αυτό έχει κάποια σχέση με τα επίδικα του 2027, η αποτελεσματικότητα είναι αυτή που θ’ αξιολογηθεί από τους πολίτες. Εντάξει, νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε κι εσείς ότι, όταν το 100% των βουλευτών, των κυβερνητικών στελεχών, των κορυφαίων στελεχών, των ιστορικών στελεχών του κόμματος δείχνουν με τις δηλώσεις τους ότι η Νέα Δημοκρατία είναι πιο ενωμένη από ποτέ, χωρίς να θέλω να επιστρέψω σε μια συζήτηση από την οποία έχουν περάσει πολλές εβδομάδες, εμείς θέλουμε να κοιτάξουμε μπροστά, φαίνεται τελικά αν αυτή η απόφαση – επιλογή, που μόνο ευχάριστη δεν ήταν, ήταν επιβεβλημένη και αναπόφευκτη. Έχουν τοποθετηθεί, νομίζω, ξανά και ξανά, και πλέον και δια της ψήφους τους και δια των ομιλιών τους, όλες και όλοι στη Νέα Δημοκρατία. Δικαίωμα ενός στελέχους, ενός πρώην βουλευτή, χωρίς να υποτιμώ κανέναν, να εκφραστεί. Δημοκρατία έχουμε, αλλά νομίζω ότι κάτι παραπάνω από τη μεγάλη εικόνα δείχνει τελικά τι συνέβη πριν από λίγες εβδομάδες.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με το βλέμμα, ωστόσο, στη Γαλλία, αξιολογείτε στην κυβέρνηση κινδύνους για την κυβερνητική συνοχή; Θέλω να πω, έπεσε η κυβέρνηση Μπαρνιέ, έχουμε δει τι έχει προηγηθεί το προηγούμενο διάστημα. Ο Πρωθυπουργός έχει προβληθεί και ως Έλληνας Μακρόν, αλλά και στο σύνολό της η πολιτική του, η πολιτική της κυβέρνησή σας, έχει δεχθεί κάποιες κρίσεις αντίστοιχα με τη Γαλλική. Φοβάστε τέτοιες εξελίξεις;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η περίπτωση της Γαλλίας είναι άλλη μια περίπτωση που μας δείχνει τη μεγάλη σημασία της σταθερότητας που υπάρχει εδραιωμένη, αλλά όχι αυτονόητη, στην Ελλάδα. Εμείς δεν έχουμε μιλήσει ούτε για Έλληνα Μακρόν, ούτε για οτιδήποτε άλλο. Κάθε πολιτικός αρχηγός, ο κάθε πρωθυπουργός, ο κάθε πρόεδρος κράτους είναι μια ξεχωριστή πολιτική προσωπικότητα και αυτό το οποίο έχει καταφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τα τελευταία χρόνια είναι αντίθετο με την τάση στην Ευρώπη. Άρα, η Γαλλία δείχνει σε όλους μας ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο. Αυτό το οποίο έχουμε καταφέρει και έχουμε κατακτήσει, δεν θα το εκχωρήσει σε διάφορους εντός εισαγωγικών «καλοθελητές» οι οποίοι δημιουργούν αφηγήματα ενδοτικότητας, δημιουργούν αφηγήματα αστάθειας. Δεν πρόκειται να το εκχωρήσουμε και θα το προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού. Προς θεού, βέβαια, να μην πιστέψουμε ότι αυτή η σταθερότητα από μόνη της θα λύσει προβλήματα, αλλά είναι η πιο σημαντική προϋπόθεση για να γίνουν όλα τα υπόλοιπα.

Ευχαριστώ πολύ.

Προηγούμενο άρθροΓΕΠΑΔ Κεντρικής Μακεδονίας: Συνελήφθη ένα άτομο στην Πιερία για μη νόμιμη μεταφορά αλλοδαπών
Επόμενο άρθροΣύσκεψη του ΤΕΣΟΠΠ για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση χιονοπτώσεων και παγετού τη χειμερινή περίοδο